menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Wekelijks: de singles top 20 van 50 jaar terug

zoeken in:
Zeker Marzipaintree, op het witte doek zelfs. Bijzonder mooie docu, inderdaad een aanrader voor de soulliefhebber.

Laatst wel zijn eerste album gedraaid, maar de docu nog niet gezien. Gaat er wel snel van komen!

Mooie docu inderdaad. Afgelopen weekend gezien.

Ik heb de docu uiteraard ook al gezien, heel mooi, al had ik liever wat meer concertbeelden of iets dergelijks gezien.

Week 07 1970: (13-02-1970)
01 (01) 04 Creedence Clearwater Revival - Who'll stop the rain / Travelin band
02 (05) 02 Los Rolling Stones - Country honk / Midnight Rambler
03 (06) 02 John Lennon - Instant Karma! * / Who Has Seen The Wind?
04 (02) 05 Isley Brothers - Keep on Doin' * / Save me
05 (04) 03 Rod Stewart - Handbags and Gladrags / Man of Constant Sorrow
06 (03) 07 The Temptations - Psychedelic Shack * / That's the Way Love Is
07 (12) 03 Simon and Garfunkel - Bridge over troubled water / Keep the costumer satisfied
08 (35) 02 Rare Bird - Sympathy * / Devil's High Concern
09 (16) 04 The Originals - The Bells * / I'll Wait For You
10 (18) 04 The Band - Rag Mama Rag / The Unfaithful Servant

11 (17) 04 Jethro Tull - The Witch's Promise / Teacher
12 (28) 03 OV Wright - Love the Way You Love / Blowin' in the Wind
13 (21) 03 Frank Zappa - Peaches en regalia / Little Umbrellas
14 (07) 06 The Cats - Marian * / Somewhere Up There
15 (08) 07 Aphrodites Child - It's 5 O'Clock
16 (10) 07 Canned Heat - Let's Work Together * / I'm Her Man
17 (13) 06 Frijid Pink - House of the Rising Sun * / Drivin' Blues
18 (38) 02 Timmy Willis - Easy As Saying 1-2-3 * / I'm A Man
19 (---) 01 Neil Young - Oh, Lonesome Me / I've Been Waiting for You
20 (39) 02 Amsterdam - Indian pipe * / Blue Steel 44

21 (32) 03 Aretha Franklin - Call me * / Son Of A Preacher Man
22 (36) 02 Catafalque - Greylock Mansion * / Amazon
23 (09) 07 Santana - Evil Ways * / Waiting
24 (34) 03 Elvis Presley - Kentucky Rain / My little friend
25 (---) 01 Doris Duke - To the Other Woman (I'm the Other Woman) * / I Don't Care Anymore
26 (37) 02 James Carr - Everybody needs somebody / Row, Row Your Boat
27 (14) 06 Edison Lighthouse - Love Grows (Where My Rosemary Goes) * / Every Lonely Day
28 (15) 06 Black Sabbath - Evil Woman / Wicked World *
29 (23) 05 Peter Maffay - Du * / Jeder Jungen braucht ein Mädchen
30 (25) 05 Ann Robinson - You did it * / I'm still waiting

31 (19) 08 Aquaviva - Poetas Andaluces * / Cantare
32 (24) 05 Clarence Carter - Take it of him and put it on me * / The Few Troubles I've Had
33 (---) 01 Grand Funk Railroad - Heartbreaker * / Please Don't Worry
34 (---) 01 Juicy Lucy - Who Do You Love / Walking Down
35 (---) 01 Pentangle - Take Three Girls (Light Flight) / Cold Mountain
36 (31) 03 Bintangs - Travelling In The U.S.A. / Hound Is On The Run
37 (20) 08 The Byrds - Jesus Is Just Alright / It's All Over Now, Baby Blue
38 (---) 01 The Whatnauts & The Whatnaut Band - Message From A Black Man * / Dance to the music
39 (---) 01 Soul rockers - Soul for sale / If The Shoe Fits Ya Baby *
40 (27) 03 Edwin Starr - Time / Running Back And Forth

Verdwenen
09 {01} Sly & the Family Stone - Thank you (falettime be mice elf again) * /
09 {01} Norman Greenbaum - Spirit in the sky
09 {03} The Delfonics - Didn't I (Blow Your Mind This Time) / Loving Him
08 {05} Badfinger - Come and Get It * / Rock Of All Ages
06 {04} Pink Floyd - The Nile Song * / Ibiza Bar
06 {13} Brook Benton - Rainy Night in Georgia * / Where Do I Go From Here
03 {26} Pretty - Mustache in Your Face / The Electric Hand

herman schreef:
Ook alweer 3 jaar geleden dat ik het gelezen heb, maar zal eens herlezen!
Daar zijn we weer met het hoofdstuk 1970 : Everything's gone grey van Bob Stanley.

Neil Young krijgt in het hoofdstuk maar één zinnetje. In totaal komt hij in het hele boek hooguit tot 3 pagina's. Neil is iemand die door Stanley bewonderd wordt en hij had wat mij betreft wat meer aandacht mogen krijgen. Want uitgerekend Neil is één van de groten in 1970. En Stanley heeft zijn grootste hit aan Neil te danken (ook uit 1970): Only love can break your heart. En misschien ook wel de boektitel maar daarover een andere keer meer.

Het zinnetje in het hoofdstuk 1970 staat op pagina 283:
Neil young’s ‘out on the weekend’ (‘think i’ll pack it in and buy a pick-up’) suggested modern pop was flatlining.

Het is mij niet helemaal duidelijk waarom Stanley in het nummer "Out in the weekend" de suggestie ziet dat moderne pop zich nauwelijks meer ontwikkelde. Het nummer is een uiteenzetting van iemand die een nieuw leven wil starten en naar L.A. trekt. Het gaat over de ontwikkeling van de persoon zelf.
Het nummer staat op Harvest uit 1972 maar kwam niet op single uit.

Wat zeker jammer is in 1970, en dat zien we ook in andere jaren, dat veel interessante tracks eerst op LP verschijnen en daarna op single. En sommige singles komen ook nog alleen in exotische landen uit.

Toen ik hier het topic voor het eerst binnenkwam begon de ellende al direct met een gestripte track van James Brown op single van de roemruchte LP "Live at the Apollo".
Al vroeg in 1966 haalde ik "Ballad of a thin man" in de volledige versie van een Franse EP. EP's worden in Frankrijk vaak tot de singles gerekend dus daar begint al meteen een cultuurverschil met het Engeland van Stanley.
Voor de Fransen is een 45 tour een single dus als je een pick-up koopt zoals Neil dan heb je de single stand (45) en de LP-stand (33). Noem het de Franse slag. In Spanje kijken ze weer liever naar het formaat. Un sencillo is 18 cm. Maar de verschillen blijven grijs, ook in die landen.

Waarom 1970 grijs werd wordt volgens Stanley voor een groot deel veroorzaakt door het verschil tussen de single en LP. Dat gaat hij nog uitgebreider uitleggen.
Maar uitgerekend albumkoning Neil Young komt deze week in 1970 met een singletrack op A die pas veel later als track op de LP terug te vinden is.

43 Neil Young - Oh, Lonesome Me / I've Been Waiting for You - Reprise, USA, 0898
RYM 182
Genre Singer/Songwriter, Country Rock, Folk Rock
https://img.discogs.com/bngBM6dQxeN-yzYe3X870SyyA58=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-2327908-1313238678.jpeg.jpg
Dit is de trage coverversie van het gelijknamige Don Gibson nummer uit 1958.
musician schreef:
Ik heb zelf een beetje moeite met het al laten binnenkomen van Oh Lonesome me van Neil Young. In Nederland komt het nummer binnen in juli 1970, in de VS (top 40) in augustus. Het album After the Goldrush, waar Oh Lonesome me op staat, is van september. Maar misschien heeft Arthur een goede bron, waar uit blijkt dat het toch al in februari is uitgebracht.
ArthurDZ schreef:
Volgens 45cat en Rateyourmusic werd het nummer uitgebracht op 9 februari, dus het lijkt me oke.
Dat het nummer pas zoveel maanden later een hitje is geworden, is wel raar natuurlijk.
musician schreef:
Ja, dat is zeker typisch. En dan ook alle hitlijsten veel later.
Ik geef je op voorhand geen ongelijk en er kunnen allerlei oorzaken aan ten grondslag liggen. Misschien hebben ze het gewoon nog een keer geprobeerd toen After the goldrush was uitgekomen en werd het toen wel een hit.
Het geportretteerde hoofd van Young is overgenomen van het debuutalbum Neil Young (1968). Waarom zou je dat doen bij een nieuw album dat net op het punt staat om te verschijnen? Dat kan er ook nog op duiden dat Oh Lonesome Me eerder is uitgebracht.
Er staat al veel relevante informatie in bovenstaande quotes van 6 jaar geleden.

Aanvullend: de releasedatum van 6 februari komt overeen met de uitgebreide box met Neil Young Archives - Vol. 1 (1963-1972) waarin een boekje zit die ook die releasedatum noemt

Daarna volgde in maart 1970 de recensie o.a. in Billboard magazine.
Het is inderdaad twee keer uitgebracht. De tweede release heeft ook nog een ander label (zie 45cat). Dat het geportretteerde hoofd van Young is overgenomen van het debuutalbum Neil Young (1968) ligt ook aan de B-kant die op het debuutalbum uit 1968 staat. In Nederland hadden ze van dat debuutalbum nog wat voorradig dus staat er reclame voor dat album op de achterkant van de hoes die in Nederland inderdaad pas in juli 1970 uitkomt.

De opname van "Lonesome me" vond volgens het boekje van de "Neil Young Archives" plaats in de zomer 1969. Je kunt ook op internet lezen welke andere nummers er nog meer in die opnamesessie zaten.
De opname vond plaats in Topanga Canyon vlak bij L.A. Een schitterende locatie voor een "out on the weekend".

44 To the Other Woman (I'm the Other Woman) / I Don't Care Anymore - feb-70, Canyon, USA, #28
RYM 422
Genre Deep Soul, Southern Soul
https://www.musicmeter.nl/images/cover/67000/67844.300.jpg
Deze week ook weer een fraaie Southern Soul single.

Doris Duke timmerde voor 1970 al flink aan haar muzikale CV met groepen als Raspberry singers, Davis Sisters en Caravans en als achtergrondzangeres van Nina Simone.
Maar in 1970 ging in haar eentje door als Doris Duke.

Dat ze niet de enige was voor haar minnaar, dat vond ze in 1970 volstrekt logisch.
Ze haalt flink uit:
But all you so-called friends
With your supposedly single men
Tell me, what number are you?

Doris is bij mij nummer 25.

45 Grand Funk Railroad - Heartbreaker / Please Don't Worry - feb-70, Capitol, USA, 2732
RYM 378
Genre Blues rock, hard rock
https://www.musicmeter.nl/images/cover/13000/13982.300.jpg
In februari 1970 treden ze voor het eerst op TV op in een programma van playboy TV. Maar dat TV-programma was al in december 1969 opgenomen. In dat programma spelen ze hun tweede en vorige single Mr. Limousine driver. Deze is het bekijken waard, ook al vanwege de fraaie dames die erin zitten.

Merkwaardig genoeg is Mr. Limousine driver de vorige single afkomstig van hun tweede album en is Heartbreaker is de nieuwe single van hun eerste album. Wat heel goed is aan Heartbreaker is dat ze de complete LP-track op single hebben gezet. Dus geen half werk dit keer.

46 Soul rockers - Soul for sale / If The Shoe Fits Ya Baby - feb-70, Buddah, USA, BDA 159
RYM Niet te vinden
Genre Soul, Funk
http://images.45cat.com/the-soul-rockers-soul-for-sale-buddah-s.jpg
Na de metalband met funk en metal in de naam gaan we naar een soul band met rock en soul in de naam. Er wordt de indruk gewekt dat er sprake is van fusion maar dat valt erg mee in 1970. Wel zijn er hier nagenoeg twee dezelfde opnames op A- en B gezet.
Hier ga ik voor de B-kant met zang. De A-kant is hetzelfde maar zonder zang.
De tracks zijn volgens mij al opgenomen in 1968 en de copyright is van 1970. Maar nog merkwaardiger is dat de single niet te vinden is op RYM. De single is een zeer gezochte single op Popsike en discogs.

47 The Whatnauts & The Whatnaut Band - Message From A Black Man / Dance To The Music - jan-70, A&I, USA, 001
RYM 719
Genre Funk
https://t2.genius.com/unsafe/220x220/https%3A%2F%2Fimages.genius.com%2F238f67cfb048b25cdc6e75de02a07aaa.898x898x1.jpg
Over fusion gesproken. De Whatnauts ken ik eigenlijk voor het eerst van hun fusie met the Moments als ze met een soft soul hit in 1975 de meisjes bejubelen. Daar halen ze de eerste plaats van de Nederlandse top 40 mee.

Hier komen ze met een minder luchtig onderwerp: racisme. Qua thematiek en tekst is het vergelijkbaar met Syl Johnson "Is it because I'm black".
Maar het nummer kennen we natuurlijk van the Temptations. Het staat op hun album "Puzzle People". Deze versie van the Whatnauts & The Whatnaut Band lijkt nog dreigender dan die versie. Nas gebruikt een sample later voor You Can't Stop Us Now.
Dit nummer stijgt van 42 naar 39. Dat is al beter dan in de hot 100 waar ze al bij nr. 99 moesten stoppen.

48 Juicy Lucy - Who Do You Love / Walking Down The Highway - feb-70, Vertigo, UK
RYM 190
Genre bluesrock
http://images.45cat.com/juicy-lucy-who-do-you-love-1970-13-s.jpg
Dit is de derde versie van Who do you love die mijn top 40 binnenkomt en daarmee is dit één van de populairste nummers die in verschillende versies mijn top 40 binnenkomt.

I put a spell on you is hierin op dit moment nog de recordhouder met vier keer. Deze werd bij mij een hit door Screaming Jay Hawkins (1956), Nina Simone (1965), Alan Price Set (1966) en Creedence Clearwater Revival (1968).
Who do you love komt ook oorspronkelijk uit 1956 en was toen een hit voor Bo Diddley. Daarna volgde Quicksilver Messenger Service (1969) en nu ook Juicy Lucy.
In de enige echter Nederlandse top 40 haalde Juicy Lucy de 25e plek in april 1970. In hun eigen land haalden ze de top 20.

49 Pentangle - Take Three Girls (Light Flight) / Cold Mountain - feb-70, Big T, UK
RYM 151 (1969)
Genre Folk pop, British Folk rock
https://www.musicmeter.nl/images/cover/56000/56634.300.jpg
Zowel bij mij als in Engeland scoort Pentangle hun tweede hit. Alhoewel ze bij mij de top 40 haalden en in Engeland net niet (maar wel top 50). Hun eerste hit Once I had a sweetheart deed het in de andere lijstjes (herman en Justus18) zelfs nog beter want daar haalden ze top 20.

Ik hoop dat hun tweede hit gebaseerd op de TV-hit "Take three girls" door alle drie de jongens hier ook weer genomen wordt. De TV-serie is de eerste Britse dramaserie in kleur wat weer in paradox is met het 1970 hoofdstuk van Stanley.

Maar ik moet Stanley nageven, in een ander hoofdstuk "An English Pastoral, British Folk Rock" is hij uitbundig:
The exceptionally pretty ‘Light Flight was used as the theme to TV series Take Three Girls, and their career had lift¬off; it was a perfect musical evocation of escape from the city, buying the ticket, boarding a train at Marylebone and - into the wordless dream of its middle eight - drifting far away. With their perceived heads-down heaviness, Pentangle walked streets where softie pop star Donovan was forbidden. They may have been cold as ice but, on "Basket of light" or "Solomons Seal", they had the keys to a secret garden.

Light Flight staat op hun album "Basket of light" dat eind 1969 verscheen. Toen kwam de single ook al uit onder de titel Night flight, maar flopte omdat bijna niemand de relatie met de TV-serie doorhad.

https://www.top40.nl/bundles/top40frontend/img/global/top40logo_small.png

WEEK 7

01 | 01 | 05 | Creedence Clearwater Revival | Who'll Stop The Rain
02 | 02 | 07 | White Plains | My Baby Loves Lovin'
03 | 03 | 06 | Aphrodite's Child | It's Five O'Clock
04 | 07 | 04 | George Baker Selection | Dear Ann
05 | 19 | 02 | Rare Bird | Sympathy
06 | 06 | 06 | Edison Lighthouse | Love Grows (Where My Rosemary Goes)
07 | 14 | 02 | John Lennon | Instant Karma!
08 | 08 | 07 | Vanity Fare | Hitchin' A Ride
09 | 11 | 04 | Simon & Garfunkel | Bridge Over Troubled Water
10 | 16 | 03 | Rod Stewart | Handbags And Gladrags
11 | 04 | 07 | The Byrds | Jesus Is Just Alright
12 | 15 | 05 | R.B. Greaves | Always Something There To Remind Me
13 | 13 | 05 | Brook Benton | Rainy Night In Georgia
14 | 05 | 07 | Earth & Fire | Seasons
15 | 30 | 02 | Serpentine | Powerful Jim
16 | 09 | 06 | Santana | Evil Ways
17 | 18 | 07 | Frijid Pink | House Of The Rising Sun
18 | 10 | 06 | Pink Floyd | The Nile Song
19 | 26 | 05 | Jethro Tull | The Witch's Promise
20 | ** | 01 | Los Rolling Stones | Country Honk
21 | 22 | 05 | Christie Lane | Johnny Remember Me
22 | 12 | 07 | The Cats | Marian
23 | 24 | 03 | Brotherhood Of Man | United We Stand
24 | 25 | 04 | Stone Garden | Oceans Inside Me
25 | ** | 01 | Pugh's Place | Nothing Is Real Here
http://hitparade.ch/cdimg/pughs_place-nothing_is_real_here_s.jpg
26 | 29 | 04 | Herman's Hermits | Years May Come, Years May Go
27 | 38 | 02 | Amsterdam | Indian Pipe
28 | 17 | 07 | Pretty | Mustache In Your Face
29 | 23 | 05 | Bintangs | Travelling In The U.S.A.
30 | ** | 01 | The Pentangle | Light Flight
31 | 32 | 03 | Jimmy Cliff | Vietnam
32 | 20 | 07 | Golden Earring | Another 45 Miles
33 | 36 | 02 | Smith | Take A Look Around
34 | 35 | 03 | Stevie Wonder | Never Had A Dream Come True
35 | ** | 01 | Joe Dolan | You're Such A Good Looking Woman
36 | 21 | 07 | Quintessence | Notting Hill Gate
37 | 27 | 07 | Het Cocktail Trio | Hela, Roept de Akela
38 | ** | 01 | Jack Blanchard & Misty Morgan | Tennessee Bird Walk
http://hitparade.ch/cdimg/jack_blanchard_misty_morgan-tennessee_bird_walk_s.jpg
39 | 28 | 05 | Nilsson | I Guess The Lord Must Be In New York City
40 | ** | 01 | Bob Vrieling | Prikkebeen

Toedeledokie:

* Badfinger | Come And Get It
* D.C. Lewis | Mijn Gebed
* Norman Greenbaum | Spirit In The Sky
* Murray Head | Superstar
* The Delfonics | Didn't I (Blow Your Mind This Time)
* Black Sabbath | Evil Woman (Don't Play Your Games With Me)

Friese Nederpop zien we binnenkomen op 25 met de band Pugh's Place en zodra ik een fluit hoor ben ik eigenlijk bijna al om.

Een lang levensbestaan had deze band overigens niet en verder dan 1 single, een LP en een live album kwam deze formatie helaas niet, want het klinkt allemaal best verdienstelijk.

Zowel het studioalbum en het live album zijn voor de liefhebbers in z'n geheel te beluisteren op YouTube.

Een leuk en grappig plaatje door Jack Blanchard & Misty Morgan met de Tennessee Bird Walk en ik word hier eerlijk gezegd wel vrolijk van en over leuke plaatjes gesproken daar kan Bob Vrieling zich bij aansluiten, want zijn Prikkebeen is dan weer zo'n nummer waarbij je het refrein niet uit je kop kan krijgen bij het beluisteren er van, dus U zijt gewaarschuwd.

En Marzipaintree word op z'n wenken bediend met The Pentangle, Light Flight stond overigens al op mijn lijssie en dan hebben we het niet over de blacklist

Week 6 Deel 2:
21 (16) 06 Spooky Tooth - Waitin' For the Wind
22 (12) 09 The Cats - Marian*/Somewhere Up There
23 (18) 07 Tommy Cash - Six White Horses
24 (32) 02 The Band - Rag Mama Rag*/The Unfaithful Servant
25 (31) 03 Clarence Carter - Take It Off Him And Put It On Me*/The Few Troubles I've Had
26 (26) 04 Stone Garden - Oceans Inside Me*/Stop My Thinking
27 (15) 07 Het Cocktail Trio - Hela, Roept de Akela
28 (20) 05 De 2 Pinten - Bij Ons Staat Op de Keukendeur
29 (**) 01 Edwin Starr - Time*/Running Back And Forth
30 (34) 02 Ann Robinson - You Did It/I'm Still Waiting
31 (**) 01 George Baker Selection - Dear Ann
32 (35) 03 Derrick Morgan - Moon Hop
33 (39) 02 Bintangs - Travelling In the U.S.A./Hound Is On the Run
34 (**) 01 Elvis Presley - Kentucky Rain*/My Little Friend
35 (37) 02 Arlo Guthrie - Alice's Rock And Roll Restaurant*/Coming Into Los Angeles
36 (23) 12 Bobbie Gentry - Fancy
37 (**) 01 Ronnie Hawkins - Down In the Alley
38 (21) 09 The Guess Who - No Time/Proper Stranger*
39 (**) 01 Mary Hopkin - Temma harbour
40 (**) 01 Tyrannosaurus Rex - By the Light Of the Magical Moon*/Find a Little Wood

Exit
08 Willy En Willeke Alberti - Een Reisje Langs de Rijn 195
04 Melodians - Sweet Sensation/Rock It With Me* 37
12 Led Zeppelin - Whole Lotta Love/Living Loving Maid (She's Just a Woman) 376
09 Murray Head - Superstar*/John Nineteen Forty-One 199
02 Edison Lighthouse - Love Grows (Where My Rosemary Goes)*/Every Lonely Day 10
02 Black Sabbath - Evil Woman/Wicked World* 6
05 Freda Payne - Unhooked Generation 42

Week 7 Deel 1:
07 06 AW
01 06 04 Ed & Willem Bever - Het Stoomlied (Kunst- En Vliegwerk)/Momfer De Mol - Lied Van Momfer De Mol
02 01 07 The Byrds - Jesus Is Just Alright*/It’s All Over Now, Baby Blue
03 13 03 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water
04 04 06 Aphrodite's Child - It's Five O'Clock
05 02 08 Dionne Warwick - I'll Never Fall In Love Again
06 09 04 Creedence Clearwater Revival - Who'll Stop the Rain*/Travelin’ Band
07 10 06 The Temptations - Psychedelic Shack*/That’s the Way Love Is
08 18 02 Frank Zappa - Peaches En Regalia/Little Umbrellas
09 03 10 Earth And Fire - Seasons*/Hazy Paradise
10 16 04 R.B. Greaves - Always Something There To Remind Me
11 08 08 Spirit - 1984
12 12 07 Vanity Fare - Hitchin' a Ride
13 17 04 Johnny Jordaan - Pruimenpap
14 20 03 Jethro Tull - Witch’s Promise/Teacher
15 07 08 Ruby Winters - Guess Who
16 24 03 The Band - Rag Mama Rag*/The Unfaithful Servant
17 05 09 Simon Stokes & the Nighthawks - Voodoo Woman
18 11 06 Elsje De Wijn - Karel
19 14 09 Sly & The Family Stone - Thank You (Falettinme Be Mice Elf Agin)/Everybody Is a Star
20 25 04 Clarence Carter - Take It Off Him And Put It On Me*/The Few Troubles I've Had

Ik lig met van alles en nog wat hopeloos achter op schema. Tellen stel ik ook nog even uit tot morgen.

Week 7

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=2TMw92_q8Ac

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

07 06 AW
01 (01) 04 Creedence Clearwater Revival - Who’ll Stop the Rain/Travelin’ Band 67 - 64
02 (05) 03 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water/Keep the Costumer Satisfied 56 - 39
03 (02) 07 Aphrodite’s Child - It's 5 O'Clock 53 - 60
04 (10) 02 John Lennon - Instant Karma!/Who Has Seen the Wind? 40 - 30
05 (03) 06 The Byrds - Jesus Is Just Alright/It's All Over Now, Baby Blue 37 - 50
05 (06) 05 The Temptations - Psychedelic Shack/That’s the Way Love Is 37 - 37
05 (**) 01 Rare Bird - Sympathy/Devil's High Concern 37 - 6
08 (10) 02 Rod Stewart - Handbags And Gladrags/Man Of Constant Sorrow 35 - 30
09 (**) 01 Jethro Tull - Witch’s Promise/Teacher 31 - 13
10 (**) 01 Frank Zappa - Peaches En Regalia/Little Umbrellas 29 - 7
11 (16) 02 Los Rolling Stones - Country Honk/Midnight Rambler 28 - 20
11 (18) 02 R.B. Greaves - Always Something There To Remind Me 28 - 19
13 (04) 11 Earth And Fire - Seasons/Hazy Paradise 27 - 42
14 (18) 02 Ed & Willem Bever - Het Stoomlied (Kunst- En Vliegwerk)/Momfer De Mol - Lied Van Momfer De Mol 24 - 19
14 (**) 01 The Band - Rag Mama Rag/The Unfaithful Servant 24 - 7
16 (13) 05 White Plains - My Baby Loves Lovin’/Show Me Your Hand 23 - 23
17 (13) 04 The Isley Brothers - Keep on Doin'/Save Me 21 - 23
17 (**) 01 George Baker Selection - Dear Ann 21 - 18
19 (13) 06 Dionne Warwick - I'll Never Fall In Love Again 20 - 23
20 (10) 05 Edison Lighthouse - Love Grows (Where My Rosemary Goes)/Every Lonely Day 19 - 30

Exit
(07) 03 Pink Floyd - The Nile Song/Ibiza Bar 7 - 35
(08) 03 Santana - Evil Ways/Waiting 9 - 32
(09) 06 The Cats - Marian 11 - 31
(16) 04 Simon Stokes & the Nighthawks - Voodoo Woman 8 - 20
(18) 02 Frijid Pink - House Of the Rising Sun/Drivin' Blues 16 - 19

Wel een aardig nummer is dat van die zeldzame vogel.

Week 08 1970: (20-02-1970)
01 (01) 05 Creedence Clearwater Revival - Who'll stop the rain / Travelin band
02 (02) 03 Los Rolling Stones - Country honk / Midnight Rambler
03 (03) 03 John Lennon - Instant Karma! * / Who Has Seen The Wind?
04 (19) 02 Neil Young - Oh, Lonesome Me / I've Been Waiting for You
05 (08) 03 Rare Bird - Sympathy * / Devil's High Concern
06 (05) 04 Rod Stewart - Handbags and Gladrags / Man of Constant Sorrow
07 (---) 01 Rare Earth - Get ready * / Magic Key
08 (04) 06 Isley Brothers - Keep on Doin' * / Save me
09 (12) 04 OV Wright - Love the Way You Love / Blowin' in the Wind
10 (10) 05 The Band - Rag Mama Rag / The Unfaithful Servant

11 (11) 05 Jethro Tull - The Witch's Promise / Teacher
12 (09) 05 The Originals - The Bells * / I'll Wait For You
13 (13) 04 Frank Zappa - Peaches en regalia / Little Umbrellas
14 (07) 05 Simon and Garfunkel - Bridge over troubled water / Keep the costumer satisfied
15 (18) 03 Timmy Willis - Easy As Saying 1-2-3 * / I'm A Man
16 (20) 03 Amsterdam - Indian pipe * / Blue Steel 44
17 (---) 01 Rollling Stones - Let It Bleed / You Got the Silver
18 (06) 08 The Temptations - Psychedelic Shack * / That's the Way Love Is
19 (24) 04 Elvis Presley - Kentucky Rain / My little friend
20 (25) 02 Doris Duke - To the Other Woman (I'm the Other Woman) * / I Don't Care Anymore

21 (21) 04 Aretha Franklin - Call me * / Son Of A Preacher Man
22 (22) 03 Catafalque - Greylock Mansion * / Amazon
23 (35) 02 Pentangle - Take Three Girls (Light Flight) / Cold Mountain
24 (---) 01 Almendra - Muchacha (ojos de papel) / Ana no duerme
25 (26) 03 James Carr - Everybody needs somebody / Row, Row Your Boat
26 (---) 01 Love sculpture - In the Land of the Few / People People
27 (---) 01 Faces - Flying / Three Button Hand Me Down
28 (33) 02 Grand Funk Railroad - Heartbreaker * / Please Don't Worry
29 (34) 02 Juicy Lucy - Who Do You Love / Walking Down
30 (14) 07 The Cats - Marian * / Somewhere Up There

31 (15) 08 Aphrodites Child - It's 5 O'Clock
32 (17) 07 Frijid Pink - House of the Rising Sun * / Drivin' Blues
33 (16) 08 Canned Heat - Let's Work Together * / I'm Her Man
34 (---) 01 The Allman Brothers Band - Black Hearted Woman / Every Hungry Woman
35 (---) 01 Delaney & Bonnie & Friends featuring Eric Clapton - Comin' Home / Superstar (groupie)
36 (30) 06 Ann Robinson - You did it * / I'm still waiting
37 (---) 01 Dillard & Clarke - Don't let me down / Rocky top
38 (---) 01 The Supremes - Up the Ladder to the Roof * / Bill
39 (---) 01 José Feliciano - No Dogs Allowed * / Point of view
40 (36) 04 Bintangs - Travelling In The U.S.A. / Hound Is On The Run

Verdwenen
01 {39} Soul rockers - Soul for sale / If The Shoe Fits Ya Baby *
01 {38} The Whatnauts & The Whatnaut Band - Message From A Black Man * / Dance to the music
07 {04} Santana - Evil Ways * / Waiting
06 {10} Edison Lighthouse - Love Grows (Where My Rosemary Goes) * / Every Lonely Day
06 {14} Black Sabbath - Evil Woman / Wicked World *
05 {23} Peter Maffay - Du * / Jeder Jungen braucht ein Mädchen
08 {05} Aquaviva - Poetas Andaluces * / Cantare
05 {21} Clarence Carter - Take it of him and put it on me * / The Few Troubles I've Had
08 {14} The Byrds - Jesus Is Just Alright / It's All Over Now, Baby Blue
03 {27} Edwin Starr - Time / Running Back And Forth

Later deze week volgen weer mijn in- en uitwijdingen over de intreders en reageer ook op jullie commentaar / lijstjes.

Martial schreef:
Friese Nederpop zien we binnenkomen op 25 met de band Pugh's Place en zodra ik een fluit hoor ben ik eigenlijk bijna al om.

Een lang levensbestaan had deze band overigens niet en verder dan 1 single, een LP en een live album kwam deze formatie helaas niet, want het klinkt allemaal best verdienstelijk.

Zowel het studioalbum en het live album zijn voor de liefhebbers in z'n geheel te beluisteren op YouTube.
Ik heb nog even mijn Nederpop weekschijven op een rij gezet. Dat zijn de hoogste nederpop tips van die week. Omdat ik 1970 neem reken ik Ekseption ook nog mee omdat die op 1 januari nog de hoofdtip was. Met direct achter de titel, de eerste dag van de week en daarna de plaats waar ze vandaan kwamen. Soms lastig want de datums zijn soms erg onzeker en qua plaats zit er in bijvoorbeeld Christie Lane ook een behoorlijk percentage Den Haag in de band. Ik hoor het wel als jullie feitelijke fouten zien.

Dit zijn ze:
Italian concerto - Ekseption 27-12 Haarlem
Our father - Unit Gloria 3-1 Utrecht
Christie Lane - Johnny remember me 10-1 Rotterdam
Bintangs - Travelling in the USA 17-1 Beverwijk
Dear Ann - George Baker Selection 24-1 Zaanstreek
Tell Me It's Allright - Dizzy man's band 31-1 Zaandam
Indian pipe - Amsterdam 7-2 Amsterdam
Crying wood - Blue eyed witch 14-2 Apeldoorn
Pugh's Place - Nothing Is Real Here 21-2 Leeuwarden

Over een paar maanden doe ik de volgende bulk.

https://www.top40.nl/bundles/top40frontend/img/global/top40logo_small.png

WEEK 8

01 | 05 | 03 | Rare Bird | Sympathy
02 | 01 | 06 | Creedence Clearwater Revival | Who'll Stop The Rain
03 | 04 | 05 | George Baker Selection | Dear Ann
04 | 07 | 03 | John Lennon | Instant Karma!
05 | 03 | 07 | Aphrodite's Child | It's Five O'Clock
06 | 10 | 04 | Rod Stewart | Handbags And Gladrags
07 | 02 | 08 | White Plains | My Baby Loves Lovin'
08 | 06 | 07 | Edison Lighthouse | Love Grows (Where My Rosemary Goes)
09 | 09 | 05 | Simon & Garfunkel | Bridge Over Troubled Water
10 | 15 | 03 | Serpentine | Powerful Jim
11 | 12 | 06 | R.B. Greaves | Always Something There To Remind Me
12 | 13 | 06 | Brook Benton | Rainy Night In Georgia
13 | 08 | 08 | Vanity Fare | Hitchin' A Ride
14 | 20 | 02 | Los Rolling Stones | Country Honk
15 | 19 | 06 | Jethro Tull | The Witch's Promise
16 | 25 | 02 | Pugh's Place | Nothing Is Real Here
17 | ** | 01 | The Wake | Live Today Little Girl
18 | 30 | 02 | The Pentangle | Light Flight
19 | 27 | 03 | Amsterdam | Indian Pipe
20 | 11 | 08 | The Byrds | Jesus Is Just Alright
21 | 21 | 06 | Christie Lane | Johnny Remember Me
22 | ** | 01 | The Allman Brothers Band | Black Hearted Woman
http://hitparade.ch/cdimg/the_allman_brothers_band-black_hearted_woman_s.jpg
23 | 23 | 04 | Brotherhood Of Man | United We Stand
24 | 14 | 08 | Earth & Fire | Seasons
25 | 26 | 05 | Herman's Hermits | Years May Come, Years May Go
26 | ** | 01 | Neil Young | Oh, Lonesome Me
http://hitparade.ch/cdimg/neil_young-oh_lonesome_me_s.jpg
27 | 16 | 07 | Santana | Evil Ways
28 | 17 | 08 | Frijid Pink | House Of The Rising Sun
29 | 35 | 02 | Joe Dolan | You're Such A Good Looking Woman
30 | ** | 01 | Love Sculpture | In The Land Of The Few
31 | 38 | 02 | Jack Blanchard & Misty Morgan | Tennessee Bird Walk
32 | ** | 01 | Mountain | Mississippi Queen
33 | 40 | 02 | Bob Vrieling | Prikkebeen
34 | 22 | 08 | The Cats | Marian
35 | ** | 01 | Juicy Lucy | Who Do You Love
36 | 17 | 08 | Frijid Pink | House Of The Rising Sun
37 | 24 | 05 | Stone Garden | Oceans Inside Me
38 | ** | 01 | Brainbox | To You
http://hitparade.ch/cdimg/brainbox-to_you_s.jpg
39 | ** | 01 | Dillard & Clarke | Don't Let Me Down
40 | ** | 01 | The Flying Machine | Baby Make It Soon

Uit de lijst:

* Pretty | Mustache In Your Face
* Bintangs | Travelling In The U.S.A.
* Jimmy Cliff | Vietnam
* Golden Earring | Another 45 Miles
* Smith | Take A Look Around
* Stevie Wonder | Never Had A Dream Come True
* Quintessence | Notting Hill Gate
* Het Cocktail Trio | Hela, Roept de Akela
* Nilsson | I Guess The Lord Must Be In New York City

Vorige week compleet:

Week 7 (14 februari)
07 06 AW
01 (06) 04 Ed & Willem Bever - Het Stoomlied (Kunst- En Vliegwerk)/Momfer De Mol - Lied Van Momfer De Mol
02 (01) 07 The Byrds - Jesus Is Just Alright*/It’s All Over Now, Baby Blue
03 (13) 03 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water
04 (04) 06 Aphrodite's Child - It's Five O'Clock
05 (02) 08 Dionne Warwick - I'll Never Fall In Love Again
06 (09) 04 Creedence Clearwater Revival - Who'll Stop the Rain*/Travelin’ Band
07 (10) 06 The Temptations - Psychedelic Shack*/That’s the Way Love Is
08 (18) 02 Frank Zappa - Peaches En Regalia/Little Umbrellas
09 (03) 10 Earth And Fire - Seasons*/Hazy Paradise
10 (16) 04 R.B. Greaves - Always Something There To Remind Me
11 (08) 08 Spirit - 1984
12 (12) 07 Vanity Fare - Hitchin' a Ride
13 (17) 04 Johnny Jordaan - Pruimenpap
14 (20) 03 Jethro Tull - Witch’s Promise/Teacher
15 (07) 08 Ruby Winters - Guess Who
16 (24) 03 The Band - Rag Mama Rag*/The Unfaithful Servant
17 (05) 09 Simon Stokes & the Nighthawks - Voodoo Woman
18 (11) 06 Elsje De Wijn - Karel
19 (14) 09 Sly & The Family Stone - Thank You (Falettinme Be Mice Elf Agin)/Everybody Is a Star
20 (25) 04 Clarence Carter - Take It Off Him And Put It On Me*/The Few Troubles I've Had
21 (29) 02 Edwin Starr - Time*/Running Back And Forth
22 (15) 11 Golden Earring - Another 45 Miles*/I Can't Get a Hold On Her
23 (19) 05 Pink Floyd - The Nile Song*/Ibiza Bar
24 (**) 01 The Rolling Stones - Country Honk*/Midnight Rambler
25 (31) 02 George Baker Selection - Dear Ann
26 (**) 01 Greylock Mansion - Catafalque/Amazon
27 (34) 02 Elvis Presley - Kentucky Rain*/My Little Friend
28 (**) 01 Rare Bird - Sympathy
29 (39) 02 Mary Hopkin - Temma Harbour
30 (26) 05 Stone Garden - Oceans Inside Me*/Stop My Thinking
31 (37) 02 Ronnie Hawkins - Down In the Alley
32 (**) 01 John Lennon - Instant Karma!/Who Has Seen the Wind?
33 (21) 07 Spooky Tooth - Waitin' For the Wind
34 (33) 03 Bintangs - Travelling In the U.S.A./Hound Is On the Run
35 (**) 01 Pentangle - Light Flight
36 (40) 02 Tyrannosaurus Rex - By the Light Of the Magical Moon*/Find a Little Wood
37 (30) 03 Ann Robinson - You Did It/I'm Still Waiting
38 (**) 01 Amsterdam - Indian Pipe
39 (32) 04 Derrick Morgan - Moon Hop
40 (**) 01 The Peddlers - Girlie

Exit
09 The Cats - Marian*/Somewhere Up There 250
07 Tommy Cash - Six White Horses 116
07 Het Cocktail Trio - Hela, Roept de Akela 146
05 De 2 Pinten - Bij Ons Staat Op de Keukendeur 77
02 Arlo Guthrie - Alice's Rock And Roll Restaurant*/Coming Into Los Angeles 10
12 Bobbie Gentry - Fancy 304
09 The Guess Who - No Time/Proper Stranger* 176

Week 8 (21 februari)

08 07 AW
01 (01) 05 Ed & Willem Bever - Het Stoomlied (Kunst- En Vliegwerk)/Momfer De Mol - Lied Van Momfer De Mol
02 (03) 04 Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water
03 (06) 05 Creedence Clearwater Revival - Who'll Stop the Rain*/Travelin’ Band
04 (08) 03 Frank Zappa - Peaches En Regalia/Little Umbrellas
05 (02) 08 The Byrds - Jesus Is Just Alright*/It’s All Over Now, Baby Blue
06 (04) 07 Aphrodite's Child - It's Five O'Clock
07 (07) 07 The Temptations - Psychedelic Shack*/That’s the Way Love Is
08 (14) 04 Jethro Tull - Witch’s Promise/Teacher
09 (05) 09 Dionne Warwick - I'll Never Fall In Love Again
10 (10) 05 R.B. Greaves - Always Something There To Remind Me
11 (16) 04 The Band - Rag Mama Rag*/The Unfaithful Servant
12 (24) 02 The Rolling Stones - Country Honk*/Midnight Rambler
13 (13) 05 Johnny Jordaan - Pruimenpap
14 (26) 02 Greylock Mansion - Catafalque/Amazon
15 (12) 08 Vanity Fare - Hitchin' a Ride
16 (28) 02 Rare Bird - Sympathy
17 (21) 03 Edwin Starr - Time*/Running Back And Forth
18 (20) 05 Clarence Carter - Take It Off Him And Put It On Me*/The Few Troubles I've Had
19 (09) 11 Earth And Fire - Seasons*/Hazy Paradise
20 (29) 03 Mary Hopkin - Temma Harbour
21 (**) 01 Neil Young - Oh, Lonesome Me*/I’ve Been Waiting For You
22 (25) 03 George Baker Selection - Dear Ann
23 (27) 03 Elvis Presley - Kentucky Rain*/My Little Friend
24 (35) 02 The Pentangle - Light Flight
25 (31) 03 Ronnie Hawkins - Down In the Alley
26 (32) 02 John Lennon - Instant Karma!/Who Has Seen the Wind?
27 (11) 09 Spirit - 1984
28 (19) 10 Sly & The Family Stone - Thank You (Falettinme Be Mice Elf Agin)/Everybody Is a Star
29 (38) 02 Amsterdam - Indian Pipe
30 (15) 09 Ruby Winters - Guess Who
31 (40) 02 The Peddlers - Girlie
32 (17) 10 Simon Stokes & the Nighthawks - Voodoo Woman
33 (36) 03 Tyrannosaurus Rex - By the Light Of the Magical Moon*/Find a Little Wood
34 (22) 12 Golden Earring - Another 45 Miles*/I Can't Get a Hold On Her
35 (**) 01 The Originals - The Bells/I’ll Wait For You
36 (18) 07 Elsje De Wijn - Karel
37 (34) 04 Bintangs - Travelling In the U.S.A./Hound Is On the Run
38 (**) 01 Timmy Willis - Easy As Saying 1-2-3*/I’m a Man
39 (23) 06 Pink Floyd - The Nile Song*/Ibiza Bar
40 (**) 01 James Carr - Everybody Needs Somebody/Row, Row Your Boat*

Exit
05 Stone Garden - Oceans Inside Me*/Stop My Thinking 54
07 Spooky Tooth - Waitin' For the Wind 123
03 Ann Robinson - You Did It/I'm Still Waiting 22
04 Derrick Morgan - Moon Hop 19

herman schreef:
Ook alweer 3 jaar geleden dat ik het gelezen heb, maar zal eens herlezen!
Ik sla even een tijdje Stanley over. Dan kunnen we wat materiaal verzamelen om te kijken of 1970 inderdaad zo grijs is als Stanley beweert. Want voor de rest van zijn hoofdstuk moeten we eerst dieper 1970 in. Ik quote herman wel weer als we zover zijn.

50 Rare Earth - Get ready / Magic key - feb-70, Rare Earth, USA
RYM 250
Genre Psychedelic Rock Soul
https://img.discogs.com/jmvW0uKa2n9jAvnpasmiDTj7Q0w=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-8912869-1472128531-7431.jpeg.jpg
Waarom komt "Get ready" zo hoog binnen bij mij? Het is een cover van een nummer van The Temptations die eerder al bij mij begin 1966 nr. 1 stond. Na the Temptations is hij al zo vaak gecoverd. Neem bijvoorbeeld alleen al de snelle Nederbietversie van de Zwolse formatie Blues Dimension. Die is van juli 1968. Overigens kreeg die versie van herman en LucM in ons zustertopic wel een flinke onvoldoende.

Rare Earth kwam er voor het eerst mee op hun LP Dreams / Answers LP uit december 1968.

Mijn argumentatie voor de hoge binnenkomst van deze 1970-versie bestaat uit drie delen.
Het is de eerste versie die ik leerde kennen. Kortom jeugdsentiment.
Ze komen in 1970 met een lp-versie van een volle 20 minuten waardoor je niet al na 3 minuten van de dansvloer moet. Of zoals
heicro schreef:
Rare Earth - Get Ready
Voor de die hards: Get Ready, de full version. Weergaloos!
Daarnaast is dit een live versie waardoor je de opwinding ervaart zelf bij het concert aanwezig te zijn.

En de singleversie uit 1970? Die is helaas ruim korter dan 3 minuten. Die moet je gewoon 7 keer achter elkaar in repeat doen.
Deze prachtige compositie van Smokey Robinson met weer ijzersterke lyrics staat veel te laag in de RYM-lijst waarin hij bovendien ook al jaren aan het zakken is. Ten onrechte, naar mijn mening.

51 Rolling Stones - Let it bleed / You Got The Silver - feb-70, London, Jap, TOP-1460
RYM 99
Genre Country blues rock
https://images.45cat.com/the-rolling-stones-let-it-bleed-1970-s.jpg
Dit is een Japanse single die twee LP-tracks van Let it bleed bevat. Een LP die het buitengewoon goed deed begin 1970. Bij Aloha en in de Veronica LP top in Nederland en in Engeland haalde die een eerste plek. In de V.S. een derde.

Deze tracks zijn misschien niet de allerbeste van die LP. Dat zijn naar mijn mening Gimme Shelter die pas in 1975 op single wordt uitgebracht, You Can't Always Get What You Want, die vorig jaar al een B-kant * hit was en Midnight Rambler die momenteel een B-kant * hit is.
De A-kant "Let it bleed" lijkt een ode aan Rolling Stone muze Marianne Faithfull.
De B-kant "You got the silver" is een ode aan Rolling Stone muze Anita Pallenberg.

52 Almendra - Muchacha (Ojos De Papel) / Ana No Duerme - jan-70, VIK, Arg, 31Z-1633
RYM 95
Genre Psychedelic pop
https://www.musicmeter.nl/images/cover/96000/96794.jpg

De Rolling Stones staan met hun Argentijnse single op 2. Ook uit Argentinië komt Almendra, het Spaanse woord voor amandel. En dat is een belangrijk onderdeel voor marsepein. Dus daar heeft deze boom uiteraard bij voorbaat al een zwak voor.

In november 1969 kwam hun debuutalbum uit. Het openingsnummer gaat over een meisje, niet met amandelvormige ogen maar met ogen van papier. Merkwaardig misschien maar de heren waren grote fans van The Beatles en dit werd geïnspireerd door Lucy in the Sky with Diamonds. The girl with caleidoscope eyes de kindertekening op papier. En de rest van de lyrics zitten vol met verwijzingen naar Lucy In The Sky maar de muziek zit vol met Iberische invloeden.

Het liedje is in Argentinie één van de belangrijkste liedjes of all time en dus is de hoge positie in de RYM lijst begrijpelijk.

53 Love sculpture - In the Land of the Few / People People - feb-70, Parlophone, UK
RYM 134
Genre Psychedelic rock
https://images.45cat.com/love-sculpture-people-people-odeon-s.jpg
Het nummer "The Land Of The Few" vertoont overeenkomsten met "Johann Sebastian Bachs "Prelude and Fugue in G klein, BWV 558".

De heren kennen hun klassieken. Ze hadden ook al rockgetinte, bewerkte stukken van klassieke componisten als Aram Chatsjatoerjan en Georges Bizet op de plaat gezet. Maar met deze Bachiaanse bewerking gaan ze waarschijnlijk bij mij hun grootste hit scoren.

G klein is een hele mooie toonsoort waarmee je ernst met lieflijkheid kan combineren.
Later dit jaar gaat de gitarist van de groep, Dave Edmunds met de R&B klassieker "I hear you knocking" scoren en zal de band ontbonden worden.

54 Faces - Flying / Three Button Hand Me Down - feb-70, Warner Bros., UK
RYM 274
Genre Boogie rock
https://www.musicmeter.nl/images/cover/17000/17904.300.jpg
De A-kant bevat twee thema's die veelvuldig in de muziek terugkeren: de gevangenis en heimwee. De bekendste song daarin moet nog verschijnen "Tie a yellow ribbon". Maar the Faces komen hier ook al met dit thema.
Hier koestert men een verlangen naar het land waarin men opgegroeid is. Dat verlangen wordt versterkt door de foto van het album waarin opvallende elementen voorkomen als Mickey Mouse en het boek How to play the guitar plectrum style van Geoffrey Sisley uit 1960.
Flying is een compositie van Ron, Rod en Ron.

De B-kant is eigenlijk net zo goed als A-kant.

55 The Allman Brothers Band - Black Hearted Woman / Every Hungry Woman - feb-70, Capricorn, USA
RYM 359
Genre Blues rock
https://www.musicmeter.nl/images/cover/33000/33619.300.jpg
Er lijkt veel overeenkomst tussen Allman en Almandra. Niet alleen in letters maar beiden kwamen met hun debuut album in oktober 1969.
Hier kiest men voor Black hearted woman wat ik persoonlijk weer niet het beste nummer vind van de LP vind (dat is whipping post) maar wel goed genoeg voor mijn top 40.
In de positie op de RYM lijst kan ik mij goed vinden.
Een compositie van Greg Allman.

56 Delaney And Bonnie And Friends Featuring Eric Clapton - Comin' Home / Superstar (groupie) - dec-69, Atlantic, UK
RYM 413 (1969)
Genre: blues (a-kant), baroque rock (b-kant)
https://img.discogs.com/Bg7VE-Z0XiGAy21YoTERwOF9MkA=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-3111349-1316295575.jpeg.jpg
50tracks schreef:
Bijzonder gezelschap dat Delaney & Bonnie & Friends. Dit keer met Eric Clapton, maar ook met Leon Russel. En hij schreef samen met Bonnie Bramlett de B-kant, het geweldige Superstar (hier nog Groupie genoemd), later een grote hit voor de Carpenters. Ik ken het dan weer vooral van Sonic Youth die de Carpenters covered.
50tracks komt vaak met onderschat materiaal van goede kwaliteit aanzetten wat helaas niet of niet direct altijd door anderen wordt opgepikt. In ons zustertopic Delaney & Bonnie bijvoorbeeld met "When The Battle Is Over" en "We Get Ourselves Together". Maar ook Superstar was uitsluitend bij hem een hit alhoewel heicro de A-kant wel een weekje in zijn lijstje gunde. Maar ook die verder bij niemand.

Uiteindelijk wist het nummer het 19 weken in de 50Tracks Rearviewmirror Top 40 uit te houden terwijl ze niet hoog in de top 10 eindigden, een soort "1970 Huilen is voor jou te laat effect ".

En als ik voor mezelf spreek. Ik heb altijd wat moeite met zangeressen met een basstem. Cher, Annefrid van Abba, Karen Carpenter, Corry Konings hebben een soort beharing in de keel waardoor ik hun muziek niet altijd met genoegen aanhoor. Of het een soort "1970 Lola effect" is? Laat ik daar maar niet op ingaan.
In ieder geval gold het ook toen ik Bonnie afgelopen december hoorde.

Maar Superstar bleef heel lang sindsdien in mijn tiplijst / bubbling under hangen en komt nu pas eind februari binnen. Waarmee ik maar wil zeggen dat soms bij mij de liefde wat langer duurde dan bij Bonnie (Before the tenth show). Wat dat betreft had deze samen met Jezus C. superstar kunnen optrekken maar dat nummer van Murray Head is inmiddels ver weggezakt. Deze is met Eric C. superstar.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:13 uur

geplaatst: vandaag om 19:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.