MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
en dan gewoon met Jailhouse Rock komen

Of iets van Elvis Costello, plot twist

Dan ga ik voor Burning Love.

Ik meen ooit ergens gelezen te hebben wat jouw ultieme Elvis nummer was, maar ben vergeten welke precies.

Dan ga ik voor A Little Less Conversation in de Junkie XL remix, past precies in Shaky's straatje

En jouw #1 verschijnt gewoon op de 500ste pagina binnen deze thread. Alles komt mooi samen.

dix
esteban schreef:
En jouw #1 verschijnt gewoon op de 500ste pagina binnen deze thread. Alles komt mooi samen.

Niet als wij elkaar blijven quoten

Ponty Mython
Justin Bieber natuurlijk.

Als iemand voor mij wil, heel graag. Ik ben volgende week in het buitenland ivm werk, dus weinig tijd om dan iets aan een lijst te doen, en ik heb tijd nodig om uberhaupt een top 100 samen te stellen.

1. Elvis Presley – We Can Make the Morning
1972

https://images.fineartamerica.com/images/artworkimages/mediumlarge/2/5-rock-and-roll-musician-elvis-presley-michael-ochs-archives.jpg

Was dit ooit een verrassing? Nee toch? De artiest bedoel ik dan, het nummer is een ander verhaal, maar kom op; nummer 1 op mijn MusicMeter profiel in de artiesten top 10, heul veul 5* albums, en het is Elvis frickin’ Presley!

Ook hier zal ik bij het begin beginnen: waar, hoe, waarom leerde ik de muziek van The King kennen? Wanneer het precies was durf ik niet te zeggen, maar ik heb het nog even bij mijn moeder gecheckt en zij zegt dat het rond groep 6 of 7 van de basisschool was. Niet gek want thuis werd er helemaal niks anders gedraaid; het begon al bij opa en oma, en ook mijn vader en moeder hadden 24/7 Elvis opstaan….. , nee man! In de verste verte niet. Elvis kwam nooit voorbij. Sowieso hadden we geen platen- en/of cdspeler toen ik zo jong was, en een computer kregen we ook pas nadat ik Elvis al zelf ontdekt had. Opa en oma hadden een gruwelijke hekel aan popmuziek en luisterde enkel naar klassiek en opera.

Nee, Elvis hoorde ik voor het eerst op de radio. Radio 10 Gold om precies te zijn. Het nummer was (You’re the) Devil in Disguise en ik wist niet wat ik hoorde. Ik weet alleen dat ik dansend door de kamer ging en het nummer na de eerste keer luisteren mee kon zingen. Ik wilde dit nummer horen! Vaker! Kom op, draai dat nummer nog eens! Zo werkte een radio niet, kwam ik redelijk snel achter…. Okay, ik wacht wel af…. KOM OP NOU!!!

Er kwamen door het jaar heen nog wel eens wat andere Elvis songs op de radio en ook al was ik nog niet helemaal bezig met het linken van songs aan artiesten of het herkennen / kunnen benoemen van stijlen, ik kon wel meteen horen dat die songs (Return to Sender, Suspicious Minds) van dezelfde zanger moesten zijn als die man van Devil in Disguise.

Mam, pap, wie is dit?
Uhm…Elvis?
Elvis? Wat is dat nu weer voor een naam??
Ja, zo heet hij: Elvis Presley
Elvis…Presley, okay, ik zal het proberen te onthouden.

En onthouden deed ik het. Ik ging naar groep 8 en ik begon een interesse in films te ontwikkelen. Wat ik het liefst deed was films op videoband opnemen die in de late ochtend op SBS6 werden uitgezonden om ze vervolgens in het weekend terug te kijken. Zij hadden heel vaak allemaal van die geweldige classics en op een gegeven moment kwamen dus ook alle Elvis films langs. Dit was overigens ook hoe ik aan Dean Martin kwam; ik nam alle Martin-Lewis films op; ge-wel-dig. Maar dat ter zijde. Ik nam dus alle Elvis films op en ik kwam in een wereld terecht die ik niet kende. Anderhalf uur lang zat ik midden in de 50’s met deze uber coole gast die super goed kon zingen, dansen, sjansen en in mindere mate acteren.

Easy Come, Easy Go (1967) was de film die me het meest bijbleef omdat ik You Gotta Stop misselijkmakend goed vond in die film. Ik had nog nooit zoiets gehoord en gezien joh. Je moet je even voorstellen dat het de mid 90s waren, de muziek die toen populair was en waar al mijn klasgenootjes mee wegliepen was… uhm… sja… ‘niet aan mij besteed’, laat ik het daar op houden. Om dan blootgesteld te worden aan dit soort zaligheid was niet te bevatten voor mij. Daar zat dan als klein basisschool gastje; films uit de jaren 50 en 60 op videoband aan het kijken….weirdo!

Het werd Sinterklaas, en we mochten een cadeautje vragen. Ik zat dus in groep acht en we kregen voor het eerst een cd-speler in huis. Wauw, wat was dat dan voor iets??? Zo’n raar schijfje en dan kon je gewoon zelf de liedjes luisteren die je wilde zonder naar de oeverloze gezever van dj’s of ellelange reclameblokken te hoeven luisteren. Ik weet het al! Ik wil een cd van die Elvis!

Die arme moeder van mij, ze wist niet hoe ze het had. Dit was zo ongeveer haar ergste nachtmerrie.
https://c.tenor.com/5jcoLDxZMrYAAAAC/why-oh-god-why.gif

Haar rare zoon die vrijwel het hele script van Pardners (Film, 1956) kon opdreunen (I kid you not), wilde nu ook opeens van die oude muziek gaan luisteren. Och germ, haar reactie toen ik een Elvis cd wilde zal ik nooit meer vergeten (en help ik haar ook geregeld aan herinneren): ‘maar dat is oude muziek…’ ‘wat moet je nou met zo’n oude muziek???’ ‘weet je zeker dat je niet die van de Backstreet Boys wil?’ ‘dalijk wordt je echt heel erg gepest want niemand in jouw klas luistert naar Elvis.’ , sodejuu mam, lekker pedagogisch verantwoord (zei ik toen niet hoor, zo raar was ik nu ook weer niet). Wat ik wel zei was: dat boeit me echt niet, dit is gewoon geweldig en ik wil echt heel graag die cd. Het ging trouwens om Always Elvis the Album (1997) die toen een klein jaartje uit was.

Dat bezoekje aan de cd zaak ook, mijn moeder vond het echt oprecht zó erg dat ik dit wilde. Ze had helemaal niks tegen de muziek van Elvis trouwens, ze maakte zich gewoon echt heel erg veel zorgen dat ik zo geen vriendjes en vriendinnetjes kon krijgen. Gekke vrouw.

Nou goed, die cd kreeg ik dus en dat was het begin van mijn liefde voor muziek, mijn verzamelliefde, simpelweg: mijn leven. Die cd was helemaal geweldig. Ik vond niet meteen elk nummer super; Moody Blue, Wooden Heart en I Just Can’t Help Believin’ vond ik toen niet al te interessant en het was vooral vanaf song 17 op dat album dat ik echt super enthousiast was: grofweg de 50s dus. Dat sloeg later wel om trouwens; 180 graden zelfs. Het zijn tegenwoordig de 70s die ik veruit het beste vind. Met Wooden Heart is het trouwens nooit meer goed gekomen, wat een godsgruwelijk slecht nummer is dat zeg, maar goed.

Vanaf de brugklas begon ik zelf cd’s te kopen en mijn eerste zelf gekochte cd was er ook een van Elvis. Opnieuw de reactie van mijn moeder: ‘maar je hebt toch al een cd van Elvis, wat moet je nu met een 2e? Daar staat toch alleen maar hetzelfde op dan?’ (ah, mam dacht echt dat hij enkel die paar songs van Always Elvis had opgenomen). ‘en wil je nu echt geen cd van iets nieuws?’ (aaah, there we go; daar komt de aap weer uit de mouw).

Mijn verzameling begon en bleef maar groeien. Via de muziek van Elvis kwam ik ook bij vrijwel alle andere muziek terecht die ik goed vind. Door zijn covers ging ik op zoek naar de originele versies, door zijn originals ging ik opzoek naar genregenoten, door zijn draken ging ik opzoek naar songs uit ongeveer dezelfde periode waarvan ik hoopte dat ze veel beter zouden zijn, en ga zo maar door. Vrijwel alles waar ik naar luister, kan herleid worden naar die eerste muzikale liefde van mij.

De verzameling bleef overigens behoorlijk groeien. In het topic Vraag van de dag werd in 2020 de volgende vraag gesteld: Van welke artiest heb je de meeste CD's en/of LP's?
Mijn antwoord toen? Elvis Presley 407.

En vaak geluisterd joh, als ik het bij anderen zou observeren zou het een puntje van zorg zijn.
Ondertussen ken ik elke song van begin tot eind, heb me verdiept in de artiest en de persoon daarachter, en durf mezelf een kenner te noemen.

De 70s periode is wel al sinds jaar en dag mijn favoriete Elvis periode. De kracht in zijn stem, de volwassenheid van de songs en dijk van een band achter zich zorgen ervoor dat het gewoon bijna niet mis kan gaan.

Een nummer kiezen voor mijn top 100, dat is het grote probleem. Dat het een 70s song gaat worden hoef ik niet over te twijfelen, veruit zijn beste prestaties, maar welke dan? Hoe gek het ook mag klinken: ik heb geen favoriete Elvis song.

Ik ben eens gaan terugzoeken aan andere lijstjes waar ik, buiten MusicMeter om, aan heb meegaan en/of waar Elvis centraal stond. De volgende songs heb ik wel eens als nummer 1 Elvis-song opgegeven: My Boy, The Sound of Your Cry [take 3], She Thinks I Still Care, It’s Easy for You, Susan When She Tried, Help Me, Love Letters en Heartbreak Hotel. Yep, telkens een andere dus. Semi-bewust trouwens. Ik heb nooit één favoriet Elvis nummer gehad, kan ook niet; daarvoor zijn teveel songs te goed. Ook heb ik nooit dezelfde genoemd om mensen de albumpareltjes te laten kennen en daarmee wellicht een liefde aan te wakkeren om verder te luisteren.

Wat ga ik dan deze top 100 doen qua lievelingsnummer? Hoe dan ook, Elvis komt op één omdat ik zonder de muziek van Elvis nooit zo’n extreme muziekliefhebber geworden was. Daar komt bij dat het de enige artiest is die op meer dan 100 songs 5* scoort. Dus zijn discografie staat hier gewoon op 1.

Ik zie dat ik ondertussen al een heel verhaal getypt heb zonder op de song in te gaan die hier op 1 is geëindigd. Het betreft een Elvis-original en bevat misschien wel één van de beste zinnen in een song ooit:

Loneliness is darkness' first companion

Elvis in de 70s; zware neerslachtige songs gezongen door een man die doodongelukkig was en zichzelf langzamerhand de dood in werkte. Muziek was zijn alles en zingen was het enige dat hem nog enige verlichting gaf. En zingen deed hij. Holy shit, wat is dit weer een kippenvel nummer. Die stukken waar hij aanzet en even laat zien dat er niets en niemand in de buurt kan komen, man man man. We hebben het vaker gehad over het thema dat centraal lijkt te staan in mijn top 100 en in dit nummer, in deze zanger, komt dat allemaal samen. Pijn, ongelukkig zijn, geen uitweg meer zien, ijdele hoop; ik begin langzaam te vrezen dat dit iets over mij begint te zeggen. Het zijn die authentieke pareltjes die mijn muzikale hart sneller doen kloppen. Die zangers en zangeressen die je meteen gelooft als je ze hoort omdat ze hun ziel en zaligheid blootgeven aan vreemden. Muziek is het enige dat hem nog kan redden, zijn stem is het enige dat hij nog kan laten klinken.

50 jaar na dato staat deze song op een muziekforum van een Nederlandse website op de eerste plek in een de top 100 favoriete songs van een 35e jarige man uit Limburg. Muziek heeft jou dus gered Elvis, en mij ook, en iedereen met mij die veel te veel tijd doorbrengt hier op deze website. Muziek is ons alles. Ook morgen nog, dus geen zorgen Elvis: we WILL make the morning.

Heel erg veel potentiële top 100 songs. Ik noem de 4 die ik ook overwogen heb voor mijn 1e plek: The Sound of Your Cry [Take 3], If I Can Dream, Tomorrow Never Comes, Just Pretend

Bijzondere top 100 zoals te verwachten, maar toch ook best nog wat verrassingen die ik niet zag aankomen. Bedankt!

Pracht lijst en prachtige omschrijvingen en een pracht nummer 1.
Bedankt Shaky een 35e jarige man uit Limburg.
Als je had gezegd 135 had ik dat eerder gelooft, wat een mooie verzameling een zangers en zangeressen.

Shaky, dank voor je lijst. Het was een genot om mee te lezen en nieuwe muziek te ontdekken!

Some people tap their feet, some people snap their fingers, and some people sway back and forth. Shaky just sorta does ‘em all together, I guess.

Thanks voor jouw TOP 100!

EN de vele boeiende verhalen, die ik met vertraging aan 't doornemen ben.

Mijn Top 100 zit er op. Een ontzettend leuke reis om met jullie allemaal te mogen maken. Dank voor het volgen, lezen, liken, reageren en beluisteren. Ik kijk weer enorm uit naar de toekomstige lijsten die hier geplaatst gaan worden.

Shaky's Top 100

100. Josh Turner – Your Man
99. Mahalia Jackson – Nobody Knows the Trouble I’ve Seen
98. Ultramagnetic MC’s – Give the Drummer Some
97. Buddy Holly – Midnight Shift
96. Sam Cooke – A Change Is Gonna Come
95. Rufus Wainwright – Release the Stars
94. Nina Simone - Stars
93. The Fairfield Four - Dig a Little Deeper
92. Snoop Dogg & The Dramatics – Ballin’
91. The Four Aces – Love Is a Many-Splendored Thing

90. Danny Bryant – Just As I Am
89. Ben E. King – Don’t Play That Song (You Lied)
88. Perry Como – Magic Moments
87. My Baby – it’s a setup
86. Chloe X Halle – ROYL
85. Mac Curtis – If I Had Me a Woman
84. Glen Campbell – Gentle on My Mind
83. Rory Gallagher - Easy Come, Easy Go
82. Susan Tedeschi – It Hurts So Bad
81. Pat Boone – I Almost Lost My Mind

80. Janis Joplin – Ball & Chain
79. Neil Sedaka – Standing on the Inside
78. Deep Purple – Lazy
77. Jim Croce - Time in a Bottle
76. Aretha Franklin – I Never Loved a Man (The Way I Love You)
75. Duke Robillard – Stomp the Blues Tonight
74. The Beatles – I Want You (She's So Heavy)
73. Vic Damone – You Must Have Been a Beautiful Baby
72. Rick Moranis & Ellen Greene – Suddenly Seymour
71. Robert Charlebois – Ordinaire

70. Andy Williams – Where Do I Begin
69. Bee Gees - To Love Somebody
68. Montrose – I Got the Fire
67. Jerry Lee Lewis – You Can Have Her
66. Kat Riggins – Hear Me
65. The Reverend Horton Heat – Rockin’ Dog
64. Little Milton – That’s What Love Will Make You Do
63. Allman Brothers Band – It’s Not My Cross to Bear
62. Therapy? – Diane
61. Tim Hardin - How Can We Hang on to a Dream

60. Robbie Robertson - Somewhere Down the Crazy River
59. Hot Chocolate – Emma
58. Anne Murray - You Needed Me
57. Mink Deville - Demasiado Corazon
56. Elvin Bishop – Fooled Around and Fell in Love
55. Monti Amundsen – Lesson Or Two
54. Jay & The Americans – Cara Mia
53. Matt Bianco – More Than I Can Bear
52. Sidney Bechet - Petite Fleur
51. Talking Heads – Found a Job

50. Lee Rocker – Bulletproof
49. Fleetwood Mac – Need Your Love So Bad
48. Stray Cats – I Won’t Stand in Your Way
47. The Moody Blues – Can’t Nobody Love You
46. Imelda May – Call Me
45. Mel Tormé – Games People Play
44. Go Cat Go – Please Mama Please
43. James Brown – Super Bad
42. Solomon Burke – Cry to Me
41. Radiohead – Creep

40. Thin Lizzy - Still in Love with You
39. Beth Hart & Joe Bonamassa - I'd Rather Go Blind
38. Etta James - At Last
37. Bill Withers – Use Me
36. Spandau Ballet - I’ll Fly for You
35. Bryan Ferry – The Only Face
34. Los Lonely Boys – Oye Mamacita
33. Jessie J – Easy on Me
32. Paul Anka – You Are My Destiny
31. Ricky Van Shelton – He’s Got You

30. Jerry Vale – You Don’t Know Me
29. Buddy Guy – Someone Else Is Steppin’ In
28. Conway Twitty – Hello Darlin’
27. Shakin’ Stevens – Vanessa
26. Janelle Monáe - Make Me Feel
25. Johnny Winter – Rock and Roll Hoochie Koo
24. Ten Years After - I'd Love to Change the World
23. Roxy Music - In Every Dream Home a Heartache
22. Winter Brothers - Tobacco Road
21. Al Martino - A Man Without Love (Quando Minamor)

20. Freddie King – Same Old Blues
19. 10cc - Feel the Benefit
18. Neil Diamond – I Am … I Said
17. Albert King – Blues Power
16. Cliff Richard - Miss You Nights
15. Tab Benoit – Voodoo on the Bayou
14. Raymond van het Groenewoud – Machu Picchu (Bij U wil ik zijn)
13. Ted Nugent - Hey Baby
12. Gary Moore – Parisienne Walkways
11. Prince – Satisfied

10. Roy Orbison – Crying
9. George Thorogood - One Bourbon, One Scotch, One Beer
8. Billie Eilish - When the Party's Over
7. Tom Jones – I’ll Never Fall in Love Again
6. Jackie Wilson - A Woman, a Lover, a Friend
5. Chris Isaak – You Don’t Cry Like I Do
4. Meat Loaf - More Than You Deserve
3. Dean Martin – Little Green Apples
2. Sammy Davis Jr. - What Kind of Fool Am I
1. Elvis Presley – We Can Make the Morning

Ik vind Wooden Heart een leuk nummer

Het was leuk je top 100 mee te lezen!

Ben met vakantie, maar heb me na het avondmaal naar goeie gewoonte (in mij huist toch een beetje een Einzelgänger, iets wat ik ook als klein(er) thema in je top 100 meen te ontwaren) teruggetrokken, om o.a. je top 10 aandachtig te beluisteren.

Wat me ten eerste opvalt: de hoeveelheid magnifieke "stemmen". In je gehele top 100, maar de top 10 in het bijzonder. Erg fijn dat je van zowel Orbison als Jones de live-versie van het gekozen nummer plaatst, die maken kristalhelder duidelijk wat voor geweldenaars beide heren waren. Dat geldt uiteraard ook voor The King, Jackie Wilson en het Rat Pack-duo.

Billie Eilish zorgt voor een frisse injectie van moderne popmuziek, ik herken wel je uitspraak dat zij die oude muziek ademt zonder haar eigenheid te verliezen. Zo ervaar ik het ook, en waar ik haar debuut wat onevenwichtig vind (de song die je gekozen hebt, is wel erg goed), is haar tweede worp al een stuk straffer naar mijn mening. Met Chris Isaak en Meat Loaf heb ik zelf wat minder (prima songs, hoor!), en de song van George Thorogood is uiterst amusant, met een fijn verhaal erachter.

Die verhalen, stukjes, anekdotes... erg verfrissend om te lezen, ging het nou om een verdieping in werk en leven van de artiest in kwestie dan wel een persoonlijke notitie. De rode draad die je meermaals zelf aanhaalt, is duidelijk zichtbaar, maar bovenal springt je ontzettend intense en ontroerende liefde voor muziek in het oog. Grappig ook, tot slot, dat je moeder je toch maar die Backstreet Boys-CD wilde aansmeren i.p.v. die van Elvis, opdat je het makkelijker zou krijgen op school om vriendjes te maken et cetera. Hoe anders was het misschien gelopen, mocht je destijds hebben toegegeven!

Fijn dat je dat niet hebt gedaan, en gewoon jezelf bent. Moedige keuze, en anders hadden we nu deze mooie top 100 met dito begeleidende tekst niet kunnen smaken.

Keep on shakin', Shaky!

Je toelichtingen waren voor mij machtig mooi leesvoer, en ik heb er ook nog het een en ander van opgestoken, Shaky. Verrassend en terecht vond ik je waardering voor Sammy Davis Jnr., die er soms wat bekaaid af komt als het om waardering gaat. Ik vond je verhalen en anecdotes vaak heel persoonlijk, en ook dat raakte mij. Je moet maar durven!

Ik zou me ook dingen gaan afvragen als mijn zoon opeens met Elvis Presley zou komen aanzetten

Zonder dollen, een unieke en fraai beschreven top 100, Shaky!

ohmusica
Warm bad, Shaky's lijst flonkert aan alle kanten, eigenzinnig en staat als een huis, Elvis geest is nooit ver weg… ook in de shuffle is het genieten.

Applaus voor Shaky voor deze mooie trip door zijn muziekland, stiekem heb ik tot het einde gehoopt dat mijn Elvis op 1 zou staan

dix
Mooie lijst Shaky het blijkt maar weer dat er ook via de achteruitkijkspiegel een hoop moois te zien is.

Thanks voor je lijst Shaky! En nee, Presley was geen verassing maar, heel erg leuk !

Hoe zoeken jullie normaal gesproken terug naar de wachtlijst? Gewoon op goed geluk de pagina's doorscrollen? Ik dacht eindelijk door te hebben dat we ''*'' voor elke naam plaatsten zodat de wachtlijst makkelijk in de zoekresultaten terug te vinden was, maar zoekresultaten korter dan 4 tekens levert blijkbaar niks op.

Misschien kunnen we er voortaan boven zetten: De officiële Top 100 wachtlijst
Met 'officiële' en 'wachtlijst' zou het dan makkelijk te vinden moeten zijn. Of iets anders willekeurig specifieks, wat bij iedereen aanslaat. Rode Paprika Wachtrij ofzo.

zaaf
jerome988 schreef:
Hoe zoeken jullie normaal gesproken terug naar de wachtlijst? Gewoon op goed geluk de pagina's doorscrollen? Ik dacht eindelijk door te hebben dat we ''*'' voor elke naam plaatsten zodat de wachtlijst makkelijk in de zoekresultaten terug te vinden was, maar zoekresultaten korter dan 4 tekens levert blijkbaar niks op.

Misschien kunnen we er voortaan boven zetten: De officiële Top 100 wachtlijst
Met 'officiële' en 'wachtlijst' zou het dan makkelijk te vinden moeten zijn. Of iets anders willekeurig specifieks, wat bij iedereen aanslaat. Rode Paprika Wachtrij ofzo.
daar is wel een officiele manier voor: als je zoekt op Gretz en je gaat naar de laatste pagina, dan heb je de meest actuele lijst

Ah natuurlijk, dus eigenlijk gewoon zoeken op 1 van de namen die op de lijst staat. Thanks

Edit:

Even een korte update dan:
* Gretz
* Brainpatient (niet ingelogd sinds juni)
* Shaky (geweest)
* AbleMable (teruggetrokken)
* Ponty Mython (Nog tijd nodig)
* VladTheImpaler (Zou in 1-2 weken kunnen starten, maar iemand anders zou ook eerst mogen)
* catdog
* Mat_
* ranja
* Omsk
* jordidj1
* panjoe
* EttaJamesBrown
* Johan de witt
* niels94

catdog, Mat_, wat zijn jullie vakantieplannen?

Bedankt voor de prachtige top 100, Shaky. Het was een groot genot.

Hmm.. ik kan helaas nog niet starten. Moet de lijst nog samenstellen. Maar ik houd er vanaf nu wel rekening mee dat ik zsm aan de beurt ben. Had ‘m eigenlijk uit het oog verloren.

Wat een mooie afwisselende lijst met leuke goede uitgebreide toelichting Shaky!

Zelf wil ik nog even jouw geweldige nummer 17 eruit lichten:.
Albert King – Blues Power

Volgens mij kwam deze ook voor in de (3×) King blues greatest hits die jij eerder organiseerde?

Jazeker west. Dat bleek voor de meeste deelnemers een onbekende te zijn en enkel jij en ik zette die song in onze top lijst.

Shaky schreef:
Jazeker west. Dat bleek voor de meeste deelnemers een onbekende te zijn en enkel jij en ik zette die song in onze top lijst.

Werkelijk? Uitstekende zet van ons toen!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:21 uur

geplaatst: vandaag om 06:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.