Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen
zoeken in:
0
geplaatst: 16 augustus 2013, 22:30 uur
1. David Bowie – Space Oddity (1) (5w)
2. Fairport Convention – Si Tu Dois Partir (6) (3w)
3. The Move – Curly (8) (3w)
4. Johnny Cash – A Boy Named Sue (2) (6w)
5. Crosby, Stills & Nash – Marrakesh Express (4) (5w)
6. Blind Faith – Well Alright (3) (8w)
7. Sly & The Family Stone – Hot Fun In The Summertime (10) (3w)
8. The Who – I’m Free (5) (6w)
9. Os Mutantes – Bat Macumba (-) (1w)
10. Roberta Flack – Compared To What (-) (1w)
11. The Rolling Stones – Honky Tonk Woman (7) (7w)
12. The Beach Boys – Cottonfields (15) (2w)
13. Isaac Hayes – Walk On By (16) (2w)
14. Tim Hardin – Simple Song Of Freedom (9) (5w)
15. Ray Barretto – A Deeper Shade Of Soul (-) (1w)
16. Humble Pie – Natural Born Boogie (17) (2w)
17. Chicago – Questions 67 And 68 (11) (4w)
18. The Temptations – I Can’t Get Next To You (-) (1w)
19. Leonard Cohen – The Partisan (12) (9w)
20. Creedence Clearwater Revival – Green River (14) (3w)
Verdwenen:
Marsha Hunt – Walk On Gilded Splinters (Hoogste positie: 8. Aantal weken: 3)
The Mothers Of Invention – My Guitar Wants To Kill Your Mama (Hoogste positie: 8. Aantal weken: 5)
Yes – Sweetness (hoogste positie: 11. Aantal weken: 4)
Black Velvet – African Velvet (Hoogste positie: 2. Aantal weken: 9)
Vier leuke nieuwe binnenkomers. Roberta Flack op de valreep dankzij jassn, en ook Ray Barretto en The Temptations scoren opnieuw.
De hoogste nieuwe is echter Bat Macumba van Os Mutantes. Een nummer van hun dan al meer dan een jaar oude debuutalbum. Werd uitgebracht nog voor Caminhante Noturo, maar in onze lijst hebben we het nummer gewoon overgeslagen. Dat roept om eerherstel. Bovendien ben ik in een Os Mutantes-bui en vind ik niet meteen de releasedatum van Rita Lee, de tweede single van "Mutantes".
2. Fairport Convention – Si Tu Dois Partir (6) (3w)
3. The Move – Curly (8) (3w)
4. Johnny Cash – A Boy Named Sue (2) (6w)
5. Crosby, Stills & Nash – Marrakesh Express (4) (5w)
6. Blind Faith – Well Alright (3) (8w)
7. Sly & The Family Stone – Hot Fun In The Summertime (10) (3w)
8. The Who – I’m Free (5) (6w)
9. Os Mutantes – Bat Macumba (-) (1w)
10. Roberta Flack – Compared To What (-) (1w)
11. The Rolling Stones – Honky Tonk Woman (7) (7w)
12. The Beach Boys – Cottonfields (15) (2w)
13. Isaac Hayes – Walk On By (16) (2w)
14. Tim Hardin – Simple Song Of Freedom (9) (5w)
15. Ray Barretto – A Deeper Shade Of Soul (-) (1w)
16. Humble Pie – Natural Born Boogie (17) (2w)
17. Chicago – Questions 67 And 68 (11) (4w)
18. The Temptations – I Can’t Get Next To You (-) (1w)
19. Leonard Cohen – The Partisan (12) (9w)
20. Creedence Clearwater Revival – Green River (14) (3w)
Verdwenen:
Marsha Hunt – Walk On Gilded Splinters (Hoogste positie: 8. Aantal weken: 3)
The Mothers Of Invention – My Guitar Wants To Kill Your Mama (Hoogste positie: 8. Aantal weken: 5)
Yes – Sweetness (hoogste positie: 11. Aantal weken: 4)
Black Velvet – African Velvet (Hoogste positie: 2. Aantal weken: 9)
Vier leuke nieuwe binnenkomers. Roberta Flack op de valreep dankzij jassn, en ook Ray Barretto en The Temptations scoren opnieuw.
De hoogste nieuwe is echter Bat Macumba van Os Mutantes. Een nummer van hun dan al meer dan een jaar oude debuutalbum. Werd uitgebracht nog voor Caminhante Noturo, maar in onze lijst hebben we het nummer gewoon overgeslagen. Dat roept om eerherstel. Bovendien ben ik in een Os Mutantes-bui en vind ik niet meteen de releasedatum van Rita Lee, de tweede single van "Mutantes".
0
geplaatst: 17 augustus 2013, 00:51 uur
33 32 AW
01 04 02 Isaac Hayes - Walk On By #1
02 01 06 David Bowie - Space Oddity #5
03 02 09 Leonard Cohen - The Partisan #1
04 05 03 Clarence Reid - Nobody But You
05 03 12 Jacques Dutronc - Le Responsable
06 *** 01 Evie Sands - Any Way That You Want Me
07 08 06 Cilla Black - Conversations
08 09 02 Harry J Allstars - Liquidator
09 07 05 Waylon Jennings - Delia's Gone
10 *** 01 Os Mutantes - Bat Macumba
11 06 08 Desmond Dekker - It Miek
12 12 10 Nina Simone - Suzanne #2
13 10 10 The Beach Boys - Breakaway
14 *** 01 The Kinks - The Village Green Preservations Society
15 *** 01 Joe Dassin - Les Champs-Elysées
exit:
The Friends of Distinction - Going in Circles
The Kinks - Drivin'
Dusty Springfield - Willie & Laura Mae Jones
Russell Morris - The Real Thing
nieuw:
Evie Sands is een Amerikaanse zangeres die me een beetje doet denken aan Dusty Springfield, al heeft ze iets meer power. Any Way That You Want Me werd geschreven door Chip Taylor en al eerder gezongen door The Troggs, maar ik vind dit veruit de beste versie.
De single-discografie van Os Mutantes moet haast wel de meest onoverzichtelijke van de jaren '60 zijn. Discogs, Rateyourmusic en Wikipedia noemen allemaal wel andere singles. Maar het is een goed idee deze band weer eens in het zonnetje te zetten. Voor mij toch zeker een van de beste groepen uit de jaren '60 met een 5*- en 4,5*-album.
De liedjes van The Kinks en Joe Dassin lijken eigenlijk wel op elkaar. Allebei zonnig en vrolijk.
01 04 02 Isaac Hayes - Walk On By #1
02 01 06 David Bowie - Space Oddity #5
03 02 09 Leonard Cohen - The Partisan #1
04 05 03 Clarence Reid - Nobody But You
05 03 12 Jacques Dutronc - Le Responsable
06 *** 01 Evie Sands - Any Way That You Want Me
07 08 06 Cilla Black - Conversations
08 09 02 Harry J Allstars - Liquidator
09 07 05 Waylon Jennings - Delia's Gone
10 *** 01 Os Mutantes - Bat Macumba
11 06 08 Desmond Dekker - It Miek
12 12 10 Nina Simone - Suzanne #2
13 10 10 The Beach Boys - Breakaway
14 *** 01 The Kinks - The Village Green Preservations Society
15 *** 01 Joe Dassin - Les Champs-Elysées
exit:
The Friends of Distinction - Going in Circles
The Kinks - Drivin'
Dusty Springfield - Willie & Laura Mae Jones
Russell Morris - The Real Thing
nieuw:
Evie Sands is een Amerikaanse zangeres die me een beetje doet denken aan Dusty Springfield, al heeft ze iets meer power. Any Way That You Want Me werd geschreven door Chip Taylor en al eerder gezongen door The Troggs, maar ik vind dit veruit de beste versie.
De single-discografie van Os Mutantes moet haast wel de meest onoverzichtelijke van de jaren '60 zijn. Discogs, Rateyourmusic en Wikipedia noemen allemaal wel andere singles. Maar het is een goed idee deze band weer eens in het zonnetje te zetten. Voor mij toch zeker een van de beste groepen uit de jaren '60 met een 5*- en 4,5*-album.
De liedjes van The Kinks en Joe Dassin lijken eigenlijk wel op elkaar. Allebei zonnig en vrolijk.
0
geplaatst: 17 augustus 2013, 10:53 uur
Tipparade: week 33 van 1969.
1. The Cats - Scarlet Ribbons
Een typische zoete en ook wat voorspelbare Cats-ballad maar mooie vocalen, vooral de solozang van Piet Veerman en sfeervolle arrangementen.
Cijfer: 6,5
6. Bee Gees - Don't Forget To Remember
Dit slaat dan weer te ver door in de zoetigheid al zijn ook hier de vocalen op zich mooi. Maar compositorisch één van de minste Bee Gees-nummers.
Cijfer: 5
9. Oscar Harris and The Twinkle Stars - T.O.P.
Geen clip gevonden.
10. Tommy Roe - Jack & Jill
Lijkt wat teveel op die andere hit Dizzy (week 14), luchtig, door violen gedragen nummer dat blijft hangen.
12. King Curtis & The Kingpins - Instant Groove
Funky nummer met swingende jazzy blazers en ook prima baslijn maar ik had de indruk dat er meer had ingezeten, het eindigt mij te vlug.
Cijfer: 7
14. Henry Stephen - Limon Limonero
Grappig, als je de twee woorden wisselt van de artiestennaam krijg je die van de legendarische snookerspeler. Het nummer zelf lijkt mij tenslotte een flauw aftreksel van wat Trini Lopez 5 jaar eerder bracht.
Cijfer: 4
15. The Equals - Viva Bobby Joe
Vrolijk en pretentieloos, het refrein lijkt mij wat te goedkoop en ze hadden betere nummers maar de zang, het enthousiasme en de ritmische violen doen mij een voldoende geven.
Cijfer: 6
15. Rika Zaraï - Alors Je Chante
Een variant op Casatschok, een nummer dat zij eerder coverde (week 11). Best aardig en feestelijk maar origineel is wat anders.
16. Ray Barretto - A Deeper Shade Of Soul
Een vrolijk en feestelijk soulnummer van hoog gehalte, heeft net als zijn vorige single Souldrummers (week 20) de sfeer van een druk festival of terras.
Cijfer: 8
16. Johnny Cash - A Boy Named Sue
Vooral de grappige tekst maakt dit nummer onvergetelijk en de voordracht van Johnny Cash is uniek. Slim ook om het live op te nemen.
Cijfer: 9
17. Brigitte Bardot Ay Que - Viva La Sangria
Een grote filmster en hét sexsymbool van die tijd maar een goede zangeres was ze duidelijk niet. Al is het nummer op zich nog te doen dankzij de (uitbundige) sfeer die het uitstraalt.
Cijfer: 5,5
18. Engelbert Humperdinck - I'm A Better Man
Zelfs voor die tijd zou dit oubollig hebben geklonken al had deze man ook veel liefhebbers, vooral ouderen die hunkerden naar de tijd voor de rock'n roll. Mij doet het weinig tot niets hoewel ik nooit zal beweren dat Engelbert Humperdinck een slechte zanger is.
Cijfer: 3,5
18. Anja - Speel Niet Met Mij
Dit is nog een stuk oubolliger en meliger dan Engelbert Humperdinck, bovendien een letterlijke kopie van De Laatste Dans (inspiratieloosheid troef!). Ik geef enkel geen 1 omdat ze redelijk kan zingen.
Cijfer: 2
19. Los Payos - Maria Isabel
Latin draai ik niet zo vaak maar dit vind ik leuk, het straalt een soort gezelligheid uit zoals Blue Diamonds.
19. Creedence Clearwater Revival - Commotion
Dit draai dan wel nog regelmatig, dit nummer herbergt veel energie en vitaliteit en brengt een positieve energie zoals alle nummers van CCR overigens en de zang van John Fogerty is zoals altijd geweldig.
Cijfer: 8,5
20. Fairport Convention - Si tu Dois Partir
Britse folkband brengt een Franstalige versie van een nummer van Bob Dylan (werd een hit voor Manfred Mann). Klinkt nog steeds erg charmant en Sandy Denny vind ik een prima zangeres.
De tipparade is erg verwarrend met singles die opnieuw binnenkomen en twee die op dezelfde plaats staan. Het niveau is wel behoorlijk al vind ik ook daar niet alles goed. Het valt mij ook op dat vele artiesten hun singles snel achter elkaar uitbrachten.
Een typische zoete en ook wat voorspelbare Cats-ballad maar mooie vocalen, vooral de solozang van Piet Veerman en sfeervolle arrangementen.
Dit slaat dan weer te ver door in de zoetigheid al zijn ook hier de vocalen op zich mooi. Maar compositorisch één van de minste Bee Gees-nummers.
9. Oscar Harris and The Twinkle Stars - T.O.P.
Geen clip gevonden.
10. Tommy Roe - Jack & Jill
Lijkt wat teveel op die andere hit Dizzy (week 14), luchtig, door violen gedragen nummer dat blijft hangen.
Funky nummer met swingende jazzy blazers en ook prima baslijn maar ik had de indruk dat er meer had ingezeten, het eindigt mij te vlug.
Grappig, als je de twee woorden wisselt van de artiestennaam krijg je die van de legendarische snookerspeler. Het nummer zelf lijkt mij tenslotte een flauw aftreksel van wat Trini Lopez 5 jaar eerder bracht.
Cijfer: 4
Vrolijk en pretentieloos, het refrein lijkt mij wat te goedkoop en ze hadden betere nummers maar de zang, het enthousiasme en de ritmische violen doen mij een voldoende geven.
Cijfer: 6
Een variant op Casatschok, een nummer dat zij eerder coverde (week 11). Best aardig en feestelijk maar origineel is wat anders.
Een vrolijk en feestelijk soulnummer van hoog gehalte, heeft net als zijn vorige single Souldrummers (week 20) de sfeer van een druk festival of terras.
Vooral de grappige tekst maakt dit nummer onvergetelijk en de voordracht van Johnny Cash is uniek. Slim ook om het live op te nemen.
17. Brigitte Bardot Ay Que - Viva La Sangria
Een grote filmster en hét sexsymbool van die tijd maar een goede zangeres was ze duidelijk niet. Al is het nummer op zich nog te doen dankzij de (uitbundige) sfeer die het uitstraalt.
Zelfs voor die tijd zou dit oubollig hebben geklonken al had deze man ook veel liefhebbers, vooral ouderen die hunkerden naar de tijd voor de rock'n roll. Mij doet het weinig tot niets hoewel ik nooit zal beweren dat Engelbert Humperdinck een slechte zanger is.
Cijfer: 3,5
Dit is nog een stuk oubolliger en meliger dan Engelbert Humperdinck, bovendien een letterlijke kopie van De Laatste Dans (inspiratieloosheid troef!). Ik geef enkel geen 1 omdat ze redelijk kan zingen.
Cijfer: 2
Latin draai ik niet zo vaak maar dit vind ik leuk, het straalt een soort gezelligheid uit zoals Blue Diamonds.
Dit draai dan wel nog regelmatig, dit nummer herbergt veel energie en vitaliteit en brengt een positieve energie zoals alle nummers van CCR overigens en de zang van John Fogerty is zoals altijd geweldig.
Britse folkband brengt een Franstalige versie van een nummer van Bob Dylan (werd een hit voor Manfred Mann). Klinkt nog steeds erg charmant en Sandy Denny vind ik een prima zangeres.
De tipparade is erg verwarrend met singles die opnieuw binnenkomen en twee die op dezelfde plaats staan. Het niveau is wel behoorlijk al vind ik ook daar niet alles goed. Het valt mij ook op dat vele artiesten hun singles snel achter elkaar uitbrachten.
0
geplaatst: 17 augustus 2013, 14:58 uur
Ranboy Top 15 week 33 van 17 augustus 1969
w33 w32 aw titel - artiest
1 1 5 Space oddity - David Bowie
2 3 5 Sweetness - Yes
3 2 6 Marrakesh express - Crosby, Stills & Nash
4 6 5 Questions 67 & 68 - Chicago
5 7 6 I'm free - The Who
6 4 11 A salty dog - Procol Harum
7 5 11 Something in the air - Thunderclap Newman
8 9 4 Blowing in the wind - The Hollies
9 13 2 Walk on by - Isaac Hayes
10 12 3 The devil came from Kansas - Procol Harum
11 11 3 Cotton fields - The Beach Boys
12 10 4 Lay lady lay - Bob Dylan
13 8 10 In the year 2525 - Zager & Evans
14 -- 1 A deeper shade of soul - Ray Barretto
15 -- 1 If I stay too long - Big Wheel
Inmiddels al een paar weken geen nieuwe topsingles; hopelijk komt daar snel weer verandering in...
w33 w32 aw titel - artiest
1 1 5 Space oddity - David Bowie
2 3 5 Sweetness - Yes
3 2 6 Marrakesh express - Crosby, Stills & Nash
4 6 5 Questions 67 & 68 - Chicago
5 7 6 I'm free - The Who
6 4 11 A salty dog - Procol Harum
7 5 11 Something in the air - Thunderclap Newman
8 9 4 Blowing in the wind - The Hollies
9 13 2 Walk on by - Isaac Hayes
10 12 3 The devil came from Kansas - Procol Harum
11 11 3 Cotton fields - The Beach Boys
12 10 4 Lay lady lay - Bob Dylan
13 8 10 In the year 2525 - Zager & Evans
14 -- 1 A deeper shade of soul - Ray Barretto
15 -- 1 If I stay too long - Big Wheel
Inmiddels al een paar weken geen nieuwe topsingles; hopelijk komt daar snel weer verandering in...
0
geplaatst: 17 augustus 2013, 15:50 uur
Ik heb Harry Nilsson's Everybody's Talkin' nog tussen mijn tips staan, misschien is dat wat?
Ik heb met albums gemerkt dat de zomer een luwe periode is qua grote releases en het in september weer losbarst. Wellicht is dat met singles (en dan ook toen al) ook zo?
Ik heb met albums gemerkt dat de zomer een luwe periode is qua grote releases en het in september weer losbarst. Wellicht is dat met singles (en dan ook toen al) ook zo?
0
geplaatst: 19 augustus 2013, 10:59 uur
Rearviewmirror Chart Week 33 1969 (17-08-1969)
01 02 03 Isaac Hayes - Walk On By / By The Time I Get To Phoenix
02 01 05 David Bowie - Space Odity
03 03 06 Crosby, Stills and Nash - Marrakesh Express
04 --- 01 Don Fardon - I'm Alive
05 04 05 Yes - Sweetness
06 08 03 Three Dog Night - Easy To Be Hard
07 05 05 Chicago - Questions 67 & 68
08 06 07 Blind Faith – Well Alright
09 12 03 Russell Morris - The Real Thing, Pts. 1-2
10 07 07 The Who - I'm Free
11 10 05 Deep Purple - Hallelujah
12 15 02 The Temptations - I Can't Get Next To You
13 --- 01 Bread - Dismal Day
14 38 02 Grass Roots - I'd Wait A Million Years
15 11 09 Toots & The Maytals - Monkey Man
16 09 09 Neil Young & Crazy Horse - Down By The River
17 22 02 The Adlibs - Giving Up
18 28 02 Ray Barretto - A Deeper Shade Of Soul
19 37 02 Big Wheel - If I Stay Too Long
20 16 04 Otis Redding - Free Me
21 36 02 Friends Of Distinction - Going In Circles
22 17 15 The Lettermen - Hurt So Bad
23 18 11 Scott Walker - Lights Of Cincinnati
24 20 04 The Hollies - Blowin' In The Wind
25 13 09 Golden Earring - Where Will I Be
26 24 08 The Box Tops - Soul Deep
27 27 14 The Dells - I Can Sing A Rainbow / Love Is Blue (Medley)
28 --- 01 It's A Beautiful Day - White Bird
29 33 03 The Delfonics - You Got Yours And I'll Get Mine
30 14 07 Solomon Burke - That Lucky Old Sun
31 34 02 The Turtles - House On The Hill
32 21 06 The Move - Curly
33 23 17 Chicken Shack - I'd Rather Go Blind
34 25 08 Rolling Stones - Honky Tonk Women
35 35 03 The Rugbys - You, I
36 --- 01 The Dream - Rebellion (Can I Ask You One More Question)
37 --- 01 The Free - Try Try Try
38 --- 01 Bill Deal & The Rhondels - What Kind of Fool Do You Think I Am?
39 --- 01 The Kinks - The Village Green Preservation Society
40 30 04 The Gods - Maria / Long Time, Sad Time, Bad Time
04. Don Fardon - I'm Alive
Een nummer dat ik heb leren kennen door de Vodafone commercial uit 2011, maar de oorspronkelijke release is uit augustus 1969. En zo klinkt deze cover van Tommy James & The Shondells ook. De Tommy James versie staat op de B-side van de single Crystal Blue Persuasion. Don Fardon heeft er een geweldig energieke pop/Northern Soul versie van net 2,5 minuten van gemaakt en stuwt het nummer tot grote hoogte. Blij dat je leeft.
13. Bread - Dismal Day
Tweede single van Bread die op allerlei plekken (Wikipedia) gek genoeg niet terug te vinden is. David Gates zei over dit nummer dat hij dacht dat het een grote hit zou worden. En terecht, geweldige zong. Ik word erg blij van de geweldige (hoge) harmonieën en in 2:14 uit en thuis. Dat is nog eens een openingstrack van een debuutalbum.
28. It's A Beautiful Day - White Bird
Signatuursong, zoals dat heet, van west-coast psychedelische band It's A Beautiful Day. White Bird is van het debuutalbum It's a Beautiful Day waarop ook Bombay Calling staat een nummer dat ze later terugvonden bij Deep Purple onder de titel Child%uFEFF In Time. White Bird is ruim 6 minuten liefelijk soft folk met een twist en apart orkestratie.

36. The Dream - Rebellion (Can I Ask You One More Question)
Lekker energieke Nederlandse psychedelica van de Tielse groep The Dream. Stonden in het voorprogramma van Pink Floyd en op de eerste editie van PinkPop. Nummer geschreven en gezongen door Floris Kolvenbach en bij dat laatste wringt het een beetje.
37. The Free - Try Try Try
Nog meer Nederlands, maar dan meer aan de pop/soul kant.. Terug te vinden op 50 Jaar Nederpop Rare & Obscure. Veel blazers.
38. Bill Deal & The Rhondels - What Kind Of Fool Do You Think I Am?
Vrolijke soul en rock n roll mix. Goed gezongen, lekkere blazers. Niets aan de hand muziek.
39. The Kinks - The Village Green Preservation Society
Aardige Kinks single, mist wel de urgentie van hun klassiekers.
01 02 03 Isaac Hayes - Walk On By / By The Time I Get To Phoenix
02 01 05 David Bowie - Space Odity
03 03 06 Crosby, Stills and Nash - Marrakesh Express
04 --- 01 Don Fardon - I'm Alive
05 04 05 Yes - Sweetness
06 08 03 Three Dog Night - Easy To Be Hard
07 05 05 Chicago - Questions 67 & 68
08 06 07 Blind Faith – Well Alright
09 12 03 Russell Morris - The Real Thing, Pts. 1-2
10 07 07 The Who - I'm Free
11 10 05 Deep Purple - Hallelujah
12 15 02 The Temptations - I Can't Get Next To You
13 --- 01 Bread - Dismal Day
14 38 02 Grass Roots - I'd Wait A Million Years
15 11 09 Toots & The Maytals - Monkey Man
16 09 09 Neil Young & Crazy Horse - Down By The River
17 22 02 The Adlibs - Giving Up
18 28 02 Ray Barretto - A Deeper Shade Of Soul
19 37 02 Big Wheel - If I Stay Too Long
20 16 04 Otis Redding - Free Me
21 36 02 Friends Of Distinction - Going In Circles
22 17 15 The Lettermen - Hurt So Bad
23 18 11 Scott Walker - Lights Of Cincinnati
24 20 04 The Hollies - Blowin' In The Wind
25 13 09 Golden Earring - Where Will I Be
26 24 08 The Box Tops - Soul Deep
27 27 14 The Dells - I Can Sing A Rainbow / Love Is Blue (Medley)
28 --- 01 It's A Beautiful Day - White Bird
29 33 03 The Delfonics - You Got Yours And I'll Get Mine
30 14 07 Solomon Burke - That Lucky Old Sun
31 34 02 The Turtles - House On The Hill
32 21 06 The Move - Curly
33 23 17 Chicken Shack - I'd Rather Go Blind
34 25 08 Rolling Stones - Honky Tonk Women
35 35 03 The Rugbys - You, I
36 --- 01 The Dream - Rebellion (Can I Ask You One More Question)
37 --- 01 The Free - Try Try Try
38 --- 01 Bill Deal & The Rhondels - What Kind of Fool Do You Think I Am?
39 --- 01 The Kinks - The Village Green Preservation Society
40 30 04 The Gods - Maria / Long Time, Sad Time, Bad Time
04. Don Fardon - I'm Alive
Een nummer dat ik heb leren kennen door de Vodafone commercial uit 2011, maar de oorspronkelijke release is uit augustus 1969. En zo klinkt deze cover van Tommy James & The Shondells ook. De Tommy James versie staat op de B-side van de single Crystal Blue Persuasion. Don Fardon heeft er een geweldig energieke pop/Northern Soul versie van net 2,5 minuten van gemaakt en stuwt het nummer tot grote hoogte. Blij dat je leeft.
13. Bread - Dismal Day
Tweede single van Bread die op allerlei plekken (Wikipedia) gek genoeg niet terug te vinden is. David Gates zei over dit nummer dat hij dacht dat het een grote hit zou worden. En terecht, geweldige zong. Ik word erg blij van de geweldige (hoge) harmonieën en in 2:14 uit en thuis. Dat is nog eens een openingstrack van een debuutalbum.
28. It's A Beautiful Day - White Bird
Signatuursong, zoals dat heet, van west-coast psychedelische band It's A Beautiful Day. White Bird is van het debuutalbum It's a Beautiful Day waarop ook Bombay Calling staat een nummer dat ze later terugvonden bij Deep Purple onder de titel Child%uFEFF In Time. White Bird is ruim 6 minuten liefelijk soft folk met een twist en apart orkestratie.

36. The Dream - Rebellion (Can I Ask You One More Question)
Lekker energieke Nederlandse psychedelica van de Tielse groep The Dream. Stonden in het voorprogramma van Pink Floyd en op de eerste editie van PinkPop. Nummer geschreven en gezongen door Floris Kolvenbach en bij dat laatste wringt het een beetje.
37. The Free - Try Try Try
Nog meer Nederlands, maar dan meer aan de pop/soul kant.. Terug te vinden op 50 Jaar Nederpop Rare & Obscure. Veel blazers.
38. Bill Deal & The Rhondels - What Kind Of Fool Do You Think I Am?
Vrolijke soul en rock n roll mix. Goed gezongen, lekkere blazers. Niets aan de hand muziek.
39. The Kinks - The Village Green Preservation Society
Aardige Kinks single, mist wel de urgentie van hun klassiekers.
0
geplaatst: 19 augustus 2013, 11:00 uur
De Top 15 volgt later vandaag, ik maak eerst zelf nog even een lijst voor de afgelopen week!
0
geplaatst: 19 augustus 2013, 12:51 uur
Musician's Top 20 van 18 augustus 1969:
01 (01) 05 Questions 67 & 68 - Chicago Transit Authority
02 (02) 06 Marrakesh express - Crosby, Stills & Nash
03 (03) 05 Sweetness - Yes
04 (04) 05 Space oddity - David Bowie
05 (10) 02 Walk on by - Isaac Hayes
06 (08) 02 The real thing - Russel Morris
07 (05) 05 Hallelujah - Deep Purple
08 (---) 01 The village green preservations society - The Kinks
09 (07) 04 The Nile Song - Pink Floyd
10 (06) 09 Venus - Shocking Blue
11 (09) 08 Honky tonk woman - Rolling stones
12 (14) 04 Walkin' - Otis Spann with Fleetwood Mac
13 (13) 04 Lovely to see you - Moody blues
14 (11) 07 I'm free - The Who
15 (15) 04 Green river - Creedence Clearwater Revival
16 (---) 01 Compared to what - Roberta Flack
17 (12) 06 My guitar wants to kill your mamma - Frank Zappa & The Mothers of invention
18 (20) 02 I can't get next to you - The Temptations
19 (---) 01 Les champs élysées - Joe Dassin
20 (16) 06 A boy named Sue - Johnny Cash
Joe Dassin heeft een mooie melancholieke chanson, Roberta Flack had een prachtig soul debuut hoewel haar eerste succes in de VS pas in 1971 in Billboard terecht zou komen. En de Kinks brengen een prachtige single die ook volledig onbekend is gebleven (hoewel uiteraard gewoon op het gelijknamige album is te vinden).
01 (01) 05 Questions 67 & 68 - Chicago Transit Authority
02 (02) 06 Marrakesh express - Crosby, Stills & Nash
03 (03) 05 Sweetness - Yes
04 (04) 05 Space oddity - David Bowie
05 (10) 02 Walk on by - Isaac Hayes
06 (08) 02 The real thing - Russel Morris
07 (05) 05 Hallelujah - Deep Purple
08 (---) 01 The village green preservations society - The Kinks
09 (07) 04 The Nile Song - Pink Floyd
10 (06) 09 Venus - Shocking Blue
11 (09) 08 Honky tonk woman - Rolling stones
12 (14) 04 Walkin' - Otis Spann with Fleetwood Mac
13 (13) 04 Lovely to see you - Moody blues
14 (11) 07 I'm free - The Who
15 (15) 04 Green river - Creedence Clearwater Revival
16 (---) 01 Compared to what - Roberta Flack
17 (12) 06 My guitar wants to kill your mamma - Frank Zappa & The Mothers of invention
18 (20) 02 I can't get next to you - The Temptations
19 (---) 01 Les champs élysées - Joe Dassin
20 (16) 06 A boy named Sue - Johnny Cash
Joe Dassin heeft een mooie melancholieke chanson, Roberta Flack had een prachtig soul debuut hoewel haar eerste succes in de VS pas in 1971 in Billboard terecht zou komen. En de Kinks brengen een prachtige single die ook volledig onbekend is gebleven (hoewel uiteraard gewoon op het gelijknamige album is te vinden).
0
geplaatst: 19 augustus 2013, 13:55 uur
De Music Meter Top 15 van 18 augustus 1969, week 33!
01 (01) 05 Space oddity - David Bowie (92)
02 (04) 02 Walk on by - Isaac Hayes (69)
03 (02) 06 Marrakesh express - Crosby, Stills & Nash (58)
04 (03) 04 Questions 67 & 68 - Chicago Transit Authority (48)
05 (06) 04 Sweetness - Yes (38)
06 (10) 02 The real thing - Russel Morris (31)
07 (05) 06 I'm free - The Who (28)
08 (07) 09 The Partisan - Leonard Cohen (27)
09 (12) 03 Walkin' - Otis Spann & Fleetwood Mac (24)
10 (09) 11 Something in the air - Thunderclap Newman (22)
11 (14) 05 A boy named Sue - Johnny Cash (22)
12 (08) 06 Lady lady lay - Bob Dylan (21)
13 (---) 01 Compared to what - Roberta Flack (19)
14 (---) 01 Cottonfields - Beach boys (19)
15 (15) 10 A salty dog - Procol Harum (18)
Er zit nog weinig avontuur in, deze week. Twee voorzichtige nieuwe binnenkomers en sommige platen die het te lang vol weten te houden. Het aantal punten dat nodig is voor de laagste plaatsen in de lijst is ook erg weinig.
Desondanks wisten te verdwijnen: Honky tonk woman van de Rolling stones en Well all right van Blind Faith
De tips voor 25 augustus 1969:
01 Bat macumba - Os Mutantes (13)
02 I'm alive - Don Fardon (12)
03 Nobody but you - Clarence Reid (12)
04 Free me - Otis Redding (11)
05 Anyway that you want me - Evie Sands (10)
06 Easy to be hard - Three Dog Night (10)
07 Green river - Creedence Clearwater Revival (10)
08 The village green preservation society - The Kinks (10)
09 Hot fun in the summertime - Sly & Tghe Family Stone (9)
10 Liquidator - Harry J Allstars (8)
Een wat merkwaardige competitie tussen Green River en Commotion van Creedence Clearwater revival.
Het is eigenlijk één single. Het komt binnen in de Tipparade op 16 augustus 1969 en wordt door de Top 40 gezien als dubbele A-kant: Commotion/Green River. Dat nummer komt dan ook niet verder dan de Tipparade.
Maar in oktober komt Commotion binnen in de Top 40 en wordt een aardige hit (7 weken, plaats 16). Ik weet niet zo snel, wat daar de b-kant van is.
In de VS en Engeland wordt gekozen voor Green River.
Van mij mag het voor de MuMe top 15 allebei, maar de dubbele mogelijkheid leidt tot nu toe wel tot mindere resultaten in totaliteit voor beide nummers.
01 (01) 05 Space oddity - David Bowie (92)
02 (04) 02 Walk on by - Isaac Hayes (69)
03 (02) 06 Marrakesh express - Crosby, Stills & Nash (58)
04 (03) 04 Questions 67 & 68 - Chicago Transit Authority (48)
05 (06) 04 Sweetness - Yes (38)
06 (10) 02 The real thing - Russel Morris (31)
07 (05) 06 I'm free - The Who (28)
08 (07) 09 The Partisan - Leonard Cohen (27)
09 (12) 03 Walkin' - Otis Spann & Fleetwood Mac (24)
10 (09) 11 Something in the air - Thunderclap Newman (22)
11 (14) 05 A boy named Sue - Johnny Cash (22)
12 (08) 06 Lady lady lay - Bob Dylan (21)
13 (---) 01 Compared to what - Roberta Flack (19)
14 (---) 01 Cottonfields - Beach boys (19)
15 (15) 10 A salty dog - Procol Harum (18)
Er zit nog weinig avontuur in, deze week. Twee voorzichtige nieuwe binnenkomers en sommige platen die het te lang vol weten te houden. Het aantal punten dat nodig is voor de laagste plaatsen in de lijst is ook erg weinig.
Desondanks wisten te verdwijnen: Honky tonk woman van de Rolling stones en Well all right van Blind Faith
De tips voor 25 augustus 1969:
01 Bat macumba - Os Mutantes (13)
02 I'm alive - Don Fardon (12)
03 Nobody but you - Clarence Reid (12)
04 Free me - Otis Redding (11)
05 Anyway that you want me - Evie Sands (10)
06 Easy to be hard - Three Dog Night (10)
07 Green river - Creedence Clearwater Revival (10)
08 The village green preservation society - The Kinks (10)
09 Hot fun in the summertime - Sly & Tghe Family Stone (9)
10 Liquidator - Harry J Allstars (8)
Een wat merkwaardige competitie tussen Green River en Commotion van Creedence Clearwater revival.
Het is eigenlijk één single. Het komt binnen in de Tipparade op 16 augustus 1969 en wordt door de Top 40 gezien als dubbele A-kant: Commotion/Green River. Dat nummer komt dan ook niet verder dan de Tipparade.
Maar in oktober komt Commotion binnen in de Top 40 en wordt een aardige hit (7 weken, plaats 16). Ik weet niet zo snel, wat daar de b-kant van is.
In de VS en Engeland wordt gekozen voor Green River.
Van mij mag het voor de MuMe top 15 allebei, maar de dubbele mogelijkheid leidt tot nu toe wel tot mindere resultaten in totaliteit voor beide nummers.
0
geplaatst: 19 augustus 2013, 14:46 uur
Nog van vorige week:
De Engelse Top 20 van 23 augustus 1969 week 33
01 (01) 07 Honky tonk woman - Rolling Stones
02 (02) 06 Saved by the bell - Robin Gibb
03 (13) 02 In the year 2525 - Zager & Evans
04 (05) 04 Ma cherie amour - Stevie Wonder
05 (03) 06 Make me an island - Joe Dolan
06 (04) 06 Give peace a chance - John Lennon
07 (06) 05 Goodnight midnight - Clodagh Rodgers
08 (12) 02 Too busy thinking about my baby - Marvin Gaye
09 (07) 05 Conversations - Cilla Black
10 (08) 03 Early in the morning - Vanity Fair
11 (09) 04 Bring on back the good times - The Love affair
12 (19) 03 Curly - The Move
13 (10) 02 Wet dream - Max Romeo
14 (20) 02 Viva Bobby Joe - Equals
15 (15) 03 Sing a rainbow/ Love is blue - Dells
16 (11) 10 In the ghetto - Elvis Presley
17 (---) 01 Je t'aime moi non plus - Jane Birkin & Serge Gainsbourgh
18 (---) 01 Don't forget to remember - Bee Gees
19 (---) 01 I'm a better man - Engelbert Humperdinck
20 (---) 01 Bad moon rising - Creedence Clearwater Revival
Vier singles verdwenen: Goo goo Baragbajagal van Donovan & The Jeff Beck Group, That's the way God planned it van Billy Preston, When two worlds collide van Jim Reeves en Baby make it soon van Marmalade
De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 23 augustus 1969
Natural born bugie - Humble Pie (23)
Soul deep - Box Tops (40)
De Tips voor 30 augustus 1969:
Cloud nine - The Temptations
Marrakesh express - Crosby, Stills & Nash
My way - Frank Sinatra (RE)
It's getting better - Mama Cass
Soul clap 69 - Booker T and the MGs
I'll never fall in love again - Bobbie Gentry
No matter what sign you are - Diana Ross and the Supremes (RE)
De Engelse Top 20 van 23 augustus 1969 week 33
01 (01) 07 Honky tonk woman - Rolling Stones
02 (02) 06 Saved by the bell - Robin Gibb
03 (13) 02 In the year 2525 - Zager & Evans
04 (05) 04 Ma cherie amour - Stevie Wonder
05 (03) 06 Make me an island - Joe Dolan
06 (04) 06 Give peace a chance - John Lennon
07 (06) 05 Goodnight midnight - Clodagh Rodgers
08 (12) 02 Too busy thinking about my baby - Marvin Gaye
09 (07) 05 Conversations - Cilla Black
10 (08) 03 Early in the morning - Vanity Fair
11 (09) 04 Bring on back the good times - The Love affair
12 (19) 03 Curly - The Move
13 (10) 02 Wet dream - Max Romeo
14 (20) 02 Viva Bobby Joe - Equals
15 (15) 03 Sing a rainbow/ Love is blue - Dells
16 (11) 10 In the ghetto - Elvis Presley
17 (---) 01 Je t'aime moi non plus - Jane Birkin & Serge Gainsbourgh
18 (---) 01 Don't forget to remember - Bee Gees
19 (---) 01 I'm a better man - Engelbert Humperdinck
20 (---) 01 Bad moon rising - Creedence Clearwater Revival
Vier singles verdwenen: Goo goo Baragbajagal van Donovan & The Jeff Beck Group, That's the way God planned it van Billy Preston, When two worlds collide van Jim Reeves en Baby make it soon van Marmalade
De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 23 augustus 1969
Natural born bugie - Humble Pie (23)
Soul deep - Box Tops (40)
De Tips voor 30 augustus 1969:
Cloud nine - The Temptations
Marrakesh express - Crosby, Stills & Nash
My way - Frank Sinatra (RE)
It's getting better - Mama Cass
Soul clap 69 - Booker T and the MGs
I'll never fall in love again - Bobbie Gentry
No matter what sign you are - Diana Ross and the Supremes (RE)
0
geplaatst: 19 augustus 2013, 17:24 uur
Het valt me eigenlijk nu pas voor het eerst op hoeveel onze lijst verschilt van de Britse zeg. Geen enkele match als ik het goed gezien heb.
Is niet de originele versie, die ik eerlijk gezegd niet meteen terugvind op youtube. Allemaal het album beluisteren op Spotify met andere woorden
Is niet de originele versie, die ik eerlijk gezegd niet meteen terugvind op youtube. Allemaal het album beluisteren op Spotify met andere woorden

0
geplaatst: 19 augustus 2013, 18:18 uur
Grappig, deze versie. Had ik nog nooit gehoord. Volgens mij is dit de versie uit begin jaren '70, toen Os Mutantes speciaal voor de Europese markt een bloemlezing van hun eerste drie albums uitbracht.
Ik vond het origineel na even zoeken wel terug:
YouTube - PSR001: Os Mutantes - Bat Macumba
En voor de liefhebbers is hier het hele debuutalbum:
YouTube - Os Mutantes - (Álbum Completo) [Full Album] Lp 1968
Ik vond het origineel na even zoeken wel terug:
YouTube - PSR001: Os Mutantes - Bat Macumba
En voor de liefhebbers is hier het hele debuutalbum:
YouTube - Os Mutantes - (Álbum Completo) [Full Album] Lp 1968
0
geplaatst: 20 augustus 2013, 11:46 uur

Hoe kan ik in het geval van Os Mutantes weten wat origineel is en wat minder origineel?
Als jullie er voor zorgen dat het nummer zondag in de top 15 staat, ben ik van het probleem af.....

0
geplaatst: 20 augustus 2013, 21:38 uur
De Engelse Top 20 van 30 augustus 1969 week 34
01 (03) 03 In the year 2525 - Zager & Evans
02 (01) 08 Honky tonk woman - Rolling Stones
03 (02) 07 Saved by the bell - Robin Gibb
04 (04) 05 Ma cherie amour - Stevie Wonder
05 (05) 07 Make me an island - Joe Dolan
06 (14) 03 Viva Bobby Joe - Equals
07 (08) 03 Too busy thinking about my baby - Marvin Gaye
08 (20) 02 Bad moon rising - Creedence Clearwater Revival
09 (18) 02 Don't forget to remember - Bee Gees
10 (10) 04 Early in the morning - Vanity Fair
11 (---) 01 Natural born boogie - Humble Pie
12 (11) 05 Bring on back the good times - The Love affair
13 (09) 06 Conversations - Cilla Black
14 (12) 04 Curly - The Move
15 (06) 07 Give peace a chance - John Lennon
16 (07) 06 Goodnight midnight - Clodagh Rodgers
17 (17) 02 Je t'aime moi non plus - Jane Birkin & Serge Gainsbourgh
18 (13) 03 Wet dream - Max Romeo
19 (---) 01 Goodmorning Starshine - Oliver
20 (16) 11 In the ghetto - Elvis Presley
Na zes weken eindelijk een nieuwe nummer één en bleken de Engelsen te vallen voor Zager and Evans.
Verdwenen Sing a rainbow/ Love is blue van de Dells en I'm a better man van Engelbert Humperdinck
De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 30 augustus 1969
Cloud nine - The Temptations (24)
Marrakesh express - Crosby, Stills & Nash (30)
My way - Frank Sinatra (RE) (33)
It's getting better - Mama Cass (34)
Soul clap 69 - Booker T and the MGs (35)
I'll never fall in love again - Bobbie Gentry (37)
No matter what sign you are - Diana Ross and the Supremes (RE) (38)
De Tips voor 6 september 1969:
Birth - Peddlers
I've passed this way before - Jimmy Ruffin (RE)
Put yourself in my place - Isley Brothers
Clean up your own backyard - Elvis Presley
Tears in the wind - Chicken shack
Nobody's child - Karen Young
Wat helemaal niets te maken heeft met Hot Shot van een naamgenoot uit 1978, tenzij de laatste een enorme transformatie zou hebben ondergaan maar die overstap lijkt mij te groot. Nobody's child is volgens mij country met een hoog drama gehalte. Wel een bekend nummer.
Zie hier zowaar een nieuwe single van Chicken Shack. Een beetje timide maar wel aardig.
01 (03) 03 In the year 2525 - Zager & Evans
02 (01) 08 Honky tonk woman - Rolling Stones
03 (02) 07 Saved by the bell - Robin Gibb
04 (04) 05 Ma cherie amour - Stevie Wonder
05 (05) 07 Make me an island - Joe Dolan
06 (14) 03 Viva Bobby Joe - Equals
07 (08) 03 Too busy thinking about my baby - Marvin Gaye
08 (20) 02 Bad moon rising - Creedence Clearwater Revival
09 (18) 02 Don't forget to remember - Bee Gees
10 (10) 04 Early in the morning - Vanity Fair
11 (---) 01 Natural born boogie - Humble Pie
12 (11) 05 Bring on back the good times - The Love affair
13 (09) 06 Conversations - Cilla Black
14 (12) 04 Curly - The Move
15 (06) 07 Give peace a chance - John Lennon
16 (07) 06 Goodnight midnight - Clodagh Rodgers
17 (17) 02 Je t'aime moi non plus - Jane Birkin & Serge Gainsbourgh
18 (13) 03 Wet dream - Max Romeo
19 (---) 01 Goodmorning Starshine - Oliver
20 (16) 11 In the ghetto - Elvis Presley
Na zes weken eindelijk een nieuwe nummer één en bleken de Engelsen te vallen voor Zager and Evans.
Verdwenen Sing a rainbow/ Love is blue van de Dells en I'm a better man van Engelbert Humperdinck
De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 30 augustus 1969
Cloud nine - The Temptations (24)
Marrakesh express - Crosby, Stills & Nash (30)
My way - Frank Sinatra (RE) (33)
It's getting better - Mama Cass (34)
Soul clap 69 - Booker T and the MGs (35)
I'll never fall in love again - Bobbie Gentry (37)
No matter what sign you are - Diana Ross and the Supremes (RE) (38)
De Tips voor 6 september 1969:
Birth - Peddlers
I've passed this way before - Jimmy Ruffin (RE)
Put yourself in my place - Isley Brothers
Clean up your own backyard - Elvis Presley
Tears in the wind - Chicken shack
Nobody's child - Karen Young
Wat helemaal niets te maken heeft met Hot Shot van een naamgenoot uit 1978, tenzij de laatste een enorme transformatie zou hebben ondergaan maar die overstap lijkt mij te groot. Nobody's child is volgens mij country met een hoog drama gehalte. Wel een bekend nummer.
Zie hier zowaar een nieuwe single van Chicken Shack. Een beetje timide maar wel aardig.
0
geplaatst: 21 augustus 2013, 09:04 uur
24-08-1969 week 34
01 (01) 06 David Bowie - Space Oddity
02 (02) 04 Russell Morris - The Real Thing
03 (04) 05 Chicago Transit Authority - Questions 67 & 68
04 (03) 12 Thunderclap Newman – Something In The Air
05 (06) 04 The Beach Boys -Cotton Fields
06 (07) 04 Creedence Clearwater Revival - Green River
07 (---) 01 Grapefruit - Deep Water
08 (09) 04 Crosby Stills & Nash - Marrakesh Express
09 (08) 12 Procol Harum – A Salty Dog
10 (05) 05 Otis Spann ft. Fleetwood Mac - Walkin'
11 (13) 02 Isaac Hayes - Walk on By
12 (12) 03 Russell Morris - Part Three Into Paper Walls
13 (15) 02 Creedence Clearwater Revival - Commotion
14 (10) 08 The Rolling Stones - Honky Tonk Women
15 (---) 01 Tony Joe White - Willie and Laura Mae Jones
16 (17) 02 The Peddlers - Birth
17 (11) 08 Bob Dylan - Lay Lady Lay
18 (15) 06 Johnny Cash - A Boy Named Sue
19 (---) 01 Spooky Tooth - Feelin'Bad
20 (---) 01 Sandy Coast -North Canadian Paradise
Het wordt weer eens tijd voor een echte topper, dacht ik nog.
Russel Morris en Chicago gaan het net niet halen, maar deze week komt er dan toch een potentiele nummer 1 binnen: Deep Water van Grapefruit met zanger Bobby Ware. Hoe kan dat we nooit meer iets van deze fantastische zanger hebben gehoord?
Verder komen Tony Joe White, Spooky Tooth en Sandy Coast met hun singles binnen. In 1969 deden ze niets, maar ik vind ze goed genoeg voor een notering.

01 (01) 06 David Bowie - Space Oddity
02 (02) 04 Russell Morris - The Real Thing
03 (04) 05 Chicago Transit Authority - Questions 67 & 68
04 (03) 12 Thunderclap Newman – Something In The Air
05 (06) 04 The Beach Boys -Cotton Fields
06 (07) 04 Creedence Clearwater Revival - Green River
07 (---) 01 Grapefruit - Deep Water
08 (09) 04 Crosby Stills & Nash - Marrakesh Express
09 (08) 12 Procol Harum – A Salty Dog
10 (05) 05 Otis Spann ft. Fleetwood Mac - Walkin'
11 (13) 02 Isaac Hayes - Walk on By
12 (12) 03 Russell Morris - Part Three Into Paper Walls
13 (15) 02 Creedence Clearwater Revival - Commotion
14 (10) 08 The Rolling Stones - Honky Tonk Women
15 (---) 01 Tony Joe White - Willie and Laura Mae Jones
16 (17) 02 The Peddlers - Birth
17 (11) 08 Bob Dylan - Lay Lady Lay
18 (15) 06 Johnny Cash - A Boy Named Sue
19 (---) 01 Spooky Tooth - Feelin'Bad
20 (---) 01 Sandy Coast -North Canadian Paradise
Het wordt weer eens tijd voor een echte topper, dacht ik nog.
Russel Morris en Chicago gaan het net niet halen, maar deze week komt er dan toch een potentiele nummer 1 binnen: Deep Water van Grapefruit met zanger Bobby Ware. Hoe kan dat we nooit meer iets van deze fantastische zanger hebben gehoord?
Verder komen Tony Joe White, Spooky Tooth en Sandy Coast met hun singles binnen. In 1969 deden ze niets, maar ik vind ze goed genoeg voor een notering.

0
geplaatst: 23 augustus 2013, 14:19 uur
musician schreef:
Merkwaardig (of niet). Deze week levert in punten de nieuwe nummer 1 in onze tussenstand voor 1969.
0
geplaatst: 23 augustus 2013, 15:21 uur
Rearviewmirror Chart Week 34 1969 (24-08-1969)
01 01 04 Isaac Hayes - Walk On By / By The Time I Get To Phoenix
02 04 02 Don Fardon - I'm Alive
03 02 06 David Bowie - Space Odity
04 05 06 Yes - Sweetness
05 06 04 Three Dog Night - Easy To Be Hard
06 13 02 Bread - Dismal Day
07 03 07 Crosby, Stills and Nash - Marrakesh Express
08 14 03 Grass Roots - I'd Wait A Million Years
09 13 03 The Temptations - I Can't Get Next To You
10 11 06 Deep Purple - Hallelujah
11 --- 01 Smith - Baby It's You
12 07 06 Chicago - Questions 67 & 68
13 08 08 Blind Faith – Well Alright
14 28 02 It's A Beautiful Day - White Bird
15 09 04 Russell Morris - The Real Thing, Pts. 1-2
16 19 03 Big Wheel - If I Stay Too Long
17 17 03 The Adlibs - Giving Up
18 --- 01 Joe South - Leanin' On You
19 --- 01 Grapefruit - Deep Water
20 18 03 Ray Barretto - A Deeper Shade Of Soul
21 10 08 The Who - I'm Free
22 22 16 The Lettermen - Hurt So Bad
23 16 10 Neil Young & Crazy Horse - Down By The River
24 --- 01 The Winstons - Love Of The Common People
25 21 03 Friends Of Distinction - Going In Circles
26 --- 01 Spirit - Dark Eyed Woman
27 --- 01 The Doors - Runnin' Blue
28 --- 01 Blood, Sweat & Tears - And When I Die
29 23 12 Scott Walker - Lights Of Cincinnati
30 20 05 Otis Redding - Free Me
31 --- 01 Humble Pie- Natural Born Bugie
32 29 04 The Delfonics - You Got Yours And I'll Get Mine
33 15 10 Toots & The Maytals - Monkey Man
34 31 03 The Turtles - House On The Hill
35 38 02 Bill Deal & The Rhondels - What Kind of Fool Do You Think I Am?
36 36 02 The Dream - Rebellion (Can I Ask You One More Question)
37 37 02 The Free - Try Try Try
38 35 04 The Rugbys - You, I
39 39 02 The Kinks - The Village Green Preservation Society
40 32 07 The Move - Curly

11. Smith - Baby It's You
Geweldig versie van Burt Bacharach, Luther Dixon en Mack Davids's Baby It's You. Het nummer was in eerder in 1961 een hit voor The Shirelles en stond uiteraard ook het debuutalbum van The Beatles. Maar de versie van Smith is klassen beter. Een onweerstaanbare mix van rock, blues en een geweldige soul/blues stem van Gayle McCormick. Ik heb het nummer een aantal jaren geleden herontdekt via Quentin Tarantino's Death Proof.
18. Joe South - Leanin' On You
Nummer kwam al in mei in de UK en USA uit. Door de slechte geluidskwaliteit ben je geneigd het als een demo af te doen en niet te horen dat het een geweldige song is. Maar waar doet het intro toch aan denken? Anyone?
19. Grapefruit - Deep Water
Hier boven al beschreven door Heicro.
24. The Winstons - Love Of The Common People
Love Of The Common People heb ik leren kennen via Paul Young's No Parlez. Een geweldige start om sixties R&B te ontdekken. Love Of The Common People in zo'n nummer dat ik inmiddels in vele versies heb. Van Four Preps, Nicky Thomas, Waylon Jennings tot Stiff Little Fingers. en natuurlijk ook van Bruce Springsteen.
In alle versies heeft het nummer zijn charme (alhoewel ik heb er ook een van John Denver). Deze van The Winstons is een lekkere soulversie.
26. Spirit - Dark Eyed Woman
Eerder in '69 hadden ze een hit met het fenomenale I Got A line. Een nummer dat waarschijnlijk mijn Top 15 over het ijzersterke muziekjaar 1969 gaat halen. Dark Eyed Woman kan daar niet aan tippen maar de combinatie van de stem van Jay Ferguson en de guitaar van Randy California zorgt ook hier voor enerverende psychedelische rock.
27. The Doors - Runnin' Blue
Grappige Country / Bluegrass Rocker van The Doors met zang van Robby Krieger.
28. Blood, Sweat & Tears - And When I Die
Nog een nummer met country invloeden en aparte instrumentatie (hoorn; harmonica). Cover van Peter, Paul & Mary hit gecshreven door Laura Nyro.
32. Humble Pie- Natural Born Bugie
Leuke midtempo blues/rock debuutsingle van Humble Pie met Peter Frampton en Steve Marriot.

01 01 04 Isaac Hayes - Walk On By / By The Time I Get To Phoenix
02 04 02 Don Fardon - I'm Alive
03 02 06 David Bowie - Space Odity
04 05 06 Yes - Sweetness
05 06 04 Three Dog Night - Easy To Be Hard
06 13 02 Bread - Dismal Day
07 03 07 Crosby, Stills and Nash - Marrakesh Express
08 14 03 Grass Roots - I'd Wait A Million Years
09 13 03 The Temptations - I Can't Get Next To You
10 11 06 Deep Purple - Hallelujah
11 --- 01 Smith - Baby It's You
12 07 06 Chicago - Questions 67 & 68
13 08 08 Blind Faith – Well Alright
14 28 02 It's A Beautiful Day - White Bird
15 09 04 Russell Morris - The Real Thing, Pts. 1-2
16 19 03 Big Wheel - If I Stay Too Long
17 17 03 The Adlibs - Giving Up
18 --- 01 Joe South - Leanin' On You
19 --- 01 Grapefruit - Deep Water
20 18 03 Ray Barretto - A Deeper Shade Of Soul
21 10 08 The Who - I'm Free
22 22 16 The Lettermen - Hurt So Bad
23 16 10 Neil Young & Crazy Horse - Down By The River
24 --- 01 The Winstons - Love Of The Common People
25 21 03 Friends Of Distinction - Going In Circles
26 --- 01 Spirit - Dark Eyed Woman
27 --- 01 The Doors - Runnin' Blue
28 --- 01 Blood, Sweat & Tears - And When I Die
29 23 12 Scott Walker - Lights Of Cincinnati
30 20 05 Otis Redding - Free Me
31 --- 01 Humble Pie- Natural Born Bugie
32 29 04 The Delfonics - You Got Yours And I'll Get Mine
33 15 10 Toots & The Maytals - Monkey Man
34 31 03 The Turtles - House On The Hill
35 38 02 Bill Deal & The Rhondels - What Kind of Fool Do You Think I Am?
36 36 02 The Dream - Rebellion (Can I Ask You One More Question)
37 37 02 The Free - Try Try Try
38 35 04 The Rugbys - You, I
39 39 02 The Kinks - The Village Green Preservation Society
40 32 07 The Move - Curly

11. Smith - Baby It's You
Geweldig versie van Burt Bacharach, Luther Dixon en Mack Davids's Baby It's You. Het nummer was in eerder in 1961 een hit voor The Shirelles en stond uiteraard ook het debuutalbum van The Beatles. Maar de versie van Smith is klassen beter. Een onweerstaanbare mix van rock, blues en een geweldige soul/blues stem van Gayle McCormick. Ik heb het nummer een aantal jaren geleden herontdekt via Quentin Tarantino's Death Proof.
18. Joe South - Leanin' On You
Nummer kwam al in mei in de UK en USA uit. Door de slechte geluidskwaliteit ben je geneigd het als een demo af te doen en niet te horen dat het een geweldige song is. Maar waar doet het intro toch aan denken? Anyone?
19. Grapefruit - Deep Water
Hier boven al beschreven door Heicro.
24. The Winstons - Love Of The Common People
Love Of The Common People heb ik leren kennen via Paul Young's No Parlez. Een geweldige start om sixties R&B te ontdekken. Love Of The Common People in zo'n nummer dat ik inmiddels in vele versies heb. Van Four Preps, Nicky Thomas, Waylon Jennings tot Stiff Little Fingers. en natuurlijk ook van Bruce Springsteen.
In alle versies heeft het nummer zijn charme (alhoewel ik heb er ook een van John Denver). Deze van The Winstons is een lekkere soulversie.
26. Spirit - Dark Eyed Woman
Eerder in '69 hadden ze een hit met het fenomenale I Got A line. Een nummer dat waarschijnlijk mijn Top 15 over het ijzersterke muziekjaar 1969 gaat halen. Dark Eyed Woman kan daar niet aan tippen maar de combinatie van de stem van Jay Ferguson en de guitaar van Randy California zorgt ook hier voor enerverende psychedelische rock.
27. The Doors - Runnin' Blue
Grappige Country / Bluegrass Rocker van The Doors met zang van Robby Krieger.
28. Blood, Sweat & Tears - And When I Die
Nog een nummer met country invloeden en aparte instrumentatie (hoorn; harmonica). Cover van Peter, Paul & Mary hit gecshreven door Laura Nyro.
32. Humble Pie- Natural Born Bugie
Leuke midtempo blues/rock debuutsingle van Humble Pie met Peter Frampton en Steve Marriot.

0
geplaatst: 23 augustus 2013, 21:37 uur
1. Fairport Convention – Si Tu Dois Partir (2) (4w)
2. David Bowie – Space Oddity (1) (6w)
3. Ray Barretto – A Deeper Shade Of Soul (15) (2w)
4. Sly & The Family Stone – Hot Fun In The Summertime (7) (4w)
5. The Move – Curly (3) (4w)
6. Os Mutantes – Bat Macumba (9) (2w)
7. Roberta Flack – Compared To What (10) (2w)
8. Johnny Cash – A Boy Named Sue (4) (7w)
9. Isaac Hayes – Walk On By (13) (3w)
10. Crosby, Stills & Nash – Marrakesh Express (5) (6w)
11. Blind Faith – Well Alright (6) (9w)
12. The Beach Boys – Cottonfields (12) (3w)
13. The Doors – Runnin’ Blue (-) (1w)
14. The Temptations – I Can’t Get Next To You (18) (2w)
15. The Who – I’m Free (8) (7w)
16. The Winstons – Love Of The Common People (-) (1w)
17. The Rolling Stones – Honky Tonk Woman (11) (8w)
18. The Rascals - Carry Me Back (-) (1w)
19. Joe Dassin – Les Champs-Elysées (-) (1w)
20. Grapefruit - Deep Water (-) (1w)
Fairport Convention pakt de eerste plaats. Prachtig nummer, en wat een geweldige zangeres is die Sandy Denny toch. Ongelooflijk dat ze alweer bijna uit Fairport Convention is. Volgens mij komt er nog één single aan met haar vocalen.
Verder maakt Ray Barretto een reuzensprong, de grootste ooit in mijn lijst. Komt voornamelijk door het veelvuldig draaien van parent album Acid. Aanrader!
En ik verwelkom vijf nieuwkomers. De meeste doken al op in andere lijstjes, Carry Me Back van The Rascals nog niet. Lief liedje, niet spectaculair, maar wel onderhoudend.
Verdwenen :
Tim Hardin – Simple Song Of Freedom
Humble Pie – Natural Born Boogie
Chicago – Questions 67 And 68
Leonard Cohen – The Partisan
Creedence Clearwater Revival – Green River
2. David Bowie – Space Oddity (1) (6w)
3. Ray Barretto – A Deeper Shade Of Soul (15) (2w)
4. Sly & The Family Stone – Hot Fun In The Summertime (7) (4w)
5. The Move – Curly (3) (4w)
6. Os Mutantes – Bat Macumba (9) (2w)
7. Roberta Flack – Compared To What (10) (2w)
8. Johnny Cash – A Boy Named Sue (4) (7w)
9. Isaac Hayes – Walk On By (13) (3w)
10. Crosby, Stills & Nash – Marrakesh Express (5) (6w)
11. Blind Faith – Well Alright (6) (9w)
12. The Beach Boys – Cottonfields (12) (3w)
13. The Doors – Runnin’ Blue (-) (1w)
14. The Temptations – I Can’t Get Next To You (18) (2w)
15. The Who – I’m Free (8) (7w)
16. The Winstons – Love Of The Common People (-) (1w)
17. The Rolling Stones – Honky Tonk Woman (11) (8w)
18. The Rascals - Carry Me Back (-) (1w)
19. Joe Dassin – Les Champs-Elysées (-) (1w)
20. Grapefruit - Deep Water (-) (1w)
Fairport Convention pakt de eerste plaats. Prachtig nummer, en wat een geweldige zangeres is die Sandy Denny toch. Ongelooflijk dat ze alweer bijna uit Fairport Convention is. Volgens mij komt er nog één single aan met haar vocalen.
Verder maakt Ray Barretto een reuzensprong, de grootste ooit in mijn lijst. Komt voornamelijk door het veelvuldig draaien van parent album Acid. Aanrader!
En ik verwelkom vijf nieuwkomers. De meeste doken al op in andere lijstjes, Carry Me Back van The Rascals nog niet. Lief liedje, niet spectaculair, maar wel onderhoudend.
Verdwenen :
Tim Hardin – Simple Song Of Freedom
Humble Pie – Natural Born Boogie
Chicago – Questions 67 And 68
Leonard Cohen – The Partisan
Creedence Clearwater Revival – Green River
0
geplaatst: 24 augustus 2013, 10:25 uur
Tipparade: week 34 van 1969.
3. Tom & Dick - Bloody Mary
Een ouderwets hoempapa-deuntje met draaiorgel maar hier vind ik de tekst tenminste wel leuk en meezingbaar.
8. The Free - Try, Try, Try
Geen clip gevonden.
12. Humble Pie - Natural Born Boogie
De opvolger van The Herd met Peter Frampton als zanger. Duidelijk sterk bluesgetint, heeft een gepaste live-sfeer.
13. Jan Van Veen - Veronica
Geen clip gevonden.
16. Soul Sound - Boogaloo For You / Soul Bound To Soul Sound
Dit kende ik niet, beiden zijn sterk geënt op eerdere hits met blazers en soulkreten maar minder opzienbarend en ook wat rommeliger.
Cijfer: 6 / 5
17. Johnny Blenco - Ik Wil Nog Eenmaal Met Je Dansen
Geen clip gevonden.
18. Percy Sledge - My Special Prayer
Deze soul mag ik steeds graag horen. Tevens sterk gospelgetint met religieuze tekst maar heel mooie zang en begeleiding zoals die gitaar en achtergrondkoor die de sfeer nog verhogen.
19. The Merrymen - Archie
Klinkt exotisch en gezellig maar begint te vervelen na een tijd, het leunt teveel op één akkoord en idee.
20. Ohio Express - Pinch Me
Deze band brengt die tijd de ene single na de andere uit. Het wordt ook duidelijk een routineuze bedoening, dit klinkt te doorsnee en is een gewoon een mindere kopie van hun vorige hits.
Cijfer: 4,5
Een ouderwets hoempapa-deuntje met draaiorgel maar hier vind ik de tekst tenminste wel leuk en meezingbaar.
8. The Free - Try, Try, Try
Geen clip gevonden.
12. Humble Pie - Natural Born Boogie
De opvolger van The Herd met Peter Frampton als zanger. Duidelijk sterk bluesgetint, heeft een gepaste live-sfeer.
Geen clip gevonden.
Dit kende ik niet, beiden zijn sterk geënt op eerdere hits met blazers en soulkreten maar minder opzienbarend en ook wat rommeliger.
Cijfer: 6 / 5
17. Johnny Blenco - Ik Wil Nog Eenmaal Met Je Dansen
Geen clip gevonden.
Deze soul mag ik steeds graag horen. Tevens sterk gospelgetint met religieuze tekst maar heel mooie zang en begeleiding zoals die gitaar en achtergrondkoor die de sfeer nog verhogen.
Klinkt exotisch en gezellig maar begint te vervelen na een tijd, het leunt teveel op één akkoord en idee.
Deze band brengt die tijd de ene single na de andere uit. Het wordt ook duidelijk een routineuze bedoening, dit klinkt te doorsnee en is een gewoon een mindere kopie van hun vorige hits.
Cijfer: 4,5
0
geplaatst: 24 augustus 2013, 12:52 uur
Ranboy Top 15 week 34 van 24 augustus 1969
w34 w33 aw titel - artiest
1 1 6 Space oddity - David Bowie
2 2 6 Sweetness - Yes
3 4 6 Questions 67 & 68 - Chicago
4 3 7 Marrakesh express - Crosby, Stills & Nash
5 5 7 I'm free - The Who
6 -- 1 White bird - It's a Beautiful Day
7 9 3 Walk on by - Isaac Hayes
8 8 5 Blowing in the wind - The Hollies
9 10 4 The devil came from Kansas - Procol Harum
10 6 12 A salty dog - Procol Harum
11 -- 1 My special prayer - Percy Sledge
12 7 12 Something in the air - Thunderclap Newman
13 14 2 A deeper shade of soul - Ray Barretto
14 -- 1 Deep water - Grapefruit
15 11 5 Cotton fields - The Beach Boys
Bovenin blijft het stabiel, maar wel drie binnenkomers. Allemaal klassiekers in hun eigen genre. Extra aandacht voor Percy Sledge, die hiermee één van de grootste top 40-hits aller tijden gaat scoren. Klassieker dan dit kan een song niet zijn...
w34 w33 aw titel - artiest
1 1 6 Space oddity - David Bowie
2 2 6 Sweetness - Yes
3 4 6 Questions 67 & 68 - Chicago
4 3 7 Marrakesh express - Crosby, Stills & Nash
5 5 7 I'm free - The Who
6 -- 1 White bird - It's a Beautiful Day
7 9 3 Walk on by - Isaac Hayes
8 8 5 Blowing in the wind - The Hollies
9 10 4 The devil came from Kansas - Procol Harum
10 6 12 A salty dog - Procol Harum
11 -- 1 My special prayer - Percy Sledge
12 7 12 Something in the air - Thunderclap Newman
13 14 2 A deeper shade of soul - Ray Barretto
14 -- 1 Deep water - Grapefruit
15 11 5 Cotton fields - The Beach Boys
Bovenin blijft het stabiel, maar wel drie binnenkomers. Allemaal klassiekers in hun eigen genre. Extra aandacht voor Percy Sledge, die hiermee één van de grootste top 40-hits aller tijden gaat scoren. Klassieker dan dit kan een song niet zijn...
0
geplaatst: 24 augustus 2013, 13:50 uur
Everybody's Talking van Harry Nilsson krijgt bij jou een re-release na een eerste notering vorig jaar augustus. Klopt dat of is het een vergissing?
0
geplaatst: 24 augustus 2013, 13:53 uur
Nou, ik nam de tip over van Herman, en mijn geheugen zei niet dat we die al gehad hadden (al vond ik het wel opvallend dat de anderen het niet over deze song hadden). Ik zal mijn lijstje aanpassen...
Edit: mijn top 15 is aangepast.
Edit: mijn top 15 is aangepast.
0
geplaatst: 24 augustus 2013, 14:08 uur
Oeps, dan haal ik hem ook uit mijn eigen tiplijst. Vorig jaar heeft hij mijn charts niet gehaald.
Dat het nummer nu opnieuw populair is komt volgens mij door de soundtrack van Midnight Cowboy, waarvan ook de theme van John Barry deze week binnenkomt in de Billboard charts.
Dat het nummer nu opnieuw populair is komt volgens mij door de soundtrack van Midnight Cowboy, waarvan ook de theme van John Barry deze week binnenkomt in de Billboard charts.
0
geplaatst: 24 augustus 2013, 15:41 uur
34 33 AW
01 01 03 Isaac Hayes - Walk On By #2
02 02 07 David Bowie - Space Oddity #5
03 03 10 Leonard Cohen - The Partisan #1
04 04 04 Clarence Reid - Nobody But You
05 06 02 Evie Sands - Any Way That You Want Me
06 07 07 Cilla Black - Conversations
07 08 03 Harry J Allstars - Liquidator
08 10 02 Os Mutantes - Bat Macumba
09 05 13 Jacques Dutronc - Le Responsable
10 *** 01 Ray Barretto - Deeper Shade of Soul
11 *** 01 Don Fardon - I'm Alive
12 12 11 Nina Simone - Suzanne #2
13 15 02 Joe Dassin - Les Champs-Elysées
14 14 02 The Kinks - The Village Green Preservation Society
15 *** 01 John Barry - Midnight Cowboy
exit:
Waylon Jennings - Delia's Gone
Desmond Dekker - It Miek
The Beach Boys - Breakaway
John Barry zag ik nog nergens terug. Nu is score-muziek niet heel populair bij de andere deelnemers, maar ik vind dit toch wel een fraaie song. En iedereen kent het, want het is een van de beroemdste instrumentale nummers uit de popgeschiedenis denk ik.
01 01 03 Isaac Hayes - Walk On By #2
02 02 07 David Bowie - Space Oddity #5
03 03 10 Leonard Cohen - The Partisan #1
04 04 04 Clarence Reid - Nobody But You
05 06 02 Evie Sands - Any Way That You Want Me
06 07 07 Cilla Black - Conversations
07 08 03 Harry J Allstars - Liquidator
08 10 02 Os Mutantes - Bat Macumba
09 05 13 Jacques Dutronc - Le Responsable
10 *** 01 Ray Barretto - Deeper Shade of Soul
11 *** 01 Don Fardon - I'm Alive
12 12 11 Nina Simone - Suzanne #2
13 15 02 Joe Dassin - Les Champs-Elysées
14 14 02 The Kinks - The Village Green Preservation Society
15 *** 01 John Barry - Midnight Cowboy
exit:
Waylon Jennings - Delia's Gone
Desmond Dekker - It Miek
The Beach Boys - Breakaway
John Barry zag ik nog nergens terug. Nu is score-muziek niet heel populair bij de andere deelnemers, maar ik vind dit toch wel een fraaie song. En iedereen kent het, want het is een van de beroemdste instrumentale nummers uit de popgeschiedenis denk ik.
0
geplaatst: 24 augustus 2013, 21:27 uur
Musician's Top 20 van 25 augustus 1969:
01 (01) 06 Questions 67 & 68 - Chicago Transit Authority
02 (02) 07 Marrakesh express - Crosby, Stills & Nash
03 (03) 06 Sweetness - Yes
04 (08) 02 The village green preservations society - The Kinks
05 (06) 03 The real thing - Russel Morris
06 (04) 06 Space oddity - David Bowie
07 (05) 03 Walk on by - Isaac Hayes
08 (---) 01 Runnin' blue - The Doors
09 (07) 06 Hallelujah - Deep Purple
10 (---) 01 White bird - It's a beautiful day
11 (---) 01 Deep water - Grapefruit
12 (19) 02 Les champs élysées - Joe Dassin
13 (16) 02 Compared to what - Roberta Flack
14 (---) 01 Midnight cowboy - John Barry
15 (12) 05 Walkin' - Otis Spann with Fleetwood Mac
16 (15) 05 Green river - Creedence Clearwater Revival
17 (---) 01 Natural born boogie - Humble Pie
18 (---) 01 Scarlet ribbons - The Cats
19 (---) 01 Love of the common people - The Winstons
20 (09) 05 The Nile Song - Pink Floyd
Zo, heel wat nieuwe binnenkomers in de lijst, zeven nummers zijn maar liefst verdwenen. De top 30 lijkt ogenschijnlijk nog onbewogen maar dat is slechts nog een kwestie van tijd.
Ja, en bij alle nieuwe binnenkomers mag ik best jeugdsentiment hebben voor:

01 (01) 06 Questions 67 & 68 - Chicago Transit Authority
02 (02) 07 Marrakesh express - Crosby, Stills & Nash
03 (03) 06 Sweetness - Yes
04 (08) 02 The village green preservations society - The Kinks
05 (06) 03 The real thing - Russel Morris
06 (04) 06 Space oddity - David Bowie
07 (05) 03 Walk on by - Isaac Hayes
08 (---) 01 Runnin' blue - The Doors
09 (07) 06 Hallelujah - Deep Purple
10 (---) 01 White bird - It's a beautiful day
11 (---) 01 Deep water - Grapefruit
12 (19) 02 Les champs élysées - Joe Dassin
13 (16) 02 Compared to what - Roberta Flack
14 (---) 01 Midnight cowboy - John Barry
15 (12) 05 Walkin' - Otis Spann with Fleetwood Mac
16 (15) 05 Green river - Creedence Clearwater Revival
17 (---) 01 Natural born boogie - Humble Pie
18 (---) 01 Scarlet ribbons - The Cats
19 (---) 01 Love of the common people - The Winstons
20 (09) 05 The Nile Song - Pink Floyd
Zo, heel wat nieuwe binnenkomers in de lijst, zeven nummers zijn maar liefst verdwenen. De top 30 lijkt ogenschijnlijk nog onbewogen maar dat is slechts nog een kwestie van tijd.
Ja, en bij alle nieuwe binnenkomers mag ik best jeugdsentiment hebben voor:

0
geplaatst: 24 augustus 2013, 23:51 uur
week 34:
1. (1) (3w) Isaac Hayes - Walk on By
2. (2) (11w) Leonard Cohen - The Partisan
3. (3) (2w) Roberta Flack - Compared To What
4. (5) (5w) Otis Redding - Free Me
5. (6) (7w) Solomon Burke - That Lucky Old Sun
6. (4) (7w) Bob Dylan - Lay Lady Lay
7. (8) (7w) Johnny Cash - A Boy Named Sue
8. (14) (2w) The Temptations - I Can't Get Next to You
9. (10) (12w) Nina Simone – Suzanne
10. (12) (3w) Melanie - Uptown Down
11. (RE) (3w) Joni Mitchell - Chelsea Morning
12. (7) (6w) Otis Spann ft. Fleetwood Mac - Walkin'
13. (13) (2w) The Friends of Distinction - Going in Circles
14. (15) (2w) Dusty Springfield - Willie & Laura Mae Jones
15. (9) (6w) David Bowie - Space Oddity
afvaller:
Marvin Gaye - Too Busy Thinking About My Baby (4 weken)
Niet zoveel beluisterd deze week en wat ik beluisterd heb was niet goed genoeg
1. (1) (3w) Isaac Hayes - Walk on By
2. (2) (11w) Leonard Cohen - The Partisan
3. (3) (2w) Roberta Flack - Compared To What
4. (5) (5w) Otis Redding - Free Me
5. (6) (7w) Solomon Burke - That Lucky Old Sun
6. (4) (7w) Bob Dylan - Lay Lady Lay
7. (8) (7w) Johnny Cash - A Boy Named Sue
8. (14) (2w) The Temptations - I Can't Get Next to You
9. (10) (12w) Nina Simone – Suzanne
10. (12) (3w) Melanie - Uptown Down
11. (RE) (3w) Joni Mitchell - Chelsea Morning
12. (7) (6w) Otis Spann ft. Fleetwood Mac - Walkin'
13. (13) (2w) The Friends of Distinction - Going in Circles
14. (15) (2w) Dusty Springfield - Willie & Laura Mae Jones
15. (9) (6w) David Bowie - Space Oddity
afvaller:
Marvin Gaye - Too Busy Thinking About My Baby (4 weken)
Niet zoveel beluisterd deze week en wat ik beluisterd heb was niet goed genoeg
0
geplaatst: 25 augustus 2013, 09:45 uur
De Music Meter Top 15 van 25 augustus 1969, week 34!
01 (01) 06 Space oddity - David Bowie (82)
02 (02) 03 Walk on by - Isaac Hayes (75)
03 (03) 07 Marrakesh express - Crosby, Stills & Nash (49)
04 (04) 05 Questions 67 & 68 - Chicago Transit Authority (45)
05 (05) 05 Sweetness - Yes (39)
06 (08) 10 The Partisan - Leonard Cohen (27)
07 (06) 03 The real thing - Russel Morris (26)
08 (13) 02 Compared to what - Roberta Flack (25)
09 (---) 01 A deeper shade of soul - Ray Barretto (22)
10 (---) 01 I'm alive - Don Fardon (19)
11 (---) 01 Bat Macumba - Os Mutantes (18)
12 (---) 01 White bird - It's a beautiful day (18)
13 (11) 06 A boy named Sue - Johnny Cash (17)
14 (---) 01 I can't get next to you - The Temptations (17)
15 (10) 12 Something in the air - Thunderclap Newman (16)
Er waren niet al te veel punten nodig om in de onderste regionen van de MuMe Top 15 van deze week terecht te komen. Dat gaf veel nieuwelingen een aardige kans. De Top 5 in z'n geheel onveranderd is gebleven, is ook vrij zeldzaam.
Leonard Cohen heeft een fanatieke aanhang, die The Partisan inmiddels naar de hoogste positie van ons eindoverzicht over 1969 tot nu toe heeft gebracht.
Verdwenen:
I'm free - The Who
Walkin' - Otis Spann & Fleetwood Mac
Lady lady lay - Bob Dylan
Cottonfields - Beach boys
A salty dog - Procol Harum
De tips voor 01 september 1969:
01 (---) 01 Deep water - Grapefruit (16)
02 (08) 02 The village green preservation society - The Kinks (14)
03 (03) 02 Nobody but you - Clarence Reid (12)
04 (04) 02 Free me - Otis Redding (12)
05 (09) 02 Hot fun in the summertime - Sly & The Family Stone (12)
06 (06) 02 Easy to be hard - Three Dog Night (11)
07 (---) 01 Runnin' blue - The Doors (11)
08 (---) 01 Dismal day - Bread (10)
09 (10) 02 Liquidator - Harry J Allstars (9)
10 (---) 01 I'd wait a million years - The Grass Roots (8)
Dat er in de Top 15 weinig punten zit, vertaalt zich dan weer in de tiplijst, waar juist aardig wat punten nodig zijn om in de Tip 10 te geraken.
01 (01) 06 Space oddity - David Bowie (82)
02 (02) 03 Walk on by - Isaac Hayes (75)
03 (03) 07 Marrakesh express - Crosby, Stills & Nash (49)
04 (04) 05 Questions 67 & 68 - Chicago Transit Authority (45)
05 (05) 05 Sweetness - Yes (39)
06 (08) 10 The Partisan - Leonard Cohen (27)
07 (06) 03 The real thing - Russel Morris (26)
08 (13) 02 Compared to what - Roberta Flack (25)
09 (---) 01 A deeper shade of soul - Ray Barretto (22)
10 (---) 01 I'm alive - Don Fardon (19)
11 (---) 01 Bat Macumba - Os Mutantes (18)
12 (---) 01 White bird - It's a beautiful day (18)
13 (11) 06 A boy named Sue - Johnny Cash (17)
14 (---) 01 I can't get next to you - The Temptations (17)
15 (10) 12 Something in the air - Thunderclap Newman (16)
Er waren niet al te veel punten nodig om in de onderste regionen van de MuMe Top 15 van deze week terecht te komen. Dat gaf veel nieuwelingen een aardige kans. De Top 5 in z'n geheel onveranderd is gebleven, is ook vrij zeldzaam.
Leonard Cohen heeft een fanatieke aanhang, die The Partisan inmiddels naar de hoogste positie van ons eindoverzicht over 1969 tot nu toe heeft gebracht.
Verdwenen:
I'm free - The Who
Walkin' - Otis Spann & Fleetwood Mac
Cottonfields - Beach boys
A salty dog - Procol Harum
De tips voor 01 september 1969:
01 (---) 01 Deep water - Grapefruit (16)
02 (08) 02 The village green preservation society - The Kinks (14)
03 (03) 02 Nobody but you - Clarence Reid (12)
04 (04) 02 Free me - Otis Redding (12)
05 (09) 02 Hot fun in the summertime - Sly & The Family Stone (12)
06 (06) 02 Easy to be hard - Three Dog Night (11)
07 (---) 01 Runnin' blue - The Doors (11)
08 (---) 01 Dismal day - Bread (10)
09 (10) 02 Liquidator - Harry J Allstars (9)
10 (---) 01 I'd wait a million years - The Grass Roots (8)
Dat er in de Top 15 weinig punten zit, vertaalt zich dan weer in de tiplijst, waar juist aardig wat punten nodig zijn om in de Tip 10 te geraken.
0
geplaatst: 25 augustus 2013, 13:42 uur
Week 33 - 16 augustus 1969.
Top 40
Tipparade
Binnenkomers in de Tipparade:
Deze fase van de Cats doet me weinig. Mij klinkt dit te bombastisch en bovendien klinken die strijkers wel erg kitscherig.
Dit valt in hetzelfde straatje. Vooral de vocalen vind ik geveinsd overkomen.
Dit lijkt puur gemaakt om met sentimentaliteit te scoren.
9. Oscar Harris and The Twinkle Stars - T.O.P. (gedowned)
Helaas staat dit in mijn 1969-mapje dus voel ik me genoodzaakt het door te nemen.
Maar eigenlijk is dit heel andere koek dan dat gedoe met dat kinderkoor een jaar of tien later en sluit het naadloos aan bij de voorgaande twee liedjes. Beter is dit echter (ook) niet.
10. Bob Dylan - Lay Lady Lay (re-entry)
11. Tommy Roe - Jack & Jill
Dan toch liever dit. Onschuldige bubblegumpop dat helaas wat op de vlakte blijft.
Waarschijnlijk de reden waarom het geen hit werd.
Dit doet me nogal denken aan Them's Gloria, al klinkt het uiteraard erg lekker.
Helaas is het genoemde nummer me wat teveel geplunderd en dat heeft waarschijnlijk z'n effect op m'n oordeel. Fijn, okee, Gloria is een inspiratiebron, maar het kan eigenlijk wel weer.
Volgens mij heeft deze Henry Stephen iets teveel limonade gedronken met een scheutje sterke drank erbij. Zou iemand z'n tong a.u.b. los willen maken van z'n gehemelte? Wat een hemeltergend slechte zang is me dit!
Dat gegier op de achtergrond maakt alles alleen maar erger. 
Een band op z'n retour. Met Eddy Grant in je line-up heb je toch wel wat in huis lijkt me, maar volgens mij was dat in die tijd nog niet echt aan de orde. Erg vergankelijk.
Een routineus feestdreuntje, meer niet.
Haha, leuk dit! Onze eigen Urban Dance Squad heeft dit nog gebruikt voor hun interpretatie.
Let ook eens op dat Knock On Wood-stukje!
Lekker zomers liedje dat het juiste gevoel teweeg brengt.
'My name is Sue! How do you do? Now you're gonna die!!!!!!'
Absoluut geweldig, dit, al heeft de man betere nummers in z'n repertoire.
Bedenk je wel even dat ie dit speelde voor een publiek van moordenaars en verkrachters, dus de sfeer was waarschijnlijk wel even anders dan alleen jolig.
17. Brigitte Bardot - Ay Que Viva La Sangria
Zoveel binnenkomers, zoveel smaken... Dan is het natuurlijk niet te vermijden dat er wat gedrochten tussen gaan zitten, en daar is deze single van Brigitte Bardot geen uitzondering op. Wie is er op het heldere idee gekomen om haar achter een microfoon te zetten?
En dat fluitmuziekje vind ik ook te infantiel voor woorden. Next!
Ik durf het bijna niet toe te geven, maar dan doet deze van Humperdinck me wel wat meer.
Een zoetsappig liedje, maar wel een verademing na de knulligheid van het voorgaande liedje.
Dat vreselijke accordeonmuziekje aan het begin belooft weinig goeds en goed is dit dan ook niet.
Wat doe ik eigenlijk, moet ik dit écht beoordelen?
Geen beste week. Hier ook alweer een soort van flutmuziekje dat me echt totaal niet weet te raken.
Eindelijk eens iets normaals!
Commotion komt voor hun doen behoorlijk venijnig uit de hoek. Het doet me bijna aan Cream denken. Lekker uptempo stampertje dat een welkome diversie is.
Yup, dit is het ook voor mij! Echt een heerlijke, pretentieloze uitvoering, gebracht met flair.
Typisch het soort liedje waardoor je een wandeling wilt maken.
------
Week 34 - 23 augustus 1969.
Top 40
Tipparade
Draaiorgels en accordeons moesten ze allemaal op de brandstapel gooien!
Genoeg gezegd!
8. The Free (NL) - Try, Try, Try [Part 1] (gedowned)
Redelijk geslaagd soulliedje van eigen bodem. Vooral de blazers vind ik hier een pluspunt.
Helaas is het refrein een beetje zwak.
12. Humble Pie - Natural Born Bugie
Geweldige plaat dat echt het juiste rock 'n roll-gevoel uitstraalt. De combinatie gitaar/piano werkt uitstekend en de zang past er helemaal bij. Topper van de week?
Heb ik nergens kunnen vinden. Ik zit er ook niet echt op te wachten, overigens.
De instrumentale 'eerste' a-kant vind ik een stuk leuker dan de andere.
Boogaloo For You onderscheidt zich nog door een bepaalde mate van speelsheid, maar zoals SBTSS zijn er inmiddels zoveel.
17. Johnny Blenco - Ik Wil Nog Eenmaal Met Je Dansen (gedowned)
Yup, hetzelfde soort bagger waarvan ik vandaag al teveel heb gehoord!
Lekker relaxed uitgevoerde 'soul-gospel' waar ik wel wat mee kan. Percy heeft de perfecte stem om zoiets mee te bewerkstelligen in iets waarbij bombast op de loer ligt.
Klassesong!
Na een minuut weet ik het wel weer; Een bandje dat grappig probeert te klinken, maar weinig levensvatbaarheid heeft.
Ik vind dit zeker niet routineus klinken, maar juist iets rauwer dan Chewy Chewy etc.
Die gitaarlick mag er zijn en de blazers klinken lekker levendig. Aleen het refrein blijft wat achter, maar verder niets te klagen.
Top 40
Tipparade
Deze fase van de Cats doet me weinig. Mij klinkt dit te bombastisch en bovendien klinken die strijkers wel erg kitscherig.
Dit valt in hetzelfde straatje. Vooral de vocalen vind ik geveinsd overkomen.
Dit lijkt puur gemaakt om met sentimentaliteit te scoren.
9. Oscar Harris and The Twinkle Stars - T.O.P. (gedowned)
Helaas staat dit in mijn 1969-mapje dus voel ik me genoodzaakt het door te nemen.
Maar eigenlijk is dit heel andere koek dan dat gedoe met dat kinderkoor een jaar of tien later en sluit het naadloos aan bij de voorgaande twee liedjes. Beter is dit echter (ook) niet.
10. Bob Dylan - Lay Lady Lay (re-entry)
11. Tommy Roe - Jack & Jill
Dan toch liever dit. Onschuldige bubblegumpop dat helaas wat op de vlakte blijft.
Waarschijnlijk de reden waarom het geen hit werd.
Dit doet me nogal denken aan Them's Gloria, al klinkt het uiteraard erg lekker.
Helaas is het genoemde nummer me wat teveel geplunderd en dat heeft waarschijnlijk z'n effect op m'n oordeel. Fijn, okee, Gloria is een inspiratiebron, maar het kan eigenlijk wel weer.

Volgens mij heeft deze Henry Stephen iets teveel limonade gedronken met een scheutje sterke drank erbij. Zou iemand z'n tong a.u.b. los willen maken van z'n gehemelte? Wat een hemeltergend slechte zang is me dit!
Dat gegier op de achtergrond maakt alles alleen maar erger. 
Een band op z'n retour. Met Eddy Grant in je line-up heb je toch wel wat in huis lijkt me, maar volgens mij was dat in die tijd nog niet echt aan de orde. Erg vergankelijk.
Een routineus feestdreuntje, meer niet.
Haha, leuk dit! Onze eigen Urban Dance Squad heeft dit nog gebruikt voor hun interpretatie.
Let ook eens op dat Knock On Wood-stukje!
Lekker zomers liedje dat het juiste gevoel teweeg brengt.

'My name is Sue! How do you do? Now you're gonna die!!!!!!'

Absoluut geweldig, dit, al heeft de man betere nummers in z'n repertoire.
Bedenk je wel even dat ie dit speelde voor een publiek van moordenaars en verkrachters, dus de sfeer was waarschijnlijk wel even anders dan alleen jolig.
17. Brigitte Bardot - Ay Que Viva La Sangria
Zoveel binnenkomers, zoveel smaken... Dan is het natuurlijk niet te vermijden dat er wat gedrochten tussen gaan zitten, en daar is deze single van Brigitte Bardot geen uitzondering op. Wie is er op het heldere idee gekomen om haar achter een microfoon te zetten?
En dat fluitmuziekje vind ik ook te infantiel voor woorden. Next!

Ik durf het bijna niet toe te geven, maar dan doet deze van Humperdinck me wel wat meer.
Een zoetsappig liedje, maar wel een verademing na de knulligheid van het voorgaande liedje.
Dat vreselijke accordeonmuziekje aan het begin belooft weinig goeds en goed is dit dan ook niet.
Wat doe ik eigenlijk, moet ik dit écht beoordelen?

Geen beste week. Hier ook alweer een soort van flutmuziekje dat me echt totaal niet weet te raken.
Eindelijk eens iets normaals!
Commotion komt voor hun doen behoorlijk venijnig uit de hoek. Het doet me bijna aan Cream denken. Lekker uptempo stampertje dat een welkome diversie is.
Yup, dit is het ook voor mij! Echt een heerlijke, pretentieloze uitvoering, gebracht met flair.
Typisch het soort liedje waardoor je een wandeling wilt maken.

------
Week 34 - 23 augustus 1969.
Top 40
Tipparade
Draaiorgels en accordeons moesten ze allemaal op de brandstapel gooien!
Genoeg gezegd!
8. The Free (NL) - Try, Try, Try [Part 1] (gedowned)
Redelijk geslaagd soulliedje van eigen bodem. Vooral de blazers vind ik hier een pluspunt.
Helaas is het refrein een beetje zwak.
12. Humble Pie - Natural Born Bugie
Geweldige plaat dat echt het juiste rock 'n roll-gevoel uitstraalt. De combinatie gitaar/piano werkt uitstekend en de zang past er helemaal bij. Topper van de week?

Heb ik nergens kunnen vinden. Ik zit er ook niet echt op te wachten, overigens.
De instrumentale 'eerste' a-kant vind ik een stuk leuker dan de andere.
Boogaloo For You onderscheidt zich nog door een bepaalde mate van speelsheid, maar zoals SBTSS zijn er inmiddels zoveel.
17. Johnny Blenco - Ik Wil Nog Eenmaal Met Je Dansen (gedowned)
Yup, hetzelfde soort bagger waarvan ik vandaag al teveel heb gehoord!

Lekker relaxed uitgevoerde 'soul-gospel' waar ik wel wat mee kan. Percy heeft de perfecte stem om zoiets mee te bewerkstelligen in iets waarbij bombast op de loer ligt.
Klassesong!

Na een minuut weet ik het wel weer; Een bandje dat grappig probeert te klinken, maar weinig levensvatbaarheid heeft.
Ik vind dit zeker niet routineus klinken, maar juist iets rauwer dan Chewy Chewy etc.
Die gitaarlick mag er zijn en de blazers klinken lekker levendig. Aleen het refrein blijft wat achter, maar verder niets te klagen.
0
geplaatst: 27 augustus 2013, 21:36 uur
De Engelse Top 20 van 6 september 1969 week 35
01 (01) 04 In the year 2525 - Zager & Evans
02 (08) 03 Bad moon rising - Creedence Clearwater Revival
03 (02) 09 Honky tonk woman - Rolling Stones
04 (04) 06 Ma cherie amour - Stevie Wonder
05 (09) 03 Don't forget to remember - Bee Gees
06 (07) 04 Too busy thinking about my baby - Marvin Gaye
07 (06) 04 Viva Bobby Joe - Equals
08 (17) 03 Je t'aime moi non plus - Jane Birkin & Serge Gainsbourgh
09 (03) 08 Saved by the bell - Robin Gibb
10 (11) 02 Natural born boogie - Humble Pie
11 (05) 08 Make me an island - Joe Dolan
12 (10) 05 Early in the morning - Vanity Fair
13 (14) 05 Curly - The Move
14 (19) 02 Goodmorning Starshine - Oliver
15 (13) 07 Conversations - Cilla Black
16 (15) 08 Give peace a chance - John Lennon
17 (---) 01 I'm a better man - Engelbert Humperdinck
18 (12) 06 Bring on back the good times - The Love affair
19 (16) 07 Goodnight midnight - Clodagh Rodgers
20 (18) 04 Wet dream - Max Romeo
En slechts één nummer uit de Top 20 verdwenen: In the ghetto van Elvis Presley
De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 6 september 1969
Birth - Peddlers (27)
I've passed this way before - Jimmy Ruffin (RE) (33)
Put yourself in my place - Isley Brothers (34)
Clean up your own backyard - Elvis Presley (35)
Tears in the wind - Chicken shack (36)
Nobody's child - Karen Young (39)
De Tips voor 13 september 1969:
Throw down a line - Cliff & Hank
Tja, en welke Cliff & Hank zullen dat nu zijn?
Slechts twee tips voor 13 september, de week er na is weer wat beter.
01 (01) 04 In the year 2525 - Zager & Evans
02 (08) 03 Bad moon rising - Creedence Clearwater Revival
03 (02) 09 Honky tonk woman - Rolling Stones
04 (04) 06 Ma cherie amour - Stevie Wonder
05 (09) 03 Don't forget to remember - Bee Gees
06 (07) 04 Too busy thinking about my baby - Marvin Gaye
07 (06) 04 Viva Bobby Joe - Equals
08 (17) 03 Je t'aime moi non plus - Jane Birkin & Serge Gainsbourgh
09 (03) 08 Saved by the bell - Robin Gibb
10 (11) 02 Natural born boogie - Humble Pie
11 (05) 08 Make me an island - Joe Dolan
12 (10) 05 Early in the morning - Vanity Fair
13 (14) 05 Curly - The Move
14 (19) 02 Goodmorning Starshine - Oliver
15 (13) 07 Conversations - Cilla Black
16 (15) 08 Give peace a chance - John Lennon
17 (---) 01 I'm a better man - Engelbert Humperdinck
18 (12) 06 Bring on back the good times - The Love affair
19 (16) 07 Goodnight midnight - Clodagh Rodgers
20 (18) 04 Wet dream - Max Romeo
En slechts één nummer uit de Top 20 verdwenen: In the ghetto van Elvis Presley
De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 6 september 1969
Birth - Peddlers (27)
I've passed this way before - Jimmy Ruffin (RE) (33)
Put yourself in my place - Isley Brothers (34)
Clean up your own backyard - Elvis Presley (35)
Tears in the wind - Chicken shack (36)
Nobody's child - Karen Young (39)
De Tips voor 13 september 1969:
Throw down a line - Cliff & Hank
Tja, en welke Cliff & Hank zullen dat nu zijn?
Slechts twee tips voor 13 september, de week er na is weer wat beter.
* denotes required fields.