MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Ik wacht nog steeds op een uitnodiging om als Deskundige bij DWDD aan te schuiven...

Waarom is het al 13 jaar onmogelijk om op Move On Up van Curtis Mayfield stemmen?

Ja, typisch zo'n nummer waarvan je zou denken dat het onmogelijk is om er een hekel aan te hebben, ook al hou je meer van Jan Smit. Misschien vinden ze het wel gewoon te veel moeite om de startlijst uit te breiden met dit soort klassiekers.

Nou ja, het duurde ook jaren voordat je op Smells Like Teen Spirit en Under The Bridge kon stemmen, ik houd hoop

herman schreef:
Zo is dat. Arcade Fire heeft ook gewoon een eigen pagina op de Radio 2-site omdat ze er wel eens gedraaid worden, net zoals veel onbekendere artiesten. Waarom het dan allemaal ineens zo conservatief moeten voor de Top 2000? Het zou toch leuk zijn als het echt een lijst was voor alle Nederlanders, eentje waarin je Nick, Simon èn The Smiths èn de echte oldies (die ook geweerd worden) achter elkaar kunt horen?`

Ja maar dan staan die oudbakken plaatjes waar Matthijs en Leo op schuifelden met hun eerste erecties niet meer netjes in een rijtje bovenaan. Het gaat er toch vooral om dat het hun pleziert en aangezien zij mentaal nooit verder zijn gekomen dan 1975 ofzo..

Haha, ik denk inderdaad dat er genoeg users op deze site zitten die meer en beter over muziek kunnen praten dan 'muziekprofessor' ome Leo B.

Van Arcade Fire en The Smiths kan ik het me wel voorstellen dat ze in de lijst komen, hoewel bands die geen overbekende singles in de Top 40 hebben gehad dat moeilijk voor elkaar zullen krijgen. Beetje het probleem bij The Smiths?

Ook hebben Arcade Fire en The Smiths geen classic nummer, dat boven de rest uitsteekt en waar velen automatisch op stemmen als ze op de band willen stemmen. Ze hebben geen Stairway to Heaven, Bohemian Rhapsody, Child in Time, School, Halo of Flies, Nights in White Satin, Walk on the Wild Side, Heart of Gold, Mr. Blue Sky, Tinseltown in the Rain, A Forest, etc. waardoor stemmen versnipperd raken en geen enkel nummer de lijst zal halen.

orbit schreef:
Ja maar dan staan die oudbakken plaatjes waar Matthijs en Leo op schuifelden met hun eerste erecties niet meer netjes in een rijtje bovenaan. Het gaat er toch vooral om dat het hun pleziert en aangezien zij mentaal nooit verder zijn gekomen dan 1975 ofzo..

Het ligt er meer aan dat er sinds halverwege de jaren 90 weinig bands meer zijn geweest die volledige bekendheid bij iedereen genieten. Er is te veel versplintering, waardoor er niet echt grote hits zijn (van niet-dance muziek).

Tony schreef:
Haha, ik denk inderdaad dat er genoeg users op deze site zitten die meer en beter over muziek kunnen praten dan 'muziekprofessor' ome Leo B.

Van Arcade Fire en The Smiths kan ik het me wel voorstellen dat ze in de lijst komen, hoewel bands die geen overbekende singles in de Top 40 hebben gehad dat moeilijk voor elkaar zullen krijgen. Beetje het probleem bij The Smiths?

Ook hebben Arcade Fire en The Smiths geen classic nummer, dat boven de rest uitsteekt en waar velen automatisch op stemmen als ze op de band willen stemmen. Ze hebben geen Stairway to Heaven, Bohemian Rhapsody, Child in Time, School, Halo of Flies, Nights in White Satin, Walk on the Wild Side, Heart of Gold, Mr. Blue Sky, Tinseltown in the Rain, A Forest, etc. waardoor stemmen versnipperd raken en geen enkel nummer de lijst zal halen.

How Soon is Now? is toch wel hun bekendste nummer die je zonder meer tot de classic status mag rekenen, net zoals London Calling dat voor de Clash is. Of het ook hun beste nummer is, is wat anders.. Ook Making Plans for Nigel is zo'n classic, waarvan ook veel mensen het niet het beste van XTC vinden verder. Die staat er wel tussen en wordt om een of andere reden wel vaak gedraaid op de radio.

Forza schreef:
(quote)

Het ligt er meer aan dat er sinds halverwege de jaren 90 weinig bands meer zijn geweest die volledige bekendheid bij iedereen genieten. Er is te veel versplintering, waardoor er niet echt grote hits zijn (van niet-dance muziek).

Beetje flauwekul, genoeg muziek van na 1975 die nog enorm bekend is, denk aan de Michael Jacksons, Princes, maar ook Depeche Mode (kapotgedraaid op MTV en de radio) etc etc.. ik durf zelfs te beweren dat die muziek veel bekender was dan die "hitjes" uit de 70s die nu zo hoog staan allemaal. Maar radio2 gaat voor de nostalgie van een 50+er. Nogmaals, hun doelgroep is veel belangrijker dan wat bekend is, laat staan wat goed is.

Tony schreef:
Ook hebben Arcade Fire en The Smiths geen classic nummer, dat boven de rest uitsteekt en waar velen automatisch op stemmen als ze op de band willen stemmen.

Voor The Smiths: How Soon Is Now en There Is a Light that Never Goes Out. Voor Arcade Fire: Rebellion.

Cured
Forza schreef:
Het ligt er meer aan dat er sinds halverwege de jaren 90 weinig bands meer zijn geweest die volledige bekendheid bij iedereen genieten.

Eens. Ik vraag me af of er bij de niet mume-luusteraar hedentendaage überhaupt nog wel grote/goeie bands zijn op te noemen (behalve Coldplay bijv.).

Arrie schreef:
(quote)

Voor The Smiths: How Soon Is Now en There Is a Light that Never Goes Out. Voor Arcade Fire: Rebellion.

Voor jou misschien, Ik dacht eerder aan Bigmouth Srtikes Again en Boy with the Thorn in his Side. Rebellion vind ik er op Funeral nu ook niet zo uitknallen, dat dat de obvious choice voor Arcade Fire is. Jammer.

Tja, ik lees eruit dat dat jouw persoonlijke mening is. Ben ik het zelf ook mee eens wat betreft Rebellion bijv., maar het is nou eenmaal wel echt de Arcade Fire-klassieker.

Dat klopt. Ik denk dat als je beweert dat Arcade Fire en The Smiths geen classics hebben die er echt uitspringen dat je net zo weinig naar de buitenwereld kijkt als de mensen daar bij de Top 2000-redactie.
orbit schreef:
Beetje flauwekul, genoeg muziek van na 1975 die nog enorm bekend is, denk aan de Michael Jacksons, Princes, maar ook Depeche Mode (kapotgedraaid op MTV en de radio) etc etc.. ik durf zelfs te beweren dat die muziek veel bekender was dan die "hitjes" uit de 70s die nu zo hoog staan allemaal. Maar radio2 gaat voor de nostalgie van een 50+er. Nogmaals, hun doelgroep is veel belangrijker dan wat bekend is, laat staan wat goed is.
Je quote iemand die beweert dat er weinig bands na (halverwege) de jaren '90 echt bekendheid geniet en komt vervolgens met bands die allemaal voor die tijd actief waren?

Ik ben het eens met forza. De overbekende bands van na halverwege de jaren '90 staan er nagenoeg allemaal in momenteel. Denk aan Muse, Coldplay, Mufors & Sons, wat Nederlandse artiesten (Marco B., N&S, Jan Smit etc.), Radiohead en Oasis.

Als ik kijk naar (echte) populariteit mis ik eigenlijk alleen Arcade Fire en wat alternatieve rock à la Foo Fighters, Green Day en dEUS. Bands als Sigur Rós, Tool, Queens of the Stone Age, The National en Editors hoef je denk niet snel te verwachten in de lijst.

Arrie schreef:
Tja, ik lees eruit dat dat jouw persoonlijke mening is. Ben ik het zelf ook mee eens wat betreft Rebellion bijv., maar het is nou eenmaal wel echt de Arcade Fire-klassieker.

Oh, okee, nou, dat is me dan mooi helemaal ontgaan, wat een slecht teken is voor een klassieker. Zal ik Rebellion in mijn keuzelijst zetten. En hoop ik dat velen de status van deze modern classic ook onderkennen en er op zullen stemmen.

Je hebt gelijk chevy93, ik ben tenslotte al 45, luister Radio 2 en pas helemaal in de gezapige doelgroep van de Top 2000.

Ik heb ook Rebellion in mijn keuzelijstje gezet omdat ik ervan ben gegaan dat dat toch wel de Arcade Fire klassieker is...alhoewel volgens mij is een nummer als Intervention trouwens wel redelijk gepromoot op 3FM en daardoor wellicht bij wat meer mensen bekend (maar daar kan ik me in vergissen).

Bij the Smiths vind ik het lastiger om de klassieker te bepalen, ik ben geneigd te zeggen How Soon is Now? en There Is a Light That Never Goes Out maar Bigmouth Strikes Again maakt daar toch ook wel aanspraak op denk ik, die laatste is in ieder geval bij een groter publiek bekend lijkt me.

Ja, wat betreft Bigmouth heb je wel gelijk inderdaad. Was geloof ik ook het eerste Smiths-nummer dat ik kende.

This Charming Man komt toch ook wel in aanmerking.. vaker gedraaid dan dat andere nummer op de radio.

Dat we hier al discussiëren over welk Smiths nummer de classic is die eruit springt, de obvious choice als je iets van Smiths in je lijst zou willen opnemen, bewijst mijn punt dat ze die dus niet hebben denk ik voldoende.

Ik ga strategisch stemmen, kies van de artiesten die ik in de lijst wil hebben hun hoogste notering of het nummer dat de meeste mensen kennen. Dat is in het geval Smiths toch Bigmouth denk ik.

Hmm, als ik kijk wat er in Nederland het hoogste scoorde was dat zelfs Panic.. dus die vlieger gaat niet op.

Maargoed, van allerlei andere bands staan er in de top2000 ook niet noodzakelijk hits, maar nummers met kennelijk de meeste rotatie in de jaren erna. Bij de Smiths denk ik dat How Soon Is Now toch wel erg vaak voorbij komt als die band wat aandacht krijgt. Sowieso zouden van dat soort bands natuurlijk meerdere nummers in de keuzelijst moeten staan. Er komen nog veel meer bands nog meer bekaaid af dan alleen de Smiths.

Het is toch gewoon There Is A Light That Never Goes Out en Rebellion (Lies). Staan ook als enige nummers in de Tijdloze 100 van Studio Brussel en de nummers die ik de laatste jaren het meest in vrije keuze tegenkwam. Dus bij twijfel, stem op deze 2 nummers

In een rechtvaardige lijst stonden alle genoemde Smiths-nummers in de top 500 natuurlijk, maar mij lijkt There Is A Light That Never Goes Out toch wel de ultieme Smiths-klassieker. Dat is ook hun nummer dat meestal hoog in de lijstjes staan (behalve de Top 2000 dan).

Op Last.FM zijn er 2 nummers die er ver bovenuit steken en nog 2 die zich ook van het peloton onderscheiden:

There Is A Light That Never Goes Out (141,000 plays in 6 maanden)
This Charming Man (121,000)

How Soon is Now? (83,000)
Big Mouth Strikes Again (77,000)

Heaven Knows I'm Miserable Now (65,000)

Bij Arcade Fire wordt het laatste album hier wel onderschat, The Suburbs, Ready to Start, Sprawl II worden veel vaker gedraaid dan Rebellion (Lies), dat in Nederland niet eens airplay kreeg. The Surburbs werd ook op Radio 2 èn 3 gedraaid.

Rebellion staat bij Last.FM ook pas op 6. Zoals bij veel bands is het eerste commerciële succes bekender/populairder dan de artistiekere (en betere) beginplaten.

Ik heb daarom ook op The Suburbs gestemd, volgens Spotify het populairste nummer van ze op het moment. Is het niet een idee om voor volgend jaar hier op MuMe alvast af te spreken wat de classics zijn van de ontbrekende artiesten en dat we dus allemaal voor dat nummer gaan bij de vrije keuze (mits je voor die artiest kiest)?

Als iemand vrije keuze op Big Star wil stemmen, kies dan Thirteen. Zijn we in ieder geval al met z'n 2-en...

De band werd gisteren in DWDD de hemel in geprezen. Vanmiddag op Radio 2 werd er op de uitzending teruggekomen, maar het ging over de bereiding van die snip, niet over de documentaire van Big Star op de IDFA. Dat was nu een mooie tip geweest voor de vrije keuze lijst van de Top 2000. Bij deze!

herman schreef:
Bij Arcade Fire wordt het laatste album hier wel onderschat, The Suburbs, Ready to Start, Sprawl II worden veel vaker gedraaid dan Rebellion (Lies), dat in Nederland niet eens airplay kreeg. The Surburbs werd ook op Radio 2 èn 3 gedraaid.

Rebellion staat bij Last.FM ook pas op 6. Zoals bij veel bands is het eerste commerciële succes bekender/populairder dan de artistiekere (en betere) beginplaten.

Arcade Fire was nog vrij onbekend na release van het debuut maar deze band is nu (ook in België) erg populair geworden. The Suburbs stond liefst 60 weken in de lijst en heeft op nr.1 gestaan.

Dit jaar maar eens besloten niet mee te doen met dit gehypte gebeuren. Vooral de bovenste tweehonderd platen zijn voorspelbare seventies-M.O.R. met hier en daar een Radiohead-moment, een vleugje U2 en vooral veel te weinig Soul en Funk. De subtop 2000 die voorheen (volgend jaar ook?) de dagen na al het Eagles- en Fleetwood Mac-geweld werd uitgezonden was een circus van herkenning en verbazing!

Teunnis schreef:
Ik heb daarom ook op The Suburbs gestemd, volgens Spotify het populairste nummer van ze op het moment. Is het niet een idee om voor volgend jaar hier op MuMe alvast af te spreken wat de classics zijn van de ontbrekende artiesten en dat we dus allemaal voor dat nummer gaan bij de vrije keuze (mits je voor die artiest kiest)?

Daar zat ik ook al aan te denken, iets wat volgend jaar wel kan

Mijn mooie lijstje:

Alice Cooper - Halo of Flies
Pink Floyd -Comfortably Numb
Supertramp - Fool's Overture
Gerry Rafferty - Baker Street
Led Zeppelin - Stairway to Heaven
Yes - Close to the Edge
Bruce Springsteen - The River
The Beatles - A Day in the Life
Cuby & the Blizzards - Somebody Will Know Someday
Prince & the Revolution - Purple Rain
Jackson Browne - The Load Out/Stay
King Crimson - Starless
Ralph McTell - Streets of London
U2 - Bad
Don Mclean - American Pie

Vrije Keuzes:
Marillion - The Invisible Man
Iron Maiden - Phantom of the Opera
Rush - La Villa Strangiato
Rainbow - Stargazer
Rory Gallagher - A Million Miles Away

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:15 uur

geplaatst: vandaag om 20:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.