MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Wekelijks: de singles top 20 van 50 jaar terug

zoeken in:
1967 - week 12

12 11 AW
01 01 06 The Beatles - Strawberry Fields Forever / Penny Lane #2
02 02 07 Johnny Cash & June Carter Cash - Jackson
03 03 05 Jefferson Airplane - Somebody To Love
04 06 03 Marianne Faithfull - Is This What I Get For Loving You
05 15 02 The Byrds - My Back Pages
06 04 11 The Doors - Break On Through #2
07 05 11 The Walker Brothers - In My Room
08 07 15 The Velvet Underground - Sunday Morning #2
09 08 12 The Byrds - So You Want To Be A Rock 'N Roll Star
10 09 04 Johnny Thunders/Ruby Winters - Make Love To Me

11 10 10 Tim Buckley - Aren't You The Girl
12 11 09 The Turtles - Happy Together
13 12 08 The Lovin' Spoonful - Darling Be Home Soon
14 13 16 The Monkees - I'm A Believer #1
15 14 10 Rolling Stones - Let's Spend The Night Together
16 ** 01 Michel Polnareff - Ta Ta Ta Ta
17 16 20 The Creation - Painter Man #1
18 17 18 The Kinks - Dead End Street #1
19 18 14 The Cyrkle - I Wish You Could Be Here
20 19 13 The Seeds - Mr. Farmer

Justus18 schreef:
Sinds enige tijd zitten Franstalige nummers bij mij behoorlijk in de lift, maar ik wil even off topic:
Dit doet mij denken aan een persoonlijke ervaring uit de zomer van 1974, waarbij ik met matige kennis van de Franse taal voldoende passie en dramatiek heb ondervonden.
Dit is allesbehalve off topic. Voor een mooi verhaal moet altijd plaats zijn en bovendien komt de "summer of love" er aan. En voor de summer of love van 1967 waren we of nog niet geboren of te jong.

heicro schreef:
28 januari 1967 week 04 Al dansend met een bloedmeisje inclusief echte borsten i.p.v. wattenbolletjes begonnen we te zoenen op deze liedjes. Dat was natuurlijk een sensationele ervaring. Twaalf jaar oud waren we en stapelverliefd.
Op heicro misschien na dan maar die was met 12 jaar er dan ook wel heel vroeg bij.

Justus18 schreef:
Als 11-jarige kreeg ik de aandacht van een ongeveer even oud Frans meisje van dat gezin. Hoewel we elkaar niet verstonden speelden we met elkaar.
Zo vroeg was ik er nog niet bij. Op die leeftijd speelde ik hooguit "bij" meisjes en niet "met" meisjes. Dat duurde ook nog wel even.
Sommigen zijn er blijkbaar vroeg bij, en anderen zijn duidelijk wat later, of niet luigifort?
Mooie weeklijst trouwens met alleen maar Franse binnenkomers.

Mijn "summer of love" was 10 jaar later, 1984. Ik leerde haar kennen in Zuid-Frankrijk. Ze was serveerster in een restaurant. Sommige Franse woorden zoals restaurant kan je goed gebruiken met een matige kennis van de Franse taal.

Justus18 schreef:
De vaders zullen zich gedwongen hebben gevoeld om met elkaar in contact te komen. Kennelijk werd het allemaal als onschuldig bevonden, want we kregen de uitnodiging om bij hun in de caravan de finale van het WK te zien.
Maar Nederland had eigenlijk helemaal niet mogen deelnemen. Ze hadden in de allerlaatste kwalificatiewedstrijd in 1973 moeten verliezen van België. Die scoorden een loepzuiver doelpunt. Maar de scheidsrechter hielp Nederland met buitenspel. Nederland ging op doelsaldo toch naar het WK.

Toevallig was er in 1984 het EK voetbal in Frankrijk. Daar deed Nederland niet mee.
Maar Nederland had eigenlijk wel moeten deelnemen. Ze hadden in de allerlaatste kwalificatiewedstrijd in 1983 lijdzaam moeten toezien hoe Spanje won van Malta met 12-1. Iedereen hielp Spanje aan die overwinning, de scheidsrechter maar ook de Maltezers. Spanje ging op doelsaldo toch naar het EK.

In exact dezelfde week in 1983 dat Spanje het EK haalde leerde ik een liedje kennen dat geheel onterecht niet de Nederlandse top 40 haalde:
LucM schreef:
Tipparade: week 51 van 1983.
29. Rob De Nijs - Bo
Rob De Nijs paste goed in de Nederpopgolf maar dit nummer werd onterecht geen hit. Mooie zang en tekst die blijft hangen en gepaste arrangementen die net niet te glad zijn.
Cijfer: 8
LucM schreef:
Top-40: week 10 van 1967.38. De Heikrekels - Waarom Heb Jij Me Laten Staan
Het zou in Nederland de grootste hit van 1967 worden en 50 jaar later vraag ik nog steeds: waarom?
Cijfer: 3,5
Helemaal eens met LucM. In 1967 vroeg je bij sommige Nederlandstalige nummers af waarom wel? In 1983 vroeg je bij sommige Nederlandstalige nummers af waarom niet?

Mijn Française heette Adeline. Maar met mijn autistische inslag was ik beter in het onthouden van songtitels dan van namen. Ik noemde haar Aline. Naar dat prachtige liedje van Christophe uit 1965. Bovendien was ze ook nog geboren in 1965 dus dat liedje paste wat mij betreft perfect.

Zij vond dat niet zo'n goed idee en verwees mij naar "Ballade Pour Adeline". Een draak van een instrumentaal pianonummer van Richard Clayderman uit 1976. Mierzoete muzak.
Maar dankzij Adeline is dat sinds 1984 wel een guilty pleasure van mij.
heicro schreef:
Oubolligheid is troef bij Somethin' Stupid van Nancy Sinatra and Frank Sinatra, maar ik verklap dat dit stiekem mijn guilty pleasure is.
Toch benieuwd of hier ook een verhaal aan hangt.

Marzipaintree schreef:
Ik kan uit eigen ervaring met een Française stellen dat je ook met matige kennis van de Franse taal voldoende passie en dramatiek kan ondervinden.
Adeline was heel mooi. Uiterlijk had ze veel weg van BB. In de jaren 60 een heel bekende afkorting, er zijn veel liedjes over haar maar ook door haar gemaakt. De passie hoef ik dan ook niet uit te leggen.
Innerlijk was ze heel erg BBB. Ze was heel snel Bang, Boos en Bedroefd. Relatief kleine dingen werden al heel snel een groot drama. En om emoties te ervaren hoef je geen Frans te kennen.

Ik was geneigd haar daarom Adrenaline te noemen. Een stresshormoon. Sommige Franse woorden zoals Adrenaline kan je beter niet gebruiken met een matige kennis van de Franse taal.
Daarom noemde ik haar naar het liedje van Rob de Nijs maar Bo. Dat vond ze wel meer dan prima.

Justus18 schreef:
Mijn vader hield niet van voetbal, maar die wedstrijd (vooral het begin en de dramatische afloop) staat nog altijd op mijn netvlies.
Adeline hield niet van voetbal maar we hebben samen de EK finale 1984 bekeken in het restaurant. Frankrijk tegen Spanje. We waren allebei heel duidelijk voor Frankrijk. En ze wonnen, volkomen terecht.

En we vonden allebei dat over 4 jaar Nederland eens een keer aan de beurt moest zijn.
"Inch Allah" oftewel "Si Dieu veut" oftewel "Als God het wil".
En zo geschiedde.

Wij speelde nog één keer onze eigen Grande Finale. Frankrijk - Nederland. Met veel passie in het begin en drama aan het eind.
Ik vertrok daarna naar Nederland. Het weer was ook nog omgeslagen.
Of zoals Christophe het zo mooi uitdrukte: "Dans cet orage, elle a disparu".
Het was mooi geweest.

Mijn lijst was duidelijk later KP
Nee zelfs de 2nd summer of love van 1988/89 kwam voor mij wat betreft de meisjes nog wat te vroeg

Later met lijstjes en meisjes dat zit gewoon in je.

De gezamenlijke weeklijst van week 12:

01 (01) The Beatles - Penny Lane/Strawberry Fields Forever 147 - 146
02 (03) Jefferson Airplane - Somebody To Love 97 - 91
03 (02) The Four Tops - Bernadette 94 - 100
04 (09) Pink Floyd - Arnold Layne 71 - 50
04 (18) The Byrds - My Back Pages 71 - 25
06 (04) The Turtles - Happy Together 68 - 79
06 (05) The Four Seasons - Beggin 68 - 68
08 (06) Johnny Cash & June Carter Cash - Jackson 58 - 63
09 (12) Rita And The Tiaras - Gone With The Wind Is My Love 43 - 43
10 (07) The Lovin' Spoonful - Darling Be Home Soon 39 - 57
11 (10) Aretha Franklin - I Never Loved A Man (The Way I Love You) 35 - 46
12 (11) The Doors - Break On Through (To The Other Side) 33 - 44
13 (08) Tommy James and the Shondells - I Think We're Alone Now 30 - 51
14 (16) The Byrds - So You Want To Be A Rock 'N' Roll Star 28 - 32
15 (14) Desmond Dekker & The Aces - 007 (Shanty Town) 25 - 35
15 (17) Martha and The Vandellas - Jimmy Mack 25 - 27
15 (**) Jimi Hendrix Experience - Purple Haze 25 - 18
18 (20) Tony Galla And The Rising Sons - In Love 24 - 24
18 (**) The Litter/The Electras - Action Woman 24 - 20
20 (14) The Spencer Davis Group - I'm a Man 23 - 35

Exit:
The Rolling Stones - Ruby Tuesday/Let's Spend the Night Together
The Velvet Underground - Sunday Morning
Arthur Conley - Sweet Soul Music

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/64/PurpleHaze-GermanSingle.jpg

De weeklijst wat later dan verwacht en ik houd het ook wat kort, aangezien ik net pas thuis ben na een vrije middag met film, een etentje en een lange avondwandeling. Die bracht ons o.a. langs de Rotterdamse mini-wijk, Heliport, waar in de jaren na de Tweede Wereldoorlog een helikopterhaven was vanwaar je bv. naar België kon vliegen.

Maar belangrijker in deze context: in 1967, toen het helikopterpersoonsverkeer niet meer vloog, stond hier tijdelijk Ahoy en werd er het Hippy Happy Festival georganiseerd. En daar traden toen onder andere de Pink Floyd (een van de grote stijgers) en Jimi Hendrix (de hoogste nieuwe binnenkomer op). Dat moet geweldig zijn geweest voor degenen die erbij waren...

Hendrix' Purple Haze vind ik zelf niet zo goed als Hey Joe, maar is toch wel een fijne energieke plaat. De garage-cover van Iggy Pop van ergens halverwege jaren '80 heeft wel mijn voorkeur.

De liefhebbers van garagerock zitten ook goed met 'Action Woman', de signature song van The Litter. Dit was hun debuutsingle en ook gelijk hun grootste succes.

De klapper van de week (My Back Pages) ontbreekt overigens alleen bij Justus18, maar ik verwacht dat deze desondanks de 100 punten wel moet kunnen gaan halen.

Justus is nog bezig met de frontpages

Be sure to wear a flower in your hair deze zomer KP voor het 50 jarig jubileum

Marzipaintree schreef:
Mijn Française heette Adeline. Maar met mijn autistische inslag was ik beter in het onthouden van songtitels dan van namen. Ik noemde haar Aline. Naar dat prachtige liedje van Christophe uit 1965. Bovendien was ze ook nog geboren in 1965 dus dat liedje paste wat mij betreft perfect.

Bekende naam. Ik koppelde de mijne (al is het nooit echt wat geworden) aan Sweet Adeline van Elliott Smith. Wellicht hielp het dat ik toen ik haar leerde kennen, ik het nummer van Christophe helemaal niet kende. Bovendien was het in dit geval ook geen Française.
Ze heeft zelfs account hier onder dezelfde naam, maar ik zie dat ze morgen al 10 jaar niet is ingelogd geweest.

Ik zal eens kijken of ik nog wat Franse liedjes uit de hoed kan toveren dit jaar. De releasedata zijn soms lastig te achterhalen.

Behalve de door mijzelf ontdekte nieuwkomers, beluister ik ook die van de andere deelnemers. Dat maakt het elke week moeilijk om keuzes te maken. Want er is een stortvloed aan releases, en veel liedjes ontlopen elkaar niet zoveel als het gaat om kwaliteit.

Voor het merendeel zijn ze overigens onbekend voor mij, ook al heb 1967 bewust meegemaakt. Toen hadden we dan ook niet de beschikking over internet en waren we afhankelijk van wat de radiostations ons aanboden. Toch kunnen we nu zeggen dat de echte toppers wel doorbraken. Slechts een enkel singletje werd onterecht (nagenoeg) genegeerd door de internationale radiostations en daardoor ook door het koperspubliek. Het gevolg van geen of onvoldoende airplay was dat sommige juweeltjes totaal in de vergetelheid raakten. Ik zeg raakten, want dankzij albums als 'Nuggets', websites als 'Rate Your Music' en 'Ultimate Music Database' en diverse Musicmeter topics kwamen onderstaande liedjes weer boven water.

Zo maar een greep van 'vergeten' juweeltjes die door ons zijn 'herontdekt' en de Musicmeter top 10 haalden:
The Seeds - Mr. Farmer
The Electric Prunes -I Had Too Much to Dream Last Night
Simon & Garfunkel - Hazy Shade of Winter
The 13th Floor Elevators - Reverberation
The Human Expression - Love at Psychedelic
Gene Clark - Echoes
Love - Stephanie Knows Who
Love - Seven and Seven Is
The Shangri-La's - Past, Present & Future
The 13th Floor Elevators - You're Gonna Miss Me
David Bowie With The Lower Third - Can't Help Thinking About Me
The Seeds - You're Pushing Too Hard
The Green Beans - (Don't Give Me No) Friction
Jackson C. Frank - Blues Run the Game
The Seeds - Can't Seem to Make You Mine
Phil Ochs - I Ain't Marching Anymore
The Brogues – I Ain’t No Miracle Worker
Kim Weston - Take Me In Your Arms (Rock Me A Little While)
The Others - I Can't Stand This Love, Goodbye
Richard & Mimi Fariña - Reno Nevada
The Castaways - Liar Liar
Bettye Lavette - Let Me Down Easy
Gloria Jones - Tainted Love
The Talismen - Masters Of War
Prince Buster - Al Capone
Prince Buster - One Step Beyond
Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
The Shangri-las - Give Him A Great Big Kiss
The Primitives – The Ostrich
Diana Dorrs - So Little Time
The Valentinos - It's All Over Now
The Orchids - I've Got That Feeling
Paul Revere & The Raiders - Louie Go Home
The Breakaways - That's How It Goes
The Mojos - Everything's Alright
The Stratfords - Never Leave Me
Betty Everett - The Shoop Shoop Song (It's In His Kiss)
Shirley Ellis - That's What The Nitty Gritty Is
The Crystals - Little Boy
The Tammys - Egyptian Shumba
The Marketts - Out Of Limits
The Tornadoes - Bustin' Surfboards
Tammy Montgomery - I Cried
Barbara Lewis - Hello Stranger
Little Walter – Up The Line

Top-40: week 13 van 1967.

20. Golden Earrings - In My House
Een wat meer volwassen nummer van Golden Earrings, muzikaal ook rijker met piano en orgel en sterke samenzang, dit is al een stap naar topniveau.

24. Bee Gees - Spicks and Specks / O'Hara's Playboys - Spicks and Specks
Hun eerste hit en de karakteristieke zang is reeds aanwezig maar het nummer zelf is mij vooral melodisch te simpel. Met hun daaropvolgende singles zouden ze hun niveau verhogen. De versie van O'Hara's Playboys lijkt er sterk op maar is vocaal iets minder al is die orgel een pluspunt.
Cijfer: 6 / 5

30. The Motions - I Want You I Need You
Vrij pretentieloze beat van Nederlandse bodem. Mag er zijn maar deze band mist toch wel een eigen smoelwerk.
Cijfer: 6

36. Four Tops - Bernadette
Wederom prima Motown-soul (kwam er in de jaren '60 een zwak nummer vanuit Motown?) met diepe en passievolle vocalen en swingende begeleiding.
Cijfer: 8,5

Top-10 na eerste kwartaal van 1967:

1. The Beatles - Strawberry Fields Forever
2. Adamo - Inch' Allah
3. The Beatles - Penny Lane
4. The Jimi Hendrix Experience - Hey Joe
5. Petula Clark - This Is My Song
6. The Rolling Stones - Ruby Tuesday
7. Tim Hardin - How Can We Hang On To A Dream
8. The Move - Night Of Fear
9. Spencer Davis Group - I'm a Man
10. The Byrds - So You Want To Be A Rock 'n Roll Star

Flop-5:

1. Albert Brosens en de Deurdouwers / Johnny Hoes / Karin Kent - Jelle zal wel zien
2. De Heikrekels - Waarom Heb Jij Me Laten Staan
3. Sjakie Schram - Allemaal Op De Bok
4. Gert & Hermien - Olé In Mexico
5. Leen Jongewaard & Hetty Blok - M'n Opa

Gemiddelde: 7,13

01 april 1967 week 13

01 (01) 07 The Beatles - Penny Lane / Strawberry Fields Forever
02 (03) 06 The Four Seasons - Beggin'
03 (02) 10 The Lovin'Spoonful - Darling Be Home Soon
04 (05) 04 Pink Floyd - Arnold Layne
05 (04) 09 The Turtles - Happy Together
06 (06) 06 Jefferson Airplane - Somebody to Love
07 (07) 07 Four Tops - Bernadette
08 (08) 04 The Monkees - A Little Bit Me, a Little Bit You
09 (12) 05 Cuby & The Blizzards - Things I Remember/ Just for Fun
10 (20) 03 The Electric Prunes - Get Me to the World on Time

11 (16) 03 The Byrds - My Back Pages
12 (19) 03 Jimi Hendrix Experience - Purple Haze
13 (23) 02 Cat Stevens - I'm Gonna Get Me a Gun
14 (22) 03 Simon And Garfunkel - A Simple Desultory Philippic
15 (09) 12 The Byrds - So You Want To Be A Rock 'n' Roll Star
16 (24) 02 The Supremes - The Happening
17 (11) 07 The Smoke - My Friend Jack
18 (10) 12 The Rolling Stones - Let's Spend The Night Together/ Ruby Tuesday
19 (13) 11 The Spencer Davis Group - I'm A Man
20 (14) 07 The Outsiders - Monkey On Your Back

21 (32) 03 The Grateful Dead - The Golden Road (To Unlimited Devotion)
22 (---) 01 The Move - I Can Hear The Grass Grow
23 (15) 06 Aretha Franklin - I Never Loved A Man (The Way I Love You
24 (33) 03 Jeff Beck - Hi-Ho Silver Lining
25 (21) 07 Johnny Cash & June Carter Cash - Jackson
26 (30) 03 Nancy Sinatra And Frank Sinatra - Somethin' Stupid
27 (---) 01Gene Clark - So You Say You Lost Your Baby
28 (---) 01 R. Dean Taylor - There's a Ghost in my House
29 (17) 08 Tony Galla And The Rising Sons - In Love
30 (27) 14 The Beach Boys - I Know There 's an Answer (EP)

31 (18) 05 Simon & Garfunkel - At The Zoo
32 (38) 02 Lou Rawls - Dead End Street
33 (26) 11 Q65 - From Above/ I Was Young
34 (39) 02 The Yardbirds - Little Games
35 (28) 08 Desmond Dekker - 007 (Shanty Town)
36 (29) 05 Sam And Dave - Soothe Me
37 (35) 15 The Buffalo Springfield - For What It's Worth (Stop, Hey What's That Sound)
38 (---) 01 The Rolling Stones - She Smiled Sweetly (EP)
39 (---) 01 Neil Diamond - Girl You'll Be A Woman Soon
40 (---) 01 The Doors - Back Door Man (EP)

'I Can Hear The Grass Grow'. Mooie titel. Veel luisteraars dachten dat dit nummer over een lsd trip ging, maar de schrijver Roy Wood gebruikte geen drugs en had een heel andere inspiratie voor de woorden; ze waren gebaseerd op een boek dat hij had geschreven. Veel teksten van The Move liedjes uit die die tijd kwamen uit zijn boek.

Na het fantastische 'Echoes' komt Gene Clark met een waardige opvolger. 'So You Say You Lost Your Baby' staat op het commercieel geflopte album 'Clark with the Gosdin Brothers'. Helaas voor ex-Byrdslid Clark werd zijn soloalbum vrijwel gelijktijdig uitgebracht met het Byrds album 'Younger Than Yesterday'.

De Canadees R. Dean Taylor was songwriter in dienst bij het platenlabel Motown. Zijn single 'There's a Ghost in My House' deed niks, omdat Motown van mening was dat het een label voor 'zwarte' muziek was. De single werd niet gepromoot omdat Taylor blank is. In 1974 werd het alsnog een top 3 hit in Engeland.

De EP's van The Rolling Stones en The Doors die nieuw binnen zijn gekomen bevatten beide nummers die al eerder in mijn lijstjes hebben gestaan. 'She Smiled Sweetly' en 'Back Door Man' zijn the best of the rest.

Neil Diamond's -'Girl, You'll Be a Woman Soon' werd pas in 1971 een hit in Nederland.

Aan de hand van een aantal quotes van jullie wil ik graag wat tips verstrekken voor deze week.
herman schreef:
Maar belangrijker in deze context: in 1967, toen het helikopterpersoonsverkeer niet meer vloog, stond hier tijdelijk Ahoy en werd er het Hippy Happy Festival georganiseerd. En daar traden toen onder andere de Pink Floyd (een van de grote stijgers) en Jimi Hendrix (de hoogste nieuwe binnenkomer op). Dat moet geweldig zijn geweest voor degenen die erbij waren...
Het enige concert van Hendrix in Nederland. Hippy Happy Festival.
Je verwacht beelden van waterpijpen, blote vrouwenborsten, dansende bloemenmensen. En dan zie je dit: http://users.bart.nl/~basmveck/foto10.jpgHet was 10 november 1967 en 7 graden Celsius. De ambiance lijkt op het centraal station bij een landelijke treinstoring.
Uiteraard ben ik jaloers, zij waren er bij!

Tip 1 voor deze week: The Goodtime Singers - Come on Train

heicro schreef:
Toch kunnen we nu zeggen dat de echte toppers wel doorbraken. Slechts een enkel singletje werd onterecht (nagenoeg) genegeerd door de internationale radiostations en daardoor ook door het koperspubliek. Het gevolg van geen of onvoldoende airplay was dat sommige juweeltjes totaal in de vergetelheid raakten. Ik zeg raakten, want dankzij albums als 'Nuggets', websites als 'Rate Your Music' en 'Ultimate Music Database' en diverse Musicmeter topics kwamen onderstaande liedjes weer boven water.
Ik vond het erg leuk dat johan de witt het initiatief nam om in zijn jaarlijst te vermelden welke nummers hij het afgelopen jaar ontdekt had. Ik en herman namen dat initiatief over. Dat lijkt wel wat op wat heicro hier bedoelt en dan zie je hoe persoonlijk "uit de vergetelheid raken" is.

Bij mij speelden in de afgelopen 50 jaar ook heel wat tijdschriften, boeken en soms zelfs TV- en radioprogramma's een rol in het herontdekken van oude nummers.

RYM en UMD vallen mij kwalitatief vaak tegen. Ze zijn uitsluitend bruikbaar in combinatie met diverse andere bronnen. RYM en UMD zijn erg gericht op de kwantiteit, de hoeveelheid nummers. RYM biedt veel informatie maar is erg onoverzichtelijk en bevat veel fouten. UMD is wel overzichtelijk maar ik vind het jammer dat het qua pers erg gericht is op Tsjechische en Britse bronnen, veelal tijdschriften. De Amerikaanse nummers bevatten (mogelijk dientengevolge?) ook erg veel fouten.

Het album The Velvet Underground and Nico bijvoorbeeld wordt qua releasedatum op december 1966 gezet. Zeer storend omdat je deze LP met de iconische bananenhoes daarmee ook in een geheel ander jaar plaatst.
Bij de echte releasedatum 12 maart 1967 is nu 50 jaar na dato een uitstekend boek verschenen:
Tip 2 voor deze week: Peter Bruyn - de plaat die rock volwassen maakte.

Ik noem dit boek bewust omdat dit een mooi voorbeeld is van een plaat die aanvankelijk totaal genegeerd werd door het koperspubliek en de radiostations. En als dat niet zo was geweest dan ben ik er zeker van dat ze "Heroin" en "I'm waiting for the man" op single hadden uitgebracht in maart 1967. En dan had ik deze week een heel andere nummer 1 gehad.

Toch rekende men in 1967 deze muziek tot dezelfde categorie als de VU:
Tip 3 voor deze week: The Ethix - Bad Trip
Deze LSD trip is niet uit 1966 zoals RYM aangeeft maar uitgebracht begin 1967 en het is mij nu wel duidelijk waarom de radiostations deze nauwelijks draaiden.

heicro schreef:
Zo maar een greep van 'vergeten' juweeltjes die door ons zijn 'herontdekt' en de Musicmeter top 10 haalden:
The Shangri-La's - Past, Present & Future
Prince Buster - Al Capone
Prince Buster - One Step Beyond
Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
Past Present and Future kende ik reeds dankzij de Veronica top 40 van 1971. Later volgde ik de dames in diverse radioprogramma's en boeken want ik vond het levensverhaal van hen interessant en tragisch. Het nummer kwam weer uit de vergetelheid in 1983 toen Cindy and the Safrons er weer een hitje in Engeland mee hadden.
Tip 4 voor deze week: Shangri-Las - Footsteps on the Roof

Prince Buster ken ik van de top 40 van 1972. Met veel moeite heb ik een paar jaar later de complete LP van deze zanger weten te lenen bij een platotheek waar Al Capone opstond. Maar opnieuw via de Britse hitlijsten ontdekten ik eind jaren 70 de covers van The Specials en Madness.
Tip 5 voor deze week: Prince Buster - Johnny Cool

En zo heeft elk nummer zijn eigen verhaal.
Heel vaak loopt het (net als bij herman) via een cover dat ik het origineel ontdek. "Hurt so bad" ken ik van Linda Ronstadt en via haar heb ik het origineel van Little Anthony leren kennen.
Tip 6 voor deze week: Linda Ronstadt (with the Stone Poneys) - Different Drum

Een ander voorbeeld van het origineel dat ik heb leren kennen via een cover:
luigifort schreef:
Be sure to wear a flower in your hair deze zomer KP voor het 50 jarig jubileum
herman schreef:
Ik koppelde de mijne (al is het nooit echt wat geworden) aan Sweet Adeline van Elliott Smith.

In 1988 leerde ik via het Nederlandse Deep River Quartet het nummer Sweet Adeline kennen. Ik hoorde erin You're the flower of my hair. Via the Seekers en the Marx Brothers kwam ik bij een oerversie die destijds op een LP stond met de titel "Hits of 1900-1910": Haydn Quartet - Sweet Adeline (You're the Flower of My Heart)
Toen bleek dat ze zongen, Adeline you're the flower of my heart.
Absurd vond ik dat. Maar inmiddels kunnen we naar de bioscoop kijken naar een film die een "Tuintje in mijn hart" als titel draagt. Gebaseerd op een hele grote hit uit 2009.
Tip 7 voor deze week: P. F. Sloan - Sunflower, Sunflower (growing in my garden)

herman schreef:
Ik zal eens kijken of ik nog wat Franse liedjes uit de hoed kan toveren dit jaar. De releasedata zijn soms lastig te achterhalen.
Tip 8 voor deze week: Sylvie Vartan - Deux mains

Week 13 1967: (1-4-1967)
01 (02) 04 Pink Floyd - Arnold Layne
02 (01) 06 The Beatles - Penny Lane / Strawberry Fields Forever
03 (03) 03 Jimmi Hendrix Experience - Purple Haze
04 (04) 06 The Four seasons - Beggin'
05 (05) 06 The Four tops - Bernadette
06 (07) 04 Joe Tex - Show me
07 (06) 04 The Paragons - Tide is high
08 (08) 04 Jefferson Airplane - Somebody to love
09 (09) 05 Action woman - The Litter / Action woman - The Electras
10 (13) 03 Electric Prunes - Get me to the world on time

11 (11) 05 Frustation - The Mystic tide
12 (---) 01 Cat Stevens - I'm Gonna Get Me A Gun EP / Here comes my baby
13 (28) 02 Manfred Mann- Ha! Ha! Said the clown
14 (27) 02 Otis Redding - I love you more than words can say
15 (31) 02 Neil Diamond - Girl you'll be a woman soon
16 (15) 03 The Remaining Few - Painted air
17 (10) 07 The Who - A quick one / So sad about us
18 (16) 03 The Byrds - My back pages
19 (29) 02 Gilbert Becaud - L'important c'est la rose
20 (30) 02 Supremes - The Happening

21 (19) 03 The four preps - Love of the common people
22 (21) 02 A simple desultory Philippic / The 59th street bridge song
23 (20) 03 Johnny Thunder and Ruby Winters - Make love to me
24 (12) 07 Aretha Franklin - I Never Loved A Man (The Way I Love You) / Do right woman do right man
25 (35) 02 The Doors - Break On Through (To The Other Side) EP - Back door man/ Alabama song
26 (36) 02 The Rolling Stones - EP She Smiled Sweetly / Connection
27 (25) 03 Jeff Beck - Hi ho silver lining
28 (26) 03 Bob Seeger and the last heard - Persecution Smith
29 (14) 08 Desmond Dekker - Shanty town
30 (37) 02 Bobby Darin - Lady came from Baltimore

31 (---) 01 The Monkees EP - Here's the Monkees
32 (17) 10 The Lovin' Spoonful - Darling be home soon
33 (18) 10 The Turtles - Happy togheter
34 (22) 05 Little Richard - Get down with it
35 (23) 05 Manny Corchado - Pow-wow
36 (---) 01 Love - ¡Que Vida!
37 (---) 01 The Move - I Can Hear The Grass Grow
38 (38) 02 Adamo - Inch Allah
39 (---) 01 Paul and Barry Ryan - Keep it out of sight
40 (24) 03 Bettye Swann - Make me yours

Verdwenen:
vorige week aantal weken uitvoerenden titel
08 {04} Arthur Conley - Sweet soul music
05 {11} The Who - Bucket "T" / Run run run
07 {07} Smoke - My friend Jack
06 {12} The Poets - Wooden spoon
05 {13} Chris Clarke - I Want To Go Back There Again

De nieuwkomers hebben allemaal religieuze karaktertrekjes.
De Taliban heeft 20 jaar geleden de muziek verboden in Afghanistan. Ze zijn sinds 2001 van de troon verjaagd maar proberen momenteel opnieuw de macht te grijpen.
Dus moeten we Cat Stevens oftewel Yusuf Islam sturen. Hij is niet alleen een voorbeeldig volgeling van de Profeet maar kan ook een goede ambassadeur daar zijn voor de muziek. Wel jammer dat hij met teksten als "I'm gonna get me a gun" wel weer met de bekende clichés komt.
Ik heb daarom gekozen voor de EP met daarop ook het geweldige "Here comes my baby".

The Monkees zijn eigenlijk afgoderij en de Taliban zou er wel raad mee weten.
Er werd in maart 1967 in Nederland een handtekeningenactie gestart om de openingstune op single te krijgen. Zonder succes want de tune was ook al uit op LP en EP en met die paar honderd handtekeningen verkoop je misschien toch nog te weinig singles aldus platenmaatschappij Durelco.
De echte afgod is eigenlijk weer het geld.

Daar zijn de Taliban ook niet vies van. Ze waren toen ze de macht hadden de grootste producent van opium. Maar toch gebruikte Roy Wood geen drugs volgens heicro dus moet "I can hear the grass grow" of een 1 april grap of een religieuze ervaring geweest zijn. Ik hou het op het laatste.

Ook Que Vida biedt een interessante visie op het leven. Veel geld en dingen om je naaste te doden zijn onontbeerlijk. Ook hier lijkt "the summer of love" nog ver weg hoewel de groep zijn naam wel mee heeft.

Maar het nummer met de meest religieuze lading komt toch weer van Yusuf Islam als componist/schrijver van "Keep It Out Of Sight". Want dingen die je tot verleiding brengen kunnen het best verborgen blijven. En dingen die verborgen zijn behoren weer tot de mystiek.
Op Musicmeter heet dat een spoiler. herman douwt informatie over zijn ex in een spoiler en ik gooi mijn "back pages" onder een spoiler.

41 Del Shannon - She
42 Andy Williams - Music to watch the girls go by
43 The soft machine - Love makes sweet music
44 Gene Clarke - So You Say You Lost Your Baby
45 R Dean Taylor - There's a ghost in my house
46 Marmalade - Can't stop now
47 Arthur Conley - Sweet soul music
48 The Who - Bucket "T" / Run run run
49 Smoke - My friend Jack
50 Grateful dead - Golden road
51 Suzie Jane Hokum en Lee Hazlewood - The girls in Paris
52 The Gems - I'll be there
53 The Easybeats - Who'll be the one
54 Leftbanke - Ivy Ivy
55 Kim Fowley - Strangers from the sky
56 The Platters - With this ring
57 Chris Clarke - I Want To Go Back There Again
58 Big Brother And The Holding Company - Down on me
59 The Poets - Wooden spoon
60 Johnny Cash and June Carter - Jackson
61 The Five Americans - Western union
62 Johnny Darell - Ruby, Don't Take Your Love To Town
63 Small faces - I Can't Make It
64 Tony Galla and the Rising Sons - ' In Love
65 Whistling Jack Smith - I was Kaiser Bill's Batman
66 The shadows of knight - Willie Jean
67 Teddy and the Patches - Suzy Cream cheese
68 The Rolling Stones - Let's spend the night togheter / Ruby Tuesday
69 The Yardbirds - Little Game
70 Question Mark & The Mysterians - Can't Get Enough Of You, Baby

Week 13:

01 (02) 05 Jasperina de Jong - De Wandelclub
02 (01) 06 The Mamas & The Papas - Dedicated To The One I Love
03 (03) 09 The Turtles - Happy Together
04 (06) 05 Jefferson Airplane - Somebody To Love
05 (10) 03 Sandie Shaw - Puppet On A String
06 (07) 05 Hetty Blok en Leen Jongewaard - M'n Opa
07 (04) 06 The Four Tops - Bernadette
08 (12) 03 Pink Floyd - Arnold Layne
09 (05) 08 Johnny Cash & June Carter Cash - Jackson
10 (11) 04 The Litter - Action Woman
11 (18) 02 Jimi Hendrix Experience - Purple Haze
12 (09) 05 The Who - Bucket T/Run Run Run
13 (08) 06 The Beatles - Strawberry Fields Forever/Penny Lane
14 (20) 03 The Paragons - Tide Is High
15 (16) 04 The Mystic Tide - Frustration
16 (26) 02 Bob Seger And the Last Heard - Persecution Smith
17 (15) 07 Teddy and His Patches - Suzy Creamcheese
18 (**) 01 The Dubliners - Seven Drunken Nights
19 (14) 08 The Five Americans - Western Union
20 (23) 04 Manny Corchado - Pow-Wow
21 (13) 07 The Hollies - On a Carousel
22 (**) 01 Booker T. & the M.G.'s - Hip Hug Her
23 (29) 03 Harpers Bizarre - 59th Street Bridge Song (Feelin' Groovy)
24 (22) 04 Johnny Darrell - Ruby, Don't Take Your Love To Town
25 (**) 01 The Supremes - The Happening
26 (19) 04 Tim Rose - (Walk Me Out In the) Morning Dew
27 (33) 03 Adamo - Inch' Allah
28 (17) 08 The 13th Floor Elevators - (I’ve Got) Levitation/Before You Accuse Me
29 (34) 02 Andy Williams - Music To Watch Girls By
30 (36) 02 The Four Preps - Love Of The Common People
31 (**) 01 Gilbert Bécaud - L'Important C'est la Rose
32 (32) 03 Nancy Sinatra & Frank Sinatra - Somethin’ Stupid
33 (38) 02 The Standells - Riot On Sunset Strip
34 (**) 01 Manfred Mann - Ha! Ha! Said the Clown
35 (31) 04 Sea-Ders - Thanks A Lot
36 (25) 05 Joe Tex - Show Me
37 (**) 01 Michel Polnareff - Ta Ta Ta Ta
38 (39) 02 The Sparkles - No Friend Of Mine
39 (24) 08 Martha & The Vandellas - Jimmy Mack
40 (**) 01 The Byrds - My Back Pages

Exit:
08 Tommy James And The Shondells - I Think We're Alone Now 243
06 The Smoke - My Friend Jack 96
08 The Chocolate Watchband - Sweet Young Thing 212
06 Aretha Franklin - I Never Loved A Man (The Way I Love You) 101
03 Little Richard - Get Down With It 16
04 Lee Dorsey - Rain Rain Go Away 35
01 The Grateful Dead - The Golden Road (To Unlimited Devotion) 1

Hip Hug Her ben ik hier nog niet tegengekomen. Het komt bij mij binnen op 22. Dat is wat geflatteerd hoog, maar dat komt omdat ik het nummer vorige week ook al in mijn lijstje had staan. Ergens onderweg is het gesneuveld. Mogelijk had ik een biertje te veel op.
Dat brengt mij gelijk op de hoogste nieuwkomer. Seven Drunken Nights is een prachtige folkklassieker van een van de bekendste bands uit het genre.
Op nummer 40 tenslotte My Back Pages en veel hoger zal het waarschijnlijk niet komen. Nee, met The Byrds heb ik niet zo'n klik (hik).

Justus18 schreef:
Nee, met The Byrds heb ik niet zo'n klik (hik).
Maar met die jongens kon je wel zuipen. Vooral met Clarke, Crosby en Parsons.

Week 13:

01 05 03 The Byrds - My Back Pages #1
02 02 07 Four Tops - Bernadette
03 01 07 The Beatles - Penny Lane / Strawberry Fields Forever #6
04 06 09 Martha and The Vandellas - Jimmy Mack
05 07 07 The Outsiders - Monkey On Your Back
06 04 08 Rita and the Tiaras - Gone With the Wind Is My Love
07 08 06 The Four Seasons - Beggin
08 10 05 Gene Clark - So You Say You Lost Your Baby
09 09 05 Wally Tax - I Sat And Thought And Wondered Why
10 12 04 Pink Floyd - Arnold Layne

11 03 10 Tommy James And The Shondells - I Think We're Alone Now
12 11 06 Jefferson Airplane - Somebody To Love
13 13 04 Andy Williams - Music To Watch Girls By
14 16 03 The Electric Prunes - Get Me To the World on Time
15 17 03 Adamo - Inch' Allah
16 18 02 Michel Polnareff - Ta ta ta ta
17 ---- 01 The Move - I Can Hear The Grass Grow
18 ---- 01 Manfred Mann - Ha! Ha! Said the Clown
19 ---- 01 The Paragons - The Tide is High
20 14 09 Herman's Hermits - There's A Kind Of Hush

Verdwenen:
The Lovin' Spoonful - Darling Be Home Soon (9 wk)
Johnny Cash & June Carter - Jackson (4 wk)
Marianne Faithfull - Is This What I Get For Loving You (4 wk)

13 12 AW
01 01 07 The Beatles - Strawberry Fields Forever #3
02 02 07 The Beatles - Penny Lane #3
03 04 07 Arthur Conley - Sweet Soul Music
04 03 08 Aretha Franklin - I Never Loved A Man (The Way I Love You)
05 06 09 Johnny Cash & June Carter Cash - Jackson
06 05 09 Desmond Dekker & The Aces - 007 (Shanty Town)
07 10 05 Manny Corchado - Pow Wow
08 15 03 The Byrds - My Back Pages
09 14 13 The Walker Brothers - In My Room
10 08 10 The Spencer Davis Group - I'm A Man
11 16 02 Gene Clark ft. The Gosdin Brothers - So You Say You Lost Your Baby
12 07 12 The Doors - Break On Through (To The Other Side) #4
13 20 02 Neil Diamond - Girl, You'll Be A Woman Soon
14 ** 01 Dandy Livingstone - Rudy, A Message To You
15 09 06 The Four Seasons - Beggin'
16 12 12 Nara Leao - A Banda
17 13 09 Martha Reeves and the Vandellas - Jimmy Mack
18 18 06 Rita & The Tiaras - Gone With The Wind Is My Love
19 19 04 Shirley Ellis - Soul Time
20 33 02 The Mama's & The Papa's - Dedicated to the One I Love
21 17 07 Four Tops - Bernadette
22 34 02 The Supremes - The Happening
23 11 10 Tommy James and the Shondells - I Think We're Alone Now
24 21 03 Jimi Hendrix Experience - Purple Haze
25 25 03 Frank Sinatra ft. Nancy Sinatra - Somethin' Stupid
26 23 15 Sonny & Cher - The Beat Goes On
27 26 03 The Paragons - The Tide Is High
28 29 03 Pink Floyd - Arnold Layne
29 ** 01 Adamo - Inch' Alla
30 30 04 The Seeds - Mr. Farmer
31 24 05 The Impressions - You Always Hurt Me
32 22 15 The Velvet Underground & Nico - Sunday Morning
33 ** 01 Simon & Garfunkel - At the Zoo
34 27 12 The Rolling Stones - Ruby Tuesday
35 ** 01 Alton Ellis & The Flames - Rock Steady
36 ** 01 Brenda Holloway - Just Look What You've Done
37 28 04 Andy Williams - Music To Watch Girls By
38 38 02 Laura Nyro - Goodbye Joe
39 ** 01 Lou Rawls - Dead End Street
40 ** 01 Mystery Trend - Johnny Was A Good Boy

exit:
Sandie Shaw - Puppet on a String
Sam & Dave - When Something Is Wrong With My Baby
Jimi Hendrix Experience - Hey Joe
Harpers Bizarre - 59th Street Bridge Song (Feelin' Groovy)
Chris Clark - I Want To Go Back There Again
Jefferson Airplane - Somebody to Love
Smokey Robinson & The Miracles - The Love I Saw In You Was Just A Mirage

Kom jij ook met je lijstje vandaag, luigifort?

De weeklijst komt op zijn vroegst vanavond laat.

Ik denk rond 13u

1967 - week 13

13 12 AW
01 01 07 The Beatles - Strawberry Fields Forever / Penny Lane #3
02 02 08 Johnny Cash & June Carter Cash - Jackson
03 03 06 Jefferson Airplane - Somebody To Love
04 04 04 Marianne Faithfull - Is This What I Get For Loving You
05 05 03 The Byrds - My Back Pages
06 16 02 Michel Polnareff - Ta Ta Ta Ta
07 06 12 The Doors - Break On Through #2
08 07 12 The Walker Brothers - In My Room
09 08 16 The Velvet Underground - Sunday Morning #2
10 09 13 The Byrds - So You Want To Be A Rock 'N Roll Star

11 10 05 Johnny Thunders/Ruby Winters - Make Love To Me
12 11 11 Tim Buckley - Aren't You The Girl
13 12 10 The Turtles - Happy Together
14 13 09 The Lovin' Spoonful - Darling Be Home Soon
15 14 17 The Monkees - I'm A Believer #1
16 15 11 Rolling Stones - Let's Spend The Night Together
17 ** 01 The Move - I Can Hear the Grass Grow
18 ** 01 Neil Diamond - Girl You'll Be a Woman Soon
19 ** 01 Simon & Garfunkel - At the Zoo
20 17 21 The Creation - Painter Man #1

Verdwenen
The Kinks - Dead End Street #1
The Cyrkle - I Wish You Could Be Here
The Seeds - Mr. Farmer

50 tracks Top 40 1967 - week 13

01 - 01 - 07 The Beatles - Strawberry Fields Forever / Penny Lane
02 - 04 - 03 The Byrds - My Back Pages
03 - 02 - 09 Rita And The Tiaras - Gone With The Wind Is My Love
04 - 10 - 03 The Chances Are - Fragile Child
05 - 03 - 09 Tony Galla And The Rising Sons - In Love
06 - 05 - 06 Jefferson Airplane - Somebody To Love
07 - 08 - 06 The Sound Magics - Whatever You Do
08 - 09 - 04 Pink Floyd - Arnold Layne
09 - 06 - 10 The Turtles - Happy Together
10 - 11 - 06 Chris Clark - I Want To Go Back There Again

11 - 12 - 04 Small Faces - I Can't Make It
12 - 20 - 02 Neil Diamond - Girl, You'll Be a Woman Soon
13 - 16 - 03 The Sparkles - No Friend Of Mine
14 - 14 - 04 Wimple Winch - Rumble On Mersey Square South
15 - 15 - 05 P.P. Arnold - Everything's Gonna Be Alright
16 - ---- - 01 The Vel-Vets - I Gotta Find Me Somebody
17 - 17 - 05 Johnny Thunders & Ruby Winters - Make Love To Me
18 - 18 - 04 Jeff Beck - Hi Ho Silver Lining
19 - 07 - 07 Four Tops - Bernadette
20 - 26 - 03 The Zombies - Goin' Out Of My Head

21 - ---- - 01 Dandy Livingstone - Rudy, A Message To You
22 - ---- - 01 The Four Preps - Love Of The Common People
23 - ---- - 01 Manfred Mann - Ha! Ha! Said The Clown
24 - ---- - 01 R. Dean Taylor - There's A Ghost In My House
25 - 25 - 03 The Standells - Riot On Sunset Strip
26 - 13 - 05 Pat Brown - The Good Got To Suffer For The Bad
27 - 27 - 02 Bob Seger And the Last Heard - Persecution Smith
28 - 31 - 02 Simon & Garfunkel - A Simple Desultory Philippic (Or How I Was Robert McNamara'd Into Submission)
29 - ---- - 01 The Move - I Can Hear The Grass Grow
30 - 30 - 02 The Chums - You're The Sweetest Girl

31 - 32 - 02 Grateful Dead - The Golden Road (To Unlimited Devotion)
32 - ---- - 01 The Left Banke - Ivy Ivy
33 - 33 - 03 The Paragons - The Tide Is High
34 - ---- - 01 Marmalade - Can't Stop Now
35 - 36 - 02 The Montanas - Ciao Baby
36 - 35 - 03 The Electric Prunes - Get Me To The World On Time
37 - ---- - 01 Keith Shields - Hey Gyp (Dig The Slowness)
38 - 38 - 02 Question Mark & The Mysterians - Can't Get Enough Of You, Baby
39 - 39 - 03 Arthur Conley - Sweet Soul Music
40 - ---- - 01 The Game - The Addicted Man / Help Me Mummy's Gone

De gezamenlijke lijst van week 13:

01 (01) The Beatles - Penny Lane/Strawberry Fields Forever 137 - 147
02 (02) Jefferson Airplane - Somebody To Love 97 - 97
03 (04) The Byrds - My Back Pages 89 - 71
04 (04) Pink Floyd - Arnold Layne 84 - 71
05 (03) The Four Tops - Bernadette 73 - 94
06 (06) The Four Seasons - Beggin 62 - 68
07 (06) The Turtles - Happy Together 60 - 68
08 (08) Johnny Cash & June Carter Cash - Jackson 53 - 58
09 (09) Rita And The Tiaras - Gone With The Wind Is My Love 40 - 43
10 (15) Jimi Hendrix Experience - Purple Haze 39 - 25
11 (**) The Electric Prunes - Get Me To the World on Time 33 - 14
12 (**) The Walker Brothers - In My Room 29 - 23
13 (18) The Litter/The Electras - Action Woman 27 - 24
13 (10) The Lovin' Spoonful - Darling Be Home Soon 27 - 39
15 (**) Neil Diamond - Girl, You'll Be A Woman Soon 26 - 2
16 (12) The Doors - Break On Through (To The Other Side) 25 - 33
16 (**) The Paragons - Tide Is High 25 - 18
16 (**) Gene Clark with the Gosdin Brothers - So You Say You Lost Your Baby 25 - 18
19 (15) Martha and The Vandellas - Jimmy Mack 23 - 25
20 (**) Jasperina de Jong - De Wandelclub 22 - 21
20 (**) The Mamas & The Papas - Dedicated To The One I Love 22 - 22
20 (**) Michel Polnareff - Ta Ta Ta Ta 22 - 8

Exit:
Aretha Franklin - I Never Loved A Man (The Way I Love You)
Tommy James and the Shondells - I Think We're Alone Now
The Byrds - So You Want To Be A Rock 'N' Roll Star
Desmond Dekker & The Aces - 007 (Shanty Town)
Tony Galla And The Rising Sons - In Love
The Spencer Davis Group - I'm a Man

http://images.45cat.com/the-electric-prunes-get-me-to-the-world-on-time-1967-11.jpg

Met maar liefst 8 nieuwe binnenkomers deze week. Gezien de sterkte van de uitvallers kunnen we wel spreken van een flinke voorjaarsschoonmaak.

Hoogste nieuwe binnenkomer is Get Me To The World On Time van The Electric Prunes, wat in de slipstream van het bekendere I Had Too Much To Dream (Last Night) hun tweede en laatste grote hit in de US werd. Het nummer ligt ook in datzelfde straatje en is dan ook medegeschreven door Annette Tucker, net als I Ain't No Miracle Worker van The Brogue Workers (vorig jaar een hit in dit topic).

Het nummer van The Walker Brothers is een re-entry; mede doordat het in mijn eigen lijst aan een tweede leven is begonnen. Een van hun beste singles, vind ik.

Een nummer waarvan ik wel iets verwacht in onze weeklijst is de nieuwe single van Neil Diamond. Waarschijnlijk niet zo bekend als de cover van Urge Overkill, alhoewel dat bij de oudere garde hier wellicht iets anders ligt. Hoe dan ook, een fantastisch nummer toch wel van deze wat onderschatte artiest.

Ook vooral beroemd door een cover, in dit geval zelfs twee (Blondie en Atomic Kitten) is The Tide Is High van The Paragons. The Paragons is een Jamaicaanse ska/rocksteady-band en The Tide Is High is geschreven door John Holt, die op eigen naam ook nog wat hits zou scoren. The Paragons nemen zo het ska-stokje over van Desmond Dekker & The Aces.

So You Say You Lost Your Baby had ik toevallig net herontdekt in de cover van Death In Vegas en Paul Weller, zonder te weten dat het een cover was... Nu weet ik dat de cover dicht bij het origineel blijft en dat is ook logisch, want het is al zo'n prachtig nummer.

https://www.top40.nl/uploads/subtitle/formats/34527/large.jpg

Jo-ho met de Banjo! Op een gedeelde 20ste plaats vinden we een bijzonder drietal. Jasperina de Jong's Wandelclub is één de spaarzame Nederlandstalige nummers die onze lijst heeft gehaald. Het is dan ook een leuke meezinger, zonder in platitudes te vervallen. The Mamas & The Papas' scoren met een liedje waarmee The Shirelles in 1961 al een Amerikaanse top 3 hit scoorden. Deze versie vind ik echter mooier; op een bepaalde manier heeft het altijd wel een dramatische ondertoon als Mama Cass het zingt. We sluiten af met Michel Polnareff's Ta Ta Ta Ta, een nummer dat bij mij de laatste dagen pas is geland. Echt een leuke baroque pop song. Gaat de komende tijd ook van mij punten krijgen.

Top-40: week 14 van 1967.

16. The Monkees - A Little Bit Me, a Little Bit You
De eerste prefabband in de geschiedenis maar blijft de leukste. Luchtig liedje met psychedelisch tintje, zit goed in elkaar waarbij je duidelijk hoort dat het door Neil Diamond geschreven is.

29. The Turtles - Happy Together
Perfect in de (hippie)tijdgeest maar het is en blijft een lekker nummer met sterke melodie en gewaagde vocalen.

32. The Mamas and the Papas - Dedicated To The One I Love
Weer zo'n lekker hippienummer, oorspronkelijk van The Shirelles maar deze versie vind ik nog beter al was door de duistere ondertoon en ook hier de geweldige vocalen.

35. Tee-Set - Please Call Me
Geen clip gevonden.

38. Cliff Richard - It's All Over - YouTube
Ik heb liever zijn rocknummers of vlotte pophits maar dit is zeker niet onaardig, vrij zoet maar ook met een troosteloze sfeer.
Cijfer: 7

39. Sandie Shaw - Puppet On A String
Het winnende nummer op het ESF. Vocaal geen hoogvlieger maar het is wel een leuk en erg vlot liedje.
Cijfer: 7

08 april 1967 week 14

01 (01) 08 The Beatles - Penny Lane / Strawberry Fields Forever
02 (02) 07 The Four Seasons - Beggin'
03 (04) 05 Pink Floyd - Arnold Layne
04 (03) 11 The Lovin'Spoonful - Darling Be Home Soon
05 (05) 10 The Turtles - Happy Together
06 (06) 07 Jefferson Airplane - Somebody to Love
07 (10) 04 The Electric Prunes - Get Me to the World on Time
08 (13) 03 Cat Stevens - I'm Gonna Get Me a Gun
09 (14) 04 Simon And Garfunkel - A Simple Desultory Philippic
10 (09) 06 Cuby & The Blizzards - Things I Remember/ Just for Fun

11 (11) 04 The Byrds - My Back Pages
12 (12) 04 Jimi Hendrix Experience - Purple Haze
13 (16) 03 The Supremes - The Happening
14 (08) 05 The Monkees - A Little Bit Me, a Little Bit You
15 (22) 02 The Move - I Can Hear The Grass Grow
16 (07) 08 Four Tops - Bernadette
17 (27) 02 Gene Clark – - So You Say You Lost Your Baby
18 (28) 02 R. Dean Taylor - There's a Ghost in My House
19 (---) 01 The Young Rascals - Groovin
20 (---) 01The Animals - When I Was Young

21 (15) 13 The Byrds - So You Want To Be A Rock 'n' Roll Star
22 (24) 04 Jeff Beck - Hi-Ho Silver Lining
23 (17) 08 The Smoke - My Friend Jack
24 (18) 13 The Rolling Stones - Let's Spend The Night Together/ Ruby Tuesday
25 (26) 04 Nancy Sinatra And Frank Sinatra - Somethin' Stupid
26 (---) 01 The Golden Earrings - In My House
27 (20) 08 The Outsiders - Monkey On Your Back
28 (19) 12 The Spencer Davis Group - I'm A Man
29 (---) 01 Manfred Mann - Ha, Ha, Said The Clown
30 (39) 02 Neil Diamond - Girl, You'll Be a Woman Soon

31 (28) 04 Lou Rawls - Dead End Street
32 (38) 02 The Rolling Stones - She Smiled Sweetly (EP)
33 (21) 04 The Grateful Dead - The Golden Road (To Unlimited Devotion)
34 (40) 01 The Doors - Back Door Man (EP)
35 (30) 15 The Beach Boys - I Know There 's an Answer (EP)
36 (33) 12 Q65 - From Above/ I Was Young
37 (23) 07 Aretha Franklin - I Never Loved A Man (The Way I Love You
38 (---) 01 Love - !Que Vida!
39 (29) 09 Tony Galla And The Rising Sons - In Love
40 (31) 06 Simon & Garfunkel - At The Zoo

Een van de hoogtepunten van de hippiecultuur in de jaren 60 was 'The Summer of Love' in 1967.
Jonge mensen wilden peace in the world, flowerpower deed zijn intrede...de meisjes hadden bloemen in het haar en daar was het Monterey Pop Festival, zeg maar de voorloper van Woodstock....en hét liedje dat ik daar mee assioceer is 'Groovin' van The Young Rascals.....dé zomerhit van dat jaar.

'When I Was Young' kwam uit een jaar voordat The Animals uit elkaar gingen. De oorzaak daarvan geheel toe te rekenen aan slechte zakelijke beslissingen door hun manager. De band verloor meer geld dan dat ze verdienden.
'When I Was Young' was de eerste hit die Eric Burdon zelf schreef. Hij zei dat dit zijn eerste zelf geschreven nummer was dat de tand des tijds doorstond. Hij legde tijdens een interview uit: 'Toen het liedje net af was liet ik het aan George Harrison horen. Zijn opmerking was 'Great, je moet meer van dit doen. Dit soort
nummers kan je ook zingen als je veertig bent!' Nu ben ik dik in de zeventig en ik zing het nog steeds.

LucM schreef:
32. The Mamas and the Papas - Dedicated To The One I Love
Weer zo'n lekker hippienummer, oorspronkelijk van The Shirelles maar deze versie vind ik nog beter al was door de duistere ondertoon en ook hier de geweldige vocalen.
Oorspronkelijk van the "5" Royales uit 1957. Die versie met die felle gitaar maakt dit nummer voor mij bijzonder.
Heb ik lang naar lopen zoeken tot het prachtige internet zich aandiende.
En nu is die makkelijk te vinden.
En dankszij het internet kwam ik erachter dat het veel weg heeft van The Casanovas en "I Don't Want You To Go" uit 1955. Maar daar ontbreekt die gitaar.
Merkwaardig dat die destijds zo populaire Tee-set met "Please call me" nu op internet ontbreekt.

Week 14 1967: (8-4-1967)
01 (03) 03 Jimmi Hendrix Experience - Purple Haze
02 (01) 04 Pink Floyd - Arnold Layne
03 (02) 07 The Beatles - Penny Lane / Strawberry Fields Forever
04 (12) 02 Cat Stevens - I'm Gonna Get Me A Gun EP / Here comes my baby
05 (10) 04 Electric Prunes - Get me to the world on time
06 (04) 07 The Four seasons - Beggin'
07 (05) 07 The Four tops - Bernadette
08 (06) 05 Joe Tex - Show me
09 (09) 06 Action woman - The Litter / Action woman - The Electras
10 (07) 05 The Paragons - Tide is high

11 (08) 05 Jefferson Airplane - Somebody to love
12 (13) 03 Manfred Mann- Ha! Ha! Said the clown
13 (15) 03 Neil Diamond - Girl you'll be a woman soon
14 (14) 03 Otis Redding - I love you more than words can say
15 (---) 01 The Beatles - Tomorrow never knows
16 (11) 06 Frustation - The Mystic tide
17 (20) 03 Supremes - The Happening
18 (---) 01 The young Rascals - Groovin'
19 (37) 02 The Move - I Can Hear The Grass Grow
20 (36) 02 Love - ¡Que Vida!

21 (31) 01 The Monkees EP - Here's the Monkees
22 (11) 04 The four preps - Love of the common people
23 (18) 04 The Byrds - My back pages
24 (19) 03 Gilbert Becaud - L'important c'est la rose
25 (---) 01 Dandy - Rudy, A Message To You
26 (25) 03 The Doors - Break On Through (To The Other Side) EP - Back door man/ Alabama song
27 (26) 03 The Rolling Stones - EP She Smiled Sweetly / Connection
28 (27) 03 Jeff Beck - Hi ho silver lining
29 (22) 03 A simple desultory Philippic / The 59th street bridge song
30 (28) 04 Bob Seeger and the last heard - Persecution Smith

31 (---) 01 Warm sounds - Birds and bees
32 (---) 01 R Dean Taylor - There's a ghost in my house
33 (---) 01 Marmalade - Can't stop now
34 (30) 03 Bobby Darin - Lady came from Baltimore
35 (17) 08 The Who - A quick one / So sad about us
36 (23) 04 Johnny Thunder and Ruby Winters - Make love to me
37 (---) 01 Golden Earrings - In My House
38 (24) 08 Aretha Franklin - I Never Loved A Man (The Way I Love You) / Do right woman do right man
39 (---) 01 Sixpence - You're the Love
40 (---) 01 The soft machine - Love makes sweet music

Verdwenen
vorige week aantal weken uitvoerenden titel
04 {16} The Remaining Few - Painted air
10 {03} The Turtles - Happy togheter
05 {18} Little Richard - Get down with it
05 {19} Manny Corchado - Pow-wow
02 {38} Adamo - Inch Allah
01 {39} Paul and Barry Ryan - Keep it out of sight
03 {24} Bettye Swann - Make me yours
08 {02} Desmond Dekker - Shanty town

Mijn nr. 1 deze week, Purple Haze is een typische plaat die ik in de loop der jaren meer ben gaan waarderen vooral omdat deze zo invloedrijk is onder artiesten van klassiek tot pop en dus heel veel is nagespeeld. Daar komt bij dat die de afgelopen jaren zeer gewaardeerd werd in diverse lijstjes met als hoogtepunten de nummer 1 positie in Q magazine's "100 Greatest Guitar Tracks Ever!" (2005) en de nummer 2 in Rolling Stone's "100 Greatest Guitar Songs of All Time" (2003).
Het is een ruwe diamant die ik inmiddels mooier vind dan het meer gepolijste "Hey Joe" en dat was 40 jaar geleden absoluut omgekeerd. Dus voor mij geldt hier 'beter laat dan nooit". En dat is het motto voor deze week.

De hoogste binnenkomer, maakte the Beatles op 6 april 1966 in de studio. "Tomorrow never knows" werd precies een jaar later op EP in Portugal uitgebracht. Ook hier geldt het motto "beter laat dan nooit".

Gene Clarke en "So You Say You Lost Your Baby" had ik vorige week al in mijn top 70 staan maar ik stuur hem terug naar buiten omdat die volgens mij pas 15 april 1967 is uitgebracht. Dan komt die bij mij over een paar weken pas binnen en dan weten jullie vast welk motto hier van toepassing is.

Dandy had ik op mei 1967 staan maar omdat reggae plaatjes moeilijk te dateren zijn doe ik minder moeilijk. Alleen hanteer ik wel uitsluitend de naam Dandy die op het label staat. Hij toonde zich pas later met zijn echte achternaam "Livingstone" en nog weer later ook met zijn echte voornaam onder het inmiddels bekende motto.

Helaas heb ik dit jaar nog geen maandelijkse releaseoverzichten uitgebracht. In 1966 deed ik dat iedere maand trouw op de eerste woensdag van de maand maar het lijkt er niet meer van te komen. Ik wil geen valse hoop geven maar ik wil het toch nog proberen, alleen de achterstand is groot en ik weet nog niet wanneer. Wat dat betreft weiger ik deze week "nooit" te zeggen.

Marzipaintree schreef:
De hoogste binnenkomer, maakte the Beatles op 6 april 1966 in de studio. "Tomorrow never knows" werd precies een jaar later op EP in Portugal uitgebracht. Ook hier geldt het motto "beter laat dan nooit".

Eén van de beste van The Beatles op Ep.

50 tracks Top 40 1967 - week 14

01 - 02 - 04 The Byrds - My Back Pages
02 - 01 - 08 The Beatles - Strawberry Fields Forever / Penny Lane
03 - 04 - 04 The Chances Are - Fragile Child
04 - 03 - 10 Rita And The Tiaras - Gone With The Wind Is My Love
05 - 16 - 02 The Vel-Vets - I Gotta Find Me Somebody
06 - 13 - 04 The Sparkles - No Friend Of Mine
07 - 12 - 03 Neil Diamond - Girl, You'll Be a Woman Soon
08 - 08 - 05 Pink Floyd - Arnold Layne
09 - 07 - 07 The Sound Magics - Whatever You Do
10 - 14 - 05 Wimple Winch - Rumble On Mersey Square South

11 - ---- - 01 The Young Rascals - Groovin'
12 - 06 - 07 Jefferson Airplane - Somebody To Love
13 - 05 - 10 Tony Galla And The Rising Sons - In Love
14 - ---- - 01 Pandemonium - No Presents For Me / The Sun Shines From His Eyes
15 - 09 - 11 The Turtles - Happy Together
16 - 23 - 02 Manfred Mann - Ha! Ha! Said The Clown
17 - ---- - 01 Adjéèf The Poet - Iekk! I'm A Freak
18 - 21 - 02 Dandy Livingstone - Rudy, A Message To You
19 - 22 - 02 The Four Preps - Love Of The Common People
20 - 24 - 02 R. Dean Taylor - There's A Ghost In My House

21 - 29 - 02 The Move - I Can Hear The Grass Grow
22 - ---- - 01 The Bumble Bees - Maybe Someday
23 - ---- - 01 Eric Burdon & The Animals - When I Was Young
24 - 18 - 05 Jeff Beck - Hi Ho Silver Lining
25 - 11 - 05 Small Faces - I Can't Make It
26 - 15 - 06 P.P. Arnold - Everything's Gonna Be Alright
27 - 25 - 04 The Standells - Riot On Sunset Strip
28 - 20 - 04 The Zombies - Goin' Out Of My Head
29 - 17 - 06 Johnny Thunders & Ruby Winters - Make Love To Me
30 - 30 - 03 The Chums - You're The Sweetest Girl

31 - ---- - 01 O.V. Wright - Eight Men Four Women
32 - ---- - 01 The Soft Machine - Love Makes Sweet Music
33 - ---- - 01 Howard Tate - Get It While You Can
34 - 34 - 02 Marmalade - Can't Stop Now
35 - ---- - 01 The Flies - House of Love
36 - 10 - 07 Chris Clark - I Want To Go Back There Again
37 - ---- - 01 Sharon Tandy - Toe-hold / I Can't Get Over It
38 - ---- - 01 The Merry-Go-Round - Live
39 - ---- - 01 Love - ¡Que Vida!
40 - 33 - 04 The Paragons - The Tide Is High

Paar prachtige singles die hier waarschijnlijk de gezamenlijke lijst niet zullen halen maar meer dan de moeite waard zijn: het INXS-achtige House of love , The Merry Go Round met Live, prachtige B-side van Pandemonium met The Sun Shines From His Eyes en de Nederlandse The Bumble Bees met Maybe Someday en Ad Visser met ]Iekk! I'm A Freak.
En de soul van Howard Tate met Get It While You Can en O.V. Right.

Ook aandacht voor de prima debuutsingle van Soft Machine: Love makes sweet music die ook bij Marzipaintree binnenkomt.

heicro schreef:
Eén van de beste van The Beatles op Ep.
Het betreft wel een B-kant van een EP maar dat hebben we hier eerder besproken. Voor mij geldt dat als de track ergens op 7 inch staat (en het is liever geen promo) dan kan die in mijn lijstje komen.
EP's moeten dus altijd kunnen. The Magical Mystery tour is zelfs een beroemde dubbel-EP die ruimschoots de Engelse hitlijsten haalde.

Je kon in Portugal de hele LP Revolver uiteindelijk op EP krijgen. Zie de achterkant van deze EP:
http://images.45cat.com/the-beatles-love-you-too-parlophone.jpg Overigens verkocht die in 1967 matig (je had een goedkoper alternatief en bent wat onvoordelig uit met 4 EP-tjes) en was nog heel lang verkrijgbaar in Portugal.
En toch had je hem toen moeten kopen.
Want nadat the Beatles in 1970 uit elkaar vielen werden de oude voorraden door de verzamelaars opgekocht en sindsdien is deze EP een hele mooie belegging gebleken.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:39 uur

geplaatst: vandaag om 23:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.