MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 Editie #2: De 00s

zoeken in:
Nouja, en toch ook één hiphop plaat in de top20.. maar die electronicgeoriënteerde platen zijn wel mondjesmaat electronic te noemen. Die hiphop plaat is tenminste pure hiphop.

ClassicRocker
Zeven matches tussen mijn lijst en de eindlijst. De mismatches van Queens of the Stone Age en Opeth mogen gerust verrassend genoemd worden.

01. [XX] Muse - The Resistance (2009)
02. [XX] Robert Plant - Dreamland (2002)
03. [18] Muse - Absolution (2003)
04. [XX] Brian May - Furia (2000)
05. [XX] Iron Maiden - Brave New World (2000)
06. [11] Marillion - Marbles (2003)
07. [14] Porcupine Tree - Fear of a Blank Planet (2007)
08. [34] Tool - Lateralus (2001)
09. [XX] Opeth - Blackwater Park (2001)
10. [XX] Gazpacho - Night (2007)
11. [XX] The Mars Volta - De-loused in the Comatorium (2003)
12. [XX] David Bowie - Heathen (2002)
13. [XX] David Gilmour - On an Island (2006)
14. [01] Arcade Fire - Funeral (2004)
15. [25] Franz Ferdinand - Franz Ferdinand (2004)
16. [24] Keane - Hopes and Fears (2004)
17. [XX] Them Crooked Vultures - Them Crooked Vultures (2009)
18. [XX] Queens of the Stone Age - Songs for the Deaf (2002)
19. [XX] Foo Fighters - Echoes, Silence, Patience and Grace (2007)
20. [XX] The Darkness - Permission to Land (2003)

Dream Theater - Octavarium en Rush - Snakes & Arrows vielen net buiten mijn lijst maar zouden ook de eindlijst niet gehaald hebben als ze er wel in hadden gestaan.

Hoewel de eindlijst van behoorlijke kwaliteit is, is er onmiskenbaar sprake van een aanzienlijke daling in niveau in vergelijking met voorgaande decennia:

70's 5*
60's 4,5*
80's 4,5*
90's 4,0*
00's 3,5*

Tot slot, ondanks alles, een royaal dankwoord aan Chevy: BEDANKT HÈ, TOPICMAESTRO!!!

Ik denk dat de 00's nog te actueel zijn om er op deze manier nu al de klassiekers uit te halen. Vooral pop doet het goed in deze lijst. De populariteit van folk invloeden tekent zich ook duidelijk af.

ClassicRocker
Inderdaad, het is de meeste rockarme eindlijst van allemaal en dat komt het niveau bepaald niet ten goede.

Vrij frappant toch dat Songs for the Deaf niet tussen het lijstje zit, daar had ik toch wat meer van verwacht. Ben wel benieuwd naar de volledige eindlijst.
Bedankt Chevy voor het vele werk! Komt er trouwens nog een lijst voor de '10?

orbit schreef:
Nouja, en toch ook één hiphop plaat in de top20.. maar die electronicgeoriënteerde platen zijn wel mondjesmaat electronic te noemen. Die hiphop plaat is tenminste pure hiphop.

Met al die rockinvloeden? Zo is niks puur natuurlijk. Ik vind Burial behoorlijk electronic. Of zit ik er nu heel erg naast?

nee burial is pure electronic.

Het begint er steeds meer op te lijken dat ik flink afwijk van de gemiddelde MuMe-smaak. Dat Opeth er niet instaat is echt raar. Die band heeft ook een luxeprobleem, alle albums zijn goed!

1. Tool – Lateralus (34)
2. Meshuggah – Catch Thirtythree
3. Opeth – Ghost Reveries
4. Arcade Fire – Funeral (1)
5. Cult Of Luna – Eternal Kingdom
6. Deftones – White Pony
7. Damien Rice – O (33)
8. Ignite – Our Darkest Days
9. Elbow – The Seldom Seen Kid (4)
10. Machine Head – The Blackening

11. System Of A Down – Mezmerize
12. Mudvayne – L.D. 50
13. Oceansize – Frames
14. Lightning Bolt – Wonderful Rainbow
15. Sigh – Imaginary Sonicscape
16. J Dilla – Donuts
17. Septic Flesh – Communion
18. Mastodon – Crack The Skye
19. Converge – Axe To Fall
20. Isis – Wavering Radiant

Maar 4 albums uit mijn top 20 in de top 40!

Don Cappuccino schreef:
Dat Opeth er niet instaat is echt raar. Die band heeft ook een luxeprobleem, alle albums zijn goed!

Ik heb uiteindelijk voor Blackwater Park gekozen maar Ghost Reveries kwam even goed in aanmerking.

Zeven van mijn albums hebben de top 40 gehaald. Dat is niet zoveel, zullen we maar zeggen. Wat mij vooral verbaast is dat Demon Days er niet instaat. Best belachelijk

ClassicRocker schreef:
Tot slot, ondanks alles, een royaal dankwoord aan Chevy: BEDANKT HÈ, TOPICMAESTRO!!!

En zo kwam alles toch nog goed!

ClassicRocker schreef:
Inderdaad, het is de meeste rockarme eindlijst van allemaal en dat komt het niveau bepaald niet ten goede.

Rockarm? Kom nou, rock domineert zoals gewoonlijk alsof het hier monopolie heeft. En wel de weinig bijzondere, lekker in het gehoor liggen poprock.

ClassicRocker
ClassicRocker schreef:

Marty McFly schreef:
En zo kwam alles toch nog goed!

Zolang hij op me scheld, houdt hij nog van me.

Nee, hij blijft (samen met jasper1991) m'n favoriete user.

niels94 schreef:
Rockarm? Kom nou, rock domineert zoals gewoonlijk alsof het hier monopolie heeft.

Niet rockarm. Het meest rockarm. Met een derde non-rockalbums is dit de meest rockarme eindlijst van allemaal. Voor sommigen (Orbit e.d.) is rock daarmee te dominant, voor anderen (zoals ik) te weinig dominant.

Hoe dan ook, de eindlijst is van behoorlijke kwaliteit (al zijn Queens of the Stone Age en Opeth grote en opvallende afwezigen en had Muse natuurlijk bovenaan moeten staan).

Raconteur schreef:
nee burial is pure electronic.

Vind ik niet echt.. het is dan wel dubstep, maar wel een redelijke vocale en soul-geinspireerde variant.

En in de 90s stonden ongeveer evenveel non-rock albums, met maar liefst 2 volbloed hiphop albums en een echt puur electronic album (Selected Ambient Works 85-92 (1992)).

Atmosphere is dan met al haar indie-invloeden natuurlijk ook geen pure hiphop.

Rhythm & Poetry schreef:
Atmosphere is dan met al haar indie-invloeden natuurlijk ook geen pure hiphop.

Mwah, het is geen mainstream hiphop nee, maar wel degelijk (en misschien juist) pure hiphop. Er staan volgens mij geen nummers op waar er op gitaren wordt gebeukt of opeens verdwaalde zangers door de rapper heen staan te blèren.

Echte hiphop gaat over gunz en het ghetto.

En bitches en dure auto's.

In die zin is het dan geen pure hiphop nee, bedankt voor de stereotype-bevestiging my niggaz

chevy93 schreef:
(quote)
Vorig jaar was Interpol 11e. Dus ofwel ze hebben een enorme val gemaakt (wat ook wel eens gebeurd is) of ze hebben het dit jaar gewoon heel goed gedaan. Maar je ziet het hierboven, hè.

Ja, had enkel de top 10 gelezen (in die eerste post) en wist dus niet dat Interpol 11de stond in de lijst van vorig jaar Dat maakt het inderdaad best wel logisch dat ie nu 9de staat. Hoedanook een wereldplaat voor mij persoonlijk, blij dat hij zo goed scoort.
Dank voor de lijst, Chevy!

dumb_helicopter schreef:
Komt er trouwens nog een lijst voor de '10?
Voor slechts 3 jaar? Waarin High Violet of The Suburbs op zeker zal gaan winnen? Nee, wellicht dat we volgend jaar een systeem spelen waarbij we ook een keer wat klassiekers uit de '10s meenemen.

bennerd schreef:
Geen verrassingen in de lijst als ik het zo bekijk.
Absolution (ver) boven Origin of Symmetry. Lightbulb Sun boven Deadwing en In Absentia. Arctic Monkeys in de top 10. Into the Wild op 26. No More Shall We Part op 27 (vorig jaar waren de Cave-fans toch heel erg verdeeld). The xx vorig jaar 89e, dit jaar top 20. Geen Opeth bij de beste 40. Geen Queens of the Stone Age.

Achteraf zeggen dat er geen verrassingen zijn is zo makkelijk. Ze zijn er altijd, dat jij ze niet boeiend vindt, zou dan weer een ander verhaal zijn.

chevy93 schreef:
(quote)
Voor slechts 3 jaar? Waarin High Violet of The Suburbs op zeker zal gaan winnen? Nee, wellicht dat we volgend jaar een systeem spelen waarbij we ook een keer wat klassiekers uit de '10s meenemen.

Maar dan zijn het niet meer musicmeter's eigen 'decenniumlijstjes'. Dan zijn het gewoon 'lijstjes met gekke jaarcriteria zodat het sommigen beter uitkomt'

Vandaar dat het idee me eigenlijk nog niet echt aanspreekt...

Van mijn lijstje hebben ; Kid A, No More Shall We Part, In Rainbows, Untru, O en Whatever People Say I Am, That's What I'm Not de beste 40 gehaald.
Ik had stiekem, Elephant en I'm a Bird Now nog wel verwacht, het heeft helaas niet zo mogen.

Chevy, natuurlijk bedankt voor de goede zorgen en entertaiment.
Top al het werk dat jij er in steekt .

Bedankt Chevy, keep up the good work

Zelf zeer content met de noteringen van Absolution en TOTBL.

ClassicRocker
ArthurDZ schreef:
Maar dan zijn het niet meer musicmeter's eigen 'decenniumlijstjes'. Dan zijn het gewoon 'lijstjes met gekke jaarcriteria zodat het sommigen beter uitkomt'

Vandaar dat het idee me eigenlijk nog niet echt aanspreekt...

1965 is het eerste sterke popjaar met albums van The Beatles, The Rolling Stones, The Who, The Yardbirds, The Animals, Bob Dylan en The Byrds en daarmee het meest logische jaartal om de decennium-Top 40's mee te beginnen. Let wel, in de afgelopen 60's-eindlijst staan vier albums uit 1965 en nul pre-1965-albums.

Ik zou graag komen tot onderstaande Top 40's:

Competitie 1: Pre-1965
Competitie 2: 1965 t/m 1974
Competitie 3: 1975 t/m 1984
Competitie 4: 1985 t/m 1994
Competitie 5: 1995 t/m 2004
Competitie 6: 2005 t/m heden

Een heleboel albums krijgen dan een heleboel andere concurrenten (bv. The Doors vs The Dark Side of the Moon of OK Computer vs Funeral) en beide Joy Division-albums beconcurreren elkaar. En zouden bv. (post-)punk/new wave in competitie 2 een keer wel opgewassen zijn tegen classic rock/progressive rock? Ik ben benieuwd! Voor competitie 6 hebben we volgend jaar acht volledige recente jaartallen (2005 t/m 2012) en dat lijkt me ruimschoots voldoende (evt. kunnen we 2013 tot dan toe ook nog meenemen).

Ik zeg: doen!

Joy4ever schreef:
Zelf zeer content met de noteringen van Absolution.

Een schamele achttiende positie voor de hoogste Muse-notering is eerder iets om malcontent over te zijn.

Mij lijkt het ook wel wat op zich, voor de afwisseling.

Tja, ClassicRocker, het blijven toch lijstjes met gekke jaarcriteria. Maar het is inderdaad eens wat anders en ik doe sowieso wel mee hoor. Ik vind die jaarindeling alleen niet zo logisch...

En er staan wel pre-1965-albums in de 60's eindlijst. The Black Saint And The Sinner Lady (1963) schiet me in ieder geval al te binnen. Je hoeft de feiten niet te negeren of verdraaien, alleen maar omdat het je dan beter uitkomt

ClassicRocker schreef:
Een schamele achttiende positie voor de hoogste Muse-notering is eerder iets om malcontent over te zijn.

Ik doelde meer op het ook al door Chevy aangehaalde gegeven dat Absolution boven OoS is geëindigd.

chevy93 schreef:
(quote)
Absolution (ver) boven Origin of Symmetry. Lightbulb Sun boven Deadwing en In Absentia. Arctic Monkeys in de top 10. Into the Wild op 26. No More Shall We Part op 27 (vorig jaar waren de Cave-fans toch heel erg verdeeld). The xx vorig jaar 89e, dit jaar top 20. Geen Opeth bij de beste 40. Geen Queens of the Stone Age.

Achteraf zeggen dat er geen verrassingen zijn is zo makkelijk. Ze zijn er altijd, dat jij ze niet boeiend vindt, zou dan weer een ander verhaal zijn.

Daar heb je me. Ik bedoel eerder dat het weer een heel veilig lijstje is.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:54 uur

geplaatst: vandaag om 05:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.