Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen
zoeken in:
2
geplaatst: 9 april 2023, 17:47 uur
musician schreef:
Dan heb ik een klein raadseltje, Guilty van Mike Oldfield. Zou hij het toen al over D. Trump gehad hebben. In ieder geval is het raadseltje dit. Wélke Guilty zou er in Engeland zijn uitgebracht? Om bij het begin te beginnen. In Nederland (volgens 45.cat.com) hadden we twee Guiltys, eentje in maart en eentje in april. In Engeland alleen eentje eind maart. De lengte van beide songs is gelijk.
Mijn single Guilty zou van april zijn echter, dat is duidelijk de live-versie. En volgens de verhalen, werd het live album Exposed opgenomen in de periode januari/april 1979 en werd het in augustus 1979 uitgebracht. Kun je dan al een live single hebben die uit april stamt?
Ik ben er nog niet klaar mee, maar ik gok er toch op dat er eerst sprake is geweest van de studio-versie van Guilty, een non-album single, die terug is te vinden op het verzamelalbum The Complete Mike Oldfield.
Dan heb ik een klein raadseltje, Guilty van Mike Oldfield. Zou hij het toen al over D. Trump gehad hebben. In ieder geval is het raadseltje dit. Wélke Guilty zou er in Engeland zijn uitgebracht? Om bij het begin te beginnen. In Nederland (volgens 45.cat.com) hadden we twee Guiltys, eentje in maart en eentje in april. In Engeland alleen eentje eind maart. De lengte van beide songs is gelijk.
Mijn single Guilty zou van april zijn echter, dat is duidelijk de live-versie. En volgens de verhalen, werd het live album Exposed opgenomen in de periode januari/april 1979 en werd het in augustus 1979 uitgebracht. Kun je dan al een live single hebben die uit april stamt?
Ik ben er nog niet klaar mee, maar ik gok er toch op dat er eerst sprake is geweest van de studio-versie van Guilty, een non-album single, die terug is te vinden op het verzamelalbum The Complete Mike Oldfield.
Interessante vraag. Zelf heb ik de studio-versie van Guilty op een Nederlandse single, met Sailor's hornpipe op de B-kant. Maar die live-single ben ik ook wel eens tegengekomen. In Engeland heeft het nummer nog een 22ste plaats in de hitlijsten heeft gehaald, zo lees ik op Wikipedia. Daar wordt echter nergens gerept over een live-uitvoering, dus ik ga ervan uit dat het de studio-uitvoering betreft. Discogs lijkt dat te bevestigen.
Verder vind ik er op internet verrassend weinig over terug, maar wel op deze link. Die verwijst naar een boekpublicatie, getiteld The Mike Oldfield Chronology (Second Edition), ongetwijfeld het werk van een superfan. Je moet doorscrollen naar pagina 59 (er vallen delen van het boek weg, dus het is te hopen dat je het kunt vinden/lezen). Daar staat dat de single Guilty (Virgin VS 245) op 6 april van dat jaar verscheen en diezelfde maand werd uitgebracht in Europa, Australië en Japan. Maar overal heeft die als B-kant 'Excerpts from Incantations', ook in Nederland (Virgin 100.439).
Verderop in de chronologie (pag. 61) zie je dat het dubbelalbum Exposed op 17 juli wordt uitgebracht en dat de live-single van Guilty op 24 juli verschijnt, maar alleen in Duitsland en Portugal. Met 'Extracts from Tubular Bells', afkomstig van het live-album Exposed op de B-kant. Discogs bevestigt dat. Een hit wordt er kennelijk niet mee gescoord in die landen. Gek trouwens dat zelfs de toch best uitgebreide singles-discografie van Mike op Wikipedia die live-single helemaal niet vermeldt.
Dat is dus het antwoord op je vraag. Ik blijf alleen met het gekke gegeven zitten dat mijn Guilty-single (studio-uitvoering, Nederlandse persing, maar met bestelnummer 101.009) het nummer Sailor's hornpipe als B-kant heeft. En die komt in dat chronologische overzicht niet voor. Kennelijk is dat, gezien het bestelnummer, een versie die later in het jaar moet zijn uitgebracht.
Vreemd - dat zou betekenen dat het nummer in 1979 drie keer is uitgebracht. En die live-single kwam dus kort nadat de studio-versie in eigen land een bescheiden hit was geworden. Dat lijkt vrij zinloos, maar misschien dacht Oldfield of zijn platenmaatschappij dat het nummer, in welke versie dan ook, wellicht ook in Europese landen zou kunnen aanslaan, als er maar voldoende aandacht voor kwam. Op zich geen gekke gedachte. Ik vind het een sterk nummer, dat zeker hitpotentie heeft, zeker in het ultieme disco-jaar 1979. Maar het heeft dus allemaal niet geholpen...
1
geplaatst: 9 april 2023, 18:42 uur
Nog een grappig detail van die single van Kayak: ik had er geen idee van dat Keep the change als derde single van het album Phantom of the night was uitgebracht. Lijkt me inderdaad redelijk hitgevoelig, maar het sloeg nergens aan. Ik veronderstelde al dat er ook een Amerikaanse single geweest moet zijn, vooral omdat de Nederlandse single de hoesafbeelding heeft van de Amerikaanse LP-uitgave van Phantom of the night.
Ik dacht even dat die Amerikaanse single niet op Discogs zou staan, maar ze hebben hem afzonderlijk vermeld, met een andere B-kant. Daarnaast blijkt het nummer, behalve in Nederland, in twee minder voor de hand liggende landen te zijn uitgebracht: in Argentinië ('Guardate el cambio') en, jawel, in Guatemala. Benieuwd of het nummer daar ooit op de radio te horen is geweest...
Het lijkt er trouwens op dat Ruthless queen alleen maar in Nederland op single is uitgebracht. Dat heb ik me ook nooit eerder gerealiseerd... Alleen in Frankrijk verscheen er nog een promo-singletje van voor in de jukebox. Met Keep the change op de B-kant.
Ik dacht even dat die Amerikaanse single niet op Discogs zou staan, maar ze hebben hem afzonderlijk vermeld, met een andere B-kant. Daarnaast blijkt het nummer, behalve in Nederland, in twee minder voor de hand liggende landen te zijn uitgebracht: in Argentinië ('Guardate el cambio') en, jawel, in Guatemala. Benieuwd of het nummer daar ooit op de radio te horen is geweest...

Het lijkt er trouwens op dat Ruthless queen alleen maar in Nederland op single is uitgebracht. Dat heb ik me ook nooit eerder gerealiseerd... Alleen in Frankrijk verscheen er nog een promo-singletje van voor in de jukebox. Met Keep the change op de B-kant.
0
geplaatst: 9 april 2023, 20:06 uur
Ja, mooi.
Ik heb dat Amerikaanse Kayak singletje van Keep the change.
Er staat op "Mastered at A&M studios by Bernie Grundman".
Die heeft er uiteraard een meer gelikte versie van gemaakt.
Ze zagen het in de VS (voor even dan) blijkbaar wel zitten in Kayak.
In de VS was de single al in januari '79 uitgebracht. En dat was ook de enige single van Phantom die ze in de VS hebben uitgebracht.
Ik heb dat Amerikaanse Kayak singletje van Keep the change.
Er staat op "Mastered at A&M studios by Bernie Grundman".
Die heeft er uiteraard een meer gelikte versie van gemaakt.
Ze zagen het in de VS (voor even dan) blijkbaar wel zitten in Kayak.
In de VS was de single al in januari '79 uitgebracht. En dat was ook de enige single van Phantom die ze in de VS hebben uitgebracht.
0
geplaatst: 9 april 2023, 20:22 uur
LucM schreef:
26. The Players Association - Turn The Music Up!
Degelijke en vakkundige funk/disco, smaakvol geproduceerd en ondanks de lengte verveelt het niet snel wat niet van alle disco-nummers gezegd kan worden.
Cijfer: 7,5
30. Instant Funk - I Got My Mind Made Up (You Can Get It Girl)
Een beetje te vergelijken met The Players Association maar banaler en veel minder aansprekend, moet het meer van dat gehijg hebben.
Cijfer: 5
26. The Players Association - Turn The Music Up!
Degelijke en vakkundige funk/disco, smaakvol geproduceerd en ondanks de lengte verveelt het niet snel wat niet van alle disco-nummers gezegd kan worden.
Cijfer: 7,5
Een beetje te vergelijken met The Players Association maar banaler en veel minder aansprekend, moet het meer van dat gehijg hebben.
Bij The Players Association ging ik dus uit van de single edit, maar natuurlijk is de lange versie de manier om dit te beluisteren.
En volgens sommige bronnen schijnt de single van Instant Funk dan weer de eerste hiphop hit ooit te zijn.
Weet iemand hier meer over?
1
geplaatst: 10 april 2023, 01:22 uur
Marzipaintree schreef:
07 {05} Undertones – Get over you / Really Really / She Can Only Say No – Sire, UK; NL: NINLU
07 {05} Undertones – Get over you / Really Really / She Can Only Say No – Sire, UK; NL: NINLU
musician schreef:
Ik vraag mij wel eens af, hoe de groep liefhebbers in Nederland wél aan deze singles kon komen, als ze al wisten dat het wel in Engeland werd uitgebracht en niet hier.
Er werden wel in West-Duitsland (jawel!) inmiddels ook aardig wat singles geperst die ook bestemd waren voor de Nederlandse markt en hier werden verkocht. Zijn ze dan uiteindelijk wel of niet in Nederland uitgebracht, is de vraag.
Maar dat gold niet voor de Undertones, dus hoe kwam je dan wel aan de single. Je denkt aan import uiteraard. Toch, geen idee hoe dat toen ging. En wie weet er nog wat van.
Destijds las ik Muziekkrant Oor, favoriet was de singles rubriek van Hubert van Hoof. Daar las ik, ik moest het uiteraard wel even opzoeken, in het nummer van 4 april 1979 op pagina 15: Undertones – I get over you (met tussen haakjes: import). Ik vraag mij wel eens af, hoe de groep liefhebbers in Nederland wél aan deze singles kon komen, als ze al wisten dat het wel in Engeland werd uitgebracht en niet hier.
Er werden wel in West-Duitsland (jawel!) inmiddels ook aardig wat singles geperst die ook bestemd waren voor de Nederlandse markt en hier werden verkocht. Zijn ze dan uiteindelijk wel of niet in Nederland uitgebracht, is de vraag.
Maar dat gold niet voor de Undertones, dus hoe kwam je dan wel aan de single. Je denkt aan import uiteraard. Toch, geen idee hoe dat toen ging. En wie weet er nog wat van.
Dan ging ik naar White noise (Choorstraat 6 Utrecht) of RAF (Rijnstraat 139 Amsterdam) en dan vroeg je of ze deze single van the Undertones hadden. Soms had je geluk en soms had je pech. In dat laatste geval kon je ze, zeker als ze in Engeland of Amerika in de catalogus stonden, bestellen en dan werd deze voor je uit Engeland besteld. Je moest daarna nog wel wat weekjes geduld hebben.
0
geplaatst: 10 april 2023, 01:36 uur
gaucho schreef:
Nog een grappig detail van die single van Kayak: ik had er geen idee van dat Keep the change als derde single van het album Phantom of the night was uitgebracht. Lijkt me inderdaad redelijk hitgevoelig, maar het sloeg nergens aan. Ik veronderstelde al dat er ook een Amerikaanse single geweest moet zijn, vooral omdat de Nederlandse single de hoesafbeelding heeft van de Amerikaanse LP-uitgave van Phantom of the night.
De single is niet officieel in Nederland uitgebracht. In Guatamala en Argentinië waren het promo’s dus ook niet officieel in de handel. Alleen in de Verenigde Staten en Canada kon je deze officieel kopen. Nog een grappig detail van die single van Kayak: ik had er geen idee van dat Keep the change als derde single van het album Phantom of the night was uitgebracht. Lijkt me inderdaad redelijk hitgevoelig, maar het sloeg nergens aan. Ik veronderstelde al dat er ook een Amerikaanse single geweest moet zijn, vooral omdat de Nederlandse single de hoesafbeelding heeft van de Amerikaanse LP-uitgave van Phantom of the night.
Op maar weer naar White Noise / RAF of zoals in het geval van musician wachten totdat er vanzelf na 44 jaar een platenbeurs in de buurt is.
0
geplaatst: 10 april 2023, 01:55 uur
gaucho schreef:
Ik blijf alleen met het gekke gegeven zitten dat mijn Guilty-single (studio-uitvoering, Nederlandse persing, maar met bestelnummer 101.009) het nummer Sailor's hornpipe als B-kant heeft. En die komt in dat chronologische overzicht niet voor. Kennelijk is dat, gezien het bestelnummer, een versie die later in het jaar moet zijn uitgebracht.
Ik blijf alleen met het gekke gegeven zitten dat mijn Guilty-single (studio-uitvoering, Nederlandse persing, maar met bestelnummer 101.009) het nummer Sailor's hornpipe als B-kant heeft. En die komt in dat chronologische overzicht niet voor. Kennelijk is dat, gezien het bestelnummer, een versie die later in het jaar moet zijn uitgebracht.
Marzipaintree schreef:
Zo heb ik een excel met bijna alle in Nederland uitgekomen singles aangevuld met of het in de Nederlandse top 40 en tipparade heeft gehaald. Deze komt uit 45cat en discogs. Almost complete is in mijn geval ook wat pretentieus.
Dit zijn alle Nederlandse single releases van Mike Oldfield van 1978-80 in mijn excel: Zo heb ik een excel met bijna alle in Nederland uitgekomen singles aangevuld met of het in de Nederlandse top 40 en tipparade heeft gehaald. Deze komt uit 45cat en discogs. Almost complete is in mijn geval ook wat pretentieus.
Cuckoo song/Pipe tune - releasedatum: 27-01-78 Virgin 11.779 AT
Guilty/Excerpt From Incantations - releasedatum: 14-04-79 Virgin 100.439
Guilty/Sailor's Hornpipe - releasedatum: 10-11-79 Virgin 101.009
Blue Peter/Woodhenge - releasedatum: 03-05-80 Virgin 101.352
Arrival/Polka - releasedatum: 11-10-80 Virgin 102.389
Ik heb niet de releasedata opnieuw gecontroleerd maar de conclusie is hier: Guilty werd in Nederland twee keer in 1979 uitgebracht en dat betreft twee keer de studio opname.
gaucho schreef:
Verderop in de chronologie (pag. 61) zie je dat het dubbelalbum Exposed op 17 juli wordt uitgebracht en dat de live-single van Guilty op 24 juli verschijnt, maar alleen in Duitsland en Portugal. Met 'Extracts from Tubular Bells', afkomstig van het live-album Exposed op de B-kant. Discogs bevestigt dat. Een hit wordt er kennelijk niet mee gescoord in die landen. Gek trouwens dat zelfs de toch best uitgebreide singles-discografie van Mike op Wikipedia die live-single helemaal niet vermeldt
Dat klopt helemaal. Interessant hierbij is ook nog een Duitse 12 inch van de live versie. Verderop in de chronologie (pag. 61) zie je dat het dubbelalbum Exposed op 17 juli wordt uitgebracht en dat de live-single van Guilty op 24 juli verschijnt, maar alleen in Duitsland en Portugal. Met 'Extracts from Tubular Bells', afkomstig van het live-album Exposed op de B-kant. Discogs bevestigt dat. Een hit wordt er kennelijk niet mee gescoord in die landen. Gek trouwens dat zelfs de toch best uitgebreide singles-discografie van Mike op Wikipedia die live-single helemaal niet vermeldt
gaucho schreef:
In Engeland heeft het nummer nog een 22ste plaats in de hitlijsten heeft gehaald, zo lees ik op Wikipedia. Daar wordt echter nergens gerept over een live-uitvoering, dus ik ga ervan uit dat het de studio-uitvoering betreft.
Geen live-uitvoering inderdaad in Engeland, wel een long version. In de UK werd de single uitgebracht op een 7 inch single en als 12 inch single. Die laatste kent op de B-kant de long version.. In Engeland heeft het nummer nog een 22ste plaats in de hitlijsten heeft gehaald, zo lees ik op Wikipedia. Daar wordt echter nergens gerept over een live-uitvoering, dus ik ga ervan uit dat het de studio-uitvoering betreft.
De meest prijzige versie is tegenwoordig die uit Hong Kong. Had ik die maar bij White Noise / RAF geïmporteerd
1
geplaatst: 10 april 2023, 02:09 uur
LucM schreef:
Wat heb jij tegen gehijg? 30. Instant Funk - I Got My Mind Made Up (You Can Get It Girl)
LucM schreef:
31. Jane Birkin et Serge Gainsbourg - Je t'aime... moi non plus
Dé hijgplaat van de 20ste eeuw, even sensueel en gewaagd als controversieel. Werd ook in 1974 een hit.
Cijfer: 8,5
Niks dus. 31. Jane Birkin et Serge Gainsbourg - Je t'aime... moi non plus
Dé hijgplaat van de 20ste eeuw, even sensueel en gewaagd als controversieel. Werd ook in 1974 een hit.
kaztor schreef:
En volgens sommige bronnen schijnt de single van Instant Funk dan weer de eerste hiphop hit ooit te zijn.
Dat wordt net zo’n zinloze zoektocht als naar de eerste rock and roll hit. Meningen daarover verschillen sterk. En volgens sommige bronnen schijnt de single van Instant Funk dan weer de eerste hiphop hit ooit te zijn.
Over sterk verschillende meningen gesproken. Ik was helaas blijkbaar de enige die deze ijzersterke single in mijn top 20 had staan. Ik vind dit zelf nog geen hip hop maar dit was wel een hele duidelijke aansprekende single voor de hip hop scene.
Luister maar naar:
- De La Soul - A Roller Skating Jam Named "Saturdays"
- 2Pac - Got My Mind Made Up
- Public Enemy - Welcome to the Terrordome
- Busta Rhymes - It's a Party
Dit is slechts een kleine selectie en je hoort wat ik bedoel. Een werkelijk geniale single qua invloedrijkheid.
1
geplaatst: 10 april 2023, 08:40 uur
Ranboy Top 20 8-4-1979
w14 w13 aw titel - artiest
1 1 8 Bright eyes - Art Garfunkel
2 4 4 I want you to want me - Cheap Trick
3 3 6 The logical song - Supertramp
4 2 10 Tower - Angel
5 7 4 Equinoxe - Jean Michel Jarre
6 5 8 You angel you - Manfred Mann's Earth Band
7 8 6 Prime time - The Tubes
8 11 4 I will survive - Gloria Gaynor
9 12 3 Nothing to lose - UK
10 6 13 Naturträne - Nina Hagen Band
11 14 4 Room with a view - Deco
12 15 3 Goodnight tonight - Wings
13 17 2 Down in the park - Tubeway Army
14 16 3 A routine day - Klaatu
15 -- 1 Honesty - Billy Joel
16 -- 1 Music machine - Inner Circle
17 10 8 Frozen years - The Rumour
18 19 2 Unknown destination - Massada
19 9 9 Lucky number - Lene Lovich
20 -- 1 Gangsters - The Specials
Ik had nog nooit gehoord van een Gangsters van The Special AKA, maar wel van The Specials, zo is het in Nederland ook uitgebracht en een hit geworden, zo heb ik het in 1979 genoteerd dus zo noteer ik het hier ook.
I got my mind made up hangt tegen mijn top 20 aan, net als enkele andere singles, misschien haalt hij het nog eens...
En Honesty is waarschijnlijk wel Billy Joels beste.
w14 w13 aw titel - artiest
1 1 8 Bright eyes - Art Garfunkel
2 4 4 I want you to want me - Cheap Trick
3 3 6 The logical song - Supertramp
4 2 10 Tower - Angel
5 7 4 Equinoxe - Jean Michel Jarre
6 5 8 You angel you - Manfred Mann's Earth Band
7 8 6 Prime time - The Tubes
8 11 4 I will survive - Gloria Gaynor
9 12 3 Nothing to lose - UK
10 6 13 Naturträne - Nina Hagen Band
11 14 4 Room with a view - Deco
12 15 3 Goodnight tonight - Wings
13 17 2 Down in the park - Tubeway Army
14 16 3 A routine day - Klaatu
15 -- 1 Honesty - Billy Joel
16 -- 1 Music machine - Inner Circle
17 10 8 Frozen years - The Rumour
18 19 2 Unknown destination - Massada
19 9 9 Lucky number - Lene Lovich
20 -- 1 Gangsters - The Specials
Ik had nog nooit gehoord van een Gangsters van The Special AKA, maar wel van The Specials, zo is het in Nederland ook uitgebracht en een hit geworden, zo heb ik het in 1979 genoteerd dus zo noteer ik het hier ook.
I got my mind made up hangt tegen mijn top 20 aan, net als enkele andere singles, misschien haalt hij het nog eens...
En Honesty is waarschijnlijk wel Billy Joels beste.
0
geplaatst: 10 april 2023, 09:06 uur
Ik denk dat het iets ingewikkelder is ranboy. Ik heb de single toentertijd gekocht en daar staat echt The Special A.K.A.op de hoes. Dat is ook de variant die met 30 maart als releasedatum in 45cat wordt genoemd. De B-kant is The Selecter van The Selecter. Maar er zijn inderdaad ook single versies van Gangsters onder de naam The Specials. Ik heb ook de single van Too Much Too Young ook weer met de naam The Special A.K.A. op de hoes. andere singles gingen dan weer onder de naam The Specials. Het lijkt me inderdaad handig hier gewoon The Specials te hanteren. Zal ik vanaf volgende week ook doen.
0
geplaatst: 10 april 2023, 09:32 uur
Marzipaintree schreef:
(....)Zo heb ik een excel met bijna alle in Nederland uitgekomen singles aangevuld met of het in de Nederlandse top 40 en tipparade heeft gehaald. Deze komt uit 45cat en discogs. Almost complete is in mijn geval ook wat pretentieus.
Dit zijn alle Nederlandse single releases van Mike Oldfield van 1978-80 in mijn excel: (....)Zo heb ik een excel met bijna alle in Nederland uitgekomen singles aangevuld met of het in de Nederlandse top 40 en tipparade heeft gehaald. Deze komt uit 45cat en discogs. Almost complete is in mijn geval ook wat pretentieus.
Cuckoo song/Pipe tune - releasedatum: 27-01-78 Virgin 11.779 AT
Guilty/Excerpt From Incantations - releasedatum: 14-04-79 Virgin 100.439
Guilty/Sailor's Hornpipe - releasedatum: 10-11-79 Virgin 101.009
Blue Peter/Woodhenge - releasedatum: 03-05-80 Virgin 101.352
Arrival/Polka - releasedatum: 11-10-80 Virgin 102.389
Ik heb niet de releasedata opnieuw gecontroleerd maar de conclusie is hier: Guilty werd in Nederland twee keer in 1979 uitgebracht en dat betreft twee keer de studio opname.
gaucho schreef:
Verderop in de chronologie (pag. 61) zie je dat het dubbelalbum Exposed op 17 juli wordt uitgebracht en dat de live-single van Guilty op 24 juli verschijnt, maar alleen in Duitsland en Portugal. Met 'Extracts from Tubular Bells', afkomstig van het live-album Exposed op de B-kant. Discogs bevestigt dat. Een hit wordt er kennelijk niet mee gescoord in die landen. Gek trouwens dat zelfs de toch best uitgebreide singles-discografie van Mike op Wikipedia die live-single helemaal niet vermeldt
Dat klopt helemaal. Interessant hierbij is ook nog een Duitse 12 inch van de live versie. Verderop in de chronologie (pag. 61) zie je dat het dubbelalbum Exposed op 17 juli wordt uitgebracht en dat de live-single van Guilty op 24 juli verschijnt, maar alleen in Duitsland en Portugal. Met 'Extracts from Tubular Bells', afkomstig van het live-album Exposed op de B-kant. Discogs bevestigt dat. Een hit wordt er kennelijk niet mee gescoord in die landen. Gek trouwens dat zelfs de toch best uitgebreide singles-discografie van Mike op Wikipedia die live-single helemaal niet vermeldt
gaucho schreef:
In Engeland heeft het nummer nog een 22ste plaats in de hitlijsten heeft gehaald, zo lees ik op Wikipedia. Daar wordt echter nergens gerept over een live-uitvoering, dus ik ga ervan uit dat het de studio-uitvoering betreft.
Geen live-uitvoering inderdaad in Engeland, wel een long version. In de UK werd de single uitgebracht op een 7 inch single en als 12 inch single. Die laatste kent op de B-kant de long version.. In Engeland heeft het nummer nog een 22ste plaats in de hitlijsten heeft gehaald, zo lees ik op Wikipedia. Daar wordt echter nergens gerept over een live-uitvoering, dus ik ga ervan uit dat het de studio-uitvoering betreft.
De meest prijzige versie is tegenwoordig die uit Hong Kong. Had ik die maar bij White Noise / RAF geïmporteerd
Ik geloof jullie altijd blindelings, dat weten jullie.
Maar mijn Guilty single
https://images.45cat.com/mike-oldfield-guilty-virgin-2-s.jpg
is toch echt een Nederlandse persing én live.
Het gaat om deze single:
https://images.45cat.com/mike-oldfield-guilty-1979-7-s.jpg
Made in Holland is duidelijk te lezen. De single is ook terug te vinden op 45.cat.com. Releasedatum van deze single, schrijft ook 45.cat.com, is 14 april 1979. Catalogusnummer bij Virgin 101.009. Ik betwijfel dus die releasedatum. Vooral omdat bij Virgin Netherlands de releases in 1979 met 100 beginnen en we hier dus al een nummer 101 hebben. Het b-kantje Sailor's hornpipe op de Nederlandse Guilty-live versie is overigens ook live.
De andere (eerdere) versie van Guilty verschijnt in maart. Zowel in Engeland als in Nederland. Daar is voor mij de aanwezigheid van "Incantations" (reclame voor) op de b-kant interessant, want nog een album uit 1978. Dan zou maart 1979 nog aannemelijk kunnen zijn. Maar is dat de studio versie?
Want bij Guilty bij Rate Your Music wordt alles geschaard onder één versie. Er wordt geen (mogelijk) onderscheid gemaakt tussen live of niet. En als dat er zou zijn, zou dat, zeker bij Rate Your Music, wel moeten.
Zoals gezegd waren de opnames van het live album Exposed van Mike Oldfield tussen januari en april. Het kan natuurlijk altijd dat Oldfield/Virgin zo in hun nopjes waren met Guilty Live dat dit alvast in maart/april werd uitgebracht en later nog een keer toen het album werd uitgebracht.
Maar dat laat het raadseltje wat er nu in Engeland en Nederland eind maart is uitgebracht mooi onbeantwoord....

1
geplaatst: 10 april 2023, 09:41 uur
14 13 AW Artiest - Titel
01 02 05 M - Pop Muzik #1
02 01 07 James White and the Contortions - Contort Yourself (August Darnell Remix) #2
03 03 06 Simple Minds - Life in a Day
04 04 08 Nina Hagen Band - Naturträne
05 08 04 Gino Soccio - Dancer
06 05 09 Nina Hagen Band - Unbeschreiblich Weiblich
07 07 05 Sparks - La Dolce Vita
08 10 04 The Teardrop Explodes - Sleeping Gas
09 06 14 Chic - I Want Your Love #2
10 11 03 Goody Goody - It Looks Like Love
11 14 04 Fischer-Z - Remember Russia
12 09 06 Magazine - Rhythm of Cruelty
13 16 03 Squeeze - Cool for Cats
14 18 02 Bill Nelson's Red Noise - Furniture Music
15 12 14 The Cramps - Human Fly #3
16 20 02 The Special A.K.A. - Gangsters
17 13 06 The Kinks - (Wish I Could Fly Like) Superman
18 ** 01 Sparks - The Number One Song In Heaven
19 ** 01 Buzzcocks - Everybody's Happy Nowadays / Why Can't I Touch It?*
20 ** 01 Herman van Veen - Opzij
Leuk om mijn bekendste naamgenoot binnen te laten komen. Heb nooit veel met hem gehad, maar eigenlijk wil ik hem nog wel eens in het theater zien. Dit liedje kende ik wel, maar eigenlijk meer van zelf zingen bij het kampvuur dan als echt luisterliedje. En nu ik hem wekelijks luister valt pas op hoe goed het in elkaar zit. Vooral de manier waarop tijdens de coupletten in de achtergrond ook de tekst van het voorgaande couplet nog terugkomt is mooi gevonden.
tips:
6 weken:
The Jam - Strange Town
5 weken:
Tubeway Army - Down In The Park
Kate Bush - Wow
4 weken:
Wings - Goodnight Tonight / Daytime Nighttime Suffering*
Jonathan Richman & The Modern Lovers - Lydia
3 weken:
Momoe Yamaguchi - Be Silent
Scars - Adult/ery
2 weken:
Bill Nelson's Red Noise - Revolt into Style
Urinals - Dead Flowers
Rosa Yemen - Rosa Vertov
Sex Pistols - Silly Thing
1 week:
East Coast - The Rock
Bee Gees - Love You Inside Out
The Damned - Love Song
The Records - Teenarama
Mighty Prophet - Perilous Time (Dub)
The Sports - Don't Throw Stones
Samson - Mr. Rock & Roll
Bob Seger - Old Time Rock & Roll
Kayak - Keep The Change
01 02 05 M - Pop Muzik #1
02 01 07 James White and the Contortions - Contort Yourself (August Darnell Remix) #2
03 03 06 Simple Minds - Life in a Day
04 04 08 Nina Hagen Band - Naturträne
05 08 04 Gino Soccio - Dancer
06 05 09 Nina Hagen Band - Unbeschreiblich Weiblich
07 07 05 Sparks - La Dolce Vita
08 10 04 The Teardrop Explodes - Sleeping Gas
09 06 14 Chic - I Want Your Love #2
10 11 03 Goody Goody - It Looks Like Love
11 14 04 Fischer-Z - Remember Russia
12 09 06 Magazine - Rhythm of Cruelty
13 16 03 Squeeze - Cool for Cats
14 18 02 Bill Nelson's Red Noise - Furniture Music
15 12 14 The Cramps - Human Fly #3
16 20 02 The Special A.K.A. - Gangsters
17 13 06 The Kinks - (Wish I Could Fly Like) Superman
18 ** 01 Sparks - The Number One Song In Heaven
19 ** 01 Buzzcocks - Everybody's Happy Nowadays / Why Can't I Touch It?*
20 ** 01 Herman van Veen - Opzij
Leuk om mijn bekendste naamgenoot binnen te laten komen. Heb nooit veel met hem gehad, maar eigenlijk wil ik hem nog wel eens in het theater zien. Dit liedje kende ik wel, maar eigenlijk meer van zelf zingen bij het kampvuur dan als echt luisterliedje. En nu ik hem wekelijks luister valt pas op hoe goed het in elkaar zit. Vooral de manier waarop tijdens de coupletten in de achtergrond ook de tekst van het voorgaande couplet nog terugkomt is mooi gevonden.
tips:
6 weken:
The Jam - Strange Town
5 weken:
Tubeway Army - Down In The Park
Kate Bush - Wow
4 weken:
Wings - Goodnight Tonight / Daytime Nighttime Suffering*
Jonathan Richman & The Modern Lovers - Lydia
3 weken:
Momoe Yamaguchi - Be Silent
Scars - Adult/ery
2 weken:
Bill Nelson's Red Noise - Revolt into Style
Urinals - Dead Flowers
Rosa Yemen - Rosa Vertov
Sex Pistols - Silly Thing
1 week:
East Coast - The Rock
Bee Gees - Love You Inside Out
The Damned - Love Song
The Records - Teenarama
Mighty Prophet - Perilous Time (Dub)
The Sports - Don't Throw Stones
Samson - Mr. Rock & Roll
Bob Seger - Old Time Rock & Roll
Kayak - Keep The Change
0
geplaatst: 10 april 2023, 10:03 uur
Marzipaintree schreef:
De single is niet officieel in Nederland uitgebracht. In Guatamala en Argentinië waren het promo’s dus ook niet officieel in de handel. Alleen in de Verenigde Staten en Canada kon je deze officieel kopen.
Op maar weer naar White Noise / RAF of zoals in het geval van musician wachten totdat er vanzelf na 44 jaar een platenbeurs in de buurt is.
De single is niet officieel in Nederland uitgebracht. In Guatamala en Argentinië waren het promo’s dus ook niet officieel in de handel. Alleen in de Verenigde Staten en Canada kon je deze officieel kopen.
Toch wel:
https://images.45cat.com/kayak-keep-the-change-1980-s.jpg
Phantom of the Night haalde als single nog de Tipparade. Keep the change deed als opvolger inderdaad niks maar dat is voor mij het bekende fenomeen dat prog/Kayak liefhebbers het album al hadden en natuurlijk niet nog eens de portemonnee gingen trekken voor singles. Wat jammer is, want de single had zichzelf ruimschoots terugverdiend. En is ook alleraardigst, moet ik er bij zeggen.
2
geplaatst: 10 april 2023, 11:06 uur
Week 14 1979
01 01 06 McGuinne, Clarke & Hillman-Don't you write her off 2x #1
02 05 03 Tubeway Army-Down in the park
03 02 11 The Real Thing-Can you feel the force 5x #1
04 03 06 Supertramp-The logical song
05 04 06 The Jacksons-Shake your body
06 17 02 The Special A.K.A.-Gangsters
07 07 05 The Teardrop Explodes-Sleeping gas
08 08 07 The Three Degrees-The runner
09 06 13 Doobie Brothers-What a fool believes 4x #1
10 12 03 Gibson Brothers-Cuba
11 09 05 M-Popmuzik
12 13 02 Ironhorse-Sweet Lui-Louise
13 NE 01 KLEEER-KEEP YOUR BODY WORKING
14 18 04 Simple Minds-Life in a day
15 10 10 Jimmy 'Bo' Horne-Spank
16 15 08 Bee Gees-Tragedy
17 16 15 Chic-I want your love
18 11 04 Kate Bush-Wow
19 19 12 Melba Moore-You stepped into my life
20 14 09 Roxy Music-Trash
Weg:
Trevor Rabin-Getting to know you better 11wkn (4)
1
geplaatst: 10 april 2023, 11:31 uur
Week 14:
1. Siouxsie And The Banshees - The Staircase (Mystery) / 20th Century Boy
2. Simple Minds - Life in a Day
3. The Teardrop Explodes - Sleeping Gas
4. Bram Tchaikovsky - Girl of My Dreams
5. Pretenders - Stop Your Sobbing
6. The Clash - English Civil War
7. Magazine - Rhythm of Cruelty
8. McGuinn, Clark & Hillman - Don't You Write Her Off
9. Buzzcocks - Everybody's Happy Nowadays/Why Can't I Touch It?
10. Roxy Music - Trash
11. The Only Ones - You've Got To Pay
12. Sparks - The Number One Song in Heaven
13. Polle Eduard - Ik wil jou
14. Tubeway Army - Down in the Park
15. The Cramps - Human Fly
16. The Pop Group - She Is Beyond Good and Evil
17. Cheap Trick - I Want You to Want Me
18. Squeeze - Cool for Cats
19. The Damned - Love Song NEW
20. Angelic Upstarts - I'm an Upstart NEW
1. Siouxsie And The Banshees - The Staircase (Mystery) / 20th Century Boy
2. Simple Minds - Life in a Day
3. The Teardrop Explodes - Sleeping Gas
4. Bram Tchaikovsky - Girl of My Dreams
5. Pretenders - Stop Your Sobbing
6. The Clash - English Civil War
7. Magazine - Rhythm of Cruelty
8. McGuinn, Clark & Hillman - Don't You Write Her Off
9. Buzzcocks - Everybody's Happy Nowadays/Why Can't I Touch It?
10. Roxy Music - Trash
11. The Only Ones - You've Got To Pay
12. Sparks - The Number One Song in Heaven
13. Polle Eduard - Ik wil jou
14. Tubeway Army - Down in the Park
15. The Cramps - Human Fly
16. The Pop Group - She Is Beyond Good and Evil
17. Cheap Trick - I Want You to Want Me
18. Squeeze - Cool for Cats
19. The Damned - Love Song NEW
20. Angelic Upstarts - I'm an Upstart NEW
0
geplaatst: 10 april 2023, 11:35 uur
musician schreef:
is toch echt een Nederlandse persing én live.
Je kan lezen dat ik ook aan de Nederlandse releasedatum op 45cat twijfel. Bij mij staat die op 10 november 1979. Echter, ik heb het blijkbaar fout dat deze live was. Bedankt voor deze correctie, ik pas dit aan in mijn bestand. is toch echt een Nederlandse persing én live.
Marzipaintree schreef:
De single is niet officieel in Nederland uitgebracht.
Ik ben deze nog nergens in de officiële handelsoverzichten tegengekomen en dus twijfel ik dit keer niet aan 45cat. Er staat daar dan ook terecht bij geschreven: De single is niet officieel in Nederland uitgebracht.
This is a Dutch pressing, but for some reason this was never released officially.
2
geplaatst: 10 april 2023, 13:01 uur
Nieuwkomers USA Top 100 week 14 -1979
129 07-04-79 Love is gonna come at last - Badfinger
130 07-04-79 Body heat - Alicia Bridges
131 07-04-79 The dock of the bay - Sammy Hagar
132 07-04-79 High on your love suite - Rick James
133 07-04-79 Just the same way - Journey
134 07-04-79 Give me an inch - Ian Matthews
135 07-04-79 It must be love - Alton McClain And Destiny
136 07-04-79 Diamonds - Chris Rea
137 07-04-79 Old Time Rock And Roll - Bob Seger & the Silver Bullet Band
138 07-04-79 Dancer - Gino Soccio
139 07-04-79 I (who have nothing) - Sylvester
Nieuwkomers UK Top 75 week 14 – 1979
133 07-04-79 The adventures of the love crusader - Sarah Brightman And The Starship Troopers
134 07-04-79 Valley of the dolls - Generation X
135 07-04-79 Pop Muzik - M
136 07-04-79 Goodnight tonight - Wings
137 07-04-79 Offshore banking business - The Members
138 07-04-79 Silly thing/Who killed Bambi - Sex Pistols
139 07-04-79 Knock on wood - Amii Stewart
Nieuwkomers NL Top 40 week 14 – 1979
74 7-4-1979 Hooray! Hooray! It's A Holi-Holiday - Boney M
75 7-4-1979 One way ticket - Eruption
76 7-4-1979 Greenpeace - Teach Inn
77 7-4-1979 Goodnight tonight - Wings
78 7-4-1979 Room with a view - Deco
79 7-4-1979 Trash - Roxy Music
80 7-4-1979 Colorado – Xandra
Ik heb ze allemaal weer beluisterd en wat is de Engelse taal toch machtig aanwezig in al deze hitlijsten wat vooral voor de Nederlandse lijst best wonderlijk is. Zelfs van de Nederlandstalige platen “Colorado” en “Greenpeace” zijn Engelstalige versies beschikbaar. Maar misschien ben ik inmiddels de Engelse taal wel beter machtig dan destijds want ik kom er na 44 jaar achter dat Eruption een andere tekst zingt dan wat in mijn geheugen gegrieft staat. Ik dacht dat ze zongen, One way ticket to the moon. Iets wat ik ze, hoewel ik geen grote liefhebber van ze ben, destijds ook weer niet gunde. Maar ze blijken net als het origineel van Neil Sedaka een enkeltje blues te hebben. Zo leer ik met mijn wekelijkse retourtje 1979 er elke keer weer wat bij.
129 07-04-79 Love is gonna come at last - Badfinger
130 07-04-79 Body heat - Alicia Bridges
131 07-04-79 The dock of the bay - Sammy Hagar
132 07-04-79 High on your love suite - Rick James
133 07-04-79 Just the same way - Journey
134 07-04-79 Give me an inch - Ian Matthews
135 07-04-79 It must be love - Alton McClain And Destiny
136 07-04-79 Diamonds - Chris Rea
137 07-04-79 Old Time Rock And Roll - Bob Seger & the Silver Bullet Band
138 07-04-79 Dancer - Gino Soccio
139 07-04-79 I (who have nothing) - Sylvester
Nieuwkomers UK Top 75 week 14 – 1979
133 07-04-79 The adventures of the love crusader - Sarah Brightman And The Starship Troopers
134 07-04-79 Valley of the dolls - Generation X
135 07-04-79 Pop Muzik - M
136 07-04-79 Goodnight tonight - Wings
137 07-04-79 Offshore banking business - The Members
138 07-04-79 Silly thing/Who killed Bambi - Sex Pistols
139 07-04-79 Knock on wood - Amii Stewart
Nieuwkomers NL Top 40 week 14 – 1979
74 7-4-1979 Hooray! Hooray! It's A Holi-Holiday - Boney M
75 7-4-1979 One way ticket - Eruption
76 7-4-1979 Greenpeace - Teach Inn
77 7-4-1979 Goodnight tonight - Wings
78 7-4-1979 Room with a view - Deco
79 7-4-1979 Trash - Roxy Music
80 7-4-1979 Colorado – Xandra
Ik heb ze allemaal weer beluisterd en wat is de Engelse taal toch machtig aanwezig in al deze hitlijsten wat vooral voor de Nederlandse lijst best wonderlijk is. Zelfs van de Nederlandstalige platen “Colorado” en “Greenpeace” zijn Engelstalige versies beschikbaar. Maar misschien ben ik inmiddels de Engelse taal wel beter machtig dan destijds want ik kom er na 44 jaar achter dat Eruption een andere tekst zingt dan wat in mijn geheugen gegrieft staat. Ik dacht dat ze zongen, One way ticket to the moon. Iets wat ik ze, hoewel ik geen grote liefhebber van ze ben, destijds ook weer niet gunde. Maar ze blijken net als het origineel van Neil Sedaka een enkeltje blues te hebben. Zo leer ik met mijn wekelijkse retourtje 1979 er elke keer weer wat bij.
0
geplaatst: 10 april 2023, 13:05 uur
Deze hadden we nog te goed van vorige week (31-03-1979 - week13):
Verdwenen
(met toevoeging NL: datum uitgebracht in NL, NINLU = Niet in Nederland uitgebracht; BUB = geen top of tipparade; Top = top 40; Tip = Tipparade, labelnr. NL)
AW {HP}
06 {24} Ian Gomm - Hold on / Chicken run - Albion, UK; NL:10-02-79, Tip, Ariola/Albion records 100.299
05 {14} The Clash - English Civil War / Pressure Drop – CBS, UK; NL: 14-02-79, BUB, CBS 7082
09 {02} Jimmy Bo Horne – Spank / I Wanna Go Home With You – Sunshine Sound; NL: 24-03-79, Top, T.K. Records TKR 7538
08 {04} Elvis Costello – Oliver’s Army / My Funny Valentine – Radar, UK; NL: 23-02-79, Top, Radar W.B. 17.344
09 {01} Queen - Don't Stop Me Now / In Only Seven Days – EMI, USA; NL: 16-02-79, Top, Emi 006.62 272
36 (18) 09 Patrick Hernandez - Born To Be Alive / Idem (Instr.) – Aquarius, FR; NL: 09-02-79, Top, Aquarius JC 55.558
11 {07} Wire - Outdoor miner / Practice Make Perfect – Harvest, UK
06 {28) Rumour – Frozen years / All fall down – Stiff, UK; NL: 06-04-79, Top, Stiff Buy 3
05 {17} Thin Lizzy - Waiting For An Alibi / With Love - Vertigo, UK; NL: 06-04-79, BUB, Vertigo 6059.220
Verdwenen
(met toevoeging NL: datum uitgebracht in NL, NINLU = Niet in Nederland uitgebracht; BUB = geen top of tipparade; Top = top 40; Tip = Tipparade, labelnr. NL)
AW {HP}
06 {24} Ian Gomm - Hold on / Chicken run - Albion, UK; NL:10-02-79, Tip, Ariola/Albion records 100.299
05 {14} The Clash - English Civil War / Pressure Drop – CBS, UK; NL: 14-02-79, BUB, CBS 7082
09 {02} Jimmy Bo Horne – Spank / I Wanna Go Home With You – Sunshine Sound; NL: 24-03-79, Top, T.K. Records TKR 7538
08 {04} Elvis Costello – Oliver’s Army / My Funny Valentine – Radar, UK; NL: 23-02-79, Top, Radar W.B. 17.344
09 {01} Queen - Don't Stop Me Now / In Only Seven Days – EMI, USA; NL: 16-02-79, Top, Emi 006.62 272
36 (18) 09 Patrick Hernandez - Born To Be Alive / Idem (Instr.) – Aquarius, FR; NL: 09-02-79, Top, Aquarius JC 55.558
11 {07} Wire - Outdoor miner / Practice Make Perfect – Harvest, UK
06 {28) Rumour – Frozen years / All fall down – Stiff, UK; NL: 06-04-79, Top, Stiff Buy 3
05 {17} Thin Lizzy - Waiting For An Alibi / With Love - Vertigo, UK; NL: 06-04-79, BUB, Vertigo 6059.220
2
geplaatst: 10 april 2023, 13:51 uur
Top 40 Week 14 (07-04-1979)
01 (01) 05 M – Popmusic / The M-factor - MCA, UK
02 (04) 02 Tubeway Army - Down In The Park / Beggars Banquet, UK
03 (03) 05 Supertramp – The Logical song / Just Another Nervous Wreck – MCA, USA
04 (02) 05 Ironhorse - Sweet Lui-Louise / She’s got it – Scotti Brothers, CAN
05 (25) 02 The Special A.K.A. / The Selector - Gangsters / The Selecter - 2 Tone, UK
06 (06) 06 Magazine - Rhythm of cruelty / TV Baby – Virgin, UK
07 (07) 06 McGuinn, Clark & Hillman - Don't you write her off / Sad Boy, Capitol, USA
08 (08) 06 The Jam - Strange town / The Butterfly Collector – Polydor, UK
09 (10) 04 Squeeze – Cool for cats / Model – A&M, UK
10 (05) 06 Buzzcocks - Everybody’s happy nowadays / Why Can't I Touch It? – United Artists, UK
11 (11) 04 Sparks – La Dolce vita / My Other Voice – Ariola, DU
12 (17) 03 UK - Nothing To Lose / In The Dead Of The Night - Polydor, USA
13 (14) 04 Frank Zappa – Dancin’ fool / Baby Snakes – Zappa, USA
14 (15) 04 Bram Tchaikovsky - Girl of My Dreams / Come back – Radar, UK
15 (16) 05 Joe Jackson – Sunday papers / Look Sharp! - A&M, UK
16 (09) 07 Bad Company – Rock and Roll Phantasy / Crazy circles – Swan Song, UK
17 (18) 03 Boston – Feelin’ Satisfied / Used To Bad News – Epic, USA
18 (29) 02 Sparks - The Number One Song In Heaven / (long version) – Virgin, UK
19 (30) 02 Strangeways – Wasting time / All The Sounds Of Fear – Real, UK
20 (12) 07 KC and the Sunshine band – I will love you tomorrow / So glas, T.K., NL
21 (21) 03 Pop Group - She Is Beyond Good and Evil / 3.38 – Radar, UK
22 (28) 02 Queen – Mustapha / Dead on time – EMI, UK
23 (19) 04 Wings - Goodnight Tonight
24 (31) 01 The Temptations - I Just Don't Know How To Let You Go / Mystic Woman (Love Me Over) – Atlantic, USA
25 (32) 02 The Members - Offshore banking business / Solitary Confinement – Virgin, UK
26 (20) 04 Badfinger - Love Is Gonna Come At Last / Sail away – Elektra, USA
27 (33) 02 The Sex Pistols - Silly thing / Who Killed Bambi – Virgin, UK
28 (34) 02 Southside Johnny & The Asbury Jukes - Talk To Me / This Time Baby's Gone For Good – Epic, UK
29 (22) 05 Angel – Tower / Angel (Theme) – Casablanca, NL
30 (13) 09 Lene Lovich - Lucky number / Home – Stiff, UK
31 (23) 08 Motörhead - Overkill / Too Late, Too Late – Bronze, UK
32 (24) 04 Sham 69 – Questions and answers
33 (---) 01 Bill Nelson's Red Noise - Revolt Into Style / Out Of Touch – Harvest, UK
34 (---) 01 Bill Nelson's Red Noise - Furniture music / Wondertoys That Last Forever / Acquitted By Mirrors – Harvest, UK
35 (---) 01 Chic - Chic Cheer / At last I’m free (EP) – Atlantic, Bra
36 (---) 01 The Teardrop Explodes – Sleeping Gas / Camera Camera / Kirkby Workers Dream Fades – Zoo, UK
37 (---) 01 Neville Brothers – Washable ink / Speed Of Light – Capitol, NL
38 (---) 01 Shrink – Valid or void / You Chauffeur Me – A&M, UK
39 (---) 01 James White and the Contortions - Contort Yourself (August Darnell Remix) – ZE, FR
40 (27) 08 Andy Bown – Another Shipwreck / Another Night Without You – EMI, UK
Verdwenen
AW {HP}
08 {10} Roxy Music – Trash pt 1 / pt 2 – EG , UK; NL: 09-03-79, Top, Polydor 2001.853
06 {17} Fisher Z – Remember Russia / Bigger Slice Now – United Artists, UK; NL: 30-03-79, BUB, U.A. 006.62 509
03 {37} Siouxsie And The Banshees - The Staircase (Mystery) / 20th Century Boy; NL: 16-02-79, BUB, Polydor 2059.089
08 {11} Three Degrees – The Runner / (long version) – Arila, UK; NL: 27-01-79, Top, Ariola 100.286
01 {39} Com-sat Angels - Red Planet / I get excited – Junta, UK; NL: NINLU
05 {25} Raydio - You Can't Change That / Rock on – Arista, USA; NL: 29-06-79, Top, Arista 006.62 623
02 {24} Simple Minds – Life in a day / Special View – Zoom, UK; NL: NINLU
Mijn nieuwkomers zijn allemaal bijzonder. Bijzonder omdat een groot deel geen echte singles betreft met 1 track per kant. Bijzonder omdat een groot deel al weken en soms maanden in de bubbling under verkeerde. Sleeping Gas bijvoorbeeld bestaat uit drie tracks en vond ik aanvankelijk slaapverwekkend. Maar ik ben uiteindelijk toch wakker gekust door deze plaat.
Maar vandaag vind ik het helemaal niet logisch om mijn nieuwkomers uitvoerig te behandelen. Ik behandel vandaag breedvoerig mijn nummer 3.
The logical song is voor mij wel bijzonder. LucM geeft al een sterke samenvatting.
Vooral tekstueel is het een bijzonder nummer. Het gaat over het onderwijs en dat is dan weer niet zo bijzonder. Er zijn bijzonder veel onderwijsnummers en de meeste van die nummers gaan over het autoritaire karakter daarvan (Another brick in the wall, School’s out, School) of over aanpassingen op de lesstof (Rock and Roll highschool). "The Logical song" gaat bijzonder genoeg over identiteit.
Onderwijs kan ik mij nog goed herinneren als het pompen van veel algemene en soms overbodige kennis in een overvolle drukke klas. Door de overdaad aan instrumenten met in dit geval zes verschillende toetseninstrumenten (een elektronische piano, twee verschillende synthesizers, een akoestische piano, een Hammond orgel, een clavinet) een sax (gespeeld op het toilet?), een alarm fluit, akoestische gitaar, twee soorten elektrische gitaren, castagnetten, timbalen, een koeienbel, houtblokken, drums, basgitaar wordt the logical song vanzelf bijzonder druk en krijg ik hetzelfde overprikkelende gevoel zoals vroeger op school.
De beste frase vind ik deze:
Then they showed me a world where I could be so dependable
Oh, clinical, oh, intellectual, cynical
Je moet je maar aanpassen aan de rest van de wereld. Het gebruik van de climax daarna vind ik bijzonder sterk. Clinical betreft hier (het veranderen van) abnormaal, afwijkend of problematisch gedrag. Dat gebeurt veelal indirect door een overdadig intellectueel kader te bieden. En dat je dan uiteindelijk cynisch wordt lijkt logisch.
Dat cynisme zie ik ook sterk terug in het onderwijsnummer Headmaster Ritual van the Smiths die ook weer meer gaat over macht. Die gaan we nog hier tegenkomen over pakweg vijf jaar. Rodger Hudgon en Morrisey hebben allebei wel wat overeenkomsten in hun “zijn”. Allebei overtuigend vegetariër (Meat is murder) en allebei melodramatisch in hun expressie. Er zijn duidelijk ook verschillen waarbij Rodger zich minder beeldend uit in zijn cynisme zoals bij deze climax: liberal, oh, fanatical, criminal.
Ik weet ook niet of je er blij van wordt om bijzonder te zijn want dat blijkt wel uit de reactie van deze leerkracht.
Let op hoe hier het woord “logische” wordt uitgesproken, hier wordt in een korte scene de kern van de “logical song” precies geraakt inclusief de identitaire kwestie. Dat is toch bijzonder.
Maar misschien vinden jullie deze beschouwing van mij helemaal niet bijzonder en vinden jullie dat alleen maar raar.
01 (01) 05 M – Popmusic / The M-factor - MCA, UK
02 (04) 02 Tubeway Army - Down In The Park / Beggars Banquet, UK
03 (03) 05 Supertramp – The Logical song / Just Another Nervous Wreck – MCA, USA
04 (02) 05 Ironhorse - Sweet Lui-Louise / She’s got it – Scotti Brothers, CAN
05 (25) 02 The Special A.K.A. / The Selector - Gangsters / The Selecter - 2 Tone, UK
06 (06) 06 Magazine - Rhythm of cruelty / TV Baby – Virgin, UK
07 (07) 06 McGuinn, Clark & Hillman - Don't you write her off / Sad Boy, Capitol, USA
08 (08) 06 The Jam - Strange town / The Butterfly Collector – Polydor, UK
09 (10) 04 Squeeze – Cool for cats / Model – A&M, UK
10 (05) 06 Buzzcocks - Everybody’s happy nowadays / Why Can't I Touch It? – United Artists, UK
11 (11) 04 Sparks – La Dolce vita / My Other Voice – Ariola, DU
12 (17) 03 UK - Nothing To Lose / In The Dead Of The Night - Polydor, USA
13 (14) 04 Frank Zappa – Dancin’ fool / Baby Snakes – Zappa, USA
14 (15) 04 Bram Tchaikovsky - Girl of My Dreams / Come back – Radar, UK
15 (16) 05 Joe Jackson – Sunday papers / Look Sharp! - A&M, UK
16 (09) 07 Bad Company – Rock and Roll Phantasy / Crazy circles – Swan Song, UK
17 (18) 03 Boston – Feelin’ Satisfied / Used To Bad News – Epic, USA
18 (29) 02 Sparks - The Number One Song In Heaven / (long version) – Virgin, UK
19 (30) 02 Strangeways – Wasting time / All The Sounds Of Fear – Real, UK
20 (12) 07 KC and the Sunshine band – I will love you tomorrow / So glas, T.K., NL
21 (21) 03 Pop Group - She Is Beyond Good and Evil / 3.38 – Radar, UK
22 (28) 02 Queen – Mustapha / Dead on time – EMI, UK
23 (19) 04 Wings - Goodnight Tonight
24 (31) 01 The Temptations - I Just Don't Know How To Let You Go / Mystic Woman (Love Me Over) – Atlantic, USA
25 (32) 02 The Members - Offshore banking business / Solitary Confinement – Virgin, UK
26 (20) 04 Badfinger - Love Is Gonna Come At Last / Sail away – Elektra, USA
27 (33) 02 The Sex Pistols - Silly thing / Who Killed Bambi – Virgin, UK
28 (34) 02 Southside Johnny & The Asbury Jukes - Talk To Me / This Time Baby's Gone For Good – Epic, UK
29 (22) 05 Angel – Tower / Angel (Theme) – Casablanca, NL
30 (13) 09 Lene Lovich - Lucky number / Home – Stiff, UK
31 (23) 08 Motörhead - Overkill / Too Late, Too Late – Bronze, UK
32 (24) 04 Sham 69 – Questions and answers
33 (---) 01 Bill Nelson's Red Noise - Revolt Into Style / Out Of Touch – Harvest, UK
34 (---) 01 Bill Nelson's Red Noise - Furniture music / Wondertoys That Last Forever / Acquitted By Mirrors – Harvest, UK
35 (---) 01 Chic - Chic Cheer / At last I’m free (EP) – Atlantic, Bra
36 (---) 01 The Teardrop Explodes – Sleeping Gas / Camera Camera / Kirkby Workers Dream Fades – Zoo, UK
37 (---) 01 Neville Brothers – Washable ink / Speed Of Light – Capitol, NL
38 (---) 01 Shrink – Valid or void / You Chauffeur Me – A&M, UK
39 (---) 01 James White and the Contortions - Contort Yourself (August Darnell Remix) – ZE, FR
40 (27) 08 Andy Bown – Another Shipwreck / Another Night Without You – EMI, UK
Verdwenen
AW {HP}
08 {10} Roxy Music – Trash pt 1 / pt 2 – EG , UK; NL: 09-03-79, Top, Polydor 2001.853
06 {17} Fisher Z – Remember Russia / Bigger Slice Now – United Artists, UK; NL: 30-03-79, BUB, U.A. 006.62 509
03 {37} Siouxsie And The Banshees - The Staircase (Mystery) / 20th Century Boy; NL: 16-02-79, BUB, Polydor 2059.089
08 {11} Three Degrees – The Runner / (long version) – Arila, UK; NL: 27-01-79, Top, Ariola 100.286
01 {39} Com-sat Angels - Red Planet / I get excited – Junta, UK; NL: NINLU
05 {25} Raydio - You Can't Change That / Rock on – Arista, USA; NL: 29-06-79, Top, Arista 006.62 623
02 {24} Simple Minds – Life in a day / Special View – Zoom, UK; NL: NINLU
Mijn nieuwkomers zijn allemaal bijzonder. Bijzonder omdat een groot deel geen echte singles betreft met 1 track per kant. Bijzonder omdat een groot deel al weken en soms maanden in de bubbling under verkeerde. Sleeping Gas bijvoorbeeld bestaat uit drie tracks en vond ik aanvankelijk slaapverwekkend. Maar ik ben uiteindelijk toch wakker gekust door deze plaat.
Maar vandaag vind ik het helemaal niet logisch om mijn nieuwkomers uitvoerig te behandelen. Ik behandel vandaag breedvoerig mijn nummer 3.
LucM schreef:
Supertramp - The Logical Song
Wat toegankelijker werk van Supertramp maar tekstueel wel zwaarmoediger met symfonische inslag en sublieme zang en sax, wederom een sterke single.
Supertramp - The Logical Song
Wat toegankelijker werk van Supertramp maar tekstueel wel zwaarmoediger met symfonische inslag en sublieme zang en sax, wederom een sterke single.
herman schreef:
Ben ik dan de enige die The Logical Song niet zo bijzonder vind?
Ben ik dan de enige die The Logical Song niet zo bijzonder vind?
johan de witt schreef:
Nee zeker niet.
Nee zeker niet.
The logical song is voor mij wel bijzonder. LucM geeft al een sterke samenvatting.
Vooral tekstueel is het een bijzonder nummer. Het gaat over het onderwijs en dat is dan weer niet zo bijzonder. Er zijn bijzonder veel onderwijsnummers en de meeste van die nummers gaan over het autoritaire karakter daarvan (Another brick in the wall, School’s out, School) of over aanpassingen op de lesstof (Rock and Roll highschool). "The Logical song" gaat bijzonder genoeg over identiteit.
Onderwijs kan ik mij nog goed herinneren als het pompen van veel algemene en soms overbodige kennis in een overvolle drukke klas. Door de overdaad aan instrumenten met in dit geval zes verschillende toetseninstrumenten (een elektronische piano, twee verschillende synthesizers, een akoestische piano, een Hammond orgel, een clavinet) een sax (gespeeld op het toilet?), een alarm fluit, akoestische gitaar, twee soorten elektrische gitaren, castagnetten, timbalen, een koeienbel, houtblokken, drums, basgitaar wordt the logical song vanzelf bijzonder druk en krijg ik hetzelfde overprikkelende gevoel zoals vroeger op school.
De beste frase vind ik deze:
Then they showed me a world where I could be so dependable
Oh, clinical, oh, intellectual, cynical
Je moet je maar aanpassen aan de rest van de wereld. Het gebruik van de climax daarna vind ik bijzonder sterk. Clinical betreft hier (het veranderen van) abnormaal, afwijkend of problematisch gedrag. Dat gebeurt veelal indirect door een overdadig intellectueel kader te bieden. En dat je dan uiteindelijk cynisch wordt lijkt logisch.
Dat cynisme zie ik ook sterk terug in het onderwijsnummer Headmaster Ritual van the Smiths die ook weer meer gaat over macht. Die gaan we nog hier tegenkomen over pakweg vijf jaar. Rodger Hudgon en Morrisey hebben allebei wel wat overeenkomsten in hun “zijn”. Allebei overtuigend vegetariër (Meat is murder) en allebei melodramatisch in hun expressie. Er zijn duidelijk ook verschillen waarbij Rodger zich minder beeldend uit in zijn cynisme zoals bij deze climax: liberal, oh, fanatical, criminal.
Ik weet ook niet of je er blij van wordt om bijzonder te zijn want dat blijkt wel uit de reactie van deze leerkracht.
Let op hoe hier het woord “logische” wordt uitgesproken, hier wordt in een korte scene de kern van de “logical song” precies geraakt inclusief de identitaire kwestie. Dat is toch bijzonder.
Maar misschien vinden jullie deze beschouwing van mij helemaal niet bijzonder en vinden jullie dat alleen maar raar.
1
geplaatst: 10 april 2023, 15:38 uur
*Inhaallijst*
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS1B_TL05NuxuqD1MiJ8Po9fg2k5cS8DYcLFJ1jTPlg7XLFqgRV
Top 20 1979 - week 13: (31 maart 1979)
01 (01) [10wk] The Real Thing - Can You Feel the Force #8
02 (02) [09wk] The Three Degrees - The Runner #1
03 (04) [10wk] Sister Sledge - He's the Greatest Dancer
04 (03) [09wk] Gibson Brothers - Cuba
05 (05) [10wk] Chic - I Want Your Love
06 (07) [05wk] Starz - Last Night I Wrote a Letter
07 (06) [08wk] Bee Gees - Tragedy
08 (08) [04wk] England Dan And John Ford Coley - Love Is the Answer
09 (10) [07wk] Queen - Don't Stop Me Now
10 (17) [02wk] Herman van Veen - Opzij
11 (09) [07wk] Billy Joel - Big Shot
12 (11) [07wk] Olympic Runners - Sir Dance a Lot
13 (13) [06wk] Ian Gomm - Hold On
14 (00) [01wk] Arpeggio - Love and Desire
15 (16) [02wk] McGuinn, Clark & Hillman - Don't You Write Her Off
16 (18) [03wk] Ironhorse - Sweet Lui-Louise
17 (14) [02wk] Kleeer - Keep Your Body Workin'
18 (15) [03wk] Thelma Houston - Saturday Night, Sunday Morning
19 (00) [01wk] George Benson - Love Ballad
20 (20) [04wk] John Cooper Clarke - Gimmix
Verdwenen:
Racey - Lay Your Love on Me (10 wk)
Art Garfunkel - Bright Eyes (04 wk)
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS1B_TL05NuxuqD1MiJ8Po9fg2k5cS8DYcLFJ1jTPlg7XLFqgRV
Top 20 1979 - week 13: (31 maart 1979)
01 (01) [10wk] The Real Thing - Can You Feel the Force #8
02 (02) [09wk] The Three Degrees - The Runner #1
03 (04) [10wk] Sister Sledge - He's the Greatest Dancer
04 (03) [09wk] Gibson Brothers - Cuba
05 (05) [10wk] Chic - I Want Your Love
06 (07) [05wk] Starz - Last Night I Wrote a Letter
07 (06) [08wk] Bee Gees - Tragedy
08 (08) [04wk] England Dan And John Ford Coley - Love Is the Answer
09 (10) [07wk] Queen - Don't Stop Me Now
10 (17) [02wk] Herman van Veen - Opzij
11 (09) [07wk] Billy Joel - Big Shot
12 (11) [07wk] Olympic Runners - Sir Dance a Lot
13 (13) [06wk] Ian Gomm - Hold On
14 (00) [01wk] Arpeggio - Love and Desire
15 (16) [02wk] McGuinn, Clark & Hillman - Don't You Write Her Off
16 (18) [03wk] Ironhorse - Sweet Lui-Louise
17 (14) [02wk] Kleeer - Keep Your Body Workin'
18 (15) [03wk] Thelma Houston - Saturday Night, Sunday Morning
19 (00) [01wk] George Benson - Love Ballad
20 (20) [04wk] John Cooper Clarke - Gimmix
Verdwenen:
Racey - Lay Your Love on Me (10 wk)
Art Garfunkel - Bright Eyes (04 wk)
0
geplaatst: 10 april 2023, 16:32 uur
Marzipaintree schreef:
De beschouwing is mooi en ik heb ook het nummer weer eens opgezet. Het zit natuurlijk uitstekend in elkaar, maar ik voel er gewoon niets bij. Waar dat dan aan ligt vind ik wel weer lastig te benoemen. De stem spreekt me niet erg aan, maar dat is niet het enige.
0
geplaatst: 10 april 2023, 16:48 uur
kaztor schreef:
PETER TOSH’s I’M THE TOUGHEST is een aardige opvolger van Don’t Look Back, al speelt het wat als dat nummer, maar dan zonder Jagger.
Zo leer je nog eens wat. Heb zojuist The Toughest voor het eerst beluisterd en ben er nu eindelijk achter van welk nummer het intro van het toffe How Come (Canibus feat. Youssou Ndour & Wyclef Jean) is gesampled, of in dit geval 1 op 1 is overgenomen.PETER TOSH’s I’M THE TOUGHEST is een aardige opvolger van Don’t Look Back, al speelt het wat als dat nummer, maar dan zonder Jagger.
1
geplaatst: 10 april 2023, 19:46 uur
Poeha schreef:
*Inhaallijst*
*Inhaallijst*
Alvast dank! Ik wil niet inhalig lijken, maar blijft het vandaag bij deze inhaallijst, wat op zich voldoende zou zijn? Anders wacht ik nog even op de laatste lijst.

2
geplaatst: 10 april 2023, 19:56 uur
Top 20 1979 - week 14: (07 april 1979)
01 (01) [11wk] The Real Thing - Can You Feel the Force #9
02 (02) [10wk] The Three Degrees - The Runner #1
03 (03) [11wk] Sister Sledge - He's the Greatest Dancer
04 (05) [11wk] Chic - I Want Your Love
05 (04) [10wk] Gibson Brothers - Cuba
06 (06) [06wk] Starz - Last Night I Wrote a Letter
07 (08) [05wk] England Dan And John Ford Coley - Love Is the Answer
08 (09) [08wk] Queen - Don't Stop Me Now
09 (07) [09wk] Bee Gees - Tragedy
10 (10) [03wk] Herman van Veen - Opzij
11 (14) [02wk] Arpeggio - Love and Desire
12 (11) [08wk] Billy Joel - Big Shot
13 (13) [07wk] Ian Gomm - Hold On
14 (15) [03wk] McGuinn, Clark & Hillman - Don't You Write Her Off
15 (19) [02wk] George Benson - Love Ballad
16 (12) [08wk] Olympic Runners - Sir Dance a Lot
17 (16) [04wk] Ironhorse - Sweet Lui-Louise
18 (00) [01wk] Toto - Georgy Porgy
19 (00) [01wk] Racey - Some Girls
20 (18) [04wk] Thelma Houston - Saturday Night, Sunday Morning
Verdwenen:
John Cooper Clarke - Gimmix (04 wk)
Kleeer - Keep Your Body Workin' (02 wk)
musician, ik houd van inhalige types
Top 20 1979 - week 14: (07 april 1979)
01 (01) [11wk] The Real Thing - Can You Feel the Force #9
02 (02) [10wk] The Three Degrees - The Runner #1
03 (03) [11wk] Sister Sledge - He's the Greatest Dancer
04 (05) [11wk] Chic - I Want Your Love
05 (04) [10wk] Gibson Brothers - Cuba
06 (06) [06wk] Starz - Last Night I Wrote a Letter
07 (08) [05wk] England Dan And John Ford Coley - Love Is the Answer
08 (09) [08wk] Queen - Don't Stop Me Now
09 (07) [09wk] Bee Gees - Tragedy
10 (10) [03wk] Herman van Veen - Opzij
11 (14) [02wk] Arpeggio - Love and Desire
12 (11) [08wk] Billy Joel - Big Shot
13 (13) [07wk] Ian Gomm - Hold On
14 (15) [03wk] McGuinn, Clark & Hillman - Don't You Write Her Off
15 (19) [02wk] George Benson - Love Ballad
16 (12) [08wk] Olympic Runners - Sir Dance a Lot
17 (16) [04wk] Ironhorse - Sweet Lui-Louise
18 (00) [01wk] Toto - Georgy Porgy
19 (00) [01wk] Racey - Some Girls
20 (18) [04wk] Thelma Houston - Saturday Night, Sunday Morning
Verdwenen:
John Cooper Clarke - Gimmix (04 wk)
Kleeer - Keep Your Body Workin' (02 wk)
musician, ik houd van inhalige types

2
geplaatst: 10 april 2023, 21:17 uur
De Music Meter Top 20 van 07-04-1979, week 14!
https://images.45cat.com/supertramp-the-logical-song-1979-16-s.jpg
01 (01) 06 The logical song - Supertramp (119) +2
02 (02) 05 Pop Muzik - M (74) -27
03 (06) 02 Down in the park - Tubeway Army (73) (+15)
04 (03) 04 Don't you write her off - McGuinn, Clark & Hillman (69) +2
05 (04) 04 Sweet Lui-Louise - Ironhorse (66) 0
06 (05) 03 I want you to want me - Cheap trick (65) +3
https://images.45cat.com/the-specials-gangsters-1979-5-s.jpg
07 (----) 01 Gangsters - Special A.K.A. (61)
08 (11) 05 Life in a day - Simple Minds (53) +5
09 (08) 04 The Staircase mystery - Siouxsie and the Banshees (50) -4
10 (----) 01 Nothing to lose - UK (50)
11 (07) 04 Sleeping gas - Teardrop Explodes (49) -6
12 (13) 03 Cool for cats - Squeeze (46) +4
13 (09) 06 Tower - Angel (40) -13
14 (15) 05 Can you feel the force - Real Thing (38) -1
15 (20) 04 Rhythm of cruelty - Magazine (38) +2
16 (----) 01 Everybody's happy nowadays - Buzzcocks (36)
17 (----) 01 Goodnight tonight - Paul McCartney & Wings (36)
18 (12) 08 The Runner - Three Degrees (34) -11
19 (18) 03 Remember Russia - Fischer Z (34) -2
20 (16) 03 La dolce vita - Sparks (34) -4
Verdwenen:
Lucky number - Lene Lovich
Waiting for an alibi - Thin Lizzy
You angel you - Manfred Mann's Earth Band
I want your love -
Dank voor alle lijsten voor de 14e week van het jaar 1979! 50tracks, ranboy, Justus18, pureshores, johan de witt, herman, Poeha, Marzipaintree en kaztor.
Supporter: luigifort
LucM voor het bespreken van de aloude maar belangrijke bron, de Tipparade.
100 singles deze week in alle lijsten, drie meer dan vorige week.
27 punten verlies en dan toch nog de 2e plek behouden: een ware wereldprestatie voor M.
Maar dat is natuurlijk niet best, dat is de voorbode voor het verlies van plaatsen volgende week.
En wie gaan daar van profiteren, behalve Tubeway Army. Ik denk toch dat de vrolijke noot van de Gangsters dan hoge ogen gaan gooien. Het is duidelijk dat de ska z'n intrede gaat doen. Serieuzer en minder serieuzer werk. Ik zag ook Kingston Kingston aan de horizon verschijnen.
De Specials (ik moet toegeven de band nog nooit Special A.K.A. te hebben genoemd) zijn de komende jaren dan een belangrijke speler. En dat geldt dan nog voor een paar jaar. Er zijn ook bands die komen kijken, mooi werk afleveren en dan weer snel verdwijnen zoals U.K. Nothing to lose is een prima single, niets mis mee. Maar niet iedereen steunt de prog, terwijl ik het heel modern vind klinken. Haast net zo modern als Tubeway Army die letterlijk een heel leger aan elektronica weet op te roepen.
Ik hoorde laatst dat de punk weer helemaal in opkomst is. Laten we hopen dat we praten over een generatie die de eerste golf punk nooit heeft meegemaakt. Jonge en fruitige bands dus. Maar het heeft ook wel een beetje een houdbaarheidsdatum.
En je ziet dan ook dat deze muzieksoort langzaam maar zeker evolueert in en wordt verdreven door newwave, ska en elektronica. Dat houdt het natuurlijk wel afwisselend allemaal.
https://images.45cat.com/supertramp-the-logical-song-1979-16-s.jpg
01 (01) 06 The logical song - Supertramp (119) +2
02 (02) 05 Pop Muzik - M (74) -27
03 (06) 02 Down in the park - Tubeway Army (73) (+15)
04 (03) 04 Don't you write her off - McGuinn, Clark & Hillman (69) +2
05 (04) 04 Sweet Lui-Louise - Ironhorse (66) 0
06 (05) 03 I want you to want me - Cheap trick (65) +3
https://images.45cat.com/the-specials-gangsters-1979-5-s.jpg
07 (----) 01 Gangsters - Special A.K.A. (61)
08 (11) 05 Life in a day - Simple Minds (53) +5
09 (08) 04 The Staircase mystery - Siouxsie and the Banshees (50) -4
10 (----) 01 Nothing to lose - UK (50)
11 (07) 04 Sleeping gas - Teardrop Explodes (49) -6
12 (13) 03 Cool for cats - Squeeze (46) +4
13 (09) 06 Tower - Angel (40) -13
14 (15) 05 Can you feel the force - Real Thing (38) -1
15 (20) 04 Rhythm of cruelty - Magazine (38) +2
16 (----) 01 Everybody's happy nowadays - Buzzcocks (36)
17 (----) 01 Goodnight tonight - Paul McCartney & Wings (36)
18 (12) 08 The Runner - Three Degrees (34) -11
19 (18) 03 Remember Russia - Fischer Z (34) -2
20 (16) 03 La dolce vita - Sparks (34) -4
Verdwenen:
Lucky number - Lene Lovich
You angel you - Manfred Mann's Earth Band
I want your love -
Dank voor alle lijsten voor de 14e week van het jaar 1979! 50tracks, ranboy, Justus18, pureshores, johan de witt, herman, Poeha, Marzipaintree en kaztor.
Supporter: luigifort
LucM voor het bespreken van de aloude maar belangrijke bron, de Tipparade.
100 singles deze week in alle lijsten, drie meer dan vorige week.
27 punten verlies en dan toch nog de 2e plek behouden: een ware wereldprestatie voor M.
Maar dat is natuurlijk niet best, dat is de voorbode voor het verlies van plaatsen volgende week.
En wie gaan daar van profiteren, behalve Tubeway Army. Ik denk toch dat de vrolijke noot van de Gangsters dan hoge ogen gaan gooien. Het is duidelijk dat de ska z'n intrede gaat doen. Serieuzer en minder serieuzer werk. Ik zag ook Kingston Kingston aan de horizon verschijnen.
De Specials (ik moet toegeven de band nog nooit Special A.K.A. te hebben genoemd) zijn de komende jaren dan een belangrijke speler. En dat geldt dan nog voor een paar jaar. Er zijn ook bands die komen kijken, mooi werk afleveren en dan weer snel verdwijnen zoals U.K. Nothing to lose is een prima single, niets mis mee. Maar niet iedereen steunt de prog, terwijl ik het heel modern vind klinken. Haast net zo modern als Tubeway Army die letterlijk een heel leger aan elektronica weet op te roepen.
Ik hoorde laatst dat de punk weer helemaal in opkomst is. Laten we hopen dat we praten over een generatie die de eerste golf punk nooit heeft meegemaakt. Jonge en fruitige bands dus. Maar het heeft ook wel een beetje een houdbaarheidsdatum.
En je ziet dan ook dat deze muzieksoort langzaam maar zeker evolueert in en wordt verdreven door newwave, ska en elektronica. Dat houdt het natuurlijk wel afwisselend allemaal.
1
geplaatst: 11 april 2023, 03:38 uur
musician schreef:
Alvast dank! Ik wil niet inhalig lijken, maar blijft het vandaag bij deze inhaallijst, wat op zich voldoende zou zijn? Anders wacht ik nog even op de laatste lijst.
(quote)
Het is niet alsof de favorieten/hits van april 1979 ergens heen gaan.

musician schreef:
Ik zag ook Kingston Kingston aan de horizon verschijnen.
Ik zag ook Kingston Kingston aan de horizon verschijnen.
Ofwel de ‘echte’ Plastic Bertrand met een alter ego, was het niet?
1
geplaatst: 14 april 2023, 07:45 uur
TIPPARADE 1979 Week 15:
1 CHEAP TRICK - I WANT YOU TO WANT ME (LIVE)
12 SANDY - TOT ZIENS TEDDYBEER
13 BZN - OH ME, OH MY
17 BETTY MISSIEGO - SU CANCIÓN
26 BABE - PLEASE ME, PLEASE DO
27 PAMALA STANLEY - THIS IS HOT
28 JOE JACKSON - IS SHE REALLY GOING OUT WITH HIM?
29 MASSADA - UNKNOWN DESTINATION
30 BOMBERS - GET DANCIN’
Laten we eerst maar even de vervelendste binnenkomers doornemen.
Peter Koelewijn’s antwoord op Luv, BABE, komt hier als ik het goed heb met hun debuutsingle.
Alles wat bij Luv in hun voordeel werkt (ik geef meteen toe dat hun liedjes catchy zijn), dat mis ik hier allemaal.
Niet catchy genoeg, geen aansprekende melodie, onaangename zang.
SANDY komt op haar manier met een kinderversie van de Luv-sound. Ik stoor me daar eerlijk gezegd wat minder aan.
Spanje’s bijdrage aan het Eurovisie Songfestival van 1979 was het theatrale SU CANCIÓN. Er zullen er best liefhebbers van zijn, ik kan er weinig mee.
Hier wederom een blokje disco.
PAMALA STANLEY’s THIS IS HOT komt nergens boven de grauwe middelmaat uit.
BOMBERS heeft de zaak wat beter onder controle.
Ik mis bij GET DANCIN’ een aansprekend refrein, maar het zit op een wat hoger niveau.
CHEAP TRICK uiteraard de Alarmschijf deze week.
Ik heb er niet veel over gezegd, dus bij deze: Heerlijke powerpop classic van een band die daarin grossierde.
Zeg maar wat je wilt over de BZN (en misschien speelt het mee dat ik een Volendammer van geboorte ben en ook een vleugje nostalgie), maar toen Annie Schilder nog bij de band zat kwamen ze zeker nog met leuke hits. Nee, mijn Top 20 zullen ze niet halen, maar ik ga ze niet zitten afzeiken want zo slecht vind ik de Annie-periode gewoon niet (de liedjes met Carola vind ik een stuk minder).
Het Molukse MASSADA komt met een gezellig, jazz-achtig nummer waarbij ik vermoed dat de lange versie ‘de’ versie is. Lekker nummer.
JOE JACKSON scoort dan eindelijk met de klassieker IS SHE REALLY GOING OUT WITH HIM? Velen prefereren de live-versie van 9 jaar later. Ik zit er wat tussen; beiden hebben hun charmes.
1 CHEAP TRICK - I WANT YOU TO WANT ME (LIVE)
12 SANDY - TOT ZIENS TEDDYBEER
13 BZN - OH ME, OH MY
17 BETTY MISSIEGO - SU CANCIÓN
26 BABE - PLEASE ME, PLEASE DO
27 PAMALA STANLEY - THIS IS HOT
28 JOE JACKSON - IS SHE REALLY GOING OUT WITH HIM?
29 MASSADA - UNKNOWN DESTINATION
30 BOMBERS - GET DANCIN’
Laten we eerst maar even de vervelendste binnenkomers doornemen.
Peter Koelewijn’s antwoord op Luv, BABE, komt hier als ik het goed heb met hun debuutsingle.
Alles wat bij Luv in hun voordeel werkt (ik geef meteen toe dat hun liedjes catchy zijn), dat mis ik hier allemaal.
Niet catchy genoeg, geen aansprekende melodie, onaangename zang.
SANDY komt op haar manier met een kinderversie van de Luv-sound. Ik stoor me daar eerlijk gezegd wat minder aan.
Spanje’s bijdrage aan het Eurovisie Songfestival van 1979 was het theatrale SU CANCIÓN. Er zullen er best liefhebbers van zijn, ik kan er weinig mee.
Hier wederom een blokje disco.
PAMALA STANLEY’s THIS IS HOT komt nergens boven de grauwe middelmaat uit.
BOMBERS heeft de zaak wat beter onder controle.
Ik mis bij GET DANCIN’ een aansprekend refrein, maar het zit op een wat hoger niveau.
CHEAP TRICK uiteraard de Alarmschijf deze week.
Ik heb er niet veel over gezegd, dus bij deze: Heerlijke powerpop classic van een band die daarin grossierde.
Zeg maar wat je wilt over de BZN (en misschien speelt het mee dat ik een Volendammer van geboorte ben en ook een vleugje nostalgie), maar toen Annie Schilder nog bij de band zat kwamen ze zeker nog met leuke hits. Nee, mijn Top 20 zullen ze niet halen, maar ik ga ze niet zitten afzeiken want zo slecht vind ik de Annie-periode gewoon niet (de liedjes met Carola vind ik een stuk minder).
Het Molukse MASSADA komt met een gezellig, jazz-achtig nummer waarbij ik vermoed dat de lange versie ‘de’ versie is. Lekker nummer.
JOE JACKSON scoort dan eindelijk met de klassieker IS SHE REALLY GOING OUT WITH HIM? Velen prefereren de live-versie van 9 jaar later. Ik zit er wat tussen; beiden hebben hun charmes.
1
geplaatst: 14 april 2023, 07:48 uur
kaztor’s Top 20:
1 - 1 SUPERTRAMP - THE LOGICAL SONG (7) (2x#1)
2 - 3 IRONHORSE - SWEET LUI-LOUISE (6)
3 - 8 THE SPECIALS - GANGSTERS (2)
4 - 4 KLAATU - A ROUTINE DAY (4)
5 - 12 ELVIS COSTELLO & THE ATTRACTIONS - ACCIDENTS WILL HAPPEN (2)
6 - 6 SQUEEZE - COOL FOR CATS (6)
7 - 2 STYX - RENEGADE (5)
8 - 9 UFO - SHOOT, SHOOT (LIVE) (4)
9 - 17 THE PLAYERS ASSOCIATION - TURN THE MUSIC UP! (2)
10 - - LOU REED - DISCO MYSTIC (1)
11 - 13 THE DAMNED - LOVE SONG (2)
12 - 19 CLOUT - SAVE ME (2)
13 - 5 MANFRED MANN’S EARTH BAND - YOU ANGEL YOU (8) (2x#1)
14 - - ROXY MUSIC - DANCE AWAY (1)
15 - - LOU & THE HOLLYWOOD BANANAS - KINGSTON, KINGSTON (1)
16 - 10 WINGS - GOODNIGHT TONIGHT (5)
17 - 18 THE WHO - LONG LIVE ROCK (2)
18 - 20 GARY MOORE & PHIL LYNOTT - PARISIENNE WALKWAYS (2)
19 - - RICKIE LEE JONES - CHUCK E’S IN LOVE (1)
20 - 11 CHEAP TRICK - I WANT YOU TO WANT ME (LIVE) (4)
Gesneuveld:
MCGUINN, CLARK & HILLMAN - DON’T YOU WRITE HER OFF
ANGEL - TOWER
M - POP MUZIK
CHRIS REA - DIAMONDS
Supertramp houdt nog mooi stand aan de top, maar Ironhorse komt aanzetten en The Specials en Elvis Costello maken rasse schreden.
Twee Lou’s die binnen komen deze week.
Lou #1 is ieder’s favoriete anti-held met z’n eigen antwoord op de disco-rage. Eigenlijk is het gewoon een sleazy funkjam waarover Lou Reed met een vette knipoog de titel herhaalde malen verkondigt.
Van het fel bekritiseerde The Bells album waarbij ik me afvraag of de 7” en 12” ook de ‘binaural’ mix hebben van het album zelf (een ruimtelijke sound, gelijkend aan quad).
Lou #2 is de Belg Lou Deprijck die de zanger was van Plastic Bertrand’s Ca Plane Pour Moi en hier komt hij met een zonnig ska-plaatje dat op een gezellige wijze lekker wegtikt.
Hier kan ik onmogelijk een hekel aan hebben.
RICKIE LEE JONES’s single past ook perfect bij het jaargetijde. Een van die ééndagsvliegen die een gehele carrière heeft uitgebouwd.
Tenslotte is daar ook ROXY MUSIC weer van de partij met DANCE AWAY, een plaat die feilloos aangeeft welke richting de reformatie van de band zou gaan volgen. Op zo’n manier lijkt Trash slechts een rookgordijn geweest te zijn.
1 - 1 SUPERTRAMP - THE LOGICAL SONG (7) (2x#1)
2 - 3 IRONHORSE - SWEET LUI-LOUISE (6)
3 - 8 THE SPECIALS - GANGSTERS (2)
4 - 4 KLAATU - A ROUTINE DAY (4)
5 - 12 ELVIS COSTELLO & THE ATTRACTIONS - ACCIDENTS WILL HAPPEN (2)
6 - 6 SQUEEZE - COOL FOR CATS (6)
7 - 2 STYX - RENEGADE (5)
8 - 9 UFO - SHOOT, SHOOT (LIVE) (4)
9 - 17 THE PLAYERS ASSOCIATION - TURN THE MUSIC UP! (2)
10 - - LOU REED - DISCO MYSTIC (1)
11 - 13 THE DAMNED - LOVE SONG (2)
12 - 19 CLOUT - SAVE ME (2)
13 - 5 MANFRED MANN’S EARTH BAND - YOU ANGEL YOU (8) (2x#1)
14 - - ROXY MUSIC - DANCE AWAY (1)
15 - - LOU & THE HOLLYWOOD BANANAS - KINGSTON, KINGSTON (1)
16 - 10 WINGS - GOODNIGHT TONIGHT (5)
17 - 18 THE WHO - LONG LIVE ROCK (2)
18 - 20 GARY MOORE & PHIL LYNOTT - PARISIENNE WALKWAYS (2)
19 - - RICKIE LEE JONES - CHUCK E’S IN LOVE (1)
20 - 11 CHEAP TRICK - I WANT YOU TO WANT ME (LIVE) (4)
Gesneuveld:
MCGUINN, CLARK & HILLMAN - DON’T YOU WRITE HER OFF
ANGEL - TOWER
M - POP MUZIK
CHRIS REA - DIAMONDS
Supertramp houdt nog mooi stand aan de top, maar Ironhorse komt aanzetten en The Specials en Elvis Costello maken rasse schreden.
Twee Lou’s die binnen komen deze week.
Lou #1 is ieder’s favoriete anti-held met z’n eigen antwoord op de disco-rage. Eigenlijk is het gewoon een sleazy funkjam waarover Lou Reed met een vette knipoog de titel herhaalde malen verkondigt.
Van het fel bekritiseerde The Bells album waarbij ik me afvraag of de 7” en 12” ook de ‘binaural’ mix hebben van het album zelf (een ruimtelijke sound, gelijkend aan quad).
Lou #2 is de Belg Lou Deprijck die de zanger was van Plastic Bertrand’s Ca Plane Pour Moi en hier komt hij met een zonnig ska-plaatje dat op een gezellige wijze lekker wegtikt.
Hier kan ik onmogelijk een hekel aan hebben.
RICKIE LEE JONES’s single past ook perfect bij het jaargetijde. Een van die ééndagsvliegen die een gehele carrière heeft uitgebouwd.
Tenslotte is daar ook ROXY MUSIC weer van de partij met DANCE AWAY, een plaat die feilloos aangeeft welke richting de reformatie van de band zou gaan volgen. Op zo’n manier lijkt Trash slechts een rookgordijn geweest te zijn.
0
geplaatst: 14 april 2023, 20:18 uur
Musician's Top 40 van zaterdag 14-04-1979:
01 (01) 04 Down in the park - Tubeway Army
02 (04) 05 I want you to want me - Cheap trick
03 (02) 07 The logical song - Supertramp
04 (07) 05 Parisienne walkways - Gary Moore
05 (09) 05 Nothing to lose - UK
06 (03) 07 Pop Muzik - M
07 (06) 07 Strange town - Jam
08 (14) 03 Unknown destination - Massada
09 (12) 05 Goodnight tonight - Paul McCartney & Wings
10 (05) 07 Sweet Lui-Louise - Ironhorse
11 (17) 03 Accidents will happen - Elvis Costello & The Attractions
12 (13) 05 Mustapha - Queen
13 (20) 05 Dancin' fool - Frank Zappa
14 (15) 06 Opzij - Herman van Veen
15 (18) 04 Say when - Lene Lovich
16 (26) 02 Keep the change - Kayak
17 (16) 06 Cool for cats - Squeeze
18 (28) 02 Guilty - Mike Oldfield
19 (10) 09 English Civil War - The Clash
20 (30) 02 Gangsters - Special A.K.A.
21 (22) 04 Diamonds - Chris Rea
https://images.45cat.com/diesel-goin-back-to-china-polydor-s.jpg
22 (----) 01 Going back to China - Diesel
23 (08) 10 Lucky number - Lene Lovich
24 (----) 01 Georgy Porgy - Toto
25 (25) 04 Number one song in heaven - Sparks
26 (----) 01 Dance away - Roxy Music
27 (34) 02 Music machine - Inner Circle
28 (----) 01 Life in Tokyo - Japan
29 (32) 02 Long live rock - The Who
30 (----) 01 Theme from The Deer Hunter - Shadows
31 (36) 02 When you're in love with a beautiful woman - Dr. Hook
32 (----) 01 Jimmy Jimmy - Undertones
33 (38) 02 Honesty - Billy Joel
34 (----) 01 Hot stuff - Donna Summer
35 (33) 03 Love you inside out - Bee Gees
36 (----) 01 Kingston Kingston - Lou & The Hollywood Bananas
37 (40) 02 Umbrella - The Nits
38 (----) 01 Dance the night away - Van Halen
39 (35) 03 Something to live for - Hollies
40 (----) 01 Chuck E's in love - Rickie Lee Jones
Verdwenen:
La dolce vita - Sparks
Questions and answers - Sham 69
Tower - Angel
Don't you write her off - McGuinn, Clark & Hillman
In the navy - Village People
Ik wil jou - Polle Eduard
Silly thing - Sex Pistols
You can't change that - Raydio
Just when I needed you most - Randy Vanwarmer
En ik wilde schrijven, tien nieuwe binnenkomers maar uiteindelijk heeft de Nederlandse eenvoud gewonnen. Maar ik weet eigenlijk helemaal niet eens of Going back to China wel zo'n eenvoudig nummer is. Eigenlijk zit het heel goed in elkaar en luistert het heel goed weg. Je kunt er toch minimaal mee thuis komen.
En over thuis komen gesproken: het is de derde Nederlandse productie die als hoogste nieuwe binnenkomer op de lijst prijkt. Massada, Kayak, Diesel. Allemaal niets mis mee.
Ik zat mij opeens eigenlijk ook af te vragen, of het mij bezig hield. De overstap van de jaren '70 naar de jaren '80. Het was 1979 en ongetwijfeld zullen velen het er over hebben gehad, het nieuwe decennium. Welke vooruitgang we allemaal zouden gaan boeken. Voor mijn generatie lokte de nieuwe school met allemaal nieuwe vakken. Zoals het vak computerkunde. Ik miste de eerste les, kon het daarna al gelijk niet meer volgen met al die streepjes en nulletjes en haakte af. Jammer. Ik had in Apple moeten beleggen maar a) ik had daar geen geld voor en b) het enige dat ik kende als Apple was de platenmaatschappij van The Beatles. En de docent computerkunde gaf ik te kennen: dat gaat nooit wat worden, met die computers. Want opstandig bleef je uiteraard, daar maakte de verandering van decennium niet veel van uit.
01 (01) 04 Down in the park - Tubeway Army
02 (04) 05 I want you to want me - Cheap trick
03 (02) 07 The logical song - Supertramp
04 (07) 05 Parisienne walkways - Gary Moore
05 (09) 05 Nothing to lose - UK
06 (03) 07 Pop Muzik - M
07 (06) 07 Strange town - Jam
08 (14) 03 Unknown destination - Massada
09 (12) 05 Goodnight tonight - Paul McCartney & Wings
10 (05) 07 Sweet Lui-Louise - Ironhorse
11 (17) 03 Accidents will happen - Elvis Costello & The Attractions
12 (13) 05 Mustapha - Queen
13 (20) 05 Dancin' fool - Frank Zappa
14 (15) 06 Opzij - Herman van Veen
15 (18) 04 Say when - Lene Lovich
16 (26) 02 Keep the change - Kayak
17 (16) 06 Cool for cats - Squeeze
18 (28) 02 Guilty - Mike Oldfield
19 (10) 09 English Civil War - The Clash
20 (30) 02 Gangsters - Special A.K.A.
21 (22) 04 Diamonds - Chris Rea
https://images.45cat.com/diesel-goin-back-to-china-polydor-s.jpg
22 (----) 01 Going back to China - Diesel
23 (08) 10 Lucky number - Lene Lovich
24 (----) 01 Georgy Porgy - Toto
25 (25) 04 Number one song in heaven - Sparks
26 (----) 01 Dance away - Roxy Music
27 (34) 02 Music machine - Inner Circle
28 (----) 01 Life in Tokyo - Japan
29 (32) 02 Long live rock - The Who
30 (----) 01 Theme from The Deer Hunter - Shadows
31 (36) 02 When you're in love with a beautiful woman - Dr. Hook
32 (----) 01 Jimmy Jimmy - Undertones
33 (38) 02 Honesty - Billy Joel
34 (----) 01 Hot stuff - Donna Summer
35 (33) 03 Love you inside out - Bee Gees
36 (----) 01 Kingston Kingston - Lou & The Hollywood Bananas
37 (40) 02 Umbrella - The Nits
38 (----) 01 Dance the night away - Van Halen
39 (35) 03 Something to live for - Hollies
40 (----) 01 Chuck E's in love - Rickie Lee Jones
Verdwenen:
La dolce vita - Sparks
Questions and answers - Sham 69
Tower - Angel
Don't you write her off - McGuinn, Clark & Hillman
In the navy - Village People
Ik wil jou - Polle Eduard
Silly thing - Sex Pistols
You can't change that - Raydio
Just when I needed you most - Randy Vanwarmer
En ik wilde schrijven, tien nieuwe binnenkomers maar uiteindelijk heeft de Nederlandse eenvoud gewonnen. Maar ik weet eigenlijk helemaal niet eens of Going back to China wel zo'n eenvoudig nummer is. Eigenlijk zit het heel goed in elkaar en luistert het heel goed weg. Je kunt er toch minimaal mee thuis komen.
En over thuis komen gesproken: het is de derde Nederlandse productie die als hoogste nieuwe binnenkomer op de lijst prijkt. Massada, Kayak, Diesel. Allemaal niets mis mee.
Ik zat mij opeens eigenlijk ook af te vragen, of het mij bezig hield. De overstap van de jaren '70 naar de jaren '80. Het was 1979 en ongetwijfeld zullen velen het er over hebben gehad, het nieuwe decennium. Welke vooruitgang we allemaal zouden gaan boeken. Voor mijn generatie lokte de nieuwe school met allemaal nieuwe vakken. Zoals het vak computerkunde. Ik miste de eerste les, kon het daarna al gelijk niet meer volgen met al die streepjes en nulletjes en haakte af. Jammer. Ik had in Apple moeten beleggen maar a) ik had daar geen geld voor en b) het enige dat ik kende als Apple was de platenmaatschappij van The Beatles. En de docent computerkunde gaf ik te kennen: dat gaat nooit wat worden, met die computers. Want opstandig bleef je uiteraard, daar maakte de verandering van decennium niet veel van uit.
2
geplaatst: 15 april 2023, 17:35 uur
Week 15 1979
01 02 04 Tubeway Army-Down in the park 1x #1
02 01 07 McGuinne, Clarke & Hillman-Don't you write her off 2x #1
03 06 03 The Specials-Gangsters
04 04 07 Supertramp-The logical song
05 05 07 The Jacksons-Shake your body
06 03 12 The Real Thing-Can you feel the force 5x #1
07 08 08 The Three Degrees-The runner
08 07 06 The Teardrop Explodes-Sleeping gas
09 13 02 Kleeer-Keep your body working