MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2013

zoeken in:
Ik begin met een top 5je:

1. Foxygen - San Francisco
2. The National - Don't Swallow The Cap
3. CHVRCHES - The Mother We Share
4. Vampire Weekend - Ya Hey
5. Chelsea Light Moving - Frank 'O Hara Hit

Verkeerde topic vrees ik. Het gaat hier over albums
Deze zocht je denk ik: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Top 10 Nummers 2013

Oke thanks, dan verplaats ik mijn lijstje!

Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:
Net als in vorige jaren eerst een openingsbod om dan de komende weken nog het een en ander opnieuw te beluisteren en aan het eind eventueel nog wat te schuiven.

Nouja, heel veel viel er ook niet meer te schuiven. Dit wordt hem:

01 (01) Not a Good Sign - Not a Good Sign
02 (03) London Grammar - If You Wait
03 (02) The Gathering - Afterwords
04 (04) Nemrud - Ritual
05 (06) Progenesi - Ulisse: l'Alfiere Nero
06 (05) Pet Shop Boys - Electric
07 (07) Jacco Gardner - Cabinet of Curiosities
08 (08) Holden - The Inheritors
09 (10) Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing (And Other Stories)
10 (---) Fates Warning - Darkness in a Different Light

Met Depeche Modes laatste heb ik het opgegeven.

1. Autre Ne Veut - Anxiety

(afbeelding)

Gemakkelijk drie vierde van de noten op Anxiety lijken enkel en alleen geconstrueerd om de al te serieuze muziekpurist te treiteren. Dat je toch gecharmeerd wordt door deze muziek is dan ook best een perverse gedachte. Je kan gewoon niet omheen de overtuiging die Autre Ne Veut aan de kaak stelt. Wat lijkt op een onbezonnen grap toont stiekem een halsstarrig geloof in een visie. Zijn voorliefde voor lelijke romantiek werkt zo aanstekelijk dat er na verloop van tijd helemaal niets meer aan de hand is. Het creëren van een alternatieve schoonheid vanuit deze hoogst bijzondere uitwerking maakt de muziek van Autre Ne Veut acceptabel, waardevol zelfs. Als viering van de wansmaak verwerkt Anxiety meerdere trauma’s. Mogelijk zadelt het er ook enkele op, maar da’s dan uw probleem.

2. The Knife - Shaking the Habitual

(afbeelding)

De pretentie! Nee, ik hoor het niet. De pretentie, bedoel ik, niet de verrassend romantische protestplaat die The Knife met Shaking the Habitual heeft gemaakt. Ze gaan daar, met hun nek in de wind. Ze hebben het over dingen, en laten dingen horen, ongehoord en nodig te gebeuren. The Knife doet niet alsof, het deelt net indrukwekkend slim en doelgericht een toekomstvisie. In Shaking the Habitual vangen ze wat we niet kennen/willen denken/menen te weten, over muziek en leven. Da’s dan mijn pretentie.

3. James Blake - Overgrown

(afbeelding)

Het lijkt alsof hij weet waar hij mee bezig is, met de onwetendheid nog steeds aanwezig. Zijn verhaal wordt duidelijk, haast kristalhelder, uiteengezet. Rechtlijnig en compleet, nergens onbezonnen. Een strak plan, tot in de puntjes uitgewerkt. Zijn muziek wordt gedirigeerd, tot elk nummer in de plooi valt, ook onderling. Hij is een zanger, meer nu dan een vocalist. Eigenlijk is dit geheel niet te vergelijken met zijn debuut, hoewel het toch heerlijk vertrouwd klinkt. Alsof Overgrown al een lifetime je leven kleurt.

4. Drake - Nothing Was the Same

(afbeelding)

Drake is de heilige drievuldigheid, in de naam van The realest nā˜…ā˜…ā˜…a alive, The furthest thing from perfect en The world’s biggest douchebag. Amen. Maar hij ís dit alles, en Nothing Was the Same is helemaal van hem. Zonder angst zich een spiegel voor te houden. Wat er ook reflecteert. Zijn wereld lijkt ver van alles af te staan, maar als goede Man reikt hij de hand aan ons Adams, Sistine style! De rich kid blues klonken nog nooit zo aannemelijk.

5. inc. - No World

(afbeelding)

Het ene nummer wordt weleens het andere, en net dat gestroomlijnde karakter werkt verheffend. Het tempo en de subtiele wisselingen missen hun effect niet. inc. kan je slurpen en lurken en vervolgens werelden verkennen. Ze hebben een bloedband die enige angsten meteen lam kan leggen en mogelijke twijfels de kop indrukt. Het andere opzoeken wordt minder belangrijk. Op je bek gaan is minder waarschijnlijk. Ze weten exact wie ze zijn en wat ze doen, en daarom werkt no place. Geen hoofdletter die het van de daken hoeft te schreeuwen.

6. Blood Orange - Cupid Deluxe

(afbeelding)

Zelden verantwoord, zijn omgeving absorberend vindt Blood Orange de weg in zijn glossy gedachten en gruwelijke gevoelens. Een breakupsong als Chamakay een rijk tropisch karakter meegeven, het lijkt meer iets voor de eighties, maar bij Hynes steekt het allerminst af. In het vervagen van cheesy keyboardsounds met de hemelse uitslaken van gastzangeres Caroline Polacheck (Chairlift) versmelt een sound tot een gevoel. De ietwat naïef romantische saxofoon tegenover de vage drums en bassen versterkt deze illusie. Een avontuurlijke aanpak die zijn effect niet mist, en toch nergens vreemd of plastiek overkomt. De kleur die eigenlijk het hele album uitslaat.

7. Trixie Whitley - Fourth Corner

(afbeelding)

Gegrond met de traditionele gereedschappen, is het voornamelijk de sobere aanpak die Fourth Corner zijn kenmerkende karakter geeft. Vaak ligt de nadruk op één enkel instrument. Of ze nu voortgestuwd wordt door de drumcomputer, een krachtig gitaarspel de hoofdrol neemt of de strijkers meer naar voor schieten, het complementeert telkens haar plastische stemgeluid en de daarmee gepaard gaande interne stormen. Intiem of een dikke vuist makend, elk nummer overtuigt. Geen doekjes om winden, de sound van Fourth Corner staat gewoon als een huis.

8. Beyoncé - Beyoncé

(afbeelding)

Voor een, gewoon, Beyoncé album beweegt ze zich ver buiten haar comfort zone. Ze is minder, maar daarmee ook meer. Minder prominent, meer vuilbekkend. Ze ontdekt de schoonheid van het kleine, het lelijke zelfs, en trekt zich op de meest stijlvolle manier van niks aan. Genoeg hits, cribs en million dollar bills verdient. Niet dat ze met dit album niet weer wat van dat alles zal verwerven, maar er ligt een andere intentie aan de dag. Een dieper gravend geheel, een visie die voor een betekenisvollere nalatenschap moet zorgen.

9. Janelle Monáe - The Electric Lady

(afbeelding)

Kracht uit het alternatieve en schoonheid in het andere. Ze zoekt het in het verguisde tijdperk der soul. Maakt de sign o’ the times weer begrijpbaar, het gladde smeerbaar tot ver in de toekomst, ongetwijfeld. Funk weer knotsgek en zang zonder grenzen. Het Prince-duet kon niet vadsig genoeg tot Janelle aan nog een paar uitschuivers te buiten gaat. Vadsig genoeg en nog meer. En als je over vijf minuten doof wordt en je kan er nog één song doorjagen is vanaf nu het enige juiste antwoord Dance Apocalyptic!

10. Rhye - Woman

(afbeelding)

Woman is een gevoel. Een zevende hemel, haar doel voor ogen, het ultieme genot. Woman is daar. Voor ons, zichzelf, en de rest. Woman is gevoelig. Beetje zeemzoet, beetje weemoed, maar romantisch bovenal, niet alleen in zijn en doen, ook in zijn kijken naar de wereld. Haar kijken naar de wereld. Zijn kijken naar de wereld... Ze is de sensuele r&b-song, het zachte funkgefonkel, gewichtloze electronica, zij. Perfect geschapen, Woman in balans. De streling, na het gevoelige gekrab. Bloedheet. Vastberaden volgt Woman haar pad. Haar labiliteit verdrinkend in zijn armen. Nog steeds bloedheet. De sleur. De streling. Een sleur om niet te doorbreken.

1. Tamikrest - Chatma
2. Ludovico Einaudi - In a Time Lapse
3. Bassekou Kouyate & Ngoni Ba - Jama Ko
4. Christian Kjellvander - The Pitcher
5. Paul McCartney - New
6. Agnes Obel - Aventine
7. Anoushka Shankar - Traces of You
8. David Bowie - The Next Day
9. Not a Good Sign - Not a Good Sign
10. Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing

De beste platen van 2013!

1. Fish - A Feast of Consequences
Toch wel een enorme verrassing. Niet dat er nog een plaat zou komen van Ome Visch maar meer omdat deze zo goed zo zijn. Nu ben ik een erkend fanboy maar alle recensies zijn unaniem enorm positief en de goede man lijkt weer helemaal terug aan de top van de prog!
2. Orchestral Manoeuvres in the Dark - English Electric
Het album is in de breedte sterker dan de voorganger History of modern. Ook veel coherenter, de glasheldere synths klinken fantastisch! Per luisterbeurt hoor je meer verwijzingen naar het verleden zonder dat het ook maar ergens oubollig gaat worden.Toetspartijen van Souvenir, een moderne Dazzle Ships in The Future Will Be Silent, veel Kraftwerk enkel dan veel en veel warmer en Helen of Troy die een moderne A&M behandeling heeft gekregen. Een heerlijke electronische popplaat met een twist!
3. RanestRane - A Space Odyssey, Part One - Monolith
Fantastisch Italiaans symfonisch album! Voor mij 1 van de grootste verrassingen van 2013. Prachtige sfeervolle symfonische rockopera. Verwacht door dat laatste niet 1 of ander over de top progmetal gebeuren want dat is het zeker niet. Voor mij kwam de ontdekking natuurlijk doordat enkele Marillion leden mee doen. Er komen drie delen, ik kijk nu al naar het volgende deel uit al zal ik nog wel even zoet zijn met dit eerste album. Het is zo'n mooi geproduceerd en gelaagd album.
4. Revere - My Mirror / Your Target
5. Pet Shop Boys - Electric
6. Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing (And Other Stories)
7. Long Distance Calling - The Flood Inside
8. Amplifier - Echo Street
9. Depeche Mode - Delta Machine
10. Blackfield - IV

Ik ben nog niet helemaal zeker, maar momenteel neig ik naar:

1 Holden- The Inheritors
2 Vampire Weekend - Modern Vampires Of The City
3 The Fire! Orchestra- Exit
4. Stuart Warwick - The Butcher's Voice
5. José James - No Beginning No End
6. Deltron 3030- Event II
7. The Drones- I See Seaweed
8. Made To Break- Provoke
9. Pet shop Boys- Electric
10. A$AP Rocky - Long. Live. A$AP

Ik ben er wel uit, op het laatst komen de Acid Mothers de top tien nog binnenstormen met een bak herrie.

1. Bvdub - A Careful Ecstasy
2. Windhand - Soma
3. Progenie Terrestre Pura - U.M.A.
4. Gorguts - Colored Sands
5. Boards of Canada - Tomorrow's Harvest
6. Uncle Acid and the Deadbeats - Mind Control
7. Monoswezi - The Village
8. Alteranima - Stereograms
9. Acid Mothers Temple & The Cosmic Inferno - Doobie Wonderland
10. The Machine / Sungrazer - Split

11. Mountains - Centralia
12. Vorum - Poisoned Void
13. Heidi Harris - Sketch
14. [basementgrrr] - Arrival / Departure
15. Vista Chino - Peace
16. Anthroprophh - Anthroprophh
17. Acid Deathtrip - Acid Deathtrip
18. In Vain - Ænigma
19. Henryspenncer - Saturn
20. Marsen Jules Trio - Présence acousmatique

21. Kadavara - Abra Kadavar
22. Jex Thoth - Blood Moon Rise
23. Kandodo - K2o
24. Kylesa - Ultraviolet
25. Herbcraft - The Astral Body Electric
26. Avatarium - Avatarium
27. Bad Religion - True North
28. Föllakzoid - II
29. Magic Circle - Magic Circle
30. Mannheim - Super-Empowered

1. Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away
2. Arctic Monkeys - AM
3. Radical Face - The Family Tree: The Branches
4. Vampire Weekend - Modern Vampires of the City
5. The National - Trouble Will Find Me
6. Eefje de Visser - Het Is
7. Arcade Fire - Reflektor
8. The Veils - Time Stays, We Go
9. Sigur Rós - Kveikur
10. Kurt Vile - Wakin on a Pretty Daze

Vier keer 4,5 ster, zes keer 4 sterren.

11. Matana Roberts - Coin coin chapter two: Mississippi moonchile
12. Retribution Gospel Choir - 3
13. Lulu Rouge - The song is in the drum
14. Fuck Buttons - Slow focus
15. Jon Hopkins - Immunity
16. Dawn of Midi - Dysnomia
17. Brainbombs - Disposal of a dead body
18. DJ Sprinkles - Where dancefloors stand still
19. Jan Swerts - Anatomie van de melancholie
20. Nils Frahm - Spaces
21. The Ex & Brass Unbound - Enormous door
22. Fire - (without noticing)
23. Pere Ubu - Lady from Shanghai
24. The Field - Cupid's head
25. Spilt Milk - Funeral blues

10. Föllakzoid - II [Sacred Bones Records]

http://united-metal.ru/uploads/posts/2013-01/1359517026_500.jpg

Krautrock à la Neu!, maar dan uit Chili

Kosmische Musik, het lijkt haast voor de hand liggend voor een Chileense musicus. Chili herbergt namelijk enkele van de belangrijkste sterrenwachten en telescopen van de ESO (European Southern Observatory). Een (doorgaans) vierkwartsmaat, voorzien van de nodige synthesizers, gitaargepiel, galm en dat alles hele nummers lang herhaald zijn kenmerkend voor deze krautrockafstammeling. Laat ik daar nou net van houden, mits het goed in elkaar zit, en dat zit het.

Beste nummers:
99 (http://www.youtube.com/watch?v=q-nHP2Xerms)
Pulsar (http://www.youtube.com/watch?v=PBexfpdKShY)

Spotify: II by Föllakzoid on Spotify - open.spotify.com
Musicmeter: Föllakzoid - II (2013)

Mijn toptwintig van 2013 (opvallende afwezigen: Anna Calvi. The Knife en toch ook Jacco Gardner) - veel goede releases, aantal twijfelgevallen.

01. Jon Hopkins – Immunity
02. Lulu Rouge – The Song Is in the Drum
03. Snow Ghosts - A Small Murmuration
04. Agnes Obel - Aventine
05. James Blake - Overgrown
06. Moderat - II
07. London Grammar – If You Wait
08. Oneohtrix Point Never – R Plus Seven
09. Daughter - If You Leave
10. Arcade Fire - Reflektor

11. Boards of Canada – Tomorrow’s Harvest
12. Besnard Lakes - Until In Excess, Imperceptible UFO
13.Goldfrapp – Tales of Us
14. Nosja Thing – Home
15. Sigur Ros – Kveikur
16. Stuart Warwick - The Butcher’s Voice
17. Emiliana Torrini – Tookah
18. Nadine Shah - Love Your Dum and Mad
19. Pantha du Prince & The Bell Laboratory - Elements of Light
20. David Bowie – The Next Day

Aangezien ik lijstjes van anderen, wier smaak ik waardeer, voor tips hanteer, zijn er nog enige kandidaatnominaties die onvoldoende of nog niet heb beluisterd, maar waarvan ik wel wat verwacht:

Bvdub – A Careful Ectasy
Föllakzoid - II
John Grant - Pale Green Ghosts (2013)
Julia Holter - Loud City Song
Mazes - Ores & Minerals (2013)
Janelle Monáe - The Electric Lady
Monoswezi - The Village
Mount Kimbie - Cold Spring Fault Less Youth
Sumie - Sumie
John Talabot – DJ Kicks
Jonathan Wilson – Fanfare

Leuk programma om je toplijst in een collagevorm te presenteren, Topsters:

http://oi44.tinypic.com/24zips9.jpg

Even op de afbeelding klikken om hem beter te zien. Mijn definitieve top 20 zal pas op Oudjaar verschijnen. Eerder zullen er vijf albums die net buiten de boot vielen worden besproken.

Niet om 't een of ander - maar met al die postzegeltjes lijkt het wel op chatroom van een 06-lijn

Omdat ik niets van dat hele Föllakzoid ken, dacht ik: laat ik even het nummer met de meeste voorkeursstemmen proberen...........Wat een ontdekking!

Ik word nu helemaal weggeblazen hier @Pulsar!

Zo, ik denk dat dit 'm wel is:

1. Mark Kozelek & Jimmy Lavalle - Perils from the Sea (2013)
2. Savages - Silence Yourself (2013)
3. Pere Ubu - Lady from Shanghai (2013)
4. Föllakzoid - II (2013)
5. Sarah Neufeld - Hero Brother (2013)
6. Rob Mazurek Octet - Skull Sessions (2013)
7. Fire! Orchestra - Exit! (2013)
8. Grouper - The Man Who Died in His Boat (2013)
9. The Revival Hour - Scorpio Little Devil (2013)
10. Bonnie 'Prince' Billy - Bonnie 'Prince' Billy (2013)

Weeral een fijn jaar. Hoera!

Natuurlijk een zeer voorlopige lijst (uit 20 albums met weinig uitschieters maar ook weinig tegenvallers), ik ben eerst begonnen met de bekende artiesten. Ik verwacht dat er nog onontdekte meesterwerken uit de kast zullen rollen (suggesties zijn steeds welkom).

1. Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away (2013) 4,5*
2. Frank Boeijen - Liefde & Moed (2013)
3. Vampire Weekend - Modern Vampires of the City (2013) 4*
4. Arctic Monkeys - AM (2013)
5. Arcade Fire - Reflektor (2013)
6. The Happy - Guilty Pleasure (2013)
7. Suede - Bloodsports (2013)
8. David Bowie - The Next Day (2013)
9. Pearl Jam - Lightning Bolt (2013)
10. Rod Stewart - Time (2013)

Niet houdbaar binnen de eerste 20 - te wisselvallig en te weinig draaibaar; wel een vermelding voor de Hongarotip.

1. Vampire Weekend - Modern Vampires of the City (2013)
2. De Staat - I_CON (2013)
3. Sigur Rós - Kveikur (2013)
4. Editors - The Weight of Your Love (2013)
5. Pearl Jam - Lightning Bolt (2013)
6. Agnes Obel - Aventine (2013)
7. Boards of Canada - Tomorrow's Harvest (2013)
8. Queens of the Stone Age - …Like Clockwork (2013)
9. The National - Trouble Will Find Me (2013)
10. Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away (2013)

9. Janelle Monáe - The electric lady (suites IV and V) [Bad Boy Records]

http://cdn2.thelineofbestfit.com/media/2013/08/janelle_monae_electric_lady_album-500x500.jpg

Een frisse blend van funk, soul, hiphop, jazz, gospel en meer uit de VS

Het was dit jaar tijd voor alweer deel IV en V van het 'Metropolis'-project van Janelle Monaé (waarschijnlijk het meest bekend van haar bijdrage op F.U.N.'s 'We are young'). In 2008 debuteerde ze met de EP Metropolis Suite I (The chase) om vervolgens in 2010 het meesterwerk 'The ArchAndroid' op te nemen, in samenwerking met o.m. Big Boi (Outkast) en Sean 'Diddy' Combs. Monáe bewijst met deze plaat dat een ecclectische blend van funk, hiphop, soul, pop, rock en zelfs klassiek z'n pretenties waar kan maken. 'The ArchAndroid' behoort waarschijnlijk tot mijn top 50 favoriete platen.

De verwachtingen voor de opvolger waren dus hooggespannen en een teleurstelling ligt dan op de loer. Op 'The electric lady' zet Janelle de samensmelting van genres voort en wat opvalt is dat de plaat toch iets soberder klinkt dan zijn voorganger. De singles 'Q.U.E.E.N.' (met Erykah Badu) en 'Dance apocalyptic' swingen dan wel als vanouds de pan uit, het tempo ligt toch wat lager en ik blijf wat meer op mijn stoel zitten. Zéker als je het vergelijkt met Suite II (het eerste deel van The ArchAndroid). Het lijkt dan ook meer een luisterplaat te zijn geworden, en helemaal geen slechte. Onder meer de samenwerking met Prince ('Give em what they love) vind ik geslaagd. Het klinkt tegelijk erg Prince maar vooral ook erg Janelle (en ik ben helemaal geen Prince-fan. Jammerlijk zijn toch wel de radio-interludes, die de flow van het album een beetje verstoren. Maar ze kunnen desondanks niet voorkomen dat 'The Electric lady' de op 8 na beste plaat van 2013 is.
Janelle mag zich wederom kronen tot 'The queen of pop'.

Beste nummers:
Give em what they love YouTube - Janelle Monáe (Feat. Prince) Givin Em What They Love
Dance apocalyptic YouTube - Janelle Monáe - Dance Apocalyptic [Official Video]
Electric Lady YouTube - Janelle Monae- Electric Lady (Feat.Solange)
Victory YouTube - Janelle Monáe - Victory

Spotify: The Electric Lady by Janelle Monáe on Spotify - open.spotify.com
Youtube: YouTube - Janelle Monáe - Electric Lady (Full Album) (hele album)

Dit wordt 'm zo ongeveer...

1. Holden - The Inheritors (2013)
2. Madensuyu - Stabat Mater (2013)
3. Flying Horseman - City Same City (2013)
4. Laura Marling - Once I Was an Eagle (2013)
5. Kanye West - Yeezus (2013)
6. Darkside - Psychic (2013)
7. Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away (2013)
8. Arcade Fire - Reflektor (2013)
9. The Knife - Shaking the Habitual (2013)
10. Willis Earl Beal - Nobody Knows (2013)

Mjuman schreef:
(quote)

Niet houdbaar binnen de eerste 20 - te wisselvallig en te weinig draaibaar; wel een vermelding voor de Hongarotip.
Ik had het eigenlijk tegen Masimo, maar bij jou wist ik het wel.

8. Kurt Vile - Wakin on a pretty daze [Matador Records]

http://hypetrak.com/images/2013/04/222Kurt-Vile-Wakin-On-A-Pretty-Daze1-e1364836868741.jpg

Achteroverleunslackerrock voor in de zon met een biertje erbij uit de VS

Kurt Vile is, samen met Thee Oh Sees, een van de mooiste ontdekkingen die ik opdeed op Primavera Sound in Barcelona afgelopen mei. In de namiddag speelde hij een uur lang terwijl de zon het aan de Middellandse zee gelegen festivalterrein ruim in licht en warmte voorzag en het publiek zich vochtig hield met een biertje. Dat dat de beste omstandigheden zijn om een Kurt Vile-optreden te genieten bleek wel 6 maanden later.

Omdat Kurt me op PS13 zo goed was bevallen besloot ik zijn albums te beluisteren. Met name zijn nieuwste plaat, en de voorganger 'Smoke ring for my halo' bevielen met erg goed, en heb ik dan ook veelvuldig gedraaid. 'Wakin on a pretty day' mag absoluut tot de beste nummers van het afgelopen jaar gerekend worden. Afijn, die platen waren dik in orde, dus ik besloot hem live te gaan zien in Tivoli, Utrecht. En dat was me een tegenvaller. Het geluid was slecht, Kurt was kneiterlam, het publiek was niet leuk, en de muziek kwam totaal niet uit de verf. Het geroemde gitaargeluid was niet te horen, en dat het publiek het meest uit z'n dak ging bij z'n saaie ballads vond ik tekenend.

Gelukkig gaat het in deze rubriek om de plaat, en komt Kurt ermee weg, want zoals gezegd is dit een van de beste platen van het jaar. Heerlijke achteroverleunrock met gitaarsolo's die lang doorgaan en de karakteristieke zang van Kurt zorgen voor een heerlijk loom, ontspannen sfeer waarbij het is toegestaan om weg te dromen.

Beste nummers:
Waking on a pretty day YouTube - Kurt Vile - Wakin on a Pretty Day
Girl called Alex YouTube - Kurt Vile - Girl Called Alex

Spotify: Wakin On A Pretty Daze by Kurt Vile on Spotify - open.spotify.com

Paap_Floyd schreef:
(quote)
Ik had het eigenlijk tegen Masimo, maar bij jou wist ik het wel.
Mandy?

Ook deze oudere jongere (65) luistert wel eens naar een nieuw album, hoewel mijn smaak niet erg hip is. Voor mij waren de volgende 10 albums de mooiste van het bijna afgelopen popjaar.

1. Van Dyke Parks - Songs Cycled
2. Lobi Traoré - Bamako Nights
3. Jim James - Regions of Light and Sound of God
4. Nadine Shah - Love Your Dum and Mad
5. Steve Earle & the Dukes (& Duchesses) - The Low Highway
6. Bassekou Kouyate & Ngoni Ba - Jama Ko
7. Valerie June - Pushin' Against a Stone
8. Diana Jones - Museum of Appalachia Recordings
9. Jonathan Wilson - Fanfare
10.Josh Ritter - The Beast in Its Tracks

@iedereen die lijstjes post met omschrijvingen: dit is zo leuk om te lezen! Hulde voor het moeite doen.

DjFrankie (moderator)
De top 25 van 2013 is af

1. The Boxer Rebellion - Promises
Eindelijk doorgebroken bij het grote publiek, en volkomen terecht, Diamonds is voor mij ook de single van het jaar.
2. Exit Calm - The Future Isn't What It Used to Be
De galm van Exit Calm klinkt live ook geweldig heb ik dit jaar mogen ervaren. Aanwinst voor de rockmuziek deze band.
3. Föllakzoid - II
Hypnotiserende psychedelische krautrock, echt een complete trip dit album, hoop dat ze snel weer terugkomen naar Nederland.

4. Placebo - Loud Like Love
Als vanouds rockt dit heerlijk weg, beter als zijn voorganger.
5. The Black Angels - Indigo Meadow
Ook de zwarte engelen brachten weer een album uit, in het begin moest ik wel even wennen deze was wel erg toegankelijk, maar hij begon te groeien en is toch heerlijk om te luisteren.
6. CHVRCHES - The Bones of What You Believe
Popmuziek maar zo aanstekelijk en lekker, als je van die stem van Lauren Mayberry houdt is dit voor jouw een topper.
7. Peace - In Love
Niet doorgebroken onbegrijpelijk deze hype van NME vind ik volkomen terecht, catchy pop/rock die lekker in het gehoor liggen.
8. Decades - Decades
Post-punkers uit Canada, erg goed debuut zonder de vergelijing te gebruiken met andere bands. Decades is gewoon goed.
9. Skeleton Hands - Gone
Darkwave en ook een bijzonder debuut, voor de liefhebbers van dit genre een must.
10.The Black Heart Rebellion - Har Nevo
Belgische rockers voorheen metalboys. Uitzonderlijke kwaliteit dat helaas ook niet is opgepikt door een groter publiek.

11 Jacco Gardner - Cabinet of Curiosities
12 Splashh - Comfort
13 Daughter - If You Leave
14 Savages - Silence Yourself
15 Parquet Courts - Light Up Gold
16 Vampire Weekend - Modern Vampires of the City
17 Miles Kane - Don't Forget Who You Are
18 Disappears – Era
19 The National - Trouble Will Find Me
20 Tropical Popsicle - Dawn of Delight
21 Mister and Mississippi - Mister and Mississippi
22 The Joy Formidable - Wolf's Law
23 Cults - Static
24 Girls Names - The New Life
25 Soror Dolorosa - No More Heroes

Grootste afknapper zijn The Knife, Mary-Onettes en toch ook wel Arcade Fire

Zoiets, dan maar. Een top-25:

1. Jagwar Ma – Howlin
2. Pet Shop Boys – Electric
3. Coma – In Technicolor
4. Kavinsky – OutRun
5. Classixx – Hanging Gardens
6. Factory Floor – Factory Floor
7. Parquet Courts – Light Up Gold
8. Disclosure – Settle
9. Elephant Stone – Elephant Stone
10. Boards of Canada – Tomorrow’s Harvest

11. Arcade Fire - Reflektor
12. Foxygen - We Are the 21st Century Ambassadors of Peace & Magic
13. John Grant - Pale Green Ghosts
14. David Bowie - The Next Day
15. Jon Hopkins - Immunity
16. Daft Punk - Random Access Memories
17. Moderat - II
18. Rhye - Woman
19. My Bloody Valentine - m b v
20. Trentemøller - Lost

21. Miles Kane - Don't Forget Who You Are
22. Karl Bartos - Off the Record
23. Holden - The Inheritors
24. Mathew Jonson - Her Blurry Pictures
25. Neon Neon - Praxis Makes Perfect

Top 5 ben ik uit:

1. The National - Trouble Will Find Me
2. Arcade Fire - Reflektor
3. The Veils - Time Stays, We Go
4. Jacco Gardner - Cabinet of Curiosities
5. Justin Timberlake - 20/20 Experience part I

Gast
geplaatst: vandaag om 08:58 uur

geplaatst: vandaag om 08:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.