MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de Jaren '90

zoeken in:
Nog tweemaal Through Silver in Blood Ik heb een miniscule kleine hoop..

Nog 2 laatste kanshebbers beluisteren en dan kom ik ook met mijn lijstje.

1. Talk Talk - Laughing Stock (1991)
2. Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness (1995)
3. Sam Brown - 43 Minutes (1993)
4. Massive Attack - Mezzanine (1998)
5. Living Colour - Time's Up (1990)
6. Björk - Homogenic (1997)
7. Air - Moon Safari (1998)
8. Peter Hammill - Fireships (1992)
9. Tori Amos - Little Earthquakes (1992)
10. Smashing Pumpkins - Siamese Dream (1993)
11. Crowded House - Woodface (1991)
12. Björk - Post (1995)
13. Lenny Kravitz - Mama Said (1991)
14. Massive Attack - Blue Lines (1991)
15. Jellyfish - Spilt Milk (1993)
16. Radiohead - OK Computer (1997)
17. Metallica - Metallica (1991)
18. Nirvana - Nevermind (1991)
19. R.E.M. - Automatic for the People (1992)
20. Tricky - Maxinquaye (1995)

Zware bevalling, en met ook voor mijzelf verrassende positioneringen. Heb ook het idee dat ik nog aardig wat van dat decennium moet gaan luisteren!

Ik heb niet gekozen om mijn stemmenlijst trouw te blijven, maar net zoals in de 70s te kijken naar mijn gevoel bij de albums. Beter gezeged: waar ik met het beste gevoel op terugkijk of welke ik het liefst nog een keer kan opzetten. De enige 5,0* was Ten (live-albums weggelaten)

01. Sigur Rós - Ágætis Byrjun (1999)
02. Godspeed You Black Emperor! - F♯A♯∞ (1997)
03. Talk Talk - Laughing Stock (1991)
04. Porcupine Tree - The Sky Moves Sideways (1995)
05. Pearl Jam - Ten (1991)
06. Marillion - Brave (1994)
07. Kent - Isola (1997)
08. Radiohead - OK Computer (1997)
09. Low - I Could Live in Hope (1994)
10. Depeche Mode - Violator (1990)
11. Porcupine Tree - Stupid Dream (1999)
12. Built to Spill - Perfect From Now On (1997)
13. Ride - Nowhere (1990)
14. Madrugada - Industrial Silence (1999)
15. Pink Floyd - The Division Bell (1994)
16. Counting Crows - August and Everything After (1993)
17. Dire Straits - On Every Street (1991)
18. Pulp - Different Class (1995)
19. Suede - Suede (1993)
20. Crowded House - Woodface (1991)

Net afgevallen:
16 Horsepower - Sackcloth 'N' Ashes (1996)
Michael Jackson - Dangerous (1991)
Mad Season - Above (1995)
Godspeed You Black Emperor! - Slow Riot for New Zerø Kanada (1999)
Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors (1990)
Mark Knopfler - Wag the Dog (1998)
The Verve - Urban Hymns (1997)

5 albums in mijn top 20 die ik deze week ontdekt heb. In mijn afvallerlijstje staan ook nog eens 4 nieuwe albums. Ik geloof niet dat mijn eerdere ontdekkingsreizen zo succesvol waren.

Edit: Built to Spill vergeten. Daardoor valt 16 Horsepower als allerlaatste af.
Edit2: Weer een album vergeten. Ride - Nowhere. HIStory gaat eruit..

Over een kwartier ga ik beginnen rekenen en dan worden lijstjes niet meer meegenomen!

Mooi lijstje Chevy! Het wordt nog eens wat met jou!

divart schreef:
20 Henk Temming - De Hulpsinterklaas (1991)

Je verwacht het niet!

Zo, de telling is gedaan. Nog even de opmaak doen en dan verwacht ik rond 19.00 de eerste update.

Ik kan alvast twee dingen melden: De nummer 1 heeft het hoogste puntenaantal tot nu toe. Dat mag ook wel met zoveel deelnemers. Als tweede wil ik alvast Ataloona condoleren.

orbit schreef:
Nog tweemaal Through Silver in Blood Ik heb een miniscule kleine hoop..

Ik hoop in ieder geval dat die plaat in de top 40 staat. Of die hoop gegrond is, zal snel duidelijk zijn..

MarkJS schreef:
4. Frank Boeijen - De Ballade van de Dromedaris (1998)

Mooi!

Ik heb er de tekst wel voor gemaakt, dus ik laat hem lekker staan.
41. Sparklehorse - Vivadixiesubmarinetransmissionplot (1995) (46 punten) 9x genoemd Nr. 1 van Slowgaze
Dit was één van de twee albums die ik zojuist bedoelde. Ik was met goede moed begonnen, maar toen riep de plicht. Ik moest koken. Daarom alleen het begin gehoord. Het klonk niet verkeerd, maar het zou mijn top 20 denk ik niet gehaald hebben. Wel eentje om later een keertje volledig te beluisteren.
Ataloona schreef:
Mark Linkous is niet alleen multi-instrumentalist, maar ook multi-stylist. Sparklehorse waagt zich met succes in meerdere stylen en genres. De teksten samen met de droevige en breekbare stem en eveneens droevige muziek zorgen ervoor dat ik het nauwelijks kan drooghouden.

40. Morphine - Good (1992) (47 punten) 8x genoemd Nr. 1 van Paalhaas
Niet Cure for Pain, maar Good komt in de top 40. Zeer opmerkelijk gezien de cijfers hier op MuMe. Ik heb het album niet beluisterd, dus volsta ik met deze quote:
Marko schreef:
maar dit is zeker een mooie hybride tussen de blues en alternatieve rock. Mark Sandman heeft een mooie lage stem, en de lage tonen staan centraal op Good. De blaasinstrumenten omlijsten de onrustige baslijn en in combinatie met de stem vormen deze geluiden echt een samenhangende drie-eenheid, de signature sound van dit album.

39. Nine Inch Nails - The Downward Spiral (1994) ( 47 punten) 9x genoemd Hoogste Positie Ataloona, Paap_Floyd
Tja, metal/electronic. Ik hou het maar bij het stukje van Ataloona:
Ataloona schreef:
Dit album gemaakt onder velen depressies,
mijn impressie van een neerwaardse spiraal..

Keihard, gruizig, beukend geen woorden voor eigenlijk.

38. DJ Shadow - Endtroducing..... (1996) (47 punten) 10x genoemd Nr. 1 van 4
Tijdens de "Favoriete Nummers KO (Editie 3)" ontdekte ik het nummer Stem / Long Stem. Ik kan me niet heel veel van het nummer herinneren, maar wel dat ik het een erg sterk nummer vond. Waarom ik dit album nog niet beluisterd heb? De speelduur. Mijn grootste hekelpunt wat betreft hiphopalbums, ze duren altijd zo lang...
Koekebakker schreef:
Ik vind dit een weergaloze plaat. En niet eens omdat het een baanbrekende muziekcollage is (het album schijnt uitsluitend samples te bevatten: iedere drumbeat, synthesizer of tekstflard is dus in feite "gejat"), maar ik vind het resultaat onbeschrijflijk mooi. Middels een geniale aaneenschakeling van geluidsfragmenten bouwt DJ Shadow een imponerende spanningsboog op met een diepe emotionele impact.

37. Suede - Dog Man Star (1994) (49 punten) 9x genoemd Nr. 1 van 2
De oplettende deelnemer had al gezien dat ik het debuut van deze (net ontdekte) band in mijn top 20 had. Simpelweg, omdat ik Dog Man Star nog niet beluisterd had toen ik die lijst had gemaakt. Zojuist heb ik dit album alsnog beluisterd, omdat ik wist dat deze de lijst zou halen. Ik kan niet zeggen dat ik blij ben dat deze er in staat ipv het debuut, want met name het begin is niet helemaal mijn cup of tea. Maar toen het album eindigde met Still Life en daarvoor het nog mooiere Asphalt Word, kon ik niet anders concluderen dan dat ik dit album gauw maar nog een keer op moet gaan zetten.
aERodynamIC schreef:
Allemaal bij elkaar ingrediënten die er voor zorgen dat dit een van mijn lievelingsalbums is geworden. Een album dat ik nog steeds met alle liefde kan draaien alsof ik het voor de eerste keer hoor.

Leuk gedaan zo chevy en sowieso complimenten voor al deze topics

Leuk gedaan met die quotes. Built to Spill had ik hoger verwacht, maar ze staan erin.

Goed bezig Chevy. Ik zou overigens zeker Morphine nog een keer de kans geven, zeer bijzondere muziek.

Straks ga ik nog eens Morphine draaien

Ik zag dat ik een fout had gemaakt met El Ninjo's lijstje (daar stonden de albums van iemand anders). Gelukkig verandert dit niks aan de onderste 5, zodat ik niks hoef te wijzigen.

Maar dus wel met het lijstje van Arrie.

Hiermee komt The Downward Spiral er alsnog in en verdwijnt Sparklehorse.

Jammer van Sparklehorse, mijn nummer 3.
Had wel verwacht dat die een stuk hoger zou staan sowieso.

Al heb ik NIN ook op 7.
Die is ook wel erg laag geeindigd...

Terwijl Chevy de punten nog eens natelt maak ik even schaamteloos reclame voor een ander topic en wel ééntje met enkel nieuwe muziek: Muziekgames >> MusicMeter: Song van het Jaar 2011 competitie

We spelen momenteel de maandfinale en het zou leuk zijn als er nog wat meer mensen aanhaakten. De uitslagen van de vorige maanden zijn overigens hier te vinden. Aan het einde van het jaar spelen we een grote finaleronde waarmee we tot een mooie eindlijst voor heel 2011 komen.

36. Talk Talk - Laughing Stock (1991) ( 51 punten) 10x genoemd Hoogste Positie axel33
Opmerkelijk dat deze zo "slecht" scoort in verhouding tot Spirit of Eden. Ok, deze is een stuk minder beluisterd, maar ze scoren allebei even hoog en deze behaalt nog niet eens de helft van de punten die Spirit of Eden haalde. Met een stuk meer deelnemers. Wellicht dat Spirit of Eden toch geliefder is en dat het gemiddelde alleen gelijk is, omdat Spirit of Eden ook niet-liefhebbers treft.
axel33 schreef:
De band heeft vanaf 1988 met het album The Spirit of Eden het roer drastisch omgegooid en gekozen voor een volstrekt eigen stijl die het midden houdt tussen jazz, ambient en avant-garde... maar tegelijkertijd geen van drieën is, 'n 'probleemgeval' dus. De opvolger Laughing Stock zet die lijn nog rigoureuzer EN overtuigender voort. De muziek - die bijna compleet wordt voortgebracht door een breed scala van akoestische instrumenten - lijkt niet meer van deze wereld te komen en trekt zich ook niets aan van zaken als tijdsverloop of direct herkenbare structuren en ontwikkelt zich schijnbaar spontaan vanuit het niets.

35. Built to Spill - Perfect from Now On (1997) ( 52 punten) 9x genoemd Nr. 1 van 2
En dan te bedenken dat ik deze bijna vergeten was.

Er zijn van die albums waar je van tevoren al een goed gevoel bij hebt. Dit was er zo een. En mijn gevoel klopte. Een prachtig album.
Paalhaas schreef:
dit is een verslavend album, met prachtige, continu evoluerende mini-symfonietjes. Het geeft niet direct al haar schatten prijs, maar de geduldige luisteraar wordt rijkelijk beloond.

34. Nirvana - MTV Unplugged in New York (1994) ( 53 punten) 9x genoemd Hoogste Positie 3
Ook deze heb ik deze week dan eindelijk volledig beluisterd. Een aantal losse nummers kende ik al, maar unplugged trekt mij niet zo. Tot nu toe wist alleen Golden Earring (The Naked Truth) echt wat toe te voegen aan unplugged. Bij Nirvana ligt dat misschien anders. Nevermind vind ik best ok, maar niet denderend. Terwijl ik bij was Unplugged best een aantal goede nummers kan ontdekken. Met in het bijzonder About a Girl.
west schreef:
Zo is het: de emoties gieren door de boxen en de steengoede muziek trouwens. Want ontdaan van hun Grungelaag blijken het (ook) waanzinnig mooie nummers te zijn, stuk voor stuk. De teksten komen in deze unplugged versie en zo intens gezongen door Kurt ook goed tot hun recht.

33. Tool - Ænima (1996) ( 53 punten) 11x genoemd Hoogste Positie 2
Ik meen het. Ooit zal ik het metalgenre ook eens gaan proberen. Helemaal als ze 15e staan in de top 250. Voor nu laat ik ze nog even links liggen.
Gajarigon schreef:
maar op Ænima helt de balans nog altijd ruimschoots over naar de positieve kant. Het is een eigenzinnig album dat zich niet snel blootgeeft, maar wie zich de moeite getroost om het te ontdekken zal er veel plezier aan beleven. 5*

32. Crowded House - Woodface (1991) ( 54 punten) 12x genoemd Nr. 1 van sebas
Mooie notering voor de band die van die mooie popliedjes kan maken. Bij dit album duurde het even, voordat het kwartje viel, maar inmiddels zet ik het album graag op. Wat ook wel blijkt uit de notering in mijn top 20.
Tribal Gathering schreef:
Wanneer dit album goed is, is hij ook echt fantastisch. Nummers als Fall at your feet, Four seasons in one day, She goes on en How will you go zijn prachtige popsongs.

31. The God Machine - One Last Laugh in a Place of Dying... (1994) ( 55 punten) 9x genoemd Nr. 1 van Don Cappuccino
Ik wilde dit album echt graag beluisteren. Echter is deze niet te beluisteren via Spotify, maar gemak dient de mens en dus heb ik gekozen voor andere albums. Wellicht met terugwerkende kracht.
Koekebakker schreef:
Direct al bij eerste beluistering sloeg het in als een bom. En nog altijd zuigen zowel de overdonderende, noisy uitbarstingen van gitaargeweld als de met heerlijk zoete strijkers gearrangeerde ballades me mee in een treurig, maar schitterend muzieklandschap.

Leuk idee, met die quotes, chevy. Er zijn toch al enkele van m'n nominaties voorbijgekomen, ik had wel gehoopt dat Built to Spill wat hoger zou staan, maar soit.

Te laat, maar na al het werk post ik hem toch maar even:

1. Nirvana - Nevermind (1991)
2. Jeff Buckley - Grace (1994)
3. Tool - Ænima (1996)
4. Rage Against the Machine - Rage Against the Machine (1992)
5. The Prodigy - The Fat of the Land (1997)
6. US3 - Hand on the Torch (1993)
7. dEUS - In a Bar, Under the Sea (1996)
8. Transglobal Underground - International Times (1994)
9. 16 Horsepower - Sackcloth 'N' Ashes (1996)
10.Smashing Pumpkins - Adore (1998)
11.Soundgarden - Superunknown (1994)
12.Senser - Stacked Up (1994)
13.Asian Dub Foundation - Facts and Fiction (1995)
14.Wizards of Ooze - The Dipster (1994)
15.Therion - Vovin (1998)
16.Monster Magnet - Powertrip (1998)
17.Kyuss - Sky Valley (1994)
18.The Jon Spencer Blues Explosion - Now I Got Worry (1996)
19.Leftfield - Leftism (1995)
20.Buckshot LeFonque - Buckshot LeFonque (1994)

Toelichting: Nomaal doe ik niet mee aan dit soort rankinglijstjes, omdat ik het altijd een onmogelijke opdracht vind. Omdat Chevy het me echter per pm zo vriendelijk gevraagd had, heb ik me er toch aan gezet, met de volgende criteria voor mezelf: 1 album per artiest, keuze uit de albums die ik toen in de betreffende periode als favorieten had. Dit verkleinde aanzienlijk de database, en maakte het een klein beetje minder onmogelijk.

AOVV schreef:
Leuk idee, met die quotes, chevy. Er zijn toch al enkele van m'n nominaties voorbijgekomen, ik had wel gehoopt dat Built to Spill wat hoger zou staan, maar soit.
Ikzelf ook gezien de voortvarende plaats in de OOR-variant.

Mijn nummer 1 in de top 40!

Mijn dag is helemaal goed. Ik hoop dat er ook nog een quote van mij komt.

Als je er een mening bij had geschreven, had ik daar iets van genomen.

Ik heb toch genoeg berichten bij dat album geschreven. Maar, ja. Nine Inch Nails staat trouwens wel erg laag, die had ik toch wel boven The God Machine verwacht. The God Machine heeft maar 2 albums.

Maar ik ga niet alle berichten afspeuren. Ik filter op de meningen, omdat dat de efficiëntste manier is om duidelijke berichten te krijgen.

Dat snap ik. Ik zal eens een review bij dat album schrijven, dat was ik toch nog van plan.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:14 uur

geplaatst: vandaag om 03:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.