MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Wang Chung - Dance Hall Days
Typisch 80's maar van het betere kaliber en het nummer blijft goed overeind. Prima ritme die voor veel vaart zorgt.
Cijfer: 7,5

Janet - Whoops Now/What 'll Do
De B-kant vind ik iets beter dan de A-kant, heeft muzikaal wat meer te bieden al heb ik er een déjà-vu-gevoel bij. Maar een grootse zangeres is Janet Jackson inderdaad niet.
Cijfer: 5,5 / 6,5

The Shapeshifters - Back To Basics
Retro-disco, allesbehalve origineel maar productioneel en ritmisch wel OK.
Cijfer: 6

The Rolling Stones - The Last Time
Het is de live versie (met gillende fans) maar de studioversie heeft alles te bieden wat een rocknummer kan bieden: geweldige riffs, hun beste samenzang, heerlijk meezingrefrein, prima gitaarsolo, het klinkt erg opgewekt en energiek en heeft een mysterieus randje.
Cijfer: 10

Crow - Evil Woman, Don't Play Your Games With Me
Kende ik maar pas door het 1970-topic, weet ik na een aantal luisterbeurten meer te waarderen. Inderdaad erg geënt op Blood, Sweat & Tears en bluesrock en daardoor ook te weinig eigenheid maar de blazers en het ritme zijn wel prima.
Cijfer: 7

Eric Stewart - Girls
Leunt sterk op 10CC door de herkenbare zang en het reggae-ritme. Minder memorabel dan de vroegere 10CC-hits maar wel beter dan het materiaal op Look Her.
Cijfer: 6,5

R.E.M- Losing My Religion
Natuurlijk grijsgedraaid maar een enorm pakkende popsong met vernuftige folky arrangementen en geweldige zang van Michael Stipe. Eigenlijk het schoolvoorbeeld van een perfecte popsong.
Cijfer: 10

Gorilazz - Clint Eastwood
Grappig en origineel, het lijkt alsof ze coke gesnoven hebben alvorens het nummer op te nemen. Ik vind dat lome ritme er heel goed bij passen.
Cijfer: 8,5

De Single Van 25 maart was...

The Lovin' Spoonful - Darling Be Home Soon

http://ts4.mm.bing.net/th?id=HN.608017431897771507&pid=1.7

Datum van binnenkomst in de Top 40: 25 maart 1967
Kwam binnen op: #30
Hoogste notering: #15
Aantal weken: 9
Aantal punten: 160

Geweldig liedje, op een haast wanhopige wijze vertolkt.
De muziek klinkt even melancholisch met die blazers.
Je zou dit haast een voorloper kunnen noemen van de symfonische muziek waar The Moody Blues en Procol Harum later in het jaar mee zouden komen.

------

De Single Van 26 maart was...

Racing Cars - They Shoot Horses Don't They

http://www.rixrecords.com/IMG/3130334.jpeg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 26 maart 1977
Kwam binnen op: #18 (Tipparade) / #27 (Top 40)
Hoogste notering: #20 (Top 40)
Aantal weken: 3 (Tipparade) / 5 (Top 40)
Aantal punten: 84

Na wat hardgrondig binnenmonds gevloek (Hans koos Bowie's Sound And Vision twee jaar eerder) was ik eigenlijk genoodzaakt te kiezen tussen The Gibson Brothers (Non-Stop Dance) en deze single. Twee duidelijk zwakkere broeders, maar dat even terzijde.

Was de vorige keuze al niet echt een vrolijke Fransen-plaat, dit is me toch even wat...

Moseskriebel, wat een deprimerende plaat!
Iets over paarden neerschieten (waarschijnlijk een gezegde, of zoiets) en een zanger die bijna in slaap lijkt te vallen. Het is intrinsiekelijk niet een liedje dat stoort (echt een 70's radioplaatje), maar... pffff.

-----

De Single Van De Dag is...

Powerplay - Make It Alone

http://hpbimg.mfox.nl/www.mfox.nl__7''__powerplay__make_it_alone.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 27 maart 1982
Kwam binnen op: #27 (Tipparade) / #36 (Top 40)
Hoogste notering: #33 (Top 40)
Aantal weken: 4 (Tipparade) / 4 (Top 40)
Aantal punten: 22

Ik zei het vorig jaar al: Fantastisch nummer van een zeer ondergewaardeerde band van eigen bodem.
Een schop onder de kont met een jachtig refrein en een Paul McCartney-achtige melodie.
Ik moet echt nog eens achter een compilatie aan!

The Lovin' Spoonfull- Darling Be Home Soon

Prachtige kippevel klassieker. Één van de mooiste liedjes uit de 60's. Rustige kale opbouw en voorzichtig aan wordt alles in de strijd gegooit (Strings, Koper) Op alle fronten een geweldige song. (9)

Racing Cars- They Shoot Horses Don't They

Een bijna zo goed als vergeten 70's nummer. Apart om weer eens terug te horen. De song is niet vooruit te branden, maar het heeft wel iets aangrijpends en daar ben ik dan wel weer gevoelig voor.
Deprimerend.... akkoord, maar op een bepaalde manier toch wel heel aardig en gemeend uitgevoerd. ( 7,3)

Powerplay- Make It Alone

Ja, Powerplay. Dit nummer staat 32 jaar na dato nog fier altijd overeind. De" McCartney'' vocals van Jan v, der Mey zijn goed en het nummer heeft nog niets aan frisheid verloren. Goeie Rock, zeer melodieus en voorbeeldig uitgevoerd. Top jaar, 1982. ( 8,5)

The Lovin' Spoonful - Darling Be Home Soon
Prachtige folky popsong dat naar een climax lijkt te groeien door de toename van de arrangementen lijkt te groeien. Het klinkt zomers en melancholiek tegelijkertijd.
Cijfer: 9

Racing Cars - They Shoot Horses Don't They
Een nummer dat ik destijds beter vond, klinkt sloom en depressief maar heeft inderdaad iets aangrijpends in zich.

Powerplay - Make It Alone
Ook een vergeten nummer, niettemin een frisse en aanstekelijke popsong die Paul McCartney had kunnen schrijven.
Cijfer: 8

Hallo Venray - Slow Change

http://ts1.mm.bing.net/th?id=HN.608003550559143754&pid=1.7

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 28 maart 1992
Kwam binnen op: #30 (Tipparade)
Hoogste notering: #13 (Tipparade)
Aantal weken: 4
Aantal punten: -

Een van die zeldzaamheden: Een onbezonnen, puur, folky liedje dat uitblinkt in z'n eenvoud.

De zang doet me aan Michael Stipe denken en is niet overal even zuiver, maar dat is nou juist waarom dit zo goed werkt; Het klinkt alsof je er bij bent op een warme zomerdag.

Een verrassende single!

Hallo Venray- Slow Change

Echt zo'n nummer wat de tand des tijds moeiteloos heeft doorstaan. Juist door de ongedwongenheid en de losse produktie.
Verder is het liedje dik in orde natuurlijk. De wat onvaste stem gooit absoluut geen roet in het eten.
Het shuffle-achtige ritme en de acoustische invulling is genoeg om het muzikaal te laten sprankelen.

Hallo Venray had het goed in de gaten........Less Is More. (

Robbie Williams - Come Undone

http://www.goldmusicblog.com/wp-content/uploads/robbie-williams-come-undone.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 29 maart 2003
Kwam binnen op: #1 (Tipparade) / #33 (Top 40)
Hoogste notering: #8 (Top 40)
Aantal weken: 1 (Tipparade) / 15 (Top 40)
Aantal punten: 302
-Alarmschijf-

Een soort van anti-ballad van degelijke snit, met gusto gezongen, maar dat kunnen we verwachten van de man.
Maar -en hier komt- ik vind dat z'n hoogtepunt hier wel gepasseerd was (eigenlijk sinds de voorgaande single Feel).
Knallers als Millenium en Rock DJ zouden er niet meer komen, hij zou nog vele hits scoren, maar het werd toch meer teren op roem en bekendheid (die reunie van Take That gebeurde niet zomaar) dan artistiek hoge ogen gooien. Hij had 'het' niet meer.

Robbie Williams lijkt inderdaad wel een beetje over, maar ik vind dat hij nog wel iets langer is doorgegaan met leuke hits scoren. Wat mij betreft was hij het hier nog niet kwijt. Met Bodies en met name Tripping heeft hij toch nog geweldige singles gemaakt. Tripping vind ik zijn beste eigenlijk. En ook voor Rudebox heb ik wel een zwak, al heeft dat artistiek weinig om het lijf. Als ik zo op Wikipedia kijk heeft hij na Bodies (uit 2009) voor mij geen enkele single meer gemaakt die ik enigszins leuk vond...

Hallo Venray destijds helemaal gemist helaas.

Robbie Williams- Come Undone

Ik ben het in grote lijnen wel met kaztor eens. Ik heb Williams ook zelden meer kunnen betrappen op echt pakkende singles. Tripping vind ik trouwens nog aardig.

Come Undone zit zeker nog aan aan de goede kant van de streep. Pakkend, Pop/Rock, met iets meer de nadruk op Pop, maar het deugt. Sterk refein ook.
Ik zag 'm op een gegeven moment qua songmateriaal ( stem) als een soort van nieuwe Elton John trouwens.
Maar ik vrees dat hij het inderdaad wat kwijt is. Een album met (opnieuw) Crooners is iets waar ik nu niet op zit te wachten. Een 7,2 voor dit nummer.

De singles van Robbie's laatste popalbum vond ik eerlijk gezegd wel geslaagd.

-------

Grapefruit - Dear Delilah

http://www.vinyl45.net/out/pictures/1/the-grapefruit---dear-delilah_p1.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 30 maart 1968
Kwam binnen op: #4 (Tipparade)
Hoogste notering: #4 (Tipparade)
Aantal weken: 1

Moeilijk te geloven dat dit dezelfde band van Deep Water betreft.
Dit klinkt veel meer als psychedelische popmuziek, met The Kinks als hoorbare invloed.
Ik vind het eigenlijk best geslaagd, het had zeker meer mogen doen dan die summiere week in de Tipparade.

Grapefruit- Dear Deliah

Typisch nummer met psychedelische inslag. Galm, stijkertjes, Hammond en zweverig.
Wat ik vooral hoor is een band die veel invloeden uit die periode meepikt, maar heeft een gebrek aan een eigen indentiteit. Niet storend, wel een feit. ( 6,7)

Argent - God Gave Rock 'n Roll To You

http://www.45cat.com/imageview/1E0E865A85C9E78A

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 31 maart 1973
Kwam binnen op: #26 (Tipparade)
Hoogste notering: #9 (Tipparade)
Aantal weken: 4

Het heeft wel wat, dit soort epische glamrock. Je ziet zo de lange haren en afgeragde t-shirts voor je.
Goed naar Ziggy Stardust geluisterd, uiteraard, maar daarbuiten wel een knap, goed uitgevoerd verzinsel.
Het had wel een groter succes mogen worden.

Grapefruit - Dear Delilah
Moet het teveel van de effecten hebben (phasing) waardoor het nu wat gedateerd klinkt. Op zich geen slecht nummer maar te weinig eigenheid. Deep Water vind ik merkelijk beter.
Cijfer: 5,5

Argent - God Gave Rock 'n Roll To You
Doet mij ook denken aan Ziggy Stardust en All The Young Dudes van Mott The Hoople en zelfs Deep Purple. Hier geldt hetzelfde als vorig nummer: niet onaardig maar te weinig eigenheid. Na een tijd slaat de verveling overigens toe door het steeds herhalen van de titel.
Cijfer: 5,5

Argent- God Gave Rock 'n Roll To You

Een kortere wat rechtlijnigere versie had wellicht wel een hit kunnen betekenen. De band ploegt zich hier en daar wat omslachtig door het nummer heen. Hierdoor klinkt het vooral wat geforceerd.
Het refein is aanstekelijk. Kiss cóverde het jaren later ook nog.
Idee is goed, maar het komt niet helemaal uit de verf. ( 6)

De Single Van 1 april was...

MAM - Ongelofelijk

http://images.45cat.com/mam-ongelofelijk-top-hole.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 1 april 1989
Kwam binnen op: #25 (Tipparade)
Hoogste notering: #8 (Tipparade)
Aantal weken: 5

Een 1 april-grap? Misschien...
Wel een heel stuk leuker dan een Janet Jackson als je het mij vraagt.

Ik weet zelf niet goed wat ik er mee moet beginnen en je hoeft het zelf natuurlijk ook niet goed te vinden.
Het punt is hier, het valt op en het klinkt creatief, al moet je de gedateerde, 'cheesy-as-hell' synths dan even voor lief nemen.

--------

De Single Van 2 april was...

Sass Jordan - High Road Easy

http://images.45worlds.com/f/cs/sass-jordan-high-road-easy-impact-cs.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 2 april 1994
Kwam binnen op: #29 (Tipparade)
Hoogste notering: #2 (Tipparade)
Aantal weken: 7

Fijn om weer eens terug te horen.
Nadien volgens mij helemaal niets meer van gehoord, van deze Sass.

Muzikaal lijkt het geinspireerd door Lenny Kravitz, maar het heeft genoeg eigen smoel.
Muziek om blij van te worden!

----------

De Single Van 3 april was...

Martin Solveig - Rocking Music

http://mixmatters.com/uploads/song/image/12331/martin_solveig_-_rocking_music.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 3 april 2004
Kwam binnen op: #27 (Tipparade) / #39 (Top 40)
Hoogste notering: #37 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 4 (Top 40)
Aantal punten: 12

Martin Solveig weet bij tijd en wijle wel met leuke singles te komen, zoals vorig jaar met Hey Now.
Rocking Music blijft lekker bondig in een genre waar m.i. te vaak in wordt doorgedreuteld.
Daarnaast heeft het een lekkere 70's-vibe, goede zang en een goede beat.
Fijn liedje.

De Single Van 4 april was...

Jackie Wilson - Doggin' Around

http://www.avidvinyl.com/pic/aDCP_1775.JPG

Datum van binnenkomst in de US Billboard: 4 april 1960
Kwam binnen op: #81
Hoogste notering: #15
Aantal weken: 16

Ik kon het nog niet, maar ik vind het wel lekker klinken.
Een unieke strot ook, die van Jackie Wilson.
Het komt geloofwaardig op me over en over de opnamekwaliteit ben ik ook zeer te spreken.

-------

De Single Van 5 april was...

Roger Glover And Guests - Love Is All

http://cosmicsong.drivehq.com/ImagesCosmic1/10376.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 5 april 1975
Kwam binnen op: #29 (Tipparade) / #29 (Top 40)
Hoogste notering: #1 (Top 40)
Aantal weken: 1 (Tipparade) / 13 (Top 40)
Aantal punten: 393

Een leuk trivia-vraagje zou het zijn: 'Welk Deep Purple-lid heeft ooit op 1 gestaan in de Top 40?'
Tja, de bassist dus...

Maar hardrock-kenners horen het natuurlijk: Da's Ronnie James Dio op vocalen, en die zat dus ook in... Rainbow, dus de cirkel is rond.

Hoe dan ook, ik vind dit geweldige edelkitsch. Voorbeeldig gecomponeerd, gemusiciseerd en gezongen. Het heeft daarbij ook wat Queen-achtigs.
Echt van die tijd, maar vooral ook tijdloos.
Een dikverdiende nummer 1-hit.

---------

De Single Van 6 april was...

Yello - Vicious Games

http://991.com/newgallery/Yello-Vicious-Games-561095.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 6 april 1985
Kwam binnen op: #29 (Tipparade) / #37 (Top 40)
Hoogste notering: #29 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 4 (Top 40)
Aantal punten: 35

Volgens mij hadden we Cry al gehad, maar ik had geen zin om het te achterhalen dus werd het een niet onaardig, Italiaans aandoend discoliedje van het Zwitserse duo Yello.
Het moet me meteen van het hart: Ik ken ze beter van ze.
De gastzangeres doet haar best, maar kan niet verhullen dat het gebodene toch wat mager is.

leuk afwisselend rijtje !

MAM- Ongelofelijk

Ben hier niet van onder de indruk. Het is meer een act. Het liedje dreutelt muzikaal wel lekker door, maar verveeld al snel. De Split Enz achtige danspasjes zijn ook wat doorzichtig. ( 4)

Sass Jordan- High Road Easy

Stoere vrouwenrock. Dijk van een stem. Maar leunt wellicht wat te veel op de retrorock van The Black Crowes en (inderdaad) Lenny Kravitz.
Daarom kreeg Sass waarschijnlijk niet de doorbraak die zij misschien wel verdiende. Het nummer deugt. Goede vibe, oprecht neergezet. ( 7,3)

Martin Solveig- Rocking Music

Prima nummer. Mix van wat 70's en 80's dancestijlen. Fijne beat en voorbeeldig melodieus. De gitaar die er op een bepaald moment wordt ingemixt is smaakvol gedaan. Ik hoor een wat Micheal Jackson achtige stem. Lekker deze. Een goed voorbeeld van Dancemuziek met inhoudelijkheid. (7,8)

Jacky Wilson- Doggin' Around

Wilson behoort moeiteloos tot de beste Soulzangers. Passievol en eerlijk. Ik ken dit nummer van een andere artiest/band in een later stadium ( weet ff niet wie ook weer.)
Maar dit staat nog altijd als een huis. Prachtige zang en het zwoele engelenachtige coir maakt het compleet. ( 8,2)

Roger Clover & Guests- Love Is All

Uit mijn prille jeugd. Nog altijd een heerlijk nummer. En het smaakvolle clipje heeft natuurlijk ook zijn bijdrage geleverd tot een hit. Hoog meezing gehalte, maar nooit plat of goedkoop. Perfecte produktie en Dio zingt het helemaal geweldig. Fijne pop uit vervlogen tijden. ( 8,7)

Yello- Vicious Games

De wat steriele sound van Yellow heeft mij nooit echt kunnen bekoren.Nogal kille Electropop die nooit echt lekker doordringt.
Verzorgd en knap gemaakt, maar dit verveeld mij erg snel moet ik zeggen. ( 5,2)

MAM - Ongelofelijk
Het nummer bevat slechts 5 woorden maar herbergt toch wel enige creativiteit en eigenzinnigheid en ritmisch zit het goed in elkaar.

Sass Jordan - High Road Easy
In de vergetelheid geraakt maar toch wel degelijke, rauwe rock hoewel niet erg speciaal. Doet mij ook denken aan Lenny Kravitz en ook Melissa Etheridge. Mogelijk heeft Anouk daar de mosterd vandaan gehaald.

Martin Solveig - Rocking Music
Inderdaad geënt op de 70's-disco dat wat teveel doordreint maar smaakvol geproduceerd zoals die gitaarlick en synths en geen overdreven productietrucs. Mooie en soepele vocalen ook.

De Single Van 7 april was...

Tol & Tol - Rounding The Cape

http://i.ytimg.com/vi/peDlYtdwzHg/mqdefault.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 7 april 1990
Kwam binnen op: #29 (Tipparade)
Hoogste notering: #3 (Tipparade)
Aantal weken: 7

Een beetje een guilty pleasure.
Ik kocht het toen ik 16 jaar was en nog steeds vind ik dit niet slecht.
Een beetje cheesy is het wel, maar toch vind ik het sympathiek genoeg klinken om het hier aan bod te laten komen.

------

De Single Van 8 april was...

Janice Robinson - Nothing I Would Change

http://www.vinylvendors.com/Pictures/j/a/janicerobinson286279.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 8 april 2000
Kwam binnen op: #26 (Tipparade)
Hoogste notering: #13 (Tipparade)
Aantal weken: 5

Leuke voornaam heeft ze vooral .

Echt een Radio 3-plaat. Een beetje laat in de lijst, want het is hoorbaar in 1999 gemaakt.
Ik mag dit wel horen, het ligt prettig in het gehoor.
Dit had wel wat mogen worden!

-----

De Single Van 9 april was...

The Who - Substitute

http://images.45cat.com/the-who-substitute-polydor-3.jpg

Datum van binnenkomst in de Top 40: 9 april 1966
Kwam binnen op: #35
Hoogste notering: #3
Aantal weken: 14
Aantal punten: 365

'Again on the fabulous Polydorlabels' staat er vol trots.

And fabulous this is!!!

Een heerlijke knaller, een paar jaar later gecompileerd op het al even knallende Meaty, Beaty, Big And Bouncy.
The Who staat altijd gegarandeerd voor een heerlijke adrenaline-rush.
Heel pril, uit 1965 (dacht ik), blaast dit in het huidige rockklimaat nog steeds alle concurrentie weg.

-----

De Single Van 10 april was...

Yes - Yours Is No Disgrace

http://images.45cat.com/yes-yours-is-no-disgrace-1972-3.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 10 april 1971
Kwam binnen op: #25 (Tipparade)
Hoogste notering: #23 (Tipparade)
Aantal weken: 2

We blijven nog even bij wat ouwe-lullenrock want het oor wil ook wat!

Die statistieken zijn eigenlijk om te huilen, maar ik moet er wel even bij kwijt dat ze nog 'up and coming' waren en dat liefhebbers toch wel het album in huis haalden.
Steve Howe zit er hier in ieder geval al bij en die laat hier ook een visite-kaartje horen.

Ik heb nog niets over het nummer zelf gezegd, maar dat hoeft ook niet.
Gewoon luisteren!

----

De Single Van 11 april was...

Kim Carnes - Bette Davis Eyes

http://images.45cat.com/kim-carnes-bette-davis-eyes-emi-america-4.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 11 april 1981
Kwam binnen op: #27 (Tipparade) / #37 (Top 40)
Hoogste notering: #16 (Top 40)
Aantal weken: 5 (Tipparade) / 8 (Top 40)
Aantal punten: 141

Geweldige single. Een tikkeltje mysterieus, maar vooral ook erg poppy.
De hese stem geeft het geheel extra cachet.
Een heerlijk, zomers klinkende klassieker!

Jacky Wilson - Doggin' Around
Geweldige soulzanger met vrij uniek stemgeluid, gezongen met veel passie en ook over de koortjes en bluesy piano ben ik over te spreken.

Roger Glover And Guests - Love Is All
Natuurlijk is de clip legendarisch maar het nummer zelf blijft ook staan als een huis. Prima zang van Dio.

Yello - Vicious Games
Mij heeft Yello ook nooit echt kunnen bekoren wegens te kil. Het klinkt verzorgd met fijne gitaar in verwerkt maar het nummer zelf is vooral vocaal en tekstueel te mager.
Cijfer: 5

Tol & Tol - Rounding The Cape
De voormalige songschrijvers van BZN met een nummer dat mij doet denken aan The Shadows door de gitaarsound (het lijkt ook wat op Wonderful Land). Maar het klinkt wel aangenaam en sfeervol, beter dan het gemiddelde BZN-repertoire.
Cijfer: 7,5

Janice Robinson - Nothing I Would Change
Niet onaardig en duidelijk in de tijdgeest maar ook wat te weinig eigenheid, ligt in het verlengde van Alanis Morisette en co. Dit nummer had niettemin een hitnotering verdiend, zeker gezien het hitniveau anno 1999-2000.
Cijfer: 6,5

De Single Van 12 april was...

Depeche Mode - It's No Good

http://www.subliminalfusion.com/music/MyCDs/images/8014f.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 12 april 1997
Kwam binnen op: #27 (Tipparade)
Hoogste notering: #7 (Tipparade)
Aantal weken: 6

Het is echt heel jammer hoe een kwalitatief succesvolle band zeer goed met de tijd kan meegaan en hoe dan ook, als een soort van stigma, maar geen potten kan breken in Holland.
Ook deze It's No Good lieten we wederom aan ons voorbij gaan.
Bijna 20 jaar later vind ik dit geen spat gedateerd klinken. Geweldige song van een geweldige band!

-----

De Single Van 13 april was...

Moby - We Are All Made Of Stars

http://1.bp.blogspot.com/_JyJ-pkNkqyE/S_mSWbXkMlI/AAAAAAAAEkg/ycHSjk0yYMQ/s1600/MobyWeAreAllMadeOfStarsRemixes.jpeg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 13 april 2002
Kwam binnen op: #28 (Tipparade)
Hoogste notering: #3 (Tipparade)
Aantal weken: 6

Eigenlijk al uit z'n nadagen.
Een aardig liedje en vooral dat gitaartje klinkt leuk. Een beetje Moby going alternative.
Leuk om weer 'ns terug te horen, maar lyrisch kan ik er ook niet over worden.

De Single Van 14 april was...

James Darren - Conscience

http://ts3.mm.bing.net/th?id=HN.608022877946973098&pid=1.7

Datum van binnenkomst in de US Billboard: 14 april 1962
Kwam binnen op: #81
Hoogste notering: #11
Aantal weken: 10

Ach, het is best aardig, dit tweestrijdige liedje waarin James Darren's engeltje in conflict gaat met z'n duiveltje.
Het is inderdaad wat knullig, maar het is juist die onschuldigheid dat bijblijft (Het waren andere tijden).
Een leuke curiositeit.

-------

De Single Van 15 april was...

Gerry Rafferty - Baker Street

http://ring.cdandlp.com/gigi5055/photo_grande/114782058.gif

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 15 april 1978
Kwam binnen op: #1 (Tipparade) / #19 (Top 40)
Hoogste notering: #9 (Top 40)
Aantal weken: 1 (Tipparade) / 8 (Top 40)
Aantal punten: 184
-Alarmschijf-

Ik vind het simpelweg fantastische muziek van deze Schotse bard.
Het stadse gevoel dat het liedje al kenmerkt wordt op een feilloze wijze aangescherpt door de saxofoon van Raphael Ravenscroft.
Verder is daar ook de dynamiek tussen de coupletten en het refrein (de saxofoon, dus)...
Ik vind dit, zoals bij zoveel van z'n werk, kwa uitwerking als compositie een dikke 10 verdienen.
Dit vind ik echt muziek met hart en ziel.

-------

De Single Van 16 april was...

Leo Sayer - Orchard Road

http://www.plaatzegel.nl/images/15singles/15.487-sayer-orchard.jpeg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 16 april 1983
Kwam binnen op: #28 (Tipparade) / #31 (Top 40)
Hoogste notering: #7 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 8 (Top 40)
Aantal punten: 193

Een 'Orchard Road'... We hebben er een in de buurt hier!

Dit vind ik toch wel het beste van deze singer/songwriter.
De wat grauwe muzikale begeleiding doet me enigzins denken aan A Whiter Shade Of Pale en het liedje klinkt tegelijk weemoedig en hoopvol.
Romantiek in popmuziek klinkt bijna nooit zo eerlijk als in dit klassiekertje.

The Who - Substitute
Inderdaad kunnen er weinig rockbands tippen aan The Who. Energiek en melodieus met krachtige vocalen.

Yes - Yours Is No Disgrace
Yes in zijn beste doen, dit is afwisselend, vindingrijk, sfeervol met veel spanning en toen nog met weinig bombast.

Kim Carnes - Bette Davis Eyes
De vrouwelijke Rod Stewart met een meer dan degelijke popsong waarbij de synths op doeltreffende wijze worden ingebracht.

Depeche Mode - It's No Good
Inderdaad een prima single van deze synthipopband die al zo lang meegaat. Heeft dat typische duister sfeertje maar is nog toegankelijk genoeg. Had inderdaad een hit moeten worden.

Moby - We Are All Made Of Stars
Vind ik een prima Moby-nummer waarbij gitaarrock en elektronica elkaar op treffende wijze omarmen. Nadien heeft Moby nauwelijks meer potten gebroken.

James Darren - Conscience
Kende ik niet, vind het niet onaardig maar erg veel doet het niet bij mij. Een beetje knullig inderdaad maar best aan te horen.

Gerry Rafferty - Baker Street
Dit is met recht en reden wel een klassieker. Schitterend opgebouwd met veel dynamiek en afwisseling. Geweldige saxofoon die mede de (wat dreigende) sfeer bepaalt.
Cijfer: 9,5

Leo Sayer - Orchard Road
Komt ondanks zijn mierzoete karakter geloofwaardig over door de prima tekst, de voordracht van Leo Sayer waarbij de synthesizer hier op een doeltreffende wijze is toegevoegd en mede de melodie en sfeer bepaalt.

Tol & Tol- Rounding The Cape

Het 1e waar ik aan dacht toen ik dit hoorde waren The Shadows. Helemaal in die sfeer gemaakt. maar dan iets moderner. Aardige instrumental van de 2 ex BZN'ers. ( 6,3)

Janice Robinson- Nothing I Would Change

Veel dames in die tijd die aan het rocken sloegen. Dit zit wel lekker in elkaar. Lijkt in het begin de drum & Bass kant op te gaan, maar het wordt een lekkere rocker. Her en der lijkt het wat op Alanis Morissette. Misschien daardoor net effe te weinig eigen smoelwerk. Maar een goed nummer is een goed nummer. (7,2)

The Who- Substitute

Dit is en blijft groots. De gretigheid, de rauwheid en de typische eigen sound heeft nog niets van zijn glans verloren. The Who forever (9)

Yes- Yours Is No Disgrace

Prille Yestrack, maar je hoort de groei en de creativiteit optimaal terug in deze door vooral Steve Howe gedomineerde track. Ijzersterk gitaarwerk, de kenmerkende coirtjes, de engel himself Jon Anderson en de klasse van Bruford en Squire als ritmesectie.
Natuurlijk geen single, maar het blijft een pareltje. ( 8,8)

Rest volgt.

Kim Carnes- Bette Davies Eyes

Voor mij puur jeugdsentiment. Nog altijd een genietbare song. Niet in de laatste plaats dankzij de unieke hese stem van Kim. Mooie tekst ook. Synths heel functioneel. Goede sobere produktie. (7,5)

Depeche Mode-It's No Good

Ik ben de laatste jaren Depeche Mode steeds meer gaan waarderen. Ik moet er echt eens werk van maken om hun albums beter te gaan leren kennen.
Sterke song. Grote kracht: De spanning in het nummer.Mysterieus, maar ondanks de electro nooit klinisch. Het gevoel is er. Echt een formatie die uitgaat van haar eigen kracht. (8,3)

Moby- We Are All Made Of Stars

Vind het net als Luc een genietbare song. Het heeft op een bepaalde manier een aantrekkingskracht die goed voelt. Het spacey sfeerje wordt uitstekend neergezet. Het repeterende gitaarlickje is een prima vondst. (8)

James Darren- Consience-

Erg braaf en ook wat obligaat. Het liedje doet niemand kwaad, maar is zo melig dat de korte tijdsduur precies genoeg is. Ik ben hier op zijn zachts gezegd niet van onder de indruk. (4,3)

Gerry Rafferty- Bakerstreet

Uiteindelijk zijn grootste wapenfeit. Van zijn album City To City die goed scoorde, maar mede dankzij Bakerstreet. Ik ben geneigd om het minder te waarderen omdat ik het zo vaak gehoord heb, maar dat vind ik niet terecht in dit geval. Vooral ook omdat Rafferty hierna zelden nog een hitnotering op zijn naam schreef.
Het is wel duidelijk een terechte hit. De kalme sfeer, het aanstekelijke ritme, de sax die echt de show steelt en de beheerste voordracht van wijlen Gerry. Alles klopt eigenlijk. ( 8,5)

Leo Sayer-Orchard Road

Sayer kwam op in de Glamtijd, waar hij zich in 1e instantie als zingendeclown manifisteerde. Dat de man veel meer kon bleek al snel.
Ik vind dit zeker één van zijn mooiste nummers. Gemeend en karakterstiek. Sindsdien weinig meer van de krullebol vernomen. Moet Leo Blokhuis meer eens werk van maken lijkt me. ( 7,7)

Leo Sayer... Daar heb ik nog wel een verzamel cd van in huis. Puur gekocht op dit nummer, er staan nog wel meer aardige nummers op maar zo mooi als deze is het hem niet meer gelukt.

8,75

De man kon echt wel wat. Giving It All Away ( Roger Daltrey) komt van zijn hand. Krijg ik nog altijd het juiste kippevel van. Prachtig.

bikkel2 schreef:
Giving It All Away ( Roger Daltrey) komt van zijn hand. .

Is dat zo? Kijk zo leer ik weer eens wat

wat een leuke opname! Jammer dat Daltrey zo wijdbeens moet zitten maar verder

Ik zie als begeleidende tekst dat het uit de Leo Sayer Show kwam, weer een weetje er bij

Gast
geplaatst: vandaag om 09:23 uur

geplaatst: vandaag om 09:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.