menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1980 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
avatar van Marzipaintree
Top 40 Week 18 (05-05-1979)
01 (03) 03 The Undertones - Jimmy Jimmy / Mars Bars; Sire, UK
02 (09) 02 David Bowie – Boys keep swinging / Fantastic Voyage – RCA Victor, UK
03 (27) 02 Earth, Wind And Fire With The Emotions - Boogie Wonderland / (Instrumental) – Columbia, USA
04 (01) 06 The Special A.K.A. / The Selector - Gangsters / The Selecter - 2 Tone, UK
05 (14) 02 McFadden & Whitehead – Ain’t no stopping us now / I Got The Love - Philadelphia International, USA
06 (08) 04 Roxy Music - Dance Away / Cry, Cry, Cry – EG, UK
07 (24) 02 Elvis Costello – Accidents will happen / Talking In The Dark / Wednesday Week – Radar, UK
08 (25) 02 Electric Light Orchestra – Shine a little love / Jungle – Jet, USA
09 (02) 08 Tubeway Army - Down In The Park / Beggars Banquet, UK
10 (04) 08 M – Popmusic / The M-factor - MCA, UK

11 (11) 05 Chic - Chic Cheer / At last I’m free (EP) – Atlantic, Bra
12 (13) 03 Sister Sledge - We Are Family / Easier To Love; Cotillon, USA
13 (06) 05 Shrink – Valid or void / You Chauffeur Me – A&M, UK
14 (07) 05 Neville Brothers – Washable ink / Speed Of Light – Capitol, NL
15 (05) 07 UK - Nothing To Lose / In The Dead Of The Night - Polydor, USA
16 (11) 05 Bill Nelson's Red Noise - Revolt Into Style / Out Of Touch – Harvest, UK
17 (26) 02 XTC - Life Begins At The Hop / Homo safari – Virgin, UK
18 (12) 04 Angelic Upstarts - I'm An Upstart / Leave Me Alone – Warner Bros. , UK
19 (18) 03 The Damned - Love Song / Noise, Noise, Noise / Suicide – Chiswick, UK
20 (17) 04 Bill Nelson's Red Noise - Furniture music / Wondertoys That Last Forever / Acquitted By Mirrors – Harvest, UK

21 (20) 03 Inner Circle - Music Machine / Wanted - Dead Or Alive – Island, NL
22 (21) 03 Anita Ward - Ring My Bell / If I Could Feel That Old Feeling Again – Juana, USA
23 (22) 03 The Only Ones - Out There In The Night / Lovers Of Today – CBS, UK
24 (23) 03 Kleeer – Keep your body workin’ / To Groove You – Atlantic, USA
25 (28) 02 ABBA - Does your mother know / Kisses of fire – Polar, ZW
26 (15) 06 Strangeways – Wasting time / All The Sounds Of Fear – Real, UK
27 (16) 09 Ironhorse - Sweet Lui-Louise / She’s got it – Scotti Brothers, CAN
28 (---) 01 Patti Smith group – Frederick / Fire Of Unknown Origin – Arista, UK
29 (---) 01 The Jam – Mr. Clean / Down In The Tube Station At Midnight – Polydor, UK
30 (---) 01 Echo & The Bunnymen – The Pictures on my wall / Read It In Books – Zoo, UK

31 (19) 08 Squeeze – Cool for cats / Model – A&M, UK
32 (29) 05 The Teardrop Explodes – Sleeping Gas / Camera Camera / Kirkby Workers Dream Fades – Zoo, UK
33 (32) 02 Rickie Lee Jones - Chuck E's in love / On Saturday Afternoons In 1963 – Warner Bros., USA
34 (33) 02 Lou Reed – Disco Mystic / I Want To Boogie With You – Arista, USA
35 (---) 01 Donna Summer – Hot Stuff / Journey To The Centre Of Your Heart – Casablanca, USA
36 (---) 01 Graham Parker & The Rumour - Discovering Japan / Local Girls – Vertigo, UK
37 (---) 01 The Flys – Name dropping / Fly V. Fly – EMI, UK
38 (---) 01 The Cure - Grinding halt / Meat Hook – Fiction, UK
39 (---) 01 New England - Don't Ever Wanna Lose Ya / Shoot – Infinity, USA
40 (---) 01 Peter Jacques Band - Walking on Music / Fly With the Wind


Verdwenen
(met toevoeging NL: datum uitgebracht in NL, NINLU = Niet in Nederland uitgebracht; BUB = geen top of tipparade; Top = top 40; Tip = Tipparade, labelnr. NL)
AW {HP}
08 {03} Supertramp – The Logical song / Just Another Nervous Wreck – MCA, USA; NL: 24-03-79, Top, A&M AMS 6892
07 {11} Frank Zappa – Dancin’ fool / Baby Snakes – Zappa, USA; NL: 07-04-79, Tip, CBS 7261
05 {19} Queen – Mustapha / Dead on time – EMI, UK; NL: NINLU
06 {21} Pop Group - She Is Beyond Good and Evil / 3.38 – Radar, UK; NL: NINLU
01 {36} X-Ray Spex - Highly Inflammable / Warrior In Woolworths – EMI International, UK; NL: NINLU
05 {18} Sparks - The Number One Song In Heaven / (long version) – Virgin, UK; NL: NINLU
06 {17} Boston – Feelin’ Satisfied / Used To Bad News – Epic, USA; NL: 05-10-79, BUB, Epic EPC 7295
09 {07} McGuinn, Clark & Hillman - Don't you write her off / Sad Boy, Capitol, USA; NL: 17-03-79, Top, Capitol 006.85 837
04 {34} James White and the Contortions - Contort Yourself (August Darnell Remix) – ZE, FR; NL: NINLU

musician schreef:
Ik was gisteren op een platenbeurs, Ik zal niet opnoemen wat ik allemaal heb gekocht maar er zat ook een zeldzame single van Kayak bij, Keep the Change.
musician schreef:
En dan had ik natuurlijk dat promo-singletje van The Cure graag willen hebben. Ik zie dat er voor de liefhebbers er één te koop is, voor € 312 op Discogs. Dat gaat me net even te ver maar een mooie uitgave is het.
Ook zeldzaam (ook in fraaiheid): Mr. Clean van The Jam. Waarom, omdat het nummer alleen is uitgebracht in de VS. En we kennen de liefhebberij van Amerikanen voor newwave en punk: helemaal niet dus. En dat maakt ook deze single nogal zeldzaam.
Mijn belangrijkste hobby in 1979? Postzegels verzamelen. Nooit stegen de prijzen van postzegelverzamelingen van Nederland zo stevig als in 1979. Ik stelde me in 1979 voor dat ik zo rond 2023 met dergelijke stijgingen volledig financieel onafhankelijk moest zijn.

Maar de postzegelmarkt werd na 1980 steeds minder populair en lucratief en ook bij mij nam in de loop van de jaren 80 de belangstelling af. Ik ben nog blijven sparen totdat de euro kwam.

Ik dacht afgelopen winter, misschien is het leuk om nog eens wat gaten in mijn verstofte verzameling te vullen. Afgelopen januari toog ik net als musician naar een beurs, in mijn geval met postzegels. Ik schrok zo van het aantal rollators bij de ingang dat ik direct rechtsomkeert maakte.

Eigenlijk heb ik er, als ik de enthousiaste ervaringen van musician lees, spijt van dat ik nooit echt singles heb verzameld. Een single bevat muziek en dat is misschien wel het mooiste dat er is. Je kunt zo’n single draaien en als je dat voorzichtig doet blijft die van waarde. Een postzegel is na gebruik meteen waardeloos of in ieder geval aanzienlijk minder waard.

Sinds het stoppen met postzegels verzamelen ben ik ander papier gaan verzamelen. Boeken en tijdschriften over muziek. Dat doet mij denken aan de meest waardevolle zegel uit 1979/80, een Chinese zegel. Met als thema het jaar van de aap. Die is zelfs als die wat geschonden is zo’n 1600 euro waard. Ik had er vorig jaar mijn maandvoorschot van de energiemaatschappij grotendeels van kunnen betalen.

Maar die zegel heb ik niet. Wel heb ik het gelijknamige boek geschreven door de dame die bij mij als hoogste binnenkomt.

Ik heb altijd grote moeite gehad met horoscopen. Het jaar van de aap zou volgens de Chinese astrologie symbool moeten staan voor een intelligent jaar want de aap is het intelligentste dier. Dus zien we dat in aapjaren Donald Trump en Ronald Reagan aan de macht komen.
Het jaar 2023 is het jaar van het konijn. Dat zou symbool moeten staan voor vredelievendheid. En dus zien we in konijnjaren de Tweede Wereldoorlog beginnen en Kennedy doodgeschoten worden.
Eigenlijk zou een konijn meer bij 1979 moeten passen. Maar dan gezien door de heldere ogen van Art Garfunkel.

Maar 1979 is het jaar van het schaap. Ook hier past weer een wollige term: verbeeldingskracht.
En daar kan ik mij dan meer in vinden, want 1979 en 1967 waren fantasierijke jaren. En zo zou ik ook mijn hoogste binnenkomer willen typeren. Een lied met een grote inbeeldingskracht over Frederick die onder de wol ligt. Slaap liefje slaap, daar buiten loopt een…

Nee, dit is wat mij betreft zeker geen slaapverwekkend liedje!

avatar van Marzipaintree
Ik ben er volgende week niet en daarom plaats ik vast mijn lijst van volgende week. Drie keer een dozijn dat moet voor volgende week voldoende zijn.

Top 40 Week 19 (12-05-1979)
01 (03) 03 Earth, Wind And Fire With The Emotions - Boogie Wonderland / (Instrumental) – Columbia, USA
02 (02) 03 David Bowie – Boys keep swinging / Fantastic Voyage – RCA Victor, UK
03 (01) 03 The Undertones - Jimmy Jimmy / Mars Bars; Sire, UK
04 (---) 01 Tubeway Army – Are friends electric? / We Are So Fragile – Beggars Banquet, UK
05 (05) 03 McFadden & Whitehead – Ain’t no stopping us now / I Got The Love - Philadelphia International, USA
06 (07) 03 Elvis Costello – Accidents will happen / Talking In The Dark / Wednesday Week – Radar, UK
07 (08) 03 Electric Light Orchestra – Shine a little love / Jungle – Jet, USA
08 (06) 05 Roxy Music - Dance Away / Cry, Cry, Cry – EG, UK
09 (30) 02 Echo & The Bunnymen – The Pictures on my wall / Read It In Books – Zoo, UK
10 (28) 02 Patti Smith group – Frederick / Fire Of Unknown Origin – Arista, UK

11 (11) 06 Chic - Chic Cheer / At last I’m free (EP) – Atlantic, Bra
12 (12) 04 Sister Sledge - We Are Family / Easier To Love; Cotillon, USA
13 (04) 07 The Special A.K.A. / The Selector - Gangsters / The Selecter - 2 Tone, UK
14 (36) 02 Graham Parker & The Rumour - Discovering Japan / Local Girls – Vertigo, UK
15 (35) 02 Donna Summer – Hot Stuff / Journey To The Centre Of Your Heart – Casablanca, USA
16 (38) 02 The Cure - Grinding halt / Meat Hook – Fiction, UK
17 (13) 06 Shrink – Valid or void / You Chauffeur Me – A&M, UK
18 (17) 03 XTC - Life Begins At The Hop / Homo safari – Virgin, UK
19 (14) 06 Neville Brothers – Washable ink / Speed Of Light – Capitol, NL
20 (16) 06 Bill Nelson's Red Noise - Revolt Into Style / Out Of Touch – Harvest, UK

21 (19) 04 The Damned - Love Song / Noise, Noise, Noise / Suicide – Chiswick, UK
22 (29) 02 The Jam – Mr. Clean / Down In The Tube Station At Midnight – Polydor, UK
23 (21) 04 Inner Circle - Music Machine / Wanted - Dead Or Alive – Island, NL
24 (25) 03 ABBA - Does your mother know / Kisses of fire – Polar, ZW
25 (22) 04 Anita Ward - Ring My Bell / If I Could Feel That Old Feeling Again – Juana, USA
26 (23) 04 The Only Ones - Out There In The Night / Lovers Of Today – CBS, UK
27 (24) 04 Kleeer – Keep your body workin’ / To Groove You – Atlantic, USA
28 (37) 02 The Flys – Name dropping / Fly V. Fly – EMI, UK
29 (10) 09 M – Popmusic / The M-factor - MCA, UK
30 (09) 09 Tubeway Army - Down In The Park / Beggars Banquet, UK

31 (05) 08 UK - Nothing To Lose / In The Dead Of The Night - Polydor, USA
32 (20) 05 Bill Nelson's Red Noise - Furniture music / Wondertoys That Last Forever / Acquitted By Mirrors – Harvest, UK
33 (18) 05 Angelic Upstarts - I'm An Upstart / Leave Me Alone – Warner Bros. , UK
34 (39) 02 New England - Don't Ever Wanna Lose Ya / Shoot – Infinity, USA
35 (---) 01 Toto - Georgy porgy / Child's Anthem – Columbia, USA
36 (---) 01 Lou And The Hollywood Bananas - Kingston Kingston / C'est Pas Noël – RKM, BE

Wat een geniale plaat is mijn hoogste binnenkomer. Het gaat over robots die “vriendschap” en zo bieden en de toekomst die Gary beschrijft is in 2023 dichter bij dan ooit. Maar ik vraag mij wel af hoe leuk Gary deze futuristische hobby vindt.

Ik ben “waarschijnlijk” de komende twee weken niet beschikbaar want ik moet aan de gang met een andere “vrije tijdsbesteding” van mij: mijn huis. Een hobby die ik niet echt leuk vind. Er is momenteel sprake van een grote lekkage in mijn huis en dat gaf kortsluiting. Of zoals Gary Numan het zo treffend uitdrukt:
“the light fades out and I wonder what I'm doing in a room like this”

Ik heb momenteel beperkt elektriciteit in huis. Een groot deel van mijn groepenkast is uitgeschakeld. Inmiddels snap ik weer hoe belangrijk elektriciteit is. Want ik heb mijn internet moeten verplaatsen en mijn power adapters die via elektriciteit overal WIFI gaven werken nu niet meer. Zo kan ik momenteel niet overal internet ontvangen.

Verder moet ik ook aan de gang met andere gevolgschade zoals Gary Numan zo treffend uitdrukt: “the paint's peeling off of my walls”.

Are friends electric?
Zeker. En over een paar weken hoop ik dat ik ze hier weer kan ontmoeten.

avatar van herman
18 17 AW Artiest - Titel
01 01 04 David Bowie - Boys Keep Swinging / Fantastic Voyage #3
02 02 08 Gino Soccio - Dancer
03 03 07 Goody Goody - It Looks Like Love
04 04 09 M - Pop Muzik #2
05 06 07 Squeeze - Cool for Cats
06 ** 01 Patti Smith - Frederick
07 ** 01 The Jam - Mr. Clean / Down In The Tube Station at Midnight
08 05 08 The Teardrop Explodes - Sleeping Gas
09 08 06 The Special A.K.A. - Gangsters
10 09 04 Chic - Chic Cheer
11 10 04 Toto - Georgy Porgy
12 17 02 Roxy Music - Dance Away
13 15 03 Taana Gardner - Work That Body
14 07 10 Simple Minds - Life in a Day
15 ** 01 Kleenex - You//Ü
16 14 03 Sister Sledge - We Are Family
17 13 04 Kleeer - Keep Your Body Workin'
18 ** 01 Japan - Life in Tokyo
19 11 11 James White and the Contortions - Contort Yourself (August Darnell Remix) #2
20 12 05 Sparks - The Number One Song In Heaven

Het is dringen geblazen, zoveel uitstekende singles die er nu uitkomen. En toch echt maar plaats voor 20, waardoor er nu een paar zekerheidjes voor de top 20 nog even op hun beurt moeten wachten... De strijd om de nummer 1 plek belooft ook interessant te worden, nu Patti Smith en The Jam met fantastische singles binnenkomen.

Van Patti kwam Because The Night niet in de buurt van mijn top 20; heb het altijd een wat vervelend nummer gevonden. Maar Frederick is een grandioze ontdekking. Van The Jam heb ik All Mods Cons en dus deze nummers regelmatig gedraaid door de jaren heen. Voor mij is The Jam vanaf hier zo ongeveer op zijn best.

Kleenex uit Zürich is een post-punk-band die eind vorig jaar al scoorde met hun andere single, maar het hoekige Ü -de b-kant dus- vind ik veruit hun beste nummer. Licht absurd en erg aanstekelijk, terwijl de a-kant nauwelijks blijft hangen.

Verder nog de nieuwe single van Japan, die ik wel een paar weken moest draaien voor dat hij echt begon te landen. Geproduceerd door Moroder zie ik nu, dat vind ik wel verrassend.

Qua tips heb ik dit nog staan:
3 weken:
McFadden & Whitehead - Ain't No Stoppin' Us Now
Donna Summer - Hot Stuff
Dennis Parker - Like An Eagle
Merger - Biko

2 weken:
Toyah - Victims of the Riddle
The Clash - I Fought The Law (The Cost of Living EP)
Anita Ward - Ring My Bell
Cashmere - Love's What I Want
Herman Brood & His Wild Romance - Never Be Clever
Space - My Love Is Music
XTC - Life Begins At The Hop

1 week:
Serge Gainsbourg - Aux Armes Et Caetera
Echo & The Bunnymen - Pictures On My Wall
Karel Fialka - Armband
U.K. - Rendez-Vous 6:02
Elton John - Are You Ready For Love?
Elvis Costello & The Attractions - Accidents Will Happen 1
Black Uhuru - No, No, No

avatar van kaztor
TIPPARADE 1979, week 18:




6 ABBA - DOES YOUR MOTHER KNOW
14 KINDEREN VAN NEDERLAND - JULIANA
17 SQUEEZE - COOL FOR CATS
24 GEORGE BAKER - SING FOR THE DAY
25 DAVID BOWIE - BOYS KEEP SWINGING
26 DONNA SUMMER - HOT STUFF
27 FRANK ZAPPA - DANCIN’ FOOL
28 PARTNER - THROW IT ALL AWAY
29 BAD COMPANY - ROCK ‘N ROLL FANTASY
30 TON VAN DER MEER - ‘K HEB NIKS AAN M’N LEVEN (KOMMER EN KWEL)

Soms voelen de (hit)lijsten echt aan als een grabbelbak waarin er duidelijk een grens merkbaar is tussen persoonlijke smaak en wat daar lijnrecht tegenover staat.
De beste binnenkomers heb ik al uitvoerig besproken bij m’n lijsten en FRANK ZAPPA vind ik echt iets dat in een andere wereld bestaat dan die van (hit)lijsten e.d..

BAD COMPANY en DONNA SUMMER maken nog kans voor mijn Top 20.
HOT STUFF is uiteraard een heerlijke disco-klassieker.
ROCK ‘N ROLL FANTASY hoor ik hier in de US wel eens, een lekkere rocker. Niks mis mee!

GEORGE BAKER heeft met SING FOR THE DAY (zeker geen Styx-cover!) zijn formule inmiddels tot een aalglad niveau bijgeschaaft.
Ach, zomers is het wel…

Kan dat nog in 2023, singles waarvan je met een grote scheut mazzel alleen een verdwaalde live-uitvoering op YouTube kan vinden?
Dat is dus het geval met die van de Haagse TON VAN DER MEER.
Afgaande op het live clipje is dit een gezellige plaat, gebaseerd op een Bo Diddley-beat.

Ook lastig te vinden is PARTNER’s THROW IT ALL AWAY. Het is van iets minder niveau dan hun voorgaande singles, maar toch blijf ik een zwak hebben voor deze Limburgse formatie.

Tenslotte een sympathiek eerbetoon aan Koningin Juliana ter aan leiding van haar naderende troonafstand.

avatar van kaztor
KAZTOR’S TOP 20:




1 - 1 DAVID BOWIE - BOYS KEEP SWINGING (3) (2x#1)
2 - 2 ELVIS COSTELLO & THE ATTRACTIONS - ACCIDENTS WILL HAPPEN (5)
3 - 3 UK - RENDEZVOUS 6:02 (3)
4 - 6 THE SPECIALS - GANGSTERS (5)
5 - 11 XTC - LIFE BEGINS AT THE HOP (2)
6 - 5 UFO - SHOOT, SHOOT (LIVE) (7)
7 - 7 THE PLAYERS ASSOCIATION - TURN THE MUSIC UP! (5)
8 - 9 ROXY MUSIC - DANCE AWAY (4)
9 - - THE CURE - GRINDING HALT (1)
10 - 10 LOU & THE HOLLYWOOD BANANAS - KINGSTON, KINGSTON (4)
11 - 8 LOU REED - DISCO MYSTIC (4)
12 - 14 E.L.O. - SHINE A LITTLE LOVE (2)
13 - 16 DIESEL - GOING BACK TO CHINA (3)
14 - 17 BEE GEES - LOVE YOU INSIDE OUT (3)
15 - - THE CLASH - I FOUGHT THE LAW : THE COST OF LIVING E.P. (1)
16 - 4 SUPERTRAMP - THE LOGICAL SONG (10) (3x#1)
17 - 20 ABBA - DOES YOUR MOTHER KNOW (2)
18 - - PATTI SMITH - FREDERICK (1)
19 - - THE JAM - DOWN IN THE TUBE STATION AT MIDNIGHT (1)
20 - 12 IRONHORSE - SWEET LUI-LOUISE (9)

Gesneuveld:
THE WHO - LONG LIVE ROCK
RICKIE LEE JONES - CHUCK E’S IN LOVE
CLOUT - SAVE ME
KLAATU - A ROUTINE DAY

Bowie houdt stand, maar ik sluit nog helemaal niks uit wat betreft de top 5.
XTC komt met rasse schreden aanzetten.

Bij de binnenkomers is het een (post)punk feestje.
Daar zijn Paul Weller en Robert Smith en consorten te vinden,
en dan ook The Clash met een geweldige E.P. dat de link legt tussen Give Em Enough Rope en London Calling, evenzo speciaal omdat de E.P. deel uitmaakt van m’n Singles box set van de band.

Dan dus ook het fantastische FREDERICK van PATTI SMITH. Was het bijna vergeten om het toe te voegen, maar die gaat zeker nog stijgen!

avatar van musician
De Music Meter Top 20 van 05-05-1979, week 18!
https://images.45cat.com/david-bowie-boys-keep-swinging-rca-victor-s.jpg

01 (02) 03 Boys keep swinging - David Bowie (115) +30
02 (01) 05 Gangsters - Special A.K.A. (92) -13
03 (05) 03 Dance away - Roxy Music (92) +14
https://images.45cat.com/patti-smith-group-frederick-1979-27-s.jpg

04 (----) 01 Frederick - Patti Smith (87)
05 (12) 03 Accidents will happen - Elvis Costello & The Attractions (65) +25
06 (07) 04 Georgy Porgy - Toto (62) +3
07 (09) 02 Jimmy Jimmy - Undertones (57) +13
08 (03) 06 Down in the park - Tubeway Army (57) -25
09 (04) 05 Nothing to lose - UK (52) -27
10 (----) 01 Rendez vous 6:02 - UK (47)
11 (18) 02 Life in Tokyo - Japan (42) +9
12 (----) 01 Does your mother know - Abba (42)
13 (----) 01 Ain't no stoppin' us now - McFadden & Whitehead (41)
14 (----) 01 Shine a little love - Electric Light Orchestra (40)
15 (17) 02 Love song - The Damned (38) +5
16 (11) 09 Pop Muzik - M (37) -7
17 (08) 07 I want you to want me - Cheap trick (34) -24
18 (14) 02 Chic cheer - Chic (34) 0
19 (19) 12 The Runner - Three Degrees (31) 0
20 (10) 08 Sleeping gas - Teardrop Explodes (31) -13

Verdwenen:

The logical song - Supertramp
Don't you write her off - McGuinn, Clark & Hillman
The Staircase mystery - Siouxsie and the Banshees
Life in a day - Simple Minds
Dancin' fool - Frank Zappa

Dank voor alle sterke lijsten voor de 18e week van het jaar 1979! 50tracks, ranboy, Justus18, pureshores, johan de witt, herman, Poeha, Marzipaintree en kaztor.
Supporter: luigifort

LucM voor het bespreken van een boeiende Tipparade deze week.
99 singles deze week in alle lijsten, vijf minder dan vorige week. We gaan echt vooruit.

Nu heb je verliezen en verliezen. Maar deze moet ik toch even noteren: The Logical song van Supertramp zou dalen van, hou je vast, nummer 6 naar nummer 58 (!), blijkbaar is het nummer vrijwel door iedereen gelijktijdig van de hand gedaan. Dat kan gebeuren.

De nieuwe binnenkomers van deze week behelzen niet echt verrassingen. Patti Smith gaat volgende week de strijd aan met David Bowie, dat leidt geen twijfel.
Het wordt stuivertje wisselen voor UK maar dat vinden ze vast niet erg. En dan is het Electric Light Orchestra natuurlijk al jaarlijks een vaste gast sinds 1972. Ook Abba is een vaste klant en dan sinds 1973. Beiden slaan nooit een jaar over. En dat blijft zo tot en met 1984.

McFadden & Whitehead bieden natuurlijk prima Soul/disco. In dat kader vraag ik mij af waar de solidaire stemmen blijven voor Peaches & Herb en Donna Summer. Terwijl het ook kwakkelen is voor de nieuwe Chic én de nieuwe Sister Sledge. De vorige zijn nog steeds bij sommigen mateloos populair. Ik zie dat Poeha 3 nummers van liefst 15 weken oud in zijn top 10 heeft staan. Zo schiet het natuurlijk niet op met nieuwe disco

avatar van Poeha
Ja sorry, hoor maar dit is voor mij de absolute topperiode van de disco/soul waar ik zo van houd. En het zijn dan ook regelrechte klassiekers in het genre. Misschien die van The Real Thing iets minder, maar die staat dan weer in mijn persoonlijke top 50.

avatar van kaztor
Poeha schreef:
Ja sorry, hoor maar dit is voor
mij de absolute topperiode van de disco/soul waar ik zo van houd. En het zijn dan ook regelrechte klassiekers in het genre. Misschien die van The Real Thing iets minder, maar die staat dan weer in mijn persoonlijke top 50.

Verontschuldigen hoeft niet.
Donna en McFadden & Whitehead staan al een paar weken op het randje van m’n lijst en The Players Association en ELO blijven nog wel even.
Sister Sledge en Chic, daar heb ik dan weer iets minder mee.
Hele fijne disco, maar vrij doorsnee vergeleken met sommige andere nummers.

avatar van musician
Musician's Top 40 van zaterdag 12-05-1979

01 (01) 03 Frederick - Patti Smith
02 (11) 03 Rendez vous 6:02 - UK
03 (08) 04 Boys keep swinging - David Bowie
04 (02) 08 Down in the park - Tubeway Army
05 (03) 07 Accidents will happen - Elvis Costello & The Attractions
06 (04) 06 Gangsters - Special A.K.A.
07 (05) 05 Going back to China - Diesel
08 (16) 03 Never be clever - Herman Brood & His Wild Romance
09 (10) 05 Dance away - Roxy Music
10 (13) 05 Jimmy Jimmy - Undertones
11 (21) 03 Life begins at the hop - XTC
12 (09) 05 Georgy Porgy - Toto
13 (15) 05 Life in Tokyo - Japan
14 (14) 06 Music machine - Inner Circle
15 (20) 03 Shine a little love - Electric Light Orchestra
16 (29) 02 Mr. Clean - The Jam
17 (19) 05 Hot stuff - Donna Summer
18 (30) 02 Grinding halt - The Cure
19 (24) 03 Boogie wonderland - Earth, Wind & Fire
20 (23) 03 Jealousy - Queen
21 (31) 02 Gold - John Stewart
22 (17) 03 Does your mother know - Abba
23 (22) 03 Chic cheer - Chic
24 (18) 04 I'm bored - Iggy Pop
25 (27) 03 Woman - Walkers
https://images.45cat.com/golden-earring-weekend-love-1979-4-s.jpg

26 (----) 01 Weekend love - Golden Earring
27 (35) 02 Pictures on my wall - Echo & The Bunnymen
28 (----) 01 Dancing barefoot - Patti Smith
29 (36) 02 Phantom of the night - Kayak
30 (----) 01 Are friends electric - Tubeway Army
31 (28) 03 We are family - Sister Sledge
32 (37) 02 I fought the law - The Clash
33 (----) 01 Don't kill it Carol - Manfred Mann's Earth Band
34 (38) 02 Discovering Japan - Graham Parker & The Rumour
35 (----) 01 The worker - Fischer Z
36 (----) 01 Church - Bob Welch
37 (----) 01 Head first - Babys
38 (40) 02 Ain't no stoppin' us now - McFadden & Whitehead
39 (----) 01 Night Owl - Gerry Rafferty
40 (----) 01 I was made for lovin' you - Kiss

Verdwenen:

Are you ready for love - Elton John
Honesty - Billy Joel
When you're in love with a beautiful woman - Dr. Hook
I want you to want me - Cheap trick
Nothing to lose - UK
Tulsa time - Eric Clapton
Minute by minute - Doobie Brothers
Parisienne walkways - Gary Moore
Unknown destination - Massada

Zoveel nieuwe platen, zoveel nieuw goed werk. Het is haast teveel van het goede.

Een zucht van verlichting, jawel, bij het uitkomen van Weekend love van de Golden Earring: er werd met de song bewezen dat ze het nog steeds konden en het werd dan ook een ouderwets grote hit. De nummer 1 positie werd net niet gehaald.

En dan het eeuwig lelijke verschillend uitbrengen van verschillende nummers van één artiest tegelijkertijd. Kwam elders dus Frederick uit, een paar weken later kwamen we in Nederland met Dancing Barefoot van Patti Smith. Oók een geweldige song maar wat moet je? Ik heb een hekel aan dergelijke systemen, maar goed het is onvermijdelijk: binnenkort Patti vermoedelijk op één en twee.

En ook Are Friends Electric van Tubeway Army is natuurlijk een klassieker uit het jaar 1979 dat nauwelijks z'n gelijke kent. The Worker van Fischer Z hoort bij het beste dat de band ooit heeft gemaakt.
En het komt allemaal zo'n beetje tegelijkertijd uit. De uiteindelijke nummer 1 van het jaar 1979 zou, verrassend genoeg, Kiss zijn met I was made for lovin' you. Ook dat nummer zag het daglicht in de platenzaken. Dan de wat meer onbekend gebleven maar zeker niet onaardige tracks van de Babys, Bob Welch en Manfred Mann's Earth Band. Gerry Rafferty schreef snel en goed een vervolg op zijn succesvolle City to City album van vorig jaar.

Er moesten heel wat nummers voor bloeden om deze tracks allemaal de lijst binnen te laten komen. En dan nog had ik zo 15 tips die ik (voor even) maar moest laten gaan. Voor even schrijf ik, het kan zo maar zijn dat volgende week wéér zo'n week is. En dan presteren de grote hits van toen die je kende helemaal niets meer. Ik begrijp nu wel dat een Top 100 erg handig is. Het is mij alleen helaas teveel werk. Maar ik zal niet ontkennen dat je er veel mee zou kunnen.

avatar van kaztor
KAZTOR’S TOP 20:




1 - 2 ELVIS COSTELLO & THE ATTRACTIONS - ACCIDENTS WILL HAPPEN (6) (1x#1)
2 - 1 DAVID BOWIE - BOYS KEEP SWINGING (4) (2x#1)
3 - 3 UK - RENDEZVOUS 6:02 (4)
4 - 18 PATTI SMITH - FREDERICK (2)
5 - 5 XTC - LIFE BEGINS AT THE HOP (3)
6 - 9 THE CURE - GRINDING HALT (2)
7 - - SQUEEZE - UP THE JUNCTION (1)
8 - - JOE JACKSON - ONE MORE TIME (1)
9 - 8 ROXY MUSIC - DANCE AWAY (5)
10 - 4 THE SPECIALS - GANGSTERS (6)
11 - 7 THE PLAYERS ASSOCIATION - TURN THE MUSIC UP! (6)
12 - 12 E.L.O. - SHINE A LITTLE LOVE (3)
13 - 15 THE CLASH - I FOUGHT THE LAW : THE COST OF LIVING E.P. (2)
14 - - GOLDEN EARRING - WEEKEND LOVE (1)
15 - - JOHN STEWART - GOLD (1)
16 - 6 UFO - SHOOT, SHOOT (LIVE) (8)
17 - - MANFRED MANN’S EARTH BAND - DON’T KILL IT, CAROL (1)
18 - - ELTON JOHN - MAMA CAN’T BUY YOU LOVE (1)
19 - 19 THE JAM - DOWN IN THE TUBE STATION AT MIDNIGHT (2)
20 - - FISCHER Z - THE WORKER (1)

Gesneuveld:
LOU REED - DISCO MYSTIC
LOU & THE HOLLYWOOD BANANAS - KINGSTON, KINGSTON
DIESEL - GOING BACK TO CHINA
BEE GEES - LOVE YOU INSIDE OUT
SUPERTRAMP - THE LOGICAL SONG
ABBA - DOES YOUR MOTHER KNOW
IRONHORSE - SWEET LUI-LOUISE

Elvis op #1!!!
Maar er is druk op de ketel.

O.a. van die andere ‘angry young man’ met het heerlijk vinnige ONE MORE TIME.

SQUEEZE laat zich weer snel gelden met UP THE JUNCTION dat zowat haaks staat op de hoekige voorganger Cool For Cats.

De GOLDEN EARRING komt ijzersterk terug met WEEKEND LOVE waarmee ze zich na een mislukt Amerikaans avontuur weer richten op de eigen bodem.

Ex-Kingston Trio-lid JOHN STEWART krijgt wat ruggesteun van Fleetwood Mac’s Lindsey Buckingham en Stevie Nicks op het heerlijke rockertje GOLD.

MANFRED MANN en consorten laten zich weer melden met het uitgesponnen prog-feestje DON’T KILL IT, CAROL. Heerlijk hoe de synth soleert zo tegen het einde.

Van de THOM BELL SESSIONS-EP komt ELTON JOHN, geheel op de disco-tour, met MAMA CAN’T BUY YOU LOVE. Ik vind dit wat beter dan de Engelse single, de Spinners-cover Are You Ready For Love.

FISCHER Z scoort hun eerste hit met de aanstekelijke reggae-sound van THE WORKER. Dit gaat zeker nog stijgen!

avatar van kaztor
TIPPARADE 1979, week 19:




1 HERMAN BROOD & HIS WILD ROMANCE - NEVER BE CLEVER
8 EARTH, WIND AND FIRE & THE EMOTIONS - BOOGIE WONDERLAND
14 LONG TALL ERNIE & THE SHAKERS - WITCHES-HUBBLE BUBBLE
25 WALKERS - WOMAN
26 DEAN FRIEDMAN - LYDIA
27 CONNY VANDENBOS - OVER LIEFDE
28 THE STYLISTICS - ONE NIGHT AFFAIR
29 BOLLAND & BOLLAND - MELODRAMA
30 OLIVER ONIONS - SIX WAYS

Mijn lijst moet het nog halen, maar niets anders dan lof over NEVER BE CLEVER, de ‘nieuwe’ van BROOD, en eerlijk gezegd hoor ik dit liever dan het als lijflied aangenomen Saturday Night.

M’n moeder had ooit een verzamelaar van CONNY VANDENBOS die ze grijs draaide. Ik zocht het op op Discogs en OVER LIEFDE stond daar ook op. Ik herken het nauwelijks en ik denk dat daar alles wel mee is gezegd.

Het al oudere LYDIA van DEAN FRIEDMAN vind ik een wonderschoon liedje dat net niet te stroperig wordt.

Met een sophisticated, 10CC-achtig jaren ‘70-geluid heeft MELODRAMA van de broertjes BOLLAND de pech dat het een jaar of drie te laat is verschenen. Dat gezegd vind ik dit zeker een hele leuke plaat met Top 20-potentie.

Blokje disco:
BOOGIE WONDERLAND biedt de gebruikelijke EW&F-kwaliteit; heel degelijke disco, maar net geen niveau Star of September.
WOMAN van de WALKERS vind ik te weinig onderscheidend.
De single van THE STYLISTICS vind ik vooral ontzettend weeïg. Deze vorm van soul zou met de jaren ‘80 in het zicht al snel naar de nooduitgang worden verwezen.
De disco single van LONG TALL ERNIE is zo kitscherig dat het vanzelf grappig wordt.

Bij OLIVER ONIONS wordt het me echter maar niet duidelijk of dat als grap bedoeld is of niet…

avatar van 50tracks
50Tracks Top 40 1979 Week 19

01 - 02 - 04 - Trillion - Give Me Your Money, Honey
02 - 01 - 05 - The Undertones - Jimmy Jimmy
03 - 03 - 07 - Journey - Just The Same Way
04 - 05 - 05 - The Damned - Love Song
05 - 09 - 02 - Patti Smith Group - Frederick

06 - ---- - 01 - Orchestral Manoeuvres Jn The Dark - Electricity
07 - 10 - 02 - Tubeway Army - Are 'Friends' Electric?
08 - 07 - 05 - Japan - Life In Tokyo
09 - 04 - 08 - Scorpions - Is There Anybody There
10 - 11 - 03 - Electric Light Orchestra - Shine A Little Love

11 - 12 - 03 - The Meteors - It's You Only You (Mein Schmerz)
12 - 13 - 02 - The Clash - I Fought The Law (The Cost Of Living E.P.)
13 - 14 - 03 - David Bowie - Boys Keep Swinging
14 - 16 - 03 - U.K. - Rendez Vous 6:02
15 - 17 - 05 - Van Halen - Dance The Night Away

16 - 06 - 08 - Southside Johnny & The Asbury Jukes - Talk To Me
17 - ---- - 01 - The Babys - Head First / California
18 - ---- - 01 - The Babys - White Lightning
19 - 21 - 03 - XTC - Life Begins At The Hop
20 - 28 - 02 - New England - Don't Ever Wanna Lose Ya

21 - ---- - 01 - Joe Jackson - One More Time
22 - 25 - 03 - The Cure - Grinding Halt
23 - 27 - 03 - Earth, Wind And Fire With The Emotions - Boogie Wonderland
24 - 08 - 12 - The Cars - Good Times Roll
25 - ---- - 01 - Fischer-Z - The Worker

26 - ---- - 01 - Kiss - I Was Made For Loving You
27 - 24 - 05 - Roxy Music - Dance Away
28 - 19 - 06 - The Records - Teenarama
29 - 15 - 09 - U.K. - Nothing To Lose
30 - 33 - 06 - Ian Hunter - When The Daylight Comes

31 - 18 - 08 - UFO - Shoot Shoot (Live)
32 - ---- - 01 - Manfred Mann’s Earth Band - Don't Kill It Carol
33 - 36 - 02 - John Stewart - Golds
34 - ---- - 01 - Bob Welsh - Church
35 - 35 - 03 - Human League - The Dignity Of Labour

36 - 37 - 02 - The Tourists - Blind Among The Flowers
37 - ---- - 01 - Linton Kwesi Johnson - Want Fi Goh Rave
38 - ---- - 01 - The J. Geils Band - Take It Back
39 - ---- - 01 - Skids - Masquerade
40 - ---- - 01 - The Wailing Cocks - Rockin' Youth

avatar van 50tracks
50 Tracks Polderpop Top 15 1979 Week 19

01 - 01 - 04 - The Meteors - It's You Only You (Mein Schmerz)
02 - 02 - 06 - Kayak - Keep The Change
03 - 03 - 05 - Diesel - Goin' Back To China
04 - 08 - 02 - Herman Brood & His Wild Romance - Never Be Clever
05 - ---- - 01 - Golden Earring - Weekend Love

06 - 06 - 05 - Luv' - Casanova
07 - 07 - 07 - Cashmere - Love's What I Want
08 - 11 - 02 - Partner - Throw It All Away
09 - 04 - 09 - Polle Eduard - Ik Wil Jou
10 - ---- - 01 - Kayak - Phantom Of The Night

11 - 10 - 05 - BZN - Oh Me Oh My
12 - 13 - 02 - Jan Akkerman - A Child's Fantasy
13 - ---- - 01 - Long Tall Ernie & The Shakers - Witches - Hubble Bubble
14 - ---- - 01 - Bolland & Bolland - Melodrama
15 - ---- - 01 - Dolly Dots - Tell It All About Boys

avatar van pureshores



Week 19 1979


01 04 03 McFadden & Whitehead-Ain't no stopping us now 1x #1
02 01 05 Toto-Georgy porgy 1x #1
03 03 07 The Specials-Gangsters
04 02 08 Tubeway Army-Down in the park 3x #1
05 08 03 Abba-Does your mother know?
06 09 06 Kleeer-Keep your body working
07 10 05 Roxy Music-Dance away
08 14 02 Electric Light Orchestra-Shine a little love
09 05 04 Dr.Hook-When you're in love with a beautiful woman
10 06 11 McGuinne, Clarke & Hillman-Don't you write her off 2x #1

11 NE 01 TUBEWAY ARMY-ARE FRIENDS ELECTRIC
12 18 02 Sister Sledge-We are family
13 13 04 Chic-Chic cheer
14 12 10 M-Popmuzik
15 07 12 The Three Degrees-The runner
16 11 11 Supertramp-The logical song
17 20 02 Patti Smith Group-Frederick
18 NE 01 FISCHER Z-THE WORKER
19 15 08 Gibson Brothers-Cuba
20 17 16 The Real Thing-Can you feel the force 5x #1


Weg:
Ironhorse-Sweet Lui-Louise 6wkn (11)
The Teardrop Explodes-Sleeping gas 9wkn (7)

avatar van ranboy
Ranboy Top 20 13-5-1979
w19 w18 aw titel - artiest
1 2 4 Boys keep swinging - David Bowie
2 1 6 Honesty - Billy Joel
3 5 3 Does your mother know - Abba
4 7 3 Rendez-vous 6.02 - UK
5 3 9 I want you to want me - Cheap Trick
6 9 3 Frederick - Patti Smith Group
7 6 5 Dance away - Roxy Music
8 4 9 Equinoxe - Jean Michel Jarre
9 13 2 Boogie Wonderland - Earth, Wind & Fire
10 -- 1 Are 'friends' electric? - Tubeway Army
11 15 2 Gold - John Stewart
12 11 6 Music machine - Inner Circle
13 16 3 Chuck E's in love - Rickie Lee Jones
14 -- 1 Weekend love - Golden Earring
15 8 9 I will survive - Gloria Gaynor
16 10 8 Nothing to lose - UK
17 -- 1 Don't kill it Carol - Manfred Mann's Earth Band
18 20 2 Another shipwreck - Andy Bown
19 12 8 Goodnight tonight - Wings
20 18 4 Goin' back to China - Diesel

Are 'friends' electric? kwam overigens in mijn originele top 40 op 11 juli binnen, op nummer 6! (dat is extreem hoog, zeker voor een toen onbekende artiest)

avatar van LucM
Tipparade-lijst van week 19, 1979 - top40.nl

1. Herman Brood & His Wild Romance - Never Be Clever
Een grootse zanger is Herman Brood niet maar de sublieme begeleiding van zijn Wild Romance met prima riff en piano en de broeierige dopesfeer maken dit een grootse song.
Cijfer: 8,5

8. Earth Wind & Fire with The Emotions - Boogie Wonderland
Funk/disco met kwaliteitsinjectie en professionele begeleiding, degelijke maar niet te gladde productie. Nu nog steeds graag gehoord.
Cijfer: 8

14. Long Tall Ernie & The Shakers - Witches - Hubble Bubble
De kitsch neemt hier de overhand in dit nummer waar deze voormalige glamrockers ook de discotoer opgaan. Toch liever hun oudere hits.
Cijfer: 5,5

25. The Walkers - Woman
Zijn dat The Walkers van hun grote hit There's No More Corn on the Brasos? Funky met prima baslijn, zeker niet slecht.
Cijfer: 6,5

26. Dean Friedman - Lydia
Kende ik niet, toch wel een vrij pakkende romantische pianoballad die niet te stroperig is. Mag uit de vergetelheid worden gehaald.
Cijfer: 7

27. Conny Vandenbos - Over Liefde
Een minder bekend nummer van haar, ik vind het ook op ieder vlak minder dan haar meeste andere nummers.
Cijfer: 5,5

28. The Stylistics - One Night Affair
Wat te gladde soul al valt de falsetzang wel op en zorgt dit voor de nodige kwaliteit en herkenbaarheid.
Cijfer: 6

29. Bolland & Bolland - Melodrama
Dit duo kan wel degelijke songs brengen al zijn ze vaak net niet pakkend genoeg. Dat kan ik ook zeggen van deze single dat lichtjes naar 10cc lonkt maar vocaal weet het te overtuigen.
Cijfer: 7

30. Oliver Onions - Six Ways
Vrolijke niets-aan-de-hand-pop, een beetje grappig maar veel stelt het niet voor. Kan best voor een keertje.
Cijfer: 5,5

avatar van kaztor
LucM schreef:

30. Oliver Onions - Six Ways
Vrolijke niets-aan-de-hand-pop, een beetje grappig maar veel stelt het niet voor. Kan best voor een keertje.
Cijfer: 5,5

De in-leder-geklede-rocker-op-een-motor-pose, dat doen ze al een half jaar voordat Queen het deed.

avatar van herman
19 18 AW Artiest - Titel
01 01 05 David Bowie - Boys Keep Swinging / Fantastic Voyage #4
02 02 09 Gino Soccio - Dancer
03 06 03 Patti Smith - Frederick
04 07 02 The Jam - Mr. Clean / Down In The Tube Station at Midnight
05 ** 01 Tubeway Army - Are 'Friends' Electric?
06 03 08 Goody Goody - It Looks Like Love
07 05 08 Squeeze - Cool for Cats
08 04 10 M - Pop Muzik #2
09 13 04 Taana Gardner - Work That Body
10 12 03 Roxy Music - Dance Away
11 09 07 The Special A.K.A. - Gangsters
12 10 05 Chic - Chic Cheer
13 15 02 Kleenex - You//Ü
14 18 05 Japan - Life in Tokyo
15 08 09 The Teardrop Explodes - Sleeping Gas
16 11 05 Toto - Georgy Porgy
17 16 04 Sister Sledge - We Are Family
18 ** 01 McFadden & Whitehead - Ain't No Stoppin' Us Now
19 ** 01 Toyah - Victims of the Riddle
20 14 11 Simple Minds - Life in a Day

De vorige single van Tubeway Army bungelde een tijdje rond plekken 21-25 en haalde de lijst dus net niet, maar Are 'Friends' Electric is andere koek en knalt gelijk de top 5 binnen. Fantastisch nummer dat ook wel een eerste plek verdient. Maar dat geld ook voor de 4 singles erboven... Vooral het stuk waarin hij zingt 'So now I'm alone and I can think for myself".

Toyah kende ik eigenlijk alleen als de vrouw van Robert Fripp van King Crimson, maar zelf heeft zij blijkbaar ook fascinerende muziek uitgebracht. Victims of the Riddle vond ik bij eerste beluistering nog wel wat vreemd, maar na een paar keer draaien hoorde ik toch wel flink wat kwaliteit erin. Met wat fantasie zou je het kunnen omschrijven als een elektronische Nina Hagen. Minimal wave en behoorlijk excentriek.

Verder heb ik nog aan tips:
4 weken:
Dennis Parker - Like An Eagle
Merger - Biko
Donna Summer - Hot Stuff

3 weken:
The Clash - I Fought The Law (The Cost of Living EP)
Cashmere - Love's What I Want
XTC - Life Begins At The Hop

2 weken:
Serge Gainsbourg - Aux Armes Et Caetera
Echo & The Bunnymen - Pictures On My Wall
Karel Fialka - Armband
Elvis Costello & The Attractions - Accidents Will Happen
Black Uhuru - No, No, No

1 week:
Earth, Wind & Fire - Boogie Wonderland
Linton Kwesi Johnson - Want Fi Goh Rave
Hopeton Lindo - Black History
Joe Jackson - One More Time
The Cure - Grinding Halt
Inner Circle - Stop Breaking My Heart
John Stewart - Gold
Skids - Masquerade

avatar van Poeha
Hopelijk vandaag nog ergens mijn lijst...want ja...010 he

avatar van musician
Poeha schreef:
Hopelijk vandaag nog ergens mijn lijst...want ja...010 he

Dat is geen excuus, daar heb ik ook last van en uit voorzorg mijn lijst op vrijdagavond geplaatst

avatar van musician
Het was vandaag zeker een mooie dag voor Rotterdam!
Maar na de sprong in de Hofpleinvijver hoeven alleen nog Marzipaintree, Justus18, johan de witt en Poeha hun wekelijkse lijstje in te leveren. Moet kunnen, ik denk zomaar dat Arne Slot nog een jaartje blijft.

avatar van Poeha
Marzi was je al voor, Hans. Op 7 mei.

Marzipaintree schreef:
Ik ben er volgende week niet en daarom plaats ik vast mijn lijst van volgende week. Drie keer een dozijn dat moet voor volgende week voldoende zijn.

Top 40 Week 19 (12-05-1979)
01 (03) 03 Earth, Wind And Fire With The Emotions - Boogie Wonderland / (Instrumental) – Columbia, USA
02 (02) 03 David Bowie – Boys keep swinging / Fantastic Voyage – RCA Victor, UK
03 (01) 03 The Undertones - Jimmy Jimmy / Mars Bars; Sire, UK
04 (---) 01 Tubeway Army – Are friends electric? / We Are So Fragile – Beggars Banquet, UK
05 (05) 03 McFadden & Whitehead – Ain’t no stopping us now / I Got The Love - Philadelphia International, USA
06 (07) 03 Elvis Costello – Accidents will happen / Talking In The Dark / Wednesday Week – Radar, UK
07 (08) 03 Electric Light Orchestra – Shine a little love / Jungle – Jet, USA
08 (06) 05 Roxy Music - Dance Away / Cry, Cry, Cry – EG, UK
09 (30) 02 Echo & The Bunnymen – The Pictures on my wall / Read It In Books – Zoo, UK
10 (28) 02 Patti Smith group – Frederick / Fire Of Unknown Origin – Arista, UK

11 (11) 06 Chic - Chic Cheer / At last I’m free (EP) – Atlantic, Bra
12 (12) 04 Sister Sledge - We Are Family / Easier To Love; Cotillon, USA
13 (04) 07 The Special A.K.A. / The Selector - Gangsters / The Selecter - 2 Tone, UK
14 (36) 02 Graham Parker & The Rumour - Discovering Japan / Local Girls – Vertigo, UK
15 (35) 02 Donna Summer – Hot Stuff / Journey To The Centre Of Your Heart – Casablanca, USA
16 (38) 02 The Cure - Grinding halt / Meat Hook – Fiction, UK
17 (13) 06 Shrink – Valid or void / You Chauffeur Me – A&M, UK
18 (17) 03 XTC - Life Begins At The Hop / Homo safari – Virgin, UK
19 (14) 06 Neville Brothers – Washable ink / Speed Of Light – Capitol, NL
20 (16) 06 Bill Nelson's Red Noise - Revolt Into Style / Out Of Touch – Harvest, UK

21 (19) 04 The Damned - Love Song / Noise, Noise, Noise / Suicide – Chiswick, UK
22 (29) 02 The Jam – Mr. Clean / Down In The Tube Station At Midnight – Polydor, UK
23 (21) 04 Inner Circle - Music Machine / Wanted - Dead Or Alive – Island, NL
24 (25) 03 ABBA - Does your mother know / Kisses of fire – Polar, ZW
25 (22) 04 Anita Ward - Ring My Bell / If I Could Feel That Old Feeling Again – Juana, USA
26 (23) 04 The Only Ones - Out There In The Night / Lovers Of Today – CBS, UK
27 (24) 04 Kleeer – Keep your body workin’ / To Groove You – Atlantic, USA
28 (37) 02 The Flys – Name dropping / Fly V. Fly – EMI, UK
29 (10) 09 M – Popmusic / The M-factor - MCA, UK
30 (09) 09 Tubeway Army - Down In The Park / Beggars Banquet, UK

31 (05) 08 UK - Nothing To Lose / In The Dead Of The Night - Polydor, USA
32 (20) 05 Bill Nelson's Red Noise - Furniture music / Wondertoys That Last Forever / Acquitted By Mirrors – Harvest, UK
33 (18) 05 Angelic Upstarts - I'm An Upstart / Leave Me Alone – Warner Bros. , UK
34 (39) 02 New England - Don't Ever Wanna Lose Ya / Shoot – Infinity, USA
35 (---) 01 Toto - Georgy porgy / Child's Anthem – Columbia, USA
36 (---) 01 Lou And The Hollywood Bananas - Kingston Kingston / C'est Pas Noël – RKM, BE


avatar van musician
Ja, helemaal waar. Heel keurig, hij is met vakantie.

avatar van Justus18
Slechts een halve top deze week.

Week 19 (12 mei)
01 (02) 08 Queen - Mustapha/Dead On Time
02 (03) 08 Peaches And Herb - Reunited/Easy As Pie
03 (08) 06 Milk And Honey - Hallelujah/Lady Sun
04 (04) 08 Frank Zappa - Dancin' Fool/Baby Snakes
05 (05) 05 Shrink - Valid Or Void/You Chauffeur Me
06 (01) 11 Siouxsie And The Banshees - The Staircase (Mystery)/20th Century Boy
07 (07) 08 Squeeze - Cool For Cats/Model
08 (14) 04 Lou And The Hollywood Bananas - Kingston, Kingston/C'est Pas Noel
09 (10) 06 The Special A.K.A./The Selector - Gangsters/The Selecter
10 (18) 03 ABBA - Does Your Mother Know/Kisses Of Fire
11 (11) 07 Racey - Some Girls/Fighting Chance
12 (16) 04 The Undertones - Jimmy Jimmy/Mars Bars
13 (09) 08 Herman Van Veen - Opzij/Liefdeslied
14 (06) 08 U.K. - Nothing To Lose/In the Dead Of Night*
15 (15) 06 Bill Nelson's Red Noise - Revolt Into Style/Out Of Touch
16 (20) 03 David Bowie - Boys Keep Swinging/Fantastic Voyage
17 (19) 04 The Who - Long Live Rock/I'm the Face/My Wife
18 (22) 03 Anita Ward - Ring My Bell/If I Could Feel That Old Feeling Again
19 (12) 06 The Wall - New Way/Suckers/Uniforms
20 (25) 04 Rickie Lee Jones - Chuck E's In Love/On Saturday Afternoons In 1963

avatar van Poeha
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS1B_TL05NuxuqD1MiJ8Po9fg2k5cS8DYcLFJ1jTPlg7XLFqgRV

Top 20 1979 - week 19: (12 mei 1979)

01 (01) [06wk] Toto - Georgy Porgy #2
02 (03) [16wk] Chic - I Want Your Love #1
03 (05) [05wk] Machine - There But for the Grace of God (There Go I)
04 (02) [16wk] The Real Thing - Can You Feel the Force #11
05 (07) [07wk] Arpeggio - Love and Desire
06 (06) [10wk] England Dan And John Ford Coley - Love Is the Answer
07 (09) [05wk] Saint Tropez - One More Minute
08 (04) [15wk] The Three Degrees - The Runner #1
09 (08) [16wk] Sister Sledge - He's the Greatest Dancer
10 (12) [03wk] Patti Smith Group - Frederick

11 (17) [04wk] Raydio - You Can't Change That
12 (13) [03wk] McFadden & Whitehead - Ain't No Stoppin' Us Now
13 (10) [05wk] Bee Gees - Love You Inside Out
14 (19) [03wk] Cashmere - Love's What I Want
15 (18) [02wk] Ian Matthews - Gimme an Inch
16 (14) [04wk] Lou And The Hollywood Bananas - Kingston Kingston
17 (00) [01wk] Sister Sledge - We Are Family
18 (11) [15wk] Gibson Brothers - Cuba
19 (00) [01wk] John Stewart & Stevie Nicks & Lindsey Buckingham - Gold
20 (00) [01wk] First Choice - Double Cross

Verdwenen:
George Benson - Love Ballad (06 wk)
Racey - Some Girls (05 wk)
Chic - Chic Cheer (03 wk)

avatar van musician
De Music Meter Top 20 van 12-05-1979, week 19!
https://images.45cat.com/patti-smith-group-frederick-1979-27-s.jpg

01 (04) 02 Frederick - Patti Smith (127) +40
02 (01) 04 Boys keep swinging - David Bowie (125) +10
03 (03) 04 Dance away - Roxy Music (94) +2
04 (02) 06 Gangsters - Special A.K.A. (74) -18
https://images.45cat.com/tubeway-army-are-friends-electric-1979-30-s.jpg

05 (----) 01 Are friends electric? - Tubeway Army (69)
06 (05) 04 Accidents will happen - Elvis Costello & The Attractions (65) 0
07 (07) 03 Jimmy Jimmy - Undertones (63) +6
08 (10) 02 Rendez vous 6:02 - UK (61) +14
09 (06) 05 Georgy Porgy - Toto (53) -9
10 (14) 02 Shine a little love - Electric Light Orchestra (53) +13
11 (13) 02 Ain't no stoppin' us now - McFadden & Whitehead (48) +7
12 (11) 03 Life in Tokyo - Japan (47) +5
13 (12) 02 Does your mother know - Abba (47) +5
14 (15) 03 Love song - The Damned (37) -1
15 (----) 01 Boogie wonderland - Earth, Wind & Fire (34)
16 (08) 07 Down in the park - Tubeway Army (34) -23
17 (----) 01 Life begins at the hop - XTC (31)
18 (----) 01 Cool for cats - Squeeze (28)
19 (18) 03 Chic cheer - Chic (27) -7
20 (----) 01 We are family - Sister Sledge (26)

Verdwenen:

Nothing to lose - UK
Pop Muzik - M
I want you to want me - Cheap trick
The Runner - Three Degrees
Sleeping gas - Teardrop Explodes

Dank voor alle weer prachtige top 20's voor de 19e week van het jaar 1979! 50tracks, ranboy, Justus18, pureshores, johan de witt(vakantie), herman, Poeha, Marzipaintree en kaztor.
Supporter: luigifort

LucM voor het bespreken van de nieuwe nummers in de Tipparade van deze week.
103 singles deze week in alle lijsten, vier meer dan vorige week.

Ik heb echt (wedstrijdelement) genoten van tweegevecht tussen Bowie en Smith. Ik heb beiden ook hoog staan, de einduitslag maakt mij niet eens uit. Maar als je zoveel punten haalt als nummer 1 en 2 is het voor de nummer 2 wel een beetje zuur dat je dan niet gewoon eerste staat.

C'est la vie, wie denkt dat er geen concurrentie meer voor handen is komt bedrogen uit. Roxy Music lijkt afgeslagen maar dan staat er al weer een nieuwe single klaar van Tubeway Army.

Die elektronica in de muziek, lijkt meer en meer in opkomst te komen. Human League probeert voorzichtig een been tussen de deur te krijgen en deze week zie ik Orchestral Manoeuvres in the Dark met Electricity bij 50tracks voorbij komen. Dan gaan we toch echt richting de eerste jaren van de jaren '80.

In onze gezamenlijke lijst is natuurlijk Earth, Wind & Fire in 1979 onvermijdelijk, Squeeze heeft een leuke nieuwe single hoorde ik bij kaztor terwijl de vorige nog weer even in onze lijst binnen kwam. Vrij onschuldige muziek. First Choice kende ik maar van één hit ooit, gelukkig wist Poeha nog een hele dansbare Double Cross te vinden. Het lijkt wel een beetje op Doctor Love (1977) maar het stemt in ieder geval vrolijk.

avatar van herman
Dit is toch wel de sterkste top 5 in maanden in de weeklijst. Kan me ook niet heugen dat ze eerder alle 5 in mijn lijst stonden, al zal dat vast wel eerder gebeurd zijn.

avatar van musician
Hele sterke top 10 zelfs, het kwam allemaal samen deze week!

avatar van Poeha
Met die top 10 heb ik dan weer minder (uitzonderingen daargelaten)
Is dat vreemd? Nee
Is dat prima? Ja. Toch?

avatar van Justus18
Week 19 (12 mei) deel 2
21 (24) 04 Dr. Hook - When You're In Love With a Beautiful Woman/Dooley Jones
22 (26) 02 Earth Wind & Fire With The Emotions - Boogie Wonderland/(Instrumental)
23 (30) 02 U.K. - Rendezvous 6:02/In the Dead Of Night
24 (27) 04 Fatal Microbes - Violence Grows/Beautiful Pictures
25 (31) 03 Iggy Pop - I’m Bored/African Man
26 (**) 01 Herman Brood And His Wild Romance - Never Be Clever/You Can't Beat Me
27 (13) 11 Fischer Z - Remember Russia/Bigger Slice Now
28 (**) 01 Tubeway Army - Are 'Friends' Electric?/We Are So Fragile
29 (34) 02 Sister Sledge - We Are Family/Easier To Love
30 (**) 01 Patti Smith Group - Frederick/Fire Of Unknown Origin
31 (33) 03 Luv' - Casanova/D.J.
32 (17) 10 James White And The Blacks - Contort Yourself (August Darnell Remix)
33 (38) 02 The Flys - Name Dropping/Fly V. Fly
34 (**) 01 Kleenex - You/Ü*
35 (32) 03 Diesel - Goin' Back To China/Remember The Romans
36 (**) 01 George Baker - Sing For the Day/Good Morning; Morning
37 (23) 09 Pointer Sisters - Happiness/Lay It On the Line
38 (**) 01 Elvis Costello And The Attractions - Accidents Will Happen/Talking In the Dark/Wednesday Week
39 (21) 09 Supertramp - The Logical Song/Just Another Nervous Wreck
40 (**) 01 Henny Vrienten - If You Love Me/Wandering In the Dark

Exit
(28) 12 Bill Nelson's Red Noise - Furniture Music/Wondertoys That Last Forever/Acquitted By Mirrors #3
(29) 06 Dire Straits - Wild West End/Down To the Waterline
(35) 02 Donna Summer - Hot Stuff/Journey To the Centre Of Your Heart
(36) 01 Bombers - (Everybody) Get Dancin’/Music Fever
(37) 05 Scars - Adult/ery /Horrorshow*
(39) 05 Boney M - Hooray! Hooray! Its a Holi-Holiday/Ribbons Of Blue
(40) 12 Godley & Creme - Sandwiches Of You/Foreign Accents

Gast
geplaatst: vandaag om 09:53 uur

geplaatst: vandaag om 09:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.