MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Radio 2 Top 2000 besproken

zoeken in:
1790 . Jonathan Jeremiah - Lost ( 2010 )
Deze zanger heb ik dit jaar enkele tientallen keren op de radio gehoord, maar dit nummer kende ik nog niet. Het zit in hetzelfde straatje als wat ik al ken: singersongwriterspul a la Neil Diamond met een vleugje soul. Echt slecht is het niet, maar raken doet het me ook niet.
Cijfer: 4,5

1789 . Paul Simon - The boy in the bubble ( 1987 )
En daar is Paul weer... dit nummer kan ik dan wel goed hebben. Eigenlijk zou ik Graceland ook gewoon eens moeten beluisteren, al heb ik hem in gezelschap wel eens langs horen komen. Naast goede muziek is dit ook een prettig argument als er weer eens iemand roept dat electronische muziek beroerd is en alleen muziek met 'echte instrumenten' ertoe doet, aangezien de baslijnen electronisch bewerkt zijn (ik meen de eerste helft ingespeeld en de rest door de computer achterstevoren gezet).
Cijfer: 7

1788 . Nina Simone - Don't let me be misunderstood ( 1964 )
Altijd gedacht dat dit van The Animals was, maar dit is dus het origineel. Had ik kunnen weten, in de jaren '60 bestond de halve hitparade uit covers. Moet zeggen dat ik dit wel weer erg mooi vind. Het nummer heeft echt veel meer diepgang en betekenis als Nina het zingt.
Cijfer: 8

1787 . Level 42 - Love games ( 1981 )
Level 42 is ook zo'n band waar je als kind echt niet onderuit kon als je ouders naar MOR-radio luisterden... vind het maar vervelende gladde muziek, met name met dergelijk patserig basspel hoef je bij mij niet aan te komen.
Cijfer: 4

1786 . Frans Halsema - Zondagmiddag Buitenveldert ( 1969 )
Over het ouderlijk huis gesproken, daar hing een portretje van in huis. Maar ik moet zeggen dat ik alleen zijn allerbekendste nummer ken. En deze nu. Op het eerste gehoor niet iets dat me raakt. Het klinkt een beetje saai en gedateerd. Maar de tekst is wel weer erg mooi eigenlijk.
Cijfer: 6

1785 . Kayak - Lyrics ( 1973 )
De eerste keer Kayak viel niet mee en ook dit vind ik niet best. De zang spreekt me echt helemaal niet aan en het nummer zegt me echt helemaal niets. Het nummer irriteert niet, maar daar is eigenlijk alles ook wel mee gezegd.
Cijfer: 2,5

1784 . Madonna - Live to tell ( 1986 )
En ook een tweede keer Madonna, maar dat bevalt me een stuk beter. Afgaande op dazzler's Greatest Hits-spel is dit haar hoogst gewaardeerde nummer uit de 80s en ik kan daar wel in meegaan. Een schitterende ballad en het nummer uit haar vroege periode dat me het meeste doet. Ben benieuwd welke nummers we nog meer gaan tegen gekomen van mevr. Ciccione.
Cijfer: 8,5

1783 . Shakira - Hips don't lie ( 2007 )
Dit vind ik dan weer een minder nummer. Echt slecht is het niet, maar heb er eigenlijk nooit veel aan gevonden. En dat terwijl ik sommige Spaanstalige hits van Shakira eigenlijk dik in orde vond. Met name La Tortura is erg goed, maar ook een uitstapje als Shewolf kan ik prima waarderen. Maar die staan niet in deze lijst geloof ik.
Cijfer: 5

1782 . Anastacia - Left outside alone ( 2004 )
Met Anastacia heb ik dan weer nooit iets gehad, met geen enkel nummer ook. Vreselijke stem, vreselijke muziek. Ik was haar al bijna weer vergeten, gelukkig.
Cijfer: 3

1781 . Buddy Holly - That'll be the day ( 1957 )
Dit is gewoon een sterk liedje. Echt iets uit die tijd, maar wel charmant en iets dat zich rustig in mijn hoofd mag nestelen.
Cijfer: 7,5

mahone
1550-James Brown-I feel good (I got you)-1966
Aardig nummer voor op de dansvloer (gok ik ik was er nog niet in 1966) maar ik vind het een beetje doelloos klinken

1549-Unit Gloria-The last seven days-1969
Reli nummer met saaie tekst en voorspelbare muziek

1548-John Legend-This time-2009
Aardige stem jammer van die gladde muziek

1547-Doe Maar-Pa-1983
Leuk nummer met aardige muziek en goede tekst

1546-Dizzy Man's Band -The opera-1975
De muziek wordt nogal eens gebruikt bij de plaatselijke carnavals optochten.Engelstalig carnavals nummer.

1545-Jan Smit-Stilte in de storm-2008
Vreselijk vooral de tekst.

1544-James Morrison-Wonderful world-2006
Saai nummer.Het kabbelt maar voort en die stem is nogal zwak

1543-Backstreet Boys-I want it that way-1999
Slijmnummer van onbeduidend boybandje.

1542-KISS-Sure know something-1979
Saai nummer met discoachtige muziek.

1541-Cirque du Soleil-Alegria-1997
Dit vind ik het mooiste van deze tien.Mooie muziek vooral.

Aangezien mijn kennis van de popmuziek zeer beperkt is en ik toch zin heb om hier de muziekkenner uit hangen, zal ik de komende week (ofzo) de top vijftig van de Top2000 bespreken. Hiervan ken ik het overgrote deel gelukkig wel (wie niet).

50. The Beatles - Yesterday (1965).
Mooi nummer dit. De stem van Paul bevalt me heel erg in dit nummer, omdat hij vrij hoog zingt. Dat geeft het nummer een melancholische sfeer, en laat ik daar nu net van houden.
Cijfer: 7,5.

49. Snow Patrol - Chasing Cars (2006).
De doorbraak van Snow Patrol, en een zodanig grote hit dat dit nummer nog steeds regelmatig te horen is op grote radiostations zoals Sky Radio. Toen dit uitkwam vond ik dit best een mooi nummer, maar nu eigenlijk niet meer. Het is me wat te vaak gedraaid, en dat is veel te veel roem voor dit nummertje. Het geldt eigenlijk voor het hele album Eyes Open: het is best aardig, maar ook ontzettend saai en het verrast nergens. Ook in 2006 kon ik het al nooit opbrengen om Eyes Open af te luisteren.
Cijfer: 5.

48. Caro Emerald - A Night Like This (2010).
Het grote nadeel van de Top2000 is dat nieuwe nummer vaak heel hoog binnenkomen, om dan na een paar jaar volledig weer vergeten te worden. Dit is ongetwijfeld zo'n nummer. Radiopop van de ergste soort. Het lijkt een beetje jazzy, het is ontzettend aanstekelijk en haar stem is irritant op alle fronten. Ook de tekst lijkt geschreven door een kleuter.
Cijfer: 1,5.

47. Dire Straits - Private Investigations (1982).
Het album Love over Gold staat al een tijdje te wachten op me in de platenkast. Ik ga het zeker checken. Of ik het leuk ga vinden betwijfel ik: er zijn een hoop Dire Straits-haters, maar ook veel enthousiastelingen. Dit nummer bevalt me in ieder geval best. Het is allemaal een beetje gelikt, en ik heb niet het idee dat ik iets totaal nieuws aan het beluisteren ben. Maar dat had ik ook niet echt verwacht. Het is een aangenaam nummer, dat lekker voortkabbelt. Een subtiele climax ook door het hele nummer, dat doet het altijd wel goed bij mij.
Cijfer: 6,4.

46. The Rolling Stones - Sympathy For the Devil (1968).
Goed nummer dit. Ik ken nog niet zo veel van The Rolling Stones (tot mijn spijt), maar dit nummer zet wel aan tot meer luisteren. Tekstueel bevalt het me. Het is een zeer expliciete tekst, maar desondanks zit er toch een bepaalde diepte in door het metafoor van de duivel. Instrumentaal is het allemaal vrij subtiel, en dat is ook fijn. De drums vind ik apart, bijna exotisch. Het enige minpuntje is misschien dat Mick wel erg macho doet. Maar dat is hem vergeven.
Cijfer: 7,3.

45. Moody Blues - Nights in White Satin (1967).
Nog nooit gehoord van dit nummer, en ook de artiest ken ik niet. Dat zal vast en zeker een schande zijn, maar zo heb ik nog wel heel veel te ontdekken . Ik vind het wel een mooi nummer. Het klink wel wat gedateerd, maar is ook erg mooi. De melancholiek die erin zit doet het wederom erg goed bij mij.
Cijfer: 7.

44. Eric Clapton - Tears in Heaven (1991).
Ik ken wel een aantal nummers van Clapton, maar deze nog niet. Het verhaal erachter zorgt ervoor dat ik dit nummer meer waardeer. Anders was het geen voldoende geworden, want zo'n bijzonder nummer is het niet en de zang vind ik erg saai. Weinig emotie, behalve als hij hoog zingt. Toch een zesje dan maar.
Cijfer: 6,2.

43. Johnny Cash - Hurt (2002).
Ik ken nauwelijks iets van Cash, maar dit nummer werd zo'n succes dat ik het overal tegenkwam. Zijn laatste single was zijn succesvolste, niet in de laatste plaats vanwege zijn dood (vermoed ik). Dit nummer is zo fantastisch, het gaat zo diep en met de clip erbij is het echt alsof zijn leven aan je voorbij vliegt, zoals mensen vaak zeggen dat gebeurt vlak voor iemands dood. Het origineel vind ik niet veel aan, maar dit is een geniaal afscheid van Cash.
Cijfer: 9,6.

42. Marco Borsato - Dochters (2009).
Dan vallen we weer in een enorm diep gat. Dit is zo'n nummer waarvan ik hoop dat de hype heel snel over is, maar ik vrees dat het nog wel een tijdje kan duren. Dit is weer een typisch Borsatonummer, en ik erger me er dood aan. De tekst is mierzoet en eigenlijk is alles mierzoet. Ik snap wel dat mensen zich hiermee identificeren en het mooi vinden, maar ik moet moeite doen om mijn maag in bedwang te houden.
Cijfer: 2.

41. The Rolling Stones - Angie (1973).
Gevoelig en mooi nummer van The Stones. Vooral hoe Mick "Angie" uitspreekt vind ik mooi. Dit lijkt me niet echt een nummer voor ze, aangezien ze natuurlijk een rebels imago hadden. Wat dat betreft is het best een gewaagd nummer ook denk ik.
Cijfer: 7,5.

1400 . Rolling Stones - Dead flowers ( 1971 )
Niet op single uitgebracht maar een track uit Sticky Fingers. Rolling Stones gaan hier op de country-toer, ze kunnen veel meer dan rocken en het is ook nog een prachtige song met heerlijke gitaar.
Cijfer: 9

1399 . Beatles - Day tripper ( 1965 )
The Beatles en Rolling Stones zijn in de top-2000 steeds in elkaars buurt. The Beatles kunnen ook goed rocken getuige dit nummer. Heerlijke gitaarriff en zangwerk en bovenal erg plezierig.

1398 . Rolling Stones - The last time ( 1965 )
Terug Rolling Stones en zo mogelijk nog sterker dat de vorige 2 nummers die wij zopas hebben gehad. Dit rocknummer biedt alles wat een rocknummer kan bieden: de melodie, hun samenzang, de gitaarrif- en solo, ik kan er geen genoeg van krijgen ...
Cijfer: 10

1397 . Tsjechov - Vanmorgen vloog ze nog ( 1988 )
Uit de musical Tsjechov met o.a. Robert Long, lange tijd niet meer gehoord maar de tekst tegen het zinloos doden van dieren is mij tenslotte bijgebleven.

1396 . James Morrison - You give me something ( 2007 )
Dit nummer klonk mij destijds vertrouwd, doet mij wat denken aan de oudere soulhits maar het is iets gelikter. Wel vind ik hem een goede zanger al mocht er iets meer diepgang.
Cijfer: 6,5

1395 . Racoon - Laugh about it ( 2005 )
Klinkt sympathiek maar ook wat identiteitsloos. Al vind ik het een aardig nummer dankzij het gitaargeluid.

1394 . Albert Hammond - I don't wanna die in an air disaster ( 1974 )
Dit vind ik zijn beste song, dit zit prima in elkaar: melodie en ook de arrangementen zoals die synth en handgeklap in het refrein.

1393 . Celine Dion - The power of love ( 1994 )
Dit was eerder een hit van Jennifer Rush, die van Celine Dion heeft een ietsje meer 'power' maar veel voegt ze tenslotte niet toe aan het origineel.
Cijfer: 6,5

1392 . Simply Red - Stars ( 1991 )
Vlekkeloos gezongen en begeleid maar het klink mij ietsje te glad. Wel is dat een vlot en radiovriendelijk nummer dat voor mij gerust kan.

1391 . Bruce Springsteen - Waiting on a sunny day ( 2003 )
Afkomstig uit The Rising, de vrij pompeuze begeleiding van E. Street Band past uiteindelijk goed bij de song en zijn zang, het is een heerlijk feel-good-nummer dat je goede moed brengt.

1410 . Cliff Richard - Living doll ( 1959 ) 6,0
Dit is een braaf liedje, niet te vergelijken met de versie met het uitschot van The Young Ones. Dat was denk ik ook een grotere hit omdat Cliff ineens hip was bij de tieners.

1409 . Elvis Presley - It's now or never ( 1960 ) 5,0
Dit liedje is een beetje in de stijl van de crooners. Op zich wel goed gezongen maar ik mis wel wat pit.

1408 . Barry White - Let the music play ( 1976 ) 6,0
Klassieke single van Barry White. The Walrus of Love doet er alles aan om iedereen in de juiste stemming te brengen. Zwoel en sexy.

1407 . Bruce Springsteen - Brilliant disguise ( 1987 ) 6,5
Een popsingle zonder zijn e street band. De rock is nergens te vinden en het scherpe randje eigenlijk ook niet. Niet te min heeft het toch wel wat niveau want het song schrijven is hij niet verleerd.

1406 . Tröckener Kecks - Met hart en ziel ( 1990 ) 7,0
Lekker opzwepend nummer van deze wat onderschatte band. Helaas is de groep er mee gestopt en is zanger Rick regelmatig te zien op de tv en te horen bij reclames van Hema (je moet wat...)

1405 . Prince & the Revolution - I would die 4 U ( 1984 ) 7,0
1405 is een stuk beter dan 1401 die er zo aan komt. Een beetje funk, een beetje rock en een beetje pop in een liedje.

1404 . Neil Young - Only love can break your heart ( 1970 )4,0
Een soort van liefdesliedje van de Canadees. Een beetje countrypop. De gitaaraccoorden zijn wel erg simpel en het spreekt me niet echt aan.

1403 . Anouk - Modern world ( 2008 ) 5,0
Een beetje een bluesnummer van Anouk. De sfeer is best aardig maar de muzikale omlijsting vind ik wat te mat.

1402 . Albert Hammond - I'm a train ( 1974 ) 6,0
Albert Hammond in de hoogste versnelling. Dit is op z’n tijd best leuk te horen maar echte diepgang heeft het nummer niet.

1401 . Prince & the Revolution - Kiss ( 1986 ) 3,5
Dit is zo’n nummer van Prince wat me erg tegenstaat. Gelukkig is er dan nog altijd Tom Jones die er ook weinig van bakt dus het zal vast ook met het liedje te maken hebben.

1400 . Rolling Stones - Dead flowers ( 1971 ) 6,0
Voor mij een onbekend nummer van The Stones. Het is ook een beetje a-typisch voor de groep. Het lijkt erg op CCR, op zich is het best een aardig country liedje maar van mij mogen ze zich meer bezgi houden met waar ze echt goed in zijn.

1399 . Beatles - Day tripper ( 1965 ) 6,5
Een lekker intro welke een aankondiging is van een typische jaren '60 song. Het gitaarwerk is vrolijk en leuk. De samenzang wat braaf maar niet slecht.

1398 . Rolling Stones - The last time ( 1965 ) 6,5
Uit hetzelfde jaar komt dit nummer van The Stones. Net wat ruiger en volwassener dan The Beatles en minstens zo goed. Een sterk refrein en aardig gitaarwerk.

1397 . Tsjechov - Vanmorgen vloog ze nog ( 1988 ) 6,0
Een liedje uit een musical met onder andere Robert Long. Het zielige liedje is wel wat langdradig. Op zich is het wel mooi gezongen, mijn moeder vind dit mooi…

1396 . James Morrison - You give me something ( 2007 )6,5
De liedjes van James Morrison draaien vooral om de stem van James. De liedjes zijn over het algemeen dertien in een dozijn maar met die aparte stem weet hij de meeste liedjes net dat beetje extra's te geven.

1395 . Racoon - Laugh about it ( 2005 ) 4,5
Een rustig liedje van Racoon. Nu zijn de grote hits van dit gezelschap over het algemeen altijd wel rustig dus het is lastig ze uit elkaar te houden. Het is toch allemaal iets te nietszeggend.

1394 . Albert Hammond - I don't wanna die in an air disaster ( 1974 )7,0
Stiekem heeft Albert Hammond best leuke liedjes gemaakt. Dit is er eentje met een kleine folk inslag en klinkt als een protestsong. Aardige muzikale accenten.

1393 . Celine Dion - The power of love ( 1994 ) 5,5
De jaren ’80 productie van Jennifer Rush is er uit gehaald en overgoten met een typische Dion saus. Daardoor is het nummer nog zoetsappiger en gladder geworden. Celine Dion heeft een groot bereik met haar stem en dat komt er hier best goed uit.

1392 . Simply Red - Stars ( 1991 ) 4,0
Een niets aan de hand liedje van Simply Red. Typisch pop en tot in de perfectie doodgeproduceerd. Elke vorm van emotie is er vakkundig uitgehaald.

1391 . Bruce Springsteen - Waiting on a sunny day ( 2003 ) 6,0
Weer een niets aan de hand liedje. Dit keer van Bruce en co. Een erg vrolijk en zomers liedje. Normaal niet het sterkste punt van Springsteen maar hier gaat het nog wel en kan ik er goed naar luisteren.

pim556 schreef:
44. Eric Clapton - Tears in Heaven (1991).
Ik ken wel een aantal nummers van Clapton, maar deze nog niet.
(nee, het staat er toch echt!)

Ik dacht overigens dat er al iemand bij de 50 aangekomen was.

Love Over Gold zeker beluisteren, maar als die niet bevalt, zou ik eens het debuut proberen (even afwachten wat je bij Sultans of Swing schrijft)

1390 . Roberta Flack - Killing me softly with his song ( 1973 )
Schitterend nummer van souldiva, ik prefereer nog altijd deze versie boven de cover van the Fugees dat evenwel een grotere hit werd.

1389 . Rolling Stones - Midnight rambler ( 1969 )
Creatief stonden the Stones toen op hun hoogtepunt zoals dit nummer aantoont. Vooral door de tempowisselingen blijft het nummer boeien, die riff en mondharmonica zijn simpel maar erg effectief.

1388 . Beatles - All my loving ( 1964 )
Wederom een pakkend Beatles-nummer, het is vooral die rinkelende gitaar dat het hem doet, the Beatles weten hun nummers steeds in de gepaste vorm te gieten.

1387 . Elton John - Daniel ( 1973 )
Zijn vroegere hits hoor ik toch liever, die klinken authentieker en doorleefder. Zo ook Daniel dat één van zijn betere popballads is.

1386 . Roxy Music - If there's something ( 1972 )
Afkomstig uit hun baanbrekend debuut. het begint een beetje countryrock-achtig waarna de saxofoon komt invallen en Brian Ferry met veel emotie zingt. Dan zijn er nog de keyboards van Brian Eno. Geweldig nummer dat veel te bieden heeft.
Cijfer: 9,5

1385 . Randy Newman - Birmingham ( 1974 )
En nóg een geweldig nummer, dit maar van een onderschatte singer-songwriter. Vooral de tekst is prachtig, met veel inleving gebracht en schitterende jazzy piano.
Cijfer: 9,5

1384 . Jethro Tull - Bourée ( 1969 )
Uniek nummer, jazzy-achtige instrumentale folky progrock met de karakteristieke dwarsfuit van Ian Anderson, ook de baslijn draagt veel bij.

1383 . Matthias Reim - Verdammt ich lieb' dich ( 1990 )
Ligt tussen rock en schlager. Dit klinkt mij wat te theatraal en de begeleiding van gitaar en synthesizer vind ik ook niet erg mooi.
Cijfer: 5

1382 . Moody Blues - I'm just a singer (in a rock and roll band) ( 1973 )
Een - wat de titel belooft - steviger rocknummer van Moody Blues maar aanstekelijk. Vooral die drum-intro vind ik geniaal evenals de piano.

1381 . Steely Dan - Reelin' in the years ( 1973 )
Steely Dan volgde ik destijds nauwelijks maar nadien wist ik ze hoe langer hoe meer te waarderen. Gepolijst en luchtig maar dan in positieve zin, het wordt erg vakkundig gebracht zowel de zang als de begeleiding en tenslotte vind ik ook de melodie, ritme en tekst erg fijn.

1380 . Beatles - We can work it out ( 1965 )
Ook dit Beatles-nummer vind ik uitstekend, opmerkelijk hoe ze een catchy nummer schrijven alsof het niets is met gepaste arrangementen en een boodschap.

1379 . Bad Company - Feel like makin' love ( 1975 )
Ik heb duidelijk minder met Bad Company dan met The Free (beiden bands van Paul Rogers). Het klinkt mij weinig geïnspireerd en zelfs banaal met name het refrein dat ik te goedkoop vind.

1378 . Grace Jones - La vie en rose ( 1977 )
Natuurlijk is La Vie En Rose bekend van Edith Piaf maar Grace Jones heeft daar een zwoele en eigentijdse versie van gemaakt die ik eveneens kan smaken.
Cijfer: 7,5

1377 . Brigitte Kaandorp & Herman Finkers - Duet ( 1990 )
Een parodie op Together We Were Strong van Mireille Mathieu en Patrick Duffy. Het is al iets minder vreselijk dan het orgineel en dat is een pluspunt.
Cijfer: 4

1376 . Booker T & the MG's - Time is tight ( 1969 )
Deze band was van veel soulartiesten de begeleidingsband maar ook op zichzelf kon ze prima instrumentale songs brengen zoals dit nummer waarbij de orgel een centrale rol speelt.

1375 . Neil Diamond - Hello again ( 1981 )
Toch wat minder dan zijn vroegere hits, het klinkt mij wat te gewoontjes hoewel Neil Diamond een prima stem heeft.

1374 . Tori Amos - Cornflake girl ( 1994 )
Weliswaar beïnvloed door Kate Bush maar toch een eigenzinnge dame met klasse. Met name haar pianobegeleiding hier vind ik geweldig.

1373 . David Bowie & Pat Metheny Group - This is not America ( 1985 )
Eén van zijn mooiste hitsingles uit de jaren '80, erg mooie melodie en arrangement en natuurlijk de zang.

1372 . Julien Clerc - This melody ( 1976 )
Zwoele Franse chanson, het werd zijn grootste hit hier. Het geeft mij een zomers en romantisch gevoel en zijn zang vind ik ook fijn.

1371 . Bruce Hornsby & the Range - The way it is ( 1986 )
Nadien deze band snel uit het oog verloren maar dit is nog steeds een prima popsong natuurlijk mede door het pianospel.

mahone
1540-David Bowie-The Jean Genie-1973
Lekker stevig nummer.

1539-Neil Young-Alabama-1972
De muziek vind ik saai maar de zang maakt veel goed.\

1538-Doe Maar-1 Nacht alleen-1983
Leuk nummer vooral de tekst is leuk.

1537-T'Pau-China in your hand-1987
Vreselijk nummer.Zeiktekst met kitcherige muziek.Een marteling voor het gehoor.

1536-White Soxx-Versailles-1981
Verschrikkelijk.Een zanger met een stem die nogal kinderlijk klinkt net als de zangeres die later in het nummer komt meekwijlen.De muziek wordt pas later in het nummer enigzins dragelijk.

1535-Leo Sayer-Orchard road-1983
Ondanks de gladde muziek best een mooi nummer.Goed gezongen door Sayer.

1534-Rein de Vries-Patsy-1965
De ultieme smartlap maar eentje die eèn keer per jaar best om aan te horen is.

1533-Nirvana-Come as you are-1991
Ik heb Nirvana altijd een dodelijk saaie band gevonden vooral dit nummer.Saaie muziek en saaie monotome zang van een naar mijn mening zwaar overschat groepje.

1532-Peter Sarstedt-Where do you go to my lovely-1969
Zo'n nummer waar ik al sinds mijn kindertijd een hekel aan heb.De muziek en zang kabbelen maar door.De tekst is best aardig maar het nummer duurt gewoon te lang.

1531-Earth & Fire-Maybe tomorrow maybe tonight-1973
Aardig nummer vooral door de vocalen van Kaagman.

mahone
1530-Kelly Clarkson-Because of you-2006
Futloze ballad van zo'n 'talentenjacht' product.

1529-Celine Dion-I'm alive-2002
Saai nummer door zangeres met kwijlstem.

1528-Supertramp-Goodbye stranger-1979
Vreselijke muziek en vreselijk gezongen.

1527-Gene Pitney-Something's gotten hold of my heart-1968
Dit vind ik een schitterend nummer vooral door Pitney's aparte stem.

1526-Elton John-Can you feel the love tonight-1994
Wanneer je een nummer maakt voor een Disney film maakt mag het natuurlijk niet al te spannend zijn want de hele familie moet het mooi vinden.Maar er zit er in iedere familie wel eentje bij die liever wel wat spannends hoort.Drie keer raden wie dat in mijn familie is.

1525-Stevie Wonder-I just called to say I love you-1984
Verschrikkelijk glad nummer.Ik ben geen groot Stevie Wonder fan maar ik ken nummers van hem die toch beter klinken dan dit gedrocht.

1524-Jacques Brel-Marieke-1961
Geweldig nummer met zowel Nederlandse als Franse tekst.Jammer dat je vandaag de dag nog maar weinig artiesten ziet met de passie die Brel had.

1523-Toto-I'll be over you-1986
Dodelijk saai nummer van een dodelijk saaie band.

1522-Beatles-I want to hold your hand-1964
Ah daar hebben we The Beatles weer en weer vind ik het helemaal niks vooral de lullige tekst niet.

1521-Aretha Franklin-Spanish Harlem-1971
Geweldig nummer van een zangeres met wereldstrot.

1390 . Roberta Flack - Killing me softly with his song ( 1973 )5,0
Ik denk dat de cover van The Fugees nog bekender is. Ik vind deze wel iets beter al kan ik hier ook niet al te veel me. Het is te langdradig en daardoor gaat het vervelen op den duur.

1389 . Rolling Stones - Midnight rambler ( 1969 ) 7,5
Een bluesy track van The Stones afkomstig van een van hun beste albums. Vaak wordt Charlie weggezet als matig drummer (vaak ook wel enigszins terecht)maar bij dit nummer komt het beste in hem naar boven. Verder is het gitaarspel te prijzen.

1388 . Beatles - All my loving ( 1964 )6,0
The Beatles komen we vaak tegen in deze lijst. Het is opvallend dat in de onderste helft van de Top 2000 het vooral de oudere nummers zijn zoals deze vrolijke "niets aan de hand" track.

1387 . Elton John - Daniel ( 1973 )6,5
Een wat cheesy ballade van Elton John. De ballades uit deze periode van zijn carriere hebben wel beduidend meer diepgang dan die hij maakte vanaf halverwege de jaren '80.

1386 . Roxy Music - If there's something ( 1972 ) 7,5
Hier was Roxy Music nog lang niet de gladde hitmachine zoals in de loop van de jaren '80. Dit is dan wel weer een a-typisch nummer voor de band die in deze periode en soort van symfonische artrock formatie was. Er zitten wat americane/country invloeden in.

1385 . Randy Newman - Birmingham ( 1974 )4,5
Een kleine twee-en-halve minuut Randy Newman. Dat is precies genoeg om je niet al te erg te irriteren aan zijn stem. Desondanks blijf ik het werk van Newman maar matig vinden, excuses.

1384 . Jethro Tull - Bourée ( 1969 )8,0
Dit liedje is gebaseerd op een klassiek stuk. Opvallendste zaken aan dit nummer is het weergaloze fluitspel en de jazzy drums/percussie.

1383 . Matthias Reim - Verdammt ich lieb' dich ( 1990 )6,0
Een Duits popliedje welke een enorme hit was in Nederland. Nog een klein hitje hierna en Matthias was weer van de aardbol verdwenen. Ik denk dat het zo wel goed was.

1382 . Moody Blues - I'm just a singer (in a rock and roll band) ( 1973 )7,0
Een rocknummer van de vaak ietwat brave Moodies. Dit was best nog een grote hit enkel hoor je deze bij mijn weten nooit mee op de radio in tegenstelling tot Nights in White Satin en Question.

1381 . Steely Dan - Reelin' in the years ( 1973 ) 7,0
Voor Steely Dan begrippen een redelijk stevig nummer. Lekkere drive en goede gitaarpartijen.

1380 . Beatles - We can work it out ( 1965 )7,0
De volgende van de Beatles. Hier hoor je al wat groei in het werk van de mannen uit Liverpool. Sterke arrangementen, leuke coupletten en mooi refrein.

1379 . Bad Company - Feel like makin' love ( 1975 ) 7,0
Een lekker stuwend bluesrocknummer met erg bekende gitaarriff in het refein. Uiteraard is de stem van Paul Rodgers weer een pluspunt te noemen.

1378 . Grace Jones - La vie en rose ( 1977 ) 6,5
Deze van origine chanson verwerkt tot een poplied voor op de dansvloer. Dat kan vreselijke uitpakken maar de eigenzinnige Jones komt er wel mee weg.

1377 . Brigitte Kaandorp & Herman Finkers - Duet ( 1990 )5,0
Een grappige tekst van dit cabaret duo. Op zich wel leuk om te horen maar ik vraag me toch af als je de 15 beste nummers allertijden mag kiezen je hierop uit komt.

1376 . Booker T & the MG's - Time is tight ( 1969 )7,0
Dat andere bekende nummer naast het nummer over groene uien. De titel zegt wellicht niet zo veel maar de melodie is erg bekend. Erg fijn toetsenspel en een erg goede opbouw.

1375 . Neil Diamond - Hello again ( 1981 ) 5,5
Daar is Neil Diamond weer. Dit maal met een gladde typisch Amerikaanse ballade. Laat dat nou precies niet zijn sterkste kant zijn. Natuurlijk is er nog "de stem"maar het nummer heeft te weinig power om echt indruk te maken.

1374 . Tori Amos - Cornflake girl ( 1994 )7,0
De eerste hit voor Tori Amos (ook een van de laatste maar dat is een ander verhaal), klonk hier nog als de next Kate Bush. Later in haar carriere ging ze wat meer een eigen stempel drukken op haar muziek. De piano is wel altijd een speepunt van haar gebleven.

1373 . David Bowie & Pat Metheny Group - This is not America ( 1985 )7,5
Tsjalalalala. Een van de betere jaren '80 hits van Bowie. Een mooi ingetogen nummer, veel beter te behapstukken dan bv. Let's Dance welke ook uit deze peiode kwam.

1372 . Julien Clerc - This melody ( 1976 )4,0
Dat Engels van Clerc blijft natuurlijk vreselijk (Zzzzizzzz Meloty...) en dan helpt dit brave en nietszeggende liedje ook niet echt mee.

1371 . Bruce Hornsby & the Range - The way it is ( 1986 ) 7,5
Mooie mid jaren -80 hit. Net iets meer diepgang dan de gemiddelde hit in deze periode. Erg mooi toetsenspel van Hornsby. Hij zat ook nog een tijdje in The Grateful Dead

chevy93 schreef:
(quote)
(nee, het staat er toch echt!)

Ach, je moest eens weten hoe groot mijn onwetendheid is

40. Pearl Jam - Black (1991).
Ik weet nooit zo goed wat ik met Pearl Jam aanmoet. Vooral het album Ten wordt standaard de hemel in geprezen, maar ik vind er nooit zo veel aan als ik het hoor. Zo ook bij het nummer Black. Het klinkt als een leuk rockbandje, de zanger heeft een leuke stem en ze kunnen lekker gitaar spelen. Maar het raakt me gewoon niet. Het klinkt als een standaard rockbandje, met een bovengemiddelde (maar ook niet meer) zanger.
Cijfer: 6,3.

39. Coldplay - The Scientist (2002).
Ik ben niet zo'n Coldplayfan. Het is best een leuk bandje dat in het begin ook wel eens best mooie nummers maakte. Maar zeker sinds ze zo overdreven veel roem hebben gekregen (vanaf X&Y dus) is het niet veel meer. Dit nummer is echter van daarvoor, en is ook nog eens mijn favoriete nummer van Coldplay. Het heeft die subtiele climax (daar is hij alweer) en de stem van Martin is niet echt irritant (meestal zingt hij veel te overdreven hoog). Daarbij komt nog dat dit nummer een bepaalde melancholie bij me naar boven brengt, omdat ik het een jaar of drie terug vaak draaide.
Cijfer: 7,4.

38. Cuby & The Blizzards - Window of My Eyes (1968).
Hier mogen we toch best trots op zijn. Maar om te voorkomen dat ik verzand in een "onnederlands goed"-recensie, zal ik de nationaliteit van de band verder achterwegen laten. Ik vind de instrumentatie een beetje te luchtig vergeleken met de stem. Maar het is zeker een mooi nummer, al is het niet het beste nummer van ze.
Cijfer: 6,7.

37. Supertramp - School (1974).
Ik heb werkelijk geen idee wat ik hierover moet zeggen. Aan de ene kant vind ik het niets bijzonders en erger ik me een beetje aan de zanger. Aan de andere kant is het qua opbouw en instrumentatie wel een bijzonder nummer. Maar het raakt me niet. Misschien als ik het beter leer kennen.
Cijfer: 6,4.

36. Nirvana - Smells Like Teen Spirit (1991).
De enige reden waarom ik Nirvana goed vind is de stem van Kurt Cobain. De rest kan me gestolen worden: Nirvana is inwisselbaar: op Cobain zijn stem na heeft het werkelijk niets unieks. Maar die stem, en dan vooral in de coupletten als hij niet schreeuwt. Dat is werkelijk heel bijzonder. Daarbij is dit ook een enorm energiek nummer, en zolang er ook ruimte voor emotie overblijft is dat wat mij betreft positief.
Cijfer: 8,5.

35. Bette Midler - The Rose (1980).
Nooit gehoord hiervan. Ik heb deze keer sterk het idee dat dat helemaal geen schande, maar juist een zegen was. Dit is duidelijk filmmuziek. Hoewel ik daar niet per se een hekel aan heb, is dat is dit geval wel zo. Het wordt overdreven gezongen, met een enorm gladde achtergrondzang en dito instrumentatie. Duidelijk geval van overproductie.
Cijfer: 3,3.

34. AC/DC - Whole Lotta Rosie (1977).
Snel door dan maar. Helaas word ik ook van het volgende nummer niet echt vrolijk. AC/DC is zo'n band die dachten dat als ze maar zo hard mogelijk op die gitaren zouden rammen, de goede nummers vanzelf zouden komen. Verkeerd gedacht. Ik heb nog nooit een goed nummer van ze gehoord, en ook nu is het weer hetzelfde liedje: een hele hoop gitaren, een debiel die op de drums ramt en een zanger die zijn simpele teksten soms schreeuwt en soms meer gilt. Nergens enige nuance, nergens een rustmomentje. Vreselijk.
Cijfer: 3,8.

33. Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water (1970).
Dit vind ik een hele lastige. Aan de ene kant vind ik dit wel een mooi nummer, en raakt het me op sommige momenten. Tegelijkertijd word ik bijna misselijk van de zoetheid van het nummer. Het is ook best wel overdone allemaal, en dan dat zoete pianootje en later die violen erbij... Vanwege de mooie tekst krijgt dit een ruime voldoende, maar ik moet het zeker niet te vaak horen.
Cijfer: 6,8.

32. Metallica - One (1988).
Bij Metallica valt het me altijd op dat de nummers zo veel op elkaar lijken. Ik ken een paar nummers van ze, en daarmee ken ik het trucje wel eigenlijk. Vooral de "macho-achtige" zang staat me tegen. Maar eigenlijk is de hele sfeer van het nummer zo. Ik heb totaal geen verstand van metal, maar ik krijg wel altijd het idee dat Metallica een soort Kings of Leon van de metal is. Dit is wel een gewaagde uitspraak waarschijnlijk.
Cijfer: 4,5.

31. The Beach Boys - God Only Knows (1966).
Laat ik met het negatieve punt beginnen: de productie in het algemeen is wat glad. Zo, dat hebben we gehad. Voor de rest is dit een fantastisch nummer. De zang is prachtig, vooral de wat hogere uithalen. Het klink een beetje gedateerd misschien, maar het raakt me wel en daar gaat het om.
Cijfer: 8.

Zo, de minst leuke tien heb ik gehad . Nu kan het haast niet meer anders dan dat ik de finish ga halen .

Metallica de Kings Of Leon van de Metal? Zo, hier sla je de bal echt compleet mis.

Bij het nummer waar je het over hebt zingt Hetfield nog niet overdreven, pas rond Load begint het echt met yeahah en oeh en zah! Je hebt waarschijnlijk alleen maar de bekende nummers gehoord en bent nooit verder gegaan. Luister naar de eerste 4 albums!

En die manier zoals je Black beschrijft heb ik echt het idee dat je compleet niet naar de tekst hebt gekeken. Vedder stort hier zijn hart uit en de zang is zo mooi, die opbouw is prachtig. Sober en zeer goed uitgevoerd.

Op zich heeft het wel wat, over dit soort grijsgedraaide evergreens schrijven vanuit het perspectief van een kind dat ze voor de eerste keer tegenkomt. Maar misschien is het inderdaad een idee om bij het beluisteren van nummers als Black en One de lyrics eens op te zoeken

Don Cappuccino schreef:

En die manier zoals je Black beschrijft heb ik echt het idee dat je compleet niet naar de tekst hebt gekeken.

Ook niet naar de muziek volgens mij want om dit nu een gewoon rockliedje van een rockbandje te noemen is ietwat vreemd. Dat je het kan onderbouwen dat je het niet goed vindt ,oke maar dit is toch niet echt een standaard rockliedje lijkt me.

Daar heb je het al Ik geef jullie wel gelijk op de meeste punten.

Over One: ik heb er over nagedacht om niets over dat nummer te schrijven. Ik ken inderdaad maar een paar nummers van Metallica, en in de metal ben ik ook helemaal niet thuis. Uiteindelijk besloot ik om gewoon te beschrijven wat ik hoorde, en dit was het resultaat. Ik begrijp jullie reacties dus volkomen.

En over Black: ik denk dat ik hier wel een redelijk oordeel over heb kunnen geven. Oké, ik heb niet naar de tekst gekeken, maar als je de muziek redelijk vindt, wordt het door de tekst niet meteen geniaal. En daarbij is standaard misschien wat radicaal, maar blijf ik wel erbij dat ik Pearl Jam niet zo bijzonder vind. Ik heb me niet echt in Pearl Jam verdiept en het tij kan dus wel keren, maar het moet wel heel raar lopen wil ik Pearl Jam in de toekomst enorm gaan waarderen.

Ow maar dat kan natuurlijk, als het je niet ligt dan ligt het je niet maar ik viel meer over de opmerking dat Black klinkt als een standaard rockbandje. Dat is het natuurlijk niet. Dat heeft niks met goed of slecht van doen meer dat het niet echt een standaard rocknummer is.

Je recensie klinkt alsof je deze platen hebt beluisterd terwijl je aandacht éigenlijk ergens anders was, bij de afwas ofzo

pim556 schreef:
37. Supertramp - School (1974).
Misschien als ik het beter leer kennen.
Begin maar hier.

yeahyeahyeah schreef:
Je recensie klinkt alsof je deze platen hebt beluisterd terwijl je aandacht éigenlijk ergens anders was, bij de afwas ofzo

Ik hoop dat je hier wel alleen op de twee doelt waar we het over hebben? Anders kan ik beter inpakken Ik heb overigens een vaatwasser.

Ik heb Black nog een paar keer op repeat gezet, maar ik blijf bij mijn mening. Het enige bijzondere van dit nummer is de stem van Vedder. De rest is inwisselbaar en oninteressant. Ik snap dat jullie daarover vallen, maar dit is mijn mening en het lijkt me niet mogelijk om objectief vast te stellen dat de band wel bijzonder is. Ik zal me binnenkort eens meer in Pearl Jam verdiepen, maar ik denk niet dat het zal veranderen.

chevy93 schreef:
(quote)
Begin maar hier.

Toevallig had ik je recensie net gelezen. Mooie recensie, en ik ben nu zeker van plan om het album te gaan luisteren.

1370 . Percy Sledge - My special prayer ( 1969 )
Ik hou erg veel van de soulstem van Percy Sledge en als het liedje ook nog prachtig is kan ik enkel een hoog cijfer toekennen.

1369 . Duncan Browne - Wild places ( 1979 )
Deze man ken ik enkel van deze hit, ik was zelfs vertegen dat hij was overleden in 1993. Dit nummer blijft wel overeind, het is vrij uniek, progrock die licht psychedelisch getint is met een wat mysterieuze sfeer.

1368 . Herman van Veen - Toveren ( 1987 )
Herman van Veen vind ik één van de betere Nederlandstalige songschrijvers en zangers. Een vlot nummer met prima tekst die ook erg meezingbaar is.

1367 . Eagle Eye Cherry - Save tonight ( 1998 )
Van deze man heb ik ook lange tijd niets meer gehoord. Relaxte bluesgetinte rocksong die ik nu nog wil draaien.

1366 . David Bowie - Rebel rebel ( 1974 )
Weliswaar jeugdsentiment (dat Toppop-optreden herinner ik mij nog goed) maar dit blijft een geweldig en plezierig nummer door het ritme, de prikkelgitaar en de tekst.

1365 . Oleta Adams - Get here ( 1990 )
Oleta Adams is wel een goede soulzangers maar dit nummer is mij te langradig en vrij vervelend, het is ook wat te glad geproduceerd.

1364 . Byrds - Turn turn turn (to everything there is a season) ( 1965 )
The Byrds zijn één van mijn lievelingsbands uit de 60's vanwege hun unieke vocalen en zweverige gitaarsound, dit is een prima cover van een nummer van Pete Seeger.

1363 . Roxy Music - Love is the drug ( 1976 )
En dit is één van mijn lievelingsbands van de jaren '70. Dit nummer lonkt een beetje naar de disco die toen opgang maakte. Aanstekelijk nummer met geweldige baslijn en saxofoon.

1362 . Bruce Springsteen - Human touch ( 1992 )
Zijn gelijknamig album vind ik ietsje wisselvallig maar de titelsong is één van de betere nummers. Goed opgebouwd met de nodige spanning, licht mysterieus en verbeten zang.

1361 . Rob de Nijs - Open einde ( 1987 )
Rob de Nijs vind ik ook én van de betere Nederlandstalige zangers maar hij schrijft zijn songs wel niet zelf. Vrij bombastisch gearrangeerd maar degelijk nummer en Rob De Nijs komt geloofwaardig over.

vigil schreef:
(quote)

Ook niet naar de muziek volgens mij want om dit nu een gewoon rockliedje van een rockbandje te noemen is ietwat vreemd. Dat je het kan onderbouwen dat je het niet goed vindt ,oke maar dit is toch niet echt een standaard rockliedje lijkt me.

Ik zou niet weten wat er zo bijzonder is aan dat liedje en Pearl Jam in het algemeen. Lijkt me helemaal geen rare opmerking van Pim.

Nirvana is misschien niet uniek, maar Cobain kon natuurlijk wel sterke liedjes schrijven. Oké, dat is subjectief, dat geef ik toe. Maar dat vind ik de kracht van Nirvana. Sterke popliedjes in een wat harder, maar ook dynamisch jasje.

pim556 schreef:

34. AC/DC - Whole Lotta Rosie (1977).
Snel door dan maar. Helaas word ik ook van het volgende nummer niet echt vrolijk. AC/DC is zo'n band die dachten dat als ze maar zo hard mogelijk op die gitaren zouden rammen, de goede nummers vanzelf zouden komen. Verkeerd gedacht. Ik heb nog nooit een goed nummer van ze gehoord, en ook nu is het weer hetzelfde liedje: een hele hoop gitaren, een debiel die op de drums ramt en een zanger die zijn simpele teksten soms schreeuwt en soms meer gilt. Nergens enige nuance, nergens een rustmomentje. Vreselijk.
Cijfer: 3,8.

Grappig dat je dit zegt met Animal in je avatar.

AC/DC staat voor gaan met die banaan, maar het zijn zeker wel getalenteerde musici, vergis je niet!

Inderdaad. Je zou verwachten dat ie met die avatar AC/DC juist leuk zou vinden. En The Who.

Snap verder het punt van Vigil over Black wel: het is natuurlijk geen standaard liedje, aangezien het niet de reguliere afwisseling van coupletten en refreinen heeft. Althans, ik denk dat ie daarop doelde?

kaztor schreef:
(quote)

AC/DC staat voor gaan met die banaan, maar het zijn zeker wel getalenteerde musici, vergis je niet!

Dat zal best, maar die zangers... Daar valt weinig talent in te bespeuren.

kaztor schreef:

Grappig dat je dit zegt met Animal in je avatar.

Ik moet altijd net zo hard lachen om Animal als om de drummer van AC/DC.

kaztor schreef:

Dat geloof ik best. Maar het komt in ieder geval op mij over alsof ze maar een beetje op die instrumenten staan te rammen. Zo'n gevoel krijg ik erbij, en zoals Arrie al zegt zijn die zangers wel het toppunt

Arrie schreef:
(quote)

Ik zou niet weten wat er zo bijzonder is aan dat liedje en Pearl Jam in het algemeen. Lijkt me helemaal geen rare opmerking van Pim.

Nirvana is misschien niet uniek, maar Cobain kon natuurlijk wel sterke liedjes schrijven. Oké, dat is subjectief, dat geef ik toe. Maar dat vind ik de kracht van Nirvana. Sterke popliedjes in een wat harder, maar ook dynamisch jasje.

Nou nog maar een keer dan...

Black is toch geen standaard rockliedje? Alive dat zou je een rockliedje kunnen noemen. Zoek de verschillen zou ik zeggen...

Wat verder cobain hier mee van doen heeft weet ik sowieso niet.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:29 uur

geplaatst: vandaag om 01:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.