MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
titan schreef:
Die vinden die muziek goed, omdat ze niet beter weten/kennen.
chevy93 schreef:
Daar geloof ik echt helemaal niks van. Maar gezien ik geen feitelijke argumenten heb, zal het dan een wellus/nietus-geval worden en daar heeft niemand wat aan.

Het is wel vaker wetenschappelijk aangetoond dat hoe vaker je iets ziet of hoort, hoe aantrekkelijker het wordt. Of het nu om mensen of muziek gaat. Als alle radiozenders een toegankelijk liedje van Radiohead of Sufjan Stevens regelmatig gaan draaien, gaan mensen dat ook vanzelf mooier vinden.

herman schreef:
(quote)
(quote)

Het is wel vaker wetenschappelijk aangetoond dat hoe vaker je iets ziet of hoort, hoe aantrekkelijker het wordt. Of het nu om mensen of muziek gaat. Als alle radiozenders een toegankelijk liedje van Radiohead of Sufjan Stevens regelmatig gaan draaien, gaan mensen dat ook vanzelf mooier vinden.

Een opmerking die gedeeltelijk hout snijdt: om een nummer uberhaupt mooi te vinden zal het toch hoe dan ook binnen jouw eigen muzikale smaakgebied moeten liggen. Radio 2 kan tig keer Michael Buble draaien, dan nog zal ik het niet mooier gaan vinden. Jouw boodschap is volgens mij: onbekend maakt onbemind. Een (toegankelijk) nummer moet de kans krijgen (door promotie in welke vorm dan ook) om geliefd te worden. En dat ben ik volledig met jou eens.

En een nummer dat doodgedraaid wordt op de radio is na een paar maanden alweer "uit". Kijk maar naar de "Greatest Hits of...". Zeker van de laatste jaren krijg ik een 'oh ja'-gevoel. Nummers die destijds inmens populair waren, maar inmiddels allang weer vergeten zijn.

Hetzelfde zou dan evengoed van de MuMe top 250 gezegd kunnen worden. Albums die hoog staan, vaak bovenaan de lijstjes op musicmeter prijken en de nummers die vaak ver komen in de KO's, worden zo ook beter gevonden. Waarom zou dit dan alleen voor de Top 2000 gelden?

chevy93 schreef:
(quote)
Het is geen kwestie van "ik verzin(?!) een stelling en daar moet jij dan maar de bronnen bij zoeken".

Goed.

Het feit dat Hotel California op 1 staat in de top 2000 en de top van die lijst verder vol staat met Bohemian Rhapsody, Child in Time en Paradise by the Dashboard Light, is te danken aan het gegeven dat wij Nederlandse muziekliefhebbers na veel wikken en wegen tot een doorwrochten keuze zijn gekomen om met algemene consensus tot het oordeel te komen dat dit toch wel echt de beste nummers ooit zijn.

Zo beter?

Lukas schreef:
Zo beter?
The truth will come to you at last

Pfff ... wat een heisa om die top-2000! Er is toch geen wet die je verplicht het eens te zijn met de nr.1 en Hotel California is een prachtig nummer evenals Bohemian Rhapsody, Child in Time en Paradise by the Dashboard Light. Ik hou mij niet meer bezig met die eindejaarslijsten behalve MusicMeter Top 2000 (vertegenwoordigt het beste mijn muzieksmaak).

Wat zou je trouwens zeggen van de MNM top 1000? Lady Gaga staat daar op 1 met Pokerface (wel een guilty pleasure maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat in een toplijst te plaatsen) en verder Milk Inc., Black Eyed Peas, David Guetta, Rihanna, Stromae ... daarmee vergeleken is jullie Radio 2 top-2000 een toonbeeld van goede smaak (al vind ik ook daar niet alles goed).

chevy93 schreef:
En een nummer dat doodgedraaid

Ik heb het over regelmatig draaien en niet over dooddraaien. Ga mijn woorden nou niet verdraaien.

LucM schreef:
Pfff ... wat een heisa om die top-2000! ....
Die hele top 2000 interesseert mij ook niet zo. Ik kijk meer uit naar de Kink 1500 die in dezelfde periode non-stop wordt gedraaid.

titan (crew)
chevy93 schreef:
Het is geen kwestie van "ik verzin(?!) een stelling en daar moet jij dan maar de bronnen bij zoeken". Daarbij zou ik geen flauw idee hebben waar ik op zou moeten zoeken om zoiets te vinden.

Het is niet "verzonnen", ik zeg toch dat ik zelf aan zo'n onderzoek heb meegedaan! Het is trouwens een bekend wetenschappelijk verschijnsel dat je niet alleen bij muziek tegen komt, maar ook bijvoorbeeld bij voorkeuren voor eten. Er zal vast wel een mooie wetenschappelijke term voor bestaan, maar welke dat is weet ik niet.

Als Hotel California van The Eagles te veel gedraaid of doodgedraaid is dan geldt dat ook voor Yellow van Coldplay en voor zoveel andere platen. Ik kan het geen maatstaf noemen voor de kwaliteit van een nummer en ook niet voor het feit of het terecht op nummer 1 staat.

Goh, wereldnieuws zeg, Hotel California op #1!
Wanneer evolueren we nou eens verder dan die 5 ouwe reuzen die door moeten gaan voor mijlpalen?

Dat vind ik vreemd. Heb jij dat dan nooit, dat je iets veel te vaak hebt gehoord? Gezien je top 10 niet met The Eagles, maar ook niet met andere muziek?

(Ik heb het overigens ook niet met The Eagles, want het impliceert dat je een nummer ooit goed vond, maar dat heb ik bij Hotel California nooit gehad.)

TEQUILA SUNRISE schreef:
Eindelijk op 1 !!!

Ik had van jou geen andere reactie verwacht .

Mij intresseert het geen ene klap wie en wat er op 1 staat .

titan schreef:
Het is niet "verzonnen", ik zeg toch dat ik zelf aan zo'n onderzoek heb meegedaan! Het is trouwens een bekend wetenschappelijk verschijnsel dat je niet alleen bij muziek tegen komt, maar ook bijvoorbeeld bij voorkeuren voor eten. Er zal vast wel een mooie wetenschappelijke term voor bestaan, maar welke dat is weet ik niet.

Je vindt dat ook terug bij vakantiegedrag: hoeveel mensen gaan niet jaar in jaar uit naar dezelfde plek op vakantie? Op de laatste dag van de vakantie wordt het appartement al vastgelegd voor de volgende zomervakantie. Het liefste nemen ze nog het pak roodmerk en de zak met aardappels van thuis mee.

Risicomijden - risk avoidance zou je 't kunnen noemen; there's safety in numbers. De meeste mensen willen graag harmonieuze, redelijk voorspelbare muziek. Vanwege de veel synkopé's is jazz ook geen favoriet genre en D&B (van d&B lopen lijnen via bijv. Molvaer naar jazz) evenmin. Moeite doen om muzikale info te decoderen is voor menigeen te veel; sommigen draaien zelfs die hap-slik-wegmuziek als lounge bij de meest intieme menselijke handelingen, het erotisch spel. Nee ik heb mijn hersens niet belast met het aanhoren van de top2000 of het aanschouwend daarvan op de treurbuis. Van Positivo Matthijs en superwaterdrager Leo - fijn zo'n knecht op Plat d'Adet - word ik nl erg moe.

@Herman - Hotel California bevat nl nog een vermeldenswaardige zin: "You can check out any time, but you can never leave" - je kunt de hel niet verlaten - i.e. een verwijzing naar Sartre: "L'enfer sont les autres" of zoals Betty Serveert zingt: "Hell are other people".

Mjuman schreef:
Het liefste nemen ze nog het pak roodmerk en de zak met aardappels van thuis mee.

Mjuman , je vergat de Calve Pindakaas .

titan schreef:
(quote)

Heb jij dat ook dat als je in een supermarkt komt met van plan om 5 artikelen te kopen en met 12 thuis komen.

titan (crew)
rudiger schreef:
Heb jij dat ook dat als je in een supermarkt komt met van plan om 5 artikelen te kopen en met 12 thuis komen.

Nee, ik doe altijd boodschappen met een lijstje

Mjuman schreef:
- i.e. een verwijzing naar Sartre: "L'enfer sont les autres"
Wat overigens wel in een andere context genoemd wordt.

titan schreef:
Het is niet "verzonnen", ik zeg toch dat ik zelf aan zo'n onderzoek heb meegedaan!
En jij vindt het niet raar dat ik sceptisch bent tov dat onderzoek? "Feiten" die je niet hard kunt maken of op z'n minst kunt verantwoorden zijn net zoveel waard als een mening. Daarom mijn vraag aan jou om met een bron te komen. Eentje waar ik zelf ook bij kan. Wat meer informatie over het onderzoek lijkt me ook geen overbodige luxe.

titan schreef:
(quote)

Nee, ik doe altijd boodschappen met een lijstje

En bovenaan dat lijstje staat Hotel California.

Hotel California op 1. Dan heb ik duizend keer liever Bohemian Rhapsody...

Eigenlijk had ik Ramses op 1 verwacht. Ook een gouden regel van de Top 2000-stemmer: de beste artiest is de artiest die net dood is.

Verder hebben de andere "snobs" al wel voldoende uitgelegd hoe dit ultieme plebsfestijn in elkaar zit. En toch blijf ik ieder jaar stemmen, want vijftien leuke plaatjes zitten er altijd wel tussen. En als rechtgeaarde muzieknerd wil je de mensen toch ook een beetje opvoeden. Misschien kunnen we het aanbod voor de komende jaren nog wat oppimpen met goeie vrije keuzes.

yeahyeahyeah schreef:
Eigenlijk had ik Ramses op 1 verwacht. Ook een gouden regel van de Top 2000-stemmer: de beste artiest is de artiest die net dood is.

Dat was vorig jaar het geval, niet nummer 1, maar vorig jaar gingen alle nummers van Ramses omhoog en de top 10 in, want toen was hij net dood. Dit jaar zal dat weer flink zakken.

ClassicRocker
titan schreef:
(quote)

Daar geloof ik niets van. Het overgrote deel van de stemmers op de top 2000 bestaat uit modale muziekliefhebbers die zelden of nooit buiten de geijkte paden treden.

O.m. met Bohemian Rhapsody trad Queen radicaal buiten de geijkte paden. Toch staat het nummer structureel in de top 2 in de top 2000. En zo kan ik nog tientallen voorbeelden opnoemen. Zo'n geijkt pad is de top 2000 dus helemaal niet.

yeahyeahyeah schreef:

Verder hebben de andere "snobs" al wel voldoende uitgelegd hoe dit ultieme plebsfestijn in elkaar zit. En toch blijf ik ieder jaar stemmen, want vijftien leuke plaatjes zitten er altijd wel tussen. En als rechtgeaarde muzieknerd wil je de mensen toch ook een beetje opvoeden. Misschien kunnen we het aanbod voor de komende jaren nog wat oppimpen met goeie vrije keuzes.

Da's een hoop cynisme bij elkaar geveegd!
Het is geen plebsfestijn, maar een interessante opiniepeiling onder het radio-2-publiek over welke muziek ze graag horen. Daarom staan er veel meesterwerkjes niet in en een hoop gladgestreken moofluiterij wel. Ik kan met veel verbijstering luisteren naar de subtop 2000 die de dagen erna wordt uitgezonden.....
Ik was wel een beetje verrast door de verkiezing van die plaat van die Californische groep tot nummer één dit jaar! Maar tegen de tijd dat de top 500 is aangebroken luister ik vooral naar m'n eigen collectie cd's, MP3's en platen! Er is wel genoeg Middle Of The Road in deze wereld!

hmm de top 2000, je moet er maar van houden.

Van 1 kant begrijpelijk dat dezelfde nummers steeds weer boven komen drijven met Hotel California, Bohemian Rhapsody, Child In Time, Stairway To Heaven en Paradise By The Dashbord Light.

Het zou raar en vooral hypocriet zijn als dat ieder jaar weer volstrekt anders zou zijn. De 'beste' nummers van die top 2000 blijven nou eenmaal vaak dezelfde 'beste' nummers door de jaren heen. Of er zou een compleet ander publiek op moeten gaan stemmen, dan zou de uitkomst weleens compleet anders kunnen zijn.

Ik heb persoonlijk niet zoveel op met die top 2000, ik ben meer een muziek album beluisteraar, vooral omdat op de albums vaak de echte pareltjes staan die ze op de radio nooit laten horen.

En chevy93 is gewoon een ongezellige zeurpiet die steeds weer op een welles/nietes spelletje uit is.

Arrie schreef:
Hotel California op 1. Dan heb ik duizend keer liever Bohemian Rhapsody...

Mijn ega noemde de overgang van Bohemian rhapsody naar Hotel California Van de Regen in de Drup (maar die is dan ook aanhanger van nummers die sowieso de eerste 1000 nooit zullen halen) maar ik val Arrie in deze toch wel bij. Ik stem al jaren op Innuendo maar ik geloof niet dat dat ooit nog zoden aan dijk gaat brengen....

titan (crew)
chevy93 schreef:
En jij vindt het niet raar dat ik sceptisch bent tov dat onderzoek? "Feiten" die je niet hard kunt maken of op z'n minst kunt verantwoorden zijn net zoveel waard als een mening.

Dat vind ik wel raar, omdat ik zelf aan zo'n onderzoek heb meegedaan. Daarom heb ik alle reden om dit te roepen. Blijkbaar vertrouw je me niet.

titan (crew)
ClassicRocker schreef:
O.m. met Bohemian Rhapsody trad Queen radicaal buiten de geijkte paden. Toch staat het nummer structureel in de top 2 in de top 2000. En zo kan ik nog tientallen voorbeelden opnoemen. Zo'n geijkt pad is de top 2000 dus helemaal niet.

Kom op zeg, zo radicaal is Bohemian Rapsody niet. Het is drie losse onvolledig uitgewerkte ideetjes die de heren van Queen aan elkaar hebben geplakt.

yeahyeahyeah schreef:
Ik verwacht eerlijk gezegd een vrije val.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:15 uur

geplaatst: vandaag om 12:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.