MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Volgens mij heb ik ooit eens gehoord/gelezen dat om de 3 seconden er ergens op de wereld Radar Love wordt ingestart.

titan (crew)
chevy93 schreef:
Het gaat om dit stukje maar daar wilde je vorige week niet aan.

Het gaat om de discussie van ongeveer een week geleden waarin jij stelde dat nummers als Bohemian Rhapsody hoog staan omdat ze goed zijn, terwijl ik (maar ook enkele anderen) betoogde dat ze (ook) hoog staan omdat ze veel gedraaid worden en/of omdat ze heel bekend zijn.

radio2.be - Tel mee af met de 1000 Klassiekers!

De Belgische lijst staat ook online, de laatste 100 dienen nog in de juiste volgorde geplaatst te worden. Zoek in de top 1000 vooral niet naar Radiohead, Muse of Kraftwerk. De meest 'nieuwe band' die erin staat is Coldplay, één keer, op 813 met Clocks. Wel voldoende noteringen voor K3, Veldhuis & Kemper, Willy Sommers, Luc Steeno of hun Britse tegenhangers.

1 keer The Cure, A Forest op 998 en 1 keer Depeche Mode met Just Can't Get Enough, tevens onderaan de lijst. Hou jullie hart vast jongens, als op een dag de radiosituatie in NL analoog wordt met die in Vl gaan jullie nog heimwee krijgen naar jullie eindejaarslijstjes.

Grappig, die lijst. Die is inderdaad nog een stuk ouderwetser dan de onze. Maar ik weet niet wat het zenderprofiel is van jullie Radio 2? In Nederland is het radiobestel er zo op ingericht dat jongeren naar 3FM (Radio 3) luisteren, op een gegeven moment overstappen naar Radio 2 en als die muziek ze te modern wordt naar Radio 5 (grofweg de zender voor 55+'ers). Radio 1 en 4 vallen buiten dat systeem (die zenden respectievelijk nieuws en klassieke muziek uit).

Artiesten als Adamo en Conny Froboes vind je bij ons terug in de toplijsten van Radio 5. Blijkbaar hebben jullie geen equivalent voor Radio 5 in het publieke bestel?

De Vlaamse Radio 2 profileert zich als gezinsradio en richt zich op een breed publiek en vooral de wat oudere luisteraar. Hun top-1000 is inderdaad nog ouderwetser (meer schlagers en easy listeningpop) al vind ik ook hier de meeste nummers OK.

Mijn nummers hebben het goed gedaan Alleen zijn ze wel bijna allemaal dit jaar gedaald, dus de lijst is nog slechter dan vorig jaar Overigens opvallend hoe hoog de wat serieuzer artiesten (noem het maar MuMe-artiesten) staan, terwijl ze nauwelijks nummers erin hebben staan (vb. The Cure, Radiohead, Joy Division). Als Radio 2 volgend jaar wat meer nummers van dit soort artiesten in de nominatielijst zetten, dan weet ik zeker dat ze er ook (hoog) inkomen. EDIT: of komt dat omdat ze er in principe alleen maar singles in zetten?

Uit de lijst:

15. Pink Floyd - Shine on you crazy diamond (1975)
69. Cure - A forest (1980)
111. Lou Reed - Perfect day (1972)
132. Radiohead - Street spirit (1995)
138. Jimi Hendrix Experience - All along the watchtower (1968)
143. Doors - The end (1967)
155. Otis Redding - The dock of the bay (1968)
174. Bob Dylan - Like a rollin' stone (1965)
394. Joy Division - Love will tear us apart (1980)
532. Massive Attack - Unfinished sympathy (1991)
595. Talking Heads - Psycho killer (1978)
737. Kraftwerk - Autobahn (1975)
781. Clash - London calling (1979)
Elbow - One day like this (2008)
King Crimson - Starless (1974)

Vrije keuzes: Natuurlijk allemaal niet gehaald.

Arcade Fire - Rebellion (Lies)
Jimi Hendrix Experience - Voodoo Child (Slight Return)
Radiohead - Exit Music (For a Film)
Radiohead - Paranoid Android
Sam Cooke - A Change is Gonna Come

ClassicRocker
Vanavond om 19.30 uur de eerste uitzending van Top 2000 a go go.

In deze uitzending houdt 3FM-dj Sander Lantinga in het Top 2000 café een pleidooi om Don McLean's 'American Pie' op de eerste plaats van de Lijst der Lijsten te krijgen. Verder zocht en vond de redactie van Top 2000 a gogo in Parijs de zanger van het jongenskoor Les Poppys. Hun hit 'Non, non, rien n'a changé' blijkt niet zo vrolijk als het klinkt. Een andere muziekreportage gaat over 'Fire' van The Crazy World of Arthur Brown. De man diende als inspirator voor Kiss en Alice Cooper.

Aan de bar van het café spelen turnkampioen Epke Zonderland en societyjournaliste en modeontwerpster Judith Osborn de onvolprezen muziekquiz met als hoofdprijs een hand van de presentator. En tot slot onthult Leo Blokhuis de herkomst van de kersthit van David Bowie en Bing Crosby 'Little Drummer Boy'.

@ herman : Ik denk dat de verschillen hun oorsprong vinden in het feit dat op Nederlandse radio veel meer kan, terwijl bij ons enkel Stubru wat breder gaat.
Ik schrik vooral als ik zie wat op jullie commercieel station Q kan, nummers als Bliss, Somebody Told Me, Mr. Brightside, Take Me Out, No One Knows, Black, Kryptonite, Teardrop; dat is als Vlaming schrikken om dat in een Q-lijst te zien.
Jullie Q lijst is eigenlijk beter dan jullie Radio 2 lijst.

Om wat concreter op jouw vraag te antwoorden :

Radio 1 fungeert ook bij ons als nieuwszender, jullie Radio 4 is onze Klara.
Radio 2 zou in principe hetzelfde doelpubliek moeten hebben als bij jullie, maar als je zegt dat ze daar bij jullie zelfs Sufjan Steven draaien, tsja
Een Q hebben we hier dus ook, maar veel conservatiever, vnl David Guetta, Rihanna, Marco Borsato en dat soort muziek, en Coldplay en Kings Of Leon als dan de 'zgn' betere bands. Ook elke nieuwe single van Bon Jovi en Nickelback wordt er grijs gedraaid.
Voorts ook nog MNM, als tegenhanger van jullie 538 denk ik, ook een pulpstation met dezelfde muziek als Q en tien keer per dag Milk Inc (Regi prsenteert ook op MNM).

MNM is de opvolger van Donna, waar Donna nog ietwat relevant was mikt MNM vooral op (jonge) tieners. Voorts hebben we nog wat kleinere stations, zoals Exqui en Nostalgie, maar ook dat zijn stations met een behoorlijk beperkte playlist.

Misterfool schreef:

Als we kijken naar het bericht van orbit, komt hij om twee redenen met verkeerde informatie om zijn hypothese(er wordt met de top 2000 gesjoemeld) te bewijzen. Ten eerste gebruikt hij wat internationaal populair is, terwijl hij moet kijken naar wat in nederland populair is. Ten tweede is het publiek van last.fm zeker niet gelijk aan het publiek van de top 2000.

Overigens geeft hij ook nog eens onvolledige informatie( Last.fm - Listen to internet radio and the largest music catalogue online). radiohead is de op een na meest beluisterde band- achter de beatles-, classicrock bands: led zeppelin en queen horen daar bij de 100 meest beluisterde artiesten en Deep purple bij de 250 meest beluisterde artiesten. Dat wil naar mijn idee zeggen dat deze bands ook internationaal nog door jongeren vaak beluisterd worden. Orbit geeft absolute getallen terwijl hij zou moeten kijken naar relatieve(wat zijn de meest beluisterde artiesten). Overigens geldt hier nog steeds dat de gebruikers van last.fm voornamelijk jongeren zijn. De top 2000 lijst wordt daarentegen door een breder publiek bepaalt.

Zelf ben ik ook van mening dat er met de top 2000 gesjoemeld is en dat radiohead meer nummers in die lijst verdient. Dit bewijs je echter niet met de getallen van last.fm.

Zed Crappelin heeft nog wel een redelijke score ja, Dip Purple zit daar ongemeen ver achter dat ik me afvraag of er één van die luisteraars ná 1960 is geboren. Kun je in elk geval uit de info van last fm niet goed opmaken verder.
Ik claim ook nergens dat het dé informatie is om te bewijzen dat de dip2000 corrupt is, het is samen met een aantal andere massasites op het gebied van muziek wel degelijk een indicatie van dat er het een en ander beslist stinkt aan die radio2 lijst, dat lijkt me duidelijk! Radiohead of Nirvana zijn namelijk niet een beetje populairder dan die ouwe flutrock uit de 70s.. maar echt vele factoren meer! Maar die boodschap wil klaarblijkelijk niet inzinken

Zit vastgelijmd op de canapé voor de tv; Matthijs-alert is uitgezet. Leo-alert idem; mjulady in staat van alertheid; nummer van Stichting Correlatie bij de hand, net zo:de fles Balvenie staat onder handbereik: we gaan ervoor:

de ultieme sm/tv marteling op muzikaal gebied. Proost

American Pie.
Elk woord van Sander is waar, een onderschat meesterwerk

orbit schreef:
Radiohead of Nirvana zijn namelijk niet een beetje populairder dan die ouwe flutrock uit de 70s.. maar echt vele factoren meer! Maar die boodschap wil klaarblijkelijk niet inzinken
We weten inmiddels wel dat je niet van de muziek uit de top 2000 houdt. Ook waren die woordspelingen de eerste keer al niet grappig. Je gebruikt ze inmiddels zo vaak dat je jezelf alleen maar belachelijk maakt (voor hoever je dat al niet doet met andere uitspraken).

Ik stel dan ook voor dat je wegblijft uit dit topic, want niemand heeft er wat aan als je dit als frustratietopic gebruikt.

orbit schreef:
Deep Purple zit daar ongemeen ver achter dat ik me afvraag of er één van die luisteraars ná 1960 is geboren.
Jongen... als je totaal geen idee hebt waarover je aan het praten bent, zeg dan ook niks...

titan schreef:
(quote)

Het gaat om de discussie van ongeveer een week geleden waarin jij stelde dat nummers als Bohemian Rhapsody hoog staan omdat ze goed zijn, terwijl ik (maar ook enkele anderen) betoogde dat ze (ook) hoog staan omdat ze veel gedraaid worden en/of omdat ze heel bekend zijn.
Heb je een quote voor mij, want ik heb geen flauw idee waar je het over hebt.

chevy93 schreef:
Ook waren die woordspelingen de eerste keer al niet grappig. Je gebruikt ze inmiddels zo vaak dat je jezelf alleen maar belachelijk maakt (voor hoever je dat al niet doet met andere uitspraken).

Ik stel dan ook voor dat je wegblijft uit dit topic, want niemand heeft er wat aan als je dit als frustratietopic gebruikt.

]Jongen... als je totaal geen idee hebt waarover je aan het praten bent, zeg dan ook niks...

De enige die zich nu als een frustraatje eerste klas begint te uiten ben je zelf.. kennelijk iemand die geen tegenspraak is gewend in zijn leven. Neem me niet kwalijk dat ik de bespottelijke scheefgroei in je favoriete lijst allertijden aan de tand voel.

Misterfool
orbit schreef:

dat lijkt me duidelijk! Radiohead of Nirvana zijn namelijk niet een beetje populairder dan die ouwe flutrock uit de 70s.. maar echt vele factoren meer! Maar die boodschap wil klaarblijkelijk niet inzinken

Tsja in het geval van radiohead, die maakt nog steeds albums. Geeft nog steeds flitsende liveshows en heeft op het internet wel zo'n grote aanhang verorverd dat het ook geen wonder is dat radiohead zoveel gedraaid wordt. Led zeppelin heeft daarentegen in 30 jaar geen enkel album uitgebracht en zijn nog steeds redelijk populair. Ik vraag me af hoe populair Radiohead is als ze al een tijd gestopt zijn met het maken van albums. Ook deep purple(laten we eerlijk wezen) heeft de afgelopen 20/30 jaar weinig bijzonders uitgebracht en hoewel ze hun hoogtepunt begin jaren 70 hadden, hebben ze nu nog steeds een redelijke bekendheid bij jongeren.

Ik denk juist dat deze bands bewezen hebben een zekere eeuwigheidswaarde te bezitten. Dit kun je niet leuk vinden, je mag het zelfs belachelijk vinden, maar het botweg ontkennen heeft weinig zin. Veel leeftijsgenoten die ik ken, hebben best wel iets met led zeppelin of deep purple. De bekende hits weleenswaar,maar ik moet ze vaak toch echt nog uitleggen wat the cure, Depeche Mode of Talk Talk is.

En tsja we kennen jouw standpunt, die je overigens met hand en tand verdedigd, over de jaren 70 nou wel.

@orbit; je hebt er gewoon de ballen verstand van. Jij bent 40 jaar, ik 17. En dan denk jij mij te kunnen vertellen wat de jongeren van tegenwoordig luisteren? Hoe vaak heb ik Deep Purple of Led Zeppelin aangeraden als album en (enorm) positieve reacties gekregen? Heel vaak.

Verder slaat het überhaupt nergens op gezien de lof die bands als Led Zeppelin en Deep Purple krijg op nota bene musicmeter.

orbit schreef:
Neem me niet kwalijk dat ik de bespottelijke scheefgroei in je favoriete lijst allertijden aan de tand voel.
Dat is het niet eens.

Edit: Maar het blijft leuk om erover te zeiken natuurlijk. Vandaar...

Je hebt helemaal gelijk, het is gefrustreerd gezeik van Orbit, die de arrogantie heeft te menen dat alleen zijn muzikale smaak er toe doet en dat die van anderen automatisch kut is. Dat ze daardoor vooral ook geen verstand van muziek hebben. Net zo min als de muzikanten die zijn smaak niet bepaald hebben, zoals Led zeppelin en Deep purple.

Je zult maar zo gefrustreerd zijn als Orbit en dat vervolgens ook nog eens constant laten blijken.

Je hóeft er niets aan te vinden, dan kijk (of luister) je toch niet naar de Top 2000. Ik trek mij er ook niets van aan: zojuist nog het Spaanse schaep gekeken. Het heeft zulke tenenkrommende Nederlandse bewerkingen van Engelse/Amerikaanse nummers, dat het weer geweldig wordt om elke week verwachtingsvol voor de buis te zitten. Kan niet wachten op de cd/dvd.

Orbit wil zo graag laten blijken dat hij niet burgerlijk is, in het leven niet en muzikaal al helemaal niet, dat hij elke discussie aangrijpt om dat rond te bazuinen.

Maar het is niet te ontkennen dat de top 2000 jaarlijks een enorm fenomeen is, waar veel mensen aan meedoen en waar ook veel mensen naar luisteren/kijken. Of het nu je smaak is of niet.

Misterfool
Nou op zich kan ik wel lachen om de uitspraken van orbit, je moet je mening maar zo smeuïg durven te verwoorden. Om het nou gelijk als arrogant gezeik te betitelen gaat me te ver, al ben ik het totaal niet met hem eens. Ik vraag me wel af waar nou al die boosheid tegen de jaren 70 vandaan komt. Doe eens gek: draag eens geitenwollensokken(ik weet dat je ze stiekem gewoon op zolder hebt liggen) en slippers, en laat die spijkerjack eens op de kapstok waar hij hoort.

Misterfool schreef:
Nou op zich kan ik wel lachen om de uitspraken van orbit, je moet je mening maar zo smeuïg durven te verwoorden. Om het nou gelijk als arrogant gezeik te betitelen gaat me te ver, al ben ik het totaal niet met hem eens. Ik vraag me wel af waar nou al die boosheid tegen de jaren 70 vandaan komt. Doe eens gek: draag eens geitenwollensokken(ik weet dat je ze stiekem gewoon op zolder hebt liggen) en slippers, en laat die spijkerjack eens op de kapstok waar hij hoort.

Ahem, Zed Leppelin heb ik ook wel gedraaid, in die tijd draaide ik ook wel Neil Young en heel veel platen met een blauw label (Blue Horizon) of oranje (Chess). Sommige muzieksoorten blijven je bij, maar hoe dan ook op een muzikaal menu mogen veel gevarieerde gerechten staan. Soms moet je doen wat artiesten zingen "You Gotta Move", "People Move on" of "Move on Up"en de grenzen van je smaak verleggen.

Zed Leppelin smaakt mij tegenwoordig als een flets broodje Hollandse fabriekskaas en alle hedendaagse aanverwanten van UK, US en Australische afkomst (Wolfmother bijv.) kunnen mij niet bekoren. Rock is sowieso meestal niet aan mijn besteed; ik vind het muziek voor bleekscheterige jochies met spijkerbroeken en ruithemden die zich uit staan te sloven voor een blonde schone in de hoop op succes - terwijl ze eigenlijk wel weten dat die schone het aan gaat leggen met die coffee-guy en Afro-kapsel. Waarom? Nou ja, for once: hij danst beter, ziet er actueler uit, is cool en staat zich niet zo uit te sloven. En de muziek dan? Driemaal raden. Veelal kom je typeringen als MOR, AOR etc alleen tegen - juist ja - bij rock. Veel rock is imo gewoon de 36000ste variant van de carpaccio of de eeuwige bieftstuk met kruidenboter. En ik word daar al lang niet meer blij van.

En Orbit typeren als 'frusti' vind ik getuigen van weinig inizcht, zeker als de "auctor intellectualis" van die kreet net een paar jaar geleden zijn eigen oren heeft ontdekt en eigenlijk nog maar spaarzaam albums aan het kopen is.

Waarom kijk ik dan naar die top2000? Gewoon - self torturing, verificatie en af en toe verbazing. En idd - er zit een knop op de tv (de facto op de afstandsbediening)

Misterfool
Vooroordelen
En ik heb orbit ook geen frustie genoemd. Ten eerste ligt dat veelste dicht bij fristi en dat zou ik geen mens aan willen doen. Ten tweede vind ik dat ook nergens voor nodig.

titan (crew)
chevy93 schreef:
Heb je een quote voor mij, want ik heb geen flauw idee waar je het over hebt.

Nee, je kan zelf ook wel even terugbladeren neem ik aan.

The Kooks, heerlijk Engels undergroundbandje, toch Osbourn .

titan schreef:
Nee, je kan zelf ook wel even terugbladeren neem ik aan.
Zeg dan gewoon niks...
Ik heb nergens een dergelijke uitspraak tegengesproken...

Misterfool schreef:

Ik denk juist dat deze bands bewezen hebben een zekere eeuwigheidswaarde te bezitten. Dit kun je niet leuk vinden, je mag het zelfs belachelijk vinden, maar het botweg ontkennen heeft weinig zin. Veel leeftijsgenoten die ik ken, hebben best wel iets met led zeppelin of deep purple. De bekende hits weleenswaar,maar ik moet ze vaak toch echt nog uitleggen wat the cure, Depeche Mode of Talk Talk is.

En tsja we kennen jouw standpunt, die je overigens met hand en tand verdedigd, over de jaren 70 nou wel.

Je kunt best allerlei jongeren kennen die het leuk vinden hoor.. ik ken er vrij weinig. De eerste 2 bands die je daar opnoemt hebben ieder trouwens bijna net zoveel plays op last fm als jouw geliefde zeppelinnetje. Misschien gaat het eerder over met welk volk je kennelijk omgaat
En de jaren 70 passen natuurlijk het best in zo'n slappe zeurlijst als de 2000..

Misterfool schreef:

Aaarrggh! Zo'n Bennie Jolink, maar dan 30 jaar jonger? En ken jij daar nu ook nog 20-30-jarige voorbeelden van? In Appelscha of Knuddingenveen toch zeker?

http://www.leoblokhuis.nl/result_blog.asp?Id=153

Blokhuis t.o.v. wave. Verrassend, verrassend.

Niet verrassend, maar wel eerlijk. Blokhuis is gewoon een verstokte hippie en geeft hier tussen de regels toe dat hij zich daar ook wel degelijk van bewust is. Dan kun je twee dingen doen, geforceerd gaan lullen over bands en stromingen waar je maar weinig verstand van hebt of je richten op dat wat je kent en ontroert. Dat hij vervolgens als absolute autoriteit op het gebied van de popmuziek van de laatste 50 jaar wordt gepresenteerd door de top2000 mensen zegt meer over het zenderprofiel van radio 2 dan over Blokhuis zelf. De verschillende wavers hier op mume zouden de kans immers ook onmiddellijk grijpen wanneer hun aangeboden werd een muziekprogramma over de popmuziek van de laatste 50 jaar naar eigen smaak in te kleuren. Gezien het profiel van radio 2 is hierin de keuze voor iemand als Blokhuis begrijpelijk. Gezien de zenderprofieloverschrijdende (dikke klapper met scrabble ) populariteit van de lijst is men het bij radio 2 echter nodig gaan vinden om zowel de lijst als de toon van randprogramma's als de "a-gogo" halsstarrig bij het oude te houden.

Een meer belangrijke vraag is: "Waarom is er geen alternatieve lijst die kan concurreren met die van radio 2 qua populariteit". Met name dat laatste zou gezien de inmiddels behoorlijk verschoven muzieksmaak onder jonge mensen geen probleem mogen zijn. (En dan heb ik het niet over de Veronica top 1000. Die doen hetzelfde trucje als radio 2, maar dan 15 jaar later).

Zorin
De meeste mensen houden van de muziek die ze goed vinden en dus boven in de hoogste regionen te vinden zijn van allerlei lijstjes en dat is voor de 'alternatieve' "volwassen" users een hard gelag. De manier waarop erover wat oudere / grotere bands dan hun eigen leeftijd of interesse (van pas 30 jaar geleden of zo ) gesproken wordt , toont degelijk een bepaalde frustratie/hooghartigheid aan, anders zou je dat niet doen (hoe typerend). Het probleem is dat hun éigen muziek door de meesten niet (erg) gewaardeerd wordt (niet /nauwlijks te vinden in allerlei lijsten behalve onderin) en dat wordt getoond als kleine kinderen i.p.v. oude(re), berustende volwassenen... .

ClassicRocker
Geen enkele lijst kan qua populariteit concurreren met de Top-2000. Deze lijst is op een voortreffelijk moment op een voortreffelijke manier in de markt gezet (nostalgie en geborgenheid, zo vlak voor de milleniumwisseling). Alle andere lijsten hebben sindsdien het nakijken.

Dat Radio 2 sporadisch verjongt in haar playlists en ook in de Top-2000 heeft te maken met dat (publieke) muziekradio als medium haar langste tijd heeft gehad, en er in de toekomst geen grote groep jongeren meer de stap naar deze zender zullen maken. Iets waar het (publieke) radiobestel wel op is ingericht. Radio 2 klampt zich dus vast aan haar huidige luisteraars van voornamelijk veertigers en vijftigers, want onder mensen van jongere leeftijd is er nauwelijks nog trouw, radioluisterend publiek. Uit angst om zich van haar trouwe luisteraars te vervreemden kan er maar op vijf vrije keuze nummers gestemd worden en worden bands en nummers die (hoog) in de lijst gestemd worden maar niet in het profiel van Radio 2 passen, naar beneden of uit de lijst gehaald. Weliswaar volksverlakkerij, maar uit lijfsbehoud logisch verklaarbaar.

Verder resten de eerder in dit topic gestelde vragen: Wat is alternatief? En waarom is er geen alternatieve lijst die qua populariteit kan concurreren met de Top-2000?

Alternatief zijn voor mij undergroundbands zonder commerciële ambitie. Bands als bijv. Radiohead en Nirvana hebben die attitude weliswaar (een beetje), maar zijn desondanks zeer populair omdat ze zijn opgepikt door een groot mainstreampubliek. Dit is een gevolg van de toch redelijk toegankelijke muziek die beide bands maken/maakten, maar ook van goede marketing en slim inspelen op trends (onder jongeren) door de toenmalige majorlabels waar beide bands onder contract stonden.

In alternatieve lijsten kom ik daarom vooral dit soort bands of nog toegankelijkere tegen. Zelfs op Kink FM wordt een band als Coldplay dagelijks gedraaid. Om een professionele radiozender commercieel levensvatbaar te maken/houden is het noodzakelijk om een groter publiek te bereiken dan het het kleine clubje alternatieve diehards dat allergisch is voor elke vorm van commercie en populariteit.

Alternatief en populair gaan dus wel samen maar nooit helemaal. Een échte alternatieve lijst die qua populariteit kan concurreren met de Top 2000 zal er nooit komen. Als er überhaupt een lijst komt die dat wel kan, zal er zowel mainstream als toegankelijke alternatieve muziek in staan. Opnieuw zullen alternatievelingen dan in opstand komen, en opnieuw zal deze discussie dan gevoerd worden.

titan (crew)
chevy93 schreef:
Zeg dan gewoon niks...
Ik heb nergens een dergelijke uitspraak tegengesproken...

Jawel. Ik zou het zorgwekkend vinden als ik op zo'n jonge leeftijd al zo'n falend kortetermijngeheugen had.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:49 uur

geplaatst: vandaag om 13:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.