MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Radio 2 Top 2000 besproken

zoeken in:
1715 Oleta Adams - Window of hope 1993 6,0
Aardige gospelpop van Oleta die ontdekt is door Tears for Fears maar daar is hier muzikaal gezien helemaal niet meer te horen.

1714 Neil Diamond & Barbra Streisand - You don't bring me flowers 1978 2,5
Twee grote Amerikaanse sterren bij elkaar. Dat gaat spetteren zou je verwachten maar helaas dat is niet aan de orde. Een saaie, brave en vervelende ballade.

1713 U2 - The sweetest thing 1998 5,5
Eerst een b-kantje en toen in '98 een losse single. Dit is zeker niet het beste nummer van U2. Weinig rock en het is wat langdradig.

1712 Rob de Nijs - Jan Klaasen de trompetter 1973 6,0
Vrolijk lied van Rob de Nijs. Beetje Malle Babbe en Land van Maas en Waal achtig.

1711 Madonna - Ray of light 1998 7,0
Ik denk de bekendste single van het beste album van Madonna. Een beetje hyperactief maar wel lekker.

1710 A Ha - The sun always shines on tv 1986 9,0
De tweede hitsingle van a-ha en wat voor een. Zeer sterke compositie van de Noorse mannen. Wat volwassener dan Take on Me en dat zou met Hunting High & Low nog weer een stapje verder gaan.

1709 Peter Koelewijn & zijn Rockets - Kom van dat dak af 1960 6,0
Over Nederlandstalige klassiekers gesproken. Deze single stond meerdere malen in de Top 40 (al dan niet met gasten). De eerste echte doorbraak voor Nederlanstalige rock 'n' roll

1708 Jan Smit - Cupido 2006 3,0
Weer een hit voor Jan. Maar helaas kan ik er weer niet veel mee. Zowel in de lente, de zomer, de herst of de winter blijft het een matig nummer.

1707 Procol Harum - Conquistador 1972 7,0
Sterke single van Procol Harum. Niet zo bekend als Whiter Shade of Homburg en als ik heel eerlijk ben ook niet zo goed maar dat er minder in deze top 2000 staat is duidelijk.

1706 Rod Stewart - Reason to believe 1971 6,0
Een cover van Tim Hardin. Een beetje te veel toetsen ingezet. Als het enkel de piano was geweest had het denk ik een beter nummer geweest.

1705 Glenn Miller - In the mood 1940 6,0
Dat is een oudje maar zeker ook een gouwe ouwe. Zeer herkenbaar en ik kan me voorstellen dat dit na '45 voor veel plezier op de dansvloer zorgde.

1704 Roy Orbison - You got it 1989 6,5
Roy was een tijdje uit de hitlijsten verdwenen maar knalde met deze single weer eens de Top 40 in. Aardig uptempo nummer van de zanger

1703 Jackson 5 - ABC 1970 6,0
Een grote Motown hit voor de Jackson kids. Lekker vrolijk al vind ik de andere grote hits van de gebroeders beter.

1702 Freddie Mercury - The great pretender 1987 6,5
Een hit had de Queenzanger met deze cover. Een beetje een musicalachtig nummer. Behoorlijk groots aangezet en op het randje van kitsch maar toch wel aardig.

1701 Linda Ronstadt - Blue bayou 1977 4,0
Dit is geen sterke single van Linda. Ze wil een beetje op Streisand lijken heb ik het idee. Een beetje te veel gezocht.

1700 George Michael - Father figure 1988 7,0
Mooie single van George Michael. In die periode scoorde George met meer dansbare en drukkere liedjes zoals I Want Your Sex, Monkey en Faith en daarbij was deze ballade een mooi rustpunt.

1720 . Bee Gees - To love somebody ( 1967 )
Zowat iedereen was in 1967 in topvorm, ook Bee Gees leverden dat jaar een aantal prima singles. Een tikkeltje zoet maar dat wordt gecompenseerd door het vrij scherpe stemmenwerk met mooie symfonische begeleiding.
Cijfer: 8

1719 . Julio Iglesias - Un canto a Galicia ( 1972 )
Ik heb weinig met Julio Iglesias maar in zijn beginperiode kon hij nog wel voor mij, hier heb ik ook vakantieherinneringen aan. Zijn latere (Engelstalig) werk hoeft niet voor mij.
Cijfer: 7

1718 . Robbie Williams & Gary Barlow - Shame ( 2010 )
Oftewel de halve Take That. Een aardig akoestisch nummer, weliswaar aan de zoete kant maar mooie samenzang.

1717 . George Baker Selection - Paloma blanca ( 1975 )
George Baker Selection draai ik enkel als in (vakantie)stemming ben. Een gigantische hit die balanceert op de dunne scheidingslijn tussen zonovergoten vrolijkheid en meligheid.
Cijfer: 6

1716 . Small Faces - Lazy sunday ( 1968 )
Dit is weer een erg leuke en grappige sixtieshit, zowel de tekst als het refrein. Origineel einde ook met fluitende vogels en kerkklokken.
Cijfer: 9

1715 . Oleta Adams - Window of hope ( 1993 )
Een zangers die ik totaal vergeten ben. Toch een mooie stem en meer dan aardig gospelachtige popsong maar een beetje te overgeproduceerd en haar stem mocht wat meer op de voorgrond.

1714 . Neil Diamond & Barbra Streisand - You don't bring me flowers ( 1978 )
Met alle respect voor de twee uitvoerders - vocaal is het wel goed evenals de begeleiding - maar dit soort mierzoete zwijmelsongs zijn niet aan mij besteed, vind gewoon te saai.
Cijfer: 4

1713 . U2 - The sweetest thing ( 1998 )
Dit boeit mij iets meer maar het is niet bepaald de meest geïnspireerde U2-song, al zit het vocaal en instrumentaal prima in elkaar. Met de clip zal ik maar geen rekening houden.
Cijfer: 5,5

1712 . Rob de Nijs - Jan Klaasen de trompetter ( 1973 )
Voor Rob de Nijs heb ik wel sympathie, dit is een vlot en vrolijk nummer maar dan met meer diepgang dan de meeste andere Nederlandstalige nummers.
Cijfer: 7,5

1711 . Madonna - Ray of light ( 1998 )
Het beste nummer van deze 10 komt (naast Small Faces) van Madonna (en ik ben geen Madonna-fan). Het is vooral de productie en geluidseffecten van William Orbit die het hem doen, het nummer heeft veel vaart en sfeer en Madonna zing hier opmerkelijk goed.

Ik vind Shame van Williams en Barlow eigenlijk ook wel een mooi liedje.

Gitaarintrootje lijkt trouwens wel verdacht veel op die van Blackbird van The Beatles. Elke keer dat ik hem hoor denk ik weer dat er een of andere cover van Blackbird begint.

1710 . A Ha - The sun always shines on tv ( 1986 )
De Noorse pop van A-ha kan voor mij wel. Een synthipophit die tevens rockt met prima zang.

1709 . Peter Koelewijn & zijn Rockets - Kom van dat dak af ( 1960 )
Het eerste Nederlandstalige rock'n roll-nummer en daarom legendarisch. Natuurlijk moet je de tekst niet serieus nemen maar het is een gezellig en erg vermakelijk nummer.
Cijfer: 8,5

1708 . Jan Smit - Cupido ( 2006 )
Met de Nederlandstalige variant van de palingpop kan ik veel minder mee of het nu lente, zomer, herfst of winter is. Standaard nummer, matige zang.

1707 . Procol Harum - Conquistador ( 1972 )
Prachtig nummer maar ik verkies de meer sobere studioversie op het debuut. Deze versie is bombastischer door het orkest maar toch prima verteerbaar.

1706 . Rod Stewart - Reason to believe ( 1971 )
Het origineel is van Tim Hardin, Rod Stewart brengt daar een eigen doorleefde versie van met zijn unieke schuurpapieren stem. Ook de orgel en die viool in het midden voegen veel toe aan de song.

1705 . Glenn Miller - In the mood ( 1940 )
Het oudste nummer in de lijst denk ik, nog steeds erg bekend en dat zal lang zo blijven. Ouderwets maar oergezellig.

1704 . Roy Orbison - You got it ( 1989 )
Zijn come-backhit, jammer dat zulk zangtalent dan moest sterven. Ik kan nooit genoeg krijgen van zijn stem en dit is een vlotte en aangename pophit die nooit stuk kan voor mij.

1703 . Jackson 5 - ABC ( 1970 )
De vitaliteit en het jeugdig enthousiasme spatten er weer vanaf, al vind ik dat teveel lijken op voorganger I want you back.

1702 . Freddie Mercury - The great pretender ( 1987 )
Het kitschgehalte ligt hier vrij hoog in deze Platters-cover maar een groots zanger is hij zeker en tenslotte vind ik het wel vermakelijk, ook de clip.
Cijfer: 6,5

1701 . Linda Ronstadt - Blue bayou ( 1977 )
Nog een cover en hoewel ik niet zo'n groot voorstander ben van covers, deze is meer dan prachtig. Prachtige stem, zeer gevoelig gezongen, zij maakt daar een geheel eigen versie van met respect voor het origineel.

Top-10 nrs. 1701-1800:

1. O.M.D. - Enola Gay ( 1980 )
2. Paul Simon - The boy in the bubble ( 1987 )
3. Beatles - Paperback writer ( 1966 )
4. Hollies - Bus stop ( 1966 )
5. Joe Jackson - Steppin' out ( 1982 )
4. Small Faces - Lazy sunday ( 1968 )
7. Electric Light Orchestra - Roll over Beethoven ( 1973 )
8. White Stripes - Seven nation army ( 2003 )
9. Roy Orbison - You got it ( 1989 )
10. Madonna - Ray of light ( 1998 )

Bottom-5:

1. Bob Carlisle - Butterfly kisses ( 1997 )
2. Di-Rect - Inside my head ( 2002 )
3. UB40 - Can't help falling in love ( 1993 )
4. Volumia! - Afscheid ( 1998 )
5. Neil Diamond & Barbra Streisand - You don't bring me flowers ( 1978 )

De nummers van Bob Carlisle en Di-Rect verlaag ik naar respectievelijk 2 en 2,5, ik vind beiden tenslotte vreselijk (het ergste wat in dit topic ben tegengekomen).

Gemiddelde tot nu toe: 7,37

1928 . Sandy Coast - Capital punishment ( 1969 )

ranboy schreef:
Tja, dit vind ik dus zonder twijfel een van de beste songs ooit in NL gemaakt. Van begin tot eind een monumentaal nummer, dat gaat over de laatste uren en minuten en vervolgens ook de executie van de vertellende persoon, en daarom zo ongelooflijk beklemmend; de laatste woorden zijn 'and hangs a cord around my neck...'; de muziek versterkt dit gevoel van hopeloosheid, het is dan ook bijna te erg om naar te luisteren (ik hou niet van executies).

Misschien zou je dit nummer nog eens willen luisteren, met de lyrics erbij?

Inmiddels herbeluisterd met de tekst erbij en dan valt alles wel beter op zijn plaats. De zang vond ik bv. eerst wat ongeinspireerd, nu zou ik het eerder terneergeslagen noemen, wat ook beter bij de tekst past. Je vraagt je af hoe iemand op het idee komt zo'n nummer te schrijven.
Mijn cijfer verhoog ik naar een 7, met groeipotentie. Bedankt voor de tip nog, wel zo leuk als een nummer een beetje op zijn plaats valt.

1920 . Danny de Munk - Ik voel me zo verdomd alleen ( 1984 )
Dit valt voor mij een beetje in de categorie 'Ik zing dit lied voor jou alleen', al heeft dit nummer wel het voordeel dat het een leuke meezinger was vroeger. "Krijg toch allemaal de kolere" was opeens een gangbare uitdrukking in het straatbeeld. Daarom toch een iets hoger cijfer dan Jantje...
Cijfer: 3

1919 . Wham - Wake me up before you go go ( 1984 )
Hier moet ik Luc toch wel een beetje bijtreden. Wham wordt altijd weggezet als foute hitparadepop, maar aan de hits beleef ik stuk voor stuk wel plezier. Hier word ik altijd wel vrolijk van.

1918 . Eagles - How long ( 2007 )
Eagles heb ik altijd langs me heen laten gaan, al kan Hotel California er wel mee door (al zou ik het zelf niet in de bovenste 2000 van een toplijst zetten). Dit komt echter wel heel erg gezapig op me over. Ik moet letterlijk een geeuw onderdrukken, al speelt het tijdstip daar ook wel in mee.

1917 . Communards & Sarah Jane Morris - Don't leave me this way ( 1986 )
Prachtige cover toch eigenlijk, vooral het middenstuk met de piano vind ik erg goed. De laatste minuut vind ik er wel altijd teveel aan, eigenlijk. Heb altijd gedacht dat Sommerville hier de gastartiest was, maar blijkbaar was dit zijn band nadat hij uit Bronski Beat is gestapt. Dacht altijd dat dit nummer een paar jaar ouder was. Vind hem verder wel een sympathiek figuur, hij komt wel oprecht op me over.

1916 . Bee Gees - I've gotta get a message to you ( 1968 )
Dit kan me niet zo bekoren. Ik heb wel eens oudere nummers van hen gehoord die ik wel aardig vond, maar dit werkt hier echt als behang momenteel...
Cijfer: 4,5

1915 . Julie Covington - Don't cry for me Argentina ( 1977 )
Gekgenoeg raakt dit me dan wel weer iets meer. Het komt uit een musical zo te lezen. Nooit geweten. Maar het is sterk gezongen en de emotie is voelbaar. Mooie tekst ook. Heb trouwens altijd gedacht dat ze zong "The truth is I never loved you" in plaats van "left you". Nogal een verschil.

1914 . Ray Charles - I can't stop loving you ( 1962 )
Ah, een typische goldie oldie. Hier heb ik wel een zwak voor. Beetje oubollig misschien, maar dat vind ik hier ook wel charmant.

1913 . Gavin deGraw - Chariot ( 2006 )
Eigenlijk ken ik alleen maar meisjes die hier naar luisteren... beetje van die 'romantische' singersongwriter-muziek die behaagt en makkelijk in het gehoor ligt als je er niet teveel aandacht aan besteedt, maar het heeft mij een te groot Sky Radio-gehalte.

1912 . Jack Johnson - Upside down ( 2006 )
Hier heb ik helaas wel een paar keer een album van moeten aanhoren. Vond het in eerste instantie echt een verschrikking en een van de ergste dingen die ik ooit gehoord had, maar dit nummer kan er nog enigszins me door. Al doe je me er nog steeds bepaald geen plezier mee het op te zetten.

1911 . Zucchero Fornaciari - Baila (sexy thing) ( 2001 )
Een hit die compleet langs me heen is gegaan, maar dit soort muziek trekt me dan ook totaal niet. Lijkt wel een beetje alsof Zucchero op de Ricky Martin-bandwagon wilde springen. Zijn wat langzamere hits vind ik een stuk beter.
Cijfer: 5

mahone
1700-George Michael-Father figure-1988
Vrij aardig nummer ik vind de broeierige muziek wel wat hebben.

1699-Stef Bos-Hilton Barcelona-1994
Schitterend nummer met een briljante tekst.

1698-Beach Boys-I get around-1964
Leuk jaren 60 deuntje.Het leukste aan dit nummer vind ik de zang.

1697-America-Ventura highway-1972
Wat een suf nummer,beetje Cat Stevens maar dan met een beroerde tekst.

1696-Is ook schitterend Voltooid verleden tijd-1997
Op zich wel een aardig nummer,wat ze aan de tekst te danken hebben qua muziek en vocalen lijkt het wel heel erg op Volumia!

1695-Eros Ramazzotti-Se bastasse una canzone-1990
Er wordt in Italië ontzettend leuke muziek gemaakt maar helaas komt alleen dit soort gezwijmel onze kant op waaien.

1694-Spice Girls-Wannabe-1996
Leuk voor meisjes die te oud zijn voor K3 die geloven dat Girlpower gedoe misschien nog.Voor mij is dit te gelikt.

1693-Commodores-Brick house-1978
Ik vind dit wel leuk klinken mede omdat de vocalen niet zo glad klinken en door het gebruik van de blazers.

1692-Focus-House of the king-1971
Dit nummer word nog al eens gebruikt als leader van BBC programma's.Mooi nummer met geweldige dwarsfluit van Thijs van Leer.

1691-Bon Jovi-Keep the faith-1992
Ergens heb ik gefaald in mijn opvoeding.Mijn dochter van 14 wil een CD van Bon Jovi voor de kerst.Ze heeft die voorliefde voor nikszeggende rock vast van d'r vader.

mahone
1690-Jan Smit-Als je lacht-2008
Weer 3.54 minuten van me leven die ik nooit meer krijg.

1689-Commodores-Nightshift-1985
Prachtige ode aan Marvin Gaye en Jackie Wilson.Ik moet wel zeggen dat ik de zanger van het eerste couplet een mooiere stem vind hebben dan degene die het tweede couplet zingt.

1688-C Jerome-C'est moi-1974
Dit vind ik wel leuk geen idee waar het over gaat maar het klinkt gewoon leuk.

1687-Robbie Williams & Nicole Kidman-Somethin' stupid-2001
De versie van Frank Sinatra en dochter Nancy vind ik veel mooier.Robbie Williams zingt nog wel aardig maar Nicole Kidman kan het beter bij acteren houden.

1686-Bill Haley & The Comets-(We're gonna) Rock around the clock-1955
Eèn van de eerste rock 'n roll nummers die bekend werd bij het grote publiek.Ik vind het wel een leuk liedje.

1685-Boston-Don't look back-1978
Dit is me veel te langdradig.Ik vind het verder ook niet zo bijzonder qua zang en muziek.

1684-Krezip-All my life-2008
Door het steenkolen Engels van de zangeres is het hele nummer verpest zover er iets aan te verpesten viel want de tekst is wel heel middelmatig.

1683-De Kast-Eltse grins foarby-1997
In je eigen dialect zingen is in dit geval een prima manier om te verhullen dat je eigenlijk maar een lullig liedje heb gemaakt.

1682-Willy Alberti-De glimlach van een kind-1968
Ik vind dit echt helemaal niks dit geslijm van een voorloper van Andrè Hazes.

1681-Pet Shop Boys-It's a sin-1987
Prima popnummer met goede tekst.

De eerste die een positief bericht over Jan schrijft, mag mij een PM sturen, zodat ik hem hier persoonlijk kom feliciteren.

Hij heeft een goeie smaak met vrouwen

1700 . George Michael - Father figure ( 1988 )
Het heeft wat mysterieuze en broeierige sfeer, klinkt donkerder dan zijn Wham-hits maar uiteindelijk klopt het totaalplaatje. Toch wel een apart nummer.

1699 . Stef Bos - Hilton Barcelona ( 1994 )
Hiervan vind ik enkel een live-versie, het werd nooit op single uitgebracht. Toch één van de betere liedjesschrijvers uit Nederland wat dit nummer bewijst. Boeiende tekst en begeleiding.

1698 . Beach Boys - I get around ( 1964 )
Beach Boys brengen mij de zon in huis, ik hou erg veel van hun stemmen en vrolijke surfsound. Klinkt even fris als zomers.

1697 . America - Ventura highway ( 1972 )
Ging destijds aan mij voorbij maar hun softrock mag ik graag horen. Weliswaar beïnvloed door Crosby, Stills, Nash & Young maar wel mooie stemmen en begeleiding.

1696 . Is ook schitterend - Voltooid verleden tijd ( 1997 )
Mij doet dat ook aan Volumia denken met het verschil dat de tekst merkelijk beter is. Schitterend zou ik het nummer niet noemen, vocaal en instrumentaal is het niet bijzonder maar een voldoende krijgt dit wel.

1695 . Eros Ramazzotti - Se bastasse una canzone ( 1990 )
Zijn up-tempo-hits hoor liever dan zijn ballads, dit is nummer mij wat te glad en ook vrij standaard al zal ik de laatste zijn om te beweren dat hij geen goede zanger is.

1694 . Spice Girls - Wannabe ( 1996 )
Guilty pleasure, veel stelt het natuurlijk niet voor maar ik vind het charmant en aanstekelijk. Eigenlijk goed bedachte prefab.

1693 . Commodores - Brick house ( 1978 )
The Commodores (met Lionel Richie) waren toen nog op de funky toer, dit hoor ik tenslotte liever dan de meeste van hun latere ballads.

1692 . Focus - House of the king ( 1971 )
Zowat de bekendste progrockband uit Nederland met Jan Akkerman en Thijs van Leer in hun gelederen. Aparte en tijdloze instrumentele song met geweldige dwarsfluit, deed vaak dienst als herkenningstune.

1691 . Bon Jovi - Keep the faith ( 1992 )
Een band waar ik hoe langer hoe minder mee heb. Ritmisch steekt het goed in elkaar met een sterk refrein maar de zang komt mij bij momenten te geforceerd over.

Titmeister schreef:
Hij heeft een goeie smaak met vrouwen

Onweerwolf
Jam Smit heeft een prima stem. Het nadeel voor hem is dat het muzikaal meestal nergens over gaat maar zingen kan hij absoluut.

1910 . ABBA - Honey honey ( 1974 )
De single na Waterloo, zie ik. Een aantal singles van Abba vind ik wel leuk, maar deze doet me eigenlijk niet zoveel. Beetje flauw deuntje.

1909 . Astrid Nijgh - Ik doe wat ik doe ( 1973 )
Beetje melig nummer vond ik dit altijd, maar nu ik naar de tekst luister is die wel opvallend. Gezongen vanuit het perspectief van een prostituee. Dat zal in die tijd wellicht tot wat consternatie hebben geleid. Verder vind ik dit niet al te bijzonder.

1908 . INXS - Suicide blonde ( 1990 )
Dit is een stuk beter. Destijds had ik een flink zwak voor dit nummer, dat achteraf de laatste grote hit van INXS in Nederland bleek te zijn. Dit was ook het eerste nummer dat ik bewust mee kreeg, heb ook nog het singletje liggen. Van INXS ken ik verder misschien 5 of 6 nummers in totaal, maar die zijn allemaal dik in orde. Van mij mogen ze vaker langskomen.

1907 . Wiz Stars - A brand new day ( 1978 )
Best een aanstekelijk musical-nummer, maar na 4 minuten geloof ik het wel. Op de soundtrack op Spotify duurt het nummer bijna 8 minuten... Diana zingt wel goed, maar uiteindelijk stoor ik me toch vooral aan het zoete karakter van dit nummer. Ben ook helemaal geen fan van dergelijke musicals...

1906 . Genesis - Hold on my heart ( 1992 )
Dit nummer was ik alweer vergeten, ik meen dat dit de hit was na I Can't Dance. Dit is me wel een partij saai zeg. Volgens mij draait zelfs Sky Radio dit niet meer.
Cijfer: 3,5

1905 . Gino Vannelli - Powerful people ( 1974 )
Gino Vannelli is een bekende naam, maar de muziek die erbij hoort blijft nooit hangen. Dit nummer klinkt een beetje als een combinatie tussen symfo en blue-eyed-soul. Op papier best interessant, maar om nou te zeggen dat het prettig wegluistert gaat ook wat ver.

1904 . R. Kelly - I believe I can fly ( 1997 )
Destijds vond ik dit ronduit verschrikkelijk, nu ben ik het wel wat meer gaan waarderen. Eigenlijk is het gewoon een heel sterk liedje met een mooie tekst. Jammer alleen dat de uitvoering zo mierzoet is en dat R. Kelly nou niet bepaald mijn favoriete zanger is. Met name die geluidjes die ie er af en toe tussendoor gaat vind ik compleet overbodig.

1903 . Koot & Bie - Zoek jezelf ( 1975 )
Dit kwam me wel vaag bekend voor, maar ik luister er nu voor het eerst naar. Eigenlijk wel een leuk nummer. Een wat zoet jaren '70 jasje, maar wat vooral telt is de mooie en ook wel ontroerende tekst. Ontdekkinkje!

1902 . Sting - If you love somebody (set them free) ( 1985 )
Dit vind ik ook een degelijk nummer, een van de betere van Sting solo zelfs. Het klinkt behoorlijk geinspireerd en zit muzikaal ook erg goed in elkaar. Goed ingevuld met de sax, piano en achtergrondkoortjes.

1901 . Supertramp - Rudy ( 1974 )
Dit nummer was me onbekend, zoals eigenlijk heel Supertramp me onbekend is, op de grootste hits na. Daar zitten prachtige nummers bij, maar dit gaat eigenlijk helemaal langs me heen. Twijfelgevalletje... de zang spreekt me niet erg aan, maar ik kan me voorstellen dat dit nog wel eens op zijn plek gaat vallen.

2000-1901:

Top 10:

01. 1965 . Beach Boys - Then I kissed her ( 1967 ) (9)
02. 1954 . Spider Murphy Gang - Skandal im Sperrbezirk ( 1982 ) (8,5)
03. 1961 . George Michael - Freedom ( 1990 )
04. 1943 . Raymond van het Groenewoud - Liefde voor muziek ( 1991 )
05. 1959 . Four Tops - Reach out I'll be there ( 1966 )
06. 1940 . Frankie Goes To Hollywood - Two tribes ( 1984 ) (8)
07. 1945 . ABC - The look of love ( 1982 )
08. 1989 . Terence Trent D'Arby - Sign your name ( 1988 )
09. 1982 . Dalida & Alain Delon - Paroles ( 1973 )
10. 1968 . Jackson 5 - I want you back ( 1970 )

Speciale vermelding, want nadien nog vaker gedraaid en in waardering gestegen:

1922 . Otis Redding - Hard to handle ( 1968 )
1955 . Moody Blues - The story in your eyes ( 1971 )

Bottom 5:

1. 1930 . Jan Smit - Ik zing dit lied voor jou alleen ( 1997 ) (1)
2. 1921 . Shania Twain - From this moment ( 1997 )
3. 1973 . Kayak - Mammoth ( 1973 ) (2)
4. 1966 . Sailor - Sailor ( 1975 )
5. 1956 . Eros Ramazzotti - Un emozione per sempre ( 2003 )

1690 . Jan Smit - Als je lacht ( 2008 )
Om iets positiefs te zeggen, het is een best aardig en vlot liedje maar de zang van Jan Smit ligt mij niet en de productie is mij ook te glad. Laat ik hier maar net een voldoende geven.

1689 . Commodores - Nightshift ( 1985 )
Commodores lijken beter af te zijn zonder Lionel Richie, dit klinkt meer soulvol. Schitterende ode aan Marvin Gaye en Jackie Wilson, twee soullegendes die in 1984 overleden.

1688 . C Jerome - C'est moi ( 1974 )
Lichtvoetige Franse chanson, niet echt opzienbarend maar ik mag het graag horen mede danzij de stem van C Jerome.

1687 . Robbie Williams & Nicole Kidman - Somethin' stupid ( 2001 )
Deze cover is zeker niet slecht gebracht maar het origineel van Frank & Nancy Sinatra vind ik beter, tenslotte voegt ze niet veel aan toe.

1686 . Bill Haley & The Comets - (We're gonna) Rock around the clock ( 1955 )
Zowat de allereerste rock'n roll-single en daardoor legendarisch, dit zal iedereen wel kennen. Een ouderwets gezellig nummer waarin het spelplezier doorklinkt met leuk ritme en gitaarsolo.

1685 . Boston - Don't look back ( 1978 )
Twee jaar na More Than a Feeling deed Boston het succes nog eens dunnetjes over. Puike zang en gitaarwerk, het klinkt ook als een vervolg van die vorige hit maar het nummer spreekt mij iets minder aan, het is inderdaad wat langdradig.

1684 . Krezip - All my life ( 2008 )
Niet alleen vind ik dat een saaie ballad, ik stoor mij erg aan de tenenkrommende tekst en Engelse uitspraak (zie ook Di-rect). Ik hoor dan 100x liever iets 'fouts' als bv. George Baker Selection.
Cijfer: 2,5

1683 . De Kast - Eltse grins foarby ( 1997 )
Dit zit in zowat dezelfde hoek als Volumia en Is Ook Schitterend maar ditmaal in dialect gezongen. Zelfs zonder rekening te houden met de tekst vind dat een saai en kleurloos nummer.

1682 . Willy Alberti - De glimlach van een kind ( 1968 )
De zang vind ik verschrikkelijk maar het nummer heeft wel een mooie tekst. Als het door iemand anders werd gezongen zonder overdreven slijm kreeg dit een ruime voldoende.

1681 . Pet Shop Boys - It's a sin ( 1987 )
Gelukkig eindigen wij dit tiental positief, dit vind ik de beste Pet Shop Boys-single met een prettige melodie en ritme en ik heb nu eenmaal een zwak voor de ijle zang van Neil Tennant.

1680 . Chaka Khan - I'm every woman ( 1979 )
Ligt tussen soul en funk, Chaka Khan heeft een mooie volle stem die wat weg heeft van Aretha Franklin, deze versie vind ik overigens beter dan de coverversie door Whitney Houston.

1679 . Elvis Presley - One night ( 1959 )
Werd eerder opgenomen maar uitgebracht toen in het leger zat. Een bluesy Elvis Presley en zo hoor ik hem het liefst, geweldig gezongen.

1678 . Ramses Shaffy - 5 uur ( 1966 )
Mooie innemende chanson van Ramses Shaffy, een tikkeltje jazzy en ook wat melancholiek wat goed bij de tekst past. Jammer dat hij nu enkel in letterlijke zin onder ons is.

1677 . Supertramp - It's raining again ( 1982 )
Een luchtig en poppy deuntje - zeker voor hun doen - maar wel fraai ingekleurd met synths en saxofoon en unieke zang van Roger Hodson.

1676 . Drafi Deutscher - Marmor, Stein und Eisen bricht ( 1965 )
Eén van de weinige Duitse schlagers die ik leuk vind, wellicht omdat het naar rock neigt. Overigens is Drafi Deutscher zeer succesvol in eigen land, ook als producer.

1675 . Fleetwood Mac - Green Manalishi ( 1970 )
Dit is nog de bluesy Fleetwood Mac met Peter Green, klinkt heel wat anders dan hun latere poppy hits. Met name dat gitaarwerk vind ik subliem, donker en dreigend.

1674 . Marco Borsato - Vrij zijn ( 1996 )
In wezen is Marco Borsato een goede zanger en de meeste nummers in zijn beginperiode - zoals dit hier - kan ik nog waarderen omdat ze nog niet zo pathetisch of bombastisch klinken als zijn latere werk dat ik een stuk minder vind.

1673 . Rolling Stones - That's how strong my love is ( 1965 )
Otis Redding nam het nummer eerder op maar Rolling Stones hebben daar een zeer verdienstelijke versie van gemaakt die nog iets rauwer klinkt.

1672 . Air Supply - All out of love ( 1980 )
Deze ballad is niet slecht uitgevoerd maar boeit of ontroert mij nauwelijks, ik vind het kleurloos en te doorsnee klinken. Wellicht goed voor Sky Radio.

1671 . Randy Newman - Short people ( 1977 )
Het nummer waarmee hij definitief doorbrak met sarcastische tekst waarmee hij ook met zichzelf de spot drijft. Toch wel een onderschatte singer-songwriter.

1900 . Marlene Dietrich - Sag mir wo die Blumen sind ( 1963 )
Deze kende ik nog niet en eerlijk gezegd doet het me ook bar weinig... Ik lees liever over Marlene dan dat ik haar muziek hoor, vrees ik.

1899 . Roy Orbison - It's over ( 1964 )
Dit bevalt me beter. Het is voorbij voor ik er erg in heb. Ook onbekend voor mij, maar de stem van Orbison smaakt me we wel. Mooi liedje ook, dat hopelijk een volgende keer wel wat meer beklijft.

1898 . Jamie Cullum - Everlasting love ( 2004 )
Goed uitgevoerd, maar zo netjes en degelijk... Als ik dat zorgvuldige pianospel hoor zonder een enkele uitspatting wens ik altijd dat Jamie er een paar hengsten op geeft, een beetje op zijn Jerry Lee Lewis... Maar helaas, ijdele hoop, want daar is het outro al.

1897 . Live - Selling the drama ( 1995 )
Als 16-jarige was Throwing Copper een van mijn favoriete albums, maar daar is nu weinig meer van over. Ben er gaandeweg de tijd compleet mijn interesse in verloren en door het soms ronduit walgelijke latere werk ben ik ook flink afgeknapt op de band. Dit nummer gaat nog wel, maar zo goed als ik het toen vond, vind ik het allang niet meer.

1896 . Prince - The most beautiful girl in the world ( 1994 )
De artiest moet hier volgens mij nog The Symbol zijn, aangezien hij hier afstand had genomen van de naam Prince. Dit zit goed in elkaar, vooral als hij in het middenstuk wat lager zingt, maar verder hoeft dit soort romantische muziek niet zo van mij.

1895 . Doug Ashdown - Winter in America ( 1978 )
Ah, deze kende ik alleen in de versie van onze Rene... Daar hoor je wel aan af dat het een goed nummer is, maar die uitvoering he... Dat is hier gelukkig een stuk beter. Wat zoeter, warmer, ingetogener... niet dat ik er nu meteen warm voor loop, maar het kan ermee door.

1894 . ABBA - Voulez-vous ( 1979 )
Prima disco-nummer van Abba. Niet een van hun beste, maar wel een stuk beter dan die vorige.

1893 . Alice Cooper - Poison ( 1989 )
Jeugdsentiment, lekker nummer om af en toe bij mee te bleren... Destijds had ik geen idee dat Alice er al een hele carriere op had zitten, daar kwam ik later pas achter.

1892 . Beatles - The ballad of John and Yoko ( 1969 )
Ik ben fan van de Beatles, maar dit nummer heb ik eigenlijk nooit veel aangevonden. Beetje gezapig country-deuntje... De tekst is nog wel leuk, omdat het over de eerste tijd in het huwelijk van de geliefden gaat.

1891 . Frank Boeijen Groep - Winter in Hamburg ( 1987 )
Mij onbekend nummer van FBG, maar het heeft wel iets prettig melancholisch. Bij Frank krijg ik ook altijd wel het idee dat hij echt met emotie zingt, zelfs al is hij soms wat lastig te verstaan. Wat een verademing eigenlijk met de Nederlandstalige muziek die je tegenwoordig in onze hitlijsten aantreft.

herman schreef:
1899 . Roy Orbison - It's over (1964)
Het is voorbij voor ik er erg in heb.

Als we dan toch bezig zijn:

herman schreef:
1895 . Doug Ashdown - Winter in America ( 1978 )
niet dat ik er nu meteen warm voor loop

Hij doet het expres he?

mahone
1680-Chaka Khan-I'm every woman-1979
Chaka Khan heeft een geweldige stem jammer dus van de nogal zwakke muziek.

1679-Elvis Presley-One night-1959
De zang gaat nog wel maar Elvis blijft het braafste jongetje uit de rock 'n roll klas

1678-Ramses Shaffy-5 uur-1966
Schitterend nummer.Destijds B-kant van Sammy maar deze vind ik veel mooier.Erg mooi en ingetogen gezongen iets wat vrij zeldzaam is by Shaffy.

1677-Supertramp-It's raining again-1982
Zwak popnummer en die zanger blijft afschuwelijk klinken.

1676-Drafi Deutscher-Marmor, Stein und Eisen bricht-1965
Doet me altijd een beetje melig aan,Mierzoet nummer maar wel leuk.

1675-Fleetwood Mac-Green Manalishi-1970
Geweldig nummer zowel bluesy als hardrock achtig

1674-Marco Borsato-Vrij zijn-1996
Verschrikkelijk slijm nummer met quasi diepe tekst.

1673-Rolling Stones-That's how strong my love is-1965
Mooi nummer.Goed gespeeld en mooi gezongen.

1672-Air Supply-All out of love-1980
Suffe jaren 80 ballad.Ze willen wel maar het komt niet echt lekker uit de verf door de matige zang.

1671-Randy Newman-Short people-1977
Vervelend en saai nummer.In de muziek zit nauwelijks enige variatie en de zang is verschrikkelijk monotoon

mahone schreef:
De zang gaat nog wel maar Elvis blijft het braafste jongetje uit de rock 'n roll klas

M.a.w. Fats Domino, Cliff Richard of Ricky Nelson laat staan Pat Boone vind je dus wilder klinken. Buddy Holly vind ik ook een stuk beschaafder klinken (al vind ik hem even goed als Elvis).

mahone
1670-Byrds -My back pages-1967
Mooi versie van dit Dylan nummer.Vooral hele goede vocalen.

1669-Cats-The end of the show-1980
Verschrikkelijk.Zwakke vocalen en debiel pianodeuntje.

1668-Kinks-Days-1968
Mooi ingetogen nummer van de Kinks.Mooie tekst vooral.Later nog schitterend gecovered door Kirsty MacColl

1667-Fleetwood Mac-Big love-1987
Mooi nummer met lekker broeierig sfeertje.

1666-Katy Perry-I kissed a girl-2008
Verschrikkelijk die hele Perry kan geen noot zuiver zingen.

1665-Daniel Powter-Bad day-2005
Jezus wat een zeikstem.Zwak piano deuntje met nog zwakkere tekst.Bakvis muziek.

1664-ABC-All of my heart-1982
Dat intro is verschrikkelijk.ABC heeft hele leuke nummers maar dit is een misser.

1663-Trijntje Oosterhuis-Nu dat jij er bent-2003
zie nr 1674

1662-ABBA -Super trouper-1980
Standaard ABBA deuntje met een standaard ABBA tekst.Niks bijzonders dus.

1661-Alicia Keys-If I ain't got you-2003
Saaie R&B ballad.De zang klinkt me veel te geforceerd.

mahone
LucM schreef:
(quote)

M.a.w. Fats Domino, Cliff Richard of Ricky Nelson laat staan Pat Boone vind je dus wilder klinken. Buddy Holly vind ik ook een stuk beschaafder klinken (al vind ik hem even goed als Elvis).

Fats Domino en Buddy Holly uitgezonderd valt de rest voor mij niet eens onder rock 'n roll.Fats Domino vind ik helemaal niet braaf klinken en Buddy Holly schreef tenminste veel van z'n nummers zelf in plaats van het braaf uitvoeren van andermans nummers.

Fats Domino vind ik toch een stuk beschaafder en gemoedelijker klinken dan Elvis, hij brak (wellicht daardoor) als eerste zwarte artiest door bij het blanke publiek. En Pat Boone beschouw ik ook niet echt als rock'n roll al was hij in die tijd erg populair (werd als beschaafd alternatief van de rock'n roll naar voor geschoven).

1670 . Byrds - My back pages ( 1967 )
The Byrds hebben wel vaker nummers van Bob Dylan gecoverd, ook hier doen ze dat met verve en ik heb nu eenmaal een zwak voor hun stemmen en gitaarwerk.

1669 . Cats - The end of the show ( 1980 )
Van die palingpop kunnen alleen The Cats mij bekoren, dit is tenminste smaakvol en niet te melig en Piet Veerman vind ik een prima zanger.

1668 . Kinks - Days ( 1968 )
Weer een poppareltje van The Kinks, klinkt aangenaam in het oor. Vrolijk, fris en gemoedelijk met subtiele arrangementen.

1667 . Fleetwood Mac - Big love ( 1987 )
Geweldig ritme en gitaarwerk die ervoor zorgen dat het nummer erg aanstekelijk is, dat ritmisch gekreun op het einde vind ik ook goed gevonden.

1666 . Katy Perry - I kissed a girl ( 2008 )
Een overgeproduceerd deuntje dat muzikaal en tekstueel weinig om het lijf heeft. Tot daar toe maar de zang vind ik ook zwak.

1665 . Daniel Powter - Bad day ( 2005 )
Een pianoballad van eendagsvlieg die ik kan waarderen, weliswaar vrij standaard maar meeslepend met een melodie en tekst die blijft hangen en niet te zoet.

1664 . ABC - All of my heart ( 1982 )
Destijds één van de topbands van wat new romantics wordt genoemd, deze band mag ik wel. Rijkelijk gearrangeerd nummer met o.a. piano, violen en synths maar het klinkt niet te bombastisch, al vind ik de meeste andere singles van hen net wat beter.

1663 . Trijntje Oosterhuis - Nu dat jij er bent ( 2003 )
Een standaard ballad die mij niet kan boeien ondanks die leuke accordeon, ik vind het te vlak klinken en haar uithalen steken mij ook al tegen.

1662 . ABBA - Super trouper ( 1980 )
Een vrolijk en erg aanstekelijk nummer met prima zang en arrangementen - zoals wij mogen verwachten van Abba - maar ook een tikkeltje glad.

1661 . Alicia Keys - If I ain't got you ( 2003 )
In het genre R&B kan Alicia Keys mij nog het meeste bekoren. Weliswaar vrij glad maar ze brengt toch wat soul in haar zang al komt die mij ook wat geforceerd over.

1660 . Joshua Kadison - Jessie ( 1994 )
Een aardige pianoballad - hoewel wat zoet - maar het lijkt teveel als een kloon van Elton John. Nadien snel in de vergetelheid beland.

1659 . Clash - Rock the casbah ( 1982 )
Erg aanstekelijk nummer van The Clash, rock met een disco-tintje. Met name ritmisch staat dit als een huis.

1658 . Diana Ross - Ain't no mountain high enough ( 1970 )
Met de solocarrière van Diana Ross heb ik globaal minder dan met Supremes. Solo pakt ze het grootser en professioneler aan met orkest maar dit vind ik nog één van haar betere nummers.

1657 . Robert Palmer - Best of both worlds ( 1978 )
Zijn doorbraakhit, erg slim in elkaar gestoken met aanstekelijke gitaarriff en achtergondkoortjes en Robert Palmer vind ik een prima warme stem hebben.

1656 . Yazoo - Don't go ( 1982 )
Een kei van een synthipopsingle die niet stuk kan, destijds vaak op gedanst en prachtige soulvolle zang van Alison Moyet.

1655 . Boudewijn de Groot - Een wonderkind van 50 ( 1996 )
Een tekst uit het leven gegrepen gekoppeld aan een prettige melodie en ritme, hiermee geeft hij vele andere Nederlandstalige artiesten in die periode het nakijken.

1654 . Melanie - Ruby tuesday ( 1970 )
Het origineel van Rolling Stones hoor ik liever maar dit is een meer dan verdienstelijke en eigenzinnige cover.

1653 . Chicago - You're the inspiration ( 1985 )
Deze clichématige AOR-ballad is nog zoeter en gelikter dan Hard to say I'm sorry, onbegrijpelijk dat een band als Chicago zo'n afgang kent.

1652 . Madonna - Vogue ( 1990 )
Eén van de vele Madonna-hits, duidelijk in de tijdgeest gebracht en geproduceerd. Niet haar beste maar ik mag het graag horen.

1651 . Tom Petty & The Heartbreakers - Refugee ( 1980 )
Zijn doorbraakhit en het beste nummer van dit tiental, vooral tekstueel een ijzersterke song met krachtige verbeten zang, heeft nog niets aan zeggingskracht verloren.

volgende 25!.

1699-Stef Bos-Hilton Barcelona-1994 9,0
Stef Bos is vooral bekend door zijn rustigere nummers (Is dit nu later en vooral Papa) maar hij laat hier horen dat hij het uptempo ook kan. Het lied is voorzien van een fantastische tekst dus een hoog cijfer is haast vanzelfsprekend.

1698-Beach Boys-I get around-1964 6,5
Lekker zomers samenzang nummer ( en nu in kanon!). Veel vrolijker gaan we niet krijgen vrees ik.

1697-America-Ventura highway-1972 5,5
Typische Amerikaanse softrock. Aardige achtergrondmuziek maar mist de diepgang om een echte classic te zijn.

1696-Is ook schitterend Voltooid verleden tijd-1997 6,0
Erg leuke band dat IOS. Dat is niet echt aan deze wat te dik aangezette ballade te horen. Welke te veel op het gevoel inspelend is.

1695-Eros Ramazzotti-Se bastasse una canzone-1990 6,0
Ik denk de grootste hit van deze Italiaanse ster. Het is wel een aardig nummer zonder echt diepe indruk.

1694-Spice Girls-Wannabe-1996 5,0
De eerste hitsingle van de Spice Girls. Een beetje girlpower maar vooral goed bedacht. De muziek van de dames werd overigens enkel maar slechter na dit nummer.

1693-Commodores-Brick house-1978 5,0
Echte danceclassic van Lionel Richie en co. Erg funky en deed het vast goed op de dansvloer. Mij doet het niet zo veel

1692-Focus-House of the king-1971
Mooi samenspel tussen de dwarsfluit (Van Leer) en de gitaar (Akkerman), tegenwoordig natuurlijk ondenkbaar en dat is toch jammer. Wederom een erg sterke compositie van Focus.

1691-Bon Jovi-Keep the faith-1992 6,0
De palingpop onder de heavy metal met een stadionrocker. Bon Jovi wist precies hoe ze de massa moesten bespelen zodat ze iedereen te vriend konden houden. Waardoor rond deze periode er haast geen grotere band was dan Bon Jovi.

1690-Jan Smit-Als je lacht-2008 4,5
Muzikaal zit het wel redelijk in elkaar maar de monotone stem van Jan nekt het liedje

1689-Commodores-Nightshift-1985 5,0
Aalgladde soul zonder Lionel Richie deze keer. Wellicht iets te geproduceerd waardoor te gladjakkerig.

1688-C Jerome-C'est moi-1974 5,0
Een vrolijke chanson van C.Jerome. Klinkt wel aardig maar zeker geen pottenbreker.

1687-Robbie Williams & Nicole Kidman-Somethin' stupid-2001 4,0
Twee grote sterren achter de mircofoon om een klassieker van Frank en Nancy te coveren. De muzikale begeleiding is redelijk authentiek gehouden en dat is te prijzen, de zang is wel een stuk minder in vergelijk met het origineel

1686-Bill Haley & The Comets-(We're gonna) Rock around the clock-1955 6,0
Echte rock 'n'roll uit de fifties. Bill Haley was er vroeg bij en enkel dat is al een vermelding waard. Rammelen doet het aan alle kanten maar dat is niet erg in dit geval

1685-Boston-Don't look back-1978 7,0
AOR van de bovenste plank. Zoals altijd bij Boston sterke zang met vette productie. Erg Amerikaans, op z'n tijd erg lekker.

1684-Krezip-All my life-2008 4,0
Een ballade van de inmiddels overleden band Krezip. Er komen vast nog wel meer liedjes van deze groep voorbij, hopelijk met sterkere nummers dan dit belegen niemandalletje.

1683-De Kast-Eltse grins foarby-1997 3,5
Sieb is best een aardige zanger maar met liedjes als deze kan je de boel niet redden. Voor een geboren en getogen Fries wellicht een prachtige ervaring voor mij als Zuid-Hollander een zeer flauw liedje.

1682-Willy Alberti-De glimlach van een kind-1968 4,0
Tja, toch een klassieker. Om dit op volle waarde te kunnen inschatten moet je denk ik uit de Jordaan komen en qua leeftijd toch wel boven de 60 zitten. Dat ben ik allemaal niet dus helaas pindakaas.

1681-Pet Shop Boys-It's a sin-1987 9,5
Zeer sterke single van dit duo die op dit punt in hun carriere de hitlijsten domineerden. Zeer sterke melodie en met veelmeer diepgang dan de meeste synthpop.

1680-Chaka Khan-I'm every woman-1979 6,0
Omdat deze lijst vol met klassiers staat hier de volgende. Chaka Khan heeft een flinke snerk die ze ook nog eens open wilt doen. Het lied staat een beetje tussen soul en disco in.

1679-Elvis Presley-One night-1959
Ik vind het rauwe randje aan de stem van Elvis wel lekker klinken. Verder is het een redelijk lullig liedje maar goed in 1959 was het vast "top of the bill"

1678-Ramses Shaffy-5 uur-1966 7,5
Een mooi liedje van Ramses. Typische Ramses Shaffy tekst (dus goed) met jazzy muzikale begeleiding. Het nummer klokt net iets meer dan twee minuten maar dan wel weer twee fraaie minuten.

1677-Supertramp-It's raining again-1982 6,0
Lollig popnummertje van deze symfopoprockers. Veel vrolijker dan dit heeft Supertramp ze niet gemaakt. Het is een van de mindere van de band maar weer wel een van de grootste hits van de band.

1676-Drafi Deutscher-Marmor, Stein und Eisen bricht-1965 5,0
Dam dam of is het toch damn damn? Er zit wel een aardige constant reperterende gitaar in maar verder is het toch niet echt legendarisch. Ondanks het refrein met wat ruiger gitaar en zangwerk

Gast
geplaatst: vandaag om 01:40 uur

geplaatst: vandaag om 01:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.