MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:

Wij matchen ook al super.
Music you have in common includes Neil Young & Crazy Horse, The Smiths, David Bowie, The Doors and Neil Young.

Momenteel zijn we bij #1848: Oh, Oh Den Haag.
edit: Wel grappig dat ie het heeft over "Nieuw Babylon", inmiddels staat er alweer bijna een nieuwer 'nieuw Babylon'.

Hazel O'Connor klonk net wel goed, kende dat nummer nog niet.

Bij jou staat The Beatles als 3e (met 818x afgespeeld), bij mij als 10e (met 447x afgespeeld). Wat raar dat ze dan The Smiths nemen...

da housefreak schreef:
(quote)

OEPS!!!!!!.......................dat realiseerde ik me ook eventjes te weinig. Dit is ook een lijst gebaseerd op het radio 2 publiek en tja,daar hoor ik nou eenmaal niet toe. Ik zat eventjes teveel in de verwachting dat dit een dwarsdoorsnede was voor iedereen van 10 tot 90 jaar. Mooi niet dus.

Bedankt dat je me hier op wijst! foutje bedankt!

Ik moet wel zeggen dat ik er na het onderzoek van Lukas van overtuigd ben dat er hier en daar gesjoemeld wordt, bepaalde nummers hebben zeker genoeg stemmen gehaald om de top 2000 te halen, maar worden (om welke reden dan ook) niet toegelaten. Maar dat zijn over het algemeen geen house en dance-nummers.

Raar dat je hiervan overtuigd moest worden. Lijkt me toch algemeen bekend. Ik wist echter niet dat het zo grootschalig gebeurde. Het weren van nummers (door bepaalde artiesten/nummers niet in de keuzelijst op te nemen) wist ik wel, maar dat men nummers als Hallelujah van Leonard Cohen zouden weren om vervolgens wel de versie van Lisa op te nemen in de lijst, verrast mij toch behoorlijk. Leonard Cohen is toch radio 2?

ranboy schreef:
En nu draaien ze Hazel O'Connor in de top 2000 met Will You? Ook een van mijn favoriete nummers. Hoe is het mogelijk?

Ooit nog als singletje gekocht, typisch jaren '80 nummer. Leuk om zo'n nummer langs te horen komen.

chevy93 schreef:
Raar dat je hiervan overtuigd moest worden. Lijkt me toch algemeen bekend.

Algemeen bekend? Dat geloof ik niet. Ik wist inderdaad dat ze in de eerste jaren sommige nummers niet toelieten, en in sommige gevallen kon ik me daar best wat bij voorstellen. Maar bij de voorbeelden waar nu sprake van is snap ik er niets van.

Sommige voorbeelden vind ik wel heel erg raar, ja. Echter waren sommige exits/stijgingen/dalingen zo extreem, dat ik er altijd al mijn vraagtekens bij gehad heb.

Aantal plays in mijn last.fm:

[MuMeLadder]
01. The Cure - A Forest (0)
02. Radiohead - Street Spirit (Fade Out) (0)
03. David Bowie - Heroes (0)
04. Joy Division - Love Will Tear Us Apart (2)
05. The Doors - Riders on the Storm (1)
06. Radiohead - Paranoid Android (0)
07. Lou Reed - Perfect Day (4)
08. David Bowie - Space Oddity (0)
09. Arcade Fire - Rebellion (Lies) (13)
10. The Beach Boys - God Only Knows (0)

[Top 2000]
1. The Eagles - Hotel California (0)
2. Queen - Bohemian Rhapsody (0)
3. Boudewijn de Groot - Avond (0)
4. Deep Purple - Child in Time (0)
5. Led Zeppelin - Stairway To Heaven (6)
6. Pink Floyd - Wish You Were Here (0)
7. Coldplay - Viva La Vida (0)
8. Coldplay - Clocks (0)
9. Meat Loaf - Paradise By The Dashboard Light (0)
10. Alan Parsons Project - Old And Wise (0)

Het houdt niet over...

Dat Radiohead zoveel gedraaid wordt, zegt helemaal niks over het aantal mensen dat Radiohead leuk vindt...

Coldplay heeft trouwens bij lange na niet zoveel plays als Radiohead. Scheelt maar 80 miljoen.

Tuurlijk zegt dat wel iets over het aantal mensen dat Radiohead leuk vindt. Wat anders zou dat moeten zeggen dan? Coldplay had ik verkeerd gelezen kennelijk

Helemaal niks? Lijkt me toch wel, want veel mensen draaien het wellicht omdat ze benieuwd zijn naar het o zo populaire Radiohead, maar als die het niks vinden, stoppen die daar snel mee. Die zorgen dus echt niet voor zoveel plays, en dat soort mensen heb je ook (waarschijnlijk wel in iets mindere mate) bij andere populaire artiesten. Dus ik neem aan dat het overgrote deel van de plays wel van mensen komt die het daadwerkelijk leuk vinden. Of luister jij zoveel naar muziek die je niet leuk vindt?

Het Last.FM publiek is nou niet echt een goede afspiegeling van de mensen die lijstjes insturen bij dit soort lijsten. Verhoudingsgewijs veel meer jongeren (internetgeneratie) en actieve muziekliefhebbers. Radioluisteraars vind je daar minder terug.

Van de mensen die hier fanatiek bij Queen en Eagles posten heeft het gros al geen Last.FM-account, laat staan de liefhebbers die zich niet op dit soort sites begeven.

Arrie schreef:
Helemaal niks? Lijkt me toch wel, want veel mensen draaien het wellicht omdat ze benieuwd zijn naar het o zo populaire Radiohead, maar als die het niks vinden, stoppen die daar snel mee. Die zorgen dus echt niet voor zoveel plays, en dat soort mensen heb je ook (waarschijnlijk wel in iets mindere mate) bij andere populaire artiesten. Dus ik neem aan dat het overgrote deel van de plays wel van mensen komt die het daadwerkelijk leuk vinden. Of luister jij zoveel naar muziek die je niet leuk vindt?
Als er één Radiohead-fan 500 keer naar Radiohead luistert, heb je net zoveel plays als 10 mensen die 50x naar een andere artiest luisteren.

Radiohead is by far de meest gewaardeerde artiest van MuMe. Echter zegt dit toch vrij weinig over het aantal mensen dat Radiohead daadwerkelijk leuk vindt.

chevy93 schreef:
(quote)
Als er één Radiohead-fan 500 keer naar Radiohead luistert, heb je net zoveel plays als 10 mensen die 50x naar een andere artiest luisteren.

Dat snap ik, maar dat geldt voor elke artiest op Last.fm, dus kan je alsnog prima vergelijken, en duidt het er in ieder geval op dat er relatief veel mensen naar Radiohead luisteren.

Ik denk dat er heel veel mensen luisteren Radiohead, omdat het zoveel beluisterd wordt. Dit gebeurt bij alle toplijsten (ook op bv. MovieMeter en IMDb). Zet Dire Straits op nummer 1 in de top 250 en kijk over een paar jaar maar. Opeens zal het album het meestbeluisterde album zijn.

En dit getal zegt niks over het aantal mensen dat Radiohead ook echt leuk vindt.

ClassicRocker
herman schreef:
Van de mensen die hier fanatiek bij Queen en Eagles posten heeft het gros al geen Last.FM-account, laat staan de liefhebbers die zich niet op dit soort sites begeven.

Toch is Queen op Last.FM, op The Beatles en Pink Floyd na, qua aantal luisteraars structureel de populairste classic rock band. In de maandcharts op deze site staat Queen, met in haar kielzog bands als The Rolling Stones, Led Zeppelin en U2, meestal in de top-20.

In vergelijking met soortgelijke bands doet Queen het dus helemaal niet slecht op de 'liefhebbers-site' Last.FM. Er zijn dus wel degelijk mensen die én liefhebber, én Queen-fan zijn. Zo staat Queen op deze 'liefhebbers-site' driemaal in de top-250 en zijn er op MuMe tientallen actieve users die én liefhebber, én Queen-fan zijn.

Conclusie: er zijn dus wel degelijk mensen die én liefhebber, én Queen-fan zijn.

titan (crew)
chevy93 schreef:
Ik denk dat er heel veel mensen luisteren Radiohead, omdat het zoveel beluisterd wordt.

Precies diezelfde gedachtegang zit achter het feit dat al die grijsgedraaide rockdinosaurussen zo hoog in de top 200 staan, maar daar wilde je vorige week niet aan.

Lukk0
chevy93 schreef:
Op dit moment is mijne Sultans of Swing met 177 keer.

Echter heb ik, zoals hierboven vermeld, een keer mijn volledige iTunes-bibliotheek vernieuwd (alle afspeelbeurten weg. )

Het meest beluisterde nummer was toen Year of the Cat met bijna 400 afspeelbeurten. Die staat nu op 169, dus...

Edit: Als je ook kijkt naar jouw meest afgespeelde artiesten lijst.
Edit2: Your musical compatibility with Arrie1337 is Super

Zo dan

Zo veel haalt mijn meest beluisterde artiest in Last.fm nog niet eens. Moet ik wel bij zeggen dat ik de cd's die ik luister in het algemeen niet scrobble en dus best iets hoger uit zou kunnen komen, maar bijna 600 keer één nummer luisteren (laat ik die smiley er nog maar eens bij pakken)

Ik heb trouwens geen enkel nummer vaker dan 33 keer geluisterd via Last.fm. Van die beide top 10's heb ik het meest naar A Forest van The Cure geluisterd, dertien keer, maar daarvan is dat een stuk of tien keer samen met de rest van het album.

chevy93 schreef:
Ik denk dat er heel veel mensen luisteren Radiohead, omdat het zoveel beluisterd wordt. Dit gebeurt bij alle toplijsten (ook op bv. MovieMeter en IMDb). Zet Dire Straits op nummer 1 in de top 250 en kijk over een paar jaar maar. Opeens zal het album het meestbeluisterde album zijn.

En dit getal zegt niks over het aantal mensen dat Radiohead ook echt leuk vindt.

Het zegt wel wat over het aantal actieve muziekluisteraars, die toch bovengemiddeld vertegenwoordigd zijn op MuMe en last.fm, dat Radiohead leuk vindt. Onder die groep is Radiohead blijkbaar by far de meest beluisterde en populairste band. Bekijk ook onze eigen top 250 maar, of het aantal stemmen op een site als Rate Your Music.

Misterfool
Volgens mij is het moeilijk een parabel te trekken tussen Last.fm en Radio 2. Als we al een vergelijking willen maken dan moeten we kijken wat in nederland vaak beluisterd wordt. ( http://www.last.fm/music/+geo/netherlands?page=1 ). De drie meest beluisterde artiesten zijn daar de jeugd van tegenwoordig, Anouk en Acda en de Munnik. de laatste twee staan wel in de top 2000, de eerste niet. Aangezien dat een hiphopact is zal radio 2 zich er wel niet aan willen hebben wagen.

Bovendien zegt last.fm maar iets over èèn groep mensen namelijk jongeren die bekend zijn met het internet en de beter geïnformeerde muziekliefhebber//verzamelaar. Radio 2 wordt volgens mij voornamelijk beluisterd door 40+, jongeren leveren volgens mij maar een klein aantal van de stemmen,

orbit schreef:
Als we het toch over last fm hebben:
Led Zeppelin 88,270,715 plays
Deep Purple 25,281,760 plays
Meat Loaf 5,999,020 plays
Eagles 17,002,562 plays
Alan Parsons Project 5,919,199 plays

en dan:

Radiohead 255,944,761 plays!!
Veel meer dus als enkele van deze zgn. zeer relevante acts in de dip2000 samen! Zouden er nummers worden geblokt of bepaalde voorkeur meespelen van de samenstellers? Neuh.. dacht het niet

Als we kijken naar het bericht van orbit, komt hij om twee redenen met verkeerde informatie om zijn hypothese(er wordt met de top 2000 gesjoemeld) te bewijzen. Ten eerste gebruikt hij wat internationaal populair is, terwijl hij moet kijken naar wat in nederland populair is. Ten tweede is het publiek van last.fm zeker niet gelijk aan het publiek van de top 2000.

Overigens geeft hij ook nog eens onvolledige informatie( Last.fm - Listen to internet radio and the largest music catalogue online). radiohead is de op een na meest beluisterde band- achter de beatles-, classicrock bands: led zeppelin en queen horen daar bij de 100 meest beluisterde artiesten en Deep purple bij de 250 meest beluisterde artiesten. Dat wil naar mijn idee zeggen dat deze bands ook internationaal nog door jongeren vaak beluisterd worden. Orbit geeft absolute getallen terwijl hij zou moeten kijken naar relatieve(wat zijn de meest beluisterde artiesten). Overigens geldt hier nog steeds dat de gebruikers van last.fm voornamelijk jongeren zijn. De top 2000 lijst wordt daarentegen door een breder publiek bepaalt.

Zelf ben ik ook van mening dat er met de top 2000 gesjoemeld is en dat radiohead meer nummers in die lijst verdient. Dit bewijs je echter niet met de getallen van last.fm.

Lukk0
Misterfool schreef:
Volgens mij is het moeilijk een parabel te trekken tussen Last.fm en Radio 2. Als we al een vergelijking willen maken dan moeten we kijken wat in nederland vaak beluisterd wordt. ( http://www.last.fm/music/+geo/netherlands?page=1 ). De drie meest beluisterde artiesten zijn daar de jeugd van tegenwoordig, Anouk en Acda en de Munnik. de laatste twee staan wel in de top 2000, de eerste niet. Aangezien dat een hiphopact is zal radio 2 zich er wel niet aan willen hebben wagen.

Dat is volgens mij alleen maar wat hier relatief veel meer dan in de rest van de wereld beluisterd wordt. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat De Jeugd de meest beluisterde artiest in Nederland is.

Misterfool
Meest beluisterde artiest in nederland door het last.fm publiek dan hé. In mijn oude klas waren velen die hielden van smartlapartiesten(andré hazes etc), maar die hadden geen last.fm account volgens mij.

Rick Astley is al geweest (1684), dus wat mij betreft kunnen ze nu stoppen met de top 2000, beter dan dat gaat het toch niet worden.

Zorin
Overal wordt gesjoemeld...

titan schreef:
Precies diezelfde gedachtegang zit achter het feit dat al die grijsgedraaide rockdinosaurussen zo hoog in de top 200 staan, maar daar wilde je vorige week niet aan.
Wat heb ik vorige week gezegd dan?

Misterfool schreef:
jongeren leveren volgens mij maar een klein aantal van de stemmen,
Nee hoor, zo rond de 20% komt van jongeren, jonger dan 23 jaar.
(de precieze getallen staan in een boek die ik hier nu niet paraat heb)

Misterfool
Dus zo rond de 80% is ouder dan 23 jaar. Het is maar hoe je het bekijkt.

chevy93 schreef:
(quote)

Hoe kan je dat nou niet snappen als het in principe precies hetzelfde is als wat jij net zei?

De leeftijdsverdeling van alle stemmers vertoont twee pieken: een bij de 48-jarigen en een bij de 20-jarigen ...

Arrie schreef:
(quote)

Hoe kan je dat nou niet snappen als het in principe precies hetzelfde is als wat jij net zei?
Het gaat om dit stukje maar daar wilde je vorige week niet aan.

Ah oke, dan heb ik niks gezegd. Daar weet ik verder niks van.

Lukk0
Misterfool schreef:
Meest beluisterde artiest in nederland door het last.fm publiek dan hé. In mijn oude klas waren velen die hielden van smartlapartiesten(andré hazes etc), maar die hadden geen last.fm account volgens mij.

Dan nog gaat het volgens mij om de artiesten die hier relatief meer geluisterd worden dan in de rest van de wereld. De Jeugd en Anouk zullen in het buitenland weinig tot niet geluisterd worden en zijn hier dus relatief ongelofelijk populair. Wil nog niet zeggen dat die in absolute aantallen ook meer beluisterd worden.

Misterfool
Ok. daar heb je een goed punt.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:38 uur

geplaatst: vandaag om 14:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.