Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 25 november 2011, 23:10 uur
21 van Adele is verreweg het best verkochte album dit jaar en wat mij betreft is ze met kop en schouders de beste hitleverancier van 2011. Niet dat ik haar muziek baanbrekend vind maar in de hitlijsten laat ze de concurrentie ver achter zich (Gotye uitgezonderd). Als er dan toch iets van de huidige hitparade in die top 2000 moet staan, laat het dan Adele zijn.
Overigens verloor Metallica al flink van hun populariteit door de Napster-affaire.
Overigens verloor Metallica al flink van hun populariteit door de Napster-affaire.
0
geplaatst: 25 november 2011, 23:25 uur
Ik mag Adele graag horen maar op no 6 in die lijst hoort ze natuurlijk niet te staan .
Misschien heeft haar hele fanclub gestemd .
Misschien heeft haar hele fanclub gestemd .
0
geplaatst: 25 november 2011, 23:28 uur
LucM schreef:
21 van Adele is verreweg het best verkochte album dit jaar en wat mij betreft is ze met kop en schouders de beste hitleverancier van 2011. Niet dat ik haar muziek baanbrekend vind maar in de hitlijsten laat ze de concurrentie ver achter zich (Gotye uitgezonderd). Als er dan toch iets van de huidige hitparade in die top 2000 moet staan, laat het dan Adele zijn.
Helemaal mee eens, maar we hebben het hier over een binnenkomst op plaats 6. Volgens de radio 2 luisteraars is dit nummer van Adele het op 5 na beste nummer aller tijden(!!!). Dat lijkt me een tikkie overdreven, op zijn zachts gezegd.
0
geplaatst: 25 november 2011, 23:29 uur
Ik denk dat van alle grote artiesten een ganse fanclub voor stemt. De no 6 van Adele is inderdaad wat overdreven maar haar songs lijken wel een lange houdbaarheid te hebben, ik zie haar handhaven in de top 2000.
0
geplaatst: 25 november 2011, 23:41 uur
Snoeperd schreef:
Ik ben trouwens benieuwd of Sam Cooke met Change Is Gonna Come er in gaat komen.
Ik ben trouwens benieuwd of Sam Cooke met Change Is Gonna Come er in gaat komen.
Reken daar maar niet op het nummer stond niet eens in de keuzelijst....... om een vrijekeuze in de lijst te krijgen heeft het nummer erg veel stemmen nodig gaat Sam helaas niet redden vrees ik. Het zelfde geld voor Otis Redding - Try A LIttle Tenderness.
Wat mij betreft de 2 beste Soul nummers en in het geval van A Change Is Gonna Come het beste nummer ooit zelfs.
0
geplaatst: 25 november 2011, 23:54 uur
Wat een fabeltastische top3, wat een rechtvaardigheid - wat een volkomen gerechtvaardigde uitslag. Wat een fijne democratisch gerealiseerde uitslag.
Hilversum II gaat nog jaren mee - hoera, hoera, hoera!
zo goed?
Hilversum II gaat nog jaren mee - hoera, hoera, hoera!
zo goed?
0
geplaatst: 25 november 2011, 23:59 uur
Of dat allemaak eerlijk gaat met die lijst zal niemand achter komen .
Ik heb er vraagtekens bij .
Ik heb er vraagtekens bij .
0
Zephyr
geplaatst: 26 november 2011, 00:01 uur
chevy93 schreef:
Dat eeuwige commentaar op de top 2000 wordt inmiddels nog voorspelbaarder dan de lijst zelf.
Dat eeuwige commentaar op de top 2000 wordt inmiddels nog voorspelbaarder dan de lijst zelf.

The Scientist schreef:
Eindelijk eens iets spannenders dan het standaardlijstje (al kan het uiteraard nog wel beter) en alle ouwe lullen staan zelfs hier al klaar om het af te zeiken.
Eindelijk eens iets spannenders dan het standaardlijstje (al kan het uiteraard nog wel beter) en alle ouwe lullen staan zelfs hier al klaar om het af te zeiken.

0
geplaatst: 26 november 2011, 02:11 uur
niels94 schreef:
Helemaal mee eens, maar we hebben het hier over een binnenkomst op plaats 6. Volgens de radio 2 luisteraars is dit nummer van Adele het op 5 na beste nummer aller tijden(!!!). Dat lijkt me een tikkie overdreven, op zijn zachts gezegd.
Nog overdrevener vind ik Queen 11x op 1, of die zeikplaat van The Eagles altijd in de top 3. Geef mij dan Adele maar. Prima album, dat 21. Ik zet het liever op dan 80% van de top 100 van vorig jaar. (Al vind ik dat ze mooiere nummers heeft dan deze, Set Fire To The Rain en Hometown Glory vooral)
Doordat ze op 6 staat vind ik de lijst nu al leuker als die van vorig jaar eigenlijk. Een beetje actie.
0
geplaatst: 26 november 2011, 09:50 uur
Bohemian Rhapsody en Hotel California zijn natuurlijk onverwoestbare evergreens die van generatie tot generatie overgaan (en door de fans van die bands wordt er massaal op gestemd) maar anderzijds mag er eens iets anders bovenaan komen, ik denk aan bv. Radiohead, R.E.M., The Cure ...
Ik denk dat Someone Like You van Adele volgend jaar terug een aantal plaatsen gaat verliezen maar ik zie haar lange tijd in de top 2000 blijven. Ik vind het wel wat vreemd dat Someone Like You voor Rolling in the Deep (haar grootste hit) is geëindigd.
Ik denk dat Someone Like You van Adele volgend jaar terug een aantal plaatsen gaat verliezen maar ik zie haar lange tijd in de top 2000 blijven. Ik vind het wel wat vreemd dat Someone Like You voor Rolling in the Deep (haar grootste hit) is geëindigd.
0
geplaatst: 26 november 2011, 13:19 uur
Maar waarom die oude rockbands nog wel steeds allemaal. Waarom niet (of nauwelijks) de volgende bands:
The Strokes
Arctic Monkeys
The White Stripes
Vampire Weekend
Franz Ferdinand
Arcade Fire
The Black Keys
Fleet Foxes
Om er maar een paar te noemen he. Dit zijn toch bands die in het pop/rock wereldje redelijk in de schijnwerpers staan? Ze hebben toch zeker hun aandeel gehad het afgelopen decennium in de ontwikkeling van de muziek en het is toch ook niet echt radio onvriendelijke muziek allemaal?
Ik vind het gewoon bull dat er altijd die oude bands weer naar boven komen drijven. Tuurlijk vinden mensen dat nog steeds leuk, maar dat komt ook omdat die luisteraars nooit eens wat nieuws voorgeschoteld krijgen van de radio terwijl ik denk dat er in potentie genoeg publiek voor is (ook voor radio2 publiek).
Maar ik heb wel eens iets gelezen over dat in de goede oude tijd de muzieksterren ook echt de grote sterren waren, zoals David Bowie, Mick Jagger. Dat waren echt de groten der aarde qua sterrenstatus. Tegenwoordig is Christiano Ronaldo, Leonardo DiCaprio of eerder Steve Jobs ook een soort van "rockster". Dus muziek staat tegenwoordig wat dat betreft niet meer op 1. Misschien dat het daar mee te maken heeft. Ik weet het niet...
Misschien ook dat een user die al die decennia heeft meegemaakt er wat wijs over kan zeggen want die hebben het toch allemaal zien veranderen.
The Strokes
Arctic Monkeys
The White Stripes
Vampire Weekend
Franz Ferdinand
Arcade Fire
The Black Keys
Fleet Foxes
Om er maar een paar te noemen he. Dit zijn toch bands die in het pop/rock wereldje redelijk in de schijnwerpers staan? Ze hebben toch zeker hun aandeel gehad het afgelopen decennium in de ontwikkeling van de muziek en het is toch ook niet echt radio onvriendelijke muziek allemaal?
Ik vind het gewoon bull dat er altijd die oude bands weer naar boven komen drijven. Tuurlijk vinden mensen dat nog steeds leuk, maar dat komt ook omdat die luisteraars nooit eens wat nieuws voorgeschoteld krijgen van de radio terwijl ik denk dat er in potentie genoeg publiek voor is (ook voor radio2 publiek).
Maar ik heb wel eens iets gelezen over dat in de goede oude tijd de muzieksterren ook echt de grote sterren waren, zoals David Bowie, Mick Jagger. Dat waren echt de groten der aarde qua sterrenstatus. Tegenwoordig is Christiano Ronaldo, Leonardo DiCaprio of eerder Steve Jobs ook een soort van "rockster". Dus muziek staat tegenwoordig wat dat betreft niet meer op 1. Misschien dat het daar mee te maken heeft. Ik weet het niet...
Misschien ook dat een user die al die decennia heeft meegemaakt er wat wijs over kan zeggen want die hebben het toch allemaal zien veranderen.
0
geplaatst: 26 november 2011, 13:28 uur
Weirdo Wizzy schreef:
Maar waarom die oude rockbands nog wel steeds allemaal. Waarom niet (of nauwelijks) de volgende bands
Maar waarom die oude rockbands nog wel steeds allemaal. Waarom niet (of nauwelijks) de volgende bands
Sterker nog, ze staan er allemaal niet in. En dat lijstje is nog makkelijk aan te vullen met andere bands die in het collectieve geheugen van mijn generatie staan. Maar de lijst wordt voornamelijk bepaald door de oudere generatie.
Maar het zou de redactie sieren als ze eens alle klassiekers uit de jaren '00 in de keuzelijst zetten. Zeker Seven Nation Army hoort absoluut in zo'n lijst. Bekendste gitaarriff sinds Smells Like Teen Spirit. Ook Muse zou er zeker (meer) in horen te staan, ik ken bijna niemand van mijn leeftijd die Muse niet kent of niks vind. Helaas zijn ze niet zo populair bij de bejaarden die de lijst voor het grootste deel bepalen.
0
geplaatst: 26 november 2011, 13:51 uur
Volgens mij kun je naast "bepalen" ook het woord "manipuleren" wel gebruiken.... verder geeft de mening van starbrightboy mijne ook behoorlijk goed weer.
0
geplaatst: 26 november 2011, 14:49 uur
Ik vrees trouwens ook dat Coldplay's Paradise pijnlijk hoog gaat eindigen
Nummers van de laatste vijf jaar uitsluiten gaat me te ver, maar de nummers van de laatste drie maanden uitsluiten zou ik zeer op prijs stellen.
Nummers van de laatste vijf jaar uitsluiten gaat me te ver, maar de nummers van de laatste drie maanden uitsluiten zou ik zeer op prijs stellen.
0
geplaatst: 26 november 2011, 15:19 uur
The Scientist schreef:
Volgens mij kun je naast "bepalen" ook het woord "manipuleren" wel gebruiken.... verder geeft de mening van starbrightboy mijne ook behoorlijk goed weer.
Inderdaad, en iedere keer maar weer met zo'n feestelijke grijns lopen jubelen over de eeuwigheidswaarde van een Shitway to Heaven of een Hotel Borifornia.. een beetje zelfbevlekking en verheerlijking van je eigen jeugd (tieners in de jaren 60/70). Als ze toch manipuleren, waarom zorgt die Leo Blokfluit dan niet dat Radiohead eens op één komt, een band waarvan hij claimt dat het het beste is wat er de laatste 30 jaar is bijgekomen..
0
geplaatst: 26 november 2011, 15:20 uur
3 maanden vind ik dan ook weer zoiets. Doe dan 1 of 2 jaar. Dat zit nog in het collectieve geheugen.
En natuurlijk is het leuk dat er iets anders dan Queen of Eagles in de top 10 komt, maar waarom dan iets van dit jaar? Dat is dan volgend jaar waarschijnlijk al verdwenen... Daarom liever iets wat gestaag richting de top 10 stijgt. (Zooals Coldplay heeft gedaan, maar daar ben ik eigenlijk ook geen fan van)
En natuurlijk is het leuk dat er iets anders dan Queen of Eagles in de top 10 komt, maar waarom dan iets van dit jaar? Dat is dan volgend jaar waarschijnlijk al verdwenen... Daarom liever iets wat gestaag richting de top 10 stijgt. (Zooals Coldplay heeft gedaan, maar daar ben ik eigenlijk ook geen fan van)
0
geplaatst: 26 november 2011, 15:40 uur
Ik zou best een keer Clocks van Coldplay op nr.1 willen zien eigenlijk..
0
geplaatst: 26 november 2011, 17:33 uur
Ik hoop wel dat Viva La vida uit de top 10 vandaan is want die hoort daar echt niet. En over Radiohead alle nummer die in de keuzelijst staan stonden vorig jaar allemaal bij de beste 200 dat zegt ook wel iets, denk dat paranoid android in de top 100 staat die overigens nieuw was in de keuzelijst. Radio 2 doet wel erg weinig aan rock van de laatste 20 jaar 1 nummer van Nirvana bijv. Van mij mogen er meer bands zoals The White Stripes, 3 Doors Down, Muse, Franz ferdinand, wat dacht je van Noel Gallaghers High Flying Birds no-way dat hij erin staat terwijl hij echt een goed album neet zet
0
geplaatst: 26 november 2011, 17:53 uur
Weirdo Wizzy schreef:
In de jaren '80 had je inderdaad muzikanten met een gigantische popsterrenstatus. Daarna heb je nooit meer artiesten gehad die in de buurt van de populariteit van Michael Jackson of Madonna kwamen.
Natuurlijk wel genoeg goede muziek, maar Radio 2 richt zich op de generatie 40+ en die waren begin jaren '90 al min of meer afgehaakt... Daarom dat de lijst daarna zo karig wordt. Erg jammer, want zelfs uit de nummers die wel de top 40 hebben gehaald de afgelopen 15 jaar valt een mooie selectie te halen, al zitten Arcade Fire en Fleet Foxes ed. daar echt niet bij.
0
geplaatst: 26 november 2011, 17:54 uur
jellecomicgek72 schreef:
Dan nog liever Stairway to Heaven of Hotel Calicornia.
0
geplaatst: 26 november 2011, 18:02 uur
herman schreef:
(quote)
Van Hotel California kan je tenminste - met enige hartstrijkerij - beweren dat het een existentialistische laag heeft: Hotel California is nl te zien als een metafoor voor de hel: "You can check out anytime, but you can never leave".
--edit--
L'enfer sont les autres schreef Sarte; overigens zit precies die verwijzing in een song van Betty Serveert: "Hell are other people"
0
geplaatst: 26 november 2011, 18:07 uur
En "some try to remember, some try to forget" is ook wel een mooie zin.
Ik moet trouwens zeggen dat het nummer mij pas een jaar of 5 geleden voor het eerst opviel, daarvoor kende ik het volgens mij niet echt.
Ik moet trouwens zeggen dat het nummer mij pas een jaar of 5 geleden voor het eerst opviel, daarvoor kende ik het volgens mij niet echt.
0
geplaatst: 26 november 2011, 18:15 uur
herman schreef:
Natuurlijk wel genoeg goede muziek, maar Radio 2 richt zich op de generatie 40+ en die waren begin jaren '90 al min of meer afgehaakt... Daarom dat de lijst daarna zo karig wordt
.
Natuurlijk wel genoeg goede muziek, maar Radio 2 richt zich op de generatie 40+ en die waren begin jaren '90 al min of meer afgehaakt... Daarom dat de lijst daarna zo karig wordt
.
Ik denk dat de oudere luisteraar , zeg maar vanaf 40 jaar de tegenwoordige muziek niet meer luistert , ik merk dat heel vaak met gesprekken die over muziek gaan met veel mensen uit mijn leeftijdscategorie .En de meeste zeggen dan ook terecht dat de popmuziek vroeger in de jaren 60 t/m 90 beter was dan de hedendaagse . De jeugd van nu zal misschien over pak weg 30 jaar hetzelfde zeggen .Dan kunnen er verschillende oorzaken zijn waarom steeds dezelfde nummers hoog in die lijst eindigen , er kan met de lijst geknoeid worden zoals tegenwoordig met alles geknoeid wordt en niets meer eerlijk gaat . Of er stemt te weinig jeugd .Met jeugd bedoel ik de doelgroep tussen 10 en 30 jaar .
ook is de doelgroep boven de 40+ natuurlijk groter dan daaronder .
0
geplaatst: 26 november 2011, 18:28 uur
rudiger schreef:
Ik denk dat de oudere luisteraar , zeg maar vanaf 40 jaar de tegenwoordige muziek niet meer luistert , ik merk dat heel vaak met gesprekken die over muziek gaan met veel mensen uit mijn leeftijdscategorie .En de meeste zeggen dan ook terecht dat de popmuziek vroeger in de jaren 60 t/m 90 beter was dan de hedendaagse .
Ik denk dat de oudere luisteraar , zeg maar vanaf 40 jaar de tegenwoordige muziek niet meer luistert , ik merk dat heel vaak met gesprekken die over muziek gaan met veel mensen uit mijn leeftijdscategorie .En de meeste zeggen dan ook terecht dat de popmuziek vroeger in de jaren 60 t/m 90 beter was dan de hedendaagse .
Ahem, meneer de voorzitter, mag ik als oudere jongere hier ernstig bezwaar tegen aantekenen. Zelf ben ik niet echt puur van de OLM (ouwe lullen-muziek, voor 1 keer uitgeschreven). In mijn omgeving (vrienden/kenissen) kom écht niet alleen OLM tegen (ok er zijn er die dwepen met de usual suspects), maar er zijn voldoende die een goed potje electronic of indie muziek niet uit de weg gaan. Het heeft te maken met een mindset en wellicht ook met je geografische verankering - in de Randstad gebeurt nou eenmaal meer. Al heb ik via een ander topic hier begrepen dat de NS ook in Limburg komt (en moet er ook breedband beschikbaar zijn). ;
0
geplaatst: 26 november 2011, 18:34 uur
Wat herman zegt, in de jaren '70 en '80 wemelde het van de megasterren of popdinausaurussen waaronder Queen en Eagles en die hebben nu een legendarische status. Anno nu zijn mega-acts veel minder bezaaid (met Coldplay en Adele heb ik ze al vernoemd) mede doordat de muziekwereld (en ook de smaak van de hedendaagse jeugd) nu veel diverser en versnipperd is.
Dat de meeste ouderen de popmuziek van destijds beter vinden en daarop stemmen is volkomen begrijpelijk als je enkel afgaat op de hitlijsten en de top-2000 is te sterk op de hitlijsten gerelateerd (die steeds meer hun belang verliezen). Interessante hedendaagse muziek is er meer dan genoeg zoals bv. Arcade Fire, Sigur Ros, Fleet Foxes, Elbow, Antony & the Johnsons, The White Stripes, Vampire Weekend ... (dit is maar een kleine greep) en die zijn beslist niet minder toegankelijk dan de jaren '70-nummers die bovenaan staan maar deze bands zijn onvoldoende bekend bij het grote publiek door gebrek aan promotie (ook al omdat hun werk niet door een grote platenmaatschappij uitgebracht wordt).
Dat de meeste ouderen de popmuziek van destijds beter vinden en daarop stemmen is volkomen begrijpelijk als je enkel afgaat op de hitlijsten en de top-2000 is te sterk op de hitlijsten gerelateerd (die steeds meer hun belang verliezen). Interessante hedendaagse muziek is er meer dan genoeg zoals bv. Arcade Fire, Sigur Ros, Fleet Foxes, Elbow, Antony & the Johnsons, The White Stripes, Vampire Weekend ... (dit is maar een kleine greep) en die zijn beslist niet minder toegankelijk dan de jaren '70-nummers die bovenaan staan maar deze bands zijn onvoldoende bekend bij het grote publiek door gebrek aan promotie (ook al omdat hun werk niet door een grote platenmaatschappij uitgebracht wordt).
0
geplaatst: 26 november 2011, 18:37 uur
herman schreef:
(quote)
Er gaat niets boven het semi-autobiografische Bohemian Rhapsody. Verder heeft een ieder zijn persoonlijke favorieten, die daar bovenuit steken. Het zij zo. Mopperen op de keuzelijst kun je blijven doen, maar dat kun je ook op de meeste lijstjes hier op MuMe. En voor iedereen die het niet alternatief genoeg kan zijn, hebben we hier nog een uitlaadklep.
0
geplaatst: 26 november 2011, 18:39 uur
Mjuman schreef:
Ahem, meneer de voorzitter, mag ik als oudere jongere hier ernstig bezwaar tegen aantekenen
;
Ahem, meneer de voorzitter, mag ik als oudere jongere hier ernstig bezwaar tegen aantekenen
;
Natuurlijk mag dat maar ik vertel dit alleen puur uit mijn ervaringen met de 40+ doelgroep .
Er zijn natuurlijk ook mensen die wel naar de hedendaagse muziek luisteren maar het merendeel grijpt toch steeds terug naar de goede oude tijd .
En dat heeft niets met het zuiden te maken hoor , ik kom zelf uit het noorden waar ik geboren ben en daar kom en verblijf ik nog regelmatig en maak daar hetzelfde mee dus wat dat betreft zit er geen verschil tussen noord en zuid zoals jij beweerd .
0
geplaatst: 26 november 2011, 18:40 uur
herman schreef:
Het is some dance to remember, some dance to forget;)
Mooie zin inderdaad. Verder een goed nummer, maar niet bovengemiddeld.
Daarnaast sluit ik me aan bij het feit dat de laatste 20 jaar rock zwaar onvertegenwoordigd is. Ik wilde de lijst gaan invullen, maar stopte na 5 nummers, omdat ze er allemaal niet instaan. Hachelijke zaak!
0
geplaatst: 26 november 2011, 18:41 uur
LucM schreef:
Interessante hedendaagse muziek is er meer dan genoeg zoals bv. Arcade Fire, Sigur Ros, Fleet Foxes, Elbow, Antony & the Johnsons, The White Stripes, Vampire Weekend ... (dit is maar een kleine greep)
En dan noem je ook nog alleen muziek uit genres die radio 2 zouden moeten aanspreken. Buiten die genres is er ook genoeg moois verschenen. Maar dat past dan weer helemaal niet op radio 2.Interessante hedendaagse muziek is er meer dan genoeg zoals bv. Arcade Fire, Sigur Ros, Fleet Foxes, Elbow, Antony & the Johnsons, The White Stripes, Vampire Weekend ... (dit is maar een kleine greep)
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.