MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Iets wat ik echt niet snap is dat Birdy in de top 1000 staat! Daar moet verdomme Bon Iver staan!

Maar Echoes van Pink Floyd staat er nu eindelijk in! En ook She Sells Sanctuary van The Cult staat er weer in, volgende keer hoop ik wat hoger! Dat is er toch echt een voor de top 100.

34 AC/DC - Whole lotta Rosie

Mijn hoogst genoteerde nummer. Scoort altijd hoog. Sowieso tof dat ACDC met drie nummers vrij hoog staat. Die eer komt hen ook wel toe.

36 Nirvana - Smells Like Teen Spirit

Deze überclassic staat ook mooi hoog. Ook meer dan terecht. Had hem eerlijk gezegd iets lager verwacht dus ben tevreden.

40 Pearl Jam - Black

Oke...dit had ik dus helemaal niet verwacht. Sinds ik hem ken een van mijn favoriete rocknummers en gewoon op plek 40! Sowieso staat Pearl Jam met die drie nummers uit de keuzelijst zeer hoog. En dat zegt genoeg

54 Red Hot Chili Peppers - Under the bridge

Een van de meest toegankelijke nummers van de peppers maar hij blijft mooi vind ik.

138 Metallica - Enter Sandman

Metallica staat sowieso vrij hoog met al hun nummers. Dit is mijn favoriet van ze. Erg leuk.

178 Who - Baba O'Riley

Noem me een zuurpruim maar ik vind dit nummer te laag staan. Ontzettend goed en bekend nummer van een hele grote band. Veel zullen hem ook wel kennen van CSI denk ik dan. Ik had hem ook hoger verwacht. Of ben ik hier nou flink aan het overschatten.

186 Eric Clapton - Layla

Layla moest erin maar ja welke versie he...Toch gekozen voor de ingetogen versie want die vind ik net ietsje beter. Staat ook weer mooi hoog.

347 Uriah Heep - Easy Livin'

Zat door de lijst te kijken en kon hem niet vinden...ik dacht toch ff beter zoeken. Staat hij gewoon zo hoog. Lekkere old school rock dit.

414 Air - All I Need

Mooi dat zo'n electropop klassiekertje ook zo hoog kan staan. Het is waarschijnlijk ook mijn favoriete nummer aller tijden. Ik meen me te herinneren dat hij hoger heeft gestaan maar ik vind het prima zo.

470 Oasis - Don't Look Back In Anger

Hoog binnengekomen. Ook wel onverwachts voor mij. Had toch het idee dat het publiek Oasis vooral kende als dat Wonderwallbandje. Mooie meevaller.

522 Massive Attack - Unfinished Sympathy

Ook weer niet echt een typisch radio2 nummer, maar het is wel zo'n classic dat de meesten hem wel kennen. Ook weer verrassend hoog voor mij. Ondanks dat ik dit een weergaloos nummer vind...volgend jaar please ook Teardrop in de keuzelijst. Die zou hoog binnenkomen denk ik.

849 Soundgarden - Black Hole Sun

Nieuw in de keuzelijst als ik me niet vergis. En aangezien het een band is met toch wat minder bekendheid als Pearl Jam en Nirvana vind ik het een erg mooie binnenkomer. Ook onverwachts vind ik. Btw ook een van mijn favo rocknummers aller tijden.

861 R.E.M. - Shiny Happy People

Deze had ik dan wel gewoon ergens in de lijst verwacht. Staan wel wat R.E.M. nummers hoger maar dat was ook wel te verwachten eigenlijk.

899 Blue Öyster Cult - Don't Fear The Reaper

Vond het altijd een beetje een onderschat classic rock nummertje. Maar dat valt best mee denk ik nu. Sterk nummer en leuk dat hij nog in de bovenste helft staat.

1482 Enigma - Sadeness

Nou dalen we toch naar de lagere regionen. Ergens heeft het nummer wel wat fouts met dat Gregoriaanse gezang, maar tis wel lekker rustgevend. Valt me nog best mee dat hij er in staat eigenlijk.

Vrije keuzes:

Alice In Chains - Down In A Hole
Nick Drake - Three Hours
Green Day - Boulevard Of Broken Dreams
Beastie Boys - Sabotage
Queens Of The Stone Age - Go With The Flow

Had opzich niet verwacht dat ze erin zouden komen, maar toch...ik dichtte Boulevard Of Broken Dreams nog wel enige kans toe, maar helaas.

Verder over de top 2000. Ik was behoorlijk sceptisch dit jaar, maar het valt me al met al reuze mee. Al mijn nummers staan erin en over het algemeen erg hoog. Bij sommige klassiekers verwacht je het wel, maar sommige staan ook gewoon flink hoger als ik had verwacht dus ik ben dik tevreden.

Maar ook veel andere nummers die ik erg leuk vind staan opvallend hoog. En leuk dat er dit jaar toch behoorlijk wat binnenkomers zijn door middel van vrije keus en dan ook nog nummers die helemaal bij mijn smaak passen zoals Come As You Are, Seven Nation Army, Everlong.

En tot slot: Killing In The Name Of

Mijn uitslag:

1. Queen - Bohemian Rhapsody
Dit is mijn favoriet uit de top 10 en daar blijf ik hardnekkig op stemmen.

30. Dire Straits - Sultans of swing
Topnummer van een verder overschatte band. Maar ik stemde dit jaar vooral op kanshebbers.

70. Bob Dylan - Hurricane
Stem is eigenlijk op de artiest.

82. Rolling Stones - Paint it black
Wat mij betreft het beste nummer van the Stones

89. Deep Purple - Smoke on the water
De stem is eigenlijk tegen Child in Time.

109. Alice Cooper - Halo of flies
Topartiest met ook zijn beste nummer.

119. Lou Reed - Perfect day
Gewoon een favoriet nummer van me.

178. Who - Baba O'Riley
Meest kansrijke nummer van een favoriete artiest

272. Jefferson Airplane - White rabbit
Deze stem gaat eigenlijk uit naar het genre, waarvan dit nummer het meest kansrijk is.

327. Earth Wind & Fire - Fantasy
Topband, maar ik heb een paar nummers die ik beter vind dan deze.

417. Led Zeppelin - Immigrant song
Dit behoort wel tot mijn favoriete nummers

857. Frank Zappa - Dancin' fool
Stem is op de artiest. Het nummer hoort gewoonweg niet in de een of andere top thuis.

864. Tim Hardin - How can we hang on to a dream
Raar buitenbeentje, dat me erg weet te bekoren.

941. Beatles - A hard day's night
Mijn favoriete Beatles-nummer doet het niet geweldig.

1350. Kylie Minogue & Nick Cave - Where the wild roses grow
Stem is voor Nick Cave.

De vrije keuzes:
1778. White Stripes - Seven Nation Army
Ik sloot me aan bij eerdere stemmers. Het is niet mijn favoriete White Stripes, maar wel goed dat de band de lijst heeft gehaald.

(-) Nick Cave & the Bad Seeds - The Mercy Seat
(-) Mickey Newbury - 33rd of August
(-) Radiohead - Exit Music (for a film)
(-) The Pogues - The Band Played Waltzing Mathilda

Eindelijk, na al die jaren een top 2000 die eerlijk op me overkomt. De vreemde ontbrekers zijn er allemaal uit. En 15x Coldplay is veel te veel, maar we hebben het wel over de populairste "nieuwe" band op aarde, dus wel realistisch. Ga 'm nog even verder analyseren.

Zelfs de Echoes oproep van het top 2000 forum heeft resultaat gehad.

Top 10 NIEUWE BINNENKOMERS - VRIJE KEUZE
1467. Pink Floyd - Echoes

Mag ik even juichen? Ja, dat mag ik.

Top 10 HERINTREDERS
163. Leonard Cohen - Hallelujah
548. Metallica - Sad But True
Kennen we die nog van vorig jaar?

128. Highway to Hell (5 op de lijst van hoogste binnenkomers) ook trouwens.

Nog een voor de herintrede van Bedshaped op 901.

Grappig om te zien dat, naast een hoop (veelal slappe) recente popmuziek, er nu weer ruimte is geschapen voor een lading 'alternatieve' klassiekers die 'opeens' binnenkomen. Nu kan er genoten worden van Highway to Hell, Paranoid Android, Black Hole Sun, She Sells Sanctuary, Lullaby, Echoes, Killing in the Name, Seven Nation Army en meerdere nummers van Muse, Elbow en Foo Fighters. Ach, daar wordt de lijst niet slechter van...

Don't Look Back in Anger er weer in
Maar ik ga toch niet luisteren, ik heb dat nummer ook gewoon op CD

16 Pink Floyd - Shine on you crazy diamond
101 Supertramp - Fool's overture
119 Lou Reed - Perfect day
166 Radiohead - Paranoid android
294 Joy Division - Love will tear us apart
298 Bill Withers - Ain't no sunshine
321 Tom Waits - Tom Traubert's Blues (Waltzing Mathilde)
397 Bruce Springsteen - Thunder road
494 Bob Dylan - The times they are a-changin'
644 Bob Marley & the Wailers - Stir it up
790 Sam Cooke - Wonderful world
1038 David Sylvian & Ryuichi Sakamoto - Forbidden colours
1242 Buffalo Springfield - Expecting to fly
- King Crimson - Starless
- Afrika Bambaataa - Reckless

Tussen de verdwenen platen zitten veel 60s, 70's en 80's pophits, waaronder hele grote, en ook een aardig aantal nummers die als redelijk recente hits in de lijst kwamen en nu min of meer vergeten zijn.

Een paar erg opvallende (en vrij representatieve) nummers die dit jaar ontbreken: Happy Together van The Turtles, Everlasting Love van Love Affair, You're The One That I Want van Olivia Newton John & John Travolta, YMCA van Village People, Girls Just Wanna Have Fun van Cyndi Lauper, Love Of The Common People van Paul Young, Rock Your Baby van George Mcrea, Het Is Weer Voorbij Die Mooie Zomer van Gerard Cox, Get It On van T-Rex, Jingo van Santana, Milord van Edith Piaf, Sugar Baby Love van The Rubettes.en I Lie And I Cheat van Won Ton Ton

Twee grote verliezers: Madonna raakt vier platen kwijt (exit Borderline, Papa Dion't Preach, Like A Virgin en The Power of Goodbye). Robbie Williams moet het met drie noteringen minder doen, maar krijgt er één bij en komt nu op 8., Tee Set twee en komt op 0 noteringen in de lijst,

Op Get It On na zal ik ze allemaal niet missen

starbright boy schreef:

Twee grote verliezers: Madonna raakt vier platen kwijt (exit Borderline, Papa Dion't Preach, Like A Virgin en The Power of Goodbye).

Per saldo kun je zeggen dat de lijst minder pop en meer rock is dan vorig jaar. En ook minder oud. Het meeste nieuwe spul is jaren '90 of na 2000. Het gros van de verdwenen platen is van voor 1990.

Speciaal voor Orbit: The Cure is een van de grote winnaars. Vorig jaar twee nummers in de lijst, dit jaar zes. En dat is meer dan ooit.

16 Pink Floyd - Shine on you crazy diamond

32 Metallica - One

65 Procol Harum - A whiter shade of pale

76 Cure - A forest

97 Dire Straits - Telegraph road

119 Lou Reed - Perfect day

189 Aerosmith - Dream on

192 Kate Bush - The man with the child in his eyes

273 Sinead O'Connor - Troy

294 Joy Division - Love will tear us apart

299 Mike Oldfield - Tubular Bells

657 Yes - Close to the edge

843 Japan - Nightporter

1038 David Sylvian & Ryuichi Sakamoto - Forbidden colours
Dit had natuurlijk in de top 10 moeten staan.

1467 Pink Floyd - Echoes
Het is een begin, nu nog groeien en hopen dat Starless (King Crimson dus) er ook ooit in komt.

- King Crimson - Starless
- Kate Bush - This Woman's Work
- David Sylvian - Nostalgia
- Gorillaz - DARE
- My Bloody Valentine - Sometimes

starbright boy schreef:

Speciaal voor Orbit: The Cure is een van de grote winnaars. Vorig jaar twee nummers in de lijst, dit jaar zes. En dat is meer dan ooit.

Eén van de positieve dingen die me meteen opviel inderdaad! En ik heb zelf niet eens gestemd dit jaar!

Lacht u even mee?

#375: Alan Parsons Project - The turn of a friendly card

#504: Cream - White room

#657: Yes - Close to the edge

#857: Frank Zappa - Dancin' fool

#978: Cure - Lullaby

#1169: Killing Joke - Love like blood

#1252: David Bowie - Sound and vision

#1256: UK - Rendez-vous 6:02

#1301: Procol Harum - Grand hotel

#1389: Rolling Stones - Midnight rambler

#1593: XTC - Making plans for nigel

#1659: Clash - Rock the casbah

-: Donald Fagen - New frontier

-: King Crimson - Starless

-: Tears for Fears - Change

Dit zijn de vrije keuzes. Op alfabetische volgorde.

-: Cream - Badge

-: Frank Zappa - Yo Mama

-: Traffic - Glad

-: Traffic - The Low Spark Of High Heeled Boys

-: Yes - The Remembering

Oftewel: Het word nooit wat tussen mij en lijstjesmakers!

stoepkrijt schreef:
(quote)
Hopelijk volgend jaar wat meer Muse in de keuzelijst, zodat ik op mijn eigenlijke favoriet kan stemmen.
(quote)
En Black staat voor het eerst boven Alive!

snap je nou wrom deze lijst bagger is, dus als je deze lijst goed interpreteerd, heben we te maken met een wijn!
Want na jaren onder alive te hebben gestaan, staat black nu boven alive.
Het rijpingsproces is volbracht!!!!
Altijd leuk om te discussieren over dit soort lijsten, maar het vertegenwoordigd een waarde van 0.
Ik las zelfs dat iemand dire straits een overgewaardeerde band vond.
Daar kun je dus heel lang en breed over discussieren, maar het is zijn mening, en zijn smaak is zijn referentie.Dat betekent dat deze lijst refereerd aan de smaak en tijdsgeest van de stemmers, en naar mijn smaak hebben we het dan niet over een breed publiek, maar over een bepaalde doelgroep, em als dat toevallig een groep is die van de jaren 80 muziek houd dan, krijg je ook een lijst die dat vertegenwoordigd.
Net zoiets als 15x coldplay, coldplay heeft een grote schare fans heden ten dage, en dat is dan ook meteen de verklaring, maar dat wil niet zeggen dat ze ook alle 15 werkelijk in deze lijst thuis horen.
En dan refereer ik niet alleen naar mijn smaak.

easy

15x coldplay is dan wel weer iets teveel van het "goede".. zeker als je je beseft dat Coldplay een aardige kopie is van U2 en Radiohead, zeer luistervriendelijk.

easy66 schreef:
Ik las zelfs dat iemand dire straits een overgewaardeerde band vond.
Dat lezen wij MuMe'ers wel vaker

Don Cappuccino schreef:
Iets wat ik echt niet snap is dat Birdy in de top 1000 staat! Daar moet verdomme Bon Iver staan!

Is dat echt waar?

Plaats 957, dus ja.

In de beginjaren moest een nummer minstens een jaar oud zijn om genomineerd te worden. Wat mij betreft voeren ze dat weer in, want je ziet nu dat allemaal recente hits (Moves Like Jagger ergens op 500 bv. ) nieuw binnenkomen en het jaar erna flink zakken/verdwijnen...

Mijn score:

--- Drifters - Save the last dance for me
1417. Booker T. & The MG's - Green onions
946. Otis Redding - I've been loving you too long
569. James Brown - It's a Man's Man's Man's World
505. Otis Redding - I've got dreams to remember
515. Marvin Gaye - I heard it through the grapevine
--- Billy Preston - That's the way God planned it
1132. Al Green - Let's stay together
1521. Aretha Franklin - Spanish Harlem
298. Bill Withers - Ain't no sunshine
1185. Gladys Knight & the Pips - Midnight train to Georgia
785. Stevie Wonder - I wish
922 Stevie Wonder - Sir Duke
872. Ben E. King - Stand by me
--- Alicia Keys - You don't know my name
--- Sam Cooke - A Change is Gonna Come
--- Marvin Gaye - Inner City Blues (Makes Me Wanna Holler)
--- James Carr - The Dark End of the Street
--- Donny Hathaway - Giving Up
--- Marlena Shaw - California Soul

chevy93 schreef:
Top 10 NIEUWE BINNENKOMERS - VRIJE KEUZE
1467. Pink Floyd - Echoes

Echt geweldig dat ie erin staat maar echt veelste laag en dan bedoel ik ook echt veelste laag. Echt top20 materiaal dat nummer. En Coldplay staat erin met Paradise op nr.74 Wtf man, nummer van een paar maandjes oud in zo'n lijst... En dan is het ook nog een vreselijk kutnummer ook..

Paranoid Android erin zie ik net!! Nr.166

jellecomicgek72 schreef:
(quote)

Echt geweldig dat ie erin staat maar echt veelste laag en dan bedoel ik ook echt veelste laag. Echt top20 materiaal dat nummer. En Coldplay staat erin met Paradise op nr.74 Wtf man, nummer van een paar maandjes oud in zo'n lijst... En dan is het ook nog een vreselijk kutnummer ook..

Dat Echoes niet zo hoog staat komt doordat het niet in de keuzelijst stond. Als de nieuwe binnenkomers volgend jaar in de keuzelijst staan zullen ze een stuk hoger eindigen.

Ik heb altijd als ik die hele lijst doorloop dat ik aan de ene kant veel nummers tegenkom die ik achteraf toch graag in mijn eigen lijst had willen plaatsen.

En aan de andere kant vind ik het maar zelden de beste nummers van de band die (hoog) in de Top 2000 staan.

Van Blof en Genesis tot Roxy music en de Beatles: voor héél veel bands geldt een keuze voor het veilige gemiddelde i.p.v. de kleine pareltjes. Echt heel vaak dat je denkt: God, is dat nu het hoogst genoteerde nummer van die band?

Harco
Ik kan absoluut niets met deze lijst. Veilig misbaksel van een lijst. Staat er überhaupt wel een hiphopnummer in? Een alom gewaardeerd nummer als Changes van 2Pac zie ik zo 1, 2, 3 niet eens staan.

Met dergelijke nummers kan ik nog het meest (deze werd eerder gepost hier):

1194. Billie Holiday - Summertime (1936)
1258. Billie Holiday - Strange fruit (1939)
1604. Vera Lynn - We'll Meet Again (1939)
1705. Glenn Miller - In The Mood (1940)
1483. Nat 'King' Cole - Unforgettable (1951)
1772. Charles Trenet - La Mer (1952)
1686. Bill Haley & The Comets - (We're gonna) Rock Around The Clock (1955)
999. Elvis Presley - Love Me Tender (1956)
1272. Frank Sinatra - I've Got You Under My Skin (1956)
1439. Elvis Presley - Heartbreak Hotel (1956)

Bill Withers gaat er ook altijd wel in.

Harco schreef:
Staat er überhaupt wel een hiphopnummer in?

Nee, niet één volgens mij.

Dansplaat toch? Is natuurlijk ook wel de beste hiphopplaat allertijden.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:11 uur

geplaatst: vandaag om 16:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.