MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / DWDD Klinkt Anders (top 10 vernieuwers in de muziek)

zoeken in:
Bob Dylan durfde ook in zijn muzikale verloop een andere weg in te slaan.
Al heb ik Bob Dylan niet hoog, dat zijn wel de vernieuwers in de muziek.
Velvet Underground hoort er voor mij ook weer bij, niet dat ik het qua muziek zo hoog aansla als het merendeel hier, maar zonder Velvet Underground niet het geweldige debuut van dEUS.
Nick Drake is ook een geval apart, hij durfde zijn ziel open te stellen voor de buitenwereld, en heeft zeker veel betekend voor de Singer Songwriters en ik denk ook voor Ian Curtis ( Joy Division).
Dick Dale voor de surfmuziek, waar dus weer de roots van Beach Boys liggen.
The Wild Bunch scene rondom Bristol. Vanuit hier komt de Triphop tot bloei.
Enzovoort....

17 personen noemen is onmogelijk.

herman schreef:
Ik denk alleen dat de meeste hitmuziek van nu niet meer zo snel te herleiden is tot blues, country of folk.

Nu ik er zo over nadenk had ik in mijn overzichtspostje van eerder vanavond Dylan nog wel mogen noemen trouwens.

Spreek je jezelf hier niet tegen?

Overigens ben ik van mening dat Woody Guthrie ook absoluut in deze lijst thuis hoort. Alle singer/songwriter folk (waaronder o.a. Bob Dylan) is naar hem terug te herleiden.

Indirect is popmuziek begonnen met blues en county/ folk (wat in oorsprong eigenlijk hetzelfde was, country is eigenlijk Amerikaanse folk, pas later groeiden ze uit elkaar). Je zou kunnen zeggen dat het de ingredienten waren van wat popmuziek werd. In zekere zin (en nogal versimpeld) is Rock 'n roll blues geevolueerd tot rythm en blues waar elementen van de blanke folk/country bijkwamen. In die zin zou je bijvoorbeeld Robert Johnson, Woody Guthrie en Jimmie Rodgers moeten noemen. Vernieuwers waar je echt pre-popmuziek hoort vind ik.

Tenzij je voor de optie gaat dat popmuziek geboren werd bij Rock 'n roll in de jaren '50, dan kun je die namen schrappen.

L_T_B schreef:
Spreek je jezelf hier niet tegen?

Vandaar de

Overigens ben ik van mening dat Woody Guthrie ook absoluut in deze lijst thuis hoort. Alle singer/songwriter folk (waaronder o.a. Bob Dylan) is naar hem terug te herleiden.

Is zeker waar. Ze hadden beter voor 30 in plaats van 17 kunnen gaan... of de laatste 30 jaar afdoen met 1 of 2 namen.

Ik wil niet al te dom overkomen, maar wat doet Nirvana in godsnaam bij de zeventien bepalende artiesten?

starbright boy schreef:
In die zin zou je bijvoorbeeld Robert Johnson, Woody Guthrie en Jimmie Rodgers moeten noemen. Vernieuwers waar je echt pre-popmuziek hoort vind ik.

Je vergeet Hank Williams. Zijn invloed op Dylan is veel groter dan die van Guthrie. Bovendien heeft Williams nog tal van andere artiesten beinvloed (o.m. Cash en Neil Young). Maar als we zo beginnen dan kunnen we ook The Carter Family, Bill Monroe, Litte Richard, Bob Nolan etc. toevoegen aan de lijst en dan diegenen die hen weer beinvloed hebben...

Bovendien Guthrie heeft Dylan alleen aan het begin van diens carriere beinvloed, toen hij nog protestliedjes schreef (pakweg 1962-64). Daarna is Dylan een heel andere weg ingeslagen en heeft hij zijn eigen stijl ontwikkeld. Die stijl is van veel grotere invloed geweest op de hedendaagse popmuziek dan Guthrie's legacy.

En dan zouden wij Pete Seeger moeten vermelden die al in de jaren '40 protestfolk bracht. Maar het is erg moeilijk om van eender welke stroming de pionier te vinden (blues en country bv. bestonden al begin 20e eeuw). De invloed van Bob Dylan is wel ontegensprekelijk.

deric raven schreef:

Velvet Underground hoort er voor mij ook weer bij, niet dat ik het qua muziek zo hoog aansla als het merendeel hier, maar zonder Velvet Underground niet het geweldige debuut van dEUS.

En dat niet alleen. Zonder VU geen Strokes, dus zonder VU ook geen post-punk revival met belangrijke bands als Arctic Monkeys en Franz Ferdinand

Teunnis schreef:

The Beach Boys vind ik niet een hele grote toegevoegde waarde. Deze rubriek gaat over muzikanten die de popmuziek hebben veranderd door anders te klinken.

In het plaats van The Beach Boys zou je dus ook Phil Spector kunnen noemen.
Het was zijn opnametechniek (Wall Of Sound) die voor Brian Wilson van grote invloed was op Pet Sounds en ook weer op SMiLE...

spoon schreef:
Iemand is toch de eerste nederlandstalige rocker geweest. Kun je wel aankomen met Frank zappa...maar die heeft nooit in het nederlands gezongen.

May you never hear vloerbedekking again!

Dat ik daar zelf niet opgekomen was...

Inderdaad, fameuze quote.

Erg scherp. En Phil Spector is ook een hele goede keuze. We hoeven het ook niet per se in de muzikanten zelf te zoeken, natuurlijk.

Stijn_Slayer
Ik heb de bootleg van Ahoy, Rotterdam, 27-Nov-1971. Daar zingt 'ie in het Nederlands: ''geef me wat vloerbedekking onder deze vette zwevende sofa.''

In de lijsten wordt Einstürzende Neubauten ook best wel vergeten. Toch wel een van de eerste industrialbands.

Stijn_Slayer
Nah, toch maar niet. Beetje vreemd diagram.

lambf
Don Cappuccino schreef:
In de lijsten wordt Einstürzende Neubauten ook best wel vergeten. Toch wel een van de eerste industrialbands.

En Throbbing Gristle, SPK, Whitehouse dan?

Hmm, interessant. Staan rare dingen in (Fela Kuti => Paul McCartney? ), maar ik vind het zeker geen slechte poging.

Inderdaad niet een hele verkeerde poging. Sowieso zijn de stromingen VU, Beatles en Dylan mij wel duidelijk. Bijna alle pop of rock is wel in een van de drie stromingen te kwalificeren. Ook James Brown lijkt me duidelijk, hij stond aan de basis van de funk wat (mede) geleid heeft tot hiphop en house/techno. De overigen zijn wel het discussiëren waard. Zo komen de Sex Pistols bijna direct voort uit de New Yorkse (proto)punkscene, die weer gemakkelijk is af te leiden uit VU. In plaats van Sex Pistols zou ik dan The Stooges doen. Ook zij hebben duidelijk hun inspiratie van VU (John Cale produceerde het debuut), maar brachten wel degelijk een andere sound. Fela Kuti's rol lijkt me veel te beperkt. Jimi Hendrix' moet qua directe invloeden ook onderdoen voor de andere namen, maar heeft toch voor een groot deel de gitaarsound bepaalt. Dat zie je ook aan de namen waar aan hij gekoppeld wordt. Dat zijn of gitaristen of bands waarvan de gitarist veel aan Hendrix te danken heeft.

Zeer aardige poging, maar deze poging legt het ontstaan van de popmuziek bij The Beatles. Kan, maar vind ik laat. Ik mis elektronische muziek nogal, Kraftwerk zou niet misstaan. Sex Pistols vind ik het meest twijfelachtig. Fela Kuti wel een mooie vondst eigenlijk. Ik zou Sex Pistols en punk bij de restrictie van zeven naar de VU-poot verhuizen en vervangen door Kraftwerk. Verder is het probleem van het jaren '60 begin dat je zaken als soul en blues wel zwaar ondervertegenwoordigd zijn. En metal/ hardrock is ook niet 1 op 1 onder te brengen hier. Misschien dan toch iets als The Stooges of Black Sabbath.

Maar als je 1 artiest moet kiezen voor het hele electronic-genre is Kraftwerk toch ook nogal laat?

Dat is zo, maar wat daarvoor zat was wel nogal obscuur en vaak marginaal. Kraftwerk maakte het tot popmuziek.

Koenr schreef:
Maar als je 1 artiest moet kiezen voor het hele electronic-genre is Kraftwerk toch ook nogal laat?

Ik ben niet zo bekend met de elektronische muziek van voor Kraftwerk, dus ben wel benieuwd: welke artiest zou jij kiezen?

Als je het puur op popmuziek richt is Kraftwerk uiteraard de logische keuze, maar als je het breder trekt zou ik toch een jaren '50/'60 artiest nemen (eventueel waar Kraftwerk dan weer door beïnvloed is). Ik ben zelf ook niet thuis genoeg in die scene om zomaar een artiest te pakken en die als dé naam te geven, maar artiesten als Stockhausen en Terry Riley komen het eerste in me op. Verder zijn er nog mensen als Raymond Scott, Morton Subotnick, onze eigen Tom Dissevelt en natuurlijk nog zat obscuurdere artiesten die allemaal al met electronische muziek bezig waren.

Een ander leuk en veel ouder alternatief is misschien Luigi Russolo, die toevallig laatst (vrij kort) bij een college werd behandeld.

Maar voor een beter (en onderbouwd) antwoord moet je Sietse of een andere kenner misschien even lief aankijken.

Edit: En dan vergeet ik Silver Apples, die wel echt poppy zijn en redelijk dicht (wat mij betreft meer dan Kraftwerk) aansluiten bij veel moderne pop/rock-bands die uit electronische vaatjes tappen. Sowieso denk ik dat de invloed van Kraftwerk vooral groot was op veel bands in de jaren '80, maar daarna toch wel een stuk minder is.

Kraftwerk lijkt me geenszins een twijfelgeval. Alle avant-gardisten en modern componisten voor Kraftwerk die zich met electronica bezig hielden waren aan het experimenten, maar Kraftwerk bracht het tot popmuziek. En natuurlijk had je Silver Apples, maar die hebben bij lange na niet zo'n invloed gehad als Krafwerk. Kraftwerk heeft ten eerste ongeveer de hele jaren '80 sound bepaald en daarnaast waren ze in datzelfde decennium van grote invloed op vele dance-genres. Dat ze later niemand meer beïnvloedden hoeft niks te betekenen, want de bands en artiesten die door Kraftwerk beïnvloedt waren (denk bijv. aan Detroit techno en Depeche Mode/New Order) waren vervolgens bepalend voor de jaren daarna.

Maar de vraag is eigenlijk tot hoever ga je terug in de tijd. Gezien de woorden "muziekscène veranderd en gemaakt tot wat ie vandaag de dag is" lijkt het me niet dat er verder terug hoeft worden te gaan dan bijvoorbeeld Kraftwerk, The Beatles en Bob Dylan. Maar dat is slechts een kwestie van interpretatie.

Het gaat ook om naamsbekendheid,op deze laatste pagina staan namen,sorry hoor maar daar heeft niemand wat aan behalve die ene echte kenner......

Het gaat enigszins om naamsbekendheid want als geen hond je kent kan je natuurlijk nooit de muziekscene veranderen, maar artiesten kunnen best wat onbekender zijn hoor.

zaaf
ik mis sonic youth, ik mis the pixies. dan kan kurt vertrekken.
kraftwerk is obligaat.
robert johnson hoort erin, hank williams ook.
bob dylan, stones en beatles - blank en jaren 60
otis en jb - zwart en jaren 60
pink floyd, led zep en abba dat zijn er 14
public enemy, jimi en zappa maken er de terechte 17 van.

te weinig nieuwe shit - i know

Als we kijken naar vrij nieuwe innovatieve muziek moeten we toch richting de Metal gaan. Een band als Meshuggah heeft er voor gezorgd dat er een hele nieuwe stroming kwam met die hoekige muziek, iets wat uiteindelijk compleet uit de hand gelopen is, namelijk de djent-stroming.

Maar dat past echt compleet niet bij DWDD en het is een vrij klein gebied.

Stijn_Slayer
Meshuggah komt pas aan de orde als de lijst véél groter wordt. Death zou eerder aan de beurt zijn en voor hun zijn er ook weer bands die hun plek nog meer verdienen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:42 uur

geplaatst: vandaag om 00:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.