Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 Editie #2: De 70s
zoeken in:
0
geplaatst: 16 juni 2012, 11:57 uur
Laten we nu niet aan de hand van één issue hier een hele discussie van maken. Banger heeft netjes aangegeven dat ie sommige albums niet zo goed kent. Heel eerlijk en uitgerekend voor hem is dit een goed topic om 70"s muziek/albums te ontdekken. ClassicRocker moet zijn lijst nu niet gaan gebruiken om z'n eigen voorkeur kracht bij te gaan zetten, daar zit Banger of wie dan ook niet op te wachten. Goed kans dat hij zich afvraagt waar hij aan begonnen is.
Promoten is prima, maar je kunt ook overdrijven en of Queen straks op 40 of 42 staat o.i.d. is nu ook weer niet van levensbelang, is het wel? Om dan zelf (CR) maar een top-15 ervan te maken in een poging - of eigenlijk gewoon stellen dat 't zo goed is - Chevy te pushen dat weer mee te laten tellen ...
Wat ik al eerder zei, 7x Queen in een lijst is toegestaan, maar uitgerekend Classic Rocker vindt (normaalgesproken) veel albums van eenzelfde artiest niet zo'n aanbeveling, maar misschien komt het nu net goed uit.
@ClassicRocker: het moet geen obsessie worden hè ... advies: relax, adem in, adem uit en
Promoten is prima, maar je kunt ook overdrijven en of Queen straks op 40 of 42 staat o.i.d. is nu ook weer niet van levensbelang, is het wel? Om dan zelf (CR) maar een top-15 ervan te maken in een poging - of eigenlijk gewoon stellen dat 't zo goed is - Chevy te pushen dat weer mee te laten tellen ...
Wat ik al eerder zei, 7x Queen in een lijst is toegestaan, maar uitgerekend Classic Rocker vindt (normaalgesproken) veel albums van eenzelfde artiest niet zo'n aanbeveling, maar misschien komt het nu net goed uit.
@ClassicRocker: het moet geen obsessie worden hè ... advies: relax, adem in, adem uit en

0
geplaatst: 16 juni 2012, 12:16 uur
ClassicRocker schreef:
Er is tijdens voorgaande edities volop gepm'd om respectievelijk meer jazz (60's), krautrock (70's), hip-hop (80's) en wat dies meer zij in de lijsten te krijgen (waar was je toen?), dus stel je niet zo aan man!
(quote)
Er is tijdens voorgaande edities volop gepm'd om respectievelijk meer jazz (60's), krautrock (70's), hip-hop (80's) en wat dies meer zij in de lijsten te krijgen (waar was je toen?), dus stel je niet zo aan man!
Soit, het is inderdaad zo dat later hiphoppers meldingen kregen, hetzij via de PM, hetzij via een forumtopique bij Hiphop/R&B of zij ook lijstjes in wilde sturen. Dat mag ook wel weer gezegd worden.
0
ClassicRocker
geplaatst: 16 juni 2012, 12:29 uur
chevy93 schreef:
P.S. De deadline is officieel morgen (vrijdag) 23.59, maar zaterdagochtend heb je ook nog wel de tijd om je lijstje te posten.
P.S. De deadline is officieel morgen (vrijdag) 23.59, maar zaterdagochtend heb je ook nog wel de tijd om je lijstje te posten.
Hoewel de ochtend reeds een half uur is verstreken, publiceer ik hierbij met toestemming van herman de Top 20 van user Dream Theater (die zijn toplijst abusievelijk aan mij gereplied heeft i.p.v. deze in dit topic te posten):
1. Queen - Queen II
2. Rush - 2112
3. Genesis - Selling England by the Pound
4. Wishbone Ash - Argus
5. Rush - A Farewell to Kings
6. Jethro Tull - Aqualung
7. Rainbow - Rising
8. Deep Purple - In Rock
9. Uriah Heep - Live
10. Budgie - In For The Kill
11. Black Sabbath - Sabbath Bloody Sabbath
12. Led Zeppelin - IV
13. UFO - Strangers in the Night
14. Yes - Relayer
15. Yes - Yes Songs
16. Queen - Queen
17. Heart - Dreamboat Annie
18. Styx - The Grand Illusion
19. Kansas -Leftoverture
20. Pink Floyd - Wish you were here
Ik hoop/reken op clementie van Chevy.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 16 juni 2012, 12:58 uur
Mjuman schreef:
Wat sommigen al niet doen om hun fave muzieksmaak te promoten.
Echt, hè.
Het hele topic wordt bovendien verpest doordat het ineens bomvol staat met een of andere discussie die nauwelijks meer over de muziek zelf gaat.Het is maar een spelletje, wat voor eer valt er nou uit te halen als je de boel zo gaat manipuleren dat je favoriete albums erin komen/hoger komen? Als het zo moet, dien ik bij de volgende editie wel gewoon m'n lijstje in en kijk ik daarna niet meer naar het topic om.
0
geplaatst: 16 juni 2012, 12:59 uur
Ik herinner me het vorige topic over de 90s, het decennium waar ik het minst voeling mee heb.
Dank zij die top 40 heb ik Vivadixie..., Dog Man Star en Sackcloth and Ashes ontdekt.
Ik vraag me af of de lijst van de jaren 70 nu niet in die mate vertekend gaat zijn, dat dat soort cultplaten uit de boot valt voor het zoveelste prog/rock album. Ik hoop van niet.
Het opdringen van een bepaalde smaak heeft zelden een positief effect...
Dank zij die top 40 heb ik Vivadixie..., Dog Man Star en Sackcloth and Ashes ontdekt.
Ik vraag me af of de lijst van de jaren 70 nu niet in die mate vertekend gaat zijn, dat dat soort cultplaten uit de boot valt voor het zoveelste prog/rock album. Ik hoop van niet.
Het opdringen van een bepaalde smaak heeft zelden een positief effect...
0
geplaatst: 16 juni 2012, 13:10 uur
1. Camel: Mirage
2. George Harrison: All things must Pass
3. Pink Floyd: Dark Side of the Moon
4. David Bowie: Diamond Dogs
5. Led Zeppelin: Physical Graffiti
6. Electric Light Orchestra: ELO2
7. Rory Gallagher: Irish Tour
8. Allman Brothers: Eat a Peach
9. Jethro Tull: Thick as a Brick
10. Genesis: The Lamb lies down on Broadway
11. The Band: The last Waltz
12.Thin Lizzy: Live and Dangerous
13. Dennis Wilson: Pacific Ocean Blue
14. Queen: A Day at the Races
15. Fleetwood Mac: Rumours
16. Bruce Springsteen: Born to Run
17: Chicago: Chicago II
18: Deep Purple: Burn
19: Rod Stewart: Every Picture tells a Story
20: AC/DC: Let there be Rock
2. George Harrison: All things must Pass
3. Pink Floyd: Dark Side of the Moon
4. David Bowie: Diamond Dogs
5. Led Zeppelin: Physical Graffiti
6. Electric Light Orchestra: ELO2
7. Rory Gallagher: Irish Tour
8. Allman Brothers: Eat a Peach
9. Jethro Tull: Thick as a Brick
10. Genesis: The Lamb lies down on Broadway
11. The Band: The last Waltz
12.Thin Lizzy: Live and Dangerous
13. Dennis Wilson: Pacific Ocean Blue
14. Queen: A Day at the Races
15. Fleetwood Mac: Rumours
16. Bruce Springsteen: Born to Run
17: Chicago: Chicago II
18: Deep Purple: Burn
19: Rod Stewart: Every Picture tells a Story
20: AC/DC: Let there be Rock
0
geplaatst: 16 juni 2012, 13:16 uur
nico1616 schreef:
Ik vraag me af of de lijst van de jaren 70 nu niet in die mate vertekend gaat zijn, dat dat soort cultplaten uit de boot valt voor het zoveelste prog/rock album.
Kijk maar naar de lijst van vorig jaar. Hoeveel van die albums waren geen rockklassieker? Ik tel er bijzonder weinig. Hooguit wat soul van uiteraard de enige twee soul-artiesten die nog een beetje boven het maaiveld uitsteken, Marvin Gaye en Stevie Wonder. Buiten die twee zou je Nick Drake, Joni Mitchell en Kate Bush nog kunnen noemen. Voor de rest toch weer ouderwets rockheid, blijheid. Ik vraag me af of de lijst van de jaren 70 nu niet in die mate vertekend gaat zijn, dat dat soort cultplaten uit de boot valt voor het zoveelste prog/rock album.

Maar ondertussen is de deadline verstreken, want ik ga tellen (die zaterdagochtend was ook niet letterlijk om een deadline om 12.00 uur overigens).
En dan gaan we het weer ouderwets over muziek hebben en we zullen achteraf wel kijken in hoeverre er daadwerkelijk dingen veranderd zijn.

0
geplaatst: 16 juni 2012, 13:19 uur
ClassicRocker schreef:
Hoewel de ochtend reeds een half uur is verstreken, publiceer ik hierbij met toestemming van herman de Top 20 van user Dream Theater (die zijn toplijst abusievelijk aan mij gereplied heeft i.p.v. deze in dit topic te posten):
[...]
Hoewel ik het lijstje best mee wil tellen, zet ik een heel groot vraagteken bij die nummer 1-positie van Queen II. Ik tel 4 albums die een 5,0* krijgen ipv de 4,5* voor Queen II. On Stage is een live-album vooruit, maar A Farewell to Kings, 2112 en Strangers In the Night (hier op 13, maar wel in zijn top 10?). Ik blijf er gewoon bij dat users hun top 20 hier moeten plaatsen of in pm naar mij, zodat er gewoon geen twijfel over kan bestaan. Zeker aangezien één user hier het verschil kan maken. (quote)
[...]
Nogmaals: DEADLINE VERSTREKEN!
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 16 juni 2012, 13:25 uur
Chapeau voor de oplettendheid! Queen II is vast 'per ongeluk' op 1 beland. 

0
geplaatst: 16 juni 2012, 13:25 uur
chevy93 schreef:

Maar ondertussen is de deadline verstreken, want ik ga tellen (die zaterdagochtend was ook niet letterlijk om een deadline om 12.00 uur overigens).
En dan gaan we het weer ouderwets over muziek hebben en we zullen achteraf wel kijken in hoeverre er daadwerkelijk dingen veranderd zijn.
(quote)
Kijk maar naar de lijst van vorig jaar. Hoeveel van die albums waren geen rockklassieker? Ik tel er bijzonder weinig. Hooguit wat soul van uiteraard de enige twee soul-artiesten die nog een beetje boven het maaiveld uitsteken, Marvin Gaye en Stevie Wonder. Buiten die twee zou je Nick Drake, Joni Mitchell en Kate Bush nog kunnen noemen. Voor de rest toch weer ouderwets rockheid, blijheid. 
Berlin van Lou Reed, Tago Mago van Can en ook Unknown Pleasures van Joy Division (allemaal top 10 toen) kun je bezwaarlijk classic rock of prog noemen. Benieuwd wat er van deze geworden is ...
0
geplaatst: 16 juni 2012, 13:27 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Ik blijf er gewoon bij dat users hun top 20 hier moeten plaatsen of in pm naar mij, zodat er gewoon geen twijfel over kan bestaan. Dat zou inderdaad de regel moeten worden, dat scheelt veel oeverloze discussies.
Maar het blijft uiteraard een spelletje...
En dat zouden we beter ook nog onthouden.
0
geplaatst: 16 juni 2012, 13:29 uur
Oh ja, voor de F5-ers. Daar kan je wel even mee wachten. Ik verwacht zeker niet voor 15.00 uur de uitslag te plaatsen. 

nico1616 schreef:
Berlin van Lou Reed, Tago Mago van Can en ook Unknown Pleasures van Joy Division (allemaal top 10 toen) kun je bezwaarlijk classic rock of prog noemen. Benieuwd wat er van deze geworden is ...
Ik had het gewoon over rock in het algemeen. Het proggehalte lijkt me net zo hoog als vorig jaar. Albums als Close to the Edge en Van der Graaf Generator (Godbluff, Pawn Hearts) zullen waarschijnlijk zelfs buiten de boot vallen.Berlin van Lou Reed, Tago Mago van Can en ook Unknown Pleasures van Joy Division (allemaal top 10 toen) kun je bezwaarlijk classic rock of prog noemen. Benieuwd wat er van deze geworden is ...
0
geplaatst: 16 juni 2012, 14:11 uur
ClassicRocker schreef:
Behalve te laat en Queen dat verdacht op nummer 1 staat toch een wat vreemde werkwijze ook. Waarom aan herman toestemming gevraagd deze pb publiek te maken en niet gewoon aan user Dream Theater gevraagd zijn lijstje alsnog hier in dit topic te posten?

0
geplaatst: 16 juni 2012, 14:12 uur
Even tussendoor, want deze drie fouten vielen mij op en blijken toevallig allemaal van dezelde persoon af te komen:
vanwijk schreef:
3 David Bowie - Ziggy Srardust
[...]
10 Bruce Springsteen - The River
[...]
12 Rush - Moving Pictures
[...]
16 Stevie Wonder - Sons in the Key Of Life
En die van Ziggy Stardust zie ik er nu ook opeens tussen staan. Zoek de fouten!3 David Bowie - Ziggy Srardust
[...]
10 Bruce Springsteen - The River
[...]
12 Rush - Moving Pictures
[...]
16 Stevie Wonder - Sons in the Key Of Life
0
Misterfool
geplaatst: 16 juni 2012, 14:49 uur
@nico1616: Krautrock wordt in het algemeen wel geaccepteerd als sub-genre van progrock, dus tago mago kan prima onder prog vallen. Krautrock en progrock hebben ook een groot aantal overeenkomsten: Invloeden jazz en klassieke muziek, eerste experimenten met keyboards/synthesizers, fascinatie voor ruimte/ sci-fi, languitgerekte nummers met meerdere segmenten etc.
0
ClassicRocker
geplaatst: 16 juni 2012, 14:54 uur
Mjuman schreef:
Wat sommigen al niet doen om andermans fave muzieksmaak af te kraken.
Stijn_Slayer schreef:
Echt, hè.
Het hele topic wordt bovendien verpest doordat het ineens bomvol staat met een of andere discussie die nauwelijks meer over de muziek zelf gaat.
Echt, hè.
Het hele topic wordt bovendien verpest doordat het ineens bomvol staat met een of andere discussie die nauwelijks meer over de muziek zelf gaat. Als je hier bezwaar tegen hebt, is het aan jou om discussie over de muziek zelf aan te zwengelen die het pm-geneuzel (jawel, vigil
) spoedig overstemd. Stijn_Slayer schreef:
Het is maar een spelletje, wat voor eer valt er nou uit te halen als je de boel zo gaat manipuleren dat je favoriete albums erin komen/hoger komen? Als het zo moet, dien ik bij de volgende editie wel gewoon m'n lijstje in en kijk ik daarna niet meer naar het topic om.
Het is maar een spelletje, wat voor eer valt er nou uit te halen als je de boel zo gaat manipuleren dat je favoriete albums erin komen/hoger komen? Als het zo moet, dien ik bij de volgende editie wel gewoon m'n lijstje in en kijk ik daarna niet meer naar het topic om.
Met mijn pm's aan users die (ook) van classic rock houden heb ik anders (onbedoeld) goede zaken gedaan voor Niel Jong. Nu tevreden?

Verder vind ik je verontwaardiging nogal selectief, want ook tijdens voorgaande edities is er volop gepm'd om respectievelijk meer jazz (60's), krautrock (70's), hip-hop (80's) en wat dies meer zij in de lijsten te krijgen. Iets dat eerder vanmiddag nog in dit topic door een voor jou onverdachte bron is bevestigd.
Slowgaze schreef:
Soit, het is inderdaad zo dat later hiphoppers meldingen kregen, hetzij via de PM, hetzij via een forumtopique bij Hiphop/R&B of zij ook lijstjes in wilde sturen. Dat mag ook wel weer gezegd worden.
nico1616 schreef:
Tago Mago van Can is (West-)Duitse prog en heeft haar Top 10-notering van vorig jaar uitgerekend te danken aan expliciete oproepen (publiekelijk en per pm) om dit album te nomineren. Verder is Lou Reed zeker geen archetypische classic rocker maar in samenwerking met David Bowie en Mick Ronson (Transformer is beter
) vind ik hem hier gevoelsmatig ook weer niet mijlenver vanaf staan. Unknown Pleasures van Joy Division is bovenal een matig (3*) album en zal het ook deze editie minimaal tot in de Top 3 schoppen omdat dit hun enige 70's-release is. Kronos schreef:
Behalve te laat en Queen dat verdacht op nummer 1 staat toch een wat vreemde werkwijze ook. Waarom aan herman toestemming gevraagd deze pb publiek te maken en niet gewoon aan user Dream Theater gevraagd zijn lijstje alsnog hier in dit topic te posten?
Dit heb ik uiteraard aan user Dream Theater gevraagd maar helaas was hij toen uitgelogd. Omdat de tijd begon te tikken, het uiteraard zijn bedoeling is deel te nemen maar het niet toegestaan is de inhoud van pm's openbaar te maken, heb ik hiervoor aan herman toestemming gevraagd.
Voorts is het verre van ongebruikelijk dat albums niet in Top 10-volgorde in toplijsten als deze worden overgenomen. Hetzelfde geldt voor met 4,5* becijferde platen die hoger gepositioneerd worden dan albums die met 5,0* geqouteerd worden.
chevy93 schreef:
Ik heb weer bijgewerkt (excl. bovenstaand lijstje van Kill_illuminati). Allereerst even opmerken dat de grens op het moment 63(!) punten is. Queen II is net veilig, Blue valt momenteel net buiten de boot. Momenteel zitten er ook twee platen boven de 200+-grens en eentje zit daar net onder.
Ik heb weer bijgewerkt (excl. bovenstaand lijstje van Kill_illuminati). Allereerst even opmerken dat de grens op het moment 63(!) punten is. Queen II is net veilig, Blue valt momenteel net buiten de boot. Momenteel zitten er ook twee platen boven de 200+-grens en eentje zit daar net onder.
Wellicht heeft Dream Theater bovenstaand bericht meegekregen en strategisch gestemd. Laat in ieder geval duidelijk zijn dat ik hem niet gewezen heb op een vermeende noodzaak om Queen II (als hoogste) te nomineren.
0
geplaatst: 16 juni 2012, 15:13 uur
Misterfool schreef:
@nico1616: Krautrock wordt in het algemeen wel geaccepteerd als sub-genre van progrock, dus tago mago kan prima onder prog vallen. Krautrock en progrock hebben ook een groot aantal overeenkomsten: Invloeden jazz en klassieke muziek, eerste experimenten met keyboards/synthesizers, fascinatie voor ruimte/ sci-fi, languitgerekte nummers met meerdere segmenten etc.
Maar, ondanks alle invloeden, toch een buitenbeentje, die van Can?
Ik heb zelf ook Pink Floyd en Led Zeppelin in mijn top 20 staan, maar hoop dat in de top 40 ook nog plaats voor platen zoals 'The Kick Inside' en 'Berlin', die met weinig andere te vergelijken zijn...
0
geplaatst: 16 juni 2012, 15:16 uur
zomaar een lijstje van niet zo bekende albums uit de jaren 70
1. duclimer - and I turned as i had turned as a boy
2. jade - fly on a strange wings
3. bread love and dreams - the strange tales of captain hunge
4. fantasy - paint a picture
5. wishbone ash - argus
6. mike batt - tarot suite
7. strawbs - grave new world
8. hayward & lodge - blue jays
9. plainsong - in search of emilia eckhart
10. dory previn - mythycal king & iguanas
11. prelude - dutch courage
12. ellie en rikkert - parsifal
13. irolt - kattekwea
14. cockney rebel - human menargie
15. ry cooder - chicken skin music
16. bob johnson en pete knight - king of elflands daughter
17. intergalactic touring band - intergalactic touring band
18. illusion - illusion
19. eloy - power and the passion
20. it;s a beautiful day - marying maiden
21. shocking blue - scorpio's dance
22. 10cc - how dare you
23 alan parsons project - tales of mystery and imagination
24 eberhard shoener - bon voyage
25 novalis - sommerabend
26 renaissance - illusions
27 sally oldfield - waterbearer
28. supertramp - supertramp
1. duclimer - and I turned as i had turned as a boy
2. jade - fly on a strange wings
3. bread love and dreams - the strange tales of captain hunge
4. fantasy - paint a picture
5. wishbone ash - argus
6. mike batt - tarot suite
7. strawbs - grave new world
8. hayward & lodge - blue jays
9. plainsong - in search of emilia eckhart
10. dory previn - mythycal king & iguanas
11. prelude - dutch courage
12. ellie en rikkert - parsifal
13. irolt - kattekwea
14. cockney rebel - human menargie
15. ry cooder - chicken skin music
16. bob johnson en pete knight - king of elflands daughter
17. intergalactic touring band - intergalactic touring band
18. illusion - illusion
19. eloy - power and the passion
20. it;s a beautiful day - marying maiden
21. shocking blue - scorpio's dance
22. 10cc - how dare you
23 alan parsons project - tales of mystery and imagination
24 eberhard shoener - bon voyage
25 novalis - sommerabend
26 renaissance - illusions
27 sally oldfield - waterbearer
28. supertramp - supertramp
0
Misterfool
geplaatst: 16 juni 2012, 15:25 uur
@ nico: Can(als krautrockband) is inderdaad niet een standaard progrockband, maar hoort bij een van de wat a-typische proggenres. Met name de electronische krautrockbands(harmonia, cluster) zijn moeilijk onder prog te rekenen. In ieder geval is krautrock een genre met een grote overlap met progrock.
Kick inside en berlin vind ik twee sterke albums, maar niet sterk genoeg om te schitteren in een top 40. Daarvoor is er te veel moois gemaakt in de jaren zeventig.
Kick inside en berlin vind ik twee sterke albums, maar niet sterk genoeg om te schitteren in een top 40. Daarvoor is er te veel moois gemaakt in de jaren zeventig.
0
geplaatst: 16 juni 2012, 15:26 uur
Lijstjes.... altijd voer voor (flinke) discussies...
Het leukste eraan vind ik eigenlijk gewoon het feit dat ik dan weer eens al m'n (70's in dit geval) albums doorspit en er vele van weer eens opzet. De volgorde vind ik niet eens zo belangrijk en mijn top 20 is dan ook meer "de 20 beste 70s albums die ik ken" dan een duidelijk op/aflopende rij. En dan is het ook nog eens een momentopname. Misschien dat er 5 albums in staan die er altijd wel in zullen (blijven) staan.
Ben dan toch wel benieuwd naar het eindresultaat en dat zal me dan ook weer luistervoer gaan opleveren voor de komende tijd.
Het leukste eraan vind ik eigenlijk gewoon het feit dat ik dan weer eens al m'n (70's in dit geval) albums doorspit en er vele van weer eens opzet. De volgorde vind ik niet eens zo belangrijk en mijn top 20 is dan ook meer "de 20 beste 70s albums die ik ken" dan een duidelijk op/aflopende rij. En dan is het ook nog eens een momentopname. Misschien dat er 5 albums in staan die er altijd wel in zullen (blijven) staan.
Ben dan toch wel benieuwd naar het eindresultaat en dat zal me dan ook weer luistervoer gaan opleveren voor de komende tijd.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 16 juni 2012, 15:58 uur
ClassicRocker schreef:
Verder vind ik je verontwaardiging nogal selectief, want ook tijdens voorgaande edities is er volop gepm'd om respectievelijk meer jazz (60's), krautrock (70's), hip-hop (80's) en wat dies meer zij in de lijsten te krijgen. Iets dat eerder vanmiddag nog in dit topic door een voor jou onverdachte bron is bevestigd.
Die waren verstuurd om meer genres aan bod te laten komen, omdat de users die thuis zijn in de genres die je noemt zich niet lieten zien. Dat waren voor zover ik weet ook allemaal neutraal gestelde pm's. Doel was om de lijst meer in evenwicht te laten zijn en dat staat haaks op wat er nu gebeurt.
0
ClassicRocker
geplaatst: 16 juni 2012, 16:07 uur
Stijn_Slayer schreef:
Die waren verstuurd om meer genres aan bod te laten komen, omdat de users die thuis zijn in de genres die je noemt zich niet lieten zien. Dat waren voor zover ik weet ook allemaal neutraal gestelde pm's. Doel was om de lijst meer in evenwicht te laten zijn en dat staat haaks op wat er nu gebeurt.
Hoe kan een pm waarin expliciet wordt opgeroepen om (slechts) albums uit een bepaald genre te nomineren in vredesnaam neutraal zijn?
0
geplaatst: 16 juni 2012, 16:19 uur
40. Jethro Tull - Thick as a Brick (1972) ( 75 punten) Hoogste positie: 2 Aantal keer genoemd: 14x / Positie vorig jaar: 57 ( 26 punten)
Ik zeg dat het progevenwicht behouden blijft en dan krijgen we gelijk 2 nieuwe binnenkomers die prog zijn en nog een derde progalbum dat er vorig jaar ook al in stond. Maar iemand met een goed geheugen weet nog dat we vorig jaar begonnen (40-21) met Pawn Hearts, Crime of the Century, Close to the Edge en Godbluff. Dit jaar vinden we Close to the Edge niet bij de beste 40, maar wel Thick as a Brick. Een grote klassieker binnen het proggenre. Daarbuiten wordt die niet zo vaak genoemd en dat blijkt ook wel uit het feit dat 10 van de 14 noteringen binnen de top 10 waren.
39. Television - Marquee Moon (1977) ( 75 punten) Hoogste positie: 3 Aantal keer genoemd: 15x / Positie vorig jaar: 33 ( 43 punten)
En na de eerste progplaat ook gelijk de eerste punker. Zoals met veel punk niet echt mijn ding, maar het titelnummer vind ik in de loop der maanden steeds beter geworden. Wellicht toch maar weer eens proberen.
38. King Crimson - Red (1974) ( 80 punten) Nr. 1 van: Misterfool, oceanvolta Aantal keer genoemd: 14x / Positie vorig jaar: 16 ( 63 punten)
Sorry Dwaas, maar Red deed het gewoon vrij matig dit jaar. Slechts 17 punten meer op 80 deelnemers meer. Nee, dat Red het niet zo goed zou doen als In The Court wist iedereen wel, maar gezien de hoge lat dit jaar, is ook een 38e plek een prima resultaat.
37. Neil Young - On the Beach (1974) ( 81 punten) Nr. 1 van: Stijn_Slayer, inquestos, Twinpeaks, Tony Aantal keer genoemd: 14x / Positie vorig jaar: 18 ( 56 punten)
Het leuke is ook om oude commentaren van mezelf terug te lezen. Vorig jaar schreef ik namelijk dit:
36. Camel - Mirage (1974) ( 85 punten) Nr. 1 van: Ozric Spacefolk, echoes, ernie ball Aantal keer genoemd: 16x / Positie vorig jaar: 62 ( 25 punten)
En daar dan gelijk de volgende nieuwe binnenkomer, wederom prog. Zijn we spontaan verliefd geworden op Mirage? Zou het komen, doordat Lady Fantasy de Prog Songs KO gewonnen heeft? Mij maakt het niet uit. Uniek en zelfs de heren zelf zouden niet eens een album meer kunnen maken die ook maar in de buurt komt van de klasse van dit album. Aldus de objectieve commentator.
Ik zeg dat het progevenwicht behouden blijft en dan krijgen we gelijk 2 nieuwe binnenkomers die prog zijn en nog een derde progalbum dat er vorig jaar ook al in stond. Maar iemand met een goed geheugen weet nog dat we vorig jaar begonnen (40-21) met Pawn Hearts, Crime of the Century, Close to the Edge en Godbluff. Dit jaar vinden we Close to the Edge niet bij de beste 40, maar wel Thick as a Brick. Een grote klassieker binnen het proggenre. Daarbuiten wordt die niet zo vaak genoemd en dat blijkt ook wel uit het feit dat 10 van de 14 noteringen binnen de top 10 waren.
thyson schreef:
Jethro Tull, altijd goed begin ik zo te denken. Maar nu komen ze aandraven met conceptplaat bestaande uit 1 song, opgedeeld in twee helften. Wat moeten we daarmee? Veel hoor! Virtuoziteit alom, de goeie ouwe panfluit is weer van de partij, intelligent drumwerk zoals gewoon, maar vooral die schitterende zangpartijen van Ian Anderson. Vooral het tweede deel, met het "do you believe in the days"-gedeelte, vind ik echt de max.
Blijf mij verrassen Jethro!
ps: de lp-hoes is echt geschift: gewoon een krant van 12blz, veel leesplezier zou ik zo zeggen!
Jethro Tull, altijd goed begin ik zo te denken. Maar nu komen ze aandraven met conceptplaat bestaande uit 1 song, opgedeeld in twee helften. Wat moeten we daarmee? Veel hoor! Virtuoziteit alom, de goeie ouwe panfluit is weer van de partij, intelligent drumwerk zoals gewoon, maar vooral die schitterende zangpartijen van Ian Anderson. Vooral het tweede deel, met het "do you believe in the days"-gedeelte, vind ik echt de max.
Blijf mij verrassen Jethro!
ps: de lp-hoes is echt geschift: gewoon een krant van 12blz, veel leesplezier zou ik zo zeggen!
39. Television - Marquee Moon (1977) ( 75 punten) Hoogste positie: 3 Aantal keer genoemd: 15x / Positie vorig jaar: 33 ( 43 punten)
En na de eerste progplaat ook gelijk de eerste punker. Zoals met veel punk niet echt mijn ding, maar het titelnummer vind ik in de loop der maanden steeds beter geworden. Wellicht toch maar weer eens proberen.
orbit schreef:
Nou, eerder een gecultiveerde vorm van garagepunkrock (of gewoon punkrock voor de duidelijkheid). Met postpunk heeft dit weer weinig te maken vind ik, daarvoor is het te weinig geinspireerd op de britse punk of de merites daarvan. Eerder navolgers van de Ramones en Stooges. Amerikaans dus. Maar dit is veel beheerster en gecultiveerder, waardoor het ook goed te beluisteren is voor mensen die niet van geschreeuw houden of ultrakorte en simpele akkoordnummers.
Toch vind ik het weinig spannend, er zitten geen uitdagende hooks in of onheilspellende klanken. Het is allemaal nogal keurig en correct.
Maar voordat ik op de vingers getikt wordt:Nou, eerder een gecultiveerde vorm van garagepunkrock (of gewoon punkrock voor de duidelijkheid). Met postpunk heeft dit weer weinig te maken vind ik, daarvoor is het te weinig geinspireerd op de britse punk of de merites daarvan. Eerder navolgers van de Ramones en Stooges. Amerikaans dus. Maar dit is veel beheerster en gecultiveerder, waardoor het ook goed te beluisteren is voor mensen die niet van geschreeuw houden of ultrakorte en simpele akkoordnummers.
Toch vind ik het weinig spannend, er zitten geen uitdagende hooks in of onheilspellende klanken. Het is allemaal nogal keurig en correct.
Lennonlover schreef:
Fuck, fuck, fuck!!!
Wat is dit album goed! Elk nummer is sterk maar Marquee Moon steekt er zoals een giraf tussen een hoop dwergkonijnen met kop en schouders bovenuit. De nummers werden er niet zomaar opgesmeten. Het hele album is gebouwd rond Het nummer Marquee Moon.
AAAAaaaarrrggghhhhhh
Fuck, fuck, fuck!!!
Wat is dit album goed! Elk nummer is sterk maar Marquee Moon steekt er zoals een giraf tussen een hoop dwergkonijnen met kop en schouders bovenuit. De nummers werden er niet zomaar opgesmeten. Het hele album is gebouwd rond Het nummer Marquee Moon.
AAAAaaaarrrggghhhhhh
38. King Crimson - Red (1974) ( 80 punten) Nr. 1 van: Misterfool, oceanvolta Aantal keer genoemd: 14x / Positie vorig jaar: 16 ( 63 punten)
Sorry Dwaas, maar Red deed het gewoon vrij matig dit jaar. Slechts 17 punten meer op 80 deelnemers meer. Nee, dat Red het niet zo goed zou doen als In The Court wist iedereen wel, maar gezien de hoge lat dit jaar, is ook een 38e plek een prima resultaat.
Misterfool schreef:
De schreeuwende saxofonen overvallen mij. Het is alsof mijn hele gevoelswereld uit mij getrokken word. Het wordt slechts opgevuld met een vreemd soort bevrijding. Een bevrijding zo zwaar als lood. Ik krijg mijn eigen kamer weer in zicht. Ik ben veertig minuten totaal van de kaart geweest. Het wiskunde boek ligt nog steeds doelloos voor me. Ik zal vandaag niet meer aan leren toekomen. De replayknop is namelijk al weer ingedrukt. Zo'n gevoel wil ik nog eens.
De schreeuwende saxofonen overvallen mij. Het is alsof mijn hele gevoelswereld uit mij getrokken word. Het wordt slechts opgevuld met een vreemd soort bevrijding. Een bevrijding zo zwaar als lood. Ik krijg mijn eigen kamer weer in zicht. Ik ben veertig minuten totaal van de kaart geweest. Het wiskunde boek ligt nog steeds doelloos voor me. Ik zal vandaag niet meer aan leren toekomen. De replayknop is namelijk al weer ingedrukt. Zo'n gevoel wil ik nog eens.
37. Neil Young - On the Beach (1974) ( 81 punten) Nr. 1 van: Stijn_Slayer, inquestos, Twinpeaks, Tony Aantal keer genoemd: 14x / Positie vorig jaar: 18 ( 56 punten)
Het leuke is ook om oude commentaren van mezelf terug te lezen. Vorig jaar schreef ik namelijk dit:
Chevy schreef:
Zelf vind ik dat On The Beach niet eens in de buurt komt van Harvest, maar On The Beach is dan ook niet helemaal mijn ding. Men noemt deze "eerlijker" en "emotioneler", maar dat zijn geen zaken die bij mij hoog in het vaandel staan.
Inmiddels zijn we een jaar verder, staat On The Beach op de rand van een 4,5* en is eigenlijk alleen Harvest nog een betere plaat. En wie weet, misschien stuift On the Beach volgend jaar Harvest wel voorbij. De 37e plek lijkt misschien een domper, maar lange tijd was On The Beach niet eens in de buurt van de beste 40!Zelf vind ik dat On The Beach niet eens in de buurt komt van Harvest, maar On The Beach is dan ook niet helemaal mijn ding. Men noemt deze "eerlijker" en "emotioneler", maar dat zijn geen zaken die bij mij hoog in het vaandel staan.
Sandokan-veld schreef:
Er zijn ook goede argumenten te geven waarom artiesten hun eigen muziek het beste kunnen loslaten als ze het eenmaal met de rest van de wereld hebben gedeeld, en zich zo weinig mogelijk moeten bemoeien met wat er met hun muziek gebeurt.
In die laatste categorie: de beslissing van Neil Young om de cd-release van On the Beach jarenlang tegen te houden, omdat hij blijkbaar zelf niet zo’n hoge pet op had van het album. Domme beslissing, Shakey, want deze plaat hoort bij de absolute hoogtepunten van zijn oeuvre.
Er zijn ook goede argumenten te geven waarom artiesten hun eigen muziek het beste kunnen loslaten als ze het eenmaal met de rest van de wereld hebben gedeeld, en zich zo weinig mogelijk moeten bemoeien met wat er met hun muziek gebeurt.
In die laatste categorie: de beslissing van Neil Young om de cd-release van On the Beach jarenlang tegen te houden, omdat hij blijkbaar zelf niet zo’n hoge pet op had van het album. Domme beslissing, Shakey, want deze plaat hoort bij de absolute hoogtepunten van zijn oeuvre.
36. Camel - Mirage (1974) ( 85 punten) Nr. 1 van: Ozric Spacefolk, echoes, ernie ball Aantal keer genoemd: 16x / Positie vorig jaar: 62 ( 25 punten)
En daar dan gelijk de volgende nieuwe binnenkomer, wederom prog. Zijn we spontaan verliefd geworden op Mirage? Zou het komen, doordat Lady Fantasy de Prog Songs KO gewonnen heeft? Mij maakt het niet uit. Uniek en zelfs de heren zelf zouden niet eens een album meer kunnen maken die ook maar in de buurt komt van de klasse van dit album. Aldus de objectieve commentator.

echoes schreef:
Okee, niet de allerbeste zangers, maar zeer passend in de sfeer van de muziek. Fantastisch ronkende orgel en zwevende moog klanken, prachtige ontroerende gitaarmelodiën, heerlijk stuwend baswerk, vleugjes mellotron en wat sfeervolle dwarsfluit. En dan die waanzinnig swingende, inventieve drummer!! Andy Ward swingt de pan uit! Kan echt niet stilzitten bij zijn drumwerk.
Okee, niet de allerbeste zangers, maar zeer passend in de sfeer van de muziek. Fantastisch ronkende orgel en zwevende moog klanken, prachtige ontroerende gitaarmelodiën, heerlijk stuwend baswerk, vleugjes mellotron en wat sfeervolle dwarsfluit. En dan die waanzinnig swingende, inventieve drummer!! Andy Ward swingt de pan uit! Kan echt niet stilzitten bij zijn drumwerk.
0
geplaatst: 16 juni 2012, 16:20 uur
ClassicRocker schreef:
Hoe kan een pm waarin expliciet wordt opgeroepen om (slechts) albums uit een bepaald genre te nomineren in vredesnaam neutraal zijn?
Omdat zoals Stijn al zei dat enkel bedoeld was om een evenwichtigere lijst te krijgen. Simpelweg omdat sommige genres ondergesneeuwd raken, omdat de users die in die genres thuis zijn niet op dit topic kwamen. Ofwel, daarmee werd getracht te voorkomen dat het een eenzijdige lijst was. Dat is het tegenovergestelde van mensen overtuigen op een bepaalde album etc. te stemmen.(quote)
chevy93 schreef:
Ik blijf er gewoon bij dat users hun top 20 hier moeten plaatsen of in pm naar mij, zodat er gewoon geen twijfel over kan bestaan.
Het is jouw topic, het zijn jouw regels. Met duidelijkheid is niets mis.Ik blijf er gewoon bij dat users hun top 20 hier moeten plaatsen of in pm naar mij, zodat er gewoon geen twijfel over kan bestaan.
0
geplaatst: 16 juni 2012, 16:21 uur
@CR:
Daar heb ik nooit expliciet toe opgeroepen. Ik heb o.a. naar de toplijsten van alle genres gekeken en aan de hand van de daarin goed scorende 60s (of 70s?, weet het niet eens meer) albums pm's verstuurd naar mensen die veel gestemd hadden op albums uit die periode.
Van de eerste 5 albums vind ik alleen Marquee Moon echt tof, maar ben nog wel benieuwd naar de Neil Young-plaat. King Crimson's Red is de afgelopen jaren toch wel flink gezakt in mijn eigen virtuele 70s lijstje.
Anyway, goed dat de uitslag er is, Chevy
Daar heb ik nooit expliciet toe opgeroepen. Ik heb o.a. naar de toplijsten van alle genres gekeken en aan de hand van de daarin goed scorende 60s (of 70s?, weet het niet eens meer) albums pm's verstuurd naar mensen die veel gestemd hadden op albums uit die periode.
Van de eerste 5 albums vind ik alleen Marquee Moon echt tof, maar ben nog wel benieuwd naar de Neil Young-plaat. King Crimson's Red is de afgelopen jaren toch wel flink gezakt in mijn eigen virtuele 70s lijstje.
Anyway, goed dat de uitslag er is, Chevy

0
geplaatst: 16 juni 2012, 16:26 uur
Ja, volgens mij staat er nog altijd bovenin: "De muzieksite voor liefhebbers". 
Voor slap gelul verwijs ik graag naar http://forum.viva.nl/ of nog beter http://forum.ellegirl.nl/

Voor slap gelul verwijs ik graag naar http://forum.viva.nl/ of nog beter http://forum.ellegirl.nl/
* denotes required fields.