MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
De Music Meter Top 20 van 29-04-1972, week 18!

http://hitparade.ch/cdimag/david_bowie-starman_s.jpg

01 (02) 04 Starman - David Bowie (107) +10
02 (01) 06 Memories - Earth & Fire (104) +5
03 (03) 03 Old man - Neil Young (98) +14
04 (05) 03 Immigration man - David Crosby & Graham Nash (75) +11
05 (04) 05 I saw the light - Todd Rundgren (73) -8
06 (09) 02 Sylvia - Focus (51) +15
07 (08) 03 When my baby's beside me - Big Star (48) +4
08 (10) 02 Rocket man - Elton John (44) +9
09 (18) 02 Song sung blue - Neil Diamond (44) +20
10 (06) 07 It doesn't matter - Manassas (43) -12
11 (07) 05 The Streets of London - Ralph McTell (35) -12
http://hitparade.ch/cdimag/judee_sill-jesus_was_a_cross_maker_s.jpg

12 (----) 01 Jesus was a crossmaker - Judee Sill (35) +14
13 (----) 01 Buddy joe - Golden Earring (29) +21
14 (12) 02 Night of the fly - Monsoon (28) +1
15 (----) 01 Tumbling dice - Rolling Stones (28) +20
16 (11) 05 The first time I ever saw your face - Roberta Flack (26) -3
17 (14) 06 A friend of mine - Fields (25) -1
18 (----) 01 Apres toi - Vicky Leandros (25) +2
19 (16) 02 Born on the bayou - Creedence Clearwater Revival (24) -2
20 (----) 01 King Battle of the Bands - Rittenhouse Square (21) +15

Verdwenen:

London London - Caetano Veloso
Vincent - Don McLean
The Wizard - Uriah Heep
Me and Julio down by the schoolyard - Paul Simon
Rock and roll part 2 - Gary Glitter

Ondanks een heroïsche laatste slag, Memories kreeg er nog eens 5 punten bij, moet de eerste plaats nu dan toch worden overgedragen aan Starman van David Bowie.

Neil Young had in de basis ook voldoende punten voor een eerste plek, maar slaagt er nog niet in boven dit populaire duo uit te komen. Maar een geweldige concurrentie.

Verrassend ook dat Jesus was a crossmaker hoger binnen komt dan Buddy Joe van de Golden Earring en Tumbling dice van de Rolling Stones. De laatsten hebben geen al te beste start met hun nieuwe werk, eerlijk gezegd.

Doordat alle punten nu bovenin zijn te vinden, ontstaat er wel automatisch ruimte voor nieuwe entrees van Vicky Leandros en de onbekende band Rittenhouse Square.

1972 - Week 19

19 18 AW
01 01 05 David Bowie - Starman #4
02 02 05 Big Star - When My Baby's Beside Me
03 03 05 Neil Young - Old Man
04 04 06 Todd Rundgren - I Saw The Light
05 05 04 Crosby & Nash - Immigration Man
06 08 03 Rittenhouse Square - King Battle Of The Bands
07 09 03 Judee Sill - Jesus Was A Crossmaker
08 10 03 Earth & Fire - Memories
09 06 04 Elton John - Rocket Man
10 07 04 Neil Diamond - Song Sung Blue

11 11 03 The Rolling Stones - Tumbling Dice
12 19 02 The Kinks - Muswell Hillbilly
13 17 02 Carpenters - It's Going To Take Some Time
14 18 02 America - I Need You
15 14 08 Ralph McTell - Streets Of London
16 20 02 Focus - Sylvia
17 12 09 Nancy Sinatra & Lee Hazlewood - Down From Dover #1
18 13 09 Caetano Veloso - London, London
19 ** 01 Gilbert O'Sullivan - Matrimony
20 ** 01 Al Stewart - Amsterdam

Verdwenen
Townes van Zandt - Greensboro Woman
Roberta Flack - The First Time I Ever Saw Your Face

Door luigifort ben ik verleid om hier naartoe te komen. Het is hem gelukt.

Ik gaf aan dat ik geen tijd had voor 1972 en moest aan "Time in a bottle" van Jim Croce denken:
But there never seems to be enough time
To do the things you want to do
.

Op LP komt dat nummer in april 1972 uit. Goed moment voor een single dus, en plaatsen in de lijst van deze week.
Maar die single komt niet. Nog niet. Als single moeten we er tot eind 1973 op wachten als Jim Croce inmiddels naar de eeuwigheid vertrokken is.

En zo gaat het vaker in die periode.
musician schreef:
16 (11) 05 The first time I ever saw your face - Roberta Flack (26) -3
musician schreef:
Vreemd wel, dat het nummer er drie jaar over deed om een hit te worden.
Roberta Flack had de song opgenomen voor haar debuut-lp First Take, maar dat was toen niet voldoende voor een single. Clint Eastwood gebruikte het nummer drie jaar later in zijn film Play Misty For Me in een intieme scène. Mensen die de film zagen vonden de song zo goed dat ze naar de platenwinkels renden en vroegen naar dat nummer. En dat waren er genoeg. Het werd in allerijl op single gezet en n°1 in Amerika.

ranboy schreef:
Jammer dat twee songs uit mijn top 200 Aller Tijden het zo matig doen (The Fields en Roberta Flack). Misschien een extra luisterbeurt?...
Ja, maar het moet wel radio edit zijn. Dus we knippen er een stuk uit. Roberta Flack en The Fields zijn daardoor op LP een stuk beter dan op single. Okay, dat is een kwestie van (mijn) smaak maar in ieder geval een stuk langer. Je krijgt op single maar een deel van het geheel. Dat luistert niet echt lekker, die extra luisterbeurt, want je kent de lange versie. Je mist wat.

En zo heb je bij diverse singles in die tijd dat je maar een deel krijgt. Of een deel van de oorspronkelijke versie, zoals ook bij Hold your head up of een deel van een oorspronkelijk gezelschap. John Lennon als losgekomen deel van The Beatles, Argent als losgeraakt deel van The Zombies, Simon solo zonder Garfunkel, Neil Young zonder Stills, Nash en Crosby etc. etc.
In popbladen uit die tijd lees je dan ook vaak van: wanneer zouden ze weer bij elkaar komen?

musician schreef:
De Music Meter Top 20 van 29-04-1972, week 18! Tumbling dice van de Rolling Stones. De laatsten hebben geen al te beste start met hun nieuwe werk, eerlijk gezegd.
Pardon, Tumbling Dice slechts op nr. 15, après leur in de schaduw gevolgd door Vicky Leandros?

Bij the Stones wordt alles wat je wellicht elders mist in 1972 tot een perfect geheel gesmeed. Het achtergrondkoor, de gitaarfiguren, de baslijn, de piano en het enthousiasme van de zanger. Daarbij is de singletrack even lang als op de LP, die nog halverwege mei uit moest komen.

En let op de structuur van deze song. Daar waar "Apres toi" risicoloos de traditionele liedstructuur volgt van couplet en refrein uit één vlak tuimelen de dobbelstenen van the Rolling Stones op gewaagde scores en slijpen ze er een juweeltje uit met coupletten bestaande uit 8, 6 en 2 vlakken en een refreinen uit 2, 3 en 12 vlakken.

Kortom, toch maar wat tijd uit het flesje lozen en mijn lijstje van deze week binnen laten rollen:

01 Rolling Stones - Tumbling dice
02 David Bowie - Starman / Suffragette City
03 Roberta Flack - The First Time I Ever Saw Your Face
04 Neil Young - Old Man / The Needle and the Damage Done
05 Big Star - When My Baby's Beside Me
06 Todd Rundgren - I Saw The Light
07 Elton John - Rocket Man
08 Bill Withers - Lean on me
09 Earth & Fire - Memories
10 Alice Cooper -School's out

11 The Staple Singers - I'll Take You There
12 Smokey Robinson And The Miracles - We've Come Too Far To End It Now
13 Paul Simon - Me And Julio Down By The Schoolyard
14 John Lennon - Woman is the nigger of the world
15 Procal Harum - Conquistador
16 Luther Ingram - (If Loving You Is Wrong) I Don't Want To Be Right
17 Creedence Clairwater revival - Someday never comes
18 Chi-lites - Oh Girl
19 Crosby & Nash - Immigration Man
20 America - I need you

21 Blue Oyster cult - Cities On Flame With Rock And Roll
22 Allman brothers band - Ain't Wastin' Time No More
23 Stevie Wonder - Superwoman (Where Were You When I Needed You)
24 Jerusalem - Kamikaze Moth
25 The Velvelettes - Needle in a haystack
26 Badfinger - Baby blue
27 The Hollies - the Baby
28 Al Green - Look What You Done For Me
29 Betty Wright - I'm Gettin' Tired Baby
30 Harold Melvin And The Blue Notes - I miss you

31 R. Dean Taylor - Taos New Mexico
32 The Doors - Ships with sails
33 Focus - Sylvia
34 Deep Purple - Never before
35 The Fields - A friend of mine
36 Jimmy Cliff - Trapped
37 Grand Funk Railroad - Upsetter
38 Monsoon - Night Of The Fly
39 James Brown - King Heroin
40 Bettye Swann - Victim Of A Foolish Heart

Het is een lange inleiding en eigen kijk op zaken om te komen tot een mooie eigen Top 40! Welkom zou ik zeggen.

Ik hou van een stevige Stones, en de bonte vorm aan stijlen op Exile on Main Street is mij veel te veel van het goede.Van mij hoeven ze geen country, reggae en gospel achtig werk te brengen om een heel album te kunnen boeien.

Dat gezegd hebbende, is Tumbling Dice naar mijn smaak een niet al te best Stones nummer, als je het alleen al vergelijkt met bijvoorbeeld voorganger Brown Sugar. En dan nog maar niet eens vergeleken met de jaren '60 die hier nog maar net voor zitten.

Tumbling dice was dan ook een vrij matig succes in de lijsten, geen algehele bevestiging van de halleluja verhalen over Exile on Main Street.
We maken natuurlijk daarnaast singles-lijsten: de rest van albums die horen bij een single telt in de afweging bij een notering uiteraard niet mee.

En elke single heeft recht op zijn eigen notering. Dat Vicky Leandros of wie dan ook voor of na de Rolling Stones zit heeft, bij een wekelijks op en neer gaan van songs in iedere lijst, om streng te vergelijken natuurlijk geen enkele nut......

Welkom Marzipaintree, fijn je ook in dit topic te zien, dat gaat de weeklijst zeker extra cachet geven.
Mooie eerste lijst ook

musician schreef:
We maken natuurlijk daarnaast singles-lijsten: de rest van albums die horen bij een single telt in de afweging bij een notering uiteraard niet mee.
Is er ergens de suggestie gewekt dat er albums mee zijn gewogen in mijn single-lijst?
musician schreef:
En elke single heeft recht op zijn eigen notering. Dat Vicky Leandros of wie dan ook voor of na de Rolling Stones zit heeft, bij een wekelijks op en neer gaan van songs in iedere lijst, om streng te vergelijken natuurlijk geen enkele nut......
Dat is volgens mij nuttig want het heet hier wekelijkse hitlijstbesprekingen. Het doel moet zijn om iedereen op diverse manieren naar hitlijsten, songs of naar een bepaalde periode te laten kijken. Ik nodig iedereen daartoe uit.

Wat dat betreft is het goed dat je een andere visie geeft bij het nummer Tumbling Dice. Zeer bruikbaar hier om ook de andere kant van de dobbelsteen te laten zien. Het verklaart namelijk waarom de kwantiteit niet massaal voor deze kwaliteit kiest.

Jammer dat de lofzang op Vicky ontbreekt. Vicky zingt over dat zij als deel van een geheel niet meer goed kan functioneren. Ze geeft een uitstekende weergave van mijn gevoel bij 1972. Ze is zelfs geen schaduw meer van de schaduw.
musician schreef:
En dan nog maar niet eens vergeleken met de jaren '60 die hier nog maar net voor zitten.
Vicky drukt dit gevoel heel mooi uit: Non plus vivre ...... qu'en souvenir de toi.
Vrij vertaald: Feeling very sad.......Left with your memories.
In 1972 moet je wel aan vroegere tijden denken.

En laat haar maar flink op en neer gaan in de lijst want ze verwoord haar positie op allerlei manieren: après toi, pour toi, avec toi, par toi, de toi.
musician schreef:
Tumbling dice was dan ook een vrij matig succes in de lijsten
En als we het argument van succes in de lijsten gaan hanteren dan moet Vicky natuurlijk hier naar
nummer 1.

Een ander doel hier is om "nieuwe" muziek te ontdekken.
50tracks schreef:
Bij Martial komt The Dominos - Keep It In The Family binnen. Erg lekker nummer en mooie ontdekking, maar ben wel benieuwd waar je gevonden hebt dat dit een single was in 1972. Over het hele nummer (en de band) is werkelijk nergens iets terug te vinden behalve een recente verzamel CD.
Martial schreef:
En ook ik ben op zoek gegaan naar meer info over deze band , maar vond dus net zoals jij bitter weinig........
Deze kende ik inderdaad ook nog niet. Helemaal eens met de heren.
Het is een Zuid-Afrikaanse band die bestond van 1967-1972 met een harde kern van drie mannen (Mick Spooner, Gordon Weedy en Glyn Storm) die regelmatig in die tijd van zangeres wisselden (Barbara Duane, Una Valli en Linda Barry). Ze speelden een bonte vorm aan stijlen.

Ik vond maar drie singles terug van ze:
1. sep 1967 Tabatha Twitchit / Snoopy Vs. The Red Baron - Fontana, South Africa
Nummer 3 in Zuid-Afika en nummer 1 in Rhodesia.
2. mrt 1972 Keep It In The Family/ Love Is A Long Journey - RPM, South Africa
3. sep 1972 Shine A Little Light/ Yellow And Blue - CBS, South Africa

Zouden ze buiten Zuid-Afrika geboycot zijn in die tijd?

Marzipaintree schreef:
Dat is volgens mij nuttig want het heet hier wekelijkse hitlijstbesprekingen. Het doel moet zijn om iedereen op diverse manieren naar hitlijsten, songs of naar een bepaalde periode te laten kijken. Ik nodig iedereen daartoe uit.

Ja, dat doet iedereen hier wekelijks braaf, naar zijn eigen hitlijst kijken. Maar, dat was mijn punt, in tegenstelling tot eindoordelen over muziek gaat in een lijst alles wekelijks heen en weer. Een nummer 19 kan een paar weken daarvoor nog op 1 hebben gestaan. Daarom heeft het geen zin een nummer 15 en 16 direct één op één te vergelijken.

Wat dat betreft is het goed dat je een andere visie geeft bij het nummer Tumbling Dice. Zeer bruikbaar hier om ook de andere kant van de dobbelsteen te laten zien. Het verklaart namelijk waarom de kwantiteit niet massaal voor deze kwaliteit kiest.

Wij laten iedereen, en zeker in dit topic, in z'n eigen waarde. Het mag niet de kant op gaan dat je oordeelt wie vallen onder kwantiteit en wat onder kwaliteit.

Jammer dat de lofzang op Vicky ontbreekt. Vicky zingt over dat zij als deel van een geheel niet meer goed kan functioneren. Ze geeft een uitstekende weergave van mijn gevoel bij 1972. Ze is zelfs geen schaduw meer van de schaduw (...) Vicky drukt dit gevoel heel mooi uit: Non plus vivre ...... qu'en souvenir de toi.

Ja, dan mis ik haar wel in je lijst waar een lofzang blijkbaar op z'n plaats is

En als we het argument van succes in de lijsten gaan hanteren dan moet Vicky natuurlijk hier naar nummer 1.

En het ging natuurlijk over succes in de lijsten van de Rolling Stones, niet die van Leandros. Kom maar niet aan met kwaliteit en kwantiteit want als je dat terug brengt naar de Rolling Stones kun je niet met droge ogen volhouden dat de kwaliteit van Tumbling Dice de kwaliteit van alle singles van de Stones van daarvoor (in de jaren '60) ruimschoots overtreft.

Dan kan de discussie over kwantiteit ook gelijk komen te vervallen. De praktijk is, dat je de ene single die veel is verkocht mooi kunt vinden, een ander weer niet. Maar er is geen standaard relatie tussen kwaliteit en kwantiteit. Anders moet ik nog schrijven dat Satisfaction eigenlijk een slechte song is en dat lijkt mij geen goed idee

musician schreef:
Het mag niet de kant op gaan dat je oordeelt wie vallen onder kwantiteit en wat onder kwaliteit.
Uit de rest van jouw betoog blijkt dat er een foute interpretatie gegeven wordt van wat ik bedoel.
Ik heb aangegeven: Het verklaart namelijk waarom de kwantiteit niet massaal voor deze kwaliteit kiest.
Er had ook kunnen staan: Het verklaart namelijk waarom een hoeveelheid mensen niet massaal voor dit nummer kiezen.
Of: Het verklaart waarom deze uitvoering een vrij matig succes in de hitlijsten was.
En dan bedoel ik vrijwel hetzelfde.

Kwaliteit wordt hier door mij in de eerste betekenis van de meeste woordenboeken gebruikt. In de betekenis van hoedanigheid.
Jij voegt attributen aan die kwaliteit toe die ik niet heb aangegeven namelijk goed of slecht.
Er staat dus niet: het verklaart waarom veel mensen niet massaal voor deze goede kwaliteit kiezen.
In mijn verhaal kan er wel degelijk een relatie zijn tussen kwaliteit en kwantiteit. Zo kan de kwantiteit eind jaren 50 kiezen voor de kwaliteit rock and roll en halverwege de jaren 60 voor de kwaliteit beatmuziek. Kwantiteit is hier dan een bepaalde hoeveelheid mensen.
En zo hebben minder consumenten gekozen voor de hoedanigheid van Tumbling Dice en meer consumenten gekozen voor de hoedanigheid van Apres Toi getuige de posities en aantal weken in bijvoorbeeld de Nederlandse Top40.

musician schreef:
Ja, dan mis ik haar wel in je lijst waar een lofzang blijkbaar op z'n plaats is
Een reden kan zijn dat er voor mij 40 nog betere nummers zijn. Maar belangrijker is dat je het punt mist wat ik wil maken. We geven wekelijks een lijstje af. Door bepaalde nummers op te nemen of weg te laten geven we bepaalde persoonlijke waardes aan dat nummer. Maar de motivatie ontbreekt van waarom vind ik dat nummer waardevol? Door een bepaalde motivatie mee te nemen kan iemand dichter bij de diverse eigenschappen van nummers komen. Een andere motivatie is daarbij dan ook eveneens welkom.

musician schreef:
Wij laten iedereen, en zeker in dit topic, in z'n eigen waarde.
Wie wordt er hier niet in zijn waarde gelaten? Ik begrijp totaal niets van deze opmerking ook niet binnen jouw interpretatie. Graag nader toelichten.

Ik zou eerst het hoe, wat en waarom van dit topic eens goed bekijken en ook hoe er hier met elkaar over wordt gesproken.
Het feit dat je bij je start hier al gelijk hele betogen afsteekt waarbij (blijkbaar) elk woord verkeerd wordt geïnterpreteerd, lijkt mij geen te verkiezen weg. Ik ga daar ook geen ellenlange discussies aan wijden.

De lijst die iedereen hier maakt is nogal een persoonlijke afweging en als zodanig wordt er onderling ook op die basis mee omgegaan. Dat laat om die reden weinig ruimte voor dergelijke discussies.

Jouw eerste reactie op mijn betoog was naar mijn mening een goede interpretatie. Daarna werd het mij duidelijk dat mijn betogen bij jou (musician) niet in goede aarde vielen. Om verdere discussies of irritaties te vermijden trek ik mij terug uit dit mooie topic.
Erg jammer, ik had graag verder een bijdrage willen leveren.

Marzipaintree schreef:
Jouw eerste reactie op mijn betoog was naar mijn mening een goede interpretatie. Daarna werd het mij duidelijk dat mijn betogen bij jou (musician) niet in goede aarde vielen. Om verdere discussies of irritaties te vermijden trek ik mij terug uit dit mooie topic.
Erg jammer, ik had graag verder een bijdrage willen leveren.

Ik zou gewoon blijven. Ik denk dat jullie mekaar verkeerd "lezen"/begrijpen. Waar t aan ligt laat ik in het midden.

Tipparade: week 19 van 1972.

1. Neil Diamond - Song Sung Blue
Weliswaar simpele en lichtvoetige singer-songwriterspop maar wel sfeervol met mooie arrangementen en goed opgebouwd.
Cijfer: 7,5

3. Golden Earring - Buddy Joe
Een rocknummer dat nooit stuk kan door de geweldige intro, baslijn en melodie, het sterke meezingrefrein en de passie. Nederrock op zijn best.
Cijfer: 9

26. Euson - Julie
Dit nummer is mij wat te overgeorkestreerd, verder niet onaardige stem dat zich tussen soul en crooner situeert maar de song zelf is niet beklijvend genoeg.
Cijfer: 5,5

27. The Bee Gees - Israel
Ligt wat in de lijn van hun vorige single My World maar is minder zoet en emotioneler. Had toch een hogere notering verdiend gezien hun status.
Cijfer: 8

28. Mike & Michael - A Star / Caroline
A Star is een gevoelig akoestisch nummer, een beetje in de stijl van Bee Gees, Caroline is vrij banale poprock.
Cijfer: 7 / 4,5

29. R. Dean Taylor - Taos New Mexico
Dit is een vrij simpel maar leuk en vlot nummer met een refrein die blijft hangen. Typisch een nummer voor 's morgens op de radio.
Cijfer: 7

30. Peter Denyer : Dennis Uit "Please Sir" - Beggar Boy
Klinkt belegen met niet al te toonvaste zang en stroperige violen. Natuurlijk nu door iedereen vergeten.
Cijfer: 3,5

luigifort schreef:
Ik zou gewoon blijven. Ik denk dat jullie mekaar verkeerd "lezen"/begrijpen. Waar t aan ligt laat ik in het midden.
Een goede analyse luigifort. Mijn besluit om me terug te trekken is definitief maar ik sluit niet uit dat ik ooit nog eens hier terugkeer voor een nieuwe start.

Marzipaintree schreef:
Een goede analyse luigifort. Mijn besluit om me terug te trekken is definitief maar ik sluit niet uit dat ik ooit nog eens hier terugkeer voor een nieuwe start. ?

De beslissing is wat overhaast genomen, wellicht. En niets hoeft definitief te zijn. Voel je vrij mee te doen, daar is natuurlijk helemaal niets mis mee.

Dit topic is een mooi topic, zoals je zelf ook zei, omdat het is wat het is dankzij de deelnemers die hier zitten en elke week hun bijdrage leveren.

Meer ambities dan dit hoeven er wat mij betreft ook niet te zijn. Maar iedereen mag natuurlijk, geheel in de geest en stijl van dit topic, daar bij aansluiten.

Musician's Top 40 van 06-05-1972:

01 (01) 07 Memories - Earth & Fire
02 (02) 04 Immigration man - David Crosby & Graham Nash
03 (03) 04 Old man - Neil Young
04 (04) 04 Starman - David Bowie
05 (05) 04 Rocket man - Elton John
06 (15) 02 Buddy joe - Golden Earring
07 (06) 08 It doesn't matter - Manassas
08 (10) 04 Sylvia - Focus
http://hitparade.ch/cdimag/yes-something_is_coming_s.jpg

09 (----) 01 Something's coming - Yes
10 (12) 04 Tumbling dice - Rolling Stones
11 (09) 07 I saw the light - Todd Rundgren
12 (11) 04 Let's dance - The Cats
13 (14) 04 Song sung blue - Neil Diamond
14 (07) 06 Ships with sails - The Doors
15 (18) 04 Isn't life strange - Moody Blues
16 (27) 02 I need you - America
17 (08) 08 Born on the bayou - Creedence Clearwater Revival
18 (28) 03 It's going to take some time - Carpenters
19 (21) 05 Nutrocker - Emerson, Lake & Palmer
20 (23) 05 The first time I ever saw your face - Roberta Flack
21 (24) 04 Oh babe what would you say - Hurricane Smith
22 (----) 01 School's out - Alice Cooper
23 (29) 02 Woman is the nigger of the world - John Lennon
24 (----) 01 How can I be sure - David Cassidy
25 (20) 04 When my baby's beside me - Big Star
26 (----) 01 Matrimony - Gilbert o'Sullivan
27 (----) 01 Superwoman - Stevie Wonder
28 (25) 03 Upsetter - Grand Funk Railroad
29 (13) 07 Fandango - Steve Miller Band
30 (36) 02 California man - The Move
31 (----) 01 Metal guru - T. Rex
32 (16) 08 The Streets of London - Ralph McTell
33 (33) 02 Israel - Bee gees
34 (----) 01 Radio - Supersister
35 (17) 07 Me and julio down by the schoolyard - Paul Simon
36 (----) 01 After midnight - J.J. Cale
37 (----) 01 Als de rook om je hoofd is verdwenen - Boudewijn de Groot
38 (32) 03 Stir it up - Johnny Nash
39 (38) 02 Julie - Euson
40 (----) 01 Hello-A - Mouth & MacNeal
41 (----) 01 Francine - ZZ Top
42 (----) 01 Powder blue Mercedes queen - The Raiders
43 (----) 01 Little Willy - The Sweet
44 (----) 01 Where - Greenfield & Cook
45 (35) 03 Ain't that peculiar - Fanny
46 (----) 01 Amsterdam - Al Stewart
47 (----) 01 Wondergirl - Sparks
48 (----) 01 Jesus was a crossmaker - Judee Sill
49 (----) 01 King battle of the bands - Rittenhouse Square
50 (----) 01 Muswell hillbilly - The Kinks

Verdwenen:

Ain't wastin' time no more - Allman Brothers
Outa Space - Billy Preston
Hot 'n' nasty - Humble Pie
Young new Mexican puppeteer - Tom Jones
Never before - Deep Purple
Sylvia's mother - Dr. Hook
The Wizard - Uriah Heep
Rock 'n roll pt 2 - Gary Glitter
Jubilation - Paul Anka

Ik denk, dat het uiteindelijk heel goed mogelijk is om een mooie Top 100 te maken voor de huidige periode, als je er eens even goed voor gaat zitten.

Ik had nog zoveel liggen, aangevuld nu weer met onvoorstelbaar veel nieuw werk. Dat ik maar even uitwijk naar een top 50.
Het is heel oneerlijk voor veel nummers dat het niets is geworden of gaat worden, maar er liggen zoveel prachtige nummers die allemaal een hit moeten worden. Ik weet niet hoe ik dat allemaal moet doen.

Yes was hot en er lag nog een niet uitgebrachte track uit 1969 en dat werd zonder enige gêne uitgebracht. De huidige albums hadden natuurlijk langdurige tracks. Dus dit was een mooie tussenoplossing. Ook al heb ik dan de (korte) singleversie niet zo snel kunnen vinden....

Naast natuurlijk Alice Cooper zou ik, naast al het andere prachtige werk een hele speciale vermelding willen geven aan Superwoman van een man die zeker één van de smaakmakers van de jaren '70 mag worden genoemd, Stevie Wonder. Hij lijkt nu helemaal te gaan ontluiken.

Ranboy top 20 week 19 7-5-1972
w19 w18 aw titel - artiest
1 1 6 The first time ever I saw your face - Roberta Flack
2 2 9 A friend of mine - The Fields
3 4 7 I saw the light - Todd Rundgren
4 3 7 Memories - Earth & Fire
5 5 5 Starman - David Bowie
6 7 5 Isn't life strange - The Moody Blues
7 6 7 Après toi - Vicky Leandros
8 10 4 Old man - Neil Young
9 9 5 Jesus was a crossmaker - Judee Sill
10 11 4 Rocket man - Elton John
11 12 3 Sylvia - Focus
12 13 2 I need you - America
13 8 10 Vincent - Don McLean
14 -- 1 School's out - Alice Cooper
15 18 2 Buddy Joe - Golden Earring
16 -- 1 How can I be sure? - David Cassidy
17 -- 1 Matrimony - Gilbert O'Sullivan
18 16 3 Song sung blue - Neil Diamond
19 15 4 Immigration man - Crosby & Nash
20 -- 1 Something is coming - Yes

Er is inderdaad zo'n toestroom van goede muziek dat alles vastloopt en ik nog lang niet alle gewenste binnenkomers erin kan zetten.
Zoals de trouwe lezer wellicht weet, is Yes mijn favoriete band. Toch heb ik bij mijn weten Something's coming nooit eerder gehoord, terwijl het nota bene zelfs een tipnotering wist te bemachtigen. Het staat dan ook op geen enkel studioalbum, en het is dus een cover van song uit West Side Story (terwijl verwarrenderwijs hun bekendere cover America niet uit West Side Story komt). Something's coming heeft het vertrouwde geluid van de eerste twee albums.

Week 19:

01 01 05 David Bowie - Starman #2
02 03 05 Big Star - When My Baby's Beside Me
03 05 05 Neil Young - Old Man
04 02 06 Earth & Fire - Memories #1
05 ---- 01 T. Rex - Metal Guru
06 09 04 Focus - Sylvia
07 08 05 Crosby & Nash - Immigration Man
08 10 04 Judee Sill - Jesus Was a Crossmaker
09 04 07 Todd Rundgren - I Saw the Light #1
10 13 03 Rittenhouse Square - King Battle Of The Bands

11 11 07 Vicky Leandros - Après toi
12 16 02 Al Stewart - Amsterdam
13 06 09 Badfinger - Baby Blue
14 07 08 Ralph McTell - Streets of London
15 15 03 Neil Diamond - Song Sung Blue
16 18 02 The Kinks - Muswell Hillbilly
17 19 02 John Lennon - Woman is the Nigger of the World
18 20 02 America - I Need You
19 ---- 01 Sparks - Wonder Girl
20 ---- 01 Mouth & MacNeal - Hello-A

verdwenen:
Caetano Veloso - London, London (8 wk)
Françoise Hardy - Rêve #2 (9 wk)
The Rolling Stones - Tumbling Dice (3 wk)

ranboy schreef:
Zoals de trouwe lezer wellicht weet, is Yes mijn favoriete band. Toch heb ik bij mijn weten Something's coming nooit eerder gehoord, terwijl het nota bene zelfs een tipnotering wist te bemachtigen. Het staat dan ook op geen enkel studioalbum, en het is dus een cover van song uit West Side Story (terwijl verwarrenderwijs hun bekendere cover America niet uit West Side Story komt). Something's coming heeft het vertrouwde geluid van de eerste twee albums.

Mooi is dat hé, een nummer dat je eigenlijk nog nooit hebt gehoord maar dat inderdaad naar het wel bekende prille begin van Yes leidt. Een onontdekt juweeltje. Dat van Westside Story is dan weer nieuw voor mij. Ik had ooit al een digitale remaster maar als je nu het allereerste album (een volgende generatie remasters) koopt, is het er aan toegevoegd. Het hoort er helemaal op thuis.

50 Tracks Rearviewmirror Top 40 week 19 1972

01 - 01 - 05 David Bowie - Starman / Suffragette City
02 - 02 - 05 Neil Young - Old Man / The Needle and the Damage Done
03 - ---- - 01 Eagles - Take It Easy
04 - 03 - 12 Raspberries - Don't Want To Say Goodbye
05 - 04 - 08 Love Unlimited - Walkin' In The Rain (With The One I Love)
06 - 06 - 08 Stephen Stills - Manassas - It Doesn't Matter
07 - 07 - 05 Crosby & Nash - Immigration Man
08 - 05 - 07 Earth & Fire - Memories
09 - 17 - 02 America - I Need You
10 - 11 - 05 Big Star - When My Baby's Beside Me

11 - 14 - 03 Jimmy Cliff - Trapped
12 - 20 - 02 Golden Earring - Buddy Joe
13 - 13 - 06 The Isley Brothers - Lay Away
14 - ---- - 01 T. Rex - Metal Guru
15 - 18 - 04 Elton John - Rocket Man (I Think It's Going To Be A Long, Long Time)
16 - 19 - 03 Grand Funk Railroad - Upsetter
17 - 10 - 06 Monsoon - Night Of The Fly
18 - 21 - 04 Focus - Sylvia
19 - 23 - 04 Neil Diamond - Song Sung Blue
20 - ---- - 01 Alice Cooper - School's Out

21 - 24 - 02 The Guess Who - Guns, Guns, Guns
22 - ---- - 01 Supersister - Radio
23 - 12 - 06 Think Tank - Together
24 - ---- - 01 Loggins & Messina - Nobody But You
25 - 09 - 06 The Staple Singers - I'll Take You There
26 - 08 - 08 Uriah Heep - The Wizzard
27 - ---- - 01 Luther Ingram - (If Loving You Is Wrong) I Don't Want To Be Right
28 - ---- - 01 The Undisputed Truth - Papa Was A Rollin' Stone
29 - ---- - 01 Sweet - Little Willie
30 - 30 - 02 Creedence Clearwater Revival - Born On The Bayou

31 - 31 - 02 Humble Pie - Hot 'n' Nasty
32 - 15 - 10 Fields - A Friend Of Mine
33 - 29 - 03 The Cats - Let's Dance
34 - 38 - 02 Bettye Swann - Victim Of A Foolish Heart
35 - 35 - 02 James Brown - King Heroin
36 - 40 - 02 Sparks - Wonder Girl
37 - 37 - 02 Lyn Collins - Just Won't Do Right
38 - ---- - 01 Peter Frampton - Jumping Jack Flash
39 - 39 - 02 Al Stewart - Amsterdam
40 - ---- - 01 Blue Oyster Cult - Cities On Flame With Rock And Roll

Dit was tevens mijn laatste bijdrage aan dit forum.

Succes verder met het mooie muziekjaar 1972

50tracks schreef:

Aan dit topic of aan het hele forum? Jammer zeg. Geen tijd meer?
Maar bedankt verder voor je mooie bijdragen de afgelopen jaren!

Martial
50tracks schreef:

Jammer hoor Ruud al begrijp ik je aan ene kant best wel.

50tracks schreef:
[i]

Heel jammer, 50tracks. En juist met zoveel veelbelovende nieuwe binnenkomers... Bedankt en ondanks de definitieve toon van je woorden ben je altijd welkom om terug te keren.

Dank voor jullie reacties, we zien wel wat de toekomst brengt op dit moment voelt dit als een goede beslissing.

Het geldt niet voor het hele MuMe forum wel voor de meeste weeklijstjes die ik juist erg leuk vindt maar ook veel tijd kosten en de laatste periode ook steeds meer als verplichting zijn gaan voelen.

Ik zal zeker af en toe mee blijven kijken. Veel plezier verder

Martial
Top 30 - Week 19

01 (02) 03 Golden Earring - Buddy Joe
02 (01) 07 Earth & Fire - Memories
03 (03) 04 Focus - Sylvia
04 (05) 04 Neil Young - Old Man
05 (07) 03 David Bowie - Starman
06 (04) 06 Monsoon - Night Of The Fly
07 (09) 04 Neil Diamond - Song Sung Blue
08 (14) 03 Graham Nash & David Crosby - Immigration Man
09 (18) 02 Gilbert O'Sullivan - Matrimony
10 (06) 05 The Dominos - Keep It In The Family

11 (13) 04 The Cats - Let's Dance
12 ( -- ) 01 Eagles - Take It Easy
13 (08) 08 Manassas - It Doesn't Matter
14 (16) 04 The Rolling Stones - Tumbling Dice
15 (21) 02 America - I Need You
16 ( -- ) 01 Alice Cooper - School's Out
17 (29) 02 Supersister - Radio
18 (10) 08 Creedence Clearwater Revival - Born On The Bayou
19 (22) 03 Mike & Michael - A Star / Caroline
20 (20) 04 The Classics - My Lady Of Spain

21 (25) 02 The Kinks - Muswell Hillbilly
22 (27) 02 The Move - California Man
23 (11) 07 Todd Rundgren - I Saw The Light
24 (12) 07 Ralph McTell - Streets Of London
25 (30) 02 Mouth & MacNeal - Hello-A
26 ( -- ) 01 The Sweet - Little Willy
27 (15) 05 John Edmond - Pasadena
28 ( -- ) 01 T. Rex - Metal Guru
29 (17) 05 Nino Rota - Love Theme From "The Godfather"
30 (19) 11 Don McLean - Vincent / Castles In The Air

http://hitparade.ch/cdimg/alice_cooper-schools_out_s.jpg

De Music Meter Top 20 van 06-05-1972, week 19!

http://hitparade.ch/cdimag/david_bowie-starman_s.jpg

01 (01) 05 Starman - David Bowie (128)
02 (03) 04 Old man - Neil Young (120)
03 (02) 07 Memories - Earth & Fire (104)
04 (04) 04 Immigration man - David Crosby & Graham Nash (80)
05 (05) 06 I saw the light - Todd Rundgren (72)
06 (07) 04 When my baby's beside me - Big Star (65)
07 (06) 03 Sylvia - Focus (64)
08 (08) 03 Rocket man - Elton John (59)
09 (13) 02 Buddy joe - Golden Earring (50)
10 (15) 02 Tumbling dice - Rolling Stones (48)
11 (09) 03 Song sung blue - Neil Diamond (44)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/d/d6/I_need_you_-_America.jpg/220px-I_need_you_-_America.jpg

12 (----) 01 I need you - America (43)
13 (16) 06 The first time I ever saw your face - Roberta Flack (39)
14 (12) 02 Jesus was a crossmaker - Judee Sill (39)
15 (10) 08 It doesn't matter - Manassas (37)
16 (----) 01 Take it easy - Eagles (27)
17 (20) 02 King Battle of the Bands - Rittenhouse Square (26)
18 (18) 02 Apres toi - Vicky Leandros (24)
19 (----) 01 School's out - Alice Cooper (24)
20 (----) 01 Metal guru - T. Rex (23)

Verdwenen:

The Streets of London - Ralph McTell
Night of the fly - Monsoon
A friend of mine - Fields
Born on the bayou - Creedence Clearwater Revival

Laat ik allereerst 50tracks natuurlijk bedanken voor al zijn werk in de afgelopen jaren voor het topic. Ik weet niet wat ik kan zeggen of schrijven om hem zijn besluit te laten heroverwegen maar laat ik net als iedereen stellen dat hij altijd mag aanschuiven, zonder enkel probleem.

Dat maakt deze lijst natuurlijk sowieso bijzonder. Ik heb ook de lijst van Marzipaintree meegenomen in de telling. Ik hoop van harte, dat hij dusdanig in 1972 is geïnteresseerd, er is echt heel erg veel goede muziek gemaakt (en ook te ontdekken), dat hem dat niet zal weerhouden om voor volgende week een nieuwe lijst te maken.

musician schreef:
Ik heb ook de lijst van Marzipaintree meegenomen in de telling. Ik hoop van harte, dat hij dusdanig in 1972 is geïnteresseerd, er is echt heel erg veel goede muziek gemaakt (en ook te ontdekken), dat hem dat niet zal weerhouden om voor volgende week een nieuwe lijst te maken.

Tumbling Dice inmiddels top-10, dat moet hem toch goed doen
Ik hoop ook dat Marzipaintree mee blijft doen, zeker nu 50tracks er (voorlopig) niet meer bij is.

Kwalitatief erg mooie weeklijst trouwens, en - zoals je zegt - komt er nog veel moois aan de komende tijd.

Erg mooi lijst id van Marzipaintree

Bedankt voor de reacties, musician, luigifort en johan de witt. Naast de argumenten die ik vorige week genoemd heb speelt bij mij ook het gevoel dat mijn besluit om mee te doen met 1972 wat overhaast is gegaan.

Daardoor ben ik niet zo tevreden over mijn eerste lijst hier. Ik had The Hollies - the Baby eigenlijk niet meer in mijn lijst mee moeten nemen omdat die al van februari is. Verder zijn er her en der wat posities waar ik niet zo tevreden mee ben. Earth & fire - Memories had bijvoorbeeld hoger gemoeten.

Als ik terug kom zal ik mij beter moeten voorbereiden en er ook meer tijd voor uit moeten trekken. Volgende week is daarvoor nog wat te vroeg.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:06 uur

geplaatst: vandaag om 18:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.