Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de Jaren '00
zoeken in:
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:20 uur
chevy93 schreef:
Verder moet jij eens kijken hoe snel een Pink Floyd-concert verkocht is. Maar dat zijn dan zeker weer alleen oude mensen die een kaartje kopen?
(quote)
Probeer je jezelf er nu uit te lullen? Ik heb niet voor niets die quote gemaakt en op MuMe schuingedrukt gezet. Het niet goed willen lezen is funest voor een discussie. Dat weet je zelf ook wel. Wees dan ook gewoon een vent en geef toe dat je niet goed gelezen hebt.(quote)
Tja, dat klinkt allemaal leuk, maar over wat voor zalen hebben we het dan. Ik wil best geloven dat het inderdaad een mooie prestatie is, maar een argument als "het was gelijk uitverkocht" gaat natuurlijk niet op als het kleine zalen zijn.Verder moet jij eens kijken hoe snel een Pink Floyd-concert verkocht is. Maar dat zijn dan zeker weer alleen oude mensen die een kaartje kopen?
Ben je nu op jezelf aan het projecteren? Jij bent hier degene die niet kan lezen, je snapt niet eens dat jouw beleving niks zegt over de realiteit, wat ik je al probeerde duidelijk te maken eerder. Verder geeft een blik vanuit muziekliefhebbers natuurlijk een krommer beeld dan een blik vanuit de massa, als je dat niet snapt wordt het onmogelijk discusseren.
En Depeche Mode verkocht Ahoy uit, evenals Cave of Morrissey, niet dat jij iets van die artiesten kent of volgt, maar wel gelijk je oordeel over ze klaar hebt of over de stromingen waartoe ze behoren

0
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:22 uur
Wij zijn het ook wel eens hoor, ik probeer hier een andere gast iets duidelijk te maken, maar die is echt koppig gelijk een ezel

0
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:25 uur
herman schreef:
Depeche Mode verkocht Ahoy uit, Nick Cave zou ik niet weten.
Maar wat een non-discussie zeg, over welk subgenre een ietsjepietsje populairder is dan de rest.
Depeche Mode verkocht Ahoy uit, Nick Cave zou ik niet weten.
Maar wat een non-discussie zeg, over welk subgenre een ietsjepietsje populairder is dan de rest.
Is het ook, maar als iemand herhaaldelijk beweerd dat allerlei genres amper meer relevant zijn of tijdsgebonden, terwijl hij volstrekt geen idee heeft waar hij het over heeft, mag je zo iemand dan even corrigeren?
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:32 uur
Stijn_Slayer schreef:
Twee keer Porcupine Tree zo hoog. Fear of a Blank Planet vind ik wel een stuk beter dan Deadwing, dus goed dat die hoger staat.
Ik heb even gekeken en ze staan inderdaad in de top 10 meest genoemde artiesten. Ondanks dat ze zeker 4 meesterwerken hebben gemaakt in de 00s zijn ze zo'n 50 keer genoemd deze editie.
Twee keer Porcupine Tree zo hoog. Fear of a Blank Planet vind ik wel een stuk beter dan Deadwing, dus goed dat die hoger staat. @orbit:
. Bedankt voor deze wijze lessen, meester. Ik zal wel weer degene zijn om toe te geven. Jij hebt gelijk, jij weet alles en bent echt een supergast. Nee echt waar, ik zou willen dat ik zoveel wist als jij. En uiteraard net zo'n supersmaak had.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:34 uur
Ondertussen in de echte wereld (hé, weer electronic!
):
8. Elbow - The Seldom Seen Kid (2008) ( 97 punten) 20x genoemd Nr. 1 van sebas, Salvadore

Ooit was ik benieuwd naar Elbow. Naïef als ik was had ik het befaamde live-album een paar keer opgezet en ik werd er absoluut niet blij van. Nog altijd krijg ik soms rillingen over mijn rug als ik die zang hoor. Brr… Ook hun nieuwe album maar geprobeerd, want zo’n geliefde band wil ik niet zo snel afschrijven, maar ook daar vind ik de muziek zeer matig. Jammer, maar helaas, deze band is absoluut niet aan mij besteed.
Overigens werd het live-album 2 keer genoemd. Hadden zij voor het origineel gegaan, had Elbow op de 6e plek gekomen.
7. Portishead - Third (2008) ( 104 punten) 20x genoemd Hoogste Positie: 2

Portishead? Ja, wel eens van gehoord, maar hoe het klinkt… geen idee. Dummy had ik graag geprobeerd voor de 90s, maar toen kwam het er niet van. Daar ik zo’n beetje elk album in de top 10 al ken, had ik vandaag dus ruim de tijd om dit album eens te proberen. Ik moet zeggen dat het best aardig is. Ik kan absoluut niet zeggen dat dit een instant favorite is, maar wie weet.
):8. Elbow - The Seldom Seen Kid (2008) ( 97 punten) 20x genoemd Nr. 1 van sebas, Salvadore

Ooit was ik benieuwd naar Elbow. Naïef als ik was had ik het befaamde live-album een paar keer opgezet en ik werd er absoluut niet blij van. Nog altijd krijg ik soms rillingen over mijn rug als ik die zang hoor. Brr… Ook hun nieuwe album maar geprobeerd, want zo’n geliefde band wil ik niet zo snel afschrijven, maar ook daar vind ik de muziek zeer matig. Jammer, maar helaas, deze band is absoluut niet aan mij besteed.
Overigens werd het live-album 2 keer genoemd. Hadden zij voor het origineel gegaan, had Elbow op de 6e plek gekomen.
hoi123 schreef:
Dit album sprankelt van emotie, is hoopvol en onheilspellend tegelijk en daarom ronduit perfect. Tijdens het beschrijven van dit album besefte ik me hoeveel ik er eigenlijk van houd. Daarom 5 welverdiende sterren voor dit album.
Dit album sprankelt van emotie, is hoopvol en onheilspellend tegelijk en daarom ronduit perfect. Tijdens het beschrijven van dit album besefte ik me hoeveel ik er eigenlijk van houd. Daarom 5 welverdiende sterren voor dit album.
7. Portishead - Third (2008) ( 104 punten) 20x genoemd Hoogste Positie: 2

Portishead? Ja, wel eens van gehoord, maar hoe het klinkt… geen idee. Dummy had ik graag geprobeerd voor de 90s, maar toen kwam het er niet van. Daar ik zo’n beetje elk album in de top 10 al ken, had ik vandaag dus ruim de tijd om dit album eens te proberen. Ik moet zeggen dat het best aardig is. Ik kan absoluut niet zeggen dat dit een instant favorite is, maar wie weet.
Near schreef:
Tevens hét beste bewijs dat Portishead’s vroege sound zéker niet slecht is, maar gewoon iets te mager om een heel album lang te boeien. Op Third lijkt de band dit beseft te hebben, en hebben ze gekozen voor afwisseling, voor een divers palet van klankkleuren, van stijlen, van aanpakken. Maar elk nummer draagt het herkenbare ‘Third’-kwaliteitslabel, en hóórt op het album – de samenhang is hallucinant, gezien de verscheidenheid.
Tevens hét beste bewijs dat Portishead’s vroege sound zéker niet slecht is, maar gewoon iets te mager om een heel album lang te boeien. Op Third lijkt de band dit beseft te hebben, en hebben ze gekozen voor afwisseling, voor een divers palet van klankkleuren, van stijlen, van aanpakken. Maar elk nummer draagt het herkenbare ‘Third’-kwaliteitslabel, en hóórt op het album – de samenhang is hallucinant, gezien de verscheidenheid.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:47 uur
Elbow erin is natuurlijk mooi. Van Portishead heb ik nog nooit iets beluisterd. Zal ik binnenkort eens doen, alleen wordt dat dan wel Dummy denk ik.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:51 uur
Nog 6 platen. Dat zullen er dan wel twee van Radiohead worden, lijkt me. Ook Arcade Fire moet nog komen, dat kan gewoon niet anders. Verder verwacht ik misschien nog Sufjan Stevens, Sigur Ros en een zesde kan ik niet meteen opnoemen.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:53 uur
niels94 schreef:
Elbow erin is natuurlijk mooi. Van Portishead heb ik nog nooit iets beluisterd. Zal ik binnenkort eens doen, alleen wordt dat dan wel Dummy denk ik.
Ik denk dat het jou wel zou moeten liggen. Ik zou Third ook sowieso meenemen als ik jou was.Elbow erin is natuurlijk mooi. Van Portishead heb ik nog nooit iets beluisterd. Zal ik binnenkort eens doen, alleen wordt dat dan wel Dummy denk ik.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:54 uur
Zou trouwens nú alweer een andere top 20 hebben ingeleverd
Ik kan zo gauw ook geen 6e bedenken, ga je uit van de top 250 dan zou het Eigen Wereld van Opgezwolle zijn, maar die is geloof ik nauwelijks genoemd dus dat zal wel niet.
Ik kan zo gauw ook geen 6e bedenken, ga je uit van de top 250 dan zou het Eigen Wereld van Opgezwolle zijn, maar die is geloof ik nauwelijks genoemd dus dat zal wel niet.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:54 uur
6 zal wel Marbles zijn. Redelijk populair en er was ook een oproepje geplaatst op de albumpagina.
6. Marbles
5. Illinois
4. Kid A
3. In Rainbows
2. ( )
1. Funeral
6. Marbles
5. Illinois
4. Kid A
3. In Rainbows
2. ( )
1. Funeral
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:56 uur
Ik denk vrijwel iedereen. Nu weet ik niet hoe het zit bij mensen die al veel albums beluisterd hebben, maar het lijkt me alleen maar gezond dat je top 20 niet vastgeroest is. 

0
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:56 uur
Dat zou wel eens kunnen kloppen denk ik. Ik denk wel dat In Rainbows hoger dan ( ) staat.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:57 uur
herman schreef:
Redelijk populair en er was ook een oproepje geplaatst op de albumpagina.
Niet dat dat nodig was, hoor. Het bericht werd immers snel verplaatst naar dit topic. Alleen bikkel2 heeft daarop gereageerd, maar zou sowieso al een lijstje inleveren. Wat er verder nog aan pm's gestuurd is, weet ik niet, maar het is niet zo dat die oproep ervoor gezorgd heeft dat Marbles top 10 (en hoeveel meer? Redelijk populair en er was ook een oproepje geplaatst op de albumpagina.
) gescoord heeft. Ook daarvoor stond Marbles al dik in de top 10.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 17:59 uur
6. Radiohead - In Rainbows (2007) ( 106 punten) 20x genoemd Nr. 1 van Streup

Radiohead heeft een aantal geniale nummers gemaakt, maar minstens evenveel pulp. In Rainbows valt daar een beetje tussenin. Samen met Hail to the Thief het meest constante album van hun, maar beiden missen de uitschieters.
En deze wilde ik jullie niet onthouden:
5. Sufjan Stevens - Illinois (2005) ( 116 punten) 21x genoemd Nr. 1 van numnumnum, AOVV, de1337k1ng!

Zo’n voorbeeld van een artiest die ik zonder deze site nooit zou zijn tegengekomen. Wat ik vooral associeer met deze plaat zijn de belachelijk lange tracknamen. Het is bijna lachwekkend. Over het album zelf heb ik vrij weinig te melden. Ik kan het niet haten. Ik kan het niet liefhebben. Het is echt van die muziek waar ik mijn schouders bij ophaal. Duurt sowieso ook veel te lang. Instrumentaal af en toe wel erg mooi. Ok, schouderophalend ook weer niet, maar dit is niet iets waar ik echt door gepakt wordt. Een album dat ik nog een paar keer op moeten zetten en dan… misschien…

Radiohead heeft een aantal geniale nummers gemaakt, maar minstens evenveel pulp. In Rainbows valt daar een beetje tussenin. Samen met Hail to the Thief het meest constante album van hun, maar beiden missen de uitschieters.
unaej schreef:
‘In Rainbows’ zie ik namelijk (al dan niet terecht) als een soort terugkeer naar de eenvoud. De veelzijdige instrumentatie en de vele "soundscapes" op ‘Kid A’ of ‘Hail to the Thief’ worden hier tot de minimum teruggedrongen, terwijl Yorke’s stem en Greenwoods gitaar een steeds prominentere rol gaan innemen. Samen met drummer Phil Selway ontstaat een beklemmende trialoog, die door dense harmonieën omgeven (het album klinkt immers minder eng dan het magsitrale ‘Amnesiac’) een soort sacrale sfeer teweeg brengt – ‘Radiohead’ ten voeten uit.
‘In Rainbows’ zie ik namelijk (al dan niet terecht) als een soort terugkeer naar de eenvoud. De veelzijdige instrumentatie en de vele "soundscapes" op ‘Kid A’ of ‘Hail to the Thief’ worden hier tot de minimum teruggedrongen, terwijl Yorke’s stem en Greenwoods gitaar een steeds prominentere rol gaan innemen. Samen met drummer Phil Selway ontstaat een beklemmende trialoog, die door dense harmonieën omgeven (het album klinkt immers minder eng dan het magsitrale ‘Amnesiac’) een soort sacrale sfeer teweeg brengt – ‘Radiohead’ ten voeten uit.
En deze wilde ik jullie niet onthouden:
Maiky schreef:
Toen ik In Rainbows wilde opzetten, zei ik tegen mijn vriendin bij voorbaat al dat dit "rare muziek" is. Na een nummer of twee beaamde ze dat.
Toen ik In Rainbows wilde opzetten, zei ik tegen mijn vriendin bij voorbaat al dat dit "rare muziek" is. Na een nummer of twee beaamde ze dat.
5. Sufjan Stevens - Illinois (2005) ( 116 punten) 21x genoemd Nr. 1 van numnumnum, AOVV, de1337k1ng!

Zo’n voorbeeld van een artiest die ik zonder deze site nooit zou zijn tegengekomen. Wat ik vooral associeer met deze plaat zijn de belachelijk lange tracknamen. Het is bijna lachwekkend. Over het album zelf heb ik vrij weinig te melden. Ik kan het niet haten. Ik kan het niet liefhebben. Het is echt van die muziek waar ik mijn schouders bij ophaal. Duurt sowieso ook veel te lang. Instrumentaal af en toe wel erg mooi. Ok, schouderophalend ook weer niet, maar dit is niet iets waar ik echt door gepakt wordt. Een album dat ik nog een paar keer op moeten zetten en dan… misschien…
Sandokan-veld schreef:
Toch al niet kaal, werd de plaat vervolgens nog verder ingekleurd met trompet, strijkers, en een keur aan achtergrondkoortjes. Klanktapijten, neigend naar freakfolk en zorgvuldig geweefd door Sufjan, om zijn ook al erg folky liedjes te begeleiden, waarin het ruikt naar de bossen en gebergtes van Amerika, en beroemde inwoners van Illinoise (o.a. Abraham Lincoln) figureren.
Toch al niet kaal, werd de plaat vervolgens nog verder ingekleurd met trompet, strijkers, en een keur aan achtergrondkoortjes. Klanktapijten, neigend naar freakfolk en zorgvuldig geweefd door Sufjan, om zijn ook al erg folky liedjes te begeleiden, waarin het ruikt naar de bossen en gebergtes van Amerika, en beroemde inwoners van Illinoise (o.a. Abraham Lincoln) figureren.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 18:01 uur
Apart dat Marillion zo populair is, buiten musicmeter om hoor je er vrij weinig over. Altijd vanuit gegaan dat ze al gestopt waren.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 18:02 uur
Ik had In Rainbows hoger verwacht eigenlijk, maar Illinois is natuurlijk ook een heerlijke plaat.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 7 augustus 2011, 18:04 uur
Stevens. 
Al twee van mijn top 10'ers ook in de echte top 10.
Daar zal 't verder bij blijven (of ik moet ze tussen plaats 11 en 20 hebben staan), al staat er vast nog wat in dat ik ook leuk vind.

Al twee van mijn top 10'ers ook in de echte top 10.
Daar zal 't verder bij blijven (of ik moet ze tussen plaats 11 en 20 hebben staan), al staat er vast nog wat in dat ik ook leuk vind.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 18:09 uur
trebremmit schreef:
Apart dat Marillion zo populair is, buiten musicmeter om hoor je er vrij weinig over. Altijd vanuit gegaan dat ze al gestopt waren.
Altijd al een zeer trouwe fanbase gehad. Maar ik kan je niet anders dan gelijk geven. Zonder MuMe had ik er ook niks achter gezocht behalve Kayleigh. Apart dat Marillion zo populair is, buiten musicmeter om hoor je er vrij weinig over. Altijd vanuit gegaan dat ze al gestopt waren.
November vorig jaar:
deric raven schreef:
Jazeker, Marillion – Misplaced Childhood.
Vergeet de single Kayleigh, maar laat je door het hele album glijden.
En verdomd, hij kreeg gelijk. Jazeker, Marillion – Misplaced Childhood.
Vergeet de single Kayleigh, maar laat je door het hele album glijden.

0
Misterfool
geplaatst: 7 augustus 2011, 18:10 uur
Ook de enige band die maarliefst in drie verschillende decenia in de top 40 staat.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 18:13 uur
Zonder MusicMeter had ik ook gedacht dat Marillion allang gestopt was. Nu had ik wel eens van Marbles gehoord, maar dat het zo populair is verbaast me wel.
Er is ook erg weinig gestemd op Marbles als je het vergelijkt met de rest van de top 10.
Er is ook erg weinig gestemd op Marbles als je het vergelijkt met de rest van de top 10.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 18:18 uur
Twee fantastische updates 
Wat nog rest is ook allemaal top. Zes van de bovenste zeven ook in mijn top 20. En ik ben blij dat Marbles het stukken beter doet dan de andere Marillion-albums in andere deccennia, want de oude Marillion vind ik echt vreselijk. Al vind ik top 4 wel erg overdreven.

Wat nog rest is ook allemaal top. Zes van de bovenste zeven ook in mijn top 20. En ik ben blij dat Marbles het stukken beter doet dan de andere Marillion-albums in andere deccennia, want de oude Marillion vind ik echt vreselijk. Al vind ik top 4 wel erg overdreven.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 18:19 uur
Misterfool schreef:
Ook de enige band die maarliefst in drie verschillende decenia in de top 40 staat.
Als je Bruce Springsteen niet als band ziet, klopt dat, ja.Ook de enige band die maarliefst in drie verschillende decenia in de top 40 staat.
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 18:20 uur
chevy93 schreef:
Niet voor niets staan mijn sterren bij de eerste 5 nummers. Leuk om een keer gehoord te hebben, maar ik word hier niet echt warm van.
Niet voor niets staan mijn sterren bij de eerste 5 nummers. Leuk om een keer gehoord te hebben, maar ik word hier niet echt warm van.
Leg jij dan maar eens uit waarom jij bij Spinvis - Spinvis vijf(!) favoriete nummers aan kunt kruisen en ik maar drie.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 7 augustus 2011, 18:22 uur
Concerten van Fish en Marillion worden volgens mij altijd goed bezocht in Nederland. Zijn die niet heel vaak uitverkocht? Ze hebben toch ook van die fandagen?
0
geplaatst: 7 augustus 2011, 18:26 uur
Met 293 stemmen voor Marbles en respectievelijk 1666 en 1019 stemmen voor In Rainbows en Sufjan Stevens een opmerkelijke prestatie. Daar komt ook nog eens bij dat het gemiddelde van de twee laatsgenoemden flink hoger ligt dan Marbles.
* denotes required fields.