menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van...

zoeken in:
Zes jaar geleden heb ik me ingeschreven om mijn lijst in dit topic te presenteren, en nu is het dan eindelijk zo ver.

Als ik bij inschrijven een top 100 gemaakt zou hebben en deze naast mijn huidige top 100 gelegd had zouden er denk ik niet bijster veel overeenkomsten te vinden zijn. Mijn top 100 is dus voor een groot gedeelte een momentopname waarbij de artiesten wel redelijk vast staan, maar de nummers van moment tot moment variëren. Ik heb geprobeerd om maximaal één nummer per artiest te kiezen, en dat is op één of twee uitzonderingen na ook gelukt. Wel was het ongelofelijk moeilijk om bij sommige artiesten een favoriet te kiezen, vaak heb ik bij elke artiest wel een stuk of 5 nummers die ik even geweldig vind.

Ik ga proberen om om de dag 5 nummers te posten, mijn top 100 zou dan binnen 40 dagen klaar moeten zijn. Stukjes schrijven is niet echt mijn sterkste punt, ik zit dan ook vooral op de site om te stemmen en te lezen. Bij deze dus alvast mijn verontschuldigingen als ik bij sommige nummers niet veel weet te vertellen, behalve dan dat ik het een héél erg goed nummer vind. Net als in de top 100 van hoi123 zal ik bij sommige nummers een specifiek stuk van het nummer vermelden als dat er voor mij echt boven uitspringt of het nummer helemaal afmaakt. Ik kan alvast verklappen dat er wel wat overlap is met de vorige paar top 100’s, maar mijn top 100 overwegend uit ‘nieuwe’ nummers bestaat. Morgen of overmorgen hoop ik de eerste 5 nummers te plaatsen! Alvast veel dank voor het lezen en meeluisteren, al gok ik dat niet alles even goed in de smaak zal gaan vallen.

Môrthul schreef:
..al gok ik dat niet alles even goed in de smaak zal gaan vallen.

Maakt niet uit, het is jouw feestje de komende tijd.

-SprayIt- (moderator)
Als ik je stemlijst zo zie kan dit wel eens een zeer gevarieerde en sterke top worden. Ik kijk er erg naar uit in ieder geval.

Het is tijd voor de eerste vijf! Als er één ding is dat alle nummers in mijn lijst verbindt, is het het feit dat het allemaal nummers zijn die me sinds ik ze ken nog nooit zijn gaan vervelen. En dat is knap. Zeer veel dank aan alle muzikanten op deze aarde omdat ze onze levens zoveel moois brengen, we hebben maar geluk...

100. Bohren & Der Club Of Gore - Mitleid Lady
(afbeelding)
Om rustig aan te beginnen. Bohren & Der Club of Gore maakt over het algemeen al erg trage muziek, maar bij dit nummer doen ze er nog een schepje bovenop. Een perfect nummer om op te ontspannen, languit op de bank en je mee laten voeren door de lang uitgestrekte tonen. Ondanks de traagheid gaat het nummer geen moment vervelen. Als dan eindelijk de langverwachte saxofoon binnenvalt is het maximaal genieten.

99. Vatican Shadow - Bin Laden's Corpse
(afbeelding)
Dominick Fernow is een held. Onder de naam Prurient is hij vooral bekend om zijn Noise en redelijke toegankelijke Power Electronics, maar als Vatican Shadow laat hij horen dat hij ook zeer verdienstelijke techno kan maken. Bij Bin Laden’s Corpse gaat het echter niet om een heldere productie en een interessante opbouw, maar juist om repetitie en het creëren van een warm klanktapijt waarin je jezelf kan verliezen. Wát een fijne synthesizers, de synthesizer is toch wel één van mijn favoriete instrumenten. Wanneer ik dit nummer ook aanzet vliegen de elf minuten voorbij en achteraf voelt het net of ik naar een veel korter nummer heb zitten luisteren.

98. Shining - Vemodets Arkitektur
(afbeelding)
Binnen het genre metal is black metal mijn favoriete stijl. Shining is zeker niet de beste of meest interessant black metal band maar ze leveren wel bijna alleen maar kwaliteit af. Dit nummer knalt er meteen lekker in met een heerlijke muur van gitaren en een zeer relaxt baslijntje. Het feit dat de bas te onderscheiden is is sowieso al iets wat vrij zeldzaam is binnen black metal. Degene die deze band naar een hoger niveau tilt is echter de zanger Niklas Kvarforth. De man zelf is een beetje een clown maar wat. een. stem! Goede / unieke zang is iets wat het bij mij sowieso goed doet, in mijn lijst zal dit ook zeker nog een paar keer terugkomen. Op de helft van het nummer krijgen we een instrumentaal tussenstuk te horen waar perfect gebruikt gemaakt wordt van een synthesizer. Daarna barst het weer los en is het wachten op de schreeuwen van Kvarforth vanaf 6.20. Wauw

97. Ross From Friends - Thank God I'm A Lizard
(afbeelding)
Van de black metal gaan we weer terug naar elektronische muziek. De muziek van Ross From Friends is moeilijk in een hoekje te stoppen. Hij leent een beetje van allerlei stijlen: techno, house, ambient, jazz, veel samples. Zijn muziek heeft tegelijk iets zeer herkenbaars en aanstekelijks maar bevat genoeg gelaagdheid om nooit te gaan vervelen. Dit nummer begint rustig met een snerpend drumlijntje en een warme synth waarover verschillende zanglijntjes, gitaar en veel andere geluiden uitgestrooid worden. Op zich zijn dit al genoeg ingrediënten voor een goed nummer, maar het meest geniale moet nog komen: de saxofoon in de laatste anderhalve minuut van dit nummer die steeds meer en meer losgaat. Kon dit maar eeuwig doorgaan.. maar dan houdt Ross het voor gezien. En wil ik het nummer opnieuw horen.

96. Mirrorring - Drowning the Call
(afbeelding)
Mirroring is een dream team bestaande uit Liz Harris aka Grouper en Jesy Fortino aka Tiny Vipers. Dit nummer draait vooral om de prachtige melodieën en de engelenstem van Grouper. Af en toe zingt Jesy nog een stukje mee om nog meer schoonheid te creëren. Ik houd niet van te veel gitaar in elektronische of ambient muziek, maar bij dit nummer is het precies ver genoeg vervormd om niet meer storend te zijn. Ook dit nummer zou voor mij voor eeuwig door mogen gaan, dat is een gevoel dat ik bij veel nummers in mijn top 100 heb.

-SprayIt- schreef:
Als ik je stemlijst zo zie kan dit wel eens een zeer gevarieerde en sterke top worden.

Nou, dat wordt in het eerste vijftal al bewezen. Heel gaaf rijtje!

Wat een begin.

Ik dacht altijd dat Grouper een, nou ja, groep was... Anyway, Mirrorring ook heel tof!

Bohren ook trouwens.

Ja, deze top 100 ga ik volgen! Bohren maakt gewoon hele goede Twin Peaks-soundtracks.

Don Cappuccino schreef:
Ja, deze top 100 ga ik volgen! Bohren maakt gewoon hele goede Twin Peaks-soundtracks.

Jaaaaaa. Alle muziek die in Twin Peaks past is goede muziek.

Oei ik ga meeluisteren, ik vermoed dat ik hier mooie nieuwe nummers ga ontdekken

You had me at Bohren

95. Aphex Twin - Stone In Focus
(afbeelding)
Een favoriet nummer kiezen van Aphex Twin is ook een nagenoeg onmogelijke opgave. De beste man heeft zó veel muziek gemaakt in zo veel verschillende stijlen. Wel vind ik dat er bij Aphex Twin te veel variatie is in kwaliteit, een deel van zijn muziek is geniaal maar een ander deel is niet eens de moeite waard te beluisteren. Stone In Focus is een ambient nummer dat op de oorspronkelijke versie van SAWII te vinden was maar op de (latere) cd versie volgens mij geschrapt is omdat er niet genoeg ruimte voor was. Onbegrijpelijk, want voor mij is dit misschien wel een van zijn beste nummers. Dit nummers is als drijven in een zee van warme golven. Naarmate het nummer vordert neemt het tempo af en drijf je verder en verder… Het was een nek-aan-nekrace tussen deze en Rhubarb, maar het getik van de metronoom? geeft dit nummer toch net wat extra's mee.

94. NAV & Metro Boomin - Perfect Timing
(afbeelding)
De muziekstijl die ik de afgelopen 1-2 jaar het meest beluisterd heb (qua luisteruren) is denk ik trap rap, ik kan er maar geen genoeg van krijgen. Er wordt vaak op moderne rap gehaat omdat de teksten nergens over gaan (behalve geld, drugs en vrouwen) maar ik luister zelden naar teksten als ik muziek luister dus ik heb er weinig moeite mee . Classic hip-hop kan ik ook zeker waarderen, maar om een of andere reden gaan die albums me veel sneller vervelen dan een gemiddeld trap album.

Perfect Timing is een stereotype trap nummer met een tekst over jewelry, auto's, bitches en drugs. Wat maakt dit nummer dan zo goed? Nou, het klinkt gewoon zo verdomde lekker! Metro Boomin is een van mijn favoriete producers en de beat van Perfect Timing is dan ook nagenoeg perfect. NAV is zeker niet de beste rapper en toen ik hem voor het eerste hoorde vond ik hem behoorlijk kut, maar toch bleef ik maar naar zijn albums teruggrijpen en nu is het samen met Future en Young Thug één van mijn favoriete trappers. Zijn stem, gebruik van autotune en robotachtige manier van rappen zijn zeer herkenbaar. Ook maakt hij zelf ook geweldige beats (niet op dit nummer) wat ook meewerkt aan mijn respect voor deze man.

93. Rook - Deep Fantasy
(afbeelding)
Ada rook is een DIY artieste uit Canada en één helft van noise-pop duo Black Dresses. De muziek op het album Shed Blood is een stuk rustiger dan haar werk met Black Dresses en is een mengelmoes van pop, rock en industrial en is erg catchy. De teksten zijn echter extreem persoonlijk en gaan over onderwerpen als transgenderissues en misbruik. Het contrast van melodieuze pop en aan de andere kant de invloeden van industrial en de teksten doen het bij mij erg goed, dit is een van mijn meest beluisterde albums de laatste maanden. Deep Fantasy is een geweldig nummer waar dit alles perfect bij elkaar komt en verschrikkelijk veel talent tentoongesteld wordt. Geweldig basgeluid en baslijntjes trouwens.

I am not something that survives
In this broken world
My soul is dead behind my eyes
A damaged hollow girl
I've told you everything
This place is not my home
I want to be somebody else
I want a brand new soul

92. The Field - Monte Verita
(afbeelding)
Terug naar techno. The Field is een van de vele artiesten op het geweldige Kompakt label en een meester in het maken van minimale techno met veel loops en minimale verschuivingen. De eerste zes minuten van Monte Verita zijn kapot geniaal. Wat een intensiteit, wat een opbouw, die pitch change op 4 minuten, de snelle felle hi-hat, alles klopt. Ronde de zesde minuut valt de vocal sample weg om plaats te maken voor een dik baslijntje en een kort rustmoment waarna de beat er weer lekker in knalt en we weer verder kunnen met dansen. Dit is techno van de bovenste plank.

91. Forever Grey - This Style is Death
(afbeelding)
Op rateyourmusic wordt deze plaat aangeduid als coldwave. Wat het verschil met post-punk precies is weet ik niet, maar voor zover ik kan horen is dit post-punk maar dan maximaal uitgekleed en minimaal uitgevoerd. Instrumentaal is dit nummer 5*, vooral de bas en synth zijn om van te watertanden. Door alles zo minimaal mogelijk te houden wordt er geen enkele noot teveel gespeeld en heeft elke melodie een maximale impact. Gooi daarbij nog een mannelijke grafstem en lichtelijk valse vrouwenzang en het plaatje is compleet.

Môrthul schreef:
Op rateyourmusic wordt deze plaat aangeduid als coldwave. Wat het verschil met post-punk precies is weet ik niet, maar voor zover ik kan horen is dit post-punk maar dan maximaal uitgekleed en minimaal uitgevoerd.
Coldwave is een subgenre van post-punk. Coldwave - Music Genres - Rate Your Music - rateyourmusic.com

Coldwave is a style of Post-Punk music that originated in Europe in the late 1970s and early 1980s and is known for its generally dark, gloomy (thus "cold") atmosphere and heavy reliance on synthesizers. It was popular predominantly in continental Europe (especially in France, Poland, and Belgium) and consisted largely of bands that were heavily influenced by British post-punk acts such as Joy Division and Siouxsie and The Banshees (and these British acts are sometimes referred to as coldwave in those countries).

Interessant begin!

90. LAN Formatique - Everybody Hz
(afbeelding)
LAN Formatique is een van de vele artiesten die ik ontdekt heb via de top 10 van bas. Als ik mijn stemlijst zo terugkijk moet dit ergens in 2012 (of eerder) geweest zijn. De stemlijst van Bas is ook meteen mijn introductie in de wondere wereld van de IDM geweest, een genre waar ik enorm van ben gaan houden. Het is me vaak opgevallen dat de kwaliteit bij debuutalbums van IDM artiesten vaak erg hoog ligt. Bij LAN Formatique is dat net zo, Goodnight Noises Everywhere is een album dat ik alle electronica liefhebbers aan kan raden.

Het nummer Everybody Hz komt niet van zijn debuutalbum maar van zijn eerste en enige EP, dat in hetzelfde jaar maar na het debuutalbum uitgebracht is. Dit nummer zit vol prachtige melodieën, wat in de eerste minuut al goed te horen is. Het nummer begint met heerlijke waves en daaronder een mooi vol baslijntje welke de rest van het nummer de basis van de track vormen. Daarna vallen de drums in die steeds sneller gaan spelen en af en toe sfeervol worden bewerkt met haperingen en andere glitchy geluidjes. Tegen het einde aan is toch wel een beetje te voelen dat we hier met een beginnende artiest te maken hebben, maar dit maakt het nummer zeker niet minder, het heeft juist zijn charme. Ik blijf het altijd jammer vinden dat eigenlijk niemand dit kent.

89. Beach House - Myth
(afbeelding)
Myth is het eerste nummer uit mijn lijst dat al vaker in een top 100 is voorgekomen. Ik weet het niet meer zeker maar volgens mij heb ik dit nummer (en deze band) zelfs via dit topic ontdekt! Het begin van dit nummer alleen al is geweldig. Met alleen een simpel gitaarlijntje en een pianodeuntje wordt een enorm warm geluid gecreëerd, en als de baslijn binnen komt rollen rond de 40e seconde is het beste gedeelte van het nummer aangebroken. Het enige wat ik minder vind aan dit nummer is het tussenstukje rond de tweede minuut, het past niet helemaal bij de rest van het nummer en doet leidt af van de heersende sfeer, die toch wat grimmiger en donkerder is dan dit blije middenstuk. Gelukkig begint het nummer daarna opnieuw en kan ik weer wegdromen tot het nummer voorbij is.

88. Crim3s - Breed
(afbeelding)
Meteen weer een artiest die ik via dit topic ontdekt heb: Crim3s. Crim3s is een duo uit de UK dat Witch House maakt, maar wel op hun eigen manier. De drummachine en synths waar Witch House om bekend staat zijn in dit nummer prominent aanwezig, maar in plaats van vage samples heeft Crim3s een zangeres die lekker door de muziek heen schreeuwt. Geschreeuw vind ik fijn dus voor mij is dit een gouden combinatie, dit is een heerlijke EP om mee te schreeuwen.
Daarnaast heeft dit nummer misschien wel een van de vetst ronkende synths die ik ken. Ik houd van - bij gebrek aan een beter woord - ‘organische’ elementen in (electronische) muziek. Hiermee doel ik op distortion of andere effecten waarbij de artiest niet meer 100% zelf in de hand heeft welk geluid er wordt voortgebracht, maar voor een deel afhankelijk is van een onvoorspelbaar element. Later in mijn lijst zal ik dit wat duidelijker proberen uit te leggen, maar de manier waarop de lage synthlijn in dit nummer beweegt en constant van geluid lijkt te variëren is iets waar ik geen genoeg van kan krijgen. De laatste halve minuut alleen al Gewoon een moddervet nummer dit.

87. Viper - My Hops
(afbeelding)
Veel mensen zien Viper alleen als een meme, mede dankzij zijn album Viper - You'll Cowards Don't Even Smoke Crack (2008), maar ik vind dat hij ook zeer genietbare nummers heeft gemaakt, je moet alleen redelijk goed zoeken om ze te vinden. My Hops heeft een beat om u tegen te zeggen, wat een warmte, wat een chill. Het geeft me een gevoel alsof ik onder invloed ben ook al heb ik niks tot me genomen. Het is in ieder geval een unieke sound, eentje die ik zeer kan waarden. De raps van Viper zijn ultra laag en traag en dragen ook bij aan het benevelde gevoel dat dit nummer oproept. De lyrics gaan veelal over het leven als gangster en in dit nummer rapt hij over zijn basketbal skills. Teksten als deze toveren toch elke keer weer een glimlach op mijn gezicht, wat een baas

That's the life of a G
My hoop shorts too long to ever see a knee
White or black t-shirt, that's a bet
And I'm always dry, 'cause real ballers never sweat

86. Unknown Artist - Untitled 02
Ik zit zelden op YouTube, maar toch gebeurt het nog af en toe dat ik goede nieuwe muziek ontdek via deze site. Dit nummer is er een van. De artiest is lekker vaag en lastig vindbaar door de artiestennaam Unknown Artist, maar de muziek is er zeker niet minden onder. Untitled 02 is een uiterst dansbaar dub techno nummer. Waar ik oudere dub techno zoals de klassiekers van Maurizio ook zeker kan waarderen, mist daar toch net iets waardoor het geen top-100 waardig materiaal is. Misschien is het net te koud en afstandelijk, hoe goed het instrumentaal ook mag zijn. Dit nummer is voor mij echter pure dub techno perfectie. Luister en dans!

Ik had niet gedacht dat ik ooit Viper in een top 100 hier zou zien

Gast
geplaatst: vandaag om 11:08 uur

geplaatst: vandaag om 11:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.