Muziek / Toplijsten en favorieten / Wekelijks: de singles top 20 van 50 jaar terug
zoeken in:
0
geplaatst: 10 februari 2015, 11:37 uur
06 (05) Bobby Vinton - Mr. Lonely
De nummer 1 van Justus18
Justus18: Je moet een beetje tegen de scherpe uithalen van Bobby kunnen. Hij zit in hetzelfde straatje als the Big O. Soms vind ik de een beter en dan weer de ander. Dit is een uitschieter in het oeuvre van Vinton.
05 (04) The Kinks - Tired of Waiting for You
herman: The Kinks komen met hun derde single op de proppen. Een heel andere geluid dan de vorige twee, maar wel een heel erg mooi liedje van de hand van Ray Davies.
heicro: The Kinks hebben in hun korte bestaan al twee wereldhits op hun naam staan. Frontman Ray Davies is op 20 jarige leeftijd al uitgegroeid tot een begenadigd liedjesschrijver en schreef het simpele, maar o zo mooie Tired Of Waiting For You. Het werd een nummer 1 hit in de UK.
04 (---) The Zombies - The Zombies EP (Kind Of Girl / Summertime)
50tracks: Briljante Zombies EP met o.a. het geweldige Kind Of Girl en de briljante Colin Blunstone interpretatie van Summertime.
heicro: Een andere overtuigende binnenkomer is de EP van The Zombies met Kind Of Girl, Summertime, It's Alright en Sometimes. Vier sterke liedjes, maar de oerklassier Summertime springt er toch uit.
Er bestaan veel uitvoeringen, maar die van Billy Stewart, Brainbox en deze van The Zombies zijn mijn favorieten. De jazzy elektrische piano van Rod Argent en Colin Blunstone's onnavolgbare hese zang maakt deze cover heel bijzonder.
De nummer 1 van Justus18
Justus18: Je moet een beetje tegen de scherpe uithalen van Bobby kunnen. Hij zit in hetzelfde straatje als the Big O. Soms vind ik de een beter en dan weer de ander. Dit is een uitschieter in het oeuvre van Vinton.
05 (04) The Kinks - Tired of Waiting for You
herman: The Kinks komen met hun derde single op de proppen. Een heel andere geluid dan de vorige twee, maar wel een heel erg mooi liedje van de hand van Ray Davies.
heicro: The Kinks hebben in hun korte bestaan al twee wereldhits op hun naam staan. Frontman Ray Davies is op 20 jarige leeftijd al uitgegroeid tot een begenadigd liedjesschrijver en schreef het simpele, maar o zo mooie Tired Of Waiting For You. Het werd een nummer 1 hit in de UK.
04 (---) The Zombies - The Zombies EP (Kind Of Girl / Summertime)
50tracks: Briljante Zombies EP met o.a. het geweldige Kind Of Girl en de briljante Colin Blunstone interpretatie van Summertime.
heicro: Een andere overtuigende binnenkomer is de EP van The Zombies met Kind Of Girl, Summertime, It's Alright en Sometimes. Vier sterke liedjes, maar de oerklassier Summertime springt er toch uit.
Er bestaan veel uitvoeringen, maar die van Billy Stewart, Brainbox en deze van The Zombies zijn mijn favorieten. De jazzy elektrische piano van Rod Argent en Colin Blunstone's onnavolgbare hese zang maakt deze cover heel bijzonder.
0
geplaatst: 10 februari 2015, 11:52 uur
03 (03) The Rolling Stones - Heart of Stone
heicro: The Rolling Stones hebben een top jaar en met het geweldige Heart of Stone een derde notering in mijn lijst. Het nummer kwam in de VS en Canada op 19 december 1964 als single uit met What a Shame op de B-kant.
02 (02) The Who - I Can't Explain
De nummer 1 van herman.
herman: Na Zoot Suit van The High Numbers dan eindelijk de echte debuutsingle van The Who. Dit is altijd een van mijn favoriete liedjes van hen geweest, maar heb me nooit gerealiseerd dat dit hun eerste grote hit en debuutsingle onder de naam The Who was. Grofweg 10 jaar geleden heb ik het ontdekte toen een vriend van mij dit nummer wel eens draaide in een alternatieve popdisco (kan ook prima voor of na You Really Got Me dat eveneens is geproduceerd door Shel Talmy). Een klik met The Who heb ik eigenlijk nooit echt gehad (misschien komt het nog), maar dit is een geweldige plaat.
heicro: Na het mislukken van de debuutsingle Zoot Suit overtuigen The Who meer met I Can't Explain.
01 (01) The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
De nummer 1 van 50tracks en heicro
heicro: De blikvanger van The Animals was zanger Eric Burdon, een klein mannetje met een krachtige bluesrockstem. Na hun klassieker The House of the Rising Sun waren ze tot 1969 leverancier van een serie hits met een hoge kwaliteit. Don't Let Me Be Misunderstood was al eerder door Nina Simone op het vinyl gezet, maar de versie The Animals is sneller en en de riff die bij Nina Simone alleen in de outro is te horen is veel prominenter aanwezig. In 1977 werd er het nummer opnieuw een wereldwijde hit door Santa Esmeralda.
herman: The Animals' scoren goed met hun cover van Nina Simone's Don't Let Me Be Understood. Ik sla Nina erg hoog aan, maar dat origineel greep me nooit zo. Deze cover is echter prachtig, met name door het pakkende riffje en de geweldige stem van Eric Burdon.
heicro: The Rolling Stones hebben een top jaar en met het geweldige Heart of Stone een derde notering in mijn lijst. Het nummer kwam in de VS en Canada op 19 december 1964 als single uit met What a Shame op de B-kant.
De nummer 1 van herman.
herman: Na Zoot Suit van The High Numbers dan eindelijk de echte debuutsingle van The Who. Dit is altijd een van mijn favoriete liedjes van hen geweest, maar heb me nooit gerealiseerd dat dit hun eerste grote hit en debuutsingle onder de naam The Who was. Grofweg 10 jaar geleden heb ik het ontdekte toen een vriend van mij dit nummer wel eens draaide in een alternatieve popdisco (kan ook prima voor of na You Really Got Me dat eveneens is geproduceerd door Shel Talmy). Een klik met The Who heb ik eigenlijk nooit echt gehad (misschien komt het nog), maar dit is een geweldige plaat.
heicro: Na het mislukken van de debuutsingle Zoot Suit overtuigen The Who meer met I Can't Explain.
De nummer 1 van 50tracks en heicro
heicro: De blikvanger van The Animals was zanger Eric Burdon, een klein mannetje met een krachtige bluesrockstem. Na hun klassieker The House of the Rising Sun waren ze tot 1969 leverancier van een serie hits met een hoge kwaliteit. Don't Let Me Be Misunderstood was al eerder door Nina Simone op het vinyl gezet, maar de versie The Animals is sneller en en de riff die bij Nina Simone alleen in de outro is te horen is veel prominenter aanwezig. In 1977 werd er het nummer opnieuw een wereldwijde hit door Santa Esmeralda.
herman: The Animals' scoren goed met hun cover van Nina Simone's Don't Let Me Be Understood. Ik sla Nina erg hoog aan, maar dat origineel greep me nooit zo. Deze cover is echter prachtig, met name door het pakkende riffje en de geweldige stem van Eric Burdon.
0
geplaatst: 11 februari 2015, 21:14 uur
Met zoveel mooie nieuwkomers bij het panel en de diverse charts kan ik de verleiding niet weerstaan om de top30 uit te breiden naar een top40.
Week7:
01 02 05 Joe Tex - Hold On To What You’ve Got
02 05 03 Bobby Goldsboro - Little Things
03 15 02 Wayne Fontana & the Mindbenders - The Game Of Love
04 01 05 Bobby Vinton - Mr. Lonely
05 03 05 The Rolling Stones - Heart of Stone
06 09 04 The Who - I Can’t Explain
07 ** 01 Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
08 12 03 Little Anthony & the Imperials - Hurt So Bad
09 25 02 The Dave Clark Five - Come Home
10 10 03 The Animals - Don’t Let Me Be Misunderstood
11 08 03 The Ventures - Diamond Head
12 16 04 The Kinks - Tired Of Waiting For You
13 21 02 The Vibrations - Keep On Keeping On
14 13 04 The Kingsmen - The Jolly Green Giant
15 23 02 Otis Redding - That’s How Strong My Love Is
16 ** 01 Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run
17 ** 01 Peter, Paul & Mary - For Lovin' Me
18 06 05 Ben E. King - Seven Letters
19 04 05 Johnny Cash - Orange Blossom Special
20 ** 01 The Impressions - People Get Ready
21 17 03 Shirley Bassey - Goldfinger
22 18 04 The Artwoods - Sweet Mary
23 ** 01 The Yardbirds - For Your Love
24 30 02 Herman’s Hermits - Can’t You Hear My Heartbeat
25 07 06 The Ad-Libs - The Boy From New York City
26 ** 01 The Marvelettes - Too Many Fish In The Sea
27 14 07 Lorne Greene - Ringo
28 ** 01 Ronnie Hilton - A Windmill In Old Amsterdam
29 ** 01 George Jones - The Race Is On
30 20 03 Chuck Berry - Promised Land
31 ** 01 The Supremes - Stop! In The Name of Love
32 ** 01 Trini Lopez - Lemon Tree
33 24 03 Jewel Akens - The Birds And the Bees
34 11 04 Hattie Littles - Conscience I’m Guilty
35 29 03 Roger Miller - King Of the Road
36 19 06 Het Cocktail Trio - Hup Hup Hup
37 ** 01 Ed Ames - Try To Remember
38 27 02 Hollies - Yes I Will
39 ** 01 Jr. Walker & The All Stars - Shotgun
40 ** 01 Jeff Barry - I'll Still Love You
Toch zijn er 3 exits:
Petula Clark - Down Town
Georgie Fame - Yeh Yeh
The Beach Boys - Dance Dance Dance
De nieuwkomers:
Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully: Prachtig nummer. Is het gek om te veronderstellen dat Madness met Night Boat To Cairo verwijst naar The Pharaohs?
Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run: Erg plezierig nummer met een snerpende tamboerijn (sneeuwketting).
Peter, Paul & Mary - For Lovin’ Me: De fantastische samenzang wordt heerlijk sober begeleid. Je hebt niet zo veel nodig om een mooi nummer te maken.
The Impressions - People Get Ready: Zwijmelsoul van hoog niveau.
The Yardbirds - For Your Love: De fascinerende percussie vind ik het mooist van dit bijzondere nummer.
The Marvelettes - Too Many Fish In The Sea: Het heeft wel iets van Martha Reeves, maar is net ietsje minder.
Ronnie Hilton - A Windmill in Old Amsterdam: In Nederland uitgebracht door Rudi Carrell. Het was een favoriet liedje bij ons thuis. Het refrein in het Nederlands (uit mijn geheugen):
Ik zag een muis.
Waar?
Daar op de trap.
Waar op de trap?
Nou daar!
Een kleine muis op klompen.
Nee, het is geen grap.
Van je klip klipperdieklap op de trap.
O ja? O ja!
Het psychedelische horrorfilm-outro maakt het nummer helemaal compleet.
George Jones - The Race Is On: Rechtoe-rechtaan country van de bovenste plank.
The Supremes - Stop! In The Name of Love: Degelijke soulpop
Trini Lopez - Lemon Tree: Na “If I Had a Hammer” zijn grootste hit in de US. Oubollig? Naarmate ik het vaker afluister vind ik het steeds sterker. Je moet een beetje door het zuur heen.
Ed Ames -Try To Remember: Dit zal niet ieders keus zijn. Het is niet eens het origineel. Ik vind het een prachtig nummer en het is mijn top40. Hoewel het gaat over september en december is het nummer in Nederland bekend als Zomer in Zeeland.
Jr. Walker & The All Stars - Shotgun - Geweldige Funky Rhythm & Blues: dansen!
Jeff Barry - I'll Still Love You: Ondanks de beroerde uitvoering klinkt het songwritergenie van Barry/Greenwich voldoende door voor een notering in mijn top40.
Week7:
01 02 05 Joe Tex - Hold On To What You’ve Got
02 05 03 Bobby Goldsboro - Little Things
03 15 02 Wayne Fontana & the Mindbenders - The Game Of Love
04 01 05 Bobby Vinton - Mr. Lonely
05 03 05 The Rolling Stones - Heart of Stone
06 09 04 The Who - I Can’t Explain
07 ** 01 Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
08 12 03 Little Anthony & the Imperials - Hurt So Bad
09 25 02 The Dave Clark Five - Come Home
10 10 03 The Animals - Don’t Let Me Be Misunderstood
11 08 03 The Ventures - Diamond Head
12 16 04 The Kinks - Tired Of Waiting For You
13 21 02 The Vibrations - Keep On Keeping On
14 13 04 The Kingsmen - The Jolly Green Giant
15 23 02 Otis Redding - That’s How Strong My Love Is
16 ** 01 Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run
17 ** 01 Peter, Paul & Mary - For Lovin' Me
18 06 05 Ben E. King - Seven Letters
19 04 05 Johnny Cash - Orange Blossom Special
20 ** 01 The Impressions - People Get Ready
21 17 03 Shirley Bassey - Goldfinger
22 18 04 The Artwoods - Sweet Mary
23 ** 01 The Yardbirds - For Your Love
24 30 02 Herman’s Hermits - Can’t You Hear My Heartbeat
25 07 06 The Ad-Libs - The Boy From New York City
26 ** 01 The Marvelettes - Too Many Fish In The Sea
27 14 07 Lorne Greene - Ringo
28 ** 01 Ronnie Hilton - A Windmill In Old Amsterdam
29 ** 01 George Jones - The Race Is On
30 20 03 Chuck Berry - Promised Land
31 ** 01 The Supremes - Stop! In The Name of Love
32 ** 01 Trini Lopez - Lemon Tree
33 24 03 Jewel Akens - The Birds And the Bees
34 11 04 Hattie Littles - Conscience I’m Guilty
35 29 03 Roger Miller - King Of the Road
36 19 06 Het Cocktail Trio - Hup Hup Hup
37 ** 01 Ed Ames - Try To Remember
38 27 02 Hollies - Yes I Will
39 ** 01 Jr. Walker & The All Stars - Shotgun
40 ** 01 Jeff Barry - I'll Still Love You
Toch zijn er 3 exits:
Petula Clark - Down Town
Georgie Fame - Yeh Yeh
The Beach Boys - Dance Dance Dance
De nieuwkomers:
Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully: Prachtig nummer. Is het gek om te veronderstellen dat Madness met Night Boat To Cairo verwijst naar The Pharaohs?
Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run: Erg plezierig nummer met een snerpende tamboerijn (sneeuwketting).
Peter, Paul & Mary - For Lovin’ Me: De fantastische samenzang wordt heerlijk sober begeleid. Je hebt niet zo veel nodig om een mooi nummer te maken.
The Impressions - People Get Ready: Zwijmelsoul van hoog niveau.
The Yardbirds - For Your Love: De fascinerende percussie vind ik het mooist van dit bijzondere nummer.
The Marvelettes - Too Many Fish In The Sea: Het heeft wel iets van Martha Reeves, maar is net ietsje minder.
Ronnie Hilton - A Windmill in Old Amsterdam: In Nederland uitgebracht door Rudi Carrell. Het was een favoriet liedje bij ons thuis. Het refrein in het Nederlands (uit mijn geheugen):
Ik zag een muis.
Waar?
Daar op de trap.
Waar op de trap?
Nou daar!
Een kleine muis op klompen.
Nee, het is geen grap.
Van je klip klipperdieklap op de trap.
O ja? O ja!
Het psychedelische horrorfilm-outro maakt het nummer helemaal compleet.
The Supremes - Stop! In The Name of Love: Degelijke soulpop
Trini Lopez - Lemon Tree: Na “If I Had a Hammer” zijn grootste hit in de US. Oubollig? Naarmate ik het vaker afluister vind ik het steeds sterker. Je moet een beetje door het zuur heen.
Ed Ames -Try To Remember: Dit zal niet ieders keus zijn. Het is niet eens het origineel. Ik vind het een prachtig nummer en het is mijn top40. Hoewel het gaat over september en december is het nummer in Nederland bekend als Zomer in Zeeland.
Jr. Walker & The All Stars - Shotgun - Geweldige Funky Rhythm & Blues: dansen!
Jeff Barry - I'll Still Love You: Ondanks de beroerde uitvoering klinkt het songwritergenie van Barry/Greenwich voldoende door voor een notering in mijn top40.
0
geplaatst: 11 februari 2015, 22:23 uur
Justus18 schreef:
Ronnie Hilton - A Windmill in Old Amsterdam: In Nederland uitgebracht door Rudi Carrell.
Ronnie Hilton - A Windmill in Old Amsterdam: In Nederland uitgebracht door Rudi Carrell.
Het zelfs in 1965 wat stijve For Lovin’ Me van Peter, Paul & Mary krijgt misschien bij mij ook een notering. De samenzang is inderdaad mooi.
Het kinderliedje van Ronnie Hilton gaat het bij mij niet halen. Evenals Ed Ames. Zijn zang kan ik niet aanhoren, sorry.
De rechtoe-rechtaan country van George Jones is daarentegen een mooie ontdekking. Sommige country artiesten mag ik graag horen.
0
geplaatst: 13 februari 2015, 00:25 uur
14 februari 1965, week 7
01 (06) 02 The Yardbirds - For Your Love
02 (01) 04 The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
03 (05) 05 The Who - I Can't Explain
04 (04) 05 The Kinks - Tired Of Waiting For You
05 (09) 02 The Zombies - The Zombies Ep (Kind Of Girl / Summertime)
06 (02) 08 The Beatles - No Reply
07 (03) 09 The Rolling Stones - Heart of Stone
08 (11) 04 Otis Redding - That's How Strong My Love Is
09 (07) 12 The Beatles - I Feel Fine
10 (08) 07 Del Shannon - Keep Searchin' (We'll Follow The Sun)
11 (11) 06 Johnny Cash - Orange Blossom Special
12 (10) 15 Them - Baby Please Don't Go/ Gloria
13 (18) 04 Roger Miller - King Of the Road
14 (13) 05 Bobby Goldsboro - Little Things
15 (---) 01 Jr. Walker & The All-Stars - Shotgun
16 (20) 05 The Artwoods - Sweet Mary
17 (19) 04 The Ad Libs - The Boy From New York City
18 (---) 01 Unit 4 + 2 - Concrete and Clay
19 (15) 05 Jewel Akens - The Birds And The Bees
20 (17) 06 Don Covay - Take This Hurt Off Me
21 (12) 09 The Primitives – The Ostrich
22 (14) 06 The Four Seasons - Bye Bye Baby (Baby Goodbye)
23 (26) 03 The Ivy League - Funny How Love Can Be
24 (28) 03 The Trade Winds - New York's A Lonely Town
25 (24) 04 Wayne Fontana & The Mindbenders - The Game of Love
26 (---) 01 The Supremes - Stop! In the Name of Love
27 (34) 02 Jeff Barry - I'll Still Love You
28 (22) 04 Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
29 (---) 01 The Beatles - 4-By the Beatles EP I'm a Loser
30 (---) 01 Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
31 (---) 01 The Scorpions - Hello Josephine
32 (36) 03 The Four Tops - Ask The Lonely
33 (17) 09 Adam Faith With The Roulettes - It's Allright
34 (27) 14 The Moody Blues - Gow Now
35 (25) 10 Chubby Checker - Lovely Lovely
36 (23) 07 Sam Cooke - Shake/ A Change Is Gonna Come
37 (37) 03 The Marvelettes - Too Many Fish In The Sea
38 (21) 05 The Hollies - Yes I Will
39 (---) 01 Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere to Run
40 (---) 01 The Spencer Davis Group - Every Little Bit Hurts
Shotgun van Jr. Walker & The All-Stars is soul van het beste soort met een heerlijke funky groove. Walker, tot dan toe een saxofonist moest het nummer noodgedwongen zingen, omdat de sessiezanger tijdens de opname niet kwam opdagen. Berry Gordy, eigenaar en producer van het Motown label stond erop dat de opname zo moest blijven. Hij kreeg gelijk, want Shotgun sloeg in als een bom.
Een prettig in het gehoor liggend plaatje is Concrete and Clay van de Britse formatie Unit 4 + 2. Alhoewel de daarop volgende liedjes goed werden ontvangen door de muziekpers slaagden ze er niet in een geschikte opvolger te vinden.
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQg9-PYzl92BFBZEp6Qq_8zFESkLW2IqMi_21vvc-AlMdrrRcAV
Herman zei het al. Stop! In The Name Of Love is niet zo goed als Come See About Me, maar toch is het tot op de dag van vandaag een van de populairste nummers van The Supremes.
The Beatles - 4-By the Beatles EP (I'm A Loser). Wat de platenmaatschappij destijds bewogen heeft om zo'n beetje de slechtste drie nummers van het album Beatles For Sale op een EP te zetten begrijp ik niet. Ik beschouw I'm A Loser als A-kant en dat maakt dit Eptje toch nog zeer acceptabel.
Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully is natuurlijk heel bekend. Als tieners in 1965 zongen wij Wooly Bully in een seksistische Nederlandstalige variant, genaamd Lekker voelen.
Hello Josephine van de Britse formatie The Scorpions werd in in de Lage Landen een enorme hit, maar deed thuis in Engeland niets.
Martha Reeves & The Vandellas staan op het hoogtepunt van hun roem. Nowhere To Run is een waardige opvolger van Wild One.
Het zou nog even duren voordat ze doorbraken met het fantastische Keep on Running, maar The Spencer Davis Group met de piepjonge Steve Winwood in hun gelederen bracht een acceptabele Every Little Bit Hurts, cover van Brenda Holloway uit.
01 (06) 02 The Yardbirds - For Your Love
02 (01) 04 The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
03 (05) 05 The Who - I Can't Explain
04 (04) 05 The Kinks - Tired Of Waiting For You
05 (09) 02 The Zombies - The Zombies Ep (Kind Of Girl / Summertime)
06 (02) 08 The Beatles - No Reply
07 (03) 09 The Rolling Stones - Heart of Stone
08 (11) 04 Otis Redding - That's How Strong My Love Is
09 (07) 12 The Beatles - I Feel Fine
10 (08) 07 Del Shannon - Keep Searchin' (We'll Follow The Sun)
11 (11) 06 Johnny Cash - Orange Blossom Special
12 (10) 15 Them - Baby Please Don't Go/ Gloria
13 (18) 04 Roger Miller - King Of the Road
14 (13) 05 Bobby Goldsboro - Little Things
15 (---) 01 Jr. Walker & The All-Stars - Shotgun
16 (20) 05 The Artwoods - Sweet Mary
17 (19) 04 The Ad Libs - The Boy From New York City
18 (---) 01 Unit 4 + 2 - Concrete and Clay
19 (15) 05 Jewel Akens - The Birds And The Bees
20 (17) 06 Don Covay - Take This Hurt Off Me
21 (12) 09 The Primitives – The Ostrich
22 (14) 06 The Four Seasons - Bye Bye Baby (Baby Goodbye)
23 (26) 03 The Ivy League - Funny How Love Can Be
24 (28) 03 The Trade Winds - New York's A Lonely Town
25 (24) 04 Wayne Fontana & The Mindbenders - The Game of Love
26 (---) 01 The Supremes - Stop! In the Name of Love
27 (34) 02 Jeff Barry - I'll Still Love You
28 (22) 04 Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
29 (---) 01 The Beatles - 4-By the Beatles EP I'm a Loser
30 (---) 01 Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
31 (---) 01 The Scorpions - Hello Josephine
32 (36) 03 The Four Tops - Ask The Lonely
33 (17) 09 Adam Faith With The Roulettes - It's Allright
34 (27) 14 The Moody Blues - Gow Now
35 (25) 10 Chubby Checker - Lovely Lovely
36 (23) 07 Sam Cooke - Shake/ A Change Is Gonna Come
37 (37) 03 The Marvelettes - Too Many Fish In The Sea
38 (21) 05 The Hollies - Yes I Will
39 (---) 01 Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere to Run
40 (---) 01 The Spencer Davis Group - Every Little Bit Hurts
Shotgun van Jr. Walker & The All-Stars is soul van het beste soort met een heerlijke funky groove. Walker, tot dan toe een saxofonist moest het nummer noodgedwongen zingen, omdat de sessiezanger tijdens de opname niet kwam opdagen. Berry Gordy, eigenaar en producer van het Motown label stond erop dat de opname zo moest blijven. Hij kreeg gelijk, want Shotgun sloeg in als een bom.
Een prettig in het gehoor liggend plaatje is Concrete and Clay van de Britse formatie Unit 4 + 2. Alhoewel de daarop volgende liedjes goed werden ontvangen door de muziekpers slaagden ze er niet in een geschikte opvolger te vinden.
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQg9-PYzl92BFBZEp6Qq_8zFESkLW2IqMi_21vvc-AlMdrrRcAV
Herman zei het al. Stop! In The Name Of Love is niet zo goed als Come See About Me, maar toch is het tot op de dag van vandaag een van de populairste nummers van The Supremes.
The Beatles - 4-By the Beatles EP (I'm A Loser). Wat de platenmaatschappij destijds bewogen heeft om zo'n beetje de slechtste drie nummers van het album Beatles For Sale op een EP te zetten begrijp ik niet. Ik beschouw I'm A Loser als A-kant en dat maakt dit Eptje toch nog zeer acceptabel.
Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully is natuurlijk heel bekend. Als tieners in 1965 zongen wij Wooly Bully in een seksistische Nederlandstalige variant, genaamd Lekker voelen.
Hello Josephine van de Britse formatie The Scorpions werd in in de Lage Landen een enorme hit, maar deed thuis in Engeland niets.
Martha Reeves & The Vandellas staan op het hoogtepunt van hun roem. Nowhere To Run is een waardige opvolger van Wild One.
Het zou nog even duren voordat ze doorbraken met het fantastische Keep on Running, maar The Spencer Davis Group met de piepjonge Steve Winwood in hun gelederen bracht een acceptabele Every Little Bit Hurts, cover van Brenda Holloway uit.
0
geplaatst: 13 februari 2015, 18:47 uur
Top 40: week 7 van 1965.
31. De Bambis / Rocco Granata / Peppino Di Capri - Melancholie
3 versies van Melancholie (in september, waarom werd dat nummer in februari uitgebracht?) en ik heb ze alle 3 toch maar beluisterd. Melodie vind ik mooi, het brengt inderdaad de sfeer van een trieste grijze en regenachtige herfstdag, de uitvoering van Peppino Di Capri vind ik de beste (met die herfststorm in de intro).
Cijfers: 7 / 6,5 / 7,5
33. Ronnie Tober - Iedere Avond
Aan de productie te horen is dat een heropgenomen versie. Hoe dan ook, het zet mij enkel aan het origineel van The Platters te beluisteren.
Cijfer: 3,5
36. Drafi Deutscher - Cinderella Baby
Zonnige en vrolijke schlager maar ook wat niemendallerig zoals zovele schlagers. Al is dit mede door de arrangementen en zang nog te doen in zijn genre.
Cijfer: 5
38. Bernd Spier - Das War Mein Schönster Tanz
Hij heeft een stoere artiestennaam maar zijn nummer is te zoetsappig en oubollig om fier overeind te blijven.
Cijfer: 4
39. Siw Malmkvist - Küsse Nie Nach Mitternacht
Dit klinkt vlotter met leuke intro en orgel en zelfs de melodie vind ik fijn en niet melig, dit wordt een guilty pleasure.
Cijfer: 7
40. Johnny en Mary - De Voddenraper Van Parijs
Dit soort hoempapadeuntjes zeggen mij totaal niets, ik vind ik vreselijk klef en dan vooral de zang. Laat ik over aan de liefhebbers.
Cijfer: 2,5
De (originele) versie van Cast Your Fate to Wind door Vince Guaraldi Trio (kende ik niet) heb ik beluisterd en vind ik eveneens prima.
31. De Bambis / Rocco Granata / Peppino Di Capri - Melancholie
3 versies van Melancholie (in september, waarom werd dat nummer in februari uitgebracht?) en ik heb ze alle 3 toch maar beluisterd. Melodie vind ik mooi, het brengt inderdaad de sfeer van een trieste grijze en regenachtige herfstdag, de uitvoering van Peppino Di Capri vind ik de beste (met die herfststorm in de intro).
Cijfers: 7 / 6,5 / 7,5
33. Ronnie Tober - Iedere Avond
Aan de productie te horen is dat een heropgenomen versie. Hoe dan ook, het zet mij enkel aan het origineel van The Platters te beluisteren.
36. Drafi Deutscher - Cinderella Baby
Zonnige en vrolijke schlager maar ook wat niemendallerig zoals zovele schlagers. Al is dit mede door de arrangementen en zang nog te doen in zijn genre.
38. Bernd Spier - Das War Mein Schönster Tanz
Hij heeft een stoere artiestennaam maar zijn nummer is te zoetsappig en oubollig om fier overeind te blijven.
39. Siw Malmkvist - Küsse Nie Nach Mitternacht
Dit klinkt vlotter met leuke intro en orgel en zelfs de melodie vind ik fijn en niet melig, dit wordt een guilty pleasure.
Cijfer: 7
40. Johnny en Mary - De Voddenraper Van Parijs
Dit soort hoempapadeuntjes zeggen mij totaal niets, ik vind ik vreselijk klef en dan vooral de zang. Laat ik over aan de liefhebbers.
Cijfer: 2,5
De (originele) versie van Cast Your Fate to Wind door Vince Guaraldi Trio (kende ik niet) heb ik beluisterd en vind ik eveneens prima.
0
geplaatst: 14 februari 2015, 17:12 uur
50 Tracks Rearviewmirror Top 40 week 07 1965
01 02 03 The Zombies - The Zombies Ep (Kind Of Girl / Summertime)
02 01 04 The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
03 03 05 Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
04 04 08 Sam Cooke - Shake / A Change Is Gonna Come
05 08 02 The Impressions - People Get Ready
06 05 12 The Shangri-las - Give Him A Great Big Kiss
07 06 06 The Four Seasons - Bye Bye Baby (Baby Goodbye)
08 --- 01 The Beatles - Eight Days A Week
09 09 05 The Hollies - Yes I Will
10 07 13 Peter And Gordon - I Go To Pieces
11 15 02 The Yardbirds - For Your Love
12 14 04 Wayne Fontana & The Mindbenders - The Game Of Love
13 11 05 The Kinks - Tired Of Waiting For You
14 10 05 The Who - I Can't Explain
15 29 06 Brenda Lee - The Crying Game
16 16 07 The Rockin' Berries - What In The World's Come Over You
17 17 03 Ike & Tina Turner - The Ike And Tina Turner Show Vol. 1 / Tell The Truth
18 18 07 Gerry And The Pacemakers - Ferry Cross The Mersey
19 --- 01 The Beatles - 4-By The Beatles EP (I'm A Loser / Everybody's Trying To Be My Baby)
20 12 13 The Beatles - I Feel Fine
21 19 08 The Beatles - No Reply
22 21 05 Hattie Littles - Conscience I'm Guilty
23 13 05 Lorne Greene - Ringo
24 20 12 The Zombies - Tell Her No
25 25 07 The Exciters - I Want You To Be My Boy
26 26 08 Del Shannon - Keep Searchin' (We'll Follow The Sun)
27 30 03 The Vibrations - Keep On Keeping On
28 --- 01 The Toggery Five - I'd Much Rather Be With The Boys
29 --- 01 The Beatles - I Don't Want To Spoil The Party
30 --- 01 Twinkle - Golden Lights
31 31 03 Tom Jones - It's Not Unusual
32 --- 01 Bo Street Runners - Tell Me What You're Gonna Do
33 23 08 The Temptations - My Girl
34 24 07 Don Covay - Take This Hurt Off Me
35 --- 01 The Beach Boys - All Summer Long / Do You Wanna Dance?
36 --- 01 The Spencer Davis Group - Every Little Bit Hurts
37 27 15 Them - Gloria / Baby Please Don't Go
38 38 02 The Orlons - I Ain't Comin' Back
39 --- 01 The Shanes - Let Me Show You Who I Am
40 --- 01 The Ascots - Miss Heartbreaker
Tussen het Beatles geweld zeer veel aardig en leuke releases deze weken. Geen top 10 werk meer erg leuk om (een paar keer) te horen.
The Toggery Five I'd Much Rather Be With The... is een Keith Richards & Andrew Oldham compositie. De Stones vonden het te braaf, te poppy. Deze versie wordt gezongen door de Paul Young di we later leerde kennen als zanger van Sad Cafe en Mike & The Mechanics. Dat is dus een andere dan die van de soulcovers.
Twinkle en Golden Lights is het orgineel dat de meeste van ons waarschijnlijk vooral kennen van de cover van The Smiths.
Tell Me What You're Gonna Do is van Bo Street Runners is een mod versie van een James Brown compositie, In deze band zit dan weer een nog erg jonge Mick Fleetwood.
The Shanes met Let Me Show You Who I Am is leek Zweeds Beatlesque Garage Rock (kon ik niet vinden op YouTube)
The Ascots hebben met Miss Heartbreaker goed naar The Impressions geluisterd. De drum zit wat meer voor in de mix wat het net wat stuwend en eigens geeft.
http://hitparade.ch/cdimag/the_beatles-eight_days_a_week__babys_in_black_s.jpg
01 02 03 The Zombies - The Zombies Ep (Kind Of Girl / Summertime)
02 01 04 The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
03 03 05 Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
04 04 08 Sam Cooke - Shake / A Change Is Gonna Come
05 08 02 The Impressions - People Get Ready
06 05 12 The Shangri-las - Give Him A Great Big Kiss
07 06 06 The Four Seasons - Bye Bye Baby (Baby Goodbye)
08 --- 01 The Beatles - Eight Days A Week
09 09 05 The Hollies - Yes I Will
10 07 13 Peter And Gordon - I Go To Pieces
11 15 02 The Yardbirds - For Your Love
12 14 04 Wayne Fontana & The Mindbenders - The Game Of Love
13 11 05 The Kinks - Tired Of Waiting For You
14 10 05 The Who - I Can't Explain
15 29 06 Brenda Lee - The Crying Game
16 16 07 The Rockin' Berries - What In The World's Come Over You
17 17 03 Ike & Tina Turner - The Ike And Tina Turner Show Vol. 1 / Tell The Truth
18 18 07 Gerry And The Pacemakers - Ferry Cross The Mersey
19 --- 01 The Beatles - 4-By The Beatles EP (I'm A Loser / Everybody's Trying To Be My Baby)
20 12 13 The Beatles - I Feel Fine
21 19 08 The Beatles - No Reply
22 21 05 Hattie Littles - Conscience I'm Guilty
23 13 05 Lorne Greene - Ringo
24 20 12 The Zombies - Tell Her No
25 25 07 The Exciters - I Want You To Be My Boy
26 26 08 Del Shannon - Keep Searchin' (We'll Follow The Sun)
27 30 03 The Vibrations - Keep On Keeping On
28 --- 01 The Toggery Five - I'd Much Rather Be With The Boys
29 --- 01 The Beatles - I Don't Want To Spoil The Party
30 --- 01 Twinkle - Golden Lights
31 31 03 Tom Jones - It's Not Unusual
32 --- 01 Bo Street Runners - Tell Me What You're Gonna Do
33 23 08 The Temptations - My Girl
34 24 07 Don Covay - Take This Hurt Off Me
35 --- 01 The Beach Boys - All Summer Long / Do You Wanna Dance?
36 --- 01 The Spencer Davis Group - Every Little Bit Hurts
37 27 15 Them - Gloria / Baby Please Don't Go
38 38 02 The Orlons - I Ain't Comin' Back
39 --- 01 The Shanes - Let Me Show You Who I Am
40 --- 01 The Ascots - Miss Heartbreaker
Tussen het Beatles geweld zeer veel aardig en leuke releases deze weken. Geen top 10 werk meer erg leuk om (een paar keer) te horen.
The Toggery Five I'd Much Rather Be With The... is een Keith Richards & Andrew Oldham compositie. De Stones vonden het te braaf, te poppy. Deze versie wordt gezongen door de Paul Young di we later leerde kennen als zanger van Sad Cafe en Mike & The Mechanics. Dat is dus een andere dan die van de soulcovers.
Twinkle en Golden Lights is het orgineel dat de meeste van ons waarschijnlijk vooral kennen van de cover van The Smiths.
Tell Me What You're Gonna Do is van Bo Street Runners is een mod versie van een James Brown compositie, In deze band zit dan weer een nog erg jonge Mick Fleetwood.
The Shanes met Let Me Show You Who I Am is leek Zweeds Beatlesque Garage Rock (kon ik niet vinden op YouTube)
The Ascots hebben met Miss Heartbreaker goed naar The Impressions geluisterd. De drum zit wat meer voor in de mix wat het net wat stuwend en eigens geeft.
http://hitparade.ch/cdimag/the_beatles-eight_days_a_week__babys_in_black_s.jpg
0
geplaatst: 14 februari 2015, 17:17 uur
Week 7:
01 (01) 05 The Who - I Can't Explain #3
02 (02) 03 The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
03 (**) 01 Prince Buster - One Step Beyond
04 (05) 04 Aretha Franklin - Can't You Just See Me
05 (06) 02 Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run
06 (**) 01 Prince Buster - Al Capone
07 (04) 07 Don Covay - Take This Hurt Off Me
08 (03) 14 The Supremes - Come See About Me #6
09 (19) 02 Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
10 (10) 04 Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
11 (12) 03 James Brown & The Famous Flames - Have Mercy Baby
12 (15) 02 Jr. Walker & The All Stars - Shotgun
13 (**) 01 The Impressions - People Get Ready
14 (08) 05 The Kinks - Tired of Waiting for You
15 (**) 01 The Zombies - Summertime (The Zombies EP)
16 (09) 06 The Rolling Stones - Heart of Stone
17 (07) 09 The Velvelettes - He Was Really Sayin' Somethin'
18 (**) 01 The Yardbirds - For Your Love
19 (11) 11 The Shangri-Las - Give Him A Great Big Kiss
20 (17) 02 The Supremes - Stop! In The Name of Love
exit:
Them - Baby Please Don't Go #4
The Maytals - John & James
Sam Cooke - A Change is Gonna Come
The Ronettes - Born To Be Together
The Temptations - My Girl
Naast verwachte nieuwe binnenkomers van The Yardbirds, The Impressions en The Zombies had ik nog een mooie ontdekking vandaag. Op zijn tijd vind ik de oude ska en rocksteady heel erg leuk. Na vandaag weer wat rondgeklikt te hebben, zag ik dat de Al Capone/One Step Beyond-single van Prince Buster al van eind 1964 is (pas in '67 zou het een hit worden in Engeland). Die komt dus mooi hoog binnen.
Verder heb ik voor mezelf eens op een rijtje gezet wat nu de belangrijke labels zijn, dat scheelt me een volgende keer weer zoeken. Hoewel precieze releasedata erg schaars zijn kun je aan de hand van de catalogusnummers wel een beetje beredeneren wanneer een singletje ongeveer moet zijn uitgekomen.
Belangrijkste labels:
- Island Records
Opgericht in Jamaica in 1959, later verhuisd naar Londen en in 1989 overgenomen door PolyGram en inmiddels opgeslokt door Universal. Nu zeker geen ska-label meer, maar in de jaren '60 zeer belangrijk met releases voor bijna alle grote ska/reggae-artiesten (Bob Marley, Skatalites, Jimmy Cliff, John Holt, Toots & The Maytals)
https://rateyourmusic.com/label/island_records
Island Label Discography - UK - 45cat
- Studio One
Opgericht door Coxsone Dodd in Kingston in 1963, al langer een belangrijk figuur in de scene als eigenaar van een van de populairste soundsystems. Prince Buster was een van de belangrijke figuren in zijn gezelschap en in de eerste jaren was Lee "Scratch" Perry een van de huisproducers van het label. Studio One is een beetje de ska-'hitfabriek' in die tijd. De catalogus is ook goed in kaart gebracht door diverse verzamelaars. Sublabel Coxsone Records is ook interessant met een kleine output, maar wel veel vroege Bob Marley-singletjes.
Label: Studio One - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Studio 1 Label Discography - Jamaica - 45cat
- Coxsone Records
Label: Coxsone Records - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Coxsone Label Discography - Jamaica - 45cat
- Blue Beat
Opererend vanuit Londen van 1960 tot 1967 en verantwoordelijk voor veel releases van (Toots &) The Maytals, Laurel Aitken en Prince Buster/Buster's All Stars, zo ook Al Capone/One Step Beyond.
Label: Blue Beat Records - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Blue Beat Label Discography - UK - 45cat
- RIO
Londens, actief van 1963 tot 1967. Een van de beroemdste ska-hits uit de jaren '60 is hierop uitgebracht, namelijk Shawn Elliot's Shame and Scandal in the Family. Verder veel singletjes van Laurel Aitken en een redelijke overzichte discografie
Label: RIO - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Rio Label Discography - UK - 45cat.
- Ska Beat
Nog een Londens label, actief van 1963 tot 1967. Had niet zoveel releases, maar wel wat leuke singles van Lee Perry en Roland Alphonso
Label: Ska Beat - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Ska Beat Label Discography - UK - 45cat
- Treasure Isle Records
Opgericht in Kingston in 1964 door de Jamaicaanse producer Duke Reid, die blijkbaar zijn opnamestudio boven de gelijknamige groentewinkel van zijn vrouw had. Meer (vroege) reggae dan ska en verantwoordelijk voor releases van John Holt, The Paragons en Alton Ellis.
Treasure Isle Label Discography - Jamaica - 45cat
01 (01) 05 The Who - I Can't Explain #3
02 (02) 03 The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
03 (**) 01 Prince Buster - One Step Beyond
04 (05) 04 Aretha Franklin - Can't You Just See Me
05 (06) 02 Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run
06 (**) 01 Prince Buster - Al Capone
07 (04) 07 Don Covay - Take This Hurt Off Me
08 (03) 14 The Supremes - Come See About Me #6
09 (19) 02 Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
10 (10) 04 Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
11 (12) 03 James Brown & The Famous Flames - Have Mercy Baby
12 (15) 02 Jr. Walker & The All Stars - Shotgun
13 (**) 01 The Impressions - People Get Ready
14 (08) 05 The Kinks - Tired of Waiting for You
15 (**) 01 The Zombies - Summertime (The Zombies EP)
16 (09) 06 The Rolling Stones - Heart of Stone
17 (07) 09 The Velvelettes - He Was Really Sayin' Somethin'
18 (**) 01 The Yardbirds - For Your Love
19 (11) 11 The Shangri-Las - Give Him A Great Big Kiss
20 (17) 02 The Supremes - Stop! In The Name of Love
exit:
Them - Baby Please Don't Go #4
The Maytals - John & James
Sam Cooke - A Change is Gonna Come
The Ronettes - Born To Be Together
The Temptations - My Girl
Naast verwachte nieuwe binnenkomers van The Yardbirds, The Impressions en The Zombies had ik nog een mooie ontdekking vandaag. Op zijn tijd vind ik de oude ska en rocksteady heel erg leuk. Na vandaag weer wat rondgeklikt te hebben, zag ik dat de Al Capone/One Step Beyond-single van Prince Buster al van eind 1964 is (pas in '67 zou het een hit worden in Engeland). Die komt dus mooi hoog binnen.
Verder heb ik voor mezelf eens op een rijtje gezet wat nu de belangrijke labels zijn, dat scheelt me een volgende keer weer zoeken. Hoewel precieze releasedata erg schaars zijn kun je aan de hand van de catalogusnummers wel een beetje beredeneren wanneer een singletje ongeveer moet zijn uitgekomen.
Belangrijkste labels:
- Island Records
Opgericht in Jamaica in 1959, later verhuisd naar Londen en in 1989 overgenomen door PolyGram en inmiddels opgeslokt door Universal. Nu zeker geen ska-label meer, maar in de jaren '60 zeer belangrijk met releases voor bijna alle grote ska/reggae-artiesten (Bob Marley, Skatalites, Jimmy Cliff, John Holt, Toots & The Maytals)
https://rateyourmusic.com/label/island_records
Island Label Discography - UK - 45cat
- Studio One
Opgericht door Coxsone Dodd in Kingston in 1963, al langer een belangrijk figuur in de scene als eigenaar van een van de populairste soundsystems. Prince Buster was een van de belangrijke figuren in zijn gezelschap en in de eerste jaren was Lee "Scratch" Perry een van de huisproducers van het label. Studio One is een beetje de ska-'hitfabriek' in die tijd. De catalogus is ook goed in kaart gebracht door diverse verzamelaars. Sublabel Coxsone Records is ook interessant met een kleine output, maar wel veel vroege Bob Marley-singletjes.
Label: Studio One - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Studio 1 Label Discography - Jamaica - 45cat
- Coxsone Records
Label: Coxsone Records - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Coxsone Label Discography - Jamaica - 45cat
- Blue Beat
Opererend vanuit Londen van 1960 tot 1967 en verantwoordelijk voor veel releases van (Toots &) The Maytals, Laurel Aitken en Prince Buster/Buster's All Stars, zo ook Al Capone/One Step Beyond.
Label: Blue Beat Records - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Blue Beat Label Discography - UK - 45cat
- RIO
Londens, actief van 1963 tot 1967. Een van de beroemdste ska-hits uit de jaren '60 is hierop uitgebracht, namelijk Shawn Elliot's Shame and Scandal in the Family. Verder veel singletjes van Laurel Aitken en een redelijke overzichte discografie
Rio Label Discography - UK - 45cat.
- Ska Beat
Nog een Londens label, actief van 1963 tot 1967. Had niet zoveel releases, maar wel wat leuke singles van Lee Perry en Roland Alphonso
Label: Ska Beat - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Ska Beat Label Discography - UK - 45cat
- Treasure Isle Records
Opgericht in Kingston in 1964 door de Jamaicaanse producer Duke Reid, die blijkbaar zijn opnamestudio boven de gelijknamige groentewinkel van zijn vrouw had. Meer (vroege) reggae dan ska en verantwoordelijk voor releases van John Holt, The Paragons en Alton Ellis.
Treasure Isle Label Discography - Jamaica - 45cat
0
geplaatst: 18 februari 2015, 08:26 uur
50 jaar terug in de tijd: Dit is de Musicmeter Top 10 singles van 14 februari 1965
Samengesteld uit de persoonlijke lijsten van herman, 50tracks, Justus18 en heicro.
Meer deelnemers zijn gewenst en daarom bijzonder welkom op dit topic.
Geïnteresseerd? Stuur dan een pm voor spelregels en uitleg naar heicro
1 (01) The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
2 (02) The Who - I Can't Explain
3 (04) The Zombies - The Zombies Ep (Kind Of Girl / Summertime)
4 (07) Little Anthony & the Imperials - Hurt So Bad
5 (---) The Yardbirds - For Your Love
6 (09) Joe Tex - Hold On To What You’ve Got
7 (03) The Rolling Stones - Heart of Stone
8 (---) Bobby Goldsboro - Little Things
9 (---) Prince Buster - One Step Beyond
10 (---) Wayne Fontana & the Mindbenders - The Game Of Love
Britse formatie dat enige bekendheid kreeg met Hello Josephine en Um, Um, Um, Um, Um, Um, maar dat wereldwijd doorbrak met The Game of Love. Los van nog een klein hitje bleef het daarbij.
Samengesteld uit de persoonlijke lijsten van herman, 50tracks, Justus18 en heicro.
1 (01) The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
2 (02) The Who - I Can't Explain
6 (09) Joe Tex - Hold On To What You’ve Got
7 (03) The Rolling Stones - Heart of Stone
Britse formatie dat enige bekendheid kreeg met Hello Josephine en Um, Um, Um, Um, Um, Um, maar dat wereldwijd doorbrak met The Game of Love. Los van nog een klein hitje bleef het daarbij.
0
geplaatst: 18 februari 2015, 08:34 uur
herman: Op zijn tijd vind ik de oude ska en rocksteady heel erg leuk. Na vandaag weer wat rondgeklikt te hebben, zag ik dat de Al Capone/One Step Beyond-single van Prince Buster al van eind 1964 is (pas in '67 zou het een hit worden in Engeland). Die komt dus mooi hoog binnen.
heicro: Bobby Goldsboro komt met het leuke Little Things dat in de Lage landen meer bekendheid kreeg door Dave Berry.
07(03) The Rolling Stones - Heart of Stone
herman: Op zijn tijd vind ik de oude ska en rocksteady heel erg leuk. Na vandaag weer wat rondgeklikt te hebben, zag ik dat de Al Capone/One Step Beyond-single van Prince Buster al van eind 1964 is (pas in '67 zou het een hit worden in Engeland). Die komt dus mooi hoog binnen.
heicro: Bobby Goldsboro komt met het leuke Little Things dat in de Lage landen meer bekendheid kreeg door Dave Berry.
07(03) The Rolling Stones - Heart of Stone
0
geplaatst: 18 februari 2015, 09:26 uur
06 (09) Joe Tex - Hold On To What You’ve Got
Justus18: Hold On To What You’ve Got is de eerste hit van een soulgenie. Tex zag er zelf niks in, maar zijn manager Killen bracht het nummer toch uit. Joe kwam er pas achter toen er al 200.000 exemplaren waren verkocht. De nummers van Joe Tex doen aan die van Sam Cooke denken. Ik luister liever naar de stem van Joe.
zinulzki: Joe Tex is een held. Op zijn best is hij één van de beste zangers allertijden.
heicro: Naast de destijds voor popnormen vreemde combinatie van mineur akkoorden en het wisselende tempo van het nummer, was het meest opmerkelijke aan For Your Love dat de orgel werd vervangen door een klavecimbel en dat bongo's als extra slagwerk werden toegevoegd. Dit was heel ongebruikelijk in die tijd.
Justus18: Hold On To What You’ve Got is de eerste hit van een soulgenie. Tex zag er zelf niks in, maar zijn manager Killen bracht het nummer toch uit. Joe kwam er pas achter toen er al 200.000 exemplaren waren verkocht. De nummers van Joe Tex doen aan die van Sam Cooke denken. Ik luister liever naar de stem van Joe.
zinulzki: Joe Tex is een held. Op zijn best is hij één van de beste zangers allertijden.
heicro: Naast de destijds voor popnormen vreemde combinatie van mineur akkoorden en het wisselende tempo van het nummer, was het meest opmerkelijke aan For Your Love dat de orgel werd vervangen door een klavecimbel en dat bongo's als extra slagwerk werden toegevoegd. Dit was heel ongebruikelijk in die tijd.
0
geplaatst: 18 februari 2015, 09:36 uur
0
geplaatst: 19 februari 2015, 20:04 uur
Week 8:
01 02 04 Bobby Goldsboro - Little Things
02 07 02 Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
03 20 02 The Impressions - People Get Ready
04 ** 01 Rein de Vries - Patsy
05 01 06 Joe Tex - Hold On To What You’ve Got
06 03 03 Wayne Fontana & the Mindbenders - The Game Of Love
07 17 02 Peter, Paul & Mary - For Lovin’ Me
08 09 03 The Dave Clark Five - Come Home
09 10 04 The Animals - Don’t Let Me Be Misunderstood
10 31 02 The Supremes - Stop! In The Name of Love
11 04 06 Bobby Vinton - Mr. Lonely
12 15 03 Otis Redding - That’s How Strong My Love Is/Mr. Pitiful
13 06 05 The Who - I Can’t Explain
14 23 02 The Yardbirds - For Your Love
15 16 02 Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run
16 32 02 Trini Lopez - Lemon Tree
17 ** 01 Joe Tex - You Better Get It
18 26 02 The Marvelettes - Too Many Fish In The Sea
19 ** 01 The Beatles - Eight Days A Week
20 05 06 The Rolling Stones - Heart of Stone
21 29 02 George Jones - The Race Is On
22 08 04 Little Anthony & the Imperials - Hurt So Bad
23 28 02 Ronnie Hilton - A Windmill in Old Amsterdam
24 ** 01 Prince Buster - Al Capone
25 13 03 The Vibrations - Keep On Keeping On
26 ** 01 Marianne Faithfull - Come And Stay With Me
27 12 05 The Kinks - Tired Of Waiting For You
28 39 02 Jr. Walker & The All Stars - Shotgun
29 11 04 The Ventures - Diamond Head
30 21 04 Shirley Bassey - Goldfinger
31 24 03 Herman’s Hermits - Can’t You Hear My Heartbeat
32 37 02 Ed Ames - Try To Remember
33 14 05 The Kingsmen - The Jolly Green Giant
34 ** 01 The Scorpions - Hello Josephine
35 19 06 Johnny Cash - Orange Blossom Special
36 27 08 Lorne Greene - Ringo
37 ** 01 Prince Buster - One Step Beyond
38 18 06 Ben E. King - Seven Letters
39 33 04 Jewel Akens - The Birds And the Bees
40 35 04 Roger Miller - King Of the Road
Exit:
The Artwoods - Sweet Mary
The Ad-Libs - The Boy From New York City
Chuck Berry - Promised Land
Hattie Littles - Conscience I’m Guilty
Het Cocktail Trio - Hup Hup Hup
Hollies - Yes I Will
Jeff Barry - I'll Still Love You
Opvallende nieuwkomers:
Rein de Vries - Patsy: Dit is een van de beste smartlappen ooit. Zoals zo vaak bij mooie Nederlandstalige nummers is er een buitenlands origineel, maar hier overstijgt de cover dat veruit. Oorspronkelijk is het als b-kantje uitgebracht in 1962, maar in 1965 verscheen het opnieuw als single.
Joe Tex - You Better Get It: De tweede single van Joe. Als je het beluistert na Hold On To What You've Got is het meer van hetzelfde. Ik kende You Better echter eerder dan Hold On. Ik ben er nog niet uit welk nummer uiteindelijk sterker is. You Better Get It zal in mijn top waarschijnlijk minder scoren, maar dat ligt aan de toegenomen concurrentie.
Marianne Faithfull - Come And Stay With Me: Het lijkt onschuldig, maar is erg geil. Niet voor niets een van haar grootste hits.
01 02 04 Bobby Goldsboro - Little Things
02 07 02 Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
03 20 02 The Impressions - People Get Ready
04 ** 01 Rein de Vries - Patsy
05 01 06 Joe Tex - Hold On To What You’ve Got
06 03 03 Wayne Fontana & the Mindbenders - The Game Of Love
07 17 02 Peter, Paul & Mary - For Lovin’ Me
08 09 03 The Dave Clark Five - Come Home
09 10 04 The Animals - Don’t Let Me Be Misunderstood
10 31 02 The Supremes - Stop! In The Name of Love
11 04 06 Bobby Vinton - Mr. Lonely
12 15 03 Otis Redding - That’s How Strong My Love Is/Mr. Pitiful
13 06 05 The Who - I Can’t Explain
14 23 02 The Yardbirds - For Your Love
15 16 02 Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run
16 32 02 Trini Lopez - Lemon Tree
17 ** 01 Joe Tex - You Better Get It
18 26 02 The Marvelettes - Too Many Fish In The Sea
19 ** 01 The Beatles - Eight Days A Week
20 05 06 The Rolling Stones - Heart of Stone
21 29 02 George Jones - The Race Is On
22 08 04 Little Anthony & the Imperials - Hurt So Bad
23 28 02 Ronnie Hilton - A Windmill in Old Amsterdam
24 ** 01 Prince Buster - Al Capone
25 13 03 The Vibrations - Keep On Keeping On
26 ** 01 Marianne Faithfull - Come And Stay With Me
27 12 05 The Kinks - Tired Of Waiting For You
28 39 02 Jr. Walker & The All Stars - Shotgun
29 11 04 The Ventures - Diamond Head
30 21 04 Shirley Bassey - Goldfinger
31 24 03 Herman’s Hermits - Can’t You Hear My Heartbeat
32 37 02 Ed Ames - Try To Remember
33 14 05 The Kingsmen - The Jolly Green Giant
34 ** 01 The Scorpions - Hello Josephine
35 19 06 Johnny Cash - Orange Blossom Special
36 27 08 Lorne Greene - Ringo
37 ** 01 Prince Buster - One Step Beyond
38 18 06 Ben E. King - Seven Letters
39 33 04 Jewel Akens - The Birds And the Bees
40 35 04 Roger Miller - King Of the Road
Exit:
The Artwoods - Sweet Mary
The Ad-Libs - The Boy From New York City
Chuck Berry - Promised Land
Hattie Littles - Conscience I’m Guilty
Het Cocktail Trio - Hup Hup Hup
Hollies - Yes I Will
Jeff Barry - I'll Still Love You
Opvallende nieuwkomers:
Rein de Vries - Patsy: Dit is een van de beste smartlappen ooit. Zoals zo vaak bij mooie Nederlandstalige nummers is er een buitenlands origineel, maar hier overstijgt de cover dat veruit. Oorspronkelijk is het als b-kantje uitgebracht in 1962, maar in 1965 verscheen het opnieuw als single.
Joe Tex - You Better Get It: De tweede single van Joe. Als je het beluistert na Hold On To What You've Got is het meer van hetzelfde. Ik kende You Better echter eerder dan Hold On. Ik ben er nog niet uit welk nummer uiteindelijk sterker is. You Better Get It zal in mijn top waarschijnlijk minder scoren, maar dat ligt aan de toegenomen concurrentie.
Marianne Faithfull - Come And Stay With Me: Het lijkt onschuldig, maar is erg geil. Niet voor niets een van haar grootste hits.
0
geplaatst: 20 februari 2015, 18:50 uur
Top 40: week 8 van 1965.
10. The Beatles - Eight Days A Week / Baby's In Black
The Beatles met een dubbele A-kant (wat ze later vaker zouden doen) eigenlijk een goede commerciële zet. Beide kanten zijn ook prima, de ene vooral door het aparte ritme, de andere vooral door de tekst en beiden zijn ook uitstekend ingezongen met charmante samenzang.
Cijfer: beiden 8,5
26. The Righteous Brothers - You've Lost That Lovin' Feelin'
Ik hou het bij de versie van The Righteous Brothers want die is zo goed dan de andere versies enkel kunnen verbleken. Vooral de productie (van Phil Spector) is subliem met violen en koortjes, het verhoogt de (duistere) sfeer en het nummer zelf is schitterend opgebouwd met de nodige spanning.
Cijfer: 9
35. Rein De Vries - Patsy
Oorspronkelijk van Dickey Lee en een echte smartlap, de versie van Rein De Vries klinkt even knullig en puberaal waarbij de zang tegen het valse ligt maar anderzijds komt het ook oprecht over.
Cijfer: 4,5
36. Del Shannon - Keep Searchin' (we'll follow the sun)
Een late hit van Del Shannon en het sluit aan bij zijn eerste hits. Uitstekende melodie en dan is er die leuke orgel en zijn karakeristieke rauwe zang.
Cijfer: 8,5
37. The Scorpions - Hello Josephine
Een Britse band maar werd alleen in de lage landen een hit. Dat gelach in de Fats Domino-klassieker is een gimmick maar hoogstaand is deze cover verder niet.
38. Johnny Kendall and The Heralds - See See Rider
Een vaak gecoverd nummer, oorspronkelijk een blues-nummer (ik weet niet wie het heeft geschreven). In ieder geval, deze versie klinkt bezield en rockt zoals het moet rocken.
Cijfer: 8
10. The Beatles - Eight Days A Week / Baby's In Black
The Beatles met een dubbele A-kant (wat ze later vaker zouden doen) eigenlijk een goede commerciële zet. Beide kanten zijn ook prima, de ene vooral door het aparte ritme, de andere vooral door de tekst en beiden zijn ook uitstekend ingezongen met charmante samenzang.
Cijfer: beiden 8,5
26. The Righteous Brothers - You've Lost That Lovin' Feelin'
Ik hou het bij de versie van The Righteous Brothers want die is zo goed dan de andere versies enkel kunnen verbleken. Vooral de productie (van Phil Spector) is subliem met violen en koortjes, het verhoogt de (duistere) sfeer en het nummer zelf is schitterend opgebouwd met de nodige spanning.
35. Rein De Vries - Patsy
Oorspronkelijk van Dickey Lee en een echte smartlap, de versie van Rein De Vries klinkt even knullig en puberaal waarbij de zang tegen het valse ligt maar anderzijds komt het ook oprecht over.
Cijfer: 4,5
36. Del Shannon - Keep Searchin' (we'll follow the sun)
Een late hit van Del Shannon en het sluit aan bij zijn eerste hits. Uitstekende melodie en dan is er die leuke orgel en zijn karakeristieke rauwe zang.
37. The Scorpions - Hello Josephine
Een Britse band maar werd alleen in de lage landen een hit. Dat gelach in de Fats Domino-klassieker is een gimmick maar hoogstaand is deze cover verder niet.
38. Johnny Kendall and The Heralds - See See Rider
Een vaak gecoverd nummer, oorspronkelijk een blues-nummer (ik weet niet wie het heeft geschreven). In ieder geval, deze versie klinkt bezield en rockt zoals het moet rocken.
0
geplaatst: 21 februari 2015, 10:33 uur
21 februari 1965, week 8
01 (01) 03 The Yardbirds - For Your Love
02 (02) 05 The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
03 (05) 03 The Zombies - The Zombies Ep (Kind Of Girl / Summertime)
04 (03) 06 The Who - I Can't Explain
05 (---) 01 The Beatles - Eight Days A Week / Baby's ...
06 (05) 09 The Beatles - No Reply
07 (04) 06 The Kinks - Tired Of Waiting For You
08 (15) 02 Jr. Walker & The All-Stars - Shotgun
09 (18) 02 Unit 4 + 2 - Concrete And Clay
10 (08) 05 Otis Redding - That's How Strong My Love Is / Mr. Pitiful
11 (14) 06 Bobby Goldsboro - Little Things
12 (26) 02 The Supremes - Stop! In The Name Of Love
13 (29) 02 The Beatles - 4-By the Beatles EP (I'm A Loser)
14 (27) 03 Jeff Barry - I'll Still Love You
15 (10) 09 Del Shannon - Keep Searchin' (We'll Follow The Sun)
16 (30) 02 Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
17 (09) 13 The Beatles - I Feel Fine
18 (07) 11 The Rolling Stones - Heart of Stone
19 (12) 16 Them - Baby Please Don't Go/ Gloria
20 (39) 02 Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run
21 (11) 07 Johnny Cash - Orange Blossom Special
22 (---) 01 The Orlons - I Ain't Coming Back
23 (17) 05 The Ad Libs - The Boy From New York City
24 (12) 06 Roger Miller - King Of the Road
25 (16) 06 The Artwoods - Sweet Mary
26 (31) 02 The Scorpions - Hello Josephine
27 (---) 01 Prince Buster - One Step Beyond
28 (---) 01 Prince Buster - Al Capone
29 (---) 01 Sir Douglas Quintet - She's About a Mover
30 (24) 04 The Trade Winds - New York's A Lonely Town
31 (25) 05 Wayne Fontana & The Mindbenders - The Game of Love
32 (21) 10 The Primitives – The Ostrich
33 (20) 07 Don Covay - Take This Hurt Off Me
34 (---) 01 Peter, Paul & Mary - For Lovin' Me
35 (23) 04 The Ivy League - Funny How Love Can Be
36 (19) 06 Jewel Akens - The Birds And The Bees
37 (28) 05 Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
38 (40) 02 The Spencer Davis Group - Every Little Bit Hurts
39 (---) 01 Marianne Faithfull - Come And Stay With Me
40 (---) 01 Tom Jones - It's Not Unusual
The Beatles komen hoog binnen met Eight Days a Week / Baby's In Black. Deze single werd de zevende nummer 1 hit van The Beatles in de Billboard Hot100 binnen een jaar. Het is nog altijd een record. Hoewel beide nummers niet tot het allerbeste uit hun repertoire behoren consolideerden ze hun enorme populariteit. Vijftig jaar later is er niets veranderd. Nog altijd heeft de muziek van The Beatles iets magisch.
http://www.history-of-rock.com/orlons3.jpg
De populaire The Orlons, die vanaf 1961 toch al acht hits hadden gescoord, raakten in 1965 uit de gratie. Vreemd genoeg kwam het leuke I Ain't Coming Back niet verder dan plek 129 in de Amerikaanse hitlijst. Hun volgende zwarte schijfjes deden helemaal niks meer.
Prince Buster, één van de belangrijkste figuren in de geschiedenis van ska en rocksteady muziek mag in mijn lijst natuurlijk niet ontbreken. De platen die hij uitgebracht in de jaren 60 heeft de hedendaagse Jamaicaanse ska en reggae muziek bijzonder beïnvloed en gevormd. Dankzij het onuitputtelijke speurwerk van herman maken wij nu mooi kennis met de oer-ska van deze pionier.
http://www.7inchrecords.com/Discography/BeatGroups/SirDouglasQuintet/SshesaboutamoverITA2.jpg
Een heel eigen geluid heeft Sir Douglas Quintet met She's About a Mover. Het heeft een Cajunachtige beat en hun mix van rhythm & blues en Tex-Mex is heel herkenbaar.
Het zelfs in 1965 al wat stijve For Lovin’ Me van Peter, Paul & Mary heeft bij mij toch een notering gekregen. Mooie samenzang.
Marianne Faithfull, de onschuldig ogende maagd die in werkelijkheid een wilde stoeipoes was maakte met Come and Stay with Me weer een mooi plaatje.
De wereldster Tom Jones stond nog maar aan het begin van zijn glansrijke carriere. Ondanks dat ik geen fan van hem ben vind ik It's Not Unusual leuk.
01 (01) 03 The Yardbirds - For Your Love
02 (02) 05 The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
03 (05) 03 The Zombies - The Zombies Ep (Kind Of Girl / Summertime)
04 (03) 06 The Who - I Can't Explain
05 (---) 01 The Beatles - Eight Days A Week / Baby's ...
06 (05) 09 The Beatles - No Reply
07 (04) 06 The Kinks - Tired Of Waiting For You
08 (15) 02 Jr. Walker & The All-Stars - Shotgun
09 (18) 02 Unit 4 + 2 - Concrete And Clay
10 (08) 05 Otis Redding - That's How Strong My Love Is / Mr. Pitiful
11 (14) 06 Bobby Goldsboro - Little Things
12 (26) 02 The Supremes - Stop! In The Name Of Love
13 (29) 02 The Beatles - 4-By the Beatles EP (I'm A Loser)
14 (27) 03 Jeff Barry - I'll Still Love You
15 (10) 09 Del Shannon - Keep Searchin' (We'll Follow The Sun)
16 (30) 02 Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
17 (09) 13 The Beatles - I Feel Fine
18 (07) 11 The Rolling Stones - Heart of Stone
19 (12) 16 Them - Baby Please Don't Go/ Gloria
20 (39) 02 Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run
21 (11) 07 Johnny Cash - Orange Blossom Special
22 (---) 01 The Orlons - I Ain't Coming Back
23 (17) 05 The Ad Libs - The Boy From New York City
24 (12) 06 Roger Miller - King Of the Road
25 (16) 06 The Artwoods - Sweet Mary
26 (31) 02 The Scorpions - Hello Josephine
27 (---) 01 Prince Buster - One Step Beyond
28 (---) 01 Prince Buster - Al Capone
29 (---) 01 Sir Douglas Quintet - She's About a Mover
30 (24) 04 The Trade Winds - New York's A Lonely Town
31 (25) 05 Wayne Fontana & The Mindbenders - The Game of Love
32 (21) 10 The Primitives – The Ostrich
33 (20) 07 Don Covay - Take This Hurt Off Me
34 (---) 01 Peter, Paul & Mary - For Lovin' Me
35 (23) 04 The Ivy League - Funny How Love Can Be
36 (19) 06 Jewel Akens - The Birds And The Bees
37 (28) 05 Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
38 (40) 02 The Spencer Davis Group - Every Little Bit Hurts
39 (---) 01 Marianne Faithfull - Come And Stay With Me
40 (---) 01 Tom Jones - It's Not Unusual
The Beatles komen hoog binnen met Eight Days a Week / Baby's In Black. Deze single werd de zevende nummer 1 hit van The Beatles in de Billboard Hot100 binnen een jaar. Het is nog altijd een record. Hoewel beide nummers niet tot het allerbeste uit hun repertoire behoren consolideerden ze hun enorme populariteit. Vijftig jaar later is er niets veranderd. Nog altijd heeft de muziek van The Beatles iets magisch.
http://www.history-of-rock.com/orlons3.jpg
De populaire The Orlons, die vanaf 1961 toch al acht hits hadden gescoord, raakten in 1965 uit de gratie. Vreemd genoeg kwam het leuke I Ain't Coming Back niet verder dan plek 129 in de Amerikaanse hitlijst. Hun volgende zwarte schijfjes deden helemaal niks meer.
Prince Buster, één van de belangrijkste figuren in de geschiedenis van ska en rocksteady muziek mag in mijn lijst natuurlijk niet ontbreken. De platen die hij uitgebracht in de jaren 60 heeft de hedendaagse Jamaicaanse ska en reggae muziek bijzonder beïnvloed en gevormd. Dankzij het onuitputtelijke speurwerk van herman maken wij nu mooi kennis met de oer-ska van deze pionier.
http://www.7inchrecords.com/Discography/BeatGroups/SirDouglasQuintet/SshesaboutamoverITA2.jpg
Een heel eigen geluid heeft Sir Douglas Quintet met She's About a Mover. Het heeft een Cajunachtige beat en hun mix van rhythm & blues en Tex-Mex is heel herkenbaar.
Het zelfs in 1965 al wat stijve For Lovin’ Me van Peter, Paul & Mary heeft bij mij toch een notering gekregen. Mooie samenzang.
Marianne Faithfull, de onschuldig ogende maagd die in werkelijkheid een wilde stoeipoes was maakte met Come and Stay with Me weer een mooi plaatje.
De wereldster Tom Jones stond nog maar aan het begin van zijn glansrijke carriere. Ondanks dat ik geen fan van hem ben vind ik It's Not Unusual leuk.
0
geplaatst: 22 februari 2015, 01:34 uur
Week 8:
01 (03) 02 Prince Buster - One Step Beyond #1
02 (02) 04 The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
03 (01) 06 The Who - I Can't Explain #3
04 (05) 03 Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run
05 (06) 02 Prince Buster - Al Capone
06 (04) 05 Aretha Franklin - Can't You Just See Me
07 (09) 03 Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
08 (11) 04 James Brown & The Famous Flames - Have Mercy Baby
09 (10) 05 Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
10 (12) 03 Jr. Walker & The All Stars - Shotgun
11 (15) 02 The Zombies - Summertime (The Zombies EP)
12 (**) 01 The Beatles - Eight Days A Week
13 (07) 08 Don Covay - Take This Hurt Off Me
14 (13) 02 The Impressions - People Get Ready
15 (08) 15 The Supremes - Come See About Me #6
16 (18) 02 The Yardbirds - For Your Love
17 (**) 01 Sandie Shaw - Girl Don't Come
18 (14) 06 The Kinks - Tired of Waiting for You
19 (**) 01 France Gall - Sacré Charlemagne
20 (**) 01 The Zombies - Tell Her No
exit:
The Supremes - Stop! In The Name of Love
The Rolling Stones - Heart of Stone
The Velvelettes - He Was Really Sayin' Somethin'
The Shangri-Las - Give Him A Great Big Kiss
De liedjes van de Beatles hebben eigenlijk wel iets braafs in deze context, maar toch zijn ze altijd erg leuk. Hier vallen vooral de handclaps me op.
Het liedje van Sandie Shaw stond een aantal weken terug in mijn tiplijst en flopte toen, maar komt nu alsnog bovendrijven. Toch wel een erg mooi dramatisch liedje en zowel instrumentaal (waar hoor je tegenwoordig nog een trombone) als vocaal de moeite waard. Erg aangename stem heeft Sandie.
Sacré Charlemagne is een apart plaatje. Als je heel goed luistert hoor je op de achtergrond mensen door de muziek heen praten. Blijkbaar stond er ergens een microfoon open die niet open moest staan... Verder een leuk Frans popplaatje, maar de voorganger en nakomer zijn wel een stuk beter.
The Zombies hadden ook nog deze reguliere single uit. Een nummer dat ik al veel gedraaid heb en een beetje ongrijpbaar blijft. Het doet me muzikaal een beetje bossa nova-achtig aan.
01 (03) 02 Prince Buster - One Step Beyond #1
02 (02) 04 The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
03 (01) 06 The Who - I Can't Explain #3
04 (05) 03 Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run
05 (06) 02 Prince Buster - Al Capone
06 (04) 05 Aretha Franklin - Can't You Just See Me
07 (09) 03 Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
08 (11) 04 James Brown & The Famous Flames - Have Mercy Baby
09 (10) 05 Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
10 (12) 03 Jr. Walker & The All Stars - Shotgun
11 (15) 02 The Zombies - Summertime (The Zombies EP)
12 (**) 01 The Beatles - Eight Days A Week
13 (07) 08 Don Covay - Take This Hurt Off Me
14 (13) 02 The Impressions - People Get Ready
15 (08) 15 The Supremes - Come See About Me #6
16 (18) 02 The Yardbirds - For Your Love
17 (**) 01 Sandie Shaw - Girl Don't Come
18 (14) 06 The Kinks - Tired of Waiting for You
19 (**) 01 France Gall - Sacré Charlemagne
20 (**) 01 The Zombies - Tell Her No
exit:
The Supremes - Stop! In The Name of Love
The Velvelettes - He Was Really Sayin' Somethin'
The Shangri-Las - Give Him A Great Big Kiss
De liedjes van de Beatles hebben eigenlijk wel iets braafs in deze context, maar toch zijn ze altijd erg leuk. Hier vallen vooral de handclaps me op.
Het liedje van Sandie Shaw stond een aantal weken terug in mijn tiplijst en flopte toen, maar komt nu alsnog bovendrijven. Toch wel een erg mooi dramatisch liedje en zowel instrumentaal (waar hoor je tegenwoordig nog een trombone) als vocaal de moeite waard. Erg aangename stem heeft Sandie.
Sacré Charlemagne is een apart plaatje. Als je heel goed luistert hoor je op de achtergrond mensen door de muziek heen praten. Blijkbaar stond er ergens een microfoon open die niet open moest staan... Verder een leuk Frans popplaatje, maar de voorganger en nakomer zijn wel een stuk beter.
The Zombies hadden ook nog deze reguliere single uit. Een nummer dat ik al veel gedraaid heb en een beetje ongrijpbaar blijft. Het doet me muzikaal een beetje bossa nova-achtig aan.
0
geplaatst: 22 februari 2015, 15:30 uur
50 Tracks Rearviewmirror Top 40 week 08 1965
01 03 06 Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
02 01 04 The Zombies - The Zombies Ep (Kind Of Girl / Summertime)
03 02 05 The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
04 05 03 The Impressions - People Get Ready
05 08 02 The Beatles - Eight Days A Week
06 04 02 Sam Cooke - Shake / A Change Is Gonna Come
07 06 13 The Shangri-las - Give Him A Great Big Kiss
08 07 09 The Four Seasons - Bye Bye Baby (Baby Goodbye)
09 11 03 The Yardbirds - For Your Love
10 10 14 Peter And Gordon - I Go To Pieces
11 --- 01 Roland Alfonso And Studio 1 Orchestra - Guns Of Navarone
12 12 05 Wayne Fontana & The Mindbenders - The Game Of Love
13 15 07 Brenda Lee - The Crying Game
14 09 06 The Hollies - Yes I Will
15 13 06 The Kinks - Tired Of Waiting For You
16 19 02 The Beatles - 4-By The Beatles EP ((Honey Don't / I'm A Loser / Mr. Moonlight / Everybody's Trying To Be My Baby)
17 14 06 The Who - I Can't Explain
18 16 08 The Rockin' Berries - What In The World's Come Over You
19 --- 01 Prince Buster - One Step Beyond
20 --- 01 Prince Buster - Al Capone
21 17 04 Ike & Tina Turner - The Ike And Tina Turner Show Vol. 1 / Tell The Truth
22 28 02 The Toggery Five - I'd Much Rather Be With The Boys
23 18 08 Gerry And The Pacemakers - Ferry Cross The Mersey
24 25 08 The Exciters - I Want You To Be My Boy
25 21 09 The Beatles - No Reply
26 35 02 The Beach Boys - All Summer Long / Do You Wanna Dance?
27 27 04 The Vibrations - Keep On Keeping On
28 26 09 Del Shannon - Keep Searchin' (We'll Follow The Sun)
29 29 02 The Beatles - I Don't Want To Spoil The Party
30 30 02 Twinkle - Golden Lights
31 38 03 The Orlons - I Ain't Comin' Back
32 32 02 Bo Street Runners - Tell Me What You're Gonna Do
33 22 06 Hattie Littles - Conscience I'm Guilty
34 24 13 The Zombies - Tell Her No
35 39 02 The Shanes - Let Me Show You Who I Am
36 36 02 The Spencer Davis Group - Every Little Bit Hurts
37 20 14 The Beatles - I Feel Fine
38 --- 01 The Poets - That's The Way It's Got To Be
39 --- 01 Mariska Veres - Is Het Waar
40 40 02 The Ascots - Miss Heartbreaker
Prince Buster maakte in begin jaren 60 geweldig leuke ska. Hij werd m.i nog overtroffen door The Skatalites. Nog onder de naam Roland Alfonso And Studio 1 Orchestra maakte ze in 1964 The Guns Of Navarone. Ergens in 1965 werd deze single gereleased. Exacte datum is onbekend. En er zullen onder de naam The Skatalites nog de nodige rereleases volgen. Topnummer, ook hier gingen The Specials later mee op de loop.
Mariska Veres komt ergens in 1965 met haar debuutsingle Topkapi en de Nederlandstalige cover van de Brenda Lee hit Is It Time? Is Het Waar. Geen nummer om vaak te gaan beluisteren maar heeft wel enige nostalgische waarde.
Topaki heeft als ondertitel Als De Mandoline Klinken en dan weet je wel hoe laat het is. Ook hier heb ik geen exacte releasedatum kunnen vinden.
http://hitparade.ch/cdimag/mariska_veres-topkapi_(als_de_mandolinen_klinken)_s.jpg
The Poets waren een psychedelische Schotse pop/mod band. Ondanks de steun van producer Andrew Loog Oldham waren ze nauwelijks succesvol. That's The Way It's Got To Be ken ik vooral van de goede 60s Nuggets II verzamelaar Original Artyfacts From The British Empire And Beyond, Vol. 2. De moeite waard.
http://www.the-poets.co.uk/wp-content/uploads/2012/01/Poets-Thats-the-way-advert.jpg
01 03 06 Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
02 01 04 The Zombies - The Zombies Ep (Kind Of Girl / Summertime)
03 02 05 The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
04 05 03 The Impressions - People Get Ready
05 08 02 The Beatles - Eight Days A Week
06 04 02 Sam Cooke - Shake / A Change Is Gonna Come
07 06 13 The Shangri-las - Give Him A Great Big Kiss
08 07 09 The Four Seasons - Bye Bye Baby (Baby Goodbye)
09 11 03 The Yardbirds - For Your Love
10 10 14 Peter And Gordon - I Go To Pieces
11 --- 01 Roland Alfonso And Studio 1 Orchestra - Guns Of Navarone
12 12 05 Wayne Fontana & The Mindbenders - The Game Of Love
13 15 07 Brenda Lee - The Crying Game
14 09 06 The Hollies - Yes I Will
15 13 06 The Kinks - Tired Of Waiting For You
16 19 02 The Beatles - 4-By The Beatles EP ((Honey Don't / I'm A Loser / Mr. Moonlight / Everybody's Trying To Be My Baby)
17 14 06 The Who - I Can't Explain
18 16 08 The Rockin' Berries - What In The World's Come Over You
19 --- 01 Prince Buster - One Step Beyond
20 --- 01 Prince Buster - Al Capone
21 17 04 Ike & Tina Turner - The Ike And Tina Turner Show Vol. 1 / Tell The Truth
22 28 02 The Toggery Five - I'd Much Rather Be With The Boys
23 18 08 Gerry And The Pacemakers - Ferry Cross The Mersey
24 25 08 The Exciters - I Want You To Be My Boy
25 21 09 The Beatles - No Reply
26 35 02 The Beach Boys - All Summer Long / Do You Wanna Dance?
27 27 04 The Vibrations - Keep On Keeping On
28 26 09 Del Shannon - Keep Searchin' (We'll Follow The Sun)
29 29 02 The Beatles - I Don't Want To Spoil The Party
30 30 02 Twinkle - Golden Lights
31 38 03 The Orlons - I Ain't Comin' Back
32 32 02 Bo Street Runners - Tell Me What You're Gonna Do
33 22 06 Hattie Littles - Conscience I'm Guilty
34 24 13 The Zombies - Tell Her No
35 39 02 The Shanes - Let Me Show You Who I Am
36 36 02 The Spencer Davis Group - Every Little Bit Hurts
37 20 14 The Beatles - I Feel Fine
38 --- 01 The Poets - That's The Way It's Got To Be
39 --- 01 Mariska Veres - Is Het Waar
40 40 02 The Ascots - Miss Heartbreaker
Prince Buster maakte in begin jaren 60 geweldig leuke ska. Hij werd m.i nog overtroffen door The Skatalites. Nog onder de naam Roland Alfonso And Studio 1 Orchestra maakte ze in 1964 The Guns Of Navarone. Ergens in 1965 werd deze single gereleased. Exacte datum is onbekend. En er zullen onder de naam The Skatalites nog de nodige rereleases volgen. Topnummer, ook hier gingen The Specials later mee op de loop.
Mariska Veres komt ergens in 1965 met haar debuutsingle Topkapi en de Nederlandstalige cover van de Brenda Lee hit Is It Time? Is Het Waar. Geen nummer om vaak te gaan beluisteren maar heeft wel enige nostalgische waarde.
Topaki heeft als ondertitel Als De Mandoline Klinken en dan weet je wel hoe laat het is. Ook hier heb ik geen exacte releasedatum kunnen vinden.
http://hitparade.ch/cdimag/mariska_veres-topkapi_(als_de_mandolinen_klinken)_s.jpg
The Poets waren een psychedelische Schotse pop/mod band. Ondanks de steun van producer Andrew Loog Oldham waren ze nauwelijks succesvol. That's The Way It's Got To Be ken ik vooral van de goede 60s Nuggets II verzamelaar Original Artyfacts From The British Empire And Beyond, Vol. 2. De moeite waard.
http://www.the-poets.co.uk/wp-content/uploads/2012/01/Poets-Thats-the-way-advert.jpg
0
geplaatst: 22 februari 2015, 20:59 uur
50 jaar terug in de tijd: Dit is de Musicmeter Top 10 singles van 21 februari 1965
herman: The Animals scoren goed met hun cover van Nina Simone's Don't Let Me Be Understood. Ik sla Nina erg hoog aan, maar dat origineel greep me nooit zo. Deze cover is echter prachtig, met name door het pakkende riffje en de geweldige stem van Eric Burdon.
02 (03) The Zombies - The Zombies Ep (Kind Of Girl / Summertime)
heicro: Een andere overtuigende binnenkomer is de EP van The Zombies met Kind Of Girl, Summertime, It's Alright en Sometimes. Vier sterke liedjes, maar de oerklassier Summertime springt er toch uit. Er bestaan veel uitvoeringen, maar die van Billy Stewart, Brainbox en deze van The Zombies zijn mijn favorieten. De jazzy elektrische piano van Rod Argent en Colin Blunstone's onnavolgbare hese zang maakt deze cover heel bijzonder.
03 (---) The Impressions - People Get Ready
Justus18: Zwijmelsoul van hoog niveau.
04 (02) The Who - I Can't Explain
05 (---) Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
herman: Wooly Bully is een nummer dat ik al vrij lang ken, van een verzamelaar met 60s hits. Gewoonweg een heel leuk nummer.
Justus18: Prachtig nummer. Is het gek om te veronderstellen dat Madness met Night Boat To Cairo verwijst naar The Pharaohs?
06 (---) The Beatles - Eight Days a Week / Baby's in Black
LucM: The Beatles met een dubbele A-kant (wat ze later vaker zouden doen) eigenlijk een goede commerciële zet. Beide kanten zijn ook prima, de ene vooral door het aparte ritme, de andere vooral door de tekst en beiden zijn ook uitstekend ingezongen met charmante samenzang.
herman: De liedjes van de Beatles hebben eigenlijk wel iets braafs in deze context, maar toch zijn ze altijd erg leuk. Hier vallen vooral de handclaps me op.
heicro: The Beatles komen hoog binnen met Eight Days a Week / Baby's In Black. Deze single werd de zevende nummer 1 hit van The Beatles in de Billboard Hot100 binnen een jaar. Het is nog altijd een record. Hoewel beide nummers niet tot het allerbeste uit hun repertoire behoren consolideerden ze hun enorme populariteit. Vijftig jaar later is er niets veranderd. Nog altijd heeft de muziek van The Beatles iets magisch.
George: De samenzang in Baby's in Black is wonderschoon en van Everly's kwaliteit.
07 (05) The Yardbirds - For Your Love
Justus18: De fascinerende percussie vind ik het mooist van dit bijzondere nummer
08 (04) Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
50tracks: Muziek doet soms rare dingen. Ik ben letterlijk fysiek allergies voor sommige vormen van Jazz. Ik kan er simpel weg niet tegen. Van Hurt So Bad van Little Anthony & The Imperials krijg ik dan juist weer het soort kippenvel waar je erg blij (of triest) van kunt worden. Wat een stem en een geweldige song.
09 (09) Prince Buster - One Step Beyond
heicro: Prince Buster, één van de belangrijkste figuren in de geschiedenis van ska en rocksteady muziek mag in mijn lijst natuurlijk niet ontbreken. De platen die hij uitgebracht in de jaren 60 heeft de hedendaagse Jamaicaanse ska en reggae muziek bijzonder beïnvloed en gevormd. Dankzij het onuitputtelijke speurwerk van herman maken wij nu mooi kennis met de oer-ska van deze pionier.
10 (08) Bobby Goldsboro - Little Things
Deze Top 10 is samengesteld uit de persoonlijke lijsten van herman, 50tracks, Justus18 en heicro.
herman: The Animals scoren goed met hun cover van Nina Simone's Don't Let Me Be Understood. Ik sla Nina erg hoog aan, maar dat origineel greep me nooit zo. Deze cover is echter prachtig, met name door het pakkende riffje en de geweldige stem van Eric Burdon.
02 (03) The Zombies - The Zombies Ep (Kind Of Girl / Summertime)
heicro: Een andere overtuigende binnenkomer is de EP van The Zombies met Kind Of Girl, Summertime, It's Alright en Sometimes. Vier sterke liedjes, maar de oerklassier Summertime springt er toch uit. Er bestaan veel uitvoeringen, maar die van Billy Stewart, Brainbox en deze van The Zombies zijn mijn favorieten. De jazzy elektrische piano van Rod Argent en Colin Blunstone's onnavolgbare hese zang maakt deze cover heel bijzonder.
03 (---) The Impressions - People Get Ready
04 (02) The Who - I Can't Explain
05 (---) Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
herman: Wooly Bully is een nummer dat ik al vrij lang ken, van een verzamelaar met 60s hits. Gewoonweg een heel leuk nummer.
Justus18: Prachtig nummer. Is het gek om te veronderstellen dat Madness met Night Boat To Cairo verwijst naar The Pharaohs?
06 (---) The Beatles - Eight Days a Week / Baby's in Black
LucM: The Beatles met een dubbele A-kant (wat ze later vaker zouden doen) eigenlijk een goede commerciële zet. Beide kanten zijn ook prima, de ene vooral door het aparte ritme, de andere vooral door de tekst en beiden zijn ook uitstekend ingezongen met charmante samenzang.
herman: De liedjes van de Beatles hebben eigenlijk wel iets braafs in deze context, maar toch zijn ze altijd erg leuk. Hier vallen vooral de handclaps me op.
heicro: The Beatles komen hoog binnen met Eight Days a Week / Baby's In Black. Deze single werd de zevende nummer 1 hit van The Beatles in de Billboard Hot100 binnen een jaar. Het is nog altijd een record. Hoewel beide nummers niet tot het allerbeste uit hun repertoire behoren consolideerden ze hun enorme populariteit. Vijftig jaar later is er niets veranderd. Nog altijd heeft de muziek van The Beatles iets magisch.
George: De samenzang in Baby's in Black is wonderschoon en van Everly's kwaliteit.
07 (05) The Yardbirds - For Your Love
Justus18: De fascinerende percussie vind ik het mooist van dit bijzondere nummer
08 (04) Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
50tracks: Muziek doet soms rare dingen. Ik ben letterlijk fysiek allergies voor sommige vormen van Jazz. Ik kan er simpel weg niet tegen. Van Hurt So Bad van Little Anthony & The Imperials krijg ik dan juist weer het soort kippenvel waar je erg blij (of triest) van kunt worden. Wat een stem en een geweldige song.
heicro: Prince Buster, één van de belangrijkste figuren in de geschiedenis van ska en rocksteady muziek mag in mijn lijst natuurlijk niet ontbreken. De platen die hij uitgebracht in de jaren 60 heeft de hedendaagse Jamaicaanse ska en reggae muziek bijzonder beïnvloed en gevormd. Dankzij het onuitputtelijke speurwerk van herman maken wij nu mooi kennis met de oer-ska van deze pionier.
10 (08) Bobby Goldsboro - Little Things
Deze Top 10 is samengesteld uit de persoonlijke lijsten van herman, 50tracks, Justus18 en heicro.
0
geplaatst: 23 februari 2015, 15:52 uur
Wat mij opvalt als ik de Nederlandse en Vlaamse hitlijsten van eind 64 en begin 65 bekijk, is dat er in vergelijking met de hitlijsten van vijftig jaar later zo ongelofelijk veel variatie is qua genre.
Hieronder een opsomming en hun belangrijkste vertegenwoordigers:
Britse popgroepen: The Beatles, The Rolling Stones, The Kinks en vele andere Britse bandjes. Tieners gilden het uit, ouders waren geshockeerd door de soms keiharde en wilde muziek.
Amerikaanse popgroepen: Sam the Sham & The Pharaohs, The Nashville Teens en Sir Douglas Quintet konden daar als een van de weinigen iets tegenover stellen.
Nederbiet: The Motions, Johnny Kendall & the Heralds en ZZ en de Maskers waren naar het voorbeeld van British Invasion bands de eerste populaire Nederlandse bandjes onder de jeugd.
Popzangers: Roy Orbison, Bobby Vinton, Cliff Richard, Gene Pitney waren niet allemaal even vooruitstrevend, maar hadden een grote schare fans ondere de oudere jongeren.
Popzangeressen: Petula Clark, Cilla Black, Shandy Shaw, Dusty Springfield blonken net als hun mannelijke collega's uit in het mainstream genre.
Meidengroepen: The Supremes, Martha and the Vandellas, The Ronettes, The Shangri-Las, The Chrystals waren hip, soms uitdagend of zelfs shockerend en dus hot.
Westcoast (surfmuziek): The Beach Boys blonken hierin al jaren uit, maar ook Jan and Dean deden van zich spreken.
Folk: Bob Dylan, Peter, Paul and Marie. Hoewel qua stijl vaak verschillend werd folk muziek steeds populairder bij een groot publiek. Geen dansmuziek, maar muziek om naar te luisteren.
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTNx_wJ2APCJ-15iHlQk-FD4M26dMPZDIGZ5SiZgmedLljM4QgO0w
Folk Pop: Peter and Gordon, Marianne Faithfull, The Seekers. Radio Veronica DJ's Tineke de Nooij en Gerard de Vries draaiden deze muziek voor het hele gezin.
Soul variërend van Motown tot Memphis: Otis Redding, James Brown, Marvin Gaye en The Temptations braken ook bij het blanke publiek door.
R & B: Nog meer 'zwarte' muziek. Sam Cooke en The Miracles vielen met hun toegankelijke liedjes ook in de smaak.
Witte blues en R & B: Them en The Animals overschaduwden qua populariteit hun oude blues idolen.
Country: Jim Reeves, Johnny Cash, Roger Miller en nog een paar anderen zorgden voor een doorbraak van de country muziek in de lage landen.
Vocale Jazz: Louis Armstrong, Nina Simone, Shirley Bassey. Met name vocale jazz sprak veel mensen aan.
Latin Jazz: Stan Getz & Astrud Gilberto. Van Afro-Cubaanse tot Braziliaanse jazz, als het maar een opzwepend en dansbaar ritme had.
Crooners: Dean Martin en Tom Jones pakten met hun charme hele hordes vrouwen in.
Chanson: Gilbert Bécaud, Jacques Brel, Françoise Hardy en Adamo. Ondanks de taalbarriere voor velen drongen Franstalige artiesten door tot de Vlaamse en Nederlandse hitlijsten.
Spaanse en Griekse instrumentals: Los Indios Tabajaros en Trio Hellenique.
Nederlandstalige pop: Willeke Alberti, Louis Neefs, Anneke Gronloh, Imca Marina, Will Tura, Corry Brokken, John Larry en vele anderen. Soms goed, meestal oubollig.
http://hitparade.ch/cdimag/willeke_alberti-spiegelbeeld_s_2.jpg
Smartlap: Gert Timmerman, Bobbejaan Schoepen, Rein de Vries. Gert Timmerman spande de kroon met Ik heb eerbied voor jouw grijze haren.
Carnaval: Cocktail Trio, Wim Sonneveld, Orkest Gudrun Jankis. Feestnummers en komische liedjes waren er in overvloed.
Italiaanstalig: Door Eurovisie Songfestival winnares Gigliola Cinquetti en knuffel import Belg Rocco Granata, die in het Italiaans zong, maar ook in het Nederlands en Duits.
http://hitparade.ch/cdimag/rocco_granata-de_allergrootste_hits_van_a.jpg
Duitstalig: Imca Marina, Rex Gildo, Gert en Hermien Timmerman, Rocco Granata, Conny Froboess, Siw Malmkvist. Vooral de schlager stond in de belangstelling.
Spaanstalig: Trini Lopez zong veel in het Engels, maar met La Bamba had hij een Spaanstalige hit.
Hieronder een opsomming en hun belangrijkste vertegenwoordigers:
Britse popgroepen: The Beatles, The Rolling Stones, The Kinks en vele andere Britse bandjes. Tieners gilden het uit, ouders waren geshockeerd door de soms keiharde en wilde muziek.
Amerikaanse popgroepen: Sam the Sham & The Pharaohs, The Nashville Teens en Sir Douglas Quintet konden daar als een van de weinigen iets tegenover stellen.
Nederbiet: The Motions, Johnny Kendall & the Heralds en ZZ en de Maskers waren naar het voorbeeld van British Invasion bands de eerste populaire Nederlandse bandjes onder de jeugd.
Popzangers: Roy Orbison, Bobby Vinton, Cliff Richard, Gene Pitney waren niet allemaal even vooruitstrevend, maar hadden een grote schare fans ondere de oudere jongeren.
Popzangeressen: Petula Clark, Cilla Black, Shandy Shaw, Dusty Springfield blonken net als hun mannelijke collega's uit in het mainstream genre.
Meidengroepen: The Supremes, Martha and the Vandellas, The Ronettes, The Shangri-Las, The Chrystals waren hip, soms uitdagend of zelfs shockerend en dus hot.
Westcoast (surfmuziek): The Beach Boys blonken hierin al jaren uit, maar ook Jan and Dean deden van zich spreken.
Folk: Bob Dylan, Peter, Paul and Marie. Hoewel qua stijl vaak verschillend werd folk muziek steeds populairder bij een groot publiek. Geen dansmuziek, maar muziek om naar te luisteren.
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTNx_wJ2APCJ-15iHlQk-FD4M26dMPZDIGZ5SiZgmedLljM4QgO0w
Folk Pop: Peter and Gordon, Marianne Faithfull, The Seekers. Radio Veronica DJ's Tineke de Nooij en Gerard de Vries draaiden deze muziek voor het hele gezin.
Soul variërend van Motown tot Memphis: Otis Redding, James Brown, Marvin Gaye en The Temptations braken ook bij het blanke publiek door.
R & B: Nog meer 'zwarte' muziek. Sam Cooke en The Miracles vielen met hun toegankelijke liedjes ook in de smaak.
Witte blues en R & B: Them en The Animals overschaduwden qua populariteit hun oude blues idolen.
Country: Jim Reeves, Johnny Cash, Roger Miller en nog een paar anderen zorgden voor een doorbraak van de country muziek in de lage landen.
Vocale Jazz: Louis Armstrong, Nina Simone, Shirley Bassey. Met name vocale jazz sprak veel mensen aan.
Latin Jazz: Stan Getz & Astrud Gilberto. Van Afro-Cubaanse tot Braziliaanse jazz, als het maar een opzwepend en dansbaar ritme had.
Crooners: Dean Martin en Tom Jones pakten met hun charme hele hordes vrouwen in.
Chanson: Gilbert Bécaud, Jacques Brel, Françoise Hardy en Adamo. Ondanks de taalbarriere voor velen drongen Franstalige artiesten door tot de Vlaamse en Nederlandse hitlijsten.
Spaanse en Griekse instrumentals: Los Indios Tabajaros en Trio Hellenique.
Nederlandstalige pop: Willeke Alberti, Louis Neefs, Anneke Gronloh, Imca Marina, Will Tura, Corry Brokken, John Larry en vele anderen. Soms goed, meestal oubollig.
http://hitparade.ch/cdimag/willeke_alberti-spiegelbeeld_s_2.jpg
Smartlap: Gert Timmerman, Bobbejaan Schoepen, Rein de Vries. Gert Timmerman spande de kroon met Ik heb eerbied voor jouw grijze haren.
Carnaval: Cocktail Trio, Wim Sonneveld, Orkest Gudrun Jankis. Feestnummers en komische liedjes waren er in overvloed.
Italiaanstalig: Door Eurovisie Songfestival winnares Gigliola Cinquetti en knuffel import Belg Rocco Granata, die in het Italiaans zong, maar ook in het Nederlands en Duits.
http://hitparade.ch/cdimag/rocco_granata-de_allergrootste_hits_van_a.jpg
Duitstalig: Imca Marina, Rex Gildo, Gert en Hermien Timmerman, Rocco Granata, Conny Froboess, Siw Malmkvist. Vooral de schlager stond in de belangstelling.
Spaanstalig: Trini Lopez zong veel in het Engels, maar met La Bamba had hij een Spaanstalige hit.
0
geplaatst: 24 februari 2015, 07:34 uur
Je opsomming klopt ongetwijfeld over de conclusie kun je discussiëren. Is denk ik maar wat je wilt zien. Was er toen meer verscheidenheid? De Top 40 was het enige wat er was, er was een beperkt aantal radio stations. De piraten begonnen net. Je moest erg je best doen om nummers van buiten die Top 40 te leren kennen. Alle muziek die je opnoemt is heel erg braaf. Garage en dat wat we nu Indie zouden noemen maken geen schijn van kans. In de Top 40 van nu is verscheidenheid inderdaad ver te zoeken. Maar de Top 40 speelt ook veel minder een rol van betekenis. Als je 1.000 tracks verkoopt sta je al in de Top 10 Iedereen kan overal zijn eigen muziek beluisteren. Kijk dan naar de streaming hitlijsten dan zie je vaak dezelfde flauwe muziek de Topplaatsen innemen maar zie je ook dat andere muziek direct daar achter aan ook veel luisteraars trekken. (Vrijwel) alle muziek is direct overal beschikbaar. Bovendien kun je 50 jaar muziekgeschiedenis beluisteren inclusief de beste songs uit 1965.
0
geplaatst: 27 februari 2015, 18:22 uur
Top 40: week 9 van 1965.
31. The Moody Blues - Go Now!
De eerste Moody Blues-hit en al een schot in de roos al zouden ze met Nights in White Satin hun ultieme popsong uitbrengen. Maar Go Now! bevat al heel wat kwaliteiten zoals de vocalen, melodie en de begeleiding.
36. Adamo - She Was An Angel / Another Love Affair
Adamo ben ik niet gewoon in het Engels te horen maar het klinkt niet slecht en zijn zang is zoals steeds herkenbaar en passioneel. Maar ik hoor hem toch liever in het Frans.
Cijfer: 7 / 6,5
38. Julie Rogers - Like A Child
Vind ik beter dan The Wedding wegens minder oubollig en de instrumentatie valt hier ook best mee evenals de achtergrondzang die hier wel passend is.
Cijfer: 6
40. The Kinks - Tired Of Waiting For You
Wat meer poppy dan hun vorige werk maar erg charmant, melodieus maar met een scherp randje. Als je in de jaren '60 kon spreken over Britpop waren The Kinks wel de vertegenwoordigers daarvan.
31. The Moody Blues - Go Now!
De eerste Moody Blues-hit en al een schot in de roos al zouden ze met Nights in White Satin hun ultieme popsong uitbrengen. Maar Go Now! bevat al heel wat kwaliteiten zoals de vocalen, melodie en de begeleiding.
36. Adamo - She Was An Angel / Another Love Affair
Adamo ben ik niet gewoon in het Engels te horen maar het klinkt niet slecht en zijn zang is zoals steeds herkenbaar en passioneel. Maar ik hoor hem toch liever in het Frans.
Cijfer: 7 / 6,5
38. Julie Rogers - Like A Child
Vind ik beter dan The Wedding wegens minder oubollig en de instrumentatie valt hier ook best mee evenals de achtergrondzang die hier wel passend is.
Cijfer: 6
40. The Kinks - Tired Of Waiting For You
Wat meer poppy dan hun vorige werk maar erg charmant, melodieus maar met een scherp randje. Als je in de jaren '60 kon spreken over Britpop waren The Kinks wel de vertegenwoordigers daarvan.
0
geplaatst: 27 februari 2015, 23:51 uur
Week 9:
01 (01) 03 Prince Buster - One Step Beyond #1
02 (05) 03 Prince Buster - Al Capone
03 (02) 05 The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
04 (04) 04 Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run
05 (07) 04 Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
06 (03) 07 The Who - I Can't Explain #3
07 (**) 01 The Rolling Stones - The Last Time
08 (06) 06 Aretha Franklin - Can't You Just See Me
09 (08) 05 James Brown & The Famous Flames - Have Mercy Baby
10 (10) 04 Jr. Walker & The All Stars - Shotgun
11 (11) 03 The Zombies - Summertime (The Zombies EP)
12 (12) 02 The Beatles - Eight Days A Week
13 (17) 02 Sandie Shaw - Girl Don't Come
14 (**) 01 The Poets - That's The Way It's Gotta Be
15 (09) 06 Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
16 (**) 01 Sonny & Cher - Baby Don't Go
17 (16) 03 The Yardbirds - For Your Love
18 (**) 01 Candy & The Kisses - Soldier Baby of Mine
19 (19) 02 France Gall - Sacré Charlemagne
20 (**) 01 Otis Redding - Mr. Pitiful
exit:
The Impressions - People Get Ready
The Supremes - Come See About Me #6
The Kinks - Tired of Waiting for You
The Zombies - Tell Her No
Don Covay - Take This Hurt Off Me
The Stones komen hoog binnen met een van hun eerste grote klassiekers. Heerlijk nummer, met ook een hele goede b-kant. Kan wel eens een grote hit bij me gaan worden, al ligt de top 10 momenteel erg dichtbij elkaar.
The Poets en Candy & The Kisses zijn toffe ontdekkingen via 50tracks.
Baby Don't Go is eigenlijk al uit 1964, maar het zou nog even duren voordat het echt een grote hit werd. Mooi gezongen door Cher, ook gewoon een mooi liedje.
Otis' heeft ook een dijk van een stem, maar zijn nummers zijn vaak redelijk inwisselbaar. Mr. Pitiful komt binnen en zal vermoedelijk volgende week wel weer uit de lijst vliegen.
01 (01) 03 Prince Buster - One Step Beyond #1
02 (05) 03 Prince Buster - Al Capone
03 (02) 05 The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
04 (04) 04 Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run
05 (07) 04 Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
06 (03) 07 The Who - I Can't Explain #3
07 (**) 01 The Rolling Stones - The Last Time
08 (06) 06 Aretha Franklin - Can't You Just See Me
09 (08) 05 James Brown & The Famous Flames - Have Mercy Baby
10 (10) 04 Jr. Walker & The All Stars - Shotgun
11 (11) 03 The Zombies - Summertime (The Zombies EP)
12 (12) 02 The Beatles - Eight Days A Week
13 (17) 02 Sandie Shaw - Girl Don't Come
14 (**) 01 The Poets - That's The Way It's Gotta Be
15 (09) 06 Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
16 (**) 01 Sonny & Cher - Baby Don't Go
17 (16) 03 The Yardbirds - For Your Love
18 (**) 01 Candy & The Kisses - Soldier Baby of Mine
19 (19) 02 France Gall - Sacré Charlemagne
20 (**) 01 Otis Redding - Mr. Pitiful
exit:
The Impressions - People Get Ready
The Supremes - Come See About Me #6
The Kinks - Tired of Waiting for You
The Zombies - Tell Her No
Don Covay - Take This Hurt Off Me
The Stones komen hoog binnen met een van hun eerste grote klassiekers. Heerlijk nummer, met ook een hele goede b-kant. Kan wel eens een grote hit bij me gaan worden, al ligt de top 10 momenteel erg dichtbij elkaar.
The Poets en Candy & The Kisses zijn toffe ontdekkingen via 50tracks.
Baby Don't Go is eigenlijk al uit 1964, maar het zou nog even duren voordat het echt een grote hit werd. Mooi gezongen door Cher, ook gewoon een mooi liedje.
Otis' heeft ook een dijk van een stem, maar zijn nummers zijn vaak redelijk inwisselbaar. Mr. Pitiful komt binnen en zal vermoedelijk volgende week wel weer uit de lijst vliegen.
0
geplaatst: 28 februari 2015, 16:13 uur
50 Tracks Rearviewmirror Top 40 week 09 1965
01 01 07 Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
02 02 05 The Zombies - The Zombies Ep (Kind Of Girl / Summertime)
03 03 06 The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
04 04 04 The Impressions - People Get Ready
05 05 03 The Beatles - Eight Days A Week
06 --- 01 The Rolling Stones - The Last Time
07 06 03 Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
08 11 02 Roland Alfonso And Studio 1 Orchestra - Guns Of Navarone
09 07 14 The Shangri-las - Give Him A Great Big Kiss
10 09 04 The Yardbirds - For Your Love
11 12 06 Wayne Fontana & The Mindbenders - The Game Of Love
12 08 10 The Four Seasons - Bye Bye Baby (Baby Goodbye)
13 10 15 Peter And Gordon - I Go To Pieces
14 13 08 Brenda Lee - The Crying Game
15 19 02 Prince Buster - One Step Beyond
16 20 02 Prince Buster - Al Capone
17 16 03 The Beatles - 4-By The Beatles EP ((Honey Don't / I'm A Loser / Mr. Moonlight / Everybody's Trying To Be My Baby)
18 17 07 The Who - I Can't Explain
19 18 09 The Rockin' Berries - What In The World's Come Over You
20 14 07 The Hollies - Yes I Will
21 15 07 The Kinks - Tired Of Waiting For You
22 22 03 The Toggery Five - I'd Much Rather Be With The Boys
23 26 03 The Beach Boys - All Summer Long / Do You Wanna Dance?
24 29 03 The Beatles - I Don't Want To Spoil The Party
25 38 02 The Poets - That's The Way It's Got To Be
26 24 09 The Exciters - I Want You To Be My Boy
27 23 09 Gerry And The Pacemakers - Ferry Cross The Mersey
28 27 05 The Vibrations - Keep On Keeping On
29 28 10 Del Shannon - Keep Searchin' (We'll Follow The Sun)
30 35 03 The Shanes - Let Me Show You Who I Am
31 36 03 The Spencer Davis Group - Every Little Bit Hurts
32 30 03 Twinkle - Golden Lights
33 31 04 The Orlons - I Ain't Comin' Back
34 32 03 Bo Street Runners - Tell Me What You're Gonna Do
35 25 10 The Beatles - No Reply
36 --- 01 Otis Leavill - Let Her Love Be Me
37 --- 01 The Impressions - I've Been Trying
38 --- 01 The Artwoods - Oh My Love
39 39 02 Mariska Veres - Is Het Waar
40 --- 01 Ramona King - Make The Night A Little Longer
Chicago Soul van Otis Leavill in een Bully Butler compositie, Make The Night A Little Longer is uiteraard van Goffin & King. Het broertje van Ronnie Wood komt met aardige single maar kan toch niet tippen aan de classic van het bandje waar zijn broer later in zal spelen.
[img][/img]
01 01 07 Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
02 02 05 The Zombies - The Zombies Ep (Kind Of Girl / Summertime)
03 03 06 The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
04 04 04 The Impressions - People Get Ready
05 05 03 The Beatles - Eight Days A Week
06 --- 01 The Rolling Stones - The Last Time
07 06 03 Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
08 11 02 Roland Alfonso And Studio 1 Orchestra - Guns Of Navarone
09 07 14 The Shangri-las - Give Him A Great Big Kiss
10 09 04 The Yardbirds - For Your Love
11 12 06 Wayne Fontana & The Mindbenders - The Game Of Love
12 08 10 The Four Seasons - Bye Bye Baby (Baby Goodbye)
13 10 15 Peter And Gordon - I Go To Pieces
14 13 08 Brenda Lee - The Crying Game
15 19 02 Prince Buster - One Step Beyond
16 20 02 Prince Buster - Al Capone
17 16 03 The Beatles - 4-By The Beatles EP ((Honey Don't / I'm A Loser / Mr. Moonlight / Everybody's Trying To Be My Baby)
18 17 07 The Who - I Can't Explain
19 18 09 The Rockin' Berries - What In The World's Come Over You
20 14 07 The Hollies - Yes I Will
21 15 07 The Kinks - Tired Of Waiting For You
22 22 03 The Toggery Five - I'd Much Rather Be With The Boys
23 26 03 The Beach Boys - All Summer Long / Do You Wanna Dance?
24 29 03 The Beatles - I Don't Want To Spoil The Party
25 38 02 The Poets - That's The Way It's Got To Be
26 24 09 The Exciters - I Want You To Be My Boy
27 23 09 Gerry And The Pacemakers - Ferry Cross The Mersey
28 27 05 The Vibrations - Keep On Keeping On
29 28 10 Del Shannon - Keep Searchin' (We'll Follow The Sun)
30 35 03 The Shanes - Let Me Show You Who I Am
31 36 03 The Spencer Davis Group - Every Little Bit Hurts
32 30 03 Twinkle - Golden Lights
33 31 04 The Orlons - I Ain't Comin' Back
34 32 03 Bo Street Runners - Tell Me What You're Gonna Do
35 25 10 The Beatles - No Reply
36 --- 01 Otis Leavill - Let Her Love Be Me
37 --- 01 The Impressions - I've Been Trying
38 --- 01 The Artwoods - Oh My Love
39 39 02 Mariska Veres - Is Het Waar
40 --- 01 Ramona King - Make The Night A Little Longer
Chicago Soul van Otis Leavill in een Bully Butler compositie, Make The Night A Little Longer is uiteraard van Goffin & King. Het broertje van Ronnie Wood komt met aardige single maar kan toch niet tippen aan de classic van het bandje waar zijn broer later in zal spelen.
[img][/img]
0
geplaatst: 1 maart 2015, 10:01 uur
http://www.rollingstonesnet.com/images/TLT.gif
28 februari 1965, week 9
01 (05) 02 The Beatles - Eight Days a Week / Baby's In Black
02 (01) 04 The Yardbirds - For Your Love
03 (02) 06 The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
04 (03) 04 The Zombies - The Zombies Ep (Kind Of Girl / Summertime)
05 (08) 03 Jr. Walker & The All-Stars - Shotgun
06 (09) 03 Unit 4 + 2 - Concrete And Clay
07 (---) 01 The Rolling Stones - The Last Time
08 (13) 03 The Beatles - 4-By the Beatles EP (I'm A Loser)
09 (14) 04 Jeff Barry - I'll Still Love You
10 (16) 03 Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
11 (04) 07 The Who - I Can't Explain
12 (12) 03 The Supremes - Stop! In The Name Of Love
13 (06) 10 The Beatles - No Reply
14 (07) 07 The Kinks - Tired Of Waiting For You
15 (20) 03 Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run
16 (22) 02 The Orlons - I Ain't Coming Back
17 (27) 02 Prince Buster - One Step Beyond
18 (10) 06 Otis Redding - That's How Strong My Love Is
19 (15) 10 Del Shannon - Keep Searchin' (We'll Follow The Sun)
20 (28) 02 Prince Buster - Al Capone
21 (19) 17 Them - Baby Please Don't Go/ Gloria
22 (30) 05 The Trade Winds - New York's A Lonely Town
23 (11) 07 Bobby Goldsboro - Little Things
24 (21) 08 Johnny Cash - Orange Blossom Special
25 (34) 02 Peter, Paul & Mary - For Lovin' Me
26 (17) 14 The Beatles - I Feel Fine
27 (25) 03 The Scorpions - Hello Josephine
28 (---) 01 The Searchers - Goodbye My Love
29 (18) 12 The Rolling Stones - Heart of Stone
30 (39) 02 Marianne Faithfull - Come and Stay with Me
31 (---) 01 Solomon Burke - Got to Get You Off My Mind
32 (---) 01 The Pretty Things - Honey, I Need
33 (25) 07 The Artwoods - Sweet Mary
34 (30) 05 The Trade Winds - New York's A Lonely Town
35 (40) 02 Tom Jones - It's Not Unusual
36 (24) 06 Roger Miller - King Of the Road
37 (---) 01 Joe Tex - You Got What It Takes
38 (---) 01 The Motions - You Bother Me
39 (23) 06 The Ad Libs - The Boy From New York City
40 (31) 06 Wayne Fontana & The Mindbenders - The Game of Love
Het succes van The Last Time zal het schrijversduo Jagger/ Richard van The Rolling Stones ongetwijfeld vertrouwen hebben gegeven. Vanaf nu konden ze op het hoogste niveau concurreren met hun rivalen Lennon/ McCartney.
28 februari 1965, week 9
01 (05) 02 The Beatles - Eight Days a Week / Baby's In Black
02 (01) 04 The Yardbirds - For Your Love
03 (02) 06 The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
04 (03) 04 The Zombies - The Zombies Ep (Kind Of Girl / Summertime)
05 (08) 03 Jr. Walker & The All-Stars - Shotgun
06 (09) 03 Unit 4 + 2 - Concrete And Clay
07 (---) 01 The Rolling Stones - The Last Time
08 (13) 03 The Beatles - 4-By the Beatles EP (I'm A Loser)
09 (14) 04 Jeff Barry - I'll Still Love You
10 (16) 03 Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
11 (04) 07 The Who - I Can't Explain
12 (12) 03 The Supremes - Stop! In The Name Of Love
13 (06) 10 The Beatles - No Reply
14 (07) 07 The Kinks - Tired Of Waiting For You
15 (20) 03 Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run
16 (22) 02 The Orlons - I Ain't Coming Back
17 (27) 02 Prince Buster - One Step Beyond
18 (10) 06 Otis Redding - That's How Strong My Love Is
19 (15) 10 Del Shannon - Keep Searchin' (We'll Follow The Sun)
20 (28) 02 Prince Buster - Al Capone
21 (19) 17 Them - Baby Please Don't Go/ Gloria
22 (30) 05 The Trade Winds - New York's A Lonely Town
23 (11) 07 Bobby Goldsboro - Little Things
24 (21) 08 Johnny Cash - Orange Blossom Special
25 (34) 02 Peter, Paul & Mary - For Lovin' Me
26 (17) 14 The Beatles - I Feel Fine
27 (25) 03 The Scorpions - Hello Josephine
28 (---) 01 The Searchers - Goodbye My Love
29 (18) 12 The Rolling Stones - Heart of Stone
30 (39) 02 Marianne Faithfull - Come and Stay with Me
31 (---) 01 Solomon Burke - Got to Get You Off My Mind
32 (---) 01 The Pretty Things - Honey, I Need
33 (25) 07 The Artwoods - Sweet Mary
34 (30) 05 The Trade Winds - New York's A Lonely Town
35 (40) 02 Tom Jones - It's Not Unusual
36 (24) 06 Roger Miller - King Of the Road
37 (---) 01 Joe Tex - You Got What It Takes
38 (---) 01 The Motions - You Bother Me
39 (23) 06 The Ad Libs - The Boy From New York City
40 (31) 06 Wayne Fontana & The Mindbenders - The Game of Love
Het succes van The Last Time zal het schrijversduo Jagger/ Richard van The Rolling Stones ongetwijfeld vertrouwen hebben gegeven. Vanaf nu konden ze op het hoogste niveau concurreren met hun rivalen Lennon/ McCartney.
0
geplaatst: 1 maart 2015, 16:42 uur
Week 9:
01 03 03 The Impressions - People Get Ready
02 04 02 Rein de Vries - Patsy
03 02 03 Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
04 07 03 Peter, Paul & Mary - For Lovin’ Me
05 01 05 Bobby Goldsboro - Little Things
06 10 03 The Supremes - Stop! In The Name of Love
07 16 03 Trini Lopez - Lemon Tree
08 14 03 The Yardbirds - For Your Love
09 17 02 Joe Tex - You Better Get It/You Got What It Takes
10 24 02 Prince Buster - Al Capone
11 08 04 The Dave Clark Five - Come Home
12 26 02 Marianne Faithfull - Come And Stay With Me
13 19 02 The Beatles - Eight Days A Week
14 34 02 The Scorpions - Hello Josephine
15 06 04 Wayne Fontana & the Mindbenders - The Game Of Love
16 21 03 George Jones - The Race Is On
17 23 03 Ronnie Hilton - A Windmill in Old Amsterdam
18 05 07 Joe Tex - Hold On To What You’ve Got
19 09 05 The Animals - Don’t Let Me Be Misunderstood
20 12 04 Otis Redding - That’s How Strong My Love Is/Mr. Pitiful
21 15 03 Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run
22 11 07 Bobby Vinton - Mr. Lonely
23 13 06 The Who - I Can’t Explain
24 37 02 Prince Buster - One Step Beyond
25 ** 01 Del Shannon - Stranger In Town
26 28 03 Jr. Walker & The All Stars - Shotgun
27 ** 01 Unit 4 + 2 - Concrete and Clay
28 20 07 The Rolling Stones - Heart of Stone
29 18 03 The Marvelettes - Too Many Fish In The Sea
30 ** 01 Sandie Shaw - Girl Don't Come
31 30 05 Shirley Bassey - Goldfinger
32 ** 01 Roland Alfonso And Studio 1 Orchestra - Guns Of Navarone
33 22 05 Little Anthony & the Imperials - Hurt So Bad
34 25 04 The Vibrations - Keep On Keeping On
35 ** 01 France Gall - Sacré Charlemagne
36 ** 01 Twinkle - Golden Lights
37 32 03 Ed Ames - Try To Remember
38 27 06 The Kinks - Tired Of Waiting For You
39 29 05 The Ventures - Diamond Head
40 31 04 Herman’s Hermits - Can’t You Hear My Heartbeat
Exit:
The Kingsmen - The Jolly Green Giant
Johnny Cash - Orange Blossom Special
Lorne Greene - Ringo
Ben E. King - Seven Letters
Jewel Akens - The Birds And the Bees
Roger Miller - King Of the Road
The Stones stonden deze week niet in mijn selectielijstje en haalden daardoor de eindlijst niet. Ze zullen volgende week zeker hoog binnenkomen.
01 03 03 The Impressions - People Get Ready
02 04 02 Rein de Vries - Patsy
03 02 03 Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
04 07 03 Peter, Paul & Mary - For Lovin’ Me
05 01 05 Bobby Goldsboro - Little Things
06 10 03 The Supremes - Stop! In The Name of Love
07 16 03 Trini Lopez - Lemon Tree
08 14 03 The Yardbirds - For Your Love
09 17 02 Joe Tex - You Better Get It/You Got What It Takes
10 24 02 Prince Buster - Al Capone
11 08 04 The Dave Clark Five - Come Home
12 26 02 Marianne Faithfull - Come And Stay With Me
13 19 02 The Beatles - Eight Days A Week
14 34 02 The Scorpions - Hello Josephine
15 06 04 Wayne Fontana & the Mindbenders - The Game Of Love
16 21 03 George Jones - The Race Is On
17 23 03 Ronnie Hilton - A Windmill in Old Amsterdam
18 05 07 Joe Tex - Hold On To What You’ve Got
19 09 05 The Animals - Don’t Let Me Be Misunderstood
20 12 04 Otis Redding - That’s How Strong My Love Is/Mr. Pitiful
21 15 03 Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run
22 11 07 Bobby Vinton - Mr. Lonely
23 13 06 The Who - I Can’t Explain
24 37 02 Prince Buster - One Step Beyond
25 ** 01 Del Shannon - Stranger In Town
26 28 03 Jr. Walker & The All Stars - Shotgun
27 ** 01 Unit 4 + 2 - Concrete and Clay
28 20 07 The Rolling Stones - Heart of Stone
29 18 03 The Marvelettes - Too Many Fish In The Sea
30 ** 01 Sandie Shaw - Girl Don't Come
31 30 05 Shirley Bassey - Goldfinger
32 ** 01 Roland Alfonso And Studio 1 Orchestra - Guns Of Navarone
33 22 05 Little Anthony & the Imperials - Hurt So Bad
34 25 04 The Vibrations - Keep On Keeping On
35 ** 01 France Gall - Sacré Charlemagne
36 ** 01 Twinkle - Golden Lights
37 32 03 Ed Ames - Try To Remember
38 27 06 The Kinks - Tired Of Waiting For You
39 29 05 The Ventures - Diamond Head
40 31 04 Herman’s Hermits - Can’t You Hear My Heartbeat
Exit:
The Kingsmen - The Jolly Green Giant
Johnny Cash - Orange Blossom Special
Lorne Greene - Ringo
Ben E. King - Seven Letters
Jewel Akens - The Birds And the Bees
Roger Miller - King Of the Road
The Stones stonden deze week niet in mijn selectielijstje en haalden daardoor de eindlijst niet. Ze zullen volgende week zeker hoog binnenkomen.
0
geplaatst: 5 maart 2015, 00:31 uur
50 jaar terug in de tijd: Dit is de Musicmeter Top 10 singles van 28 februari 1965
02 (03) The Impressions - People Get Ready
03 (06) The Beatles - Eight Days a Week / Baby's in Black
George: De samenzang in Baby's in Black is wonderschoon en van Everly's kwaliteit
04 (02) The Zombies - The Zombies Ep (Kind Of Girl / Summertime)
05 (05) Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
06 (---) The Rolling Stones - The Last Time
herman: The Stones komen hoog binnen met een van hun eerste grote klassiekers. Heerlijk nummer.
heicro: Het succes van The Last Time zal het schrijversduo Jagger/ Richard van The Rolling Stones ongetwijfeld vertrouwen hebben gegeven. Vanaf nu konden ze op het hoogste niveau concurreren met hun rivalen Lennon/ McCartney.
07 (07) The Yardbirds - For Your Love
Justus18: De fascinerende percussie vind ik het mooist van dit bijzondere nummer.
08 (---) Prince Buster - Al Capone
herman: Op zijn tijd vind ik de oude ska en rocksteady heel erg leuk. Na vandaag weer wat rondgeklikt te hebben, zag ik dat de Al Capone/ One Step Beyond-single van Prince Buster al van eind 1964 is (pas in '67 zou het een hit worden in Engeland). Die komt dus mooi hoog binnen.
herman: Op zijn tijd vind ik de oude ska en rocksteady heel erg leuk. Na vandaag weer wat rondgeklikt te hebben, zag ik dat de Al Capone/ One Step Beyond-single van Prince Buster al van eind 1964 is (pas in '67 zou het een hit worden in Engeland). Die komt dus mooi hoog binnen.
10 (08) Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
02 (03) The Impressions - People Get Ready
03 (06) The Beatles - Eight Days a Week / Baby's in Black
George: De samenzang in Baby's in Black is wonderschoon en van Everly's kwaliteit
04 (02) The Zombies - The Zombies Ep (Kind Of Girl / Summertime)
05 (05) Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
06 (---) The Rolling Stones - The Last Time
herman: The Stones komen hoog binnen met een van hun eerste grote klassiekers. Heerlijk nummer.
heicro: Het succes van The Last Time zal het schrijversduo Jagger/ Richard van The Rolling Stones ongetwijfeld vertrouwen hebben gegeven. Vanaf nu konden ze op het hoogste niveau concurreren met hun rivalen Lennon/ McCartney.
07 (07) The Yardbirds - For Your Love
Justus18: De fascinerende percussie vind ik het mooist van dit bijzondere nummer.
08 (---) Prince Buster - Al Capone
10 (08) Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
0
geplaatst: 6 maart 2015, 18:00 uur
Top 40: week 10 van 1965.
32. Ronnie Tober - Geweldig
Geweldig vind ik dit niet, het klinkt 50 jaar later ook gedateerd. Laat ik over aan verstokte nostalgici.
37. Roy Orbison - Goodnight
De hits van Roy Orbison hebben de tand des tijds wel goed doorstaan en zijn fantastische stem blijft een lust voor het oor. Sfeervol nummer dat inderdaad past voor het slapen gaan al reken ik dit niet tot zijn beste.
39. Trea Dobbs - Ploem Ploem Jenka
Flauw nummer dat eveneens gedateerd klinkt, er zullen weinigen dit nog kennen. Aan de titel zou je zowaar denken dat het een nummer uit het eurovisiesongfestival is.
32. Ronnie Tober - Geweldig
Geweldig vind ik dit niet, het klinkt 50 jaar later ook gedateerd. Laat ik over aan verstokte nostalgici.
37. Roy Orbison - Goodnight
De hits van Roy Orbison hebben de tand des tijds wel goed doorstaan en zijn fantastische stem blijft een lust voor het oor. Sfeervol nummer dat inderdaad past voor het slapen gaan al reken ik dit niet tot zijn beste.
39. Trea Dobbs - Ploem Ploem Jenka
Flauw nummer dat eveneens gedateerd klinkt, er zullen weinigen dit nog kennen. Aan de titel zou je zowaar denken dat het een nummer uit het eurovisiesongfestival is.
0
geplaatst: 7 maart 2015, 02:14 uur
Week 10:
01 01 04 The Impressions - People Get Ready
02 04 04 Peter, Paul & Mary - For Lovin’ Me
03 02 03 Rein de Vries - Patsy
04 06 04 The Supremes - Stop! In The Name of Love
05 09 03 Joe Tex - You Better Get It/You Got What It Takes
06 ** 01 The Rolling Stones - The Last Time/Play With Fire
07 10 03 Prince Buster - Al Capone
08 08 04 The Yardbirds - For Your Love
09 12 03 Marianne Faithfull - Come And Stay With Me
10 07 04 Trini Lopez - Lemon Tree
11 03 04 Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
12 13 03 The Beatles - Eight Days A Week
13 32 02 Roland Alfonso And Studio 1 Orchestra - Guns Of Navarone
14 16 04 George Jones - The Race Is On
15 24 03 Prince Buster - One Step Beyond
16 05 06 Bobby Goldsboro - Little Things
17 14 03 The Scorpions - Hello Josephine
18 30 02 Sandie Shaw - Girl Don't Come
19 ** 01 Gene Chandler - You Can’t Hurt Me No More
20 17 04 Ronnie Hilton - A Windmill in Old Amsterdam
21 11 05 The Dave Clark Five - Come Home
22 25 02 Del Shannon - Stranger In Town
23 27 02 Unit 4 + 2 - Concrete and Clay
24 ** 01 Brenda Holloway - When I’m Gone
25 20 05 Otis Redding - That’s How Strong My Love Is/Mr. Pitiful
26 19 06 The Animals - Don’t Let Me Be Misunderstood
27 35 02 France Gall - Sacré Charlemagne
28 26 04 Jr. Walker & The All Stars - Shotgun
29 15 05 Wayne Fontana & the Mindbenders - The Game Of Love
30 ** 01 Solomon Burke - Got To Get You Off My Mind
31 36 02 Twinkle - Golden Lights
32 ** 01 The Artwoods - Oh My Love
33 18 08 Joe Tex - Hold On To What You’ve Got
34 21 04 Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run
35 ** 01 Trea Dobbs - Ploem Ploem Jenka
36 ** 01 The Nashville Teens - Find My Way Back Home
37 23 07 The Who - I Can’t Explain
38 ** 01 Ronnie Tober - Geweldig
39 31 05 Shirley Bassey - Goldfinger
40 ** 01 Mongo Santamaria - El Pussy Cat
Exit:
Bobby Vinton - Mr. Lonely
The Marvelettes - Too Many Fish In The Sea
Little Anthony & the Imperials - Hurt So Bad
The Vibrations - Keep On Keeping On
Ed Ames - Try To Remember
The Kinks - Tired Of Waiting For You
The Ventures - Diamond Head
Herman’s Hermits - Can’t You Hear My Heartbeat
Hoogste binnenkomer is natuurlijk de single van The Rolling Stones. De B-kant behoort tot mijn favoriete nummers.
Gene Chandler is vooral bekend van The Duke Of Earl. Dit is minder, maar heel mooi gezongen.
Dat geldt iets minder voor Brenda Holloway maar met When I'm Gone doet ze weinig onder voor Diana Ross.
01 01 04 The Impressions - People Get Ready
02 04 04 Peter, Paul & Mary - For Lovin’ Me
03 02 03 Rein de Vries - Patsy
04 06 04 The Supremes - Stop! In The Name of Love
05 09 03 Joe Tex - You Better Get It/You Got What It Takes
06 ** 01 The Rolling Stones - The Last Time/Play With Fire
07 10 03 Prince Buster - Al Capone
08 08 04 The Yardbirds - For Your Love
09 12 03 Marianne Faithfull - Come And Stay With Me
10 07 04 Trini Lopez - Lemon Tree
11 03 04 Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
12 13 03 The Beatles - Eight Days A Week
13 32 02 Roland Alfonso And Studio 1 Orchestra - Guns Of Navarone
14 16 04 George Jones - The Race Is On
15 24 03 Prince Buster - One Step Beyond
16 05 06 Bobby Goldsboro - Little Things
17 14 03 The Scorpions - Hello Josephine
18 30 02 Sandie Shaw - Girl Don't Come
19 ** 01 Gene Chandler - You Can’t Hurt Me No More
20 17 04 Ronnie Hilton - A Windmill in Old Amsterdam
21 11 05 The Dave Clark Five - Come Home
22 25 02 Del Shannon - Stranger In Town
23 27 02 Unit 4 + 2 - Concrete and Clay
24 ** 01 Brenda Holloway - When I’m Gone
25 20 05 Otis Redding - That’s How Strong My Love Is/Mr. Pitiful
26 19 06 The Animals - Don’t Let Me Be Misunderstood
27 35 02 France Gall - Sacré Charlemagne
28 26 04 Jr. Walker & The All Stars - Shotgun
29 15 05 Wayne Fontana & the Mindbenders - The Game Of Love
30 ** 01 Solomon Burke - Got To Get You Off My Mind
31 36 02 Twinkle - Golden Lights
32 ** 01 The Artwoods - Oh My Love
33 18 08 Joe Tex - Hold On To What You’ve Got
34 21 04 Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run
35 ** 01 Trea Dobbs - Ploem Ploem Jenka
36 ** 01 The Nashville Teens - Find My Way Back Home
37 23 07 The Who - I Can’t Explain
38 ** 01 Ronnie Tober - Geweldig
39 31 05 Shirley Bassey - Goldfinger
40 ** 01 Mongo Santamaria - El Pussy Cat
Exit:
Bobby Vinton - Mr. Lonely
The Marvelettes - Too Many Fish In The Sea
Little Anthony & the Imperials - Hurt So Bad
The Vibrations - Keep On Keeping On
Ed Ames - Try To Remember
The Kinks - Tired Of Waiting For You
The Ventures - Diamond Head
Herman’s Hermits - Can’t You Hear My Heartbeat
Hoogste binnenkomer is natuurlijk de single van The Rolling Stones. De B-kant behoort tot mijn favoriete nummers.
Gene Chandler is vooral bekend van The Duke Of Earl. Dit is minder, maar heel mooi gezongen.
Dat geldt iets minder voor Brenda Holloway maar met When I'm Gone doet ze weinig onder voor Diana Ross.
0
geplaatst: 7 maart 2015, 09:07 uur
07 maart, week 10
01 (01) 03 The Beatles - Eight Days a Week / Baby's In Black
02 (07) 02 The Rolling Stones - The Last Time
03 (02) 05 The Yardbirds - For Your Love
04 (03) 07 The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
05 (05) 04 Jr. Walker & The All-Stars - Shotgun
06 (08) 04 The Beatles - 4-By the Beatles EP (I'm A Loser)
07 (06) 04 Unit 4 + 2 - Concrete And Clay
08 (04) 05 The Zombies - The Zombies Ep (Kind Of Girl / Summertime)
09 (10) 04 Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
10 (---) 01 Them - Here Comes The Night
11 (09) 05 Jeff Barry - I'll Still Love You
12 (12) 04 The Supremes - Stop! In The Name Of Love
13 (15) 04 Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run
14 (16) 03 The Orlons - I Ain't Coming Back
15 (17) 03 Prince Buster - One Step Beyond
16 (13) 11 The Beatles - No Reply
17 (20) 03 Prince Buster - Al Capone
18 (11) 08 The Who - I Can't Explain
19 (25) 03 Peter, Paul & Mary - For Lovin' Me
20 (14) 08 The Kinks - Tired Of Waiting For You
21 (28) 02 The Searchers - Goodbye My Love
22 (18) 07 Otis Redding - That's How Strong My Love Is
23 (31) 02 Solomon Burke - Got to Get You Off My Mind
24 (21) 18 Them - Baby Please Don't Go/ Gloria
25 (30) 03 Marianne Faithfull - Come and Stay with Me
26 (32) 02 The Pretty Things - Honey, I Need
27 (19) 11 Del Shannon - Keep Searchin' (We'll Follow The Sun)
28 (---) 01 Del Shannon - Stranger in Town
29 (24) 09 Johnny Cash - Orange Blossom Special
30 (26) 15 The Beatles - I Feel Fine
31 (27) 04 The Scorpions - Hello Josephine
32 (38) 02 The Motions - You Bother Me
33 (35) 03 Tom Jones - It's Not Unusual
34 (22) 06 The Trade Winds - New York's A Lonely Town
35 (29) 13 The Rolling Stones - Heart of Stone
36 (37) 02 Joe Tex - You Got What It Takes
37 (23) 08 Bobby Goldsboro - Little Things
38 (---) 01 The Poets - That's The Way It's Got to Be
39 (36) 07 Roger Miller - King Of the Road
40 (39) 07 The Ad Libs - The Boy From New York City
http://www.7inchrecords.com/Discography/Them/SherecomesthenightITA.jpg
Them bracht Here Comes The Night. uit en was een topband in 1965. Vooral dankzij Van Morrison hadden ze een unieke en herkenbare sound.
01 (01) 03 The Beatles - Eight Days a Week / Baby's In Black
02 (07) 02 The Rolling Stones - The Last Time
03 (02) 05 The Yardbirds - For Your Love
04 (03) 07 The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
05 (05) 04 Jr. Walker & The All-Stars - Shotgun
06 (08) 04 The Beatles - 4-By the Beatles EP (I'm A Loser)
07 (06) 04 Unit 4 + 2 - Concrete And Clay
08 (04) 05 The Zombies - The Zombies Ep (Kind Of Girl / Summertime)
09 (10) 04 Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
10 (---) 01 Them - Here Comes The Night
11 (09) 05 Jeff Barry - I'll Still Love You
12 (12) 04 The Supremes - Stop! In The Name Of Love
13 (15) 04 Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run
14 (16) 03 The Orlons - I Ain't Coming Back
15 (17) 03 Prince Buster - One Step Beyond
16 (13) 11 The Beatles - No Reply
17 (20) 03 Prince Buster - Al Capone
18 (11) 08 The Who - I Can't Explain
19 (25) 03 Peter, Paul & Mary - For Lovin' Me
20 (14) 08 The Kinks - Tired Of Waiting For You
21 (28) 02 The Searchers - Goodbye My Love
22 (18) 07 Otis Redding - That's How Strong My Love Is
23 (31) 02 Solomon Burke - Got to Get You Off My Mind
24 (21) 18 Them - Baby Please Don't Go/ Gloria
25 (30) 03 Marianne Faithfull - Come and Stay with Me
26 (32) 02 The Pretty Things - Honey, I Need
27 (19) 11 Del Shannon - Keep Searchin' (We'll Follow The Sun)
28 (---) 01 Del Shannon - Stranger in Town
29 (24) 09 Johnny Cash - Orange Blossom Special
30 (26) 15 The Beatles - I Feel Fine
31 (27) 04 The Scorpions - Hello Josephine
32 (38) 02 The Motions - You Bother Me
33 (35) 03 Tom Jones - It's Not Unusual
34 (22) 06 The Trade Winds - New York's A Lonely Town
35 (29) 13 The Rolling Stones - Heart of Stone
36 (37) 02 Joe Tex - You Got What It Takes
37 (23) 08 Bobby Goldsboro - Little Things
38 (---) 01 The Poets - That's The Way It's Got to Be
39 (36) 07 Roger Miller - King Of the Road
40 (39) 07 The Ad Libs - The Boy From New York City
http://www.7inchrecords.com/Discography/Them/SherecomesthenightITA.jpg
Them bracht Here Comes The Night. uit en was een topband in 1965. Vooral dankzij Van Morrison hadden ze een unieke en herkenbare sound.
0
geplaatst: 7 maart 2015, 13:20 uur
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/57/Subterranean_Homesick_Blues_cover.jpg
Week 10:
01 (01) 04 Prince Buster - One Step Beyond #3
02 (02) 04 Prince Buster - Al Capone
03 (07) 02 The Rolling Stones - The Last Time
04 (04) 05 Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run
05 (05) 05 Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
06 (03) 06 The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
07 (**) 01 Bob Dylan - Subterranean Homesick Blues
08 (06) 08 The Who - I Can't Explain #3
09 (09) 06 James Brown & The Famous Flames - Have Mercy Baby
10 (11) 04 The Zombies - Summertime (The Zombies EP)
11 (08) 07 Aretha Franklin - Can't You Just See Me
12 (13) 03 Sandie Shaw - Girl Don't Come
13 (16) 02 Sonny & Cher - Baby Don't Go
14 (14) 02 The Poets - That's The Way It's Gotta Be
15 (**) 01 Marvin Gaye - I'll Be Doggone
16 (10) 05 Jr. Walker & The All Stars - Shotgun
17 (18) 02 Candy & The Kisses - Soldier Baby of Mine
18 (**) 01 Brenda Holloway - When I'm Gone
19 (12) 03 The Beatles - Eight Days A Week
20 (**) 01 Them - Here Comes The Night
exit:
Otis Redding - Mr. Pitiful
Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
France Gall - Sacré Charlemagne
The Yardbirds - For Your Love
Zo heel veel singles bracht Bob Dylan eigenlijk niet uit, maar als ie dan binnenkomt is het meteen met een iconisch plaatje. Iedereen kent de video met de tekstbordjes wel. En ook een heel goed nummer, dat is geïnspireerd op Chuck Berry's Too Much Monkey Business.
Marvin Gaye's I'll Be Doggone is weer een lekkere uptempo single na een paar ballads te hebben uitgebracht.
Brenda Holloway komt met een liedje dat Smokey Robinson oorspronkelijk schreef voor Mary Wells. Het had voor haar de opvolger moeten zijn voor My Guy, waar het qua ritme ook wel erg op lijkt. Mary verbrak echter haar contract met Motown, waardoor Brenda het uiteindelijk opnam en er een hit mee scoorde.
De nieuwe Them klinkt goed, maar het uitzonderlijke hoge niveau van de vorige single wordt helaas niet gehaald. Ik denk dat ik de oorspronkelijke versie van Lulu (die mijn lijst net niet haalde) momenteel zelfs nog net iets beter vind.
Week 10:
01 (01) 04 Prince Buster - One Step Beyond #3
02 (02) 04 Prince Buster - Al Capone
03 (07) 02 The Rolling Stones - The Last Time
04 (04) 05 Martha Reeves & The Vandellas - Nowhere To Run
05 (05) 05 Sam the Sham & The Pharaohs - Wooly Bully
06 (03) 06 The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood
07 (**) 01 Bob Dylan - Subterranean Homesick Blues
08 (06) 08 The Who - I Can't Explain #3
09 (09) 06 James Brown & The Famous Flames - Have Mercy Baby
10 (11) 04 The Zombies - Summertime (The Zombies EP)
11 (08) 07 Aretha Franklin - Can't You Just See Me
12 (13) 03 Sandie Shaw - Girl Don't Come
13 (16) 02 Sonny & Cher - Baby Don't Go
14 (14) 02 The Poets - That's The Way It's Gotta Be
15 (**) 01 Marvin Gaye - I'll Be Doggone
16 (10) 05 Jr. Walker & The All Stars - Shotgun
17 (18) 02 Candy & The Kisses - Soldier Baby of Mine
18 (**) 01 Brenda Holloway - When I'm Gone
19 (12) 03 The Beatles - Eight Days A Week
20 (**) 01 Them - Here Comes The Night
exit:
Otis Redding - Mr. Pitiful
Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
France Gall - Sacré Charlemagne
The Yardbirds - For Your Love
Zo heel veel singles bracht Bob Dylan eigenlijk niet uit, maar als ie dan binnenkomt is het meteen met een iconisch plaatje. Iedereen kent de video met de tekstbordjes wel. En ook een heel goed nummer, dat is geïnspireerd op Chuck Berry's Too Much Monkey Business.
Marvin Gaye's I'll Be Doggone is weer een lekkere uptempo single na een paar ballads te hebben uitgebracht.
Brenda Holloway komt met een liedje dat Smokey Robinson oorspronkelijk schreef voor Mary Wells. Het had voor haar de opvolger moeten zijn voor My Guy, waar het qua ritme ook wel erg op lijkt. Mary verbrak echter haar contract met Motown, waardoor Brenda het uiteindelijk opnam en er een hit mee scoorde.
De nieuwe Them klinkt goed, maar het uitzonderlijke hoge niveau van de vorige single wordt helaas niet gehaald. Ik denk dat ik de oorspronkelijke versie van Lulu (die mijn lijst net niet haalde) momenteel zelfs nog net iets beter vind.
* denotes required fields.