MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Verrukkelijke 500

zoeken in:
catchup schreef:
Een top 1000 lijkt me een soort popdiarree ...
Maar hoe doe je dat, zo'n lijst? Ter inspiratie ben ik begonnen met de lijst van Vleertje, heb vervolgens 99,5% eruit gegooid, ...

ROFL

Wat betreft die popdiarree heb je wel een punt, al zijn sommigen echt in staat hele lange lijsten met allemaal vreemde en bijzondere keuzes op te leveren. Dat daarvan dan slechts een enkeling de eindlijst haalt komt toch doordat de 'grootste gemene deler' toch zegeviert bij het binnenhalen van veel lange lijsten. Let wel: ze zijn hartstikke welkom, maar de konsekwentie is toch wel dat - ook al heb je 500 hele bijzondere nummers opgenomen - die 500 overbekende nummers bij anderen ook sneller voorkomen, en je dus met een lange lijst meestal eerder de mainstream smaak bevoordeeld dan iets anders.

Overigens kun je er over discussiëren over wat onder popdiarree hoort en wat niet, maar de V500 kent in ieder geval zijn eigen, bepaald niet mainstreame klassiekers, en van dat type nummers komen er nog elk jaar nieuwe nummers in de lijst.

Ik heb gewoon een lijst van 1000 nummers ingediend waar de term popdiarree zeker niet op van toepassing is. De term Pop wordt al lastig.

Verder kondig ik met liefde Oh Superman aan hoor als hij erin staat

Onweerwolf
vleertje schreef:
Verder kondig ik met liefde Oh Superman aan hoor als hij erin staat

Grafmat schreef:
(quote)

Advies: begin bovenin te rangschikken.
Bedankt voor de tip! Ik denk alleen niet dat ik er iets mee ga doen (eigenwijs als ik ben). Van bovenaf een lijst maken vind ik namelijk ontzettend lastig, zeker als je een lange lijst wilt insturen. Je ziet dan voortdurend nummers over het hoofd die je er later weer tussen moet stoppen, áls ze je überhaupt nog te binnen schieten.

Daarom pak ik het helemaal anders aan: Eerst een lijst aanleggen met alle nummers die V500-waardig zijn, vervolgens aan ieder nummer een beoordeling hangen op een schaal van 0 tot 100 (dat kan heel vlot gaan) en tot slot de lijst rangschikken op die beoordelingen. Dan is het enkel nog een kwestie van finetunen en mijn lijst is af.

Ik kom er net achter dat de deadline op zaterdag ligt i.p.v. vrijdag, dus ik denk dat mijn lijst wel op tijd af gaat komen

Onweerwolf
stoepkrijt schreef:
Daarom pak ik het helemaal anders aan: Eerst een lijst aanleggen met alle nummers die V500-waardig zijn, vervolgens aan ieder nummer een beoordeling hangen op een schaal van 0 tot 100 (dat kan heel vlot gaan) en tot slot de lijst rangschikken op die beoordelingen. Dan is het enkel nog een kwestie van finetunen en mijn lijst is af.

Zo hoort dat.

Casartelli (moderator)
Grafmat schreef:
Dus...: Hoe staat het met de lijstjes van Casartelli

Casartelli schreef:
Dat kun je hier nalezen. Als ik het goed begrijp ben ik net voor de deadline klaar.

Ah, dat bleek te kloppen . Lijst is zojuist ingestuurd!

En we gaan erg lekker door. Her en der vermoed ik nog meer MuMe-leden onder de inzendingen, maar ik dat niet staven aan mailadressen of namen, dus meld het vooral ook effe hier als je hebt ingestuurd,of zet je MuMe-nickname in de mail, ik vind het wel leuk om bij te houden wie wat heeft ingestuurd. Bij voorbaat dank!
Maar we zitten nu al op 124 en de avond is nog jong. Vorig haalden we na dinsdag middernacht de 100e lijst binnen, en toen waren we al euforisch, haha.

Keep 'm coming!

Grafmat schreef:

En we gaan erg lekker door.
Keep 'm coming!

De mijne komt ook binnenkort

stoepkrijt schreef:

Zo doe ik het ook ongeveer. Enkel is het ook weer niet zo weinig werk. Ik had een selectie van bijna 500 nummers, cq. ruim 40 uur muziek. Om die zo nauwkeurig te kunnen beoordelen ben je toch wel even zoet... Idealitair draai je ze dan allemaal nog af, beoordeel je ze en rangschik je ze, maar de verschillen zijn dermate klein dat het wel erg moeilijk is. Ik doe het nu maar zo nauwkeurig als de tijd het toelaat, ik zie het maar als een pilot voor mijn eerste serieuze lijst over een jaar ofzo.

Verzonden

Ontvangen!

De deadline kruipt naderbij en het tempo waarin de lijstjes binnenkomen is echt hoger dan ooit... Lijkt erop dat we vanavond al over de 150 heen gaan, waar dat er vorig jaar 113 waren na de donderdag, en ik heb nog een waslijst aan mensen staan die nog gaan insturen.... Wellicht is het goed om ook hier nog een laatste oproepje te doen...:

Héél veel succes en sterkte gewenst voor de komende 51 uur aan:
Co Jackso, Dwejkk_, Stefan1979, AOVV, Outlaw104, The Eraser, titan, Dungeon, herman, ArthurDZ, Arno, Teunnis, The_CrY, Nicolage Rico, stoepkrijt, Gretz, Don Cappuccino, Frejarius, Rhythm & Poetry, Ralph., stickyfish, Arrie, 2MY, arcade monkeys, hoi123, Spikky7, Johnny Marrissey, JoaMuse Edgar18 catchup en verder iedereen die dit leest, gaat insturen, maar niet is getagd...!

En zijn er hier mensen bij die al ingezonden heb, excuus, en laat het even weten!

Mijn top 1000 is bijna af. Aantal briljantjes die nergens elders opgang vinden en een aantal nummers die helaas tot de pop/rockdiarree zullen behoren, maar ach wat is daar mis mee?

Ik ben er NU mee bezig. Komt goed!

Ik haak deze keer af. Sorry.

Heb nog 120 nummers over. Top 1000 vind ik kolder... Almost there!

Ben ook al een paar avondjes bezig. Nu bij de 'T' aangekomen in m'n last.fmlibrary, moet dus nog alle 'The'-bands doorspitten.

Idem hier. Top 200 moet wel lukken maar het liefst stuur ik nog wat meer op en dat moet nog allemaal (her)gerangschikt worden.

Ik heb mijn top 100 wel af. Die nog eens helemaal afluisteren gaat niet meer lukken, dat zal voor een ander moment zijn.

Tipje van de sluier:

46 x Verenigd Koninkrijk
26 x Verenigde Staten
7 x Duitsland
6 x Frankrijk
4 x Canada
3 x Zweden
2 x Australië
1 x België, Brazilië, Cuba, Italië, Nederland, Spanje, Sri Lanka

1 artiest moet wel te raden zijn. Het nummer ligt wellicht minder voor de hand.

2 artiesten staan er 4 keer in, 6 artiesten 2 keer (en dus 80 1 keer).

3 nummers stonden vorig jaar in de V500.

herman schreef:

Pulp - F.E.E.L.I.N.G. C.A.L.L.E.D. L.O.V.E.?

En verder ga ik voor HAERTS - Wings en Os Mutantes - A Minha Menina die er sowieso in staan.

Ik haak ook af ben ik bang. Veel plezier met het verwerken van de wel ingezonden lijstjes tho

herman schreef:
M.I.A. zeker? Zoveel artiesten ken ik niet uit Sri Lanka

Gretz schreef:
(quote)

Pulp - F.E.E.L.I.N.G. C.A.L.L.E.D. L.O.V.E.?

En verder ga ik voor HAERTS - Wings en Os Mutantes - A Minha Menina die er sowieso in staan.

Pulp bedoelde ik niet, maar dat nummer staat er wel in.

Die andere twee dan weer niet, al was Wings wel een van de allerlaatste afvallers. Die staat op 101 of 102... Dat nummer van Os Mutantes had er een paar jaar terug zeker in gestaan, maar nu niet. Zat wel bij mijn selectie van 500.

stoepkrijt heeft hem geraden met M.I.A.

catchup
Voor het eerst een top 100 gemaakt, vreemde klus is dat zeg. En kansloos voor dit programma zie ik nu: als er 5 nummers uit mijn top 100 in de verrukkelijke 500 komen dan zou me dat verbazen. Ik zal me ook houden aan de sinterklaasachtige geheimzinnigheid, maar mijn oudste nummer is uit de jaren 40 van de vorige eeuw en het nieuwste van dit jaar. Jaren 80 en de laatste tien jaar zijn het best vertegenwoordigd. Misschien wat conservatiever dan ik dacht, ik kon het zelfs niet laten een Pink Floyd nummer erin te zetten.

Dat laatste vind ik dan weer erg jammer, hahaha. Maar ben erg benieuwd wat er in je lijst staat, catchup. 5 nummers op een top100 in de V500 lijkt weinig, maar het gaat mij vaak toch juíst om die platen. Zoals al gezegd de grootste gemene deler wint het voor het overgrote deel, maar het gaat om de aparte krentjes in de pap die de lijst zo leuk maken. Dus ik vind het ook niet erg als er voor bepaalde bands een tactische keuze wordt gemaakt of dat fans een onderlinge afspraak maken. To be perfectly honest: Zo heb ik ooit een een plaat de lijst in gekregen. Met een paar fans had ik afgesproken dat we op 1 en hetzelfde nummer zouden stemmen zodat die de lijst ging halen. Dat lukte toen, en raar maar waar, dat nummer sloeg in als een bom bij de luisteraars, waardoor allerlei mensen het gingen opnemen in hun lijst en het in een paar jaar tijd op een onwaarschijnlijk hoge plek in de V500 terecht is gekomen. Kijk, dáár houd ik nou van - en het mag ook met andere artiesten of nummers wat mij betreft, als het de diversiteit maar ten goede komt.

Grafmat schreef:
To be perfectly honest: Zo heb ik ooit een een plaat de lijst in gekregen. Met een paar fans had ik afgesproken dat we op 1 en hetzelfde nummer zouden stemmen zodat die de lijst ging halen. Dat lukte toen, en raar maar waar, dat nummer sloeg in als een bom bij de luisteraars, waardoor allerlei mensen het gingen opnemen in hun lijst en het in een paar jaar tijd op een onwaarschijnlijk hoge plek in de V500 terecht is gekomen.
Je maakt ons nieuwsgierig. Welk nummer is het?

Gokje: Arriving Somewhere But Not Here

Ik gok eerder Count Of Tuscany

Haha, in 1 keer goed. Dat was niet heel erg lang geheimzinnig...

Ik ga mijn lijst nu doorsturen.

Mijn lijst is verstuurd!

500 nummers, veel modern spul, veel nummers van dezelfde artiesten. Dat veranderd vanzelf als ik meer en meer muziek leer kennen, maar voor nu zijn dit gewoon mijn verrukkelijkste 500.

Hmm, ik ging een top 100 maken maar heb te veel nummers die ik erin wil. Maar gelukkig houdt niemand me tegen er een top 108 of 117 of zo van te maken.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:48 uur

geplaatst: vandaag om 17:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.