MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1000 nummer 1 hits uit de vorige eeuw

zoeken in:
234. The Human League - Don't You Want Me (1981)

Nummer 1 in BE (1 week), UK (5 weken) en US (3 weken).

Niet slecht geboerd voor de vierde single van het album Dare.
Een groep die de Britse synthpop op de wereldkaart wist te zetten.

The Human League, prima bandje uit de jaren ' 80
Heb enkele platen van ze maar de hitsingles springen er toch wel tussen uit....
(o.a. deze, The Lebanon en Human)

8.0

7,5,Ik heb deze nog ooit als maxi single gekocht.

232. Bing Crosby - White Christmas (1942)
Natuurlijk een overbekend en honingzoet kerstnummer maar het kan altijd in deze periode.
Cijfer: 7

233. Harry Belafonte - Mary's Boy Child (1957)
233. Boney M - Mary's Boy Child - Oh My Lord (1978)
Dit geldt in mindere mate voor het nummer van Harry Belafonte, de versie van Boney M is ook niet onaardig.
Cijfer: 7 / 6,5

234. The Human League - Don't You Want Me (1981)
De grootste hit van één van de populairste synthipopbands al was hun succesperiode van vrij korte duur. Maar dit is een erg aanstekelijk en dansbaar synthipopnummer.
Cijfer: 8,5

Harry Belafonte- Mary's Boy Child

Liefelijk kerstlied en mierzoet. Mooi gebracht door Belafonte. Wel wat aan de lange kant. (6,3)

Boney M- Mary's Boy Child

Beduidend eigentijdser en wat sprankelender in tempo. Op de typerende Boney M manier gedaan. Toendertijd ook aangeschaft. (6,5)

The Human Leaque- Don't You Want Me

Doorbraakhit en in zekere mate onvergetelijk omdat het zo herkenbaar is. Van de zang heeft deze groep het nooit echt moeten hebben, maar als totaalpakketje klopt het wonderwel. (7)

Cured
HB: 4
BM: 3
HL: 6,5

235. The Everly Brothers - Cathy's Clown (1960)

Nummer 1 in UK (8 weken) en US (5 weken).

Ik vind het op de samenzang na eigenlijk niet zo'n best nummer.
Een beetje gemaakt, met die houterig marcherende clown in het arrangement.

Maar vandaag wel gepast als eerbetoon.

The Everly Brothers- Cathy's Clown

Liedje is van het type lichtgewicht. Maar de samenzang is kenmerkend en daardoor stijgt het ook wat in kwaliteit. (6,7)

R.I.P Phil Everly.

235. The Everly Brothers - Cathy's Clown (1960)
Toch één van hun beste songs, in de jaren 1957-1962 waren Everly Brothers top, nadien werd het een stuk minder. Hun magische samenzang is hun grootste troef. R.I.P. Phil Everly.
Cijfer: 9

Cured
7,5

236. Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water (1970)

Nummer 1 in UK (3 weken) en US (6 weken).

Tijdloos nummer dat vocaal gedragen wordt door honingpot Garfunkel,
en net als hij ons op zijn vleugels dreigt verloren te vliegen in de wolken,
zet de pientere Simon de luisteraar weer met beide voeten op de grond.

In de Benelux was het de condor in plaats van de zwaan of spreeuw die het duo tot op 1 bracht.

8.0

Nog een 8.5 voor Cathy's Clown.

236. Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water (1970)
Erg sfeervol en romantisch, de stemmen van dit legendarische duo vind ik (net als Everly Brothers) fantastisch.
Cijfer: 9,5

Simon and Garfunkel. Wat mij betreft de mooist samenzingende stemmen. Overstijgen hun voorbeelden Don and Phil. In dit nummer is het vooral Art en weinig samenzang, maar wel een prachtige song. 9 punten.

Cured
7

237. Chicory Tip - Son of My Father (1972)

Nummer 1 in BE (1 week) en UK (3 weken).

Moog synthesizer in een glamrock jas.

Simon & Garfunkel- Bridge Over Troubled Water

Mooie overgang van The Everly's naar dit duo, die zeker beïnvloedt zijn door Phil en Don.
Met die verstane dat Paul Simon tekende voor alle songs en in alle decenia die er op volgde als soloartiest aan de weg bleef timmeren. (in veel mindere mate Art Garfunkel.)
Die dit beladen stuk overigens naar grote hoogten zingt. Paul Had het zelf willen doen, maar zijn partner stond erop dit te brengen. Geen verkeerde keuze. Klassieker. (8,8)

Chicory Tip- Son Of My Father

Niemendallerig, maar wel enigszins leuk door de toevoeging van de Moog. Verder lijkt alles een beetje bij elkaar gejat en hoor ik vooral T-Rex doorschemeren. ( 5,7)

237. Chicory Tip - Son of My Father (1972)
Dit moet zowat het eerste synthipopnummer in de hitlijsten zijn al neigt het inderdaad ook naar glamrock door het ritme. Het is weliswaar jeugdsentiment maar het blijft een erg aanstekelijk nummer.
Cijfer: 8

238. Baccara - Yes Sir I Can Boogie (1977)

Nummer 1 in BE (5 weken), NL (3 weken) en UK (1 week).

Soft-erotische discoklassieker met Spaanse tongval.

Kan het me allemaal nog herinneren.....jeugdsentiment.
Vooral mijn vader kon dit wel waarderen
In 10 maanden tijd 5 hits ( twee nummers behaalde de eerste plaats) en daarna was het al afgelopen met ze.
Beetje fout natuurlijk maar wel lekker.....

7

Cured
3

Baccara- Yes Sir I Can Boogie

Tja...... Soms zeggen mensen tegen mij; Ik luister niet meer naar de Top 40, wat een troep. De muziek van vroeger was veel beter.
Ik probeer dat wel eens te nuanceren. En prompt plaats dazzler deze joekel van een hit uit 1977.

Mooie dames met temperament, ziet er visueel allemaal smaakvol uit.
Maar voor de rest is het eigenlijk erg slecht. Er wordt niet zo'n klein beetje vals gezongen en muzikaal is deze Eurodisco zo kitscherig als de pest.
Is Boney M bij wijze van spreken nog heilig bij. Er werd in ieder geval zuiver gezongen.( al waren het er maar 2 die echt zongen.)

Cijfer: 2,4

Gast
geplaatst: vandaag om 18:46 uur

geplaatst: vandaag om 18:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.