MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Radio 2 Top 2000 besproken

zoeken in:
herman schreef:
1928 . Sandy Coast - Capital punishment ( 1969 )
Als ik een top 10 zou moeten maken van bekende Nederlandse artiesten waarvan ik nog geen songtitel van zou kunnen opnoemen staat Sandy Coast daar zeker in. Geen idee wat voor muziek deze lui maken. Dit nummer klinkt echter wel bekend, dat accordeonstukje is best uniek te noemen. Heb altijd gedacht dat dit van BZN oid was. Verder geen aan te best nummer door de inspiratieloze zang en het gebrek aan gedenkwaardige melodieen.
Cijfer: 5

Tja, dit vind ik dus zonder twijfel een van de beste songs ooit in NL gemaakt. Van begin tot eind een monumentaal nummer, dat gaat over de laatste uren en minuten en vervolgens ook de executie van de vertellende persoon, en daarom zo ongelooflijk beklemmend; de laatste woorden zijn 'and hangs a cord around my neck...'; de muziek versterkt dit gevoel van hopeloosheid, het is dan ook bijna te erg om naar te luisteren (ik hou niet van executies).

Misschien zou je dit nummer nog eens willen luisteren, met de lyrics erbij?

Ik zal hem in de herkansing doen. Kan me voorstellen dat het nummer dan beter op zijn plaats valt. Heftig thema...

Dank je

1770 . Anouk - Save me ( 2011 )
Een nummer dat slechts enkele maanden oud is staat al in de Top 2000. Op zich geen slecht nummer maar te steriel geproduceerd en de emotie komt niet genoeg over.
Cijfer: 4,5

1769 . Alison Moyet - All cried out ( 1985 )
Alison Moyet is een prima zangeres maar de gladde jaren '80-productie doet wat afbreuk aan haar soul, al is dit wel een prima song.
Cijfer: 7,5

1768 . Roxette - It must have been love ( 1990 )
Roxette brengt natuurlijk gladde hitparadepop maar weet dit gelukkig te koppelen aan sterke songs en Marie Fredriksson vind ik een prima, fijne stem hebben.
Cijfer: 7

1767 . Hollies - Bus stop ( 1966 )
Eén van de beste Hollies-hits, klikt nog steeds fris en charmant. Erg aanstekelijke melodie, stemmenwerk en gitaarlijnen.
Cijfer: 9

1766 . James Blunt - 1973 ( 2007 )
James Blunt vind ik een prima stem hebben, het is ook degelijk gebracht maar echt bijzonder of memorabel vind ik het nummer niet.
Cijfer: 6,5

1765 . Blue Cheer - Summertime blues ( 1968 )
Eén van de eerste hardrockhits, dit moet destijds een sensatie geweest zijn. Energieke en eigenzinnige cover van de klassieker van Eddie Cochran, die grommende bassolo blijft in je hoofd hangen.
Cijfer: 8,5

1764 . Serge Gainsbourg & Jane Birkin - Je t'aime moi non plus ( 1969 )
Nog een legendarische hit, destijds controversieel. Wellicht dé hijgplaat van de 20e eeuw, zwoel en sensueel.

1763 . Jim Reeves - Distant drums ( 1966 )
Dit vind ik (itt. The Hollies datzelfde jaar) weliswaar wat oubollig klinken maar de warme stem en de aangename sfeer en begeleiding trekken mij toch over de streep.

1762 . Shirts - Tell me your plans ( 1978 )
Deze band ken ik enkel van hun 2 (overigens prima) hits waarvan dit de eerste was. Fijne song met mooie samenzang en vooral die orgel die blijft hangen.

1761 . Lenny Kravitz - It ain't over 'till it's over ( 1991 )
Lenny Kravitz klinkt met zijn kopstem hier een beetje als Marvin Gaye maar het klinkt toch vrij eigenzinnig. Prima instrumentatie overigens door de baslijn en de violen in de achtergrond.

mahone
1780-Gerard Lenorman -La ballade des gens heureux-1976
Veel te zoet vooral door dat kinderkoor.Past op beter op een scouting kamp dan in mijn collectie.

1779-O.M.D.-Enola Gay-1980
Niet zo mijn smaak.Iets te veel toetsjes in plaats van snaartjes.

1778-White Stripes-Seven nation army-2003
Van de clip krijg ik koppijn maar het nummer is geweldig.Lekker hoekige sound.

1777-Golden Earring-Hold me now-1994
Ik ben een enorme Earring fan maar dit nummer vind ik echt helemaal niks.Kooymans heeft betere ballads gezongen.Dit nummer heeft teveel uithalen die de stem van Kooymans gewoon geen goed doen.

1776-Celine Dion-Because you loved me-1996
Ik heb me altijd afgevraagd of je een zak roze zuurstokken en een doos knuffelberen kado krijgt als je dit soort platen koopt.Zo zoet klinkt het in ieder geval wel.

1775-Michael Jackson-One day in your life-1981
Ik ben nooit zo'n Michael Jackson fan geweest ik vind die stem gewoon niks.

1774-Shocking Blue-Never marry a railroad man-1970
Beetje lullige tekst maar wel een heel leuk nummer.Aanstekelijke muziek en natuurlijk die prachtige stem van Mariska Veres.

1773-Beatles-Love me do-1963
Ik vind de mondharmonica wel leuk maar verder is het geen nummer waar ik nou wakker van lig.

1772-Charles Trenet-La mer-1952
Iets te zoet voor mij maar wel leuk dat het erin staat.

1771-Stevie Wonder-Master blaster (Jammin')-1980
Stevie Wonder+reggea=niks voor mij

mahone
1770-Anouk-Save me-2011
Ik ben niet zo'n Anouk fan.Ik leerde haar kennen toen ze nog in het voorprogramma van de Earring speelde en toen was ik al niet onder de indruk.Ik heb het allemaal al eens eerder en beter gehoord.

1769-Alison Moyet-All cried out-1985
Mooi gezongen nummer jammer van die gladde muziek.

1768-Roxette-It must have been love-1990
Niet zo mijn smaak ik vond The look nog wel een leuk nummer deze is me iets te glad.

1767-Hollies-Bus stop-1966
Leuk jaren 60 liedje.De tekst is niet echt hoogstaand maar de uitvoering levert een prima popliedje op.

1766-James Blunt-1973 -2007
Wise Men vind ik mooi,bij You're Beautiful wil ik m'n oren afstaan voor transplantatie en deze doet me eigenlijk helemaal niks.

1765-Blue Cheer-Summertime blues-1968
Klinkt lekker stevig en doet geen afbraak aan het orgineel van Cochran.

1764-Serge Gainsbourg & Jane Birkin-Je t'aime moi non plus-1969
Ik ben niet zo onder de indruk van de zang maar de muziek vind ik wel mooi.

1763-Jim Reeves-Distant drums-1966
Zelfs voor die tijd al vrij oubollig maar goed ook in die tijd kochten Oma's al platen denk ik.

1762-Shirts -Tell me your plans-1978
Ik heb jarenlang gedacht dat dit een nummer uit de begin periode van The Nits was en da's bedoeld als compliment.Ontzettend leuk nummer.

1761-Lenny Kravitz-It ain't over 'till it's over-1991
Ik heb niks met de platen van Lenny Kravitz ik zie m liever live daar heeft-ie een scherp randje wat je op z'n platen jammer genoeg niet terug hoort.

Casartelli (moderator)
herman schreef:
1928 . Sandy Coast - Capital punishment ( 1969 )
Als ik een top 10 zou moeten maken van bekende Nederlandse artiesten waarvan ik nog geen songtitel van zou kunnen opnoemen staat Sandy Coast daar zeker in. Geen idee wat voor muziek deze lui maken. Dit nummer klinkt echter wel bekend, dat accordeonstukje is best uniek te noemen. Heb altijd gedacht dat dit van BZN oid was. Verder geen aan te best nummer door de inspiratieloze zang en het gebrek aan gedenkwaardige melodieen.

Ik neem aan dat je True Love That's a Wonder ook wel kent (desnoods zodra je hem hoort). Komt ongetwijfeld verderop ook nog wel voorbij.

Even gegoogled en die staat er inderdaad ook in. LucM zal hem vermoedelijk vandaag of morgen bespreken.

En The eyes of Jenny komt ook nog langs, maar daar moeten we nog even op wachten (staat 1226ste).

Titels zeggen me niets, maar ze zullen waarschijnlijk wel bekend voor komen als ik ze hoor.

1760 . Joe Jackson - Steppin' out ( 1982 )
Een vrij luchtig maar eigenzinnig nummer met geweldige combinatie van piano en elektronica dat nu nog steeds fris klinkt.

1759 . Lenny Kravitz - Always on the run ( 1991 )
Een stuk rauwer dan It ain't over 'till it's over die wij zojuist hebben gehad, die baslijn en ritme vind ik geweldig. Lenny Kravitz zingt hier nog met veel bezieling en die blazers zijn een fijne toevoeging. Jammer genoeg ging het daarna bergafwaarts met hem.

1758 . Alicia Keys - No one ( 2007 )
Vind ik één van de betere zangeressen in het R&B-genre waar ik anders niet zoveel mee heb. Weliswaar gladgestreken maar niet te gelikt en Alicia Keys vind ik een mooie stem hebben en dit nummer blijft beslist hangen.
Cijfer: 8

1757 . Robbie Williams - Rock dj ( 2000 )
Hier is de clip mij meer bijgebleven dan de song zelf. Het nummer zelf vind ik niet onaardig maar ook niet echt bijzonder met een simpele melodie.
Cijfer: 6

1756 . Gabriella Cilmi - Sweet about me ( 2008 )
Jawel, dit vind ik echt een onweerstaanbaar en erg leuk nummer, ik kan er soms geen genoeg van krijgen. Voor mij een guilty pleasure.

1755 . Bob Carlisle - Butterfly kisses ( 1997 )
Dit nummer kende ik niet. Nu hou ik wel van country maar niet van die saaie en gelikte met flauwe tekst zoals dit hier, ik vind het ook nog te slijmerig (doet mij denken aan Michael Bolton).
Cijfer: 2,5

1754 . Donovan - Universal soldier ( 1965 )
Dan veel liever een sober, ingetogen liedje. Hier nog duidelijk beïnvloed door Bob Dylan maar toch vrij apart timbre en prima tekst.

1753 . Rod Stewart - I don't wanna talk about it ( 1977 )
Ik heb moeten zoeken naar de originele versie (daar opteer ik altijd naar). Dit heeft wat teveel weg van Sailing dat tot dan toe zijn grootste hit was, maar wel mooie ingetogen song met prachtig einde.

1752 . ABBA - The name of the game ( 1977 )
ABBA wist steeds inventiviteit aan hitgevoeligheid te koppelen. Ook in dit nummer klopt alles: melodie stemmen, tekst en begeleiding. Al staan er nog betere nummers op The Album (één van de eerste albums die ik kocht).

1751 . Michael Jackson - Off the wall ( 1979 )
Nog een heel grote in de popwereld. Hiermee sloot hij perfect aan bij de disco van weleer met prima zang en aanstekelijk ritme. Ook instrumentaal rijk, dit steeg ruimschoots boven de gemiddelde disco uit.

1750 . Volumia! - Afscheid ( 1998 )
Destijds nog wel aardig gevonden maar nu vind ik het te standaard en te clichématig, bij zulk luisterlied verwacht ik toch meer diepgang.
Cijfer: 4

1749 . Rolling Stones - Beast of burden ( 1978 )
Werd later succesvol gecoverd door Bette Midler, dit prima en helder geproduceerde Stonesnummer klinkt vrij simpel maar aanstekelijk en daar is het spelplezier ook duidelijk te horen.

1748 . Katie Melua - Piece by piece ( 2005 )
Eenvoudig en zoet maar breekbaar nummer waar Katie Melua's wat dunne maar zeer herkenbare stem goed tot recht komt, zij komt mij in ieder geval geloofwaardig over.

1747 . Them - Here comes the night ( 1965 )
Ierse rockband rond Van Morrison met opvallend scherpe stem. Hij kon toen al aanstekelijke rocksongs brengen, dit blijft hangen als je het een keer hebt gehoord en ritmisch is het ook origineel.

1746 . The Script - The man who can't be moved ( 2008 )
De rock in de hitlijsten van de jaren '00 klinkt doorgaans een stuk gelikter dan vorige decennia. Dit is op zich geen slecht liedje met een wel aardige tekst maar verder is het te onopvallend.

1745 . Sweet - Fox on the run ( 1975 )
Dan veel liever zo'n rauw en stuwend rocknummer waar The Sweet voor het eerst gebruik maakt van de synthesizer en die past wonderwel in hun sound. Refrein is ook zeer herkenbaar.

1744 . Sandy Coast - True love that's a wonder ( 1971 )
Het tweede nummer van Sandy Coast in de lijst en hun grootste hit. Tekstueel minder dan Capitol Punishment maar het klinkt wel vlotter en aanstekelijker met prima gitaarsolo.

1743 . Shadows - Theme from 'Deer Hunter' ( 1979 )
Deze film was een kaskraker en ook het thema daarvan werd een nr.1-hit. Niet hun beste - het neigt wat teveel naar easy listening - maar wel mooi gebracht. Een vredig en romantisch nummer dat in schril contrast staat met de inhoud van de film.

1742 . Mama Cass - Dream a little dream ( 1968 )
Mama Cass vind ik een mooie stem hebben, jammer dat ze zo vroeg overleden is. Typisch een liedje dat een glimlach bij mij veroorzaakt, vind ik trouwens niet minder dan vele Mama's & Papa's-hits.

1741 . Di-Rect - Inside my head ( 2002 )
Saaie rockballad van een saaie band, er blijft niets van hangen en de zang inclusief Engelse uitspraak vind ik ook niet al te best.
Cijfer: 3

LucM schreef:

1746 . The Script - The man who can't be moved ( 2008 )
De rock in de hitlijsten van de jaren '00 klinkt doorgaans een stuk gelikter dan vorige decennia. Dit is op zich geen slecht liedje met een wel aardige tekst maar verder is het te onopvallend.

1741 . Di-Rect - Inside my head ( 2002 )
Saaie rockballad van een saaie band, er blijft niets van hangen en de zang inclusief Engelse uitspraak vind ik ook niet al te best.

Tja, bij dit soort nummers vraag ik me ook af waarom de mensen bepalen dat er geen tig betere nummers voor handen zijn voor zo'n Top 2000...

mahone
1760-Joe Jackson-Steppin' out-1982
Leuk nummer al doet het met al dat toetswerk wat gedateerd aan.

1759-Lenny Kravitz-Always on the run-1991
Ik hoor Kravitz liever live zijn platen klinken altijd zo mat terwijl het op ich prima nummers zijn.

1758-Alicia Keys-No one-2007
Te mat voor mij ik hoor liever iets met meer pit

1757-Robbie Williams-Rock dj-2000
Beter dan z'n ballads maar that's it.Je kunt het woord rock wel in de titel zetten maar dan nog rockt het voor geen meter.

1756-Gabriella Cilmi-Sweet about me-2008
Lief meisje met lief liedje ondanks de titel.

1755-Bob Carlisle-Butterfly kisses-1997
Verschrikkelijk,wie vind dit soort zoete rommel nou mooi?Ik dus niet.

1754-Donovan-Universal soldier-1965
Het orgineel van Buffy Sainte-Marie vind ik mooier alhoewel deze versie daar wel heel erg op lijkt.

1753-Rod Stewart-I don't wanna talk about it-1977
Ik hoor liever de wat stevigere nummers van Rod Stewart met name die uit zijn tijd met The Faces.Deze is me te glad.

1752-ABBA -The name of the game -1977
ABBA vind ik niks,het klinkt allemaal zo braaf.

1751-Michael Jackson-Off the wall-1979
Ik schreef al eerder dat ik de stem van Jackson niks vind en da's sinds ik dat schreef ook niet veranderd.

mahone
1750-Volumia!-Afscheid -1998
Nederlandse ballad no.zoveel het zal wel aan mij liggen maar ik vind ze allemaal op elkaar lijken.Piano deuntje,quasi diepe tekst en klaar is Kees.

1749-Rolling Stones-Beast of burden-1978
Leuk Stones nummer.Muziek,tekst,zang alles klopt gewoon.

1748-Katie Melua-Piece by piece-2005
Verschrikkelijk zo zoet.

1747-Them-Here comes the night-1965
Leuk jaren 60 nummer.Scherpe zang van Van the Man .

1746-The Script-The man who can't be moved-2008
Suf nummer waar niks orgineels aan te ontdekken valt.

1745-Sweet-Fox on the run-1975
Klinkt lekker stevig maar door die synthesizer wel wat gladjes.

1744-Sandy Coast-True love that's a wonder-1971
Leuk nummer met lekkere stevige muziek.

1743-Shadows-Theme from 'Deer Hunter'-1979
Ik draai dit altijd in de auto als ik van een concert naar huis rijd.Erg mooi en rustgevend.

1742-Mama Cass-Dream a little dream-1968
Mierzoet maar wel een heel mooi gezongen liedje.

1741-Di-Rect-Inside my head-2002
Dat steenkolen Engels is ondragelijk het nummer zelf is nogal clichè.

mahone
1740-Lenny Kravitz-I'll be waiting-2008
Mooie ballad maar ik hoor liever zijn wat steverige nummers.Live uiteraard.

1739-Icehouse-Crazy-1987
Eèn van mijn guilty pleasures.Erg clichè jaren 80 ballad maar wel eentje die ik kan waarderen.

1738-Kinks-All day and all of the night-1964
Heerlijk nummer.Goede muziek en goede vocalen van Ray Davies.

1737-Jim Croce-I got a name-1975
Niks voor mij beetje saai country achtig nummer a la John Denver.

1736-André Rieu-The second waltz -1994
Op zich is er niks mis mee dat iemand dit soort klassieke stukken onder de aandacht brengt het is alleen jammer dat dat blijkbaar niet kan zonder al die poespas die Rieu eraan toevoegt.Het stuk zelf is prima maar ik heb orkesten gezien die het soberder en mooier speelden.

1735-Ian Dury & Blockheads-Hit me with your rhythm stick-1978
Briljant nummer.Een zanger die meer praat dan zingt en dan die lekkere muziek erbij.

1734-Dusty Springfield-I just don't know what to do with myself-1964
Mooi nummer die stem is gewoon schitterend

1733-UB40-Can't help falling in love -1993
De versie van Elvis vind ik mooier.Dit is gewoon geen nummer voor een moderner jasje.

1732-Motors-Airport-1978
Leuk nummer alleen duurt het me iets te lang.

1731-Dire Straits-Water of love-1978
Saai nummer bij het intro haak ik al af.

1740 . Lenny Kravitz - I'll be waiting ( 2008 )
Minder dan de twee nummers die van hem hebben gehad, ik vind deze rockballad wat vlak en te weinig geïnspireerd klinken.

1739 . Icehouse - Crazy ( 1987 )
Australische band die ik enkel ken van hun 2 hits hier. Typisch jaren '80-pop, degelijk maar niet echt wereldschokkend. Het heeft wel een sterk refrein.

1738 . Kinks - All day and all of the night ( 1964 )
Energiek Kinks-nummer in hun beginjaren met scheurende gitaar en prima zang van Ray Davies. Wel lijkt dat teveel op voorganger You Really Got Me.

1737 . Jim Croce - I got a name ( 1975 )
Singer-songwriter die helaas vroeg overleed. Mooie warme en aangename stem, vlot country-achtig nummer, sober geproduceerd, dit hoor ik veel liever dan bv. Bob Carlisle die wij eerder hebben gehad.

1736 . André Rieu - The second waltz ( 1994 )
André Rieu zal voor sommigen not done zijn maar dit heb ik altijd een ontzettend mooie melodie gevonden, ook mooi gebracht. Klassiek en Strauss kan voor mij wel ook als André Rieu het onder aandacht brengt.

1735 . Ian Dury & Blockheads - Hit me with your rhythm stick ( 1978 )
Grappig nummer met leuke praatzang, ook de jazzy arrangementen zijn goed gevonden en passen in dit nummer.

1734 . Dusty Springfield - I just don't know what to do with myself ( 1964 )
Een bijzonder mooie stem heeft zij, dit is easy listening soul van de bovenste plank. Ook de instrumentatie vind ik hier geslaagd, sfeervol maar niet te bombastisch.

1733 . UB40 - Can't help falling in love ( 1993 )
Erg inspiratieloze cover van een overbekend Elvis-nummer, dit is reggae-muzak. Onbegrijpelijk dat net dit nummer van UB40 erin staat, zij hebben zoveel betere.

1732 . Motors - Airport ( 1978 )
Hun enige hit die ze hier hebben gehad maar dit blijft probleemloos overeind, die synthesizer is hier een meerwaarde voor dat nummer.

1731 . Dire Straits - Water of love ( 1978 )
Ik hou erg veel van het heldere, bluesy gitaargeluid van Mark Knopfler en dit is een aangenaam relaxt nummer, gezellig en sfeervol.

1755 Bob Carlisle - Butterfly kisses 1997 1,5
Dit, beste mensen, is verschrikkelijk. Hoe gelikt, glad, aangedikt wil je het hebben. Vreselijke amerikaanse slijm muziek waar zelfs Michael Bolton zich nog voor zou schamen.

1754 Donovan - Universal soldier 1965 6,5
Een mooi protestliedje met een tijdsduur van iets meer dan 2 minuten. Dit lied is een kruising tussen Bob Dylan en John Denver.

1753 Rod Stewart - I don't wanna talk about it 1977 6,5
Rod wil er zelf niet meer over praten maar ik moet er toch iets over kwijt. Ondanks dat het eigenlijk alles in zich heeft om het tot een zeer vervelende ballade te schoppen (te zoet, te saai e.d.) doet dit het niet voor mij. Ik vind dit eigenlijk altijd wel een aardig liedje. Mooi klein gezongen met die herkenbare stem.

1752 ABBA - The name of the game 1977 6,0
Spelletjes spelen met ABBA. Ik ben een behoorlijke liefhebber van ABBA maar dit liedje komt niet in mijn "beste van" lijstje voor. Dan is het niet gelijk slecht want daarvoor heeft de band veel te veel kwaliteit in zich maar meer dan een zesje kan ik hier niet aan kwijt.

1751 Michael Jackson - Off the wall 1979 6,5
Dit is doordachte souldance van Michael Jackson. Dit zal het vast wel goed gedaan hebben op de discovloeren.

1750 Volumia! - Afscheid 1998 3,0
Ik heb zo het vermoeden (maar je mag me gerust tegenspreken) dat Volumia! enkel door vrouwen goed gevonden wordt. Ik ben geen vrouw en ik vind deze ballade waar bewust naar de emotie wordt gezocht niet best.

1749 Rolling Stones - Beast of burden 1978 6,5
De versie van Bette Middler is bekender (wellicht krijgen we die ook nog) maar deze is beter. Wat rauwer ondanks dat het geen hard/stevig liedje is. Ingetogen rock zou je het kunnen noemen.

1748 Katie Melua - Piece by piece 2005 5,0
Daar is ons aller Katie weer. Helemaal volgens het zelfde recept zoals eigenlijk alle liedjes van Melua. Dit is wel heel breekbaar, dat heeft ook wel zijn charme maar echt een goed liedje vind ik dit niet.

1747 Them - Here comes the night 1965 7,0
Zeer aardig nummer. Huppelende coupletten met gedragen refreinen. Hoewel ietwat gedateerd nog goed te behapstukken.

1746 The Script - The man who can't be moved 2008 5,0
Dit nummer is waarschijnlijk in de tijd erg veel op Radio 2 geweest want anders verbaas ik me over deze notering. Het is overigens geen heel slecht liedje maar het gaat allemaal wel erg anoniem voorbij.

1745 Sweet Fox - on the run 1975 8,0
Ik kan weer een guilty pleasure award inzetten. Ik vind dit een geweldig nummer, die space geluiden in het begin zijn fantastisch waarna er eigenlijk een recht toe, recht aan rock nummer komt met zeer aanstekelijk refrein. Overigens wel een erg goed recht toe, recht aan rocknummer.

1744 Sandy Coast - True love that's a wonder 1971 5,0
Daar hebben we Hans Vermeulen weer. Als ik het goed heb staat Sandy Coast drie keer in de lijst. Van de drie vind ik dit nummer het minst. Een beetje simplistisch eigenlijk.

1743 Shadows - Theme from 'Deer Hunter' 1979 5,0
The Shadows hebben een paar best aardige liedjes maar deze is ondanks best aardige melodie wel erg rustig en daarom komt al snel de saaiheid om de hoek kijken.

1742 Mama Cass - Dream a little dream 1968 6,5
Een nummer dat veelvoudig gecoverd is door andere artiesten. Dus ook door Mama Cass want het origineel is van Ella Fitzgerald. Dit lieve liedje is best goed ingezongen door Mama (zonder Papa).

1741 Di-Rect - Inside my head 2002 3,5
Deze ballade van een band die de grootste rock 'n roll at van Nederland wil zijn was een grote hit in de tijd. Je vraagt je een beetje af hoe dat kon want er zit het niet in.

1740 Lenny Kravitz - I'll be waiting 2008 5,5
Een wat nieuwer nummer van Lenny. Een ietwat zwaar aangezette ballade die nergens echt overtuigd maar ook nergens echt irriteerd.

1739 Icehouse - Crazy 1987 7,5
Iehouse is een leuke bandje uit Australie welke een paar kleine hits had. Waaronder deze die overduidelijk is geschreven voor de Amerikaanse markt. Een 80's poprockballade met AOR invloeden. Een beetje glad maar wel lekker.

1738 Kinks - All day and all of the night 1964 6,5
Voor 1964 begrippen een keihard nummer. Er zit wel een lekkere drive in dit rocknummer. Een van de vele grote hits van deze band.

1737 Jim Croce - I got a name 1975 7,0
Dat zit wel snor! Dit is een mooi liedje van deze overleden zanger. Dit is een beetje een singer-songwriter country nummer, wel mooi en erg geloofwaardig.

1736 André Rieu - The second waltz 1994 5,0
Dan even tijd voor Neerlands grootste muzikale exportproduct. Dit nummer zorgde voor de grote doorbraak terwijl anno 2011 de gehele wereld aan zijn voeten vlucht. Maar goed het blijft natuurlijk wel een cover

1735 Ian Dury & Blockheads - Hit me with your rhythm stick 1978 6,0
Dat is ineens weer hele andere koek. Wel een leuk waverocklight liedje al zie ik het eigenlijk meer als een gimmick dan als een serieus nummer.

1734 Dusty Springfield - I just don't know what to do with myself 1964 8,0
Mevrouw Springfield zal vast nog wel een paar keer voorbij komen en dat is allesbehalve een straf. Zo'n beetje de mooiste vrouwelijke stem in de muziek. Dan ook nog een erg mooi liedje en er komt een erg mooi cijfer uit de hoge hoed.

1733 UB40 - Can't help falling in love 1993 4,5
Dit heeft niks meer met reggae te maken. Wel een enorme hit voor de heren. Een beetje een flauwe popcover.

1732 Motors - Airport 1978 8,5
Het intro met enkel toetsen is briljant. Iedereen kent dit liedje en niemand de band The Motors. Dat is jammer want het is best een aardig bandje. Dat dit nummer zo bekend is komt ook omdat het veel in reclames en filmpjes over vliegtuigen te horen is. Erg sterk.

1731 Dire Straits - Water of love 1978 5,5
Een lied uit de tijd dat DS nog niet zo'n enorme (hit)status hadden. Dit is bijna americana te noemen. Het nummer is wel een beetje langdradig.

1730 . Bee Gees - New York mining disaster 1941 ( 1967 )
Kort maar mooi nummer uit hun beginperiode, duidelijk symfonisch getint en Bee Gees zingen even gepassioneerd als zuiver.

1729 . Electric Light Orchestra - Roll over Beethoven ( 1973 )
Oorspronkelijk van Chuck Berry maar ELO heeft daar een zeer eigen symfonische versie van gemaakt, vooral die violen vind ik geweldig. Ik heb uiteraard de (lange) albumversie gekozen.

1728 . Status Quo - In the army now ( 1986 )
Ik wist pas later dat dit een cover was van Bolland & Bolland (!). Zeker geen slecht nummer maar het vuur, de passie was toch een beetje weg.
Cijfer: 6

1727 . Margriet Eshuijs Band - Black pearl ( 1982 )
Daarvan vind ik de clip niet dus heb ik een live-opname gekozen. Een jazzy nummer dat ik in tijden niet meer gehoord heb, vind ik wel goed klinken al weet het mij niet over de hele linie te boeien, die lange gitaarsolo vind ik er niet echt bij horen.

1726 . Counting Crows & Vanessa Carlton - Big yellow taxi ( 2002 )
Een cover van Joni Mitchell en hoewel ik het origineel vind ik beter vind is deze cover toch wel behoorlijk geslaagd. Maar echt representatief voor Counting Crows kun je dat niet noemen.

1725 . Sugar Hill Gang - Rappers delight ( 1979 )
Het eerste rapnummer dat in de hitlijsten terecht kwam en daardoor legendarisch. Vind ik nog steeds leuk en grappig met prima raps en aanstekelijk ritme.

1724 . Rumer - Slow ( 2010 )
Haar zang doet mij erg denken aan Karen Carpenter. Echt bijzonder kun je het niet noemen maar het is wel een aardige zwoele laatavondplaat.

1723 . Rory Block - Lovin' whiskey ( 1988 )
Rory Block ken ik enkel van dit nummer maar blijkt toch al een redelijk oeuvre te hebben uitgebracht. Soepele donkere stem, mooie gitaarbegeleiding. Wel wat glad door toevoeging van de synthesizer.

1722 . Beatles - Paperback writer ( 1966 )
Dit werd als losse single uitgebracht en staat op geen enkel album. Vrij stevig voor hun doen met psychedelisch tintje maar geweldig uitgevoerd.

1721 . Boudewijn de Groot - Als de rook om je hoofd is verdwenen ( 1972 )
Boudewijn de Groot vind ik zowel vocaal als tekstueel één van de beste Nederlandstalige artiesten en ook hier etaleert hij weer zijn klasse met opvallende percussie en geluidseffecten op het einde. Dit werd eveneens enkel op single uitgebracht.

mahone
1730-Bee Gees-New York mining disaster 1941-1967
Leuk nummer.Ik vraag me toch af wat er later is mis gegaan.

1729-Electric Light Orchestra-Roll over Beethoven-1973
Vreselijk.Hoe verkracht je een klassieker?Zo dus.

1728-Status Quo-In the army now-1986
Mijn vaders favoriete band.Mijn muziek is het niet maar ze liggen goed op Marktplaats.nl.

1727-Margriet Eshuijs Band-Black pearl-1982
Ik heb me nooit zo in Margriet Eshuijs verdiept maar haar wel enkele keren in het theater gezien en òf de band is naar bijscholing geweest of ze heeft nu een andere band dan in 1982.Waar de muziek hier alle kanten opgaat klinkt het in het theater schitterend en dat verdient de zang van Eshuijs.

1726-Counting Crows & Vanessa Carlton-Big yellow taxi-2002
Ik vind dat iele stemmetje van Joni Mitchell verschrikkelijk dus ik hoor liever deze versie al hadden de vocalen van Carlton achterwege mogen blijven.

1725-Sugar Hill Gang-Rappers delight-1979
Leuk rapnummer.Grappige tekst ook.

1724-Rumer-Slow-2010
Mokkel met breekbaar liedje no.nogwat.Erg clichè nummer dat op geen enkele manier boven het gemiddelde uitstijgt.

1723-Rory Block-Lovin' whiskey-1988
Schitterend nummer.Block heeft een wereldstem daar doet de wat gedateerde muzikale begeleiding geen afbraak aan.

1722-Beatles-Paperback writer-1966
Te saai.Te braaf en dan moet Yesterday nog komen.

1721-Boudewijn de Groot-Als de rook om je hoofd is verdwenen-1972
Mooi nummer ik vind vooral het percussie werk in het refrein heel leuk.

mahone
1720-Bee Gees-To love somebody-1967
Mooi nummer later ook nog eens schitterend gecovered door Nina Simone.

1719-Julio Iglesias-Un canto a Galicia-1972
Ik vind Iglesias geen snars beter dan pak 'm beet,Frans Bauer.Geslijm van de bovenste plank.

1718-Robbie Williams & Gary Barlow-Shame-2010
Waarschijnlijk het beste wat Barlow sinds Take That heeft opgenomen maar dat geld niet voor Williams.Waarschijnlijk een leuk schuifelnummer voor op de hedendaagse dansvloer maar over vijf jaar (of hopelijk sneller) kent geen hond dit nog.

1717-George Baker Selection-Paloma blanca-1975
George Baker zelf lijkt me een aardige vent maar door dit nummer kan ik m moeilijk serieus nemen.Gewoon vreselijk met dat deuntje dat maar doorgaat.

1716-Small Faces-Lazy sunday-1968
Voor mij een van de leukste nummers uit de jaren 60.Leuke muziek en tekst,leuk gezongen en het klinkt alsof ze het heel gezellig hadden tijdens de opnames.

1715-Oleta Adams-Window of hope-1993
Klinkt wel aardig alleen jammer dat haar stem een beetje verdrinkt in de muzikale begeleiding

1714-Neil Diamond & Barbra Streisand-You don't bring me flowers-1978
Vreselijk wat een kwijlnummer.

1713-U2-The sweetest thing-1998
We kwijlen nog even verder.Nou ben ik al geen U2 liefhebber maar ze hebben toch wel betere nummers dan dit?

1712-Rob de Nijs-Jan Klaasen de trompetter-1973
Dit vind ik een heel aardig nummer heel knap dat je een legende kunt verwerken in een verkapte protestsong.En Rob De Nijs is geen slecht zanger hij heeft alleen niet altijd de juiste nummers.

1711-Madonna-Ray of light-1998
Ren voor je leven,Madonna goes Dance! Nou kon ze al niet zingen maar het gekrijs op dit nummer slaat werkelijk alles.

mahone
1710-A Ha-The sun always shines on tv-1986
Persoonlijk vind ik deze mooier dan Take On Me.Ik vind de muziek schitterend vooral de strings in het instrumentale stuk en de zang vind ik op dit nummer ook mooier.

1709-Peter Koelewijn & zijn Rockets-Kom van dat dak af-1960
De tekst slaat eigenlijk nergens op maar het blijft eèn van de eerste rock'n roll nummers van Nederlandse bodem alleen daarom al hoort-ie in de lijst thuis.

1708-Jan Smit-Cupido-2006
Ik gok dat Ma Smit heel Volendam heeft gemobiliseerd om op de nummers van zoonlief te stemmen want ik kan me niet voorstellen dat er buiten Volendam ook maar iemand is die deze rotzooi mooi vind.

1707-Procol Harum-Conquistador-1972
Schitterend nummer.het staat ook op hun debuut album maar de muziek is daarop soberder.Deze versie is veel dramatischer maar in dit geval heeft het goed uitgepakt.

1706-Rod Stewart-Reason to believe-1971
Eèn van de vele covers van dit Tim Hardin nummer en tevens eèn van de betere.

1705-Glenn Miller-In the mood-1940
Dit deuntje kent iedereen wel en over honderd jaar is dat nog zo.Terrecht dat dit erin staat.

1704-Roy Orbison-You got it-1989
Mooi nummer.Die stem blijft bijzonder dat kan zelfs de wat vlakke muziek niet verhullen.

1703-Jackson 5-ABC-1970
Vreselijk.Dit nummer hoort thuis in Sesam Straat niet in een zichzelf serieus nemende hitlijst.

1702-Freddie Mercury-The great pretender-1987
Ik vind dit nummer wel wat hebben.Bij veel zangers zou ik denken 'stel je niet zo aan' maar bij Mercury hoort het bij z'n stem.

1701-Linda Ronstadt-Blue bayou-1977
Ik vind het orgineel van Orbinson beter maar deze versie is ook wel aardig al heeft Rondstadt niet dat mooie trieste in d'r stem.

mahone schreef:
1720-Bee Gees-To love somebody-1967
Mooi nummer later ook nog eens schitterend gecovered door Nina Simone...

en Roberta Flack!

LucM schreef:
1722 . Beatles - Paperback writer ( 1966 )
Vrij stevig voor hun doen

mahone schreef:
1722-Beatles-Paperback writer-1966
Te saai.Te braaf

Ja, wat is het nou?

mahone vind alles van The Beatles te braaf, zelfs Helter Skelter . Overigens verscheen Yesterday voor Paperback Writer.
Ik vind het wel erg vreemd dat mahone The Beatles niet waardeert maar wel bands die daar sterk door beïnvloed zijn (Bee Gees, Wallace Collection, Easybeats ...).

Dan lijkt me dat het gevolg van één of ander jeugdtrauma, kan niet anders.

Volgens mij is Mahone in zijn hart een grote Stonesfan, Beatles bashen hoort daar ook een beetje bij natuurlijk.

mahone
Sandokan-veld schreef:
Volgens mij is Mahone in zijn hart een grote Stonesfan, Beatles bashen hoort daar ook een beetje bij natuurlijk.

Ten eerste ben ik van het vrouwelijk geslacht en ten tweede ben ik helemaal geen Stones fan al waardeer ik hun muziek meer dan die van The Beatles.Wat me bij de Beatles tegen staat is de zang die vind ik niks andere bands die als The Beatles klinken hebben dan waarschijnlijk vocalen die mij meer aanspreken.

Aha, mijn excuses voor dat eerste, ik had je profielpagina nog niet bekeken.

Mijn opmerking was verder niet zo serieus bedoeld, over de Beatles vocaal zijn we het trouwens wel oneens, al ben ik de eerste om toe te geven dat er technisch gezien beter zingende bands zijn.

1730 Bee Gees - New York mining disaster 1941 1967 7,0
Mooi nummer van The Bee Gees. Niet zo bekend als de grote hits maar wel beter dan de meeste.

1729 Electric Light Orchestra - Roll over Beethoven 1973 6,5
Leuk cover hitje uit de beginperiode van ELO. Het is behoorlijk rauw voor ELO (lees Jeff Lynne) begrippen, iets dat hij er in de loop der jaren wel uitwerkte.

1728 Status Quo - In the army now 1986 6,0
Grote pophit voor SQ, inderdaad een cover van B&B (o.a. Falco en Sam Fox). Het is wel een beetje brave rock.

1727 Margriet Eshuijs Band - Black pearl 1982 6,0
De andere hit van Margriet Eshuijs. Het huis welke te koop staat komt vast nog wel voorbij. Dit is ook wel een aardig nummer, flauwe coupletten en het refrein dat er wel een beetje uitspringt.

1726 Counting Crows & Vanessa Carlton - Big yellow taxi 2002 2,0
Het origineel van Joni Mitchell vind ik al niet veel laat staan deze "bapapapa" versie waarbij het geheel nog iets gladder is gemaakt en alle rauwe randjes zijn weggepolijst.

1725 Sugar Hill Gang - Rappers delight 1979 7,0
De hip-hop klassieker bij uitstek!

1724 Rumer - Slow 2010 5,5
Weer zo'n "nieuw" meisje achter de mic. Jazzy, laidback, chill enz. Heel slecht is het niet maar boeiend kan ik het ook niet echt noemen.

1723 Rory Block - Lovin' whiskey 1988
Mooi geloofwaardig nummer. Een bluestwist met fijn gitaarwerk.

1722 Beatles - Paperback writer 1966 6,5
Stevig gitaarwerk (voor Beatles begrippen) met wat brave zang (...), de groep heeft veel beter op het repertoire staan al is het zeker niet slecht.

1721 Boudewijn de Groot - Als de rook om je hoofd is verdwenen 1972 7,5
Boudewijn in hogere sferen? Goede psychedelica invloeden (letterlijk en figuurlijk). Tekstueel zal het enorm verantwoord zijn maar het gaat gewoon nergens over. De muziek is natuurlijk fantastisch!

1720 Bee Gees - To love somebody 1967 3,0
Jimmy Sommerville dan maar? Nee dit soort lollystok Bee Gees kan me gestolen worden.

1719 Julio Iglesias - Un canto a Galicia 1972 4,0
Julio in zwart wit! Je moet er van houden zullen we maar zeggen. Menig Margriet lezeres zal hier toch warme gevoelens van krijgen.

1718 Robbie Williams & Gary Barlow - Shame 2010 5,0
Dit is dan weer meer voor Hitkrant lezers denk ik. Dit is in ieder geval iets beter dan de ballades van Take That. Niet direct hoogstaand maar nog wel aanhoorbaar.

1717 George Baker Selection - Paloma blanca 1975 5,5
Klassieker van Nederlandse bodem. Wel een van de meest cheesy kant.

1716 Small Faces - Lazy sunday 1968 6,5
Aardige jaren '60 hit. Lekker refrein, eentje om flink mee te zingen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:59 uur

geplaatst: vandaag om 23:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.