Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
1
geplaatst: 7 december 2020, 20:00 uur
Opvallend dat de uitslag (tot nummer 2001 aan toe) zo snel na sluiting van de stembussen bekend is. Dit lijkt te betekenen dat vrije keuzes ook geautomatiseerd worden verwerkt, anders zou er veel meer tijd nodig zijn om deze te controleren en dezelfde nummers met verschillende spelling samen te voegen.
Het zou me verbazen als ze iets slims zouden gebruiken om (licht) verschillende schrijfwijzen geautomatiseerd samen te voegen. Kortom: "Rebellion" en "Rebellion (Lies)" zijn in de telling waarschijnlijk twee verschillende nummers. Of weet iemand hier toevallig of/hoe ze dit oplossen?
Het zou me verbazen als ze iets slims zouden gebruiken om (licht) verschillende schrijfwijzen geautomatiseerd samen te voegen. Kortom: "Rebellion" en "Rebellion (Lies)" zijn in de telling waarschijnlijk twee verschillende nummers. Of weet iemand hier toevallig of/hoe ze dit oplossen?
0
geplaatst: 7 december 2020, 20:02 uur
Casartelli schreef:
(quote)
Ik denk niet dat over tien jaar veel mensen zich deze Rollercoaster nog herinneren. Maar naar je uitgestoken tong te oordelen jij zelf ook niet
Oneens, lijkt me toch dat veel mensen het specifieke jaar 2020 nog hun leven lang gaan herinneren. En dan zijn nummers als Roller Coaster, Soldier On en Door de Wind waarschijnlijk belangrijke associaties, die hen op de moeilijke momenten in de coronacrisis troost en steun hebben gebracht.
Ben er vrijwel zeker van dat Roller Coaster over enkele decennia nog steeds een blijver is in de hoge regionen

1
geplaatst: 7 december 2020, 20:03 uur
Zolang Eefje de Visser erin staat vind ik alles best, zal wel ijdele hoop zijn.
0
geplaatst: 7 december 2020, 20:06 uur
Tja. Ik kan niet zeggen dat ik teleurgesteld ben dat Danny Vera nummer 1 is. Het is natuurlijk wel een redelijk nummer, tis weer eens wat anders dan ieder jaar BoRhap en op zich gun ik Danny zijn succes.
Aan de andere kant ben ik ook niet echt blij, maar dat heeft niet zozeer met het nummer zelf te maken, maar meer met dat ik Roller Coaster vorig jaar dag in dag uit op Radio 2 voorbij hoorde komen (Ja, ik luister vrijwel dagelijks naar die zender) en het nummer op een gegeven moment gewoon beu werd, en me dus tegen is gaan staan.
Dus ja, tis een beetje dubbel, met andere woorden. Maar ik zag het wel aankomen na dit kutjaar. De stemmers hebben gesproken, zal ik maar zeggen. En ik kan niet ontkennen dat Danny, los van Roller Coaster, gewoon goede liedjes maakt. The Weight en Oblivious Desire zijn al nummers die me een stuk beter smaken.
Aan de andere kant ben ik ook niet echt blij, maar dat heeft niet zozeer met het nummer zelf te maken, maar meer met dat ik Roller Coaster vorig jaar dag in dag uit op Radio 2 voorbij hoorde komen (Ja, ik luister vrijwel dagelijks naar die zender) en het nummer op een gegeven moment gewoon beu werd, en me dus tegen is gaan staan.
Dus ja, tis een beetje dubbel, met andere woorden. Maar ik zag het wel aankomen na dit kutjaar. De stemmers hebben gesproken, zal ik maar zeggen. En ik kan niet ontkennen dat Danny, los van Roller Coaster, gewoon goede liedjes maakt. The Weight en Oblivious Desire zijn al nummers die me een stuk beter smaken.
0
geplaatst: 7 december 2020, 20:09 uur
Hedser schreef:
(quote)
Ik denk dat je Lucky Fonz nog wel meer mag bedanken, die vorige week het nummer uitgebreid de hemel in prees tijdens de Top 2000 Quiz op NPO 3. harm1985 schreef:
Volgend jaar ruim voordat de Top 2000-quiz aanvangt uitzoeken wie de gasten zijn en dan nog even snel een lobby starten bij de betreffende artiest. Er moet er toch wel eentje groot fan zijn van Eefje lijkt me
Of Don Leo en Matthijs nodigen Eefje gewoon zelf uit, ze zou intussen wel genoeg status moeten hebben met alle prijzen die ze dit jaar heeft gewonnen

1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 7 december 2020, 20:10 uur
Gretz schreef:
Ben er vrijwel zeker van dat Roller Coaster over enkele decennia nog steeds een blijver is in de hoge regionen
Prima, spreek ik je dan weer. Wordt wel op prijs gesteld als je dan kort van tevoren ook even inventariseert hoe vaak je kinderen het afgelopen jaar nog hard gegaan zijn op de BoRhap.Ben er vrijwel zeker van dat Roller Coaster over enkele decennia nog steeds een blijver is in de hoge regionen
1
geplaatst: 7 december 2020, 20:12 uur
Gretz schreef:
Oneens, lijkt me toch dat veel mensen het specifieke jaar 2020 nog hun leven lang gaan herinneren. En dan zijn nummers als Roller Coaster, Soldier On en Door de Wind waarschijnlijk belangrijke associaties, die hen op de moeilijke momenten in de coronacrisis troost en steun hebben gebracht.
(quote)
Ik sluit me bij je aan. Vera staat verder constant in de aandacht overal en nergens (waar hij dan weer quasi nonchalant op reageert dat hij daar ook niks van begrijpt) dus dat zal niet ineens voorbij zijn. Verder heeft hij gewoon een mooie stem en hele mooie gitaren

0
geplaatst: 7 december 2020, 20:17 uur
vigil schreef:
Ik sluit me bij je aan. Vera staat verder constant in de aandacht overal en nergens (waar hij dan weer quasi nonchalant op reageert dat hij daar ook niks van begrijpt) dus dat zal niet ineens voorbij zijn. Verder heeft hij gewoon een mooie stem en hele mooie gitaren
(quote)
En het mooie is waarschijnlijk ook dat het Danny zelf in feite een worst zal wezen hoe hoog ie precies staat in zo'n lijst der lijsten. Dat bleek vorig jaar bij de binnenkomst ook al wel uit zijn recatie.
Hij wil gewoon mooie liedjes schrijven, voor een liefhebbend publiek optreden en mensen raken met zijn muziek. Hij lijkt wars te zijn van sterallures of status en komt enorm sympathiek over, op tv en in interviews

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 7 december 2020, 20:18 uur
vigil schreef:
Vera staat verder constant in de aandacht overal en nergens (waar hij dan weer quasi nonchalant op reageert dat hij daar ook niks van begrijpt) dus dat zal niet ineens voorbij zijn.
Het zal dan wel. Ik heb Rollercoaster vorig jaar kort voor de Top 2000 een keer gehoord (en ja, het is ook best een aardig liedje), ik geloof dat hij dit jaar ook in de MML meedeed, maar de afgelopen tien maanden heb ik eigenlijk geen moment aan Danny Vera gedacht... noch autonoom, noch door enige externe prikkel.Vera staat verder constant in de aandacht overal en nergens (waar hij dan weer quasi nonchalant op reageert dat hij daar ook niks van begrijpt) dus dat zal niet ineens voorbij zijn.
0
geplaatst: 7 december 2020, 20:23 uur
yeahyeahyeah schreef:
Opvallend dat de uitslag (tot nummer 2001 aan toe) zo snel na sluiting van de stembussen bekend is. Dit lijkt te betekenen dat vrije keuzes ook geautomatiseerd worden verwerkt, anders zou er veel meer tijd nodig zijn om deze te controleren en dezelfde nummers met verschillende spelling samen te voegen.
Ik denk niet dat alles geautomatiseerd is. Het lijkt mij dat, als het nodig is, handmatig nog een paar dingen worden gecorrigeerd (met eventueel speurwerk) en dat zal niet heel veel zijn. Of tenminste, dat hoop ik.Opvallend dat de uitslag (tot nummer 2001 aan toe) zo snel na sluiting van de stembussen bekend is. Dit lijkt te betekenen dat vrije keuzes ook geautomatiseerd worden verwerkt, anders zou er veel meer tijd nodig zijn om deze te controleren en dezelfde nummers met verschillende spelling samen te voegen.
0
geplaatst: 7 december 2020, 20:24 uur
Porcupine Head schreef:
Ik denk niet dat alles geautomatiseerd is. Het lijkt mij dat, als het nodig is, handmatig nog een paar dingen worden gecorrigeerd (met eventueel speurwerk) en dat zal niet heel veel zijn. Of tenminste, dat hoop ik.
Dat had ik ook verwacht, maar ik zie in een artikel van 17:53 dat Toploader er net buiten is gevallen op plek 2001. Om dat te kunnen zeggen, moeten ze alle stemmen al binnen een uur na sluiting hebben verwerkt.Ik denk niet dat alles geautomatiseerd is. Het lijkt mij dat, als het nodig is, handmatig nog een paar dingen worden gecorrigeerd (met eventueel speurwerk) en dat zal niet heel veel zijn. Of tenminste, dat hoop ik.
0
geplaatst: 7 december 2020, 20:31 uur
yeahyeahyeah schreef:
Dat klopt ook wel, denk ik. En dat zal met de keuzelijst van doen hebben. De nummers in die keuzelijst zijn, vermoed ik, verantwoordelijk voor minstens 80-85 procent van alle stemmen, grofweg. En die staan al in het systeem, dus dat is zeer makkelijk te registreren en op te tellen. Die vrije keuzes zijn er niet heel veel, dus daar zijn ze ook niet veel tijd aan kwijt.(quote)
Dat had ik ook verwacht, maar ik zie in een artikel van 17:53 dat Toploader er net buiten is gevallen op plek 2001. Om dat te kunnen zeggen, moeten ze alle stemmen al binnen een uur na sluiting hebben verwerkt.
2
geplaatst: 7 december 2020, 20:35 uur
yeahyeahyeah schreef:
(quote)
Dat had ik ook verwacht, maar ik zie in een artikel van 17:53 dat Toploader er net buiten is gevallen op plek 2001. Om dat te kunnen zeggen, moeten ze alle stemmen al binnen een uur na sluiting hebben verwerkt. De uitleg die straks op Radio 2 werd gegeven hieromtrent was de volgende. Ze konden met 1 druk op de knop de Top 2000 bepalen aan de hand van de stemmen uit de voorkeuzelijst. (ik vraag me dan overigens wel af hoe dat dan werkt met liedjes die precies evenveel stemmen krijgen). De nummer #2001 was op dat moment inderdaad Toploader. Echter, de vrije keuzes moesten met de hand worden geteld, aldus Hoofd Stembureau Tom nog wat. Dit heeft natuurlijk te maken met de manieren waarop mensen artiesten en titels (foutief) schrijven. Wanneer Toploader d.m.v. een aantal vrije keuzes toch nog stemmen krijgt, deze wellicht toch nog wat posities inhaalt en zo toch de lijst bereikt.
0
geplaatst: 7 december 2020, 20:35 uur
Vinniee schreef:
Hall & Oates hebben de lijst gehaald (onbekend welk nummer)
Hall & Oates hebben de lijst gehaald (onbekend welk nummer)
Huh, na vijfentwintig jaar zouden ze zich toch Oates & Hall noemen?
0
geplaatst: 7 december 2020, 20:41 uur
Vinniee schreef:
De uitleg die straks op Radio 2 werd gegeven hieromtrent was de volgende. Ze konden met 1 druk op de knop de Top 2000 bepalen aan de hand van de stemmen uit de voorkeuzelijst. (ik vraag me dan overigens wel af hoe dat dan werkt met liedjes die precies evenveel stemmen krijgen). De nummer #2001 was op dat moment inderdaad Toploader. Echter, de vrije keuzes moesten met de hand worden geteld, aldus Hoofd Stembureau Tom nog wat. Dit heeft natuurlijk te maken met de manieren waarop mensen artiesten en titels (foutief) schrijven. Wanneer Toploader d.m.v. een aantal vrije keuzes toch nog stemmen krijgt, deze wellicht toch nog wat posities inhaalt en zo toch de lijst bereikt.
Ah, helder, het leek me al vreemd dat vrije keuzes op een goede manier tellen, zo snel zou kunnen. Dan was het AD-artikel dus gewoon te kort door de bocht De uitleg die straks op Radio 2 werd gegeven hieromtrent was de volgende. Ze konden met 1 druk op de knop de Top 2000 bepalen aan de hand van de stemmen uit de voorkeuzelijst. (ik vraag me dan overigens wel af hoe dat dan werkt met liedjes die precies evenveel stemmen krijgen). De nummer #2001 was op dat moment inderdaad Toploader. Echter, de vrije keuzes moesten met de hand worden geteld, aldus Hoofd Stembureau Tom nog wat. Dit heeft natuurlijk te maken met de manieren waarop mensen artiesten en titels (foutief) schrijven. Wanneer Toploader d.m.v. een aantal vrije keuzes toch nog stemmen krijgt, deze wellicht toch nog wat posities inhaalt en zo toch de lijst bereikt.

0
geplaatst: 7 december 2020, 21:12 uur
Ook interessant: zover ik zie is het de eerste keer dat de Evergreen top 1000 en de Radio 2 top 2000 dezelfde nummer 1 hebben!
En ook leuk voor de platenmaatschappij, Excelsior Recordings.
En ook leuk voor de platenmaatschappij, Excelsior Recordings.
0
geplaatst: 7 december 2020, 21:19 uur
Ik ben wel benieuwd of King Kunta in de lijst staat. Op basis van de stemlijstjes die ik hier voorbij zie komen zou ie met gemak top 10 moeten scoren.
1
Zack
geplaatst: 7 december 2020, 21:30 uur
Nog even over Danny Vera oo 1 : dat is het absolute dieptepunt in een al jaren achteruitlopende kwaliteit van al die lijsten. Het zijn commerciële lijsten geworden en het zijn er zoveel dat ik er verder ook niet mee bezig ben.
Is er best wel goede muziek in 60 jaar popmuziek , maar het grote publiek is vertegenwoordigd en die luisteren vaak verder niet dan hun oren groot zijn
, oppervlakkig dus. Je merkt het ook aan de zeg maar 250 hardcore users die hier op de site met muziek bezig zijn ; dat is absoluut maar een kleine groep in al weet ik hoeveel inzenders van zeker de Top 2000 . Het is ook meer een feestje geworden en dat is verder prima , maar ik neem de lijst verder voor kennisgeving aan ( beter gezegd : ik neem het al jaren niet meer door)
Is er best wel goede muziek in 60 jaar popmuziek , maar het grote publiek is vertegenwoordigd en die luisteren vaak verder niet dan hun oren groot zijn
, oppervlakkig dus. Je merkt het ook aan de zeg maar 250 hardcore users die hier op de site met muziek bezig zijn ; dat is absoluut maar een kleine groep in al weet ik hoeveel inzenders van zeker de Top 2000 . Het is ook meer een feestje geworden en dat is verder prima , maar ik neem de lijst verder voor kennisgeving aan ( beter gezegd : ik neem het al jaren niet meer door)
0
Ponty Mython
geplaatst: 7 december 2020, 21:35 uur
Het is wel duidelijk dat stemmen van luisteraars hier weinig mee van doen hebben. Nummers zoals die van Queen, Eagles en nu ook Danny Vera worden kunstmatig hoog gehouden door een onderonsje tussen Radio 2 en de platenmaatschappijen. Prima nummertje van Vera hoor, maar beter dan Pink Floyd, Deep Purple en David Bowie? I don't think so. De enige reden dat dit nummer - naar alle waarschijnlijkheid - nog jaren in de bovenste regionen van de lijst zal ronddwalen, is vanwege dat net genoemde onderonsje.
4
geplaatst: 7 december 2020, 21:41 uur
Ponty Mython schreef:
Het is wel duidelijk dat stemmen van luisteraars hier weinig mee van doen hebben. Nummers zoals die van Queen, Eagles en nu ook Danny Vera worden kunstmatig hoog gehouden door een onderonsje tussen Radio 2 en de platenmaatschappijen.
Het is wel duidelijk dat stemmen van luisteraars hier weinig mee van doen hebben. Nummers zoals die van Queen, Eagles en nu ook Danny Vera worden kunstmatig hoog gehouden door een onderonsje tussen Radio 2 en de platenmaatschappijen.
Er zijn net zakken vol stemmen uit Friesland gevonden! Allemaal stemmen op Danny Vera! Dit kan niet echt zijn!
1
geplaatst: 7 december 2020, 21:42 uur
Zack schreef:
, oppervlakkig dus.
, oppervlakkig dus. Dit is blijkbaar wat het grote publiek wil, niks mis mee lijkt mij. Je hoeft toch niet te luisteren.
Mijn lijst zou er ook heel anders uitzien, maar er staan best wat leuke nummers in. Ik vind het een leuke manier om met mijn jonge klnderen met muziek bezig te zijn.
0
Ponty Mython
geplaatst: 7 december 2020, 21:43 uur
Slowgaze schreef:
Er zijn net zakken vol stemmen uit Friesland gevonden! Allemaal stemmen op Danny Vera! Dit kan niet echt zijn!
(quote)
Biggest election fraud in the history of top 2000!!!!
9
geplaatst: 7 december 2020, 21:45 uur
Zack schreef:
Nog even over Danny Vera oo 1 : dat is het absolute dieptepunt in een al jaren achteruitlopende kwaliteit van al die lijsten. Het zijn commerciële lijsten geworden en het zijn er zoveel dat ik er verder ook niet mee bezig ben.
Ponty Mython schreef:
Het is wel duidelijk dat stemmen van luisteraars hier weinig mee van doen hebben. Nummers zoals die van Queen, Eagles en nu ook Danny Vera worden kunstmatig hoog gehouden door een onderonsje tussen Radio 2 en de platenmaatschappijen. Prima nummertje van Vera hoor, maar beter dan Pink Floyd, Deep Purple en David Bowie? I don't think so. De enige reden dat dit nummer - naar alle waarschijnlijkheid - nog jaren in de bovenste regionen van de lijst zal ronddwalen, is vanwege dat net genoemde onderonsje.
https://media.tenor.com/images/5a2159db6d9be37df5b731f62ffb473a/tenor.png
8
geplaatst: 7 december 2020, 21:46 uur
Hoe hoog is Hugo de Jonge eigenlijk geëindigd? Ik werd nog bedankt voor mijn stem op hem.
0
Ponty Mython
geplaatst: 7 december 2020, 21:49 uur
Zo werkt het nu eenmaal in de muziekindustrie. Grote maatschappijen bepalen de trends en dat Vera op 1 zou eindigen stond waarschijnlijk al lang vast en heeft niks met stemmen van luisteraars te maken.
0
geplaatst: 7 december 2020, 21:59 uur
Ponty Mython schreef:
Zo werkt het nu eenmaal in de muziekindustrie. Grote maatschappijen bepalen de trends en dat Vera op 1 zou eindigen stond waarschijnlijk al lang vast en heeft niks met stemmen van luisteraars te maken.
(quote)
En alle medewerkers van Radio 2 weten van dit complot en vinden het allemaal maar gewoon prima?
Het is toch niet zo heel moeilijk voor te stellen dat Roller Coaster daadwerkelijk is uitgegroeid tot een evergreen voor heel veel Nederlanders? Waarom zou het dit jaar niet meer luisteraarsstemmen kunnen halen dan Pink Floyd, Deep Purple en David Bowie, namen uit een ver verleden?
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.