Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 19 november 2012, 21:24 uur
Mijn lijstje:
Tinseltown In The Rain - The Blue Nile
London Calling - The Clash
Ashes To Ashes - David Bowie
Love Like Blood - Killing Joke
You Really Got Me - The Kinks
Autobahn - Kraftwerk
Blue Monday - New Order
When Doves Cry - Prince
Paranoid Android - Radiohead
Virginia Plain - Roxy Music
Do It Again - Steely Dan
Once In A Lifetime - Talking Heads
Uncertain Smile - The The
Substitute - The Who
Senses Working Overtime - XTC
Eigen keuze:
How Soon is Now? - The Smiths
Under the Milky Way - The Church
Tears Run Rings - Marc Almond
Superfly - Curtis Mayfield
Song to the Siren - This Mortal Coil
Autobahn - Kraftwerk
Blue Monday - New Order
When Doves Cry - Prince
Do It Again - Steely Dan
Substitute - The Who
Eigen keuze:
How Soon is Now? - The Smiths
Under the Milky Way - The Church
Tears Run Rings - Marc Almond
Superfly - Curtis Mayfield
Song to the Siren - This Mortal Coil
0
geplaatst: 19 november 2012, 22:27 uur
The Blue Nile, Killing Joke, Kraftwerk, Talking Heads, The The, XTC, This Mortal Coil. Zouden er bij mij ook allemaal gegarandeerd in staan. De overige nummers zijn ook allemaal goed, dus... Mooie lijst andree!!
0
geplaatst: 19 november 2012, 22:39 uur
Prachtig lijstje! Ik zie vijf nummers waar ik ook op heb gestemd, nog drie die net aan zijn afgevallen, en vier nummers die ik überhaupt over het hoofd heb gezien, anders hadden ze ook zeker kans gemaakt.
0
geplaatst: 19 november 2012, 23:27 uur
Arrie schreef:
Prachtig lijstje! Ik zie vijf nummers waar ik ook op heb gestemd, nog drie die net aan zijn afgevallen, en vier nummers die ik überhaupt over het hoofd heb gezien, anders hadden ze ook zeker kans gemaakt.
(quote)
Ik was ook bang dat ik nog iets over het hoofd zou zien, dus toen ik mijn lijstje af had, heb ik her en der (en dus ook in dit topic) gezocht naar andere lijstjes. Heb ik nog bijna de helft van een toch al mooi lijstje vervangen. En dat we allebei At Seventeen hebben, is dus niet geheel toevallig. Was Janis toch even helemaal vergeten.
0
Misterfool
geplaatst: 20 november 2012, 00:04 uur
1. Strange fruit-Billie holiday
2.hemingway-bløf
3. a forest-the cure
4. take five-dave brubeck
5. broad day light-gabriel rios
6. to france-mike oldfield & maggie reilly
7.i'm just a singer (in a rock & roll band)-the moody blues
8.like a hurricane-neil young
9. forca-nelly furtado
10.blue Monday-new order
11.joan of arc (maid of orleans)-omd
12.echoes-pink floyd
13. paranoid android-radiohead
14. life's what you make it-talk talk
15. once in a lifetime-talking heads
keuzelijst
how soon is now?-the smiths
famous blue raincoat-leonard cohen
bloodbuzz ohio-the national
so what-miles davis
epilogue-the antlers
2.hemingway-bløf
3. a forest-the cure
4. take five-dave brubeck
5. broad day light-gabriel rios
6. to france-mike oldfield & maggie reilly
7.i'm just a singer (in a rock & roll band)-the moody blues
8.like a hurricane-neil young
9. forca-nelly furtado
10.blue Monday-new order
11.joan of arc (maid of orleans)-omd
12.echoes-pink floyd
13. paranoid android-radiohead
14. life's what you make it-talk talk
15. once in a lifetime-talking heads
keuzelijst
how soon is now?-the smiths
famous blue raincoat-leonard cohen
bloodbuzz ohio-the national
so what-miles davis
epilogue-the antlers
0
geplaatst: 20 november 2012, 00:49 uur
andré schreef:
Mijn lijstje:
Autobahn - Kraftwerk
Blue Monday - New Order
When Doves Cry - Prince
Do It Again - Steely Dan
Substitute - The Who
Mijn lijstje:
Autobahn - Kraftwerk
Blue Monday - New Order
When Doves Cry - Prince
Do It Again - Steely Dan
Substitute - The Who
Ook een mooie lijst, The The helemaal vergeten, stom!
0
k.grubs
geplaatst: 20 november 2012, 16:55 uur
Tegen beter weten in even gestemd. Wat me opviel was dat Sweet Jane er 2 x in staat , 1x de versie van Lou Reed en 1x Velvet Underground. Verder Arcade Fire en Eminem in de keuzelijst gezet, dat moet toch mainstream genoeg zijn om in de lijst op te nemen?
0
geplaatst: 20 november 2012, 17:23 uur
Ik weet ook niet wat de reden is waarom artiesten als Arcade Fire, The Smiths en The Stone Roses al die jaren geweerd worden. Wellicht uit principes.. Ook het ontbreken van New Born van Muse snap ik niet.
Hopelijk een paar nieuwe binnenkomers. Sowieso is het ontdekken van de nieuwe binnenkomers en stijgers het leukste van deze lijst.
Hopelijk een paar nieuwe binnenkomers. Sowieso is het ontdekken van de nieuwe binnenkomers en stijgers het leukste van deze lijst.
0
geplaatst: 20 november 2012, 19:26 uur
Zelfs het winnen van een Grammy is voor Radio 2 geen teken dat Arcade Fire er wel degelijk toe doet.
0
geplaatst: 20 november 2012, 19:29 uur
Ze zijn er in ieder geval bekend mee: Radio 2: Informatie over Arcade Fire - radio2.nl. 

0
geplaatst: 20 november 2012, 19:30 uur
Ik denk zelfs dat ze het weleens gedraaid hebben. Er is genoeg muziek die ze wel draaien maar uiteindelijk helemaal niet in de keuzelijst te vinden is. Dat vind ik zo jammer; met de top 2000 wordt het ineens allemaal veel veiliger.
0
geplaatst: 20 november 2012, 19:35 uur
chevy93 schreef:
Ze zijn er in ieder geval bekend mee: Radio 2: Informatie over Arcade Fire - radio2.nl.
Frits Spits vraagt of ik een koekje wil. Zou het familie van R&P zijn?
0
geplaatst: 20 november 2012, 19:39 uur
Dit las ik net op de site:
We zijn halverwege de top2000 stemweek, opvallende zaken:
meer dan 200 nieuwe platen in de nieuwe lijst (tot nu toe), Beatles en Rolling Stones scoren beter dan vorig jaar en de gemiddelde leeftijd van de platen is bijna 1 jaar jonger.
meer dan 200 nieuwe platen in de nieuwe lijst (tot nu toe), Beatles en Rolling Stones scoren beter dan vorig jaar en de gemiddelde leeftijd van de platen is bijna 1 jaar jonger.
0
geplaatst: 20 november 2012, 20:07 uur
Ook gelezen op Twitter is dat de Nederlandstalige muziek in de lift zit.
Al weet ik niet of ik daar zo blij mee moet zijn
Al weet ik niet of ik daar zo blij mee moet zijn

0
geplaatst: 20 november 2012, 20:25 uur
Erg vervelend dat je niet gewoon 20 eigen keuzemogelijkheden hebt.
Er staat nog geen eens wat fatsoenlijks van The Smiths, Sigur Ros, Portishead, Underworld, Orbital of Massive Attack bij, om maar eens wat te noemen. Geen wonder dat deze saaie lijst met Queen, The Eagles & Boudewijn de Groot in de Top 10, zo in stand blijft.
Er staat nog geen eens wat fatsoenlijks van The Smiths, Sigur Ros, Portishead, Underworld, Orbital of Massive Attack bij, om maar eens wat te noemen. Geen wonder dat deze saaie lijst met Queen, The Eagles & Boudewijn de Groot in de Top 10, zo in stand blijft.

0
geplaatst: 20 november 2012, 22:12 uur
laxus11 schreef:
en de gemiddelde leeftijd van de platen is bijna 1 jaar jonger.
en de gemiddelde leeftijd van de platen is bijna 1 jaar jonger.
Ik betwijfel of dit goed nieuws is. Lijkt mij een hele nieuwe lading Nederlandstalige muziek uit de categorie Jan Smit, Nick&Simon etc.
0
geplaatst: 20 november 2012, 22:28 uur
Ik denk ook dat het aantal noteringen van Nick en Simon flink de pan uit gaat rijzen, ook de niet singles zullen aan bod komen. Zoveel fans hebben ze inmiddels wel. Tevens zal onder invloed van de musical, Andre Hazes hoge ogen gaan gooien verwacht ik.
De Top 2000 is MOR mainstream, top 40 singletjes en uitgekauwde all time classics waar 40 plussers als ik allerlei jeugdsentimenten bij hebben. Ga er aub. niet van uit dat de Top 2000 erom gaat de beste muziek ooit gemaakt te laten horen. Nee, het gaat om de bekendste, bij de periode van het jaar passende, zo veel mogelijk mensen tevreden stellende, sentimentele herinneringen oproepende, gemakkelijk in het gehoor liggende muzieknummertjes.
Dus hou op met jullie verontwaardiging dat allerlei obscure, alternatieve, bij radioluisteraars volstrekt onbekende bands niet in de keuzelijst voorkomen en weet dat ze volkomen kansloos zijn de lijst ooit te halen. Ik ga met Slayer een proteststem uitbrengen, verder maak ik me geen illusies dat ik dit jaar iets nieuws ga horen.
Bij vlagen zal ik genieten van het feest der herkenning dat de Top 2000 is en misschien komt dat nummer wel voorbij dat ze draaiden op het schoolfeest waar ik tijdens het schuifelen mijn eerste erectie kreeg. Ik zal de blik in haar ogen nooit vergeten, toen mijn onschuldige klasgenootje doorhad wat daar tegen haar buikje drukte.
De Top 2000 is MOR mainstream, top 40 singletjes en uitgekauwde all time classics waar 40 plussers als ik allerlei jeugdsentimenten bij hebben. Ga er aub. niet van uit dat de Top 2000 erom gaat de beste muziek ooit gemaakt te laten horen. Nee, het gaat om de bekendste, bij de periode van het jaar passende, zo veel mogelijk mensen tevreden stellende, sentimentele herinneringen oproepende, gemakkelijk in het gehoor liggende muzieknummertjes.
Dus hou op met jullie verontwaardiging dat allerlei obscure, alternatieve, bij radioluisteraars volstrekt onbekende bands niet in de keuzelijst voorkomen en weet dat ze volkomen kansloos zijn de lijst ooit te halen. Ik ga met Slayer een proteststem uitbrengen, verder maak ik me geen illusies dat ik dit jaar iets nieuws ga horen.
Bij vlagen zal ik genieten van het feest der herkenning dat de Top 2000 is en misschien komt dat nummer wel voorbij dat ze draaiden op het schoolfeest waar ik tijdens het schuifelen mijn eerste erectie kreeg. Ik zal de blik in haar ogen nooit vergeten, toen mijn onschuldige klasgenootje doorhad wat daar tegen haar buikje drukte.

0
geplaatst: 20 november 2012, 22:29 uur
laxus11 schreef:
Aha, dus dit jaar een stuk of 50 nummers van Beatles erin? Sorry hoor, maar das echt een overkill ten opzichte van de artiesten die niet eens in de keuzelijst opgenomen zijn. Alsof er geen andere goede bands zijn dan die 2. Queen zal ook wel weer met tientallen aanwezig zijn.
0
geplaatst: 20 november 2012, 22:53 uur
Er staat niet dat er meer nummers van The Beatles/Stones inkomen, alleen dat ze het beter doen. Het is een gegeven dat die twee structureel ieder jaar slechter scoren.
Vandaar dat het opvallend is.
Dat de gemiddelde leeftijd 1 jaar jonger is, is niet zo opvallend lijkt me. Ik geloof dat die bijna jaarlijks één jaar jonger wordt. Met nieuwe nummers van Train, Racoon en Nick & Simon (zo stel ik me dat voor) die er dit jaar ongetwijfeld bij gaan komen.
Vandaar dat het opvallend is.
Dat de gemiddelde leeftijd 1 jaar jonger is, is niet zo opvallend lijkt me. Ik geloof dat die bijna jaarlijks één jaar jonger wordt. Met nieuwe nummers van Train, Racoon en Nick & Simon (zo stel ik me dat voor) die er dit jaar ongetwijfeld bij gaan komen.
Tony schreef:
Dus hou op met jullie verontwaardiging dat allerlei obscure, alternatieve, bij radioluisteraars volstrekt onbekende bands niet in de keuzelijst voorkomen en weet dat ze volkomen kansloos zijn de lijst ooit te halen.
Dat is dus het punt. Ik durf te wedden dat bands als Arcade Fire en The Smiths bekender zijn dan Wiz Stars, Shirley Zwerus, Rapsberries en Beverly Craven (even wat willekeurige nummers uit mijn Top 2000 iTunes-lijst).Dus hou op met jullie verontwaardiging dat allerlei obscure, alternatieve, bij radioluisteraars volstrekt onbekende bands niet in de keuzelijst voorkomen en weet dat ze volkomen kansloos zijn de lijst ooit te halen.
0
geplaatst: 21 november 2012, 00:11 uur
Tony schreef:
Dus hou op met jullie verontwaardiging dat allerlei obscure, alternatieve, bij radioluisteraars volstrekt onbekende bands niet in de keuzelijst voorkomen en weet dat ze volkomen kansloos zijn de lijst ooit te halen.
Het gaat mij in de discussie voornamelijk om het feit de lijst er allang niet meer is voor enkel Radio 2-luisteraars. Voorgaande jaren waren er minimaal 11 miljoen mensen die iets van de Top 2000 meekregen. Nu de Top 2000 zo'n enorm begrip is geworden (volgens henzelf is "de lijst nu van alle generaties") mag er best iets gedaan worden met de wensen van al die stemmers.
Ik vind het bijvoorbeeld volkomen normaal dat mensen vrij willen kunnen kiezen, en niet een beperkte MOR-keuze opgelegd willen krijgen. Conservatieve mensen roepen vaak dat het gewoon een Radio 2-feestje is maar dat is natuurlijk al vele jaren niet meer zo. Er zijn de afgelopen edities al een hoop bands 'toegelaten' die eerst geen schijn van kans maakten (oa. Radiohead en Nirvana). Ik kan nog steeds niet begrijpen wat de samenstellers nu zo tegenhoudt om de verkiezing volledig open te gooien. De lijst zal daarmee echt niet helemaal op z'n kop gaan, en blijft zeker in de bovenste regionen stabiel. Wat waarschijnlijk wel zal gebeuren is dat alle belangrijke hiaten worden weggewerkt. M.a.w. alle grote alternatieve namen en stromingen die nu niet zijn vertegenwoordig krijgen hun verdiende plek.
0
geplaatst: 21 november 2012, 01:32 uur
Zo is dat. Arcade Fire heeft ook gewoon een eigen pagina op de Radio 2-site omdat ze er wel eens gedraaid worden, net zoals veel onbekendere artiesten. Waarom het dan allemaal ineens zo conservatief moeten voor de Top 2000? Het zou toch leuk zijn als het echt een lijst was voor alle Nederlanders, eentje waarin je Nick, Simon èn The Smiths èn de echte oldies (die ook geweerd worden) achter elkaar kunt horen?`
0
geplaatst: 21 november 2012, 07:56 uur
Elke band moet uiteraard zijn kansen krijgen en ook worden aangeboden in het totale aanbod om uit te kiezen. Dus daar moet de organisatie van de Top 2000 ruimte voor bieden.
Ik ben alleen voor jullie bang dat de totale aanhang van veel alternatieve bands minder groot is dan jullie denken. Hier op musicmeter lijkt het nog heel wat maar dat zegt meer over onze site dan het gros, de grote meerderheid van de bevolking, die vrij massaal stemt. Ook in de leeftijdscategorie 40+.
En aangezien die over een afgeschermd en overbekend muziekrepertoire beschikt uit de jaren '60 en '70 waar niets meer bij komt, blijft het moeilijk om muziek van alternatieve bands hoog en/of veelvuldig in de Top 2000 te krijgen. Dat geldt overigens niet alleen voor alternatieve bands maar ook voor nieuwe muziek als zodanig.
Alleen doelgroepers met een enorme aanhang en die op het geheel een klein aanbod bieden (Jan Smit, Nick & Simon, Marco Borsato e.a.) weten de hegemonie wat te doorbreken.
Totdat de generatie 40+ is uitgestorven en de "alternatieve" generatie op 80-jarige leeftijd eindelijk het rijk voor zich alleen heeft. Dat is te zeggen, ik zie toch ook heel veel jongeren, nog in hun tienerjaren of iets ouder, ook gewoon kiezen voor jaren '60 en '70 muziek.
Niet per se als anti-alternatief maar omdat de muziek uit die tijd nu eenmaal zo goed is...
Ik ben alleen voor jullie bang dat de totale aanhang van veel alternatieve bands minder groot is dan jullie denken. Hier op musicmeter lijkt het nog heel wat maar dat zegt meer over onze site dan het gros, de grote meerderheid van de bevolking, die vrij massaal stemt. Ook in de leeftijdscategorie 40+.
En aangezien die over een afgeschermd en overbekend muziekrepertoire beschikt uit de jaren '60 en '70 waar niets meer bij komt, blijft het moeilijk om muziek van alternatieve bands hoog en/of veelvuldig in de Top 2000 te krijgen. Dat geldt overigens niet alleen voor alternatieve bands maar ook voor nieuwe muziek als zodanig.
Alleen doelgroepers met een enorme aanhang en die op het geheel een klein aanbod bieden (Jan Smit, Nick & Simon, Marco Borsato e.a.) weten de hegemonie wat te doorbreken.
Totdat de generatie 40+ is uitgestorven en de "alternatieve" generatie op 80-jarige leeftijd eindelijk het rijk voor zich alleen heeft. Dat is te zeggen, ik zie toch ook heel veel jongeren, nog in hun tienerjaren of iets ouder, ook gewoon kiezen voor jaren '60 en '70 muziek.
Niet per se als anti-alternatief maar omdat de muziek uit die tijd nu eenmaal zo goed is...

0
geplaatst: 21 november 2012, 09:32 uur
De Top 2000-promotiemachine blaast de lijst graag op tot iets buitenproportioneels, maar in feite is het niet zo heel moeilijk om in de lijst te komen. Daar zijn hooguit enkele honderden stemmen voor nodig. Bovendien stemmen er lang niet alleen verstokte zestigjaren, maar juist veel jongeren. Ik denk eerder dat de keuzelijst zo beperkt wordt gehouden uit vrees dat de Radio 2-doelgroep zich niet meer in de lijst herkent.
0
geplaatst: 21 november 2012, 09:35 uur
De aanhang onder nieuwe alternatieve bands is misschien niet super groot, maar wel erg fanatiek. Als uitlekt dat er ruimte komt voor bands als Arcade Fire, dan wordt wel even geregeld dat ze zo de top 500 in knallen, daar ben ik zeker van. Onderschat het netwerk niet 

0
geplaatst: 21 november 2012, 09:37 uur
Slayer gaat op basis van de Facebookactie bijvoorbeeld ook echt wel genoeg stemmen trekken. De vraag is echter of Angel of Death er straks ook echt in staat.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.