MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 #3: 80s

zoeken in:
ClassicProgRock1
Rush, Metallica en Queensrÿche staan in mijn Top 5 én in de Top 40. Verdiend!

Marillion, godverdomme!

chevy93 schreef:
Gelijk even een mededeling waarin ik vigil nog erger moet teleurstellen, want Script is zelfs op 41 gestrand. Er was één notering (van Broem) die er tussen geglipt is waardoor er een dubbele Brothers in Arms tussen stond, eentje op 41 en eentje ergens op plek 600, ofzo.

Omdat het zo dicht bij elkaar staat, betekent dit zelfs dat BIA op plek 33 komt i.p.v. 41 en dat is dus helaas voor Marillion.

En wie het niet gelooft, het Excel-bestand is volledig transparant en vrij op te vragen.

Is het hele lijstje dan niet meegerekend of was het juist dat nummer? Anders kan ik me wel voorstellen dat er nog wijzigingen zijn in de plaatsen van de nummers die we al gehad hebben.

16. Kate Bush - Hounds of Love (1985) | 90 punten | 16x genoemd
Nr. 1 van: Tribal Gathering | Aantal keer Top 5: 4 | Aantal keer Bottom 10: 1
2012: 17 | 2011: 10

(afbeelding)
Never for Ever werd nog een paar keer genoemd voor plek 150. The Dreaming, een album dat ik voor deze editie geprobeerd heb, werd ook nog een enkele keer genoemd. Haar grootste 80s-klassieker blijft echter Hounds of Love, met het opjagende Running Up that Hill of juist de rustige ballades, zoals And Dream of Sheep. Eén ding staat centraal: de dromerige, broeierige sfeer. Waarschijnlijk haar meest persoonlijke album, of praat ik hier onzin?
See, if I only could
I'd make a deal with God
And I'd get him to swap our places
Be running up that road
Be running up that hill
With no problems

15. The Sound - From The Lions Mouth (1981) | 90 punten | 17x genoemd
Nr. 1 van: Arno, the weaver | Aantal keer Top 5: 5 | Aantal keer Bottom 10: 3
2012: 19 | 2011: 17

(afbeelding)
Aan de ene kant had je artiesten als Duran Duran en Culture Club, aan de andere kant had je artiesten als The Sound en the Cure. Ver weg van de catchy popsongs waar de meiden gillend voor in de rij staan. Ver weg van alle enge, gladgestreken looks. Vooral erg puur en rauw. Vaak ook erg mysterieus, denk aan Andy Borland, maar ook aan Mark Hollis. Artiesten die vooral hun muziek lieten spreken.
They're burning witches
Up on punishment hill
Dying proof in the power of autority
To exact it's will
And we've broken our fingers
Broken our faith
Broken our hearts so many times
They can't be broken anymore
Scratched away at the walls for years
All we've got to show is the dust on the floor
And here it comes, a new dark age
Here it comes....

14. Pixies - Surfer Rosa (1988) | 92 punten | 18x genoemd
Nr. 1 van: Lying Mouth | Aantal keer Top 5: 5 | Aantal keer Bottom 10: 3
2012: 36 | 2011: 20

(afbeelding)
Doolittle was één van de platen die in het begin zo verrassend hoog stond. Op een gegeven moment zelfs nog tweede, geloof ik. Dat in het achterhoofd houdende is het niet zo gek dat hun debuut ook goed scoort. Ik ben alleen wel benieuwd of men alleen het debuut rekent of er ook de EP Come On Pilgrim bij rekent.
With your feet in the air and your head on the ground
Try this trick and spin it, yeah
Your head will collapse
But there's nothing in it
And you'll ask yourself

Where is my mind?

dumb_helicopter schreef:
Is het hele lijstje dan niet meegerekend of was het juist dat nummer? Anders kan ik me wel voorstellen dat er nog wijzigingen zijn in de plaatsen van de nummers die we al gehad hebben.
Nee, het was alleen dat album. Ik wijzig de spelling niet per deelnemer, maar gesorteerd per album. Gesorteerd per album kan ik de spelling van andere deelnemers kopiëren en plakken.

Misterfool
Hounds of Love!!!

Ha, The Sound! Eindelijk weer eens een album uit mijn lijstje. En meteen een van de beste
Treffend verhaaltje Chevy

13. Metallica - Ride the Lightning (1984) | 93 punten | 16x genoemd
Nr. 1 van: JohnnyVergerFan | Aantal keer Top 5: 6 | Aantal keer Bottom 10: 1
2012: 25 | 2011: 30

(afbeelding)
16 keer genoemd, vergelijk dat met Iron Maiden, ook 16 keer genoemd, maar wel met 50% meer punten voor RTL. Ongeveer een jaar na de release van hun invloedrijke debuut kwamen ze met hun echte klapper. Al met al kan men toch wel stellen dat de eerste 5 worpen van Metallica samen één van de meest ambitieuze, invloedrijke en geliefde albumreeksen ooit vormen.
Things not what they used to be
Missing one inside of me
Deathly lost this can't be real
Can't stand this hell i feel
Emptiness is filling me
To the point of agony
Growing darkness taking dawn
I was me, but now he's gone

12. The Stone Roses - The Stone Roses (1989) | 99 punten | 18x genoemd
Nr. 1 van: andré, ArthurDZ,sjoerd148 | Aantal keer Top 5: 7 | Aantal keer Bottom 10: 4
2012: 15 | 2011: 22

(afbeelding)
Britpop, madchester, jangle pop, ik hou de definities niet meer bij. The Stone Roses sloeg in als een bom. Er kwamen uiteindelijk maar liefst 7 singles van dit album. Op MuMe zijn we er dol op, getuige ook de vele hoge noteringen in de MuMe Ladder. Zouden ze nog wat van dit soort albums hebben kunnen maken als ze door waren gegaan?
Tear me apart and boil my bones
I'll not rest till she's lost her throne
My aim is true my message is clear
It's curtains for you, elizabeth my dear

11. U2 - The Unforgettable Fire (1984) | 104 punten | 22x genoemd
Nr. 1 van: Korreltje Zout | Aantal keer Top 5: 2 | Aantal keer Bottom 10: 5
2012: 11 | 2011: 5

(afbeelding)
Vlak voor de top 10 breken we de 100-puntengrens.
The Unforgettable is veruit het meest geliefde U2-nummer hier. Dit album combineert het rauwe onbevangen van hun beginjaren met de hitperiode die startte met Joshua Tree. Dat zal de voornaamste verklaring zijn voor de populariteit. Alle zeven(!) U2-albums werden overigens genoemd, maar alleen War (92) kon nog goed scoren.

If you should ask then maybe they'd
Tell you what I would say
True colors fly in blue and black
Blue silken sky and burning flag
Colors crash, collide in blood shot eyes

Alle zeven(!) U2-albums werden overigens genoemd, maar alleen War (92) kon nog goed scoren.

Mogen we hieruit afleiden dat The Joshua Tree dit jaar niet bij de eerste 92 staat?

chevy93 schreef:
Gelijk even een mededeling waarin ik vigil nog erger moet teleurstellen, want Script is zelfs op 41 gestrand.

Ach de plaat is genoemd, er is een plaatje geplaatst en een verhaaltje bij gezet. Dat kunnen de meeste nummers 41 niet zeggen

Top 10!

10. Simple Minds - New Gold Dream (81-82-83-84) (1982) | 128 punten | 24x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 5 | Aantal keer Bottom 10: 6
2012: 10 | 2011: 6

(afbeelding)
Evenveel punten als de nummer 9. Even vaak genoemd, maar Misplaced Childhood stond twee maal op nummer 1. Van Simple Minds werden overigens ook maar liefst 7 albums genoemd. Alleen nooit vaker dan 2 keer. Vergelijk dat met de 24 keer van New Gold Dream. Alleen Sonds and Fascination wist 10 punten te halen, niet eens genoeg voor de beste 250.
Kyoto in the snow
Heaven's far away
Sending their love
Passion parade
Hunter and the Hunted
With me first times can never lie
Only with you
Life moves so fast

When your hear me screaming
I'll be seeing through the eyes of love

Tell me can you hear me
Tell me can you see me

9. Marillion - Misplaced Childhood (1985) | 128 punten | 24x genoemd
Nr. 1 van: Salvadore, Co Jackso | Aantal keer Top 5: 7 | Aantal keer Bottom 10: 6
2012: 7 | 2011: 15

(afbeelding)
Van de 6 albums van Marillion die genoemd zijn, eindigden er 5 bij de bovenste 100. Zelfs de eerste worp met Hogarth haalde nog een 99e plek. Misplaced Childhood is, vind ik, hun meest complete album. Het best uitgewerkte album dat het meest als geheel aanvoelt.
I see priests, politicians?
Heroes in black plastic body-bags under nations' flags
I see children pleading with outstretched hands
Drenched in napalm, this is no Vietnam

I can't take any more, should we say goodbye
How can we justify?
They call us civilized!

ClassicProgRock1
vigil schreef:
Ach de plaat is genoemd, er is een plaatje geplaatst en een verhaaltje bij gezet. Dat kunnen de meeste nummers 41 niet zeggen

Ik heb e.e.a. extra luister bijgezet door een video van The Web en een link naar een live-uitvoering van Grendel te posten. Ook dat kunnen de meeste nummers 41 niet zeggen. Mijn felicitaties aan Chevy voor een geslaagde mobilisatie van de DS-fanclub.

ClassicProgRock1
Misplaced Childhood in de Top 10, ik blijf!

Inderdaad, Marillion's meest complete album.

The Sound, Pixies en The Stone Roses gestegen

EDIT: De minste platen van de Top 10 hebben we al gehad Nu mag The Joshua Tree wel volgen

Titmeister schreef:
Kut te laat

Pff... Tit heeft dus ook al geen lijstje ingeleverd. Dat wordt dus geen Joy Division op 1

Ziegler
Als joy division op één komt verlaat ik deze site onmiddelijk.
Ik heb een stille hoop dat ze hier eindelijk het licht gaan zien en prince op één zetten!

Joy Division werd in de eerste editie 1e en de afgelopen editie 2e

Ziegler schreef:
Ik heb een stille hoop dat ze hier eindelijk het licht gaan zien en prince op één zetten!

Als Prince op één komt verlaat ik deze site onmiddelijk...

Ziegler
Sign o the times kwam vaak langs. We zullen zien. Zelfs Joy Division vindt prince beter dan dan Joy Division al dan niet vanuit het hiernamaals . . .

Ziegler schreef:
Sign o the times kwam vaak langs. We zullen zien. Zelfs Joy Division vindt prince beter dan dan Joy Division al dan niet vanuit het hiernamaals . . .

ClassicProgRock1
Ziegler schreef:

dumb_helicopter schreef:

Door uit te schrijven of uit te loggen?

Misterfool
Ziegler schreef:

dumb_helicopter schreef:

ClassicProgRock1 schreef:
Minimaal Top 10, anders schrijf ik me per ommegaande uit.

(afbeelding)

Fedde
Hier gaat Chevy niet zenuwachtig van worden.

Ziegler
Optimistisch als ik ben richt ik me vast op de lijst van de jaren negentig.

ClassicProgRock1
Bedoelde je soms dat als Joy Division in de lijst van de jaren negentig op één komt, je de site onmiddellijk verlaat?

Dan gaan we met z'n allen stemmen op dit!

Wacht eens eventjes, staat Prince nu twee keer in de top 10? Of is Purple Rain ongelooflijk gedaald?

8. Prince - Sign 'O' the Times (1987) | 129 punten | 22x genoemd
Nr. 1 van: thelion, aERodynamIC, kemm, jeroentjuhh, laxus11 | Aantal keer Top 5: 11 | Aantal keer Bottom 10: 3
2012: 8 | 2011: 12

(afbeelding)
Maar liefst 8 verschillende albums werden genoemd. Waarvan er ook nog eens 5 bij de bovenste 100 belandden. Alleen The Cure lukte dat ook. Met 5 nummer 1-noteringen is Sign O the Time echter niet het album met de meeste topnoteringen.
Hurricane Annie ripped the ceiling of a church
And killed everyone inside
U turn on the telly and every other story
Is tellin' U somebody died
A sister killed her baby 'cuz she couldn't afford 2 feed it
And yet we're sending people 2 the moon
In September, my cousin tried reefer 4 the very first time
Now he's doing horse - it's June

7. Talk Talk - The Colour of Spring (1986) | 134 punten | 25x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 6 | Aantal keer Bottom 10: 3
2012: 12 | 2011: 14

(afbeelding)
Bij de bovenste 30 zijn er maar twee albums zonder topnotering. New Gold Dream was de eerste, dit is de tweede. Toch scoort deze beter dan ooit. Of de Spirit of Eden-liefhebbers overgestapt zijn, weet ik niet. Spirit of Eden stond echter nooit bij de laatste 10, deze toch drie keer. It’s My Life (63) noem ik voor de volledigheid ook maar even.
Better parted
I see people hiding
Speech gets harder
There's no sense in writing
Help me find a way from this maze
I'm living in another world to you
And I can't help myself

ArthurDZ schreef:
Wacht eens eventjes, staat Prince nu twee keer in de top 10? Of is Purple Rain ongelooflijk gedaald?
Ja, of je hebt hem gemist natuurlijk... Kijk nog eens op 26.

chevy93 schreef:
(quote)
Ja, of je hebt hem gemist natuurlijk... Kijk nog eens op 26.

Juist ja, ik dacht al

Chevy, een foutje: zowel This is The Sea als Thriller zijn de nummer 1 van Noordpool...

Gast
geplaatst: vandaag om 04:17 uur

geplaatst: vandaag om 04:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.