menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1999 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
avatar van pureshores
De gezamenlijke weeklijst

Week 11 1992





Wk 11 Wk 10

01 02 05 Nirvana-Come as you are 1x #1 95 (6)
02 03 05 Ride-Leave them all behind 84 (5)
03 01 08 James-Born of frustration 6x #1 61 (6)
04 04 04 Gavin Friday-I want to live 61 (4)
05 06 03 U2-One 56 (4)
06 13 02 Guns 'N Roses-November rain 53 (4)
07 14 02 The Charlatans-Weirdo 52 (7)
08 11 02 Tears for Fears-Laid so low 50 (5)
09 10 03 The Jesus and Mary Chain-Reverence 49 (6)
10 07 04 Inspiral Carpets-Dragging me down 44 (4)

11 20 03 P.J. Harvey-Sheela-na gig 41 (4)
12 16 02 Black Tambourine-Throw Aggi off the bridge 39 (3)
13 05 07 Red Hot Chili Peppers-Under the bridge 38 (3)
14 18 03 Wet Wet Wet-Goodnight girl 35 (2)
15 08 09 U2-Until the end of the world 1x #1 34 (3)
16 12 03 Yothu Yindi-Treaty 34 (2)
17 17 04 Dire Straits-On every street 34 (2)
18 NE 01 Boo Radley's-Lazy day 32 (4)
19 NE 01 The Verve-All in the mind 31 (3)
20 19 04 Richard Marx-Hazard 30 (2)


Na 6 weken is het dan toch gedaan met de heerschappij van James, het was alleen de vraag door wie ze verstoten zouden worden. Uiteindelijk gaat Nirvana ermee aan de haal, Come as you are had 5 weken nodig om de top te bereiken en volgt het succes van Smells like teen spirit dus mooi op.

De nieuwelingen van vorige week doen het goed, drie daarvan knallen de top 10 in. Ten koste van o.a. U2 en de Red Hot Chili Peppers.

Slechts 2 nieuwe binnenkomers, het erg korte Lazy day van The Boo Radleys en The Verve die hier helemaal los gaan op All in the mind maar nog niet de status hebben van een aantal jaren verder.

Weg:
Lush-For love 6wkn
Shakespear's Sister-Stay 8wkn

avatar van Marzipaintree
vigil schreef:
We zijn het helemaal niet eens. Def Leppard vind ik heerlijk en Annie is toch wel de grootste zeikplaat van de jaren 90 (al heeft ze wel concurrentie van B Adams en C Dion)
Het is een interessant ABC-tje (Annie, Bryan, Celine) van vigil. Met de D van Deff Leppard erbij zouden we al aardig op weg zijn om het "Zeikplatenmakersalfabet" van de jaren 90 te maken maar we kunnen altijd ook nog kiezen voor Double Date of David (Hasselhoff).

Gerenommeerd journalist Robert Vuisje verdedigde zo'n 20 jaar geleden in een artikel van minstens 8 pagina's lang in het weekblad Intermediair de stelling dat Def Leppard de allerbeste band aller tijden is.
Ik kan helaas geen link vinden op internet van dit artikel maar ik zal nog eens zoeken of ik het nog ergens op papier heb want het is toch wel leuk om dat terug te halen.
Ondanks Roberts bevlogenheid wist hij weinig muziekliefhebbers te overtuigen. En hoewel ik Def Leppard voor de dood van Steve Clark (dus tot en met Hysteria) een goede band vind (en op dat punt ben ik het een keer eens met luigifort), vraag ik mij af of Def Leppard in staat zou zijn om mijn persoonlijke top 500 van allerbeste popbands aller tijden te halen.

Why staat in de lijst uit 2016 van muziekjournalist Neil McGormick van the Daily Telegraph op nummer 63 van zijn 100 greatest songs of all time en daar is wel een link van..

Van alle songs van aller tijden nummer 63!
Het zou kunnen dat ik mijn hele leven een boze tiener ben gebleven.
Ik denk dat Annie blij mag zijn als ze in mijn weeklijst nr. 63 haalt.
Als Annie het haalt dan laat ik het weten.

avatar van luigifort
Annie haalt mijn persoonlijke top 500 met gemak denk ik!
Fave track van Hysteria: Women.

avatar van vigil
Twee artikelen van uitersten vrees ik. Er is hier niemand die Def de beste band allertijden vind en ook niemand die in zijn Top 100 allertijden Annie op 63 heeft staan.

Interessante opmerking van luigifort. Met gemak in de Top 500 allertijden maar wel deze week als laagste binnen op 40.

avatar van johan de witt
De hele top 40 in de persoonlijke top 500 dus
Of het is een slow-burner en hij staat over drie maanden vijf weken op 1?
Ik heb het er nooit in gehoord. Zou bij mij de top 500.000 denk ik nog niet halen
Deaf Leppard dan wel nipt de top 100 denk ik, van mijn minst fave bands

avatar van johan de witt
Week 12:

01 01 08 Black Tambourine - Throw Aggi Off the Bridge #3
02 03 08 Ride - Leave Them All Behind
03 04 07 Gavin Friday - I Want To Live
04 05 07 The Boo Radleys - Lazy Day
05 06 06 Ian McCulloch - Lover, Lover, Lover
06 08 06 PJ Harvey - Sheela-Na-Gig
07 09 05 The Charlatans - Weirdo
08 02 08 Magnapop - Merry
09 11 05 Curve - Fait Accompli
10 16 03 10.000 Maniacs - These Are Days

11 14 04 The Jesus & Mary Chain - Far Gone and Out
12 18 03 Lloyd Cole - Butterfly
13 17 04 Lightning Seeds - The Life of Riley
14 15 06 Billy Bragg - Accident Waiting To Happen
15 20 04 Brighter - Killjoy
16 07 07 Nirvana - Come As You Are
17 27 02 The Cure - High
18 21 05 Bill Pritchard - I'm in Love Forever
19 22 05 Buffalo Tom - Taillights Fade
20 28 02 Tori Amos - Winter

21 25 03 The Breeders - Do You Love Me Now? (Safari EP)
22 26 03 East Village - Vibrato
23 23 04 The Wedding Present - Three
24 24 03 Nicky Holland - Lady Killer
25 29 02 The Frank and Walters - Happy Busman
26 30 02 Erasure - Breath of Life
27 ---- 01 My Bloody Valentine - Only Shallow
28 ---- 01 James - Ring the Bells
29 ---- 01 The Heart Throbs - Hooligan
30 ---- 01 Prince and the New Power Generation - Money Don't Matter 2 Night

Verdwenen:
James - Born of Frustration #2 (9 wk)
Teenage Fanclub - What You Do To Me (8 wk)
The Jesus & Mary Chain - Reverence (7 wk)
U2 - One (4 wk)

avatar van luigifort
vigil schreef:
Twee artikelen van uitersten vrees ik. Er is hier niemand die Def de beste band allertijden vind en ook niemand die in zijn Top 100 allertijden Annie op 63 heeft staan.

Interessante opmerking van luigifort. Met gemak in de Top 500 allertijden maar wel deze week als laagste binnen op 40.


Ja de nieuwe releases staan willekeurig onderaan.
En 50 Cure songs in mn top 500 zou ik ook niet doen, dan ga je verder kijken

avatar van Onweerwolf
Why zou in mijn top x aller tijden ergens zo tussen de 500 en 750 zweven vermoed ik. Hetgeen bij mij vertaalt in 'net geen meesterwerk' maar er hard tegenaan schurkend. Into The West staat ergens rond de 300. Samen met Dave haalt ze wellicht net de top 1000 met There Must Be An Angel, geholpen door de nostalgische band met dat nummer die ik heb.

Def Leppard wordt hier eigenlijk alleen gedraaid als een van mijn beste vrienden op bezoek is en invloed op de playlist uitoefent, aangezien hij een ietwat vreemde edoch onschuldige AOR fetisj heeft die zich naast Def Leppard ook toespitst op Aerosmith, Bon Jovi en Michael Bolton.

avatar van luigifort
Kijk Onweerwolf heeft smaak

avatar van Onweerwolf
luigifort schreef:
Kijk Onweerwolf heeft smaak


Je bent de eerste die het zegt.

avatar van luigifort
Laat die lui maar hier
Houden alleen maar van Indie

avatar van Onweerwolf
"Vieze alto's"

Met hun legerjasjes en hun kistjes.

avatar van Onweerwolf
ONWEERWOLF'S KWARTEEUW LIJST

Jaargang 1 - Week 12
zaterdag 21 maart 1992

dw vw aw artiest - titel (aantal x op nummer 1)

01. (----) 01 The KLF - America: What Time Is Love? #1
02. (----) 01 Nirvana - Come As You Are
03. (02) 04 Del Tha Funkeé Homosapien - Mistadobalina
04. (09) 02 Guns N' Roses - November Rain
05. (01) 04 Wet Wet Wet - Goodnight Girl #1
06. (03) 07 Diana Ross - When You Tell Me That You Love Me #2
07. (05) 03 Patrick Bruel - Casser La Voix
08. (04) 03 Curtis Stigers - I Wonder Why
09. (----) 01 Bruce Springsteen - Human Touch
10. (----) 01 Speedy J - Pullover

Verdwenen deze week:

Ce Ce Peniston - Finally (5 weken)
Badesalz - I Still Haven't Found What I'm Looking For (5 weken)
Booming Support - Rode Schoentjes (6 weken) 3x nummer 1
Brian May - Driven By You (2 weken)

Flinke veranderingen deze week. Mijn liefde voor The KLF uit zich in een binnenkomst op #1 voor de nieuwe single. Maar ook #2 is gloedjenieuw. Ongehoord.

Verder aandacht voor het monumentale techno werkstuk van Jochem Paap. In de eerder geposte uitzending valt te horen dat Erik de Zwart er helemaal niets van begreep.

avatar van Marzipaintree
luigifort schreef:
Als (boze) tiener vond ik t ook niks hoor, heeft even geduurd
luigifort schreef:
Annie haalt mijn persoonlijke top 500 met gemak denk ik!
Fave track van Hysteria: Women.
Die nummers van Lennox en Leppard gaan nog wel. Maar er is één nummer wat ik persoonlijk echt niet kan aanhoren:
Onweerwolf schreef:
Samen met Dave haalt ze wellicht net de top 1000 met There Must Be An Angel, geholpen door de nostalgische band met dat nummer die ik heb.
Vorig jaar zomer had ik eigenlijk in het topic van 1985 willen aanhaken totdat ik ontdekte dat het nummer "There must be an angel" het daar goed deed. Dat nummer heeft op mij het effect alsof ik door een zwerm bijen gestoken wordt. De titel van het nummer zit ook niet mee wat dat betreft.

Ik besloot daarop een aantal jaren over te slaan en zo kwam ik in de zomer van 1991 terecht.
Want 1991 heeft natuurlijk veel minder controversiële muziek, daar is iedereen het wel over eens:
Marzipaintree schreef:
Week 31 3-8-1991
18 (---) 01 3rd Bass - Pop Goes The Weasel
40 (---) 01 Marc Cohn - Walking in Memphis
Poeha schreef:
Jammer dat er nog zoveel dissonantie tussen de lijsten bestaat anders hadden deze twee geweldige songs mogelijk wel in onze weeklijst terechtgekomen.
johan de witt schreef:
Nee, Marc Cohn heeft de weeklijst (nog) niet gehaald. Maar hij komt nu in twee lijsten binnen (ook bij Ranboy), dus wie weet redt hij het nu wel.
luigifort schreef:
Laten we hopen van niet
musician schreef:
Memphis komt qua klanken uit de hoek waar Bruce Hornsby een paar jaar eerder ook al in zat (en bleef zitten). Dat is niet mijn favoriete kant van de muziek en gaat het ook niet worden.
Mark verdween al snel uit mijn lijstje.
En Poeha uit dit topic .
Uiteraard heeft bovenstaande controverse geen enkele invloed gehad op deze gebeurtenissen.
Je kunt "even goede vrienden" blijven zonder dat je het met elkaar eens bent.

Onweerwolf schreef:
Def Leppard wordt hier eigenlijk alleen gedraaid als een van mijn beste vrienden op bezoek is en invloed op de playlist uitoefent, aangezien hij een ietwat vreemde edoch onschuldige AOR fetisj heeft die zich naast Def Leppard ook toespitst op Aerosmith, Bon Jovi en Michael Bolton.
Ik heb weer een ietwat vreemde edoch onschuldige muzieklijstjes fetisj die zich nogal toespitst op aller tijden lijstjes. Ik heb er al heel wat verzameld.

vigil schreef:
Twee artikelen van uitersten vrees ik. Er is hier niemand die Def de beste band allertijden vind en ook niemand die in zijn Top 100 allertijden Annie op 63 heeft staan.
De pretentie van een aller tijden lijst is op zich al een uiterste. Dat begon al in de jaren 60 en 70 toen bleek dat de top 100 aller tijden lijstjes plaatjes bevatten van hooguit 15 jaar oud en merendeels 3 jaar.
Aller tijden.
Maar ook de keuzes zijn heel vaak uiterst merkwaardig.

In 2000 publiceerde het Engelse maandblad Mojo een lijst met de "100 best songs of all times".
Samengesteld door medewerkers van het blad en (vooraanstaande) musici en/of songwriters waaronder Paul McCartney, Jerry Leiber, Hal David, Lamont Dozier, Carole King, Brian Wilson, Cynthia Weil, Jimmy Webb en Paul Weller. Jullie kunnen hier de lijst nalezen.

En wat denk je?
Marc Cohn op 72. Aller tijden.
Tja, zo blijf ik aller tijden een boze tiener.

avatar van luigifort
There must be an angel is gewoon hemels

avatar van Marzipaintree
Heaven Must Be Missing an Angel

avatar van luigifort
Marc Cohn? Absoluut niet!

avatar van vigil
There must be is voor mij wel 1 van hun minste singles met dat hoge gejodel .

Cohn, vind ik niet goed en niet slecht. Gewoon een aardig nummer

avatar van johan de witt
Beiden niet in mijn top 500.000

avatar van herman
Dat er zo'n consternatie is over Annie Lennox' Why. Best een mooi nummer dat zeker een kans maakt op mijn top 40. Marc Cohn haalde dat bij lange na niet, maar wellicht had een 63ste plek er wel in gezeten...

avatar van Poeha
Why en die van Cohn smaken beiden prima. Die van Cohn nog beter dan Why, dat wel.

En There Must Be...

Dat nog even gezegd hebbende:-)

avatar van vigil
Week 12

01. (01) James - Born of Frustration #5
02. (02.) Richard Marx - Hazard
03. (05.) Tears for Fears - Laid so Low (Tears Roll Down)
04. (04.) Luka Bloom - I Need love
05. (03.) Carter the Unstoppable Sex Machine - Rubbish
06. (07.) Gavin Friday - I Want To Live
07. (06.) The Jesus & Mary Chain - Reverence
08. (09.) U96 - Das Boot
09. (11.) Buffalo Tom - Taillights Fade
10. (12.) Lightning Seeds - The Life of Riley
11. (15.) Erasure - Breath of Life
12. (08.) Shakespeare Sister - Stay
13. (18.) Def Leppard – Let’s Get Rocked
14. (27.) James – Ring the Bells
15. (10.) Sandra - Don't Be Agressive
16. (13.) U2 - Until the end of the world #3
17. (16.) Catharina Wheel - Balloon
18. (20.) The Charlatans - Weirdo
19. (19.)The Boo Radleys - Lazy Day
20. (24.) The Beautiful South - We Are Each Other
21. (14.) Lush - For Love
22. (35.) Tori Amos - Winter
23. (25.) Crowded House - Weather with you
24. (23.) Ian McCulloch - Lover, Lover, Lover
25. (21.) Nirvana - Come as You Are
26. (28.) Cicero - Love Is Everywhere (Pet Shop Boys single mix)
27. (17.) Mylène Farmer - Je t'aime Mélancolie
28. (29.) The Jesus and the Mary Chain - Far Gone and Out
29. (36.) The Cure - High
30. (31) Patrick Bruel - Casser La Voix (Live)
31. (32.) Concrete Blonde - Ghost of a Texas ladies man
32. (22.) Genesis – I Can’t Dance
33. (30.) Seal - Violet
34. (--) XTC – The Disappointed
35. (33.) Red Hot Chili Peppers - Under the Bridge
36. (26.) Bad English - Time Stood Still
37. (34.) U2 - One
38. (--) Ugly Kid Joe - Everything About You
39. (39.) David Byrne - Girls on my Mind
40. (--) Swing Out Sister - Am I The Same Girl

http://electrobeats.org/mp3/release/1414493/!1.jpg

Verdwenen:
Speedy J - Pullover
Rush – Roll The Bones
Gary Numan - The Skin Game

avatar van pureshores
Zo je bent snel vigil.
Ugly Kid Joe die was ik ook alweer vergeten

avatar van Marzipaintree
johan de witt schreef:
Beiden niet in mijn top 500.000
Wow, Johan, een top 500.000.
Een overdrijving wellicht? In ieder geval vergeleken met een top aller tijden toch een heel lichte overdrijving.

Ik ben eind 1977 ooit begonnen met een persoonlijke top aller tijden. Na bijna 40 jaar zit ik nu op een top 55.310. Dat is elke dag gemiddeld 3,8 liedjes luisteren en beoordelen.
Laten we het een uit de hand gelopen hobby noemen want vaak ben je ook nog behoorlijk bezig met herbeoordelingen.
Why staat bijvoorbeeld vandaag op 18.093, Walking in Memphis op 10.605 en There must be an angel op 54.628.
Let's get rocked staat er nog niet in, die zal ik eerst nog een paar luisterbeurten moeten geven.

Als ik nu een top 500.000 zou willen hebben dan had ik vanaf 1977 meer dan 34 plaatjes per dag moeten beoordelen. Ik had dan zeker sindsdien geen sociaal leven meer gehad.

Als ik met hetzelfde tempo als nu eerder begonnen was dan had ik in 1660 moeten starten. Nog absurder want ik bestond nog honderden jaren niet.
Maar het is wel interessant wie toen in ons land de macht had.

Juist ja, deze vaderlandse grootheid.
En met dat prachtige kapsel past hij weer helemaal bij een Def Leppard concert!
Let's get rocked, Johan

avatar van johan de witt
Marzipaintree schreef:
Wow, Johan, een top 500.000.
Een overdrijving wellicht? In ieder geval vergeleken met een top aller tijden toch een heel lichte overdrijving.

Mooi stukje, KP!
Inderdaad is hier sprake van een lichte overdrijving. Ik heb namelijk geen idee hoeveel songs ik ken. Het zou leuk zijn als er een app/site kwam waar alle songs die je kent wordt bijgehouden, en aan de hand van de rating die je ze geeft er een top 100.000 of zelfs 500.000 uit zou rollen. Ik bewonder je vlijt, maar ik zou niet de moeite kunnen en willen nemen om het zelf bij te gaan houden.
Last.fm houdt wel alles bij wat ik (vrijwillig) luister, dat vind ik ook al leuk, hoewel het verre van compleet is. Volgens die site heb ik de laatste 5 jaar (zo lang zit ik op die site) naar ruim 5000 artiesten geluisterd. Voor de afgelopen 30 jaar zal dat zeker richting de 25.000 gaan. Van sommige artiesten ken ik meer dan 200 songs, van anderen maar eentje, maar stel dat het gemiddeld 20 songs per artiest zijn, kom je toch op die verzonnen 500.000.
Maar dan nog is Why buiten de 500.000 een lichte overdrijving. Het behoort zeker niet tot het slechtste wat ik gehoord heb, maar voor mijn plezier zou ik hem ook niet opzetten.
Ik schat dat-ie rond de 378.000 zou staan

avatar van luigifort
Kijk hij stijgt al...een groeier dus

avatar van johan de witt
Marzipaintree schreef:

Ik ben eind 1977 ooit begonnen met een persoonlijke top aller tijden. Na bijna 40 jaar zit ik nu op een top 55.310. Dat is elke dag gemiddeld 3,8 liedjes luisteren en beoordelen.
Laten we het een uit de hand gelopen hobby noemen want vaak ben je ook nog behoorlijk bezig met herbeoordelingen.
Why staat bijvoorbeeld vandaag op 18.093, Walking in Memphis op 10.605 en There must be an angel op 54.628.
Let's get rocked staat er nog niet in, die zal ik eerst nog een paar luisterbeurten moeten geven.

Ik ben benieuwd naar je bovenste 1000
En hoe vaak komt het nog voor dat songs die je vandaag leert kennen in de top 1000 of hoger komen?

avatar van vigil
25000 artiesten, enig idee hoe veel dat is? Dat kan bijna niet kloppen. De laatste 5 jaar is het ook een stuk makkelijker om eens wat te luisteren van een artiest dat was in de jaren 80, 90 en early zeroes natuurlijk wel anders. Zeker toen je in de 80's nog een (logischerwijs) zeer beperkt beeld had van de muziekwereld. Verder luister je de laatste jaren ook veel losse nummers voor de diverse ladders/spelletjes hier en daar luister je dan 1 nummer van wat je vroeger niet deed wat dus je artiesten beeld van de laatste jaar een boost geeft maar voor het gemiddeld aantal nummers per artiest een enorme verlaging geeft.

Verder heb ik een paar jaar geleden een Top 1010 gemaakt en de laatste jaren jaarlijks een Top 500 (ivm die lijst die opgemaakt en uit gezonden wordt) en daar komen jaarlijks een stuk of 10 nieuwe binnenkomers in die ik dus nog niet kon of herontdekt heb. Laten we zeggen 6 compleet nieuwe tracks welke natuurlijk niet uit 2016 hoefde te komen maar ook van een album uit pakweg 1985 wat ik nog niet kon.

avatar van johan de witt
vigil schreef:
25000 artiesten, enig idee hoe veel dat is? Dat kan bijna niet kloppen. De laatste 5 jaar is het ook een stuk makkelijker om eens wat te luisteren van een artiest dat was in de jaren 80, 90 en early zeroes natuurlijk wel anders. Zeker toen je in de 80's nog een (logischerwijs) zeer beperkt beeld had van de muziekwereld. Verder luister je de laatste jaren ook veel losse nummers voor de diverse ladders/spelletjes hier en daar luister je dan 1 nummer van wat je vroeger niet deed wat dus je artiesten beeld van de laatste jaar een boost geeft maar voor het gemiddeld aantal nummers per artiest een enorme verlaging geeft.

Interessant wel. Het is ook maar een schatting. Het is zeker zo dat de laatste 5 jaar niet maatgevend is, ik heb het dan ook niet keer 6 gedaan voor de laatste 30 jaar. Anderzijds is die 5000 van de laatste 5 jaar alleen van artiesten die ik graag hoor/zelf draai, dus het werkelijke aantal ligt dan nog een stuk hoger. En in de jaren 80 en 90 speelde de radio (of uitgaan) natuurlijk ook nog een grote rol, waardoor je ook veel artiesten leerde kennen, al dan niet gewild, en die zouden dan ook allemaal deel uitmaken van die 25.000. Dan lijkt het me niet zo'n heel gewaagde schatting.
Of je dan ook op 500.000 songs uit zou komen is weer een ander verhaal.

vigil schreef:

Verder heb ik een paar jaar geleden een Top 1010 gemaakt en de laatste jaren jaarlijks een Top 500 (ivm die lijst die opgemaakt en uit gezonden wordt) en daar komen jaarlijks een stuk of 10 nieuwe binnenkomers in die ik dus nog niet kon of herontdekt heb. Laten we zeggen 6 compleet nieuwe tracks welke natuurlijk niet uit 2016 hoefde te komen maar ook van een album uit pakweg 1985 wat ik nog niet kon.

Zes compleet nieuwen per jaar in de top 500 lijkt me al een mooi aantal, geen idee of ik dat zou halen. Zoals gezegd vind ik zo'n top 500 maken al bijna niet te doen, het zou fijn zijn als er een site was die dat 'automatisch' zou kunnen genereren.

avatar van herman
25000 artiesten vind ik niet extreem veel hoor, althans niet voor fanatici als wij
Op Last.FM zit ik aan 14.000 beluisterde artiesten vanaf 2004 en dan scrobble ik nog niet eens alles en heb ik ook wel eens maanden geen internet gehad. Nu luister ik ook wel erg veel muziek. Alleen door dit topic komen er al wel een paar honderd per jaar bij wellicht. Maar dat geldt ook voor Johan natuurlijk.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:12 uur

geplaatst: vandaag om 18:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.