MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 #3: 90s

zoeken in:
ClassicProgRock1
Ik ook, en zo vind ik in herman alsnog een wapenbroeder.

Edit: althans, als hij mij als VVD-stemmende NRC Handelsblad lezer niet ook in de fik steekt.

Telamon
Toch opmerkelijk dat Johnny Cash' American Recordings nauwelijks genoemd is. Ook niet de top100 van vorig jaar.

#TheBeastInMe

10. The Smashing Pumpkins - Siamese Dream (1993) | 91 punten | 18x genoemd
Nr. 1 van: aERodynamIC, Telamon | Aantal keer Top 5: 5 | Aantal keer Bottom 10: 4
2012: 9 | 2011: 4

(afbeelding)
Maar nee.. helaas. Siamese Dream viel bijna uit de top 10. Tot ik zag dat iemand Smashing Pumpkins zonder The had geschreven en met alfabetisch sorteren zie je dat niet zo gauw. Om maar even het belang van de correcte schrijfwijze aan te geven.
Desondanks is een tiende positie wel lager dan ooit.

Gish en Adore konden gezamenlijk nog op twee stemmen rekenen.

Sear those thoughts of me
Alone and unhappy
I never liked me anyway

If by chance
Or circumstance
We should fail
Don't be so sad

Shot full of diamonds
And a million years
The disappointed disappear
Like they were never here

9. Depeche Mode - Violator (1990) | 93 punten | 15x genoemd
Nr. 1 van: Misterfool | Aantal keer Top 5: 7 | Aantal keer Bottom 10: 0
2012: 20 | 2011: 51

(afbeelding)
Ging flitsend van start en is eigenlijk altijd bovenin blijven hangen. Uiteindelijk maar liefst 7 maal bij de bovenste 5. Dat is hetzelfde aantal als de nummer 2. Songs of Faith and Devotion haalde ook de bovenste 100 (85). Ultra speelt op plek 209 een marginale bijrol.
Met een gemiddelde van 6,2 scoort alleen Fates Warning hoger. En Brave hetzelfde.

I'll take you to the highest mountain
To the depths of the deepest sea
And we won't need a map, believe me

Now let my body do the moving
And let my hands do the soothing
Let me show you the world in my eyes

Telamon schreef:
Toch opmerkelijk dat Johnny Cash' American Recordings nauwelijks genoemd is. Ook niet de top100 van vorig jaar.

#TheBeastInMe
Dit jaar ook slechts op 138.

Vorig jaar was Johnny Cash - American IV: The Man Comes Around (2002) overigens wel de nummer 36 (en in 2011 52e).

Smashing Pumpkins is afhankelijk van het album met of zonder the. Wel weer een 4,5* plaat. Violator is ook niet verkeerd (krijgt 4*), maar top 10 vind ik wel erg veel van het goede.

Casartelli (moderator)
herman schreef:
Violator is ook niet verkeerd (krijgt 4*), maar top 10 vind ik wel erg veel van het goede.

sorry

herman schreef:
(quote)

Suggereer je nou dat ik een PVV-stemmende Telegraaf lezer ben? Ik steek nog eerder beide hoofdkantoren in de fik dan dat ik me daarmee in laat.
Welnee, ik ging in op ClassicProgRocks punt over het publiek van Massive Attack-luisteraars. Alsof hij wilde zeggen dat de 'gewone mens' naar Rush en Dream Theater luistert.

Telamon
Profiteert wellicht van het recente Delta Machine.

ClassicProgRock1
jasper1991 schreef:
Welnee, ik ging in op ClassicProgRocks punt over het publiek van Massive Attack-luisteraars. Alsof hij wilde zeggen dat de gewone mens naar Rush en Dream Theater luistert.

Niet alle niet-hipsters (zoals jij en ik) zijn gewone mensen. Maar dat weet herman ook wel.

Casartelli (moderator)
Afijn, de decade 20-11 leverde met Brave, Morning Glory en Mezzanine (jawel, het kan allemaal in één lijst) drie platen uit mijn top-30, dus daar kan ik eigenlijk enkel dik tevreden mee zijn. Het gat tussen Mezzanine en wat daarna komt, is dan wel weer groot.

Sparklehorse ken ik als enige niet; tot dit jaar wist ik er zelfs niks meer van dan dat dat die band met dat album met die naam was, maar dit jaar via de ladder toch met een paar nummers kennisgemaakt... die een beetje in dezelfde categorie veel-geschreeuw-weinig-wol lijken te vallen als Fiona Apple (When the Pawn etc. etc.) en Scott Matthew (There Is an Ocean etc. etc.).

Ik zou even wat beter luisteren.

Wat vind je van "Homecoming Queen", Casper? Ik vind het hele album van Sparklehorse prachtig (5 sterren), maar dat is voor mij de uitschieter.

8. Pulp - Different Class (1995) | 96 punten | 17x genoemd
Nr. 1 van: herman, ArthurDZ | Aantal keer Top 5: 7 | Aantal keer Bottom 10: 2
2012: 10 | 2011: 8

(afbeelding)
Niet de meeste stemmen, niet het hoogste gemiddelde, maar vergelijkbaar met Marillion zeer geliefd door een bepaalde fanschare. Staat ook niet voor niets zo vaak zo hoog.
I couldn't stop it now.
There's no way to get out.
He's standing far too near.
How the hell did you get here,
semi-naked in somebody else's room.
I'd give my whole life to see it.
Just you,
stood there,
only in your underwear.

7. R.E.M. - Automatic for the People (1992) | 99 punten | 19x genoemd
Nr. 1 van: Casartelli | Aantal keer Top 5: 3 | Aantal keer Bottom 10: 6
2012: 4 | 2011: 6

(afbeelding)
Out of Time stijgt, Automatic for the People daalt. Ondanks een groot aantal keer bottom 10 toch te weinig genoemd. Met 5,21 scoort R.E.M. ook veruit het slechtste uit de top 10.
Up viel net buiten de top 100 (106), New Adventures in Hi-fi (241) en Monster (554) speelden geen rol van betekenis.

Nightswimming,
remembering that night.
September's coming soon.
I'm pining for the moon.
And what if there were two
Side by side in orbit
Around the fairest sun?
That bright, tight forever drum
could not describe
nightswimming.

Casartelli (moderator)
Sgt. Revolver schreef:
Wat vind je van "Homecoming Queen", Casper? Ik vind het hele album van Sparklehorse prachtig (5 sterren), maar dat is voor mij de uitschieter.

Daar heb ik dan per direct maar even naar geluisterd (de laddernummers zijn overigens Cow, Eyepennies en Spirit Ditch), maar die stem... nee, sorry, dit is echt niet aan mij besteed geloof ik. Het instrumentale aspect is neutraal, maar ook niet meer dan dat... maar goed, in een rijtje met Jeff Buckley, Neutral Milk Hotel en (in mindere mate) The Smashing Pumpkins is het geen vreemde eend in de bijt.

Intussen kwamen er weer twee albums uit mijn all-time toptien voorbij, dus wat zeur ik verder nog.

Misterfool
Pulp
R.E.M
in de top 10

De positie van R.E.M. klopt wel ongeveer. Pulp staat natuurlijk veel te laag (en daar ben ik medeverantwoordelijk voor, aangezien ik geen lijstje opgestuurd heb...).

Cured
Pulp staat wel errug hoog, maar enfin.

Ja, als we het zo gaan spelen kunnen we dan niet gelijk de veertig hoogst genoteerde albums van de jaren 90 uit de top 250 plukken?

Cured
Ja.

6. Sigur Rós - Ágætis Byrjun (1999) | 100 punten | 17x genoemd
Nr. 1 van: nico1616, Lying Mouth, Co Jackso | Aantal keer Top 5: 8 | Aantal keer Bottom 10: 1
2012: 8 | 2011: 3

(afbeelding)
Het eerste album dat door de 100-puntengrens breekt. Het doorbraakalbum waardoor men massaal naar IJslandse muziek ging luisteren. De bronzen medaille, zoals in 2011, was overigens ver weg. Von werd slechts één keer genoemd.

Zie ook het gat met de top 5.

(Ég) er kominn aftur (á ný)
Inn í þig
(Það er) svo gott að vera (hér)
En stoppa stutt við

Ég flýt um í neðarsjávar hýði
(á hóteli)
beintengdur við rafmagnstöfluna
(og nærist)
(I) am here once more (anew)
Inside of you
(It's) so nice to be (in here)
But I can't stay for long

I float around in liquid hibernation
(in a hotel)
connected to the electricity board
(and drinking)

5. Nirvana - Nevermind (1991) | 119 punten | 21x genoemd
Nr. 1 van: arcade monkeys, nclo, Cabeza Borradora | Aantal keer Top 5: 7 | Aantal keer Bottom 10: 2
2012: 6 | 2011: 9

(afbeelding)
Wederom wint Ten duidelijk van Nevermind. Echter wel hoger dan ooit en kan dat ook van Ten gezegd worden? MTV Unplugged stond dus ook in de top 40, maar ook In Utero scoort met een 87e plek nog behoorlijk. De verzamelaar van B-kantjes, Incesticide, werd ook nog tweemaal genoemd.
I'm so happy
Cause today I found my friends
They're in my head
I'm so ugly
But that's ok, 'cause so are you
We've broke our mirrors
Sunday morning
Is everyday for all I care
And I'm not scared
Light my candles
In a daze 'cause I've found god

Inderdaad, 7 plaatsen te laag.

Goed dat jij dat ook inziet.

Misterfool
herman schreef:
(quote)

Inderdaad, 7 plaatsen te laag.

Ik weet het goed gemaakt. laten we eerlijk oversteken. Pulp op de 2de plek en Images & Words of een andere Dream Theaterplaat op de 1ste

4. U2 - Achtung Baby (1991) | 127 punten | 23x genoemd
Nr. 1 van: Johnny Marr, laxus11 | Aantal keer Top 5: 7 | Aantal keer Bottom 10: 4
2012: 3 | 2011: 5

(afbeelding)
In tegenstelling tot de 80s bracht U2 in de 90s niet zoveel boeiends uit, getuige ook dat alleen het album Pop één keer genoemd werd. Achtung Baby is echter wel een grote klassieker geworden.
I took the money, I spiked your drink
You miss too much these days if you stop to think
You led me on with those innocent eyes
And you know I love the element of surprise
In the garden I was playing the tart
I kissed your lips and broke your heart
You, you were acting like it was the end of the world

Twee keer Radiohead in de top 3

Casartelli schreef:
die een beetje in dezelfde categorie veel-geschreeuw-weinig-wol lijken te vallen als Fiona Apple (When the Pawn etc. etc.) en Scott Matthew (There Is an Ocean etc. etc.).

Fiona en Scott geschreeuw??? Waar heb jij naar zitten luisteren dan???

ArthurDZ schreef:
Twee keer Radiohead in de top 3

Dat is onderhand toch niet zo heel erg verrassend

aERodynamIC schreef:
(quote)

Dat is onderhand toch niet zo heel erg verrassend

Haha, dat bedacht ik me zonet ook nog

3. Pearl Jam - Ten (1991) | 135 punten | 24x genoemd
Nr. 1 van: nelis, Rogyros, Chevy | Aantal keer Top 5: 7 | Aantal keer Bottom 10: 4
2012: 2 | 2011: 2

(afbeelding)
Merk op hoe deze en de twee voorgaande albums uit 1991 komen, blijkbaar een goed jaar. Ten stond ruim voor op de rest, maar ruim achter de twee Radioheads. Uiteindelijk is het verschil ook meer dan 30 punten met… ja, met welk album eigenlijk?
Vier albums van Pearl Jam werden er genoemd. Ten, Vs. (119), Vitalogy (167) en No Code (471). Opvallend hoe slecht Vs. scoort voor een album met zoveel stemmen en zo’n gemiddelde.

She scratches a letter into a wall made of stone
Maybe someday another child won't feel as alone as she does
It's been two years, and counting, since they put her in this place
She's been diagnosed by some stupid fuck, and mommy agrees, yeah...
Why go home...

ArthurDZ schreef:
Twee keer Radiohead in de top 2

Ik heb je maar eventjes verbeterd

Nou, het verlossende woord. Nogmaals, het verschil bedroeg uiteindelijk slechts 8(!) punten!

2. Radiohead - The Bends (1995) | 160 punten | 29x genoemd
Nr. 1 van: sjoerd148, dumb_helicopter | Aantal keer Top 5: 7 | Aantal keer Bottom 10: 5
2012: 5 | 2011: 10

(afbeelding)
The Bends was het enige album dat mee kon gaan met OK Computer. Uiteindelijk scheelde het dus maar 8 punten. Wat dus minimaal twee users betekent, maar met iets meer geluk.. Beide albums werden wel even vaak genoemd. Pablo Honey mocht welgeteld drie punten noteren. Van een 30e plek ook nog.
this machine will will not communicate these thoughts
and the strain i am under
be a world child form a circle before we all go under
and fade out again and fade out again

cracked eggs dead birds
scream as they fight for life
i can feel death can see it's beady eyes
all these things into frution
all these things we'll one day swallow whole
and fade out again and fade out again.

1. Radiohead - OK Computer (1997) | 168 punten | 29x genoemd
Nr. 1 van: LucM, Noordpool, GrafGantz, oceanvolta, Teunnis | Aantal keer Top 5: 13 | Aantal keer Bottom 10: 3
2012: 1 | 2011: 1

(afbeelding)
29 keer genoemd, waarvan 13 keer bij de bovenste 5 en 5 keer bovenaan. Een uitgemaakte zaak zou je zeggen, maar dat viel dus nog best mee. Na Pink Floyd is Radiohead de tweede band die zowel het goud als het zilver weet te veroveren.
Als ook OK Computer kwetsbaar blijkt, wat betekent dat voor Funeral?

A heart that's full up like a landfill,
a job that slowly kills you,
bruises that won't heal
You were so tired, happy,
bring down the government,
they don't, they don't speak for her
I'll take the quiet life, a handshake of carbon monoxide

Dank aan de 65 deelnemers:
aERodynamIC andré arcade monkeys ArthurDZ BeatHoven bennerd bikkel2 BrotherJohn Cabeza Borradora Casartelli Chevy ClassicProgRock1 Co Jackso Cured Dexter Don Cappuccino dumb_helicopter Dwejkk_ Edwynn Ernie fatima GrafGantz herman J.J. Wever jasper1991 jassn johannesA Johnny Marr jori stes k.grubs kemm Koenr Kronos laxus11 LucM Lying Mouth Marty McFly Masimo Misterfool nclo nelis nico1616 Noordpool oceanvolta Oldfart remcodulac Rogyros Rudi S Salvadore sheep67 sjoerd148 stoepkrijt Superbitch Telamon Teunnis ThE_CrY Titmeister Tony trebremmit Tribal Gathering vigil Ward wilbur Zephyr Ziegler

Gast
geplaatst: vandaag om 06:08 uur

geplaatst: vandaag om 06:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.