MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Ja-Ja-Nee-derlandstalig

zoeken in:
Omdat ik ook zo'n mooi topique wil hebben en ik tot op heden nog geen talkshow presenteer, presenteer ik u Maartens Nederlandstalige Negen-en-veertig, een lijst met negen-en-veertig Nederlandstalige nummers. Nu heeft dezelfde Maarten last van moodswings, dus we gaan de lijst door met een lach en een traan. Er is onder andere aandacht voor bijzondere vertalingen, heel selectief cabaretliedjes, hiphop, onverstaanbare en verstaanbare dialectmuziek en natuurlijk poëzie op muziek gezet, want Maarten is een neerlandicus in opleiding.

We beginnen vandaag met drie liedjes en ik update/date up/etc. wanneer ik daar zin in heb. En ik begin vanaf 1 te tellen, want het is niet per se op kwaliteit en zo. Moet dat?

1. Lucky Fonz III ft. Fresku - Jongens (remix)

Lucky Fonz III is de sympathieke jongen die vals zingt, maar dat doen er wel meer. Gelukkig maar dat hij leuke teksten kan schrijven; wat Slowgaze betreft is "Jongens zijn net meisjes, maar dan zonder geluk" net zo'n klassieker als "alles van waarde is weerloos" of "Het afsnijden doet niet zo'n pijn, maar het afgesneden zijn". Fresku kennen wel als de sympathieke jongen die even bij faalbevers als Ali B. en Kempi aanschuift om hun nummers een stuk beter te maken met zijn uit duizenden herkenbare stemgeluid.

2. De Zangeres Zonder Naam - Hij Was Maar een Neger

Dit is niet racisties bedoeld, niet door mij, niet door de Zangeres. Het liedje stelt op een soort Newmaniaanse wijze racisme aan de kaak en racisme is helemaal niet leuk. Overigens waren Lucebert en Gerard Reve grote fans van deze mevrouw: de laatste nodigde haar uit om te zingen toen ie zich bekeerd had en een groot feest gaf en verhuisde zelfs om dichter bij haar in de buurt te kunnen wonen. En als Gerard Reve het zegt, dan is het waar.

3. Doe Maar - Oorlog

Deze keer geen ska er onder, maar een akoestiese gieter. In de verte kan het zelf wel op die aanstellerige Zeeuwen van Blof lijken (u moet het streepje door de o er zelf even bij bedenken), maar dit is potverdorie gewoon een heel mooi liedje. En als jullie ska willen, misschien dat ik daar dan ook nog een keer wat aan doe.

Mijnheer Fonz kende ik wel, maar de toevoeging van Fresku kende ik nog niet. Wel een grappig extraatje, hoewel meneer soms wat iets té slechte opmerkingen tussen Fonsje door maakt, maar ach, dat moet kunnen, toch?

Spannond hoor dit topic, benieuwd wat 't verder nog gaat brengen. Ik reageer wel weer 'ns als ik zin heb. (That's the spirit, èh?)

* De veerpont van Drs P; (heen en weer) wellicht? Het point van no return wordt daarin niet bereikt.
* De klok van Arnemuiden?
* Het smurfenlied van Vader A. - lang geleden ooit op gerapt.

Ik verwacht nu 46x Eefje eigenlijk.

Drs P, prima suggestie, al zou ik eerder voor dat Troika-lied gaan. Jaap Fischer zal sowieso langskomen.

Spinvis mag ook niet ontbreken mijns inziens. Evenals Frederique Spigt, maar daar heb ik minder vertrouwen in.

Armand
Boudewijn
Jules de K.
Cornelis V.
Ede Staal

Liever niet "Denk niet Zwagt" - localo - Frank B; Stef B. valt mee te leven.

Spinvis - mijn afkeer van deez' Nieuwegeiner is wereldberoemd op MuMe, dan nog liever Frank B; liever ook geen Roosbeef (want dat komt van de kiloslager). Verder laat ik me graag verrassen.

Spinvis komt langs, Frederique Spigt wellicht, maar daar moet ik me wat verder in gaan verdiepen, al vind ik Mijn Hart Kan Dat Niet Aan wel heel mooi. Helaas voor Mjuman komt Roosbeef ook langs. Er staat trouwens nog een andere zangeres op het programma, maar ik ga nog niet zeggen wie. Há!

Frank Boeijen weet ik nog niet, in elk geval geen Kronenburger Park, omdat hij daarin zo ontzettend generaliseert: "Ik neem aan dat jij nooit liefde hebt gehad/Ook niet toen dat zo belangrijk voor jou was". Waarom die conclusie trekken? Er zijn potverdorie ook prostituees die wel (gratuit) liefde hebben gehad.

Maar hoe vinden jullie mijn selectie van vandaag?

Aangezien we lijstjes gaan beginnen zal ik er ook een paar noemen:
Herman van Veen (Nederlandse versie van Suzanne? Of iets anders?)

En het beste Nederlandse nummer: Oude Maasweg? Of moet het volledig Nederlandstalig zijn?

P.S. Is er ook ruimte voor de Nederpop die hier op MuMe zo gehaat wordt?

Over deze selectie:
01. Nederlandse negertmuziek, niks voor mij.
02. Prima nummer, hoewel haar stem mij niet heel erg kan bekoren. Wel een geweldige tekst. Zo'n zwarte... . Maar dat heeft wellicht met mijn afkomst te maken.
03. Ik hoor liever andere nummers van hun, maar dit is ook wel leuk. Zou persoonlijk toch eerder voor één van de bekendere nummers gegaan zijn. Dit soort muziek met Nederlandse tekst werkt voor mij (helaas) meestal niet.

Wat voor een Nederpop wordt hier zo gehaat? En wat heeft de legendarische nummer 2 met jouw afkomst te maken?

Maar even in het topic, voordat er meer zijn met vragen:
Slowgaze schreef:
Kun je iets specifieker zijn wat betreft de "Nederpop die op MuMe zo gehaat wordt"? En wat heeft je afkomst te maken met Hij Was Maar een Neger?
Nederpop die hier zo gehaat wordt, denk ik aan de Nederlandse artiesten die het goed doen bij het "simpele" volk. Denk aan artiesten als Marco Borsato, Guus Meeuwis en de palingpop. Wellicht zou je daar ook nog artiesten als De Dijk onder kunnen scharen, maar die worden al beter gewaardeerd.

Wat betreft mijn afkomst. Mijn grootouders zijn begin jaren '50 naar Nederland gekomen en het klopt inderdaad. "Het is maar een zwartje" was toen de algemene gedachte. Regelmatig heb ik het nog daarover met ze. Een zeer treffende tekst die vrij ironisch is, maar eigenlijk in en in triest. Dat is nou een stukje vaderlandse geschiedenis dat je niet aangeleerd krijgt.

Vanwege grote populariteit, of althans, die beeld ik me misschien in, drie nieuwen.

4. Yasmine - Dans Me

Een vertaling van een Groot Man die vaker langs zal komen. Tevens is dit de eerste dialect-inzending van het topique. Zoals ze zelf zingt: een wondermooi moment.

5. Graund - Ich bèn weer truuk

Omdat het liedje en de video gewoon briljant zijn.

Het eerste pareltje is een feit!

Ik ben weer Truuk

Gallow
Kan je er niet gelijk een youtube linkje bijgooien?

Even een paar keer achter elkaar op het venstertje klikken; alsof je op de a blijft drukken als zuster Joy je beestjes verzorgt, zeg maar.

Gewoon dubbelklikken op de video.

Gallow
Mijn excuus, ik zag ze niet want mijn browser blokkeert zulke dingen automatisch.

(ik ram overigens op B om te voorkomen dat mijn beestjes onnodig nogmaals verzorgt worden, iets met ziektekosten enzo)

Dat is niet waar, Chevy, want ik moet er in elk geval drie keer op drukken. Maar toch bedankt voor je bijdrage, al ben je daar wat laat mee, ik had al antwoord geven. Ik dacht dat de Pokémon-link wel wat beter zou aansluiten bij Gallows belevingswereld, vandaar.

De bijdrage van vandaag is:
6. Mr. Polska - Berghuis

Het dit jaar uitgekomen "Alziend Oor" van Nouveau Riche bevat fijne, lome biets die subtiele, tedere poëzie ondersteunen als "zelfs een blinde mag mijn tieten zien" en "ik weet niet meer wat ik deed vannacht, maar wat ik nog weet is vinger op de klitter". Mr. Polska, de excuus-Pool van dit gezelschap, gaat introspectief op dit nummer, analyseert zichzelf als arbeider, de Poolse medemens in Nederland en zijn eigen toekomstdromen. En passant gooit die schat van een jongen er ook nog een flinke bups moederliefde er doorheen.

Slowgaze schreef:
Frederique Spigt wellicht, maar daar moet ik me wat verder in gaan verdiepen, al vind ik Mijn Hart Kan Dat Niet Aan wel heel mooi.

Ik ga u volgen in dit topique mits u belooft zich te gaan verdiepen in Fré. Jij Eefje ik Fré; okee?!

That's the spirit!

Fré komt langs. Suggesties zijn welkom. Afijn, hoe vinden jullie de bijdrage van vandaag?

Bram Vermeulen is nog een suggestie van mij.

Mr. Polska is totaal niet mijn ding, Extince en Osdorp Posse zouden wat dat betreft ook nog langs moeten komen.

Extince staat zeker op het lijstje, Osdorp Posse moet nog overwogen worden. Maar zeg nou zelluf: Koop een wasmachine voor mijn moooooeeeeder!

Misterfool
Ik ben aan de ene kant een trotste Nee-derlander als het op dit topique aankomt. aan de andere kant heb ik meer met engelstalige muziek.

Mijn serieus te nemen suggestie is van Nee'rlands beste pop-art band: Het.

Casartelli (moderator)
Ik reken toch ook nog wel op een fijne Robert Long...

Even voor de duidelijkheid: jullie kunnen allemaal wel suggesties doen, maar naast mijn eigen wil beslist verder alleen mijn bankrekening.

Kopen mensen je nu al om?

Wees blij dat mijn suggestie gratis is

Gast
geplaatst: vandaag om 15:33 uur

geplaatst: vandaag om 15:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.