Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 28 november 2011, 16:07 uur
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 november 2011, 16:11 uur
musician schreef:
(afbeelding)
Dat is ook weer waar
(quote)
(afbeelding)
Dat is ook weer waar

0
geplaatst: 28 november 2011, 16:16 uur
herman schreef:
Je verwart beste met populairste.
in de wondere wereld van Chevy zijn dat geloof ik synoniemen.
0
geplaatst: 28 november 2011, 23:20 uur
Beetje jammer inderdaad. Blijkbaar heeft de helende werking van deze site niet op iedereen effect 
*Ahum* Dat was dan ook weer wat overdreven..

*Ahum* Dat was dan ook weer wat overdreven..
0
geplaatst: 29 november 2011, 03:04 uur
Ach, een beetje provocerend lopen doen tegen Top 2000-criticasters... Het heeft bijna iets schattigs.
Ik kan hetzelfde nog van vorig jaar herinneren.
Waait wel weer over...
Ik hoop voor Mick dat ie er tegenwoordig iets nuttigs mee doet.
Ik kan hetzelfde nog van vorig jaar herinneren.
Waait wel weer over...
Ik hoop voor Mick dat ie er tegenwoordig iets nuttigs mee doet.

0
geplaatst: 29 november 2011, 09:29 uur
herman schreef:
Ik spreek een beetje voor mijn beurt aangezien ik Chevy niet ben, maar het lijkt me meer dat hij bedoelt dat de radio 2 top 2000 de meeste stemmers trekt, en daarom de beste weerspiegeling is van de smaak van het Nederlandse publiek. Immers, er is het meeste publiek bij betrokken. Je kan toch moeilijk ontkennen dat daar een zekere logica in zit?
Volgens mij slaat dat niet zozeer op de muziek die er in staat, dat zegt hij zelf nota bene ook letterlijk. Daar kun je ook moeilijk een objectieve stempel 'beste lijst' opplakken lijkt me.
0
geplaatst: 29 november 2011, 12:02 uur
Daar zit zeker een logica in en dat klopt ook gewoon, maar om het daarom dan de "beste lijst" te noemen gaat me wat ver. Temeer omdat veel populaire muziek compleet genegeerd wordt. Ik zou wel eens willen weten hoe de lijst eruit zou zien als je op alle muziek kon stemmen èn de lijst een exacte weergave zou zijn van de binnengekomen stemmen. Dan moet er toch ook wel wat hiphop inkomen, maar bv. ook een band als Arcade Fire (niet dat ik die hoog verwacht, maar die moet toch wel meer stemmen kunnen halen dan een plaat die nu op 1800 ofzo staat).
Helaas is zoiets niet mogelijk in een versplinterd radiolandschap waarin doelgroepafbakening centraal staat, maar het zou het 'familiefeest' wmb wel compleet maken.
Helaas is zoiets niet mogelijk in een versplinterd radiolandschap waarin doelgroepafbakening centraal staat, maar het zou het 'familiefeest' wmb wel compleet maken.
0
geplaatst: 29 november 2011, 12:14 uur
Eens, zo'n lijst lijkt me ook heel interessant, en er zitten (veel) haken en ogen aan de top 2000 van radio 2.
Maar aan de andere kant zou ik zo niet weten welke lijst een betere afspiegeling geeft van de smaak van het Nederlands publiek (toegegeven, ik ben niet op de hoogte van alle lijstjes, maar dat betekent gelijk dat landelijke deelname ook laag zal zijn tenzij ik echt iets heb gemist). Dus op zich vind ik de uitspraak dat de Top 2000 de beste lijst is nog niet zo gek.
Misschien een goede leus. Top 2000: Bij gebrek aan beter.
Maar aan de andere kant zou ik zo niet weten welke lijst een betere afspiegeling geeft van de smaak van het Nederlands publiek (toegegeven, ik ben niet op de hoogte van alle lijstjes, maar dat betekent gelijk dat landelijke deelname ook laag zal zijn tenzij ik echt iets heb gemist). Dus op zich vind ik de uitspraak dat de Top 2000 de beste lijst is nog niet zo gek.
Misschien een goede leus. Top 2000: Bij gebrek aan beter.
0
geplaatst: 29 november 2011, 13:01 uur
Ik ga hier toch met Herman mee.
Met een dergelijke keuzelijst wordt de lijst min of meer gestuurd terwijl er toch echt veel meer andere populaire muziek is. Alleen is die muziek niet altijd frequent op de radio te horen.
Het heeft dus wel iets kunstmatigs en is niet afgestemd op de mensen die muziek echt als een hobby beleven, tenminste; mensen die de radio als leidraad hebben voor hun muzikale 'erlebnis' zou ik geen muziekkenners willen noemen.
Maar ik kan me wel weer vinden in je laatste quote. De meest representatieve jaarlijst voor muziekminnend Nederland is er immers niet meer.
Met een dergelijke keuzelijst wordt de lijst min of meer gestuurd terwijl er toch echt veel meer andere populaire muziek is. Alleen is die muziek niet altijd frequent op de radio te horen.
Het heeft dus wel iets kunstmatigs en is niet afgestemd op de mensen die muziek echt als een hobby beleven, tenminste; mensen die de radio als leidraad hebben voor hun muzikale 'erlebnis' zou ik geen muziekkenners willen noemen.
Maar ik kan me wel weer vinden in je laatste quote. De meest representatieve jaarlijst voor muziekminnend Nederland is er immers niet meer.
0
geplaatst: 29 november 2011, 13:15 uur
Helemaal met Herman eens. De Top 2000 kan dynamischer, diverser en vul maar in. Het is nu te veel een pop en rock lijst terwijl er nog zoveel andere soorten muziek zijn die het verdienen om in de lijst voor te komen. Het mooist zou daarom ook zijn dat de Top 2000 een product gaat worden van een opsomming van alle goede muziek die ooit is gemaakt. Het neusje van de zalm dus.
0
geplaatst: 29 november 2011, 13:23 uur
Ook veel populaire muziek die wel veel op de radio te horen is staat er niet in, behalve driekwart van de programmering van zenders als Radio 538. Lady Gaga stond er vorig jaar bv. nog niet in als ik me niet vergis. 
Voor mij is de Top 2000 vooral een lijstje om pophits van voor 1990 te ontdekken. Vanaf dat jaar begon ik zelf de hitlijsten te volgen en eigenlijk stond mijn smaak van meet af aan al ver af van wat je in de top 2000 terug vind, dus met de songs van na 1990 in de lijst heb ik niet zo gek veel.

Voor mij is de Top 2000 vooral een lijstje om pophits van voor 1990 te ontdekken. Vanaf dat jaar begon ik zelf de hitlijsten te volgen en eigenlijk stond mijn smaak van meet af aan al ver af van wat je in de top 2000 terug vind, dus met de songs van na 1990 in de lijst heb ik niet zo gek veel.
0
geplaatst: 29 november 2011, 13:25 uur
Alleen al het feit dat het bijna onmogelijk is om ervoor te zorgen dat iedereen maar één keer mag stemmen maakt het samenstellen van zo'n lijst een utopie. Tot die tijd is de top 2000 een redelijk alternatief, uiteraard met allerlei beperkingen.
0
geplaatst: 29 november 2011, 13:31 uur
herman schreef:
Ook veel populaire muziek die wel veel op de radio te horen is staat er niet in, behalve driekwart van de programmering van zenders als Radio 538. Lady Gaga stond er vorig jaar bv. nog niet in als ik me niet vergis.
Alhoewel ik het haat om toe te geven moet ik je hier ook gelijk in geven.

Maar daarom is die lijst volgens mij zo gestructureerd. Radio 2 durft het experiment van een bonte lijst niet aan omdat ze bang zijn een groot luisteraandeel te verliezen.
Kortom: Vermakelijke lijst om aan het einde van het jaar over te ouwenelen, maar allesbehalve representatief.
0
geplaatst: 29 november 2011, 13:45 uur
herman schreef:
(...)Temeer omdat veel populaire muziek compleet genegeerd wordt. Ik zou wel eens willen weten hoe de lijst eruit zou zien als je op alle muziek kon stemmen èn de lijst een exacte weergave zou zijn van de binnengekomen stemmen. Dan moet er toch ook wel wat hiphop inkomen, maar bv. ook een band als Arcade Fire (...)
(...)Temeer omdat veel populaire muziek compleet genegeerd wordt. Ik zou wel eens willen weten hoe de lijst eruit zou zien als je op alle muziek kon stemmen èn de lijst een exacte weergave zou zijn van de binnengekomen stemmen. Dan moet er toch ook wel wat hiphop inkomen, maar bv. ook een band als Arcade Fire (...)
Je hebt een hoge dunk van de mensheid en dat siert je

Maar denk je echt dat er hele andere uitslagen komen als bijvoorbeeld álle populaire muziek mee zou mogen doen?
De mensen die van de "betere" muziek houden, zo noem ik het maar even voor het gemak, zijn getalsmatig ver in de minderheid ten opzichte van mensen die van Top 40 muziek houden. Als iedereen mee mag blijven doen aan het samenstellen van de Top 2000, ben ik toch bang dat de 'betere' muziek niet echt omhoog zal schieten in de lijst, puur vanwege de samenstelling van de groep stemmers en de nummerieke minderheid voor liefhebbers van het betere lied.
Gelukkig hebben wij om die reden onze eigen lijst, die ten opzichte van de rest van Nederland waarschijnlijk wel weer niet representatief zal zijn....

0
geplaatst: 29 november 2011, 14:12 uur
Het gaat me niet om de betere muziek, maar om alle populaire muziek. Of dat nou The Cure, Lady Gaga of Godspeed You and the Emperors is maakt me niet zoveel uit. 

0
geplaatst: 29 november 2011, 14:25 uur
Arcade Fire (Wake Up) stond 3 jaar geleden in de keuzelijst, net als 2 nummers van Pixies en The Smiths. Geen van allen haalde de lijst, terwijl er toch behoorlijk gezeurd werd om die artiesten. Het jaar erop waren ze er weer uit. Dus óf de muziekpuristen zijn toch in de minderheid bij het stemmen, óf er is sprake van een gemanipuleerde lijst.
Maar wat het antwoord daarop is, weten we eigenlijk al jaren.
Maar wat het antwoord daarop is, weten we eigenlijk al jaren.
0
geplaatst: 29 november 2011, 14:35 uur
Ik denk inderdaad dat we de populariteit van dat soort bands in verhouding tot echt 'populaire' muziek flink overschatten. Als je de keuze echt helemaal vrijlaat denk ik dat je in plaats van verbreding eerder verdieping in de al gevestigde artiesten krijgt. Dus nog meer nummers van Queen, Marco Borsato en The Eagles, want die bands zijn zoveel populairder dan Arcade Fire.
0
geplaatst: 29 november 2011, 15:56 uur
Enerzijds overschatten we de populariteit van die bands wel. Er zijn dit decenium maar twee bands die er echt toe doen qua populariteit, dat zijn Coldplay en Black Eyed Peas. Deze staan echt ver boven de rest. Nadien krijg je bands als Snow Patrol en Kings Of Leon, vervolgens veel versnippering. Het echte succes is vandaag meer weggelegd voor solo zangers/zangeressen; Lady Gaga, Rihanna, Adele, Bruno Mars,...
Anderzijds tussen plaats 1000 en 2000 heb je altijd minder bekende nummers van minder bekende/vergeten artiesten. Dat die nummers meer stemmen zouden krijgen dan de 'grote bands' uit het alternatievere genre (Muse /Elbow/ Editors/ Arcade Fire) lijkt me sterk.
Om nog even terug te komen op de belgian connection, Radio 2 was toch zo beleefd mij een mail terug te sturen. Kort en krachtig stond er dat de door mij genoemde nummers niet in hun profiel passen. En dan heb ik echt niet gevraagd naar nummers van Arcade Fire of Editors, maar nummers als Unfinished Sympathy, Creep, Troy, New Gold Dream, Blue Monday, The Scientist (Jawel in België ligt zelfs Coldplay moeilijk.
). Tsja, dan houdt het op denk ik...
Anderzijds tussen plaats 1000 en 2000 heb je altijd minder bekende nummers van minder bekende/vergeten artiesten. Dat die nummers meer stemmen zouden krijgen dan de 'grote bands' uit het alternatievere genre (Muse /Elbow/ Editors/ Arcade Fire) lijkt me sterk.
Om nog even terug te komen op de belgian connection, Radio 2 was toch zo beleefd mij een mail terug te sturen. Kort en krachtig stond er dat de door mij genoemde nummers niet in hun profiel passen. En dan heb ik echt niet gevraagd naar nummers van Arcade Fire of Editors, maar nummers als Unfinished Sympathy, Creep, Troy, New Gold Dream, Blue Monday, The Scientist (Jawel in België ligt zelfs Coldplay moeilijk.
). Tsja, dan houdt het op denk ik...
0
geplaatst: 29 november 2011, 16:57 uur
Dat is in elk geval eerlijker dan de Nederlandse Radio 2...
0
geplaatst: 29 november 2011, 17:16 uur
Inderdaad, ze winden er geen doekjes om: hiermee moet je het doen of anders houdt je je muil maar!
0
geplaatst: 29 november 2011, 17:37 uur
Een beetje raar, de door Man of Sorrows vernoemde nummers werden wel eens op Radio 2 gedraaid en zijn niet minder conventioneel dan bv. Bohemian Rhapsody of Child in Time.
0
geplaatst: 29 november 2011, 17:41 uur
herman schreef:
Wat voor nut heeft het beantwoorden van zo'n vraag als er helemaal geen criteria zijn voor wat "beste" precies inhoudt? De "beste" lijst vind ik de lijst die het beste de muziek weerspiegelt van wat men nou graag wil horen. En daarin slaagt de Top 2000 het beste in. Dat men hier nou liever een of andere obscure lijst noemt waar veel meuk in staat, maar wel anders dan wat de massa wil, snap ik ook best wel. Maar te vaak bekruipt mij het gevoel dat dat soort lijsten alleen maar beter zijn, omdat die anders zijn dan wat de massa wil.Je verwart beste met populairste.
MarkJS snapt het in ieder geval wel.

Maar goed, volgens jullie normen: Mijn eigen toplijst is de beste!
(Niet zo'n interessant antwoord, of wel soms? Ja, kom maar op met die grappen
)
0
geplaatst: 29 november 2011, 17:53 uur
Het probleem is volgens mij dat de top-2000 juist geen afspiegeling geeft van de Nederlandse smaak door er naderhand nog een hoop aan te sjoemelen.
Bovendien lok je de inhoud van de lijst uit door bepaalde nummers wel of niet te nomineren.
Bovendien lok je de inhoud van de lijst uit door bepaalde nummers wel of niet te nomineren.
0
geplaatst: 29 november 2011, 18:08 uur
chevy93 schreef:
MarkJS snapt het in ieder geval wel.
)
(quote)
Wat voor nut heeft het beantwoorden van zo'n vraag als er helemaal geen criteria zijn voor wat "beste" precies inhoudt? De "beste" lijst vind ik de lijst die het beste de muziek weerspiegelt van wat men nou graag wil horen. En daarin slaagt de Top 2000 het beste in. Dat men hier nou liever een of andere obscure lijst noemt waar veel meuk in staat, maar wel anders dan wat de massa wil, snap ik ook best wel. Maar te vaak bekruipt mij het gevoel dat dat soort lijsten alleen maar beter zijn, omdat die anders zijn dan wat de massa wil.MarkJS snapt het in ieder geval wel.

) Ja tuurlijk, ik wil anders zijn dan de massa en dus luister ik naar Porcupine Tree, Arcade Fire, en Sigur Ros. Niet omdat ik het mooi vind en hun nummers wil selecteren voor de top 2000 maar omdat ik anders wil zijn. Van alle albums in mijn top 10 staat er volgens mij geen 1 nummer in de keuzelijst. En het zijn niet eens obscure artiesten, het zijn gewoon voor mensen die zich ook maar een beetje in muziek verdiepen bekende artiesten.Dat is toch best frustrerend? Want volgens jou zijn dat de beste nummers en de nummers zijn nagenoeg helemaal kansloos want de keuzes in het vrije deel is vaak geen goed lot bezegeld. Ik denk dat de meeste dat gevoel ook hebben, kijk maar naar de top 250 hier. Er is geen optie om ook maar iets te kiezen van The National, Porcupine Tree, Portishead of wie dan ook, artiesten die hier heel populair zijn. Het zou wat mij betreft ook gewoon eens stuk eerlijker zijn als iedereen gewoon vrij was om enkel vrije keuze op te geven. Ik weet zeker dat de lijst er dan anders uit ziet.
0
geplaatst: 29 november 2011, 18:26 uur
Ach ja, mensen die alternatieve muziekliefhebbers betichten van het luisteren van muziek puur omdat het anders hebben totaal geen weet van waar ze het over hebben...
0
geplaatst: 29 november 2011, 19:08 uur
Ik snap na al die jaren nog steeds niet waarom dat nr Avond van Boudewijn de Groot zó hoog staat in die lijst... Echt een bejaardennummer vind ik dat.
0
geplaatst: 29 november 2011, 19:11 uur
jellecomicgek72 schreef:
Ik snap na al die jaren nog steeds niet waarom dat nr Avond van Boudewijn de Groot zó hoog staat in die lijst... Echt een bejaardennummer vind ik dat.
Het schijnt dat heel zijn fanclub stemt op dat nummer.......(afgesproken werk)
0
geplaatst: 29 november 2011, 19:19 uur
jellecomicgek72 schreef:
Dat geldt toch net zo goed voor een Hotel California, Child in Time of Stairway to Heaven, dat het bejaardennummers zijn?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.