MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Verrukkelijke 500

zoeken in:
Lekker aan het schuiven en appels met peren aan het vergelijken want hoe vergelijk je Charles Mingus met Die Antwoord of Diamanda Galas met Arcade Fire. Onbegonnen werk dus weer. Maar de bovenste 250 staan op volgorde. Vandaag eens kijken of we de bovenste 400 op rij kunnen krijgen of zelfs al 500. Het wordt dit jaar voor mij toch weer een top 1000 gevalletje kan niet kiezen. Elke keer als ik naar mijn lijst kijk denk ik de bovenste vijfhonderd zouden eigenlijk allemaal in mijn top 100 mogen. Maar ja dat mag dus niet.

Een lijst gaat me niet lukken dit jaar, helaas. Ik moet mezelf een keer een weekend op een top 250 zetten zodat ik (met kleine aanpassingen door de jaren) elk jaar een lijst kan insturen en die ook jaarlijks wat uit kan breiden. Maar ja, het beginnen aan zo'n project...

Edgar: je kun beginnen met een top25, toch...?

Als ik jouw top 10 zo zie dan word ik er persoonlijk wel blij van als je toch een top 25 instuurt voor dit jaar Edgar18

Wanneer is de deadline?

Onweerwolf
Edgar18 schreef:
Wanneer is de deadline?

8 november.

Salvadore schreef:
Als je eenmaal een lijst hebt gemaakt, dan kun je die gaandeweg (of gewoon een volgende keer) bijwerken. Als je nooit die eerste stap zet dan blijf je het ieder jaar een onmogelijke klus vinden.

De onmogelijke klus zit hem ook meer in de tijd die erin gaat zitten en ik op dit moment niet beschikbaar heb om erin te steken. Ik zou de lijst graag een keer maken, en beetje bij beetje is inderdaad een goed idee. Het komende jaar hoop ik hier dan ook mee aan de slag te gaan.

Het heeft 'geonweerd' in mijn mailbox. Ten eerste omdat het storm liep dit weekend, en ten tweede omdat dhr. Onweerwolf zijn lijst heeft ingestuurd!

Ik ben er druk mee bezig. Zal waarschijnlijk wel weer op de laatste dag aankomen

Nou, ik heb mijn burgerplicht vervuld. Tipje van de sluier: de nummers komen uit deze windstreken.

Verenigde Staten 412
Engeland 355
Schotland 33
Canada 28
Australië 22
Duitsland 22
Frankrijk 19
Nederland 17
België 12
Zweden 12
Italië 10
Nieuw-Zeeland 10
Ierland 8
Noorwegen 7
IJsland 6
Finland 5
Wales 3
Zwitserland 3
Denemarken 2
Noord-Ierland 2
Oostenrijk 2
Tsjechië 2
Hongarije 1
India 1
Jamaica 1
Japan 1
Jersey 1
Letland 1
Servië 1

Heb vanavond ook maar een lijstje in elkaar geknutseld. Had niet al te veel tijd, dus zal morgen wel weer spijt hebben van liedjes die ik vergeten ben of die te hoog of te laag staan, maar heb het toch maar opgestuurd, anders ben ik weer de hele week bezig met lijstjes en dat is niet zo'n goede besteding van mijn tijd.
Niet al te veel variatie helaas (115 nummers en slechts 41 artiesten), maar ja, ik vind sommige bands nou eenmaal beter dan andere. (De mensen die het liefst een Muse-vrije lijst zouden zien, zullen niet erg vrolijk worden van mijn bijdrage.)

Herkomst:
Verenigd Koninkrijk 69
Verenigde Staten 17
Duitsland 14
Canada 5
Nederland 3
Finland 2
België 1
Zweden 1
Estland 1
IJsland 1
Ierland 1

48 nummers stonden in de V500 2013

Zojuist maar op verzenden gedrukt. Mijn bijdrage zit inmiddels in de mailbox van Orinoco Radio.
In mijn lijst van 1000 platen staan er 6 die volledig nieuw zijn met Strong van London Grammar als hoogste nieuwe op 250. Daarnaast 92 nummers die 'met (super)stip' stijgen naar de eerste 1000.
Snelste stijgers zijn: Muse - Butterflies & hurricanes (1772-848), Pink Floyd - On the turning away (1616-729) en Joe Jackson - A slow song (1063-181).
Hofleveranciers zijn: Pearl Jam (24), the Doors (19), Guns n' Roses (17) en the Rolling Stones (17)

Toe maar, maar liefst zes nieuwe nummers op duizend.

Hij bedoelt waarschijnlijk 6 nieuwe die nog niet bij zijn voormalige 2000 stonden. Als er 92 nummers stijgen naar de eerste 1000 heb je al minimaal 92 nieuwe bij de eerste 1000 (plus 6 volledig nieuwe is 98).

Zo ook ik heb opgeleverd er ligt een top 1000 met dik 100 nieuwe noteringen daarin en een wel heel hoog binnen gekomen hoogste binnenkomer. Blij dat het rond is hoewel ik nu al weet dat ik weer nummers vergeten ben te noemen.

Maar dat het je altijd met zo'n lijst, als ik mijn lijstje er bij pak denk ik ook heb ik die zo hoog gezet maar ja wat doe je eraan

Salvadore schreef:
Hij bedoelt waarschijnlijk 6 nieuwe die nog niet bij zijn voormalige 2000 stonden. Als er 92 nummers stijgen naar de eerste 1000 heb je al minimaal 92 nieuwe bij de eerste 1000 (plus 6 volledig nieuwe is 98).

Klopt idd. Een 10 voor begrijpend lezen.

Onweerwolf
Ik ben zeer benieuwd op welke plek O Superman dit jaar gaat binnenkomen in de V500.

Ik mag toch hopen nergens misschien wel het slechtste nummer allertijden

Sommige DJ's van Orinoco doen elke dag een schietgebedje dat O Superman helemaal NIET binnenkomt in de V500...

Het loopt trouwens errug goed. We zitten al ruim over de 100 'deelnemers' met nog een week te gaan (35% meer lijsten dan vorig jaar een week voor sluitingstijd!), en MuMe-leden blazen een leuk partijtje mee, en we hebben er ook nog héél wat te gaan, gezien alle toezeggingen. Laat maar komen, die storm.

Onweerwolf
laxus11 schreef:
Ik mag toch hopen nergens misschien wel het slechtste nummer allertijden

Je bent zelf het slechtste nummer aller tijden, Lex.

Nah op O Superman na

Salvadore schreef:
Dat vind ik nog steeds weinig, maar wellicht ben ik nog te jong om een vastgeroeste(re) lijst te hebben.

Dat heeft denk ik weinig met leeftijd te maken. 98 nieuwe op 1000 is nog een redelijk aantal, al vind ik het ook niet veel en slechts 6 "echte" nieuwe op 1000 ... vind ik wel erg karig. Als ik naar mijn eigen lijst kijk heb ik ongeveer 18% nieuwkomers al moet ik er wel bij vermelden dat mijn vorige lijst de eerste 1000 was die ik opstelde (en ik wel wat nummers vergeten was in de lijst te zetten en daarmee dus al meteen een aantal "nieuwkomers" had). Ik ben meer tevreden over mijn lijst van dit jaar dan dat ik vorig jaar was ... dus een volgende keer verwacht ik wel een lager percentage vernieuwing maar dat moet natuurlijk nog blijken.

Een top 1000 Ik heb 10 jaar geleden een keer een top 25 gemaakt en dat was het wel. Maar dit jaar ben ik voor het eerst bezig geweest met een top 100 en die zal 8 november wel af zijn hoop ik...

Mijn eerste selectie is inmiddels gemaakt. Ik heb nu een lijst van 430 nummers die ik sowieso in mijn toplijst wil hebben. Het enige probleem is dat ik ze nog moet rangschikken... Ik ga nog in tijdnood komen ben ik bang.

Salvadore schreef:
Dat heeft denk ik weinig met leeftijd te maken.
Ik denk toch wel onder andere. Zelf heb ik alleen al in mijn top 100 zes nieuwe binnenkomers.

Naar mate ik ouder word (ik doe het nu al sinds 2010), is het vernieuwingspercentage wel minder geworden, denk ik. Vooral bovenin zijn er aardig wat nummers die er inmiddels al jaren staan en waarvan ik me niet kan voorstellen ze ooit uit mijn lijst te halen.

stoepkrijt schreef:
Mijn eerste selectie is inmiddels gemaakt. Ik heb nu een lijst van 430 nummers die ik sowieso in mijn toplijst wil hebben. Het enige probleem is dat ik ze nog moet rangschikken... Ik ga nog in tijdnood komen ben ik bang.

Advies: begin bovenin te rangschikken. Loop je écht in de problemen, stuur dan wat je hebt gerangschikt op met nummering, en geef aan vanaf welke plaat de rangschikking willkeurig is. Dan geven we die het gemiddeld aantal punten uit die zone van de puntentelling. Wat dus wil zeggen: als je van 251 t/m 430 geen volgorde meer hebt krijgt elk van die platen de punten van de nummers 251 t/m 430 opgeteld, gedeeld door 180

chevy93 schreef:
(quote)
Ik denk toch wel onder andere. Zelf heb ik alleen al in mijn top 100 zes nieuwe binnenkomers.

Naar mate ik ouder word (ik doe het nu al sinds 2010), is het vernieuwingspercentage wel minder geworden, denk ik. Vooral bovenin zijn er aardig wat nummers die er inmiddels al jaren staan en waarvan ik me niet kan voorstellen ze ooit uit mijn lijst te halen.

Het zal wel een optelsom van factoren zijn: als je jonger bent, ken je wellicht nog heel veel muziek niet, die je heel enthousiast kunt toevoegen aan je nieuwe lijst. De kans is groter dat je meer kent als je ouder bent, en dus minder hoeft 'in te halen'.

Maar: Ik ben ietsje ouder dan Chevy, maar gooi nog met veel enthousiasme mijn nieuwe ontdekkingen (of ze nou uit 2014 komen of 1980 doet daarbij niet ter zake) in de top van mijn lijst. Ik ken echter ook veel jongere mensen die dat bijna per definitie al niet doen, en heel conservatief omgaan met hun lijst. Dus je karakter zal er nét zo goed op van invloed zijn.

catchup
Een top 1000 lijkt me een soort popdiarree (de voorbeelden hier bevestigen dat beeld), maar ik zal me ook eens wagen aan een lijstje, ik hoop dat ik de 100 haal. Ik ben lekker oud, dus wat minder conservatief. Geen Dire Straits, geen Muse, geen Radiohead maar verder kan ik niks beloven.
Maar hoe doe je dat, zo'n lijst? Ter inspiratie ben ik begonnen met de lijst van Vleertje, heb vervolgens 99,5% eruit gegooid, kijk naar mijn iTunes bibliotheek (meest afgespeeld) die is verspreid over een computer, een laptop en een ipad en dan een fysieke verzameling die ook over drie plaatsen is verspreid. En hoe beoordeel je lekkere niks-aan-de-hand-pop naast moeilijke herrie, want ik draai het allebei graag? En moet je rekening houden met de kans dat het ene nummer van je favoriet beter scoort dan dat andere waar je eigenlijk meer van houdt? Nog 6 dagen...

Gast
geplaatst: vandaag om 19:33 uur

geplaatst: vandaag om 19:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.