Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 26 november 2011, 18:47 uur
herman schreef:
Dan nog liever Stairway to Heaven of Hotel Calicornia.
(quote)
Dan nog liever Stairway to Heaven of Hotel Calicornia.
Stairway to Heaven mag ook van mij wel op 1 maar Hotel California is hier bij mij thuis zo ontzettend doodgedraaid dat ik het niet meer kan aanhoren. (trouwplaat van me ouders dusja...) Clocks vind ik één van de beste nummers van vorig decennium en heeft ook nog nooit op 1 gestaan in die lijst dus waarom niet gewoon die een keer op nr.1?
0
geplaatst: 26 november 2011, 19:12 uur
Spelfoutje. Het moet natuurlijk uitlaatklep zijn, maar even goed zou ik graag van het gezeur af zijn en de zeurders afladen.
0
geplaatst: 26 november 2011, 19:45 uur
Justus18 schreef:
Spelfoutje. Het moet natuurlijk uitlaatklep zijn, maar even goed zou ik graag van het gezeur af zijn en de zeurders afladen.
Maar wel inladen op dat andere topic

0
geplaatst: 26 november 2011, 19:58 uur
och...........waar hebben we het toch in godsnaam over????
Zijn er niet minstens 20 songs te noemen die op de 1e plaats horen????
Welk criteria houden ze aan?, wie heeft er gestemd????
We zijn door de jaren heen verwend met zoveel goede muziek, het is dat wij rechtoplopende apen het zo leuk vinden om lijstjes te maken, geniet tussen de kerst en nieuwjaar maar lekker van de muziek.
Greetzzzz easy
pssss, wat me wel stoort(bloos van schaamte), MUSE is onder vertegenwoordigd
Zijn er niet minstens 20 songs te noemen die op de 1e plaats horen????
Welk criteria houden ze aan?, wie heeft er gestemd????
We zijn door de jaren heen verwend met zoveel goede muziek, het is dat wij rechtoplopende apen het zo leuk vinden om lijstjes te maken, geniet tussen de kerst en nieuwjaar maar lekker van de muziek.
Greetzzzz easy
pssss, wat me wel stoort(bloos van schaamte), MUSE is onder vertegenwoordigd
0
geplaatst: 26 november 2011, 22:28 uur
Ja het gaat er toch niet helemaal in. Kijk het mag dan gemiddeld een wat ouder publiek zijn veie doorgaans naar radio 2 luistert. Maar ja...Adele staat wel op 6 bijvoorbeeld en Coldplay staat ook al wat jaartjes in de top 10 als ik mij niet vergis. En zoals hier eerder vermeld eindigen die paar Radiohead nummers allemaal hoog.
Dus ik denk dat die bands die ik eerder aangaf (voorbeeldjes) prima toegevoegd zouden kunnen worden. En dan maar kijken wat er uit komt. Laat het volk wat meer bepalen zou ik zeggen.
En bovendien dan is het maar 40+ publiek en het is ook niet erg dat er veel uit de oude doos in die top staat, maar ouderen gaan ook wel een beetje met de tijd mee en draaien neit elke dag Smoke On The Water ofzo...
Dus ik denk dat die bands die ik eerder aangaf (voorbeeldjes) prima toegevoegd zouden kunnen worden. En dan maar kijken wat er uit komt. Laat het volk wat meer bepalen zou ik zeggen.
En bovendien dan is het maar 40+ publiek en het is ook niet erg dat er veel uit de oude doos in die top staat, maar ouderen gaan ook wel een beetje met de tijd mee en draaien neit elke dag Smoke On The Water ofzo...
0
geplaatst: 26 november 2011, 23:11 uur
Adele op 6? Ach, de top 10 is toch verreweg het minst interessante deel van de lijst.
0
geplaatst: 27 november 2011, 00:23 uur
Weirdo Wizzy schreef:
Ja het gaat er toch niet helemaal in. Kijk het mag dan gemiddeld een wat ouder publiek zijn veie doorgaans naar radio 2 luistert. Maar ja...Adele staat wel op 6 bijvoorbeeld en Coldplay staat ook al wat jaartjes in de top 10 als ik mij niet vergis. En zoals hier eerder vermeld eindigen die paar Radiohead nummers allemaal hoog.
Het lijkt eerder op een opgelegde farce met een marketing bijbedoeling.. kennelijk draaien ze op radio2 nog net wat andere zaken als Lep Zed en Dep Purpl en dat zijn Adele (WTF?) en Coldplay, dus die moeten dan maar hoog eindigen. Ik kan het ook niet anders verklaren, alle tussenliggende namen zijn niet radiovriendelijk genoeg voor deze bejaardenzender?
0
geplaatst: 27 november 2011, 00:30 uur
Terwijl ik soms op Radio 2 toch echt wel wat leuke dingen hoor, die helemaal niet terug te vinden zijn in de keuzelijst. Neem nou een nummer als Moments in Love van Art of Noise, ik hoorde het laatst op Radio 2 langskomen... maar stond nergens in de keuzelijst. Gotye is zelfs veel gedraaid, maar kon je ook niet op stemmen.
0
geplaatst: 27 november 2011, 00:36 uur
Het zou daarom een keer mooi zijn dat de keuzelijst vervalt en dat men helemaal vrij is om een lijstje van .... titels te maken. Klassieke muziek komt ook niet voor in de lijst, terwijl er best werken zijn die niet vreemd zouden staan in de lijst.
0
geplaatst: 27 november 2011, 00:39 uur
Ik denk dat er minstens zoveel mensen zijn die vinden dat die rare jaren 70 mastodonten niks te zoeken heeft in de top10 dan wel.. maar wanneer je dat met een dirigerende paplepel ingiet gaat het publiek er vanzelf in geloven, we zijn NB 40 jaar verder!! Hele muziekrevoluties hebben zich sindsdien afgespeeld, maar niets daarvan bij de beste 10 kennelijk 

0
geplaatst: 27 november 2011, 00:41 uur
Volgens wikipedia staat er wel degelijk klassiek in: Andre Rieu 

0
geplaatst: 27 november 2011, 01:01 uur
In dat kader bezien, is volgens mij Music van John Miles een heel stuk klassieker. 

0
titan (crew)
geplaatst: 27 november 2011, 12:04 uur
Arrie schreef:
Terwijl ik soms op Radio 2 toch echt wel wat leuke dingen hoor, die helemaal niet terug te vinden zijn in de keuzelijst. Neem nou een nummer als Moments in Love van Art of Noise, ik hoorde het laatst op Radio 2 langskomen... maar stond nergens in de keuzelijst. Gotye is zelfs veel gedraaid, maar kon je ook niet op stemmen.
Dat klopt. Radio 2 is de laatste jaren aan het vernieuwen en verjongen. Programma's en presentatoren die daarbij niet passen worden "verbannen" naar radio 5. Het is raar en inconsequent dat deze beleidslijn helemaal niet wordt toegepast op de top 2000.
0
geplaatst: 27 november 2011, 12:58 uur
Co Jackso schreef:
1 december wordt de lijst bekend gemaakt:
http://www.radio2.nl/
Ik ben vooral benieuwd naar de nieuwe binnenkomers en natuurlijke de hoogste stijgers.
Das vroeg, zeg!1 december wordt de lijst bekend gemaakt:
http://www.radio2.nl/
Ik ben vooral benieuwd naar de nieuwe binnenkomers en natuurlijke de hoogste stijgers.
0
geplaatst: 27 november 2011, 13:00 uur
Inderdaad opvallend vroeg. Ze gunnen zichzelf dus minder tijd om te beslissen welke platen allemaal omlaag moeten worden gekickt 

0
geplaatst: 27 november 2011, 13:09 uur
De rest van de tijd besteden ze aan het controleren van die manipulatieve dynamische wereldkaart. 

orbit schreef:
Ik denk dat er minstens zoveel mensen zijn die vinden dat die rare jaren 70 mastodonten niks te zoeken heeft in de top10 dan wel..
Diezelfde mastodonten vind je hier ook. Uitgebreid met wat rare jaren 80 mastodonten. We leven verdomme 30 jaar later!Ik denk dat er minstens zoveel mensen zijn die vinden dat die rare jaren 70 mastodonten niks te zoeken heeft in de top10 dan wel..
0
geplaatst: 27 november 2011, 13:13 uur
titan schreef:
Het is raar en inconsequent dat deze beleidslijn helemaal niet wordt toegepast op de top 2000.
Het is raar en inconsequent dat deze beleidslijn helemaal niet wordt toegepast op de top 2000.
Waarschijnlijk zijn ze bang de enorme succesformule die de top 2000 is te verpesten. Het is zo'n enorm succes hoe het nu is dat ze dat niet willen veranderen, dat begrijp ik wel. Daarnaast is juist de top 2000 dé lijst van de nostalgie, dat is het hele doel van de lijst: denken aan en praten over vroeger (zie ook de reacties die altijd binnenkomen). Dan snap ik dat ze dit niet gaan verjongen. Ik vind het natuurlijk wel jammer, maar da's een tweede.
0
geplaatst: 27 november 2011, 13:16 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Diezelfde mastodonten vind je hier ook. Uitgebreid met wat rare jaren 80 mastodonten. We leven verdomme 30 jaar later! 
0
geplaatst: 27 november 2011, 13:20 uur
De top 2000 verjongt wel degelijk een klein beetje. Alleen is het bovenin nog haast niet te merken.
Gewoon geduld hebben
. De popmuziek van voor de Beatles, zo'n beetje tot 1965 wordt al bijna niet meer gedraaid op Radio 2 heeft in vergelijking met 1999 ook flink terrein verloren in de Top 2000. De komende jaren gaat het jaren '60 gehalte naar beneden en dan zijn logischerwijs de jaren '70 aan de beurt. Dat gooien ze dan op Radio 5.
Mijn vader luisterde al toen ik klein was naar Radio 2 en toen werd er echt (en dan hebben we het over de jaren '80) heel veel muziek uit de jaren '50 gedraaid op die zender. Als toen de top 2000 al door Radio 2 was samengesteld had hij eruit gezien als Evergreen top 1000 van Radio 5 gemixt met enkele nummers uiit de top 2000 van nu en dan vooral uit de jaren '60. De huidige typische top 2000 platen waren toen het terrein van Radio 3 (top 100 allertijden van Veronica).
Gewoon geduld hebben
. De popmuziek van voor de Beatles, zo'n beetje tot 1965 wordt al bijna niet meer gedraaid op Radio 2 heeft in vergelijking met 1999 ook flink terrein verloren in de Top 2000. De komende jaren gaat het jaren '60 gehalte naar beneden en dan zijn logischerwijs de jaren '70 aan de beurt. Dat gooien ze dan op Radio 5.Mijn vader luisterde al toen ik klein was naar Radio 2 en toen werd er echt (en dan hebben we het over de jaren '80) heel veel muziek uit de jaren '50 gedraaid op die zender. Als toen de top 2000 al door Radio 2 was samengesteld had hij eruit gezien als Evergreen top 1000 van Radio 5 gemixt met enkele nummers uiit de top 2000 van nu en dan vooral uit de jaren '60. De huidige typische top 2000 platen waren toen het terrein van Radio 3 (top 100 allertijden van Veronica).
0
geplaatst: 27 november 2011, 13:27 uur
Bovendien wordt er vooral verjongd met de artiesten die men hier over het algemeen niet moet hebben. Denk aan 3J's, Caro Emerald, Blof, Lady Gaga, Marco Borsato en Bruno Mars.
Ze hebben dit jaar 66 nieuwe keuzes van na 2008 erin gezet. Dit lijkt misschien weinig, maar de startlijst is een kleine 4000 nummers.
66 nummers per 3 jaar?
ca. 4000 nummers van 1960-2007. Dat is 85 nummers per 3 jaar. Dan is het toevoegen van 66 nummers helemaal niet onaardig. Zeker als je je bedenkt dat er nog best wat nummers van voor 1960 instaan.
Ze hebben dit jaar 66 nieuwe keuzes van na 2008 erin gezet. Dit lijkt misschien weinig, maar de startlijst is een kleine 4000 nummers.
66 nummers per 3 jaar?
ca. 4000 nummers van 1960-2007. Dat is 85 nummers per 3 jaar. Dan is het toevoegen van 66 nummers helemaal niet onaardig. Zeker als je je bedenkt dat er nog best wat nummers van voor 1960 instaan.
0
geplaatst: 27 november 2011, 13:33 uur
Waar ze mee vernieuwen is wel opvallend conservatief en heeft een nogal hoog Tros-gehalte, terwijl ze op Radio 2 toch echt een veel breder palet aan hedendaagse muziek draaien. Maar dat is al eerder gezegd.
Dit is trouwens de evergreen top 1000, het broertje van de top 2000 voor mensen die Radio 2 te hip vinden:
http://nostalgia.radio5.nl/nieuws/930/bekijk-en-download-evergreen-top-1000.html
Dit is trouwens de evergreen top 1000, het broertje van de top 2000 voor mensen die Radio 2 te hip vinden:
http://nostalgia.radio5.nl/nieuws/930/bekijk-en-download-evergreen-top-1000.html
0
geplaatst: 27 november 2011, 13:35 uur
Wat kan jullie die kut top 2000 nou schelen , waarom maak je zelf geen persoonlijke top 2000 of een top 1000 en draai je hem lekker tussen kerst en nieuw thuis af met wat kerstkransjes , kerstbrood en wat overgebleven pepernoten van 5 dec .
Kan die kut radio uitblijven en hoor je wat jezelf wilt horen en niemand kan erover zeiken .
Kan die kut radio uitblijven en hoor je wat jezelf wilt horen en niemand kan erover zeiken .
0
geplaatst: 27 november 2011, 13:41 uur
Niets is heerlijker dan lullen over lijstjes. Ik ga daar dus nog even mee door.
0
geplaatst: 27 november 2011, 13:49 uur
starbright boy schreef:
Dat mag en over muziek , auto`s en vrouwen raak je ook nooit uitgepraat .
0
geplaatst: 27 november 2011, 13:54 uur
De volgende "meters" worden "Autometer" en "Vrouwenmeter" dus?... "Speciaalbiermeter" zou van mij ook mogen trouwens.
0
geplaatst: 27 november 2011, 13:56 uur
The Scientist schreef:
De volgende "meters" worden "Autometer" en "Vrouwenmeter" dus?... "Speciaalbiermeter" zou van mij ook mogen trouwens.
Die vrouwenmeter zou wel leuk zijn .

0
geplaatst: 27 november 2011, 13:57 uur
Ik heb een mailtje gestuurd naar Radio 2 (België), waarin ik ook de Nederlandse top 2000 vermeld. Ik weet dat het weinig aarde aan de dijk brengt, maar kon het niet laten deze keer. Reactie verwacht ik niet. 
Geachte,
Binnenkort is het alweer de top 1000, de Belgische tegenhanger van de beruchte Nederlandse Top 2000. Dit jaar stoor ik me (nog meer dan de voorbije jaren) aan de wel erg beperkte keuzelijst.
Dat goede elektronische muziek geen warm hart wordt toegedragen bij Radio 2 was me al langer duidelijk, en ook de licht alternatieve muziek (Arcade Fire, Editors, Elbow, Fleet Foxes) heeft nooit echt een plaats gekregen in jullie aanbod.
Echter, dit jaar maken jullie het wel zeer bont. Bij het invullen van mijn lijstje vond ik heel wat klassiekers niet terug. Geen enkel nummer van Radiohead meer (zelfs geen Creep!) Wat met Hallelujah van Jeff Buckley? Wat met überclassic en best verkochte 12’’ allertijden Blue Monday van New Order? Unfinished Sympathy van Massive Attack? Troy van Sinead O’Connor? Thunderstruck van AC/DC, New Gold Dream van Simple Minds? Het is maar een kleine greep van klassiekers die niet in jullie keuzelijst staan, en waarvan de meesten in alle eindejaarslijstjes opduiken, zelfs bij JOE FM of Nostalgie.
Kijk ik nog wat verder dan is er ook geen spoor van Absynthe Minded, Daan of Ozark Henry? Dit kan toch niet anders dan een grap zijn?
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Radio 2 elk jaar nog een stukje conservatiever wordt. Hoe kan je spreken over 1000 klassiekers als zoveel klassiekers uit de popmuziek worden genegeerd? Is het niet de taak van Radio 2 om de mensen op te vangen die 10/20 jaar geleden naar Donna of Stubru luisterden? Bij de VRT gaapt imo een te groot gat tussen MNM/Stubru enerzijds en Radio 2 anderzijds, en dat is niet de schuld van de eerstgenoemde stations.
Waarom geen voorbeeld nemen aan jullie Nederlandse collega’s? Ook die lijst is me nog te conservatief, maar toch een stuk meer up to date dan jullie lijst. Bij hen, om maar wat te noemen, vier keer Radiohead en vier keer Muse in de keuzelijst. Is het dat Nederlanders progressiever denken? Worden zij geacht een bredere muzieksmaak te hebben? Nochtans is onze muziektraditie een pak rijker.
Misschien dat er toch nog eens naar de keuzelijst kan worden gekeken, opdat de 1000 klassiekers een iets breder publiek kan aanspreken?
Mvg

Geachte,
Binnenkort is het alweer de top 1000, de Belgische tegenhanger van de beruchte Nederlandse Top 2000. Dit jaar stoor ik me (nog meer dan de voorbije jaren) aan de wel erg beperkte keuzelijst.
Dat goede elektronische muziek geen warm hart wordt toegedragen bij Radio 2 was me al langer duidelijk, en ook de licht alternatieve muziek (Arcade Fire, Editors, Elbow, Fleet Foxes) heeft nooit echt een plaats gekregen in jullie aanbod.
Echter, dit jaar maken jullie het wel zeer bont. Bij het invullen van mijn lijstje vond ik heel wat klassiekers niet terug. Geen enkel nummer van Radiohead meer (zelfs geen Creep!) Wat met Hallelujah van Jeff Buckley? Wat met überclassic en best verkochte 12’’ allertijden Blue Monday van New Order? Unfinished Sympathy van Massive Attack? Troy van Sinead O’Connor? Thunderstruck van AC/DC, New Gold Dream van Simple Minds? Het is maar een kleine greep van klassiekers die niet in jullie keuzelijst staan, en waarvan de meesten in alle eindejaarslijstjes opduiken, zelfs bij JOE FM of Nostalgie.
Kijk ik nog wat verder dan is er ook geen spoor van Absynthe Minded, Daan of Ozark Henry? Dit kan toch niet anders dan een grap zijn?
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Radio 2 elk jaar nog een stukje conservatiever wordt. Hoe kan je spreken over 1000 klassiekers als zoveel klassiekers uit de popmuziek worden genegeerd? Is het niet de taak van Radio 2 om de mensen op te vangen die 10/20 jaar geleden naar Donna of Stubru luisterden? Bij de VRT gaapt imo een te groot gat tussen MNM/Stubru enerzijds en Radio 2 anderzijds, en dat is niet de schuld van de eerstgenoemde stations.
Waarom geen voorbeeld nemen aan jullie Nederlandse collega’s? Ook die lijst is me nog te conservatief, maar toch een stuk meer up to date dan jullie lijst. Bij hen, om maar wat te noemen, vier keer Radiohead en vier keer Muse in de keuzelijst. Is het dat Nederlanders progressiever denken? Worden zij geacht een bredere muzieksmaak te hebben? Nochtans is onze muziektraditie een pak rijker.
Misschien dat er toch nog eens naar de keuzelijst kan worden gekeken, opdat de 1000 klassiekers een iets breder publiek kan aanspreken?
Mvg
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.