MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Rob's hiphop top 500 Pt. IV

zoeken in:
Mystikal - Danger

Rhythm & Poetry schreef:
Vinden jullie mij niet meer lief of zo?

Nee, ik heb anatidaephobia.

380. B. Dolan – Marvin
379. Non-Prophets – Damage
378. Illogic – Stand
377. Dr. Dre - Lil' Ghetto Boy
376. Snoop Dogg - Who Am I (What's My Name)?
375. The D.O.C. - It's Funky Enough
374. Bonobo – Black Sands
373. Blockhead - Insomniac Olympics
372. RJD2 – Ghostwriter
371. Kendrick Lamar - m.A.A.d city

Ik houd van opdelen en blokjes. Ik houd meer van thee. Maar opdelen in blokjes doet mij ook altijd deugd. En nu heb ik dus een update opgedeeld in blokjes. Zo ben ik begonnen met een undergroundblok. Teksten staan centraal. En natuurlijk interessantdoenerij. Dan kom je al snel uit bij B. Dolan, Sage Francis en Slug (gastbijdrage Illogic). Nou. Toen kwam er een blokje met meer van die echte, echte hiphop. Zo uit die jaren 80 en 90. En met zo'n funky vibe. Nou ja. Dat waren dus Dr. Dre en consorten. Daarna was de inspiratie een beetje zoek. En bedacht ik mij dat instrumentaal nog wel goed te doen was. Dus ik zoeken naar Blockhead, Bonobo en RJD2. En raad eens? Gevonden! Omdat ik blokjes van drie deed, hield ik ruimte voor één nummer over. En dat is dan Kendrick Lamar geworden.

Marvin en Stand

10 heuse voldoendes!

450. Edan - I See Colours

Deze update verdiende ik, aldus Rob. Dat gaan we dan (let op de subtiel verwerkte artiestennaam in deze zin) nu horen. Dit klinkt een beetje psychedelisch, vooral door het refreintje. Even wennen, maar ik vind het wel een intrigerend nummertje. 7,5. Nee, doe trouwens maar 8.

449. Mr. Lif - Because They Made It That Way

Als Mr. Lif niet in de achtbaan durft, is Mr. Lif lafjes. En als hij een tegen het raam gevlogen lijster met veel zorg weer oplapt, is hij Mr. Lief. Mr. Lif. Mr. Lof. Mr. Z$m. Vage tekst dit. 7.

448. MF DOOM - Doomsday

Het einde van de wereld liep eind vorig jaar helaas uit op een gigantische mislukking. Dat ze daar eens Kamervragen over stellen! Heeft MAS zichzelf eigenlijk vernoemd naar het masker van MF DOOM. 7-.

447. Jedi Mind Tricks - On the Eve of War

Jedi Mind Tricks vind ik zo ongeveer de meest toegankelijke hiphop die er bestaat. Op het eerste gehoor bijna altijd geweldig door met name de pakkende beats. Gevaar is wel dat het wat gaat vervelen. Ik vind trouwens dat ze betere hebben. 7.

446. Blackalicious - Deception

Ik was bang dat het beluisteren van dit nummer op een enorme teleurstelling uit zo lopen. Maar dat viel gelukkig erg mee. Bijna net zo'n sympathieke flow als Del en nog een meezinger ook! 8.

445. Sage Francis - Sea Lion

Sage Francis vind ik leuk. Leuker zelfs dan Will Oldham, alias Bonnie 'TAFKAP' Billy, die hier een refreintje komt zingen. Daarom vind ik de twee andere uitschieters op A Healthy Distrust (Escape Artist en Slow Down Gandhi) nog iets beter. Toch een 8+.

444. Buck 65 - Shutterbuggin'

Buck 65 is duidelijk minder dan Deltron 3030. En duidelijk meer dan 2Pac. En duideliijk evenveel als Eiffel 65. Verschil is wel dat hij niet Blue (Da Ba Dee) is. Buck 65 rapt trouwens wel een beetje als Dinand van Kane. Maakte die ook maar hiphop . Overigens heb ik na dit nummer geluisterd te hebben ook nog een nuttige bijdrage aan MuMe geleverd. Buck 65 is op dit album ineens Amerikaan in plaats van Canadees. Correctie ingediend. 7.

443. Murs - Yesterday & Today

Fijn dat ik deze update verdiende, want ik ga er weinig lelijks over zeggen. Ook Murs vind ik wel een fijne rapper. In de vorige R&P-lijst stond God's Work en dat is een heerlijk nummer. Hier ligt de beat me iets minder en werkt Murs bovendien iets minder hard. 7-.

442. Shad - Yaa I Get It

Een erg drukke en chaotische beat. Dat werkt op zich wel aardig, alleen gaat die sample die vermoedelijk iets van 'Yaa' zegt me nogal tegenstaan. Al met al een mindere track in deze update. 6+.

441. Y Society - Don't Do It

Ja, beste Rob, wat is dit nu weer... I Don't It is raar Engels, maar het staat hier wel als titel. Maar bij het clipje staat Don't Do It en dat zingen ze ook. Verder ergert dit me geen moment maar vind ik het ook nergens echt boeiend. Doe maar een 6.

Nog iets over de kapsels van Mr. Lif en Murs te vertellen?

Nee. Alleen vroeg ik me af of Buck een jongen of een meisje is...

Nummers 375 t/m 377 staan toch wel veel te laag. Maar dat weet je zelf ook wel. D.O.C. mag wel richting top 20. Daar staat hij ook in die super goede lijst van mij.

Ze staan waar ze staan.

Lukas schreef:
Nee. Alleen vroeg ik me af of Buck een jongen of een meisje is...

Als ze een meisje was had ze wel Puck geheten.

Rhythm & Poetry schreef:
(quote)

Als ze een meisje was had ze wel Puck geheten.

Nee. Als hij over het ijs gleed, dan had hij waarschijnlijk al Puck geheten.

Dan had hij als Puck gelegen.

370. Nujabes - Feather
369. Viktor Vaughn - Let Me Watch
368. The Pharcyde – Drop
367. Del the Funky Homosapien ft El-P - Offspring
366. Compton’s Most Wanted - This Is Compton
365. Dälek - Culture for Dollars
364. Brother Ali – Rain Water
363. Danger Mouse & Jemini - Omega Supreme
362. Dark Time Sunshine – Primor
361. Substantial - Cim

Het is eigenlijk al wel pijnlijk duidelijk geworden. Er zit nog een te grote rugzakdrager in mij om mijn updates vol te gooien met de heerlijke mainstreamhits. Deze update is toch wel vrij pijnlijk. Natuurlijk: Compton's Most Wanted heeft die vergelijkbare swag, maar voor acts als Dälek en Dark Time Sunshine alleen al zou ik mij kapot moeten schamen. Maar dat doe ik lekker niet, want het is heerlijke muziek. Denk niet in hokjes, voor je het weet ben je een stemmer. Geniet in plaats daarvan, van de heerlijke abstracte muziek. De moeilijke teksten en de rappers die een moeilijk leven leven.

Let me Watch van Viktor Vaughn is een sterk nummer. Bijna net zo goed als Let me Watch van Nujabes.

O. Het moet Feather zijn. Grapjas.

Iets mindere update, R&P. Iets minder. Gaaf dat Dark time Sunshine er tussen staat (P.O.S. ). Nummer van Ali en Substantial vind ik niet heel bijzonder. Wel hoort Drop zo'n 300 plaatsen hoger (of lager) te staan.

Ik vind het de beste update tot nu toe.

360. Ludacris ft. T.I. - Wish You Would
359. Cannibal Ox - Pigeon
358. Company Flow - 8 Steps to Perfection
357. Big K.R.I.T. - Glass House
356. Gang Starr - Take It Personal
355. J-Live - The Best Part
354. Non Phixion - Strange Universe
353. P.O.S - Bleeding Hearts Club (MPLS. Chapter)
352. Reef the Lost Cauze - The Sound of Filadelfia
351. Wu-Tang Clan - Wolves

Het was weer tijd voor wat mainstreammuziek. En Ludacris is mogelijk een van de grootste bazen. En dan kunnen jullie wel weer gaan zitten haten. Maar het is mijn top 500. Niet die van jullie. Begin er zelf een. Nou. Dat is er ook weer uit. Big K.R.I.T. zorgt ook nog voor die mainstreaminvloeden. En de rest is best backpack. Dus. Vandaar. Wat oldschool shizzle van Gang Starr, van toen ze nog goed waren. Wat rauwe hiphop van Non Phixion en de Clan. Beetje van dittem en van dattem. WEG INSPIRATIE. O ja. Ik weet dat je Filadelfia helemaal niet zo schrijft. Hihi. DONDERSTENENALERT.

Wie checkt dit topic eigenlijk?

Ik check deze shit dagelijks, maar alleen omdat je anders in nog meer topics gaat spammen.

Maar serieus. Best leuke update. Niet je beste, maar ook niet je slechtste. Gewoon aardig dus.

Morgen weer een update van het hoogste niveau.

Pigeon is het hoogste niveau.

Ik check ook elke dag hoor Iets mindere update inderdaad, maar mogen niet klagen.

350. Dessa – Matches to Paper Dolls

Vrouwen die rappen. Het is gewoon geen succes. Zo nu en dan springt er echter wel een nummer in het oor. Waaronder deze track van Dessa. Toevallig de enige goede femcee. Ook de beat helpt een heerlijk handje mee.

349. Atmosphere – Godlovesugly

Geweldige teksten weer van Slug. Zo van: "Ik draag mijn ringen als Yuri van Gelder, na twee glazen whiskey zie ik niet meer helder." En dat iedereen dan ook meezingt. Banjo.

348. Jedi Mind Tricks – Genghis Khan

And so you see, children, Genghis Khan was a "Mongol," not to be confused with a "mongoloid" like the actor, Nicholas Cage.

347. Edan – Making Planets

Edan speelt op dit nummer voor god en maakt allemaal planeten. Ik houd van mars, maar liever eet ik snickers.

346. N*E*R*D – Lapdance

Nog meer dan van snickers houd ik van roze koeken en thee. En daar heb ik graag een lapdance bij om het straat te houden.

345. R.A. the Rugged Man - Crazy Man (Straitjacket Remix)

Dit doet mij denken aan die ene keer dat ik bij de psychiater zat. Hij zeggen dat ik een gekke jongen was. Ik naar Maarten kijken die naast mij zat. De psychiater bleef mij aankijken. Ik zweten. Maarten zat helemaal niet naast mij. Hoi Maarten.

344. Danny Brown – 30

Ouder dan 29, maar jonger dan 31. Dat zou Lukas dan zeggen.

343. Drake - Marvins Room / Buried Alive

O, maar Drake is toch een fokking popzanger. Huilen!

342. Outkast - Skrew It on the Bar-B

Met Raekwon. Die ene rapper van Wu-Tang Clan. Niet die andere. Lekker rappen.

341. Jay-Z - Dead Presidents II

Hier rapt Jay-Z over dode presidenten. Dat deed hij eerder ook al. Daarom is dit de tweede versie blijkbaar. Net als die wereldoorlogen. Heb je er ook twee van.

panjoe (moderator)
Leuk weer om te checken, deze lijst . Voor sommige van deze nummers maak ik een diepe buiging, maar ik heb ondertussen wel een achterstevoren aangetrokken toque aan zodat ik niet door bepaalde andere nummers (of de lage notering van nummers als Pigeon, Feather, Offspring, Making Planets, Black Sands, Drop, Insomniac Olympics, 8 Steps) verkracht word. Ik krijg van dit topic de neiging om te gaan praten als mijn ex: Ik hou van je. Ik haat je. Masterlijk topic. Kuttopic. Bazentracks. Meuk. Leuk. Stom. Maar je kent het gezegde: de oneven uitspraken tellen het zwaarst. Respect. Ik ga slapen.

Ik check je topic ook nog steeds. Zitten erg veel toffe dingen tussen, hoewel sommige dingen inderdaad wel erg laag staan. Laatste update is weer erg fijn. Genoten van Outkast, Jay-Z, Edan en Atmosphere. Maar Skew (en niet Skrew ) It on the Bar-B had van mij wel een stuk hoger gemogen. Want fuck wat flowt iedereen strak op die track.

Ward schreef:
Maar Skew (en niet Skrew ) It on the Bar-B had van mij wel een stuk hoger gemogen. Want fuck wat flowt iedereen strak op die track.

ongelofelijk.

Nou maak de volgende keer wel een lijst op volgorde. Want DP II op 341 hihi..kan niet he.

Je ziet dat ik het tegendeel bewijs.

340. A Tribe Called Quest - Sucka Nigga
339. Frank Ocean – Pink Matter
338. Aesop Rock – Coffee
337. Common – The 6th Sense
336. CunninLynguists – Hourglass
335. DANGERDOOM – Old School
334. Wu-Tang Clan - Protect Ya Neck
333. Killer Mike – A.D.I.D.A.S.
332. Pete Rock & C.L. Smooth - For Pete's Sake
331. De La Soul - Ego Trippin' [Part Two]

Weten jullie waar het weer eens ontzettend tijd voor werd? Voor een update. En wat is de helft van 666? Inderdaad, 333. En wie staat er op 333? Killer Mike. Kil 3. Ler 3. Mic. 3. 333. De helft van 666. En verder in de lijst een beetje de bekende en grote namen met sterke tracks (en uiteraard nog niet de beste nummers van de diverse groepen, daarvoor staan ze nog te laag). En ik denk ook wel weer voor ieder wat wils. Van die soulvolle shizzle tot en met die rauwe hipperdehopyoudontstop.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:27 uur

geplaatst: vandaag om 15:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.