MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Ik vind Avond eerlijk gezegd beter dan Hotel California . Al mogen ze wat mij betreft beide lager in de lijst.

Timo-otje schreef:
Er is geen optie om ook maar iets te kiezen van The National, Porcupine Tree, Portishead of wie dan ook(...)

Nee dat klopt. We moeten wel rekening blijven houden met het feit dat we hier praten over de Top 2000 van Radio 2 en dus ook de doelgroep die daar bij past.

Radio 5 heeft de Evergreen top zoveel, waarbij zoetgevooisde nummers uit de jaren '50, '60 en een paar uit de jaren '70 voorbij komen maar dat hoort dan ook specifiek thuis bij de doelgroep van Radio 5.

Je moet dus de Top 2000 echt tegen het licht zien van de doelgroep van Radio 2. Die heel groot blijkt te zijn overigens.
Ik weet het niet, maar misschien zou Radio 3 zich eens moeten buigen over een lijst (top 1000?) met Portishead e.a., zeg maar alles wat zich heeft ontwikkeld in de afgelopen 30 jaar.

Dat klopt, maar aan de ene kant. Radio 2 claimt dat het de lijst der lijsten is, maar het wordt zo erg in een bepaalde richting gestuurd dat het een totaal verkeerd beeld vormt. Ze zeggen zelf dat die lijst de beste muziek allertijden zou moeten voorstellen maar op deze manier manipuleer je de boel gewoon en is de lijst compleet verwaarloosbaar wat mij betreft.

Timo-otje schreef:
Ja tuurlijk, ik wil anders zijn dan de massa en dus luister ik naar Porcupine Tree, Arcade Fire, en Sigur Ros. Niet omdat ik het mooi vind en hun nummers wil selecteren voor de top 2000 maar omdat ik anders wil zijn. Van alle albums in mijn top 10 staat er volgens mij geen 1 nummer in de keuzelijst.
Ik weet niet waarom je je aangesproken voelt. Toch wel een kern van waarheid? Hits bashen is soms net een sport hier. Wie de schoen past, trekke hem aan, maar het "te vaak gehoord" komt wat mij betreft veel te vaak langs.

Timo-otje schreef:
En het zijn niet eens obscure artiesten, het zijn gewoon voor mensen die zich ook maar een beetje in muziek verdiepen bekende artiesten.
En daar zit dus de denkfout van 95% hier. Hoeveel mensen die jaarlijks de Top 2000 luisteren weten wie Porcupine Tree is? Hoeveel kunnen een nummer van The National noemen? En hoeveel mensen zitten te wachten op Sigur Rós? De Top 2000 is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een "walk down memory lane" (jaja, subtiel hè ). Artiesten als Porcupine Tree, Arcade Fire en The National passen daar absoluut niet tussen. Ik zou er zeker voor pleiten om het wel te doen, maar kan er ook niet over klagen dat het niet zo is. Als daar opeens tussen al het jaren '60-geweld opeens Anesthetize zou komen, zou dat niet echt logisch zijn.

Timo-otje schreef:
Het zou wat mij betreft ook gewoon eens stuk eerlijker zijn als iedereen gewoon vrij was om enkel vrije keuze op te geven. Ik weet zeker dat de lijst er dan anders uit ziet.
Bij de eerste editie was het zelfs zo dat de keuzelijst maar uit 2000 nummers bestond. Men hoefde alleen nog maar de volgorde te bepalen. Ik denk ook niet dat het mogen invoeren van vrije keuzes een significant verschil zou leveren. Het blijft nog altijd hun lijst (en dat mag soms wel erg letterlijk genomen worden ).

Timo-otje schreef:
Radio 2 claimt dat het de lijst der lijsten is,
En iedere voetbalfan claimt dat zijn club de mooiste van Nederland is. Iedereen bij de talentenshows claimt dat zij het talent van het jaar is.

Timo-otje schreef:
Heb je het tegen moi Titmeister?

Ik weet niet waarom je je aangevallen voelt, ik ondersteun je verhaal juist

Nee, ik voel me niet aangevallen. Ik begreep de zin namelijk niet zo goed en daarom vroeg ik of je het tegen mij had.

Ok dan had je mss een andere smiley moeten gebruiken. Maar ja, ik had het tegen jou, in navolg op je reactie op Chevy...

Schrijf niet verder, ik heb de oplossing.

Een nieuwe radiozender. MumeFM.

Dat idee is reeds gestorven voor de geboorte: Muziek >> Algemeen >> MuMe Radiotopic

De complete lijst is vanaf nu online.

http://top2011.radio2.nl/

Top 10 NIEUWE BINNENKOMERS

6. Adele - Someone Like You
21. Adele - Rolling In The Deep
26. Adele - Set Fire To The Rain
74. Coldplay - Paradise
128. AC/DC - Highway To Hell
166. Radiohead - Paranoid Android
171. Racoon - No Mercy
188. Black Eyed Peas - I Gotta Feeling
190. Coldplay - Yellow

Top 10 NIEUWE BINNENKOMERS - VRIJE KEUZE

424. Gotye - Somebody That I Used To Know
957. Birdy - Skinny Love
1083. Foo Fighters - Everlong
1089. Amy Winehouse - Back To Black
1356. Bob Marley - Three Little Birds
1442. Elbow - Lippy Kids
1454. Rage Against The Machine - Killing In The Name Of
1467. Pink Floyd - Echoes
1498. Foo Fighters - The Pretender

Top 10 HERINTREDERS

(in 2009 wel in de lijst en in 2010 niet)

163. Leonard Cohen - Hallelujah
470. Oasis - Don't Look Back In Anger
526. Cult - She Sells Sanctuary
548. Metallica - Sad But True
609. Michael Jackson - Dirty Diana
761. Queen - Heaven For Everyone
784. 10CC - Donna
800. Queen - Breakthru
901. Keane - Bedshaped
988. Anouk - Jerusalem

Top 10 NEDERLANDSE ARTIESTEN

4. Boudewijn de Groot - Avond
22. Guus Meeuwis - Brabant
27. Ramses Shaffy & Liesbeth List - Pastorale
38. Cuby & The Blizzards - Window Of My Eyes
42. Marco Borsato - Dochters
48. Caro Emerald - A Night Like This
51. Stef Bos - Papa
52. Van Dik Hout - Stil In Mij
57. Wim Sonneveld - Het Dorp
60. Acda & De Munnik - Het Regent Zonnestralen

Top 10 OUDSTE NUMMERS

1194. Billie Holiday - Summertime (1936)
1258. Billie Holiday - Strange fruit (1939)
1604. Vera Lynn - We'll Meet Again (1939)
1705. Glenn Miller - In The Mood (1940)
1483. Nat 'King' Cole - Unforgettable (1951)
1772. Charles Trenet - La Mer (1952)
1686. Bill Haley & The Comets - (We're gonna) Rock Around The Clock (1955)
999. Elvis Presley - Love Me Tender (1956)
1272. Frank Sinatra - I've Got You Under My Skin (1956)
1439. Elvis Presley - Heartbreak Hotel (1956)

Hmm... Er lijkt toch iets gebeurd met de kritiek van vorig jaar. Ik buig me snel even over een overzichtje....

Dit ziet er toch erg mooi uit allemaal!

Jacques Brel - Le moribond (-)
Bob Dylan - The times they are a-changin' (494)
Animals - It's my life (-)
Beach Boys - Good vibrations (116)
Boudewijn de Groot - Verdronken vlinder (153)
Leonard Cohen – Suzanne (326)
Rolling Stones - Gimme shelter (185)
Bruce Springsteen - Thunder road (397)
Boston - Don't look back (1685)
Cure - A forest (76)
Joy Division - Love will tear us apart (294)
U2 - I will follow (745)
Prince & the Revolution - When doves cry (678)
Paul Simon - The boy in the bubble (1789)
Pearl Jam – Black (40)

Vrije keuzes:

Niets, nada, noppes

Misterfool
freitzen schreef:
Dit ziet er toch erg mooi uit allemaal!

Valt me inderdaad goed mee, mischien moet ik radio 2 nog een kans geven.

Jester schreef:
957. Birdy - Skinny Love

Als het origineel van Bon Iver net zo gehyped zou worden, zou die zeker de lijst gehaald hebben.

Precies Co Jackson, het heeft gewoon met media aandacht te maken welke nummers scoren in deze lijst.

jellecomicgek72 schreef:
(quote)

Echoes zal er nooit inkomen helaas.... Duurt veel te lang en klinkt niet leuk genoeg voor het grote publiek..

Zeg dat nog eens .

Ook Rage Against The Machine - Killing In The Name erin . Ziet er helemaal niet slecht uit inderdaad.

Volgens mij staan er ook een paar nieuwe nummers van The Cure in. Verder ben ik wel blij met de stijging van Johnny Cash en natuurlijk Rage Against the Machine (als dat erin kan, dan kan alles erin).

Maar nog geen Arcade Fire, The Smiths of The Stone Roses.

Ah, zat ik er toch niet ver naast:
herman schreef:
Laat me raden, 3 keer Adele bij de top 25?
Jester schreef:
Top 10 NIEUWE BINNENKOMERS

6. Adele - Someone Like You
21. Adele - Rolling In The Deep
26. Adele - Set Fire To The Rain

En dit is ook wel opmerkelijk:

128. AC/DC - Highway To Hell
190. Coldplay - Yellow

Die werden er vorig jaar uitgehouden als ik me niet vergis.

1083. Foo Fighters - Everlong
1442. Elbow - Lippy Kids
1454. Rage Against The Machine - Killing In The Name Of
1498. Foo Fighters - The Pretender

Een knievalletje naar het alternatieve publiek.

163. Leonard Cohen - Hallelujah

Die werd er vorig jaar nog uitgehaald ten faveure van Lisa's versie. Mag nu dus weer.

Mijn nummers zijn nog verdomd goed terecht gekomen. Ik heb ook wel eens gehad dat maar 2 de lijst hebben gehaald, maar nu zijn het er 9 van de 15. De laatste 5 zijn vrije nominaties, die had ik sowieso al kansloos beschouwd.

145 - David Bowie - Heroes
467 - Iggy Pop - Lust for life
551 O.M.D. - Maid of Orleans
760 New Order - Blue monday
1086 Pink Floyd - See Emily play
1363 Roxy Music - Love is the drug
1512 Sweet - The ballroom blitz
1619 Sparks - This town ain't big enough for both of us
1774 Shocking Blue - Never marry a railroad man

niet:
Bangles - Hazy shade of winter
David McWilliams - Days of Pearly Spencer
Flirtations - Nothing but a heartache
Kinks - Sangri-la
Madonna - Get together
Shirts - Laugh and walk away
Feist - How Come You Never Go There
Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
The Beloved - Sweet Harmony
Alexi Murdoch - Someday Soon
Broken Bells - The High Road

herman schreef:
(quote)

Een knievalletje naar het alternatieve publiek.
Een knieval naar de mainstreamers die afgelopen zomer per ongeluk wat fragmenten van Pinkpop hebben gezien zul je bedoelen.

Echt zwaar onder de indruk van de omslag van Radio 2. Werkelijk ALLE nummers waar vorig jaar mee geknoeid zijn staan nu op een terechte plaats in de lijst.

En die vrije keuzes die ze hebben binnengelaten! Ik plaats later nog wel een compleet overzicht, maar Come As You Are hebben ze zelfs toegelaten! Er is veel veranderd sinds dat interview.

freitzen schreef:
En die vrije keuzes die ze hebben binnengelaten! Ik plaats later nog wel een compleet overzicht, maar Come As You Are hebben ze zelfs toegelaten!
Wil je hiermee zeggen dat Come As You Are NIET in de keuzelijst staat?

Na de keuzelijst gezien te hebben had ik dit niet verwacht. Inderdaad een knievalletje naar het alternatieve publiek. Ik ben meer dan content met de veranderingen. The White Stripes staat er weer niet in. Misschien overschat ik de populariteit van dat nummer...

Bijna alle singles van Coldplay staan trouwens in de Top 2000. Zelfs de twee laatste. Jammer dat dat ten koste is gegaan van In My Place

Het lijkt er zowaar op dat er wat fris bloed door de lijst is gaan stromen, chapeau!

Co Jackso schreef:
Maar nog geen Arcade Fire, The Smiths of The Stone Roses.

Ik denk dat je de bekendheid van de artiesten een beetje overschat. Als je de straat opgaat hebben 99 van de 100 mensen nog nooit van die drie gehoord.

Teunnis schreef:
The White Stripes staat er weer niet in. Misschien overschat ik de populariteit van dat nummer...

Wel hoor! Seven Nation Army met vrije keuzestemmen binnen op 1778

EDIT: volgens mij missen alle vrije keuzeplaten op Top2000 - Radio2.nl - De lijst - top2011.radio2.nl. Dus kunnen we eenvoudig zien op welke plaats zo'n nummer is binnengekomen. In de downloadbare bestanden (bijv. Excel) staan ze namelijk gewoon.

De eerste negen had Jester al geplaatst van de Radio 2-website. Er zijn nog vijf platen via de vrije keuze binnengekomen:

1514. 3 Doors down - Kryptonite
1533. Nirvana - Come as you are
1746. The Script - The man who can't be moved
1778. White Stripes - Seven nation army
1893. Alice Cooper - Poison

Dit ziet er mooi uit, had ik eerlijk gezegd niet gedacht van Radio 2. 4x Muse bij de bovenste helft, 2x Pearl Jam in de top 100, 2x Elbow in de lijst, etc. En The River gestegen van 30 naar 10.

Jammer dat ze de posities van vorige jaren er niet meer bij zetten. De Beatles staan er dit jaar slechts 50 keer in! (vorig jaar nog 52 keer). Rolling Stones 37->32. Coldplay van 10 naar 15! Michael Jackson van 14 naar 23

Radiohead staat er 4x in, en Elbow opvallend genoeg ook 2x. Als Arcade Fire er nou nog in zou staan zou ik dik tevreden zijn. Ik denk alleen dat de aanhangers net iets te verdeeld zijn (herman nomineerde tunnels. Een ander zal weer No Cars Go nomineren..)

957. Birdy - Skinny Love

Nou ja, als je me vorig jaar had gezegd dat Skinny Love in de top2000 zou staan zou ik je heel hard hebben uitgelachen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:15 uur

geplaatst: vandaag om 09:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.