MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Ja-Ja-Nee-derlandstalig

zoeken in:
@Aero: allergie gold Erik Spinvis; dat wakkert bij mij de Kollumse Klapperkou aan.

Re: Sinterklaas - de enige échte Nederlandse:

De Utrechtse:

Henk W, koning van de juxtapositie!

Rudi S schreef:
En waarom mogen wij deze niet horen?:

(embed)

Van de muziek van Wende ken ik maar heel weinig. Ik wilde De Nuttelozen van de Nacht hier wel plaatsen, maar ja, die stond niet op youtube.

Mjuman schreef:
@Aero: allergie gold Erik Spinvis

Kom eens snel uit je 'ik hap snel' toestand

Best beluisterde liedje ooit in 't Nederlands is nog steeds van een mocro.
12,9 miljoen youtube views (gaccumuleerd)

De pit lijkt er een beetje uit in de topic, vooruit dan maar hier nog een super mooie uit dit jaar en omdat de eigenaar van dit topic terecht aan de hoogste boom wordt opgehangen als hij dit liedje plaatst, doe ik het maar

En dan ook maar de nieuwe spinnievis

In het Gras
En wil Kilowatt niet meer van die wanstaltige glijmiddelliedjes plaatsen? Daarnast was die racistische opmerking ook niet echt nodig.

Slowgaze schreef:
(quote)

Van de muziek van Wende ken ik maar heel weinig. Ik wilde De Nuttelozen van de Nacht hier wel plaatsen, maar ja, die stond niet op youtube.

25. Wende - De nuttelozen van de nacht

Ik zou zweren dat m'n muze me ooit een andere versie liet horen dan deze uitvoering van het Brel-nummer, iets met zware drums geloof ik, maar deze versie is ook zeker niet te versmaden.
Met dank aan Rudi.

Ov'rigens, hoe vond men Krang?

'Rotterdammers' (met glijmiddel/zonder condoom)

Zoals ik waarschijnlijk al eerder gezegd heb; ik lever hier de bijdrages aan. Die Boyz slaan we dan ook en masse over voor de nieuwe inzending:

26. Gorki - Een Oude Zanger

"Een oude zanger die zingt over het verleden, want vroeger was je beter"

Gaan we nog feedback geven, beste volgers en lieve volgerettes?

Mag ik even terug naar Krang? Te gek nummer! Zelden zo'n geweldig gitaargeluid gehoord in een Nederlands nummer (klinken ze altijd zo, of is dit bedoeld als een soort groteske parodie op spierballenrock? Hoe dan ook, geweldige, Sonic Youth achtige gruis. Fijne tekst ook).

Gek dat ik hier nog nooit naar had geluisterd, gaat zeker meer van komen.

Van de waardering voor het fenomeen Gorki heb ik nooit veel begrepen. Dit nummer heeft mijn mening niet veranderd.

Daar ben ik het eigenlijk volledig mee eens. Gorki doet me bijzonder weinig, maar Krang is echt wel tof!

Gorki liedje kende ik niet maar ik vind het toch wel heel erg mooi een melancholie die erg aanspreekt en een mooie uitvoering.

Doet mij terugdenken aan iemand als Mark Linkous (Sparklehorse) .

Sandokan-veld schreef:
Mag ik even terug naar Krang? Te gek nummer! Zelden zo'n geweldig gitaargeluid gehoord in een Nederlands nummer (klinken ze altijd zo, of is dit bedoeld als een soort groteske parodie op spierballenrock? Hoe dan ook, geweldige, Sonic Youth achtige gruis. Fijne tekst ook).

Gek dat ik hier nog nooit naar had geluisterd, gaat zeker meer van komen.

Krang heeft/had an sich meer weg van Tom Waits, soms met een Beefheartesque tic, en heel soms moet ik ook wel een beetje aan Jane's Addiction denken.
Van het Krang-nummer 'Kraaien' is alleen een 'solo'-versie door André Manuel via youtube beschikbaar, maar laat ik die gelijk maar plaatsen. Tekst is wederom eindbaas.

27. André Manuel - Kraaien

28. Diggy Dex ft. Eefje - God van het Niets Doen

Diggy Dex is best een guilty pleasure. Vooral live was ie stiekem best gaaf. Op deze track zingt Eefje het refrein. Eefje is gaaf. Sowieso. Het is trouwens niet Eefje op de hoes. En "dezelfde vragen als je voorvaderen al zei", dat is lelijk. Maar dat doet Diggy Dex wel vaker, ietwat lelijke formuleringen. "Slagen tegen" i.p.v. "tegenslagen", zoietsch. Maar dit nummer kan er zeker mee door.

Eerst maar Diggy Dex , mooi gedaan det voorvaderen regeltje zal ook naast een soort handelsmerk wel de beste ritmische oplossing zijn hier.
Tja dichterlijke vrijheid en stoeien.
Het nummer is mooi gedaan en luisteren hierna is best prettig, Invisible Man stukje was beter nog door een stukje muziek gevolgd.
Waarom deze clip naar de 5:11 minuten gaat is een raadsel.
Mooi refrein trouwens van die zangeres (die inderdaad waarschijnlijk geen potje mayo is).

Manuel wordt inderdaad met of zonder Krang, vaak met Tom Waits (en heel soms Beefheart) vergeleken, naast de voordracht ook wel door de gebruikte instrumenten.
Hij maakt het zeker in dit nummer ook nog waar.

Mooie aflevering.

Dank je, Rudi, voor het compliment. Daar ben ik blij mee.
Als anderen een mening hebben, dan mag die uiteraard ook verkondigd worden. Ook als het negatief is. Dan word ik wel een beetje verdrietig en emo, maar ik ben een echte vent en ik zet me er wel over heen heur.

29. Sesamstraat - Zoek de Zeep

Klassiekert. Punt.

En vanavond, we schrijven op de zevende van oktober, dient men naar De Wereld Draait Door te kijken; Eefje is te gast.

Slowgaze schreef:
En vanavond, we schrijven op de zevende van oktober, dient men naar De Wereld Draait Door te kijken; Eefje is te gast.

Eefje was erg mooi, René was... minder. Maar ja, als je al op de verkeerde toon begint is het lastig om dat ooit nog goed te maken.

Toen Eefje klaar was, zou René gaan zingen, dus heb ik de tv maar uitgezet. Wat zong René?

Om terug te komen op Krang, het hoogtepunt was toch wel André Manuel's solo-album met de hele originele naam ''Krang''. Met een prachtige ''De Kraaien''.

André Manuel - Krang (1996)

30. De Heideroosjes - Ik ben niet bang

Niet altijd even subtiel ('een groep pedofielen vraagt om meer begrip/in jezelf snijden is superhip', ik geef toe, om die zin moest ik heel, heel erg lachen), maar 'Ik ben niet bang' is voor hun standaard een vrij subtiel, best wel mooi nummer.

pestkop EEFJE tegenwoordig gewoon Eefje de visser

Misterfool
Mag ik een voorstel doen:

een van de beste nederlandstalige nummers die ik ken.

Boudewijn De Groot

Deze vind ik misschien nog wel beter:

Misterfool
Die is inderdaad ook heel sterk, maar mist weer die subtiele jazzinvloeden die canzone wel heeft.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:11 uur

geplaatst: vandaag om 17:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.