MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de Jaren '00

zoeken in:
Inderdaad.

Je bent een goede jongen.

Het levert mij zelf natuurlijk ook genoeg op. Ik geloof niet dat ik ooit zoveel moois heb ontdekt als de afgelopen 5 weken. Maar de waardering hier is natuurlijk een mooie extra.

Gorillaz er net niet in.

Wel allemaal prima albums tot nu toe, op de twee albums na die ik niet ken. Van Boards of Canada ken ik alleen Music Has the Right to Children en die heeft me nooit gepakt. Van Antony ken ik ook een andere (ik geloof het debuut). Had Bruce trouwens niet verwacht, maar het is hem gegund. Het is een uitstekend album.

32. Godspeed You Black Emperor! - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven (2000) ( 48 punten) 8x genoemd Nr. 1 van McSavah
Uiteraard hadden we in de 90’s F#A#∞. Deze eindigde destijds prima in de top 20. Deze dus niet. En dat terwijl deze een plek of 100 hoger in de top 250 staat. Nu kun je zeggen dat er meer concurrentie is (men kent immers meer albums), maar het puntenaantal is ongeveer de helft. Ik ben er in ieder geval blij mee. Ik heb dit album met de koptelefoon geprobeerd en met op de installatie hier, maar in beide gevallen kon het me niet boeien. In tegenstelling tot eerdergenoemde. Wellicht zal ik ooit van deze plaat de genialiteit in zien, je weet het nooit.
glimlicht schreef:
Zielen ontwaken, ogen openen en lichamen bewegen. Een nieuwe dag begint, de zon schijnt fel op het gezicht wanneer de biologische gordijnen opengaan. Handen rekken zich uit, rapen nog wat reserves energie bij elkaar om het net ontwaakte wezen te helpen richting het ritme van de dag. Mensen, dieren, insecten, planten. De zee, de zon, de wind, de aarde. Alles word in beweging gezet. Het leven begint. De eerste glimlach, de eerste traan, de eerste dans. Volmaakt en levendig. Vast in een stroomversnelling van emoties.

31. Muse - Origin of Symmetry (2001) ( 48 punten) 10x genoemd Nr. 1 van MarkJS
Een zeer matig optreden van Muse in dit spel. Met elk mogelijk album genoteerd in de top 250 mag je toch meer verwachten? Absolution doet het nog best aardig met een 60e plek, maar Black Holes scoort nog net top 400 en The Resistance staat niet eens bij de bovenste 500. Bijna een schandalig laag aantal. Origin of Symmetry, overigens de minste vind ik, haalde het gelukkig wel. Een schrale troost voor zo’n geliefde band.
MarkJS schreef:
Aan de eerste zes nummers zou ik allemaal 5 sterren kwijt kunnen, topnummers. Onze vriendengroep bestond in die tijd uit 6 man. Eentje vond Muse maar een matige Radiohead-kloon, de anderen vonden het een top album en hadden allemaal een ander favoriet nummer op de cd, de nummers 1 t/m 5.
New Born met dat simpele, maar mooie piano -ntro voordat de gitaar je wegblaast.
Opnieuw een simpel maar mooi paino-introotje voor Bliss, voordat die synthesizer-riff erdoor komt en de gitaar het nummer op gang brengt. Een fantastisch zingende Bellamy maakt het nummer helemaal af.
Niet voor niets is “uit het leven gegrepen” mijn favoriete rubriek van Reader’s Digest.

30. Queens of the Stone Age - Songs for the Deaf (2002) ( 48 punten) 11x genoemd Hoogste Positie: 5
Een album dat ik zeker beluisterd zou hebben, mocht het op Spotify hebben gestaan. Daar dat niet het geval is en ik weinig tot geen affectie heb met Queens of the Stone Age is het er dus niet van gekomen. Niet dat ik daar dit spel voor nodig heb om mij te interesseren, want een 24e plek interesseert sowieso. Jammer, maar helaas. Hier heb ik weinig zinnigs over te melden.
deric raven schreef:
Dit is het geluid van de uit gespuugde nomadenvolk; wonend in de woestijn.
Kromme pijnlijke ruggen door het harde werken.
Generatie op generatie door gegeven.
Sex op de achterbank van je vaders auto met het buurmeisje.
Dat bezwangerd raakt door onzorgvuldig geplande wellust.
Leven in een woonwagenkamp.
De avond door brengen met een biertje bij brandende olievaten.
Overlevingstocht in een kansarme maatschappij.
Een kant van Amerika waar men liever niet aan herinnerd wordt.
Een uitzichtloze situatie.

Wel matig trouwens, slechts 3 meningen.

29. Peter Gabriel - Up (2002) ( 49 punten) 9x genoemd Hoogste Positie: 2
Peter Gabriel? Dat is toch die 80s-artiest? Huh, maar nu staat hij er wel in. Uhmm… wat nu? Ik heb er over heen gekeken in ieder geval. Sorry.
daniel1974nl schreef:
Gabriel slaat hier een weg in die wellicht in het verlengde ligt van Us, maar niet zo zeer van So. Vooral met de tour, toen verschillende keren nummers van Us, die van Up opvolgen kon je goed horen hoe deze eigenlijk in elkaars verlengde liggen en elkaar opvolgen. Wellicht prachtig aaneengeregen door OVO, die ongetwijfeld het schakelwerk is tussen deze twee. Het gaat ook vaak terug naar het werk van 1,2,3 en 4, in de zin dat het bij vlagen duisterder, experimenteler en gedurfder is. De Afrikaanse invloeden die juist So, zo kenmerken zijn hier helemaal lossgelaten, voor krachtige en bij vlagen agressieve nummers.

Op naar de volgende update, heb nog niks van mijn lijstje gezien.

Update, toch wel Gabriel met Up

Peter Gabriel? Oké, daar zou ik ook overheen kijken. Ik heb zelfs nog nooit van dat album gehoord. Verrassend.

Ik denk dat die van Queens of the Stone Age jou niet zo ligt trouwens, Chevy.

Gert P schreef:
Op naar de volgende update, heb nog niks van mijn lijstje gezien

Ik ook niet, maar ik verwacht dat eerlijk gezegd ook niet. Wel jammer.

Arrie schreef:
Ik denk dat die van Queens of the Stone Age jou niet zo ligt trouwens, Chevy.
Ik ook niet, heb er wel eens wat nummers van op YouTube beluisterd.

Mag ik overigens alsnog een voor I Am a Bird Now doen.

Mwa, ik vind zijn 70's en 80's werk beter. Ik heb niet veel met zijn albums vanaf Us.

wat een prachtige quotes weet je te selecteren!

28. Bon Iver - For Emma, Forever Ago (2007) ( 52 punten) 11x genoemd Hoogste Positie: 2
Bon Iver. Een artiest waar ik altijd een negatieve gedachte bij had. Zo’n irritante stem en slaapopwekkende muziek. Maar telkens als ik het dan weer beluister, kan ik er niks slechts aan ontdekken. Nu ben ik niet zo lyrisch over zijn nieuwe album als sommigen, maar dit album vind ik behoorlijk sterk. Ik had deze eerlijk gezegd wel hoger verwacht.
DirkM schreef:
Gelukkig bleef Bon Iver me bekoren met deze plaat en staat ie tegenwoordig terecht op de tweede plaats. De poetische teksten, het mooie breekbare stemgeluid van Justin Vernon in combinatie met de acoustische begeleiding en een fijne alternatieve drumkit: al met al heerlijke avondmuziek. Het geheel maakt dat For Emma, Forever Ago alles heeft wat een goed album moet hebben!

27. Gazpacho - Tick Tock (2009) ( 54 punten) 9x genoemd Nr. 1 van Misterfool, Papartis
Ah, daar is nummer één. Gazpacho is echt zo’n MuMe-band. Hoewel ik (veel) meer heb met Night (zowel persoonlijk als met het album zelf) is dit ook een geweldig album. Mede door 2 nummer 1-noteringen makkelijk in de top 30. Stond ook geruime tijd boven Night, maar ere wie ere toekomt en Night is erop en erover gegaan.
Kasperbert schreef:
Voor Tick Tock kan ik niets anders zeggen dan 'hulde'. Wat een plaat! Zoals Casartelli zegt: het wordt gevaarlijk om Night niet als opwarmer te zien van deze plaat. Maar als ik me bedenk dat ik Night in eerste instantie niet super bijzonder vond, maar dat het uitgegroeid is tot een van mijn favoriete platen, en als ik me bedenk dat deze Tick Tock die ik vanaf het begin al fantastisch vond ook alleen maar aan het groeien is, hoe geweldig zal deze plaat dan wel niet in de toekomst voor me gaan worden? De tijd zal het leren. In elk geval bewijst Gazpacho hier met speels gemak geen eendagsvlieg te zijn.

26. Songs: Ohia - The Lioness (2000) ( 54 punten) 10x genoemd Hoogste Positie: 2
Jaja, weeral een persoonlijke favoriet. The Lioness was een album waar ik nooit aan heb moeten wennen. Velen vinden zijn stem irritant of moeilijk aan te wennen. Ik heb er nooit problemen mee gehad en vond dit gelijk al een intrigerend album. Ik heb een keer een bericht geplaatst bij het album “Hier word ik stil van…” en daar sta ik nog 100% achter. Wat een album.
lebowski schreef:
Wat kan ik erover zeggen: vanaf de eerste luisterbeurt maakt deze muziek diepe indruk op me, met name het openingsnummer is betoverend mooi. Broeierig en heel fraai gezongen, het bewijs dat je geen wereldstem nodig hebt om iemand te kunnen grijpen. Ik moest tijdens het luisteren denken aan Crazy Horse (niet de stem, maar die slordige en daardoor juist zo meeslepende manier van spelen) en aan Nick Drake (en dan wel de manier van zingen).

25. Madvillain - Madvillainy (2004) ( 54 punten) 10x genoemd Hoogste Positie: 2
Hiphopalbums van korter dan 50 minuten. Zo zie ik ze graag. 22 nummers die samen maar 45 minuten duren. Ik ben deze nu aan het beluisteren, maar ik vraag me af wat hier zo geniaal aan is. Sowieso ben ik niet zo’n fan van die korte sample-achtige stijl, maar dan nog eens 22 keer?
levenvergeten schreef:
Ergens besef je dat dit misschien wel eens het perfecte hip-hop album zou kunnen zijn; de beats zijn ongelooflijk strak, MF DOOM schiet met scherp en de rhymes zijn vaak erg leuk.

Maar wat het vooral zo goed maakt is dat dit album, misschien wel meer dan enig ander hip-hop album een sterk geheel vormt. De sfeer is overkoepelend, en het lijkt alsof alle tracks met hetzelfde concept te maken hebben. Waar de meeste hip-hop albums mij in de oren klinken als een verzameling tracks, is dit album eerder het tegenovergestelde
Oh dat. Nee, dat hoor ik er niet in.

En doe ook maar gelijk de laatste update. Tot morgen!

24. Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold (2008) ( 60 punten) 11x genoemd Nr. 1 van Rhythm & Poetry
Het begon allemaal met Painting. Een nummer dat ik beluisterde voor de MuMe Ladder en het was het eerste hiphopnummer waar ik echt verkocht bij was. Sterke beat, strakke lyrics en een wereldnummer. Blijkbaar had Rob dat opgepikt, want een paar weken later kreeg ik dit album als tip in het tipspel. Een andere topper leerde ik kennen: Yesterday. Als volledig album toch te eentonig om de volledige speelduur interessant te blijven, maar het is wel het enige hiphopalbum dat ik een voldoende heb gegeven. Ook Became (winnaar van “Song van het jaar 2011 competitie”; maarteditie) vind ik een uitstekend nummer. Atmosphere is de enige hiphopartiest waar ik nooit tegenop zie.
Rhythm & Poetry schreef:
Werkelijk niets ontbreekt op dit album. Slug gaat van dubbelzinnig (The Skinny) naar een meezinger (You) en van een relaxt nummer (Painting) naar een luisterliedje met sterke lyrics (Me). En zo heeft elk nummer wel iets wat ik er geweldig vind. Sowieso heeft Slug naar mijn mening een van de mooiste (zo niet dé mooiste) stemmen in de rapscene. Ant is op dit album in een uitstekende vorm en is met recht een van mijn favoriete producers. Heerlijke samples (onder meer van liveinstrumenten) geven het album een perfecte sfeer. Soms zomers, een andere keer weer tragisch. Ze passen in elk geval prachtig bij de stem van Slug. Daarmee mag ik dit met recht mijn favoriete album van 2008 noemen (tot nu toe).

23. Gazpacho - Night (2007) ( 61 punten) 10x genoemd Nr. 1 van Dieter
En daar is de andere alweer. Jammer genoeg niet heel hoog, maar toch wel een mooie prestatie voor zo’n (relatief) onbekend album. Natuurlijk wel zeer terecht. Vannacht een keer gedraaid met de koptelefoon en vandaag weer eens gedraaid op de stereo. Ongekende schoonheid en van der mate hoog niveau zoals je het zelden ziet. Episch is het woord dat ik zoek.
Gajarigon schreef:
Dankjewel MuMe voor deze prachtige ontdekking! Gazpacho's Night is heerlijke atmosferische symfonische rockmuziek. Muzikaal erg bombastisch en meeslepend, met enkele serieuze climaxen en veel melodieuze passages met piano en viool die de gitaren versterken. Het is ook een soort conceptalbum, met terugkerende motiefjes
Niks aan toe te voegen. Prachtige klassieke stukken inderdaad.

22. Tool - Lateralus (2001) ( 64 punten) 12x genoemd Nr. 1 van JJJ, Don Cappuccino
Had deze even 3 plaatsen hoger gezet. Dan had ik deze ook beluisterd. Ik zou hem nu kunnen beluisteren, maar voetbal gaat voor (jaja, het is weer begonnen ). Daar waar Ænima in de 90s nog onderin de top 40 eindigde, komt deze zeer dicht bij de top 20. En met zoveel aanhangers kun je toch niet anders dan nieuwsgierig worden?
wisselstroom schreef:
Het hele plaatje zit gewoon zo goed in mekaar: geluid kraakhelder, geweldige songs, sterke opbouw van de nummers, goed gebruik van fillers, supergoeie afwisseling tussen trage meeslepende gedeelten en brute uitbarstingen van de instrumenten. Dat alles retestrak uitgevoerd door topmuzikanten. Het is alsof bijna elke noot op dit album, en dat zijn er nogal wat, raak is.

21. Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not (2006) ( 67 punten) 14x genoemd Hoogste Positie: 2
Wie zei er ook alweer dat ze wel erg weinig genoemd werden? Ok, destijds was dat wel waar. Met name in de tweede helft zijn ze vaak genoemd. Ook zelden erg hoog en daarom hebben we weer eens een echte puntensprokkelaar. Ik heb vrij weinig met onze Noordpoolse apen, maar wie weet denk ik er bij beluistering van een volledig album anders over. Eigenlijk ideaal om een album als deze te beluisteren tijdens zo’n week, maar het trekt me gewoon niet.
bram1610 schreef:
Het accent van Alex Turner valt bij geen enkele AM/LSP te missen, maar op dit schijfje springt het er toch echt uit, in positieve zin. Een fijn Brits knullen stemmetje maar toch rauw en krachtig.
En dit is zeker niet het enige positieve aan dit album, de nummers zijn van grote kwaliteit. Luistert makkelijk weg, zonder commercieel te zijn. Ook weet WPSIATWIN (heerlijke afkorting) mij telkens weer te trekken, elk moment van de dag, elke emotie die ik voel: het heeft het allemaal.

Ik hoop nog altijd op 2 keer Joanna Newsom en heel misschien nog iets van Dälek of Cannibal Ox (heb ik eigenlijk totaal geen hoop in) en de rest laat ik maar over me heen komen. De nummer 1 lijkt me al wel bekend en hopelijk is het dan ook Funeral.

Jammer, had Bon Iver en Atmosphere hoger verwacht. Ook jammer dat Trentemoller het niet gehaald heeft. De progbende heeft ook duidelijk toegeslagen, met Up en 2x Gazpacho... We krijgen ook nog 2x Porcupine Tree en Marillion. Van mijn eigen lijstje alleen nog Kid A, Boxer en Untrue.

6 van de 40 progalbums. Nou nou, wat heeft de "progbende" toegeslagen...

chevy93 schreef:
01. Keane - Hopes and Fears (2004)
02. Nils Frahm - Wintermusik (2009)
03. Gazpacho - Night (2007)
04. Sigúr Ros - ( ) (2002)
05. Michael Bublé - Michael Bublé Meets Madison Square Garden (2009)
06. Marillion - Marbles (2004)
07. Porcupine Tree - Fear of a Blank Planet (2007)
08. Immanu El - They'll Come, They Come (2007)
09. Nils Frahm - The Bells (2009)
10. Songs: Ohia - The Lioness (2000)
11. Gazpacho - Tick Tock (2009)
12. Dustin O'Halloran - Piano Solos (2004)
13. Ólafur Arnalds - Eulogy for Evolution (2007)
14. Coldplay - Parachutes (2000)
15. Porcupine Tree - Lightbulb Sun (2000)
16. Fleet Foxes - Fleet Foxes (2008)
17. Muse - Absolution (2003)
18. Explosions in the Sky - Those Who Tell the Truth Shall Die, Those Who Tell the Truth Shall Live Forever (2001)
19. Kent - Vapen & Ammunition (2002)
20. Mark Knopfler - Shangri-la (2004).
UK: VII
VS: IV
Duitsland: II
Noorwegen: II
IJsland: II
Zweden: II
Canada: I

Stijn_Slayer
Poeh, ik lig al flink achter.

Tot nu toe vind ik het een leuke lijst. Ik ken niet alles, maar ´t is toch al best redelijk divers. Bon Iver vind ik wat overschat, maar wel 3,5*. Wilco vind ik dan interessanter. Gazpacho kan ik volgens mij ook best wel waarderen als ik er de tijd voor vind om er eens naar te luisteren. Jason Molina ken ik wel, en dat is mijn ding, maar ik ken er nog geen volledige albums van. Atmosphere kan ik ook wel waarderen, en voor Tool heb ik om hun instrumentale en compositionele kwaliteiten veel waardering.

Die plaat van Gabriel ken ik nog niet. Ik heb niet veel met zijn meer mainstream werk, maar ik weet niet of deze daar onder valt. Leuk in ieder geval dat hij nog genoemd wordt. Ik had er geen rekening mee gehouden.

Antony vind ik goed, maar ik trek zijn stem echt niet. Muse en Arctic Monkeys vind ik troep en Queens of the Stone Age gewoon saai.

BoC gaat in ieder geval op het ontdekkingslijstje.

Nee, het is niet helemaal zijn mainstream werk (ik neem aan dat je op So doelt) maar ik vind het niet zo veel bijzonders zoals ik al aangaf. Hij bereikte zijn hoogtepunt met Passion, maar daarna was het voor mij niet zo top meer.

Casartelli (moderator)
chevy93 schreef:
6 van de 40 progalbums. Nou nou, wat heeft de "progbende" toegeslagen...

Up is natuurlijk ook niet echt een archetypisch progalbum... maar inderdaad wel opvallend dat Peter Gabriel hier pas voor het eerst langskomt.

Edit: er waren wat reacties tussen gekomen. Up is wat minder toegankelijk dan bijvoorbeeld So. Ik denk dat het met name een leuke (om maar eens een misplaatst banaal adjectief te gebruiken) plaat is voor mensen die al enigszins bekend zijn met 's mans albumwerk.

De plaat van BoC (een afkorting die bij mij primair voor een andere band staat) ken ik niet, maar maakt wel enigszins nieuwsgierig. Vond ik ook meteen het enige lichtpuntje bij de eerste acht... volgende twaalf lagen me gemiddeld beter.

Gabriel is voor mij ook wel de verrassing. Had ook nog nooit van dat album gehoord volgens mij.

Van mijn eigen lijstje hoop ik nog Arcade Fire, The Knife, Sigur Ros, Portishead en The Veils voorbij te zien komen. GYBE! en Boc zijn langsgeweest, de rest was kansloos. Jammer dat geen enkele danceplaat het gehaald heeft, Trentemoller of Booka Shade was leuk geweest.

Ah ja Portishead, die kan natuurlijk niet ontbreken. Ik hoop op een plek in de top 10

Stijn_Slayer
@ Ataloona:

Ja, onder andere. Nummers als 'Sledgehammer', 'Don't Give Up', 'Solsbury Hill', 'Kiss That Frog'. Afschuwelijk..

Maar laten we wel zijn, ik heb veel waardering voor Peter Gabriel.

Sledgehammer vind ik een heerlijke meezinger eigenlijk, sowieso vind ik So wel een prachtig album, maar Passion is toch wel mijn favoriet. (meesterwerk)

Dat album van Peter Gabriel is mij onbekend, inderdaad erg vreemd dat hij in de lijst voorkomt en niet in de jaren '80.

Oh ja, laat de voorspellingen voor de top 10 maar komen.

Let op!: Mensen die geen voorspelling doen, mogen achteraf niet zeiken over een te voorspelbare lijst. En nee, de nummer 1 raden telt niet!

Mwah denk dat de top tien gaat bestaan uit Coldplay, Elbow, The National, Interpol, Arcade Fire, Fleet Foxes, Porcupine Tree, Sufjan Stevens,Portishead en mischien nog een plaat van Opeth of Burial .

chevy93 schreef:
Mag ik overigens alsnog een voor I Am a Bird Now doen.

Dat mag jij zeker en ik doe het terug voor jou:

Voor je werk hier en de leuke aanpak ervan maar ook dat je mij met deze opmerking over I Am a Bird Now zo enorm verrast (ik zou het jou nooit getipt hebben en zo zie je maar weer hoe je zoiets verkeerd kunt inschatten).

Ik gok op een top 10 met Radiohead (2 keer), Joanna Newsom, Arcade Fire, Elbow, The National, Interpol, Coldplay, Sufjan Stevens en Portishead/Porcupine Tree. (welk van de 2 zou ik niet weten)

Erg jammer, maar voorspelbaar, dat er geen electronic inzit.. BoC associeer ik ook meer met de 90s en zeker geen frisse 00 wind door de lijst. Verder zie ik weinig waar ik nieuwsgierig van wordt eigenlijk.

Vreemd dat velen (die hier reageerden) dat album van Peter Gabriel niet kennen, terwijl hij hier toch behoorlijk gewaardeerd wordt.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:53 uur

geplaatst: vandaag om 22:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.