Muziek / Toplijsten en favorieten / De Verrukkelijke 500
zoeken in:
1
titan (crew)
geplaatst: 13 oktober 2016, 14:26 uur
Ik heb mijn top 500 al weken geleden ingestuurd.
1
geplaatst: 13 oktober 2016, 16:55 uur
Ik heb een tijdje geleden al iets opgestuurd.
Wat info die niet al te veel mensen zal boeien maar die ik graag wil delen:
Ik was van plan om van 200 uit te breiden naar 300, maar omdat ik al redelijk snel over de 350 nummers zat heb ik er maar 333 van gemaakt.
Slechts 6 afvallers, en dus logischerwijs 139 nieuwkomers, waarvan er 3 in 2014 ook al instonden. De hoogste nieuwkomer staat nu op 26 en de hoogste van een nieuwe artiest staat op 33. De hoogste afvaller stond op 150.
Verder niet veel grote verschuivingen, vooral bovenin (slechts 2 nummers zijn uit de top 10 gevallen en slechts 5 uit de top 20). De grootste stijger is 152 plaatsen gestegen, maar verder geen nummers die meer dan 100 plaatsen zijn gestegen. Wel veel grote dalers, maar dat komt vooral door de nieuwe binnenkomers.
109 nummers stonden vorig jaar in de v500.
112 artiesten, dus gemiddelde iets minder dan 3 nummers per artiest.
Meest genoteerd:
Muse 20 (+5)
Coldplay 14 (+4)
Rammstein 13 (+1)
Meeste nieuwe nummers:
Editors 12 (+7)
3 albums waarvan 5 nummers in mijn lijst staan:
Parklife, Absolution, A Rush of Blood to the Head.
Verdeling over de landen:
Verenigd Koninkrijk 186 (+70)
Verenigde Staten 67 (+32)
Duitsland 19 (+3)
Canada 17 (+6)
Nederland 10 (+5)
IJsland 9 (+4)
België 6 (+5)
Noorwegen 5 (+2)
Ierland 4 (=)
Australië 3 (+3)
Oostenrijk 2 (=)
Zweden 2 (+1)
Finland 1 (=)
Estland 1 (=)
Denemarken 1 (+1)
Heb nog niet gekeken naar verdeling over decennia, maar ik gok dat het grootste deel uit de jaren 00 komt. (Niet zo verrassend.)
[/nutteloze info]
Wat info die niet al te veel mensen zal boeien maar die ik graag wil delen:
Ik was van plan om van 200 uit te breiden naar 300, maar omdat ik al redelijk snel over de 350 nummers zat heb ik er maar 333 van gemaakt.
Slechts 6 afvallers, en dus logischerwijs 139 nieuwkomers, waarvan er 3 in 2014 ook al instonden. De hoogste nieuwkomer staat nu op 26 en de hoogste van een nieuwe artiest staat op 33. De hoogste afvaller stond op 150.
Verder niet veel grote verschuivingen, vooral bovenin (slechts 2 nummers zijn uit de top 10 gevallen en slechts 5 uit de top 20). De grootste stijger is 152 plaatsen gestegen, maar verder geen nummers die meer dan 100 plaatsen zijn gestegen. Wel veel grote dalers, maar dat komt vooral door de nieuwe binnenkomers.
109 nummers stonden vorig jaar in de v500.
112 artiesten, dus gemiddelde iets minder dan 3 nummers per artiest.
Meest genoteerd:
Muse 20 (+5)
Coldplay 14 (+4)
Rammstein 13 (+1)
Meeste nieuwe nummers:
Editors 12 (+7)
3 albums waarvan 5 nummers in mijn lijst staan:
Parklife, Absolution, A Rush of Blood to the Head.
Verdeling over de landen:
Verenigd Koninkrijk 186 (+70)
Verenigde Staten 67 (+32)
Duitsland 19 (+3)
Canada 17 (+6)
Nederland 10 (+5)
IJsland 9 (+4)
België 6 (+5)
Noorwegen 5 (+2)
Ierland 4 (=)
Australië 3 (+3)
Oostenrijk 2 (=)
Zweden 2 (+1)
Finland 1 (=)
Estland 1 (=)
Denemarken 1 (+1)
Heb nog niet gekeken naar verdeling over decennia, maar ik gok dat het grootste deel uit de jaren 00 komt. (Niet zo verrassend.)
[/nutteloze info]
1
geplaatst: 13 oktober 2016, 23:04 uur
Ik heb inmiddels een selectie van 515 nummers over dus ik ben al een eind op weg. Ik moet ze alleen allemaal nog rangschikken. 
Ik had me voorgenomen dit jaar wat minder tijd te stoppen in het maken van mijn lijst, maar dat is niet echt gelukt.

Ik had me voorgenomen dit jaar wat minder tijd te stoppen in het maken van mijn lijst, maar dat is niet echt gelukt.
0
geplaatst: 13 oktober 2016, 23:48 uur
titan, Gebruiker43757: excuus, ik kan jullie bijnaam dan niet aan jullie inzending koppelen (oftewel: ik moet beter lezen -> Nu ik zoek in de mail op gebuikersnaam vind ik in ieder geval Gebruiker43757 onmiddellijk...) , maar geweldig dat jullie al hebben ingezonden, natuurlijk! 

0
titan (crew)
geplaatst: 14 oktober 2016, 10:31 uur
Ik heb een bevestigingsmail gekregen, dus ik neem aan dat e.e.a. goed is gegaan.
2
geplaatst: 15 oktober 2016, 15:16 uur
Mijn lijstje is ingeleverd. Toch ook weer meer tijd aan besteed dan van tevoren op gerekend.
Hier wat feiten of nutteloze info
op een rij:
- Hofleveranciers zijn The Smiths (15x waarvan 7x top 100) en Arcade Fire (12x waarvan 7x top 100)
- Hoogste nieuwe binnenkomer op nr. 4 komt van Tame Impala
- Grootste stijger met +274 plekken komt van The Waterboys
- Grootste daler met -295 plekken komt van Moby
Weekend vrijgehouden om te luisteren:)
Hier wat feiten of nutteloze info
op een rij:- Hofleveranciers zijn The Smiths (15x waarvan 7x top 100) en Arcade Fire (12x waarvan 7x top 100)
- Hoogste nieuwe binnenkomer op nr. 4 komt van Tame Impala
- Grootste stijger met +274 plekken komt van The Waterboys
- Grootste daler met -295 plekken komt van Moby
Weekend vrijgehouden om te luisteren:)
0
geplaatst: 16 oktober 2016, 15:57 uur
Ik zou graag mee willen doen als dat nog kan! Is er ergens een format voor het excelbestand?
0
geplaatst: 16 oktober 2016, 21:14 uur
Rvdz schreef:
Ik zou graag mee willen doen als dat nog kan! Is er ergens een format voor het excelbestand?
Aparte kolommen met artiest en titel.
Eerst artiest , dan titel.
0
geplaatst: 16 oktober 2016, 22:21 uur
Template!
Inzending uiterlijk 29 oktober, minimaal top25 , maximaal top500. De volgorde is van belang voor de puntentelling en verder ben je vollédig vrij in de keuze van je nummers.
Succes!
Inzending uiterlijk 29 oktober, minimaal top25 , maximaal top500. De volgorde is van belang voor de puntentelling en verder ben je vollédig vrij in de keuze van je nummers.
Succes!
0
geplaatst: 22 oktober 2016, 17:13 uur
Ik heb mijn lijst gemaild afgelopen dinsdag. Nog geen bevestiging gekregen trouwens.
1
geplaatst: 22 oktober 2016, 17:23 uur
Hey Simon, Dat is vervelend. Ik ben niet degene die de ontvangstbevestigingen verstuurd, maar ik kan bij deze bevestigen dat je lijst ontvangen is (want ik heb 'm nu voor mijn neus
)
)
1
Onweerwolf
geplaatst: 22 oktober 2016, 18:33 uur
Vergeten jullie niet om Laurie Anderson - O Superman (For Massenet) in jullie lijstjes op te nemen?
Tenzij je natuurlijk een hater bent zoals laxus11.

1
geplaatst: 22 oktober 2016, 20:40 uur
Onweerwolf schreef:
Vergeten jullie niet om Laurie Anderson - O Superman (For Massenet) in jullie lijstjes op te nemen?
Staat er bij mij in ieder geval al wel in

0
geplaatst: 22 oktober 2016, 22:35 uur
Zo, 500 nummers geselecteerd en op volgorde gezet. Nou nog een beetje finetunen en dan kan 'ie weg!
Alvast wat cijfers:
Aantal nieuwe binnenkomers: 166
Aantal daarvan re-entry: 29 (Scorpion_21; één daarvan is Mia
)
Hoogste exit: 73. Radiohead - Fake Plastic Trees*
Hoogste entry: ??. The Beatles - Golden Slumbers/Carry That Weight/The End
Meeste nummers in de lijst: Michael Jackson (10)
Verder 9 keer: Dire Straits (& 4 keer Mark Knopfler), Marillion, National, Pink Floyd, Radiohead en Steven Wilson (4 keer solo, 5 keer Porcupine Tree).
En 8 keer: Eagles, Sigur Rós, Supertramp en Talk Talk
Grootste verliezer: Creedence Clearwater Revival (-5 nummers)
*) Grootste winnaars: daarentegen komt Radiohead ook met de meeste nieuwe binnenkomers (4), samen met Marillion en Muse, die er ook 4 bij krijgen. Radiohead verliest overigens, net als Marillion, ook weer 3 nummers. Muse verliest er eentje.
Alvast wat cijfers:
)Hoogste exit: 73. Radiohead - Fake Plastic Trees*
Verder 9 keer: Dire Straits (& 4 keer Mark Knopfler), Marillion, National, Pink Floyd, Radiohead en Steven Wilson (4 keer solo, 5 keer Porcupine Tree).
*) Grootste winnaars: daarentegen komt Radiohead ook met de meeste nieuwe binnenkomers (4), samen met Marillion en Muse, die er ook 4 bij krijgen. Radiohead verliest overigens, net als Marillion, ook weer 3 nummers. Muse verliest er eentje.
0
geplaatst: 23 oktober 2016, 00:59 uur
chevy93 schreef:
Zo, 500 nummers geselecteerd en op volgorde gezet. Nou nog een beetje finetunen en dan kan 'ie weg!
Alvast wat cijfers:
)
Hoogste exit: 73. Radiohead - Fake Plastic Trees*
Alvast wat cijfers:
)Hoogste exit: 73. Radiohead - Fake Plastic Trees*
Ik ben u nu al erkentelijk Chevy!
0
Onweerwolf
geplaatst: 23 oktober 2016, 14:54 uur
Ik ben nu de voor mij 25 meest onbekende nummers uit 8 jaar V500 aan het draaien om te kijken of er nog wat stemwaardigs tussen zit.
Saybia - Angel
Poets Of The Fall - Carnival Of Rust
Metric - Speed The Collapse
Saybia - In Spite Of
The Parlor Mob - Cry Wolf
Röyksopp - Röyksopp Forever
Badly Drawn Boy - Nothing's Gonna Change Your Mind
The Maccabees - Spit It Out
The Nits - Cabins
REO Speedwagon - Roll With The Changes
Muse - Reapers
30 Seconds To Mars - From Yesterday
The Cure - The Caterpillar
Elkie Brooks - Lilac Wine
Arid - If You Go
U2 - Original Of The Species
Duran Duran - Hungry Like The Wolf
Public Image Ltd. - Rise
Stereophonics - Graffiti On The Train
Nouvelle Vague - Dance With Me
The Corrs - Old Town
Marco Borsato - Lentesneeuw
Goo Goo Dolls - Name
Scissor Sisters - Take Your Mama Out
Dream Theater - Scene Four: Beyond This Life
Saybia - Angel
Poets Of The Fall - Carnival Of Rust
Metric - Speed The Collapse
Saybia - In Spite Of
The Parlor Mob - Cry Wolf
Röyksopp - Röyksopp Forever
Badly Drawn Boy - Nothing's Gonna Change Your Mind
The Maccabees - Spit It Out
The Nits - Cabins
REO Speedwagon - Roll With The Changes
Muse - Reapers
30 Seconds To Mars - From Yesterday
The Cure - The Caterpillar
Elkie Brooks - Lilac Wine
Arid - If You Go
U2 - Original Of The Species
Duran Duran - Hungry Like The Wolf
Public Image Ltd. - Rise
Stereophonics - Graffiti On The Train
Nouvelle Vague - Dance With Me
The Corrs - Old Town
Marco Borsato - Lentesneeuw
Goo Goo Dolls - Name
Scissor Sisters - Take Your Mama Out
Dream Theater - Scene Four: Beyond This Life
0
geplaatst: 23 oktober 2016, 23:16 uur
Haha, ik blader nog wel eens door de edities van 2008 en 2009 en van sommige nummers snap ik zélfs met het toen vrij geringe aantal stemmers nog steeds niet hoe ze de lijst hebben gehaald 

0
geplaatst: 24 oktober 2016, 23:00 uur
Komt goed op stoom nu! Dubbele cijfers qua binnenkomende lijstjes op dagbasis, dus dat biedt goede hoop voor de laatste dagen 
Van het MuMe-front: Ik heb sowieso "Mumelijstjes" binnen zien vliegen van Onweerwolf, Dwejkk_, JohnnyMarrissey, Simon77, Bardt1980, maar d'r kan nog veel meer bij natuurlijk, en dat komt goed, gezien de reacties die ik krijg

Van het MuMe-front: Ik heb sowieso "Mumelijstjes" binnen zien vliegen van Onweerwolf, Dwejkk_, JohnnyMarrissey, Simon77, Bardt1980, maar d'r kan nog veel meer bij natuurlijk, en dat komt goed, gezien de reacties die ik krijg

0
geplaatst: 25 oktober 2016, 14:28 uur
Oh ja, ik moet 'm ook nog insturen. Um, zal wel dezelfde lijst als vorig jaar worden ben ik bang. Maar goed. Beter iets dan niets he.
1
geplaatst: 26 oktober 2016, 19:32 uur
chevy93 schreef:
En bij deze is 'ie weg!Zo, 500 nummers geselecteerd en op volgorde gezet. Nou nog een beetje finetunen en dan kan 'ie weg!
Nieuw!
De hoogste heb ik al verklapt. Drie andere haalden ook de top 100.
De hoogste re-entry is Light My Fire op 162.
Exits
32 platen stonden er vanaf 2012 (de eerste keer dat ik meedeed) erin. Vorig jaar was de hoogste daarvan There Is a Light That Never Goes Out op 130. Échter...
... in 2012 nog op 7: Marillion - Blind Curve (vorig jaar 321)
... in 2013 nog op 6: The National - Conversation 16 (vorig jaar 180)
Stijgers
176 +304 Bill Evans Trio - My Foolish Heart
109 +297 Pink Floyd - Sheep
106 +289 Archive - Collapse/Collide
158 +280 Genesis - The Musical Box
159 +278 The The - This Is The Day
Grootste stijger in de top 100: 89 +213 Peter Gabriel ft. Kate Bush - Don't Give Up
Dalers
378 -250 Neil Young & Crazy Horse - Cortez The Killer
335 -255 Keane - Bedshaped in 2013 nog de nr. 7!
443 -275 Nick Drake - Northern Sky
408 -284 Fleetwood Mac - The Chain
493 -291 Beyoncé feat. Jay-Z - Drunk In Love
Grootste daler uit de top 100 (na Bedshaped): 269 -175 The Beatles I Want You (She's So Heavy)
Trivia!
Langste nummer: 148. Renaissance - Song Of Scheherazade (24 minuut 40)
Kortste nummer: 30. Nils Frahm - Over There, It's Raining (1 minuut 50)
Oudste nummer: 417. Louis Armstrong - St. Louis Blues (1954)
Nieuwste nummers: 251/367. Tindersticks - How He Entered/We Are Dreamers! (2016)
Langste titel: 360. The Afternoon: a) Forever Afternoon (Tuesday?); b) (Evening) Time to Get Away (77)
Kortste titels: 39. Stevie Wonder - As / 290. Ólafur Arnalds & Nils Frahm - B1 (2 tekens
)Best scorende artiesten (1 = 500 punten, 2 = 499 punten etc.)
3805 Pink Floyd
3284 Dire Straits (excl. 1597 punten Mark Knopfler solo)
3144 Talk Talk
(2991 Nils Frahm, incl. één keer met Ólafur Arnalds)
2984 Eagles
2815 Supertramp
En gemiddeld de hoogste positie (min. 3 noteringen):
78,22 Pink Floyd (9 noteringen)
100,67 The The (3 noteringen)
102,33 Pearl Jam (3 noteringen)
103,86 Nils Frahm (7 noteringen)
108 Talk Talk (8 noteringen)
1
Misterfool
geplaatst: 28 oktober 2016, 14:14 uur
Ik heb afgelopen woensdag mijn lijstje doorgestuurd, maar ik blijk nota bene een van mijn lievelingsnummers totaal vergeten te zijn. Ach ja, dan maar hier posten 
(Murmelt iets over dat er te veel mooie muziek is uitgebracht. Te veel zelfs om een overzicht daarvan te vangen in een lijstje).

(Murmelt iets over dat er te veel mooie muziek is uitgebracht. Te veel zelfs om een overzicht daarvan te vangen in een lijstje).
1
geplaatst: 28 oktober 2016, 15:05 uur
Oei, morgen is de deadline al en ik ben nog lang niet klaar! 
Ik weet nog niet eens wie mijn nummer 1 wordt...

Ik weet nog niet eens wie mijn nummer 1 wordt...
1
geplaatst: 28 oktober 2016, 19:37 uur
Van een top 150 in 2014 en een top 170 vorig jaar naar een top 200 dit jaar. Er zijn altijd wel nieuwe nummers die je in je lijst wil en nummers schrappen doet pijn dus uitbreiden leek me de beste optie, en zolang ik niet aan 500 zit is dat gelukkig nog mogelijk. 

0
geplaatst: 29 oktober 2016, 11:47 uur
Vraagje aan de organisatie: De afgelopen jaren heb ik steeds alle the's uit de bandnamen uit mijn lijst gehaald, moet dat dit jaar weer? Ik lees het namelijk nergens terug.
Nog een vraagje: Wie kruipen er vanmiddag achter de microfoon tijdens de stemfinaledag?
Nog een vraagje: Wie kruipen er vanmiddag achter de microfoon tijdens de stemfinaledag?
1
geplaatst: 29 oktober 2016, 14:07 uur
stoepkrijt schreef:
Vraagje aan de organisatie: De afgelopen jaren heb ik steeds alle the's uit de bandnamen uit mijn lijst gehaald, moet dat dit jaar weer? Ik lees het namelijk nergens terug.
Vraag 1: Hoeft niet meer. Onze software is inmiddels zo sophisticated dat we het er voor jullie uit halen...

Vraag 2: Het uitzendschema van vanmiddag
15.00 - 17.00 - Tim Oostrik
17.00 - 19.00 - Richard Ekkelenkamp
19.00 - 20.30 - kaj_666
20.30 - 22.00 - DaveE
22.00 - 0?.00 - Ik-zei-de-gek semen met Ro Kerkhoven
0
geplaatst: 29 oktober 2016, 15:23 uur
De Verrukkelijke 500 van stoepkrijt is klaar! Ik heb dit jaar een nieuwe nummer 1, maar welke dat is verklap ik liever niet. Ik wil namelijk in dit topic ooit mijn top 100 presenteren en ik probeer tot die tijd zo weinig mogelijk sporen na te laten op deze site. 
Een paar statistieken die ik wel kwijt wil:
Aantal nieuwe binnenkomers: 76
Hoogste nieuwe binnenkomer: #16
Aantal re-entry's: 4
Hoogste re-entry: #157 (Eefje de Visser - Afdwaalt)
Hoogste afvaller: #248 van vorig jaar (Mister and Mississippi - For Us to Remember)

Een paar statistieken die ik wel kwijt wil:
Aantal nieuwe binnenkomers: 76
Hoogste nieuwe binnenkomer: #16
Aantal re-entry's: 4
Hoogste re-entry: #157 (Eefje de Visser - Afdwaalt)
Hoogste afvaller: #248 van vorig jaar (Mister and Mississippi - For Us to Remember)
0
geplaatst: 29 oktober 2016, 16:04 uur
Ik heb mijn Top 500 ingeleverd! Was nog een flink karwei. Mijn nummer 1 is All My Friends van LCD Soundsystem, de rest zal ik jullie besparen. 

2
geplaatst: 30 oktober 2016, 00:26 uur
Ik ben er vandaag aan begonnen. Eerst bijna 2000 nummers verzameld in een Spotify-playlist, daarna eerst de nummers van absolute buitencategorie geselecteerd en die op volgorde gezet. Vervolgens de nummers van een klasse net eronder geselecteerd en die weer gesorteerd, etc. Helaas was mijn tijd op toen ik bij de 199 nummers was. Om mooi op 200 te komen heb ik speciaal voor Onweerwolf Laurie Anderson op de 200e plek gezet 
MIjn #1 is niet gewijzigd t.o.v. mijn top-100 in het befaamde topic, maar de rest van de podiumplekken wel. Geen Regina Spektor op het podium en nu heb ik daar eigenlijk alweer direct spijt van, ze had op #3 gemoeten i.p.v. #4. Nja, ze gaat het toch niet halen (zeker niet met dit nummer), dus wat extra puntjes voor Radiohead (al betwijfel ik of mijn Radiohead-favoriet een kans maakt).
De Grootste stijger binnen de top-100 (daarbuiten was mijn lijst van vorig jaar vrij willekeurig) is Painting van Atmosphere (nu #42), hoogste binnenkomer is The Blacker the Berry van Kendrick Lamar (#32).
Meest genoteerde artiesten:
1. Regina Spektor (12)
2. Frank Zappa / The Mothers of Invention (11)
3. Joy Division (8)
4. Radiohead (7)
5. Archive & Sigur Rós (5)
Meeste punten per artiest (#1 = 200 punten, #200 = 1 punt):
1. Regina Spektor (1261)
2. Frank Zappa (1021)
3. Radiohead (879)
4. Sigur Rós (852)
5. Joy Division (683)
6. James Holden (676)
Het was weer een productief avondje voor mijn met horten en stoten vorderend project om een top-2000 te maken (inclusief linkjes, jaartallen, albums).

MIjn #1 is niet gewijzigd t.o.v. mijn top-100 in het befaamde topic, maar de rest van de podiumplekken wel. Geen Regina Spektor op het podium en nu heb ik daar eigenlijk alweer direct spijt van, ze had op #3 gemoeten i.p.v. #4. Nja, ze gaat het toch niet halen (zeker niet met dit nummer), dus wat extra puntjes voor Radiohead (al betwijfel ik of mijn Radiohead-favoriet een kans maakt).
De Grootste stijger binnen de top-100 (daarbuiten was mijn lijst van vorig jaar vrij willekeurig) is Painting van Atmosphere (nu #42), hoogste binnenkomer is The Blacker the Berry van Kendrick Lamar (#32).
Meest genoteerde artiesten:
1. Regina Spektor (12)
2. Frank Zappa / The Mothers of Invention (11)
3. Joy Division (8)
4. Radiohead (7)
5. Archive & Sigur Rós (5)
Meeste punten per artiest (#1 = 200 punten, #200 = 1 punt):
1. Regina Spektor (1261)
2. Frank Zappa (1021)
3. Radiohead (879)
4. Sigur Rós (852)
5. Joy Division (683)
6. James Holden (676)
Het was weer een productief avondje voor mijn met horten en stoten vorderend project om een top-2000 te maken (inclusief linkjes, jaartallen, albums).
* denotes required fields.