MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
orbit schreef:
@ chevy93:

En aangezien je ook een überconservatieve luisteraar bent voel je je automatisch geroepen de top2000 te verdedigen ipv dat je je ook maar een seconde in iemand anders' posts verdiept. Maar dat zijn we wel van je gewend.

Yup, gebeurt al jáááren.

Zie ik hier een parallel met Radio 2's selectieprocedure?

LucM schreef:
(quote)

Dat heeft zeer zeker met jeugdsentiment te maken.

Net zoals Hotel California voor de oudere generatie jeugdsentiment is?

Moet ik Hotel California per definitie afkeuren omdat het toevallig uit 'mijn' tijd komt? Hotel California is een tijdloos en uniek nummer, Wonderful Days is een tijdelijke hype, destijds leuk maar nu erg kitscherig en gedateerd, het is bovendien een cover.

Zeg ik dat?

Ik vraag je gewoon of dat ook niet het geval is, vind dat echt zo'n nummer wat totaal niet tijdloos is namelijk en echt iets van de oudere generatie.
Wonderful Days is trouwens geen tijdelijke hype, kijk alle andere lijsten er maar op na buiten de top2000.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Dit volg ik niet helemaal, kunnen nieuwe nummers niet in het collectieve geheugen belanden, etc. als het elk jaar gebeurt?

Nummers hebben nu veel meer de neiging doodgeknuffeld te worden dan vroeger en dan is men het ook sneller zat.
Ik denk dat wat dat betreft de scheidingslijn zit bij het tijdperk toen radio 'horizontaal' werd en er talloze stations als 538 de ether in kwamen. Daarvoor was er veel meer variatie op de radio en lieten klassiekers zichzelf gelden. Alhoewel veel MuMeërs het willen ontkennen hebben nummers als Child In Time of Bo Rhap toch die distinctie in zich.
Tegenwoordig is media-exposure veel belangrijker dan daadwerkelijke kwaliteit.

chevy93 schreef:

Verder denk ik dat ik heel wat beter inzicht heb in wat er speelt onder jongeren dan jij. Of wil je zeggen dat je je al die tijd voordoet als OW'er terwijl je eigenlijk nog op de havo zit?

Ik geef college aan studenten en heb regelmatig stagiaires, geen enkel daarvan heeft ook maar de flauwste belangstelling voor Dire Straits, Led Zeppelin of welke ouwe korstenrock jij denkt dat mateloos populair is onder jongeren. Als ze al van rock houden is het toch meestal Arcade Fire, the XX of iets wat ik helemaal niet ken. Radiohead kennen ze ook nog wel.

trebremmit schreef:
Ik vraag je gewoon of dat ook niet het geval is, vind dat echt zo'n nummer wat totaal niet tijdloos is namelijk en echt iets van de oudere generatie.

Omdat Hotel California ouder is dan Wonderful Days is het minder tijdloos, dat is wel erg kort door de bocht. Wat dan te zeggen van bv. Beatles, Rolling Stones, Bob Dylan (nog ouder maar tijdloos)? Goede muziek is van alle tijden en heeft niets met jaartal te maken en ook de laatste jaren worden er nummers uitgebracht die over 40 jaar nog populair zullen zijn (Somebody That I Used to Know van Gotye bv.).

orbit schreef:
Ik geef college aan studenten en heb regelmatig stagiaires, geen enkel daarvan heeft ook maar de flauwste belangstelling voor Dire Straits, Led Zeppelin of welke ouwe korstenrock jij denkt dat mateloos populair is onder jongeren. Als ze al van rock houden is het toch meestal Arcade Fire, the XX of iets wat ik helemaal niet ken. Radiohead kennen ze ook nog wel.
Lekker kletsen met de docent over muziek, dat is weer wat nieuws! Ik begeef me alle tijd onder leeftijdsgenoten en mijn hele Facebook staat er vol mee.

Verder zou ik de aantal plays op last.fm maar eens bekijken. Hoewel jij natuurlijk weer gaat beweren dat al die 37 miljoen scrobbles van de oudere generatie komen.

Gender Plot ? Last.fm?s Playground - playground.last.fm
Gemiddelde leeftijd van de Dire Straits-luisteraar (ca. 26 à 27) is jonger dan die van Neil Young (ca. 27) en maar één à twee jaar ouder dan de gemiddelde The Cure-luisteraar (ca. 24 à 25).

Gemiddelde leeftijd van The Smiths ligt zelfs op 23, evenals die van The Beatles en Pink Floyd.

Of zit last.fm ook vol met 50+-ers die liggen over hun leeftijd?

Edit: En dit heeft dus niks met de Top 2000 te maken, want je gaat mij niet wijsmaken dat mensen in de rest van de wereld beïnvloed worden door de Top 2000.

Misterfool
Tsja, van de jongeren die ik spreek(buiten MuMe) is een (groot)deel top 40 minnend, een deel metal-minded , een deel indie-minded en een deel toch echt classicrock-minded. Ik ken meerdere jongeren die echt wel blij worden van top 2000-muziek.

chevy93 schreef:
(quote)
Lekker kletsen met de docent over muziek, dat is weer wat nieuws! Ik begeef me alle tijd onder leeftijdsgenoten en mijn hele Facebook staat er vol mee.

Verder zou ik de aantal plays op last.fm maar eens bekijken. Hoewel jij natuurlijk weer gaat beweren dat al die 37 miljoen scrobbles van de oudere generatie komen.

Waar jou facebook mee volstaat wil ik niet weten en lijkt me ook nergens representatief voor, misschien de conservatieve jongerenvereniging.
Ik heb bij dit soort vermoeiende discussies met jou als eens eerder last fm aangehaald en toen werd ik nog weggehoond, maar nu is het opeens een valide instrument om populariteit te bepalen? Ik zou voor de grap eens de populariteit van een Coldplay of Radiohead vergelijken met jouw superhelden uit het stenen tijdperk.. dan zie je meteen dat de top2000 Radiohead op één, 2 en 3 zou moeten zetten. Arcade Fire scoort zowat even hoog als Zed Leppelin.. Had je verder nog een punt?

Misterfool
Ik denk dat als je echt een steekproef onder jongeren zou houden Rihanna,Beyoncé of Lady gaga op 1 zou staan. Met name het vrouwelijke deel van mijn kennissen wil nog wel eens fan zijn van deze artiesten.

Er zijn veel jongeren die houden van bv. Beatles, Rolling Stones en Led Zeppelin (hun recentste live-album is erg populair) alsook Arcade Fire, Radiohead of Coldplay. Het is gewoon onzinnig om een leeftijd te plakken op muziek.

Misterfool
Nou wat ik eigenlijk ook wel bemerk, als ik bijvoorbeeld kijk naar wat er gepost wordt op sites als 9gag youtube en memecenter , dat met name de jaren 60/70 populair is onder jongeren. Menig artiest uit die tijd(queen, led zep, pink floyd) wordt opgehemeld. Ik zie ook regelmatig dat jongeren klagen over het niveau van de muziek van hun generatie. Het lijkt soms wel eens alsof we aan de vooravond zitten van een muzikale renaissance. Ik moet zelf ook wel toegeven eerder geinteresseerd te zijn in een klassieker uit de 70's dan een nieuw album van menig hedendaags artiest.

Daar zit wel een kern van waarheid in wat Misterfool schrijft. Echte muziek vernieuwing is er niet meer. Om het even heel kort door de bocht te zeggen. House is bijvoorbeeld Berlijnse School op een opgeschroefde beat.

Misterfool schreef:
Nou wat ik eigenlijk ook wel bemerk, als ik bijvoorbeeld kijk naar wat er gepost wordt op sites als 9gag youtube en memecenter , dat met name de jaren 60/70 populair is onder jongeren. Menig artiest uit die tijd(queen, led zep, pink floyd) wordt opgehemeld. Ik zie ook regelmatig dat jongeren klagen over het niveau van de muziek van hun generatie.

Dat zie je hier ook regelmatig, dat betekend dus dat de rest van hun kennissenkring NIET luistert naar dat jaren 60/70 gehalte. M.a.w. de meerderheid dus, dit is louter een bevestiging van wat je via populaire radiozenders voor jongeren en de tv-kanalen ook ziet. Ik snap dus de behoefte ook niet zo om koste wat het kost de ouwe artiesten uit de top2000 deze rol te moeten geven, dat doet de muziekevolutie geen recht en slaat bewust 70% van de populaire muziek over. Waarom moet dat bord voor de kop dan toch gehandhaafd blijven? Omdat het nu eenmaal artiesten zijn die je zelf zo leuk vind?

Misterfool
Tsja, maar de mensen die klagen en naar de jaren 60/70 en ook wel 80's trekken, zijn- zover ik uit eigen ervaring kan peilen- juist de mensen met wat meer interesse in muziek, dan zeg maar de gemiddelde top 40 luisteraar. Even ter verduidelijk ik geef daarmee geen waarde-oordeel, maar ik doe wel die constatering. Er is een groep jongeren die actief "populaire"muziek van hun eigen tijd afvalt en naar het verleden kijkt. De groepen die aangehaald worden zijn over het algemeen toch wel top 2000'achtig. Het grappige is dat die groep jongeren op meerdere social media-sites duidelijk aanwezig zijn(9gag bijvoorbeeld) en dan krijg je bijvoorbeeld post als deze: 9GAG - Real music

Die redenering van orbit slaat nergens op. Er bestaat gewoon geen algemene muzieksmaak bij jongeren. Sommigen luisteren naar Radiohead of Coldplay, anderen naar metal, nog anderen naar hiphop, dan weer anderen naar muziek uit de jaren '60, '70 of '80 en anderen blijven bij de top-40. En voor de zoveelste maal, kwaliteit heeft niets met ouderdom te maken, ik luister zowel graag naar muziek uit de jaren '50 of' 60 als die uit 2012. Als het maar goede muziek is en elke periode heeft zijn klassiekers.

LucM schreef:
Die redenering van orbit slaat nergens op. Er bestaat gewoon geen algemene muzieksmaak bij jongeren. Sommigen luisteren naar Radiohead of Coldplay, anderen naar metal, nog anderen naar hiphop, dan weer anderen naar muziek uit de jaren '60, '70 of '80 en anderen blijven bij de top-40. En voor de zoveelste maal, kwaliteit heeft niets met ouderdom te maken, ik luister zowel graag naar muziek uit de jaren '50 of' 60 als die uit 2012. Als het maar goede muziek is en elke periode heeft zijn klassiekers.

Ik ben blij dat je dat met deze ijzersterke argumenten kunt staven

Nogmaals, ik zeg nergens dat geen enkele jongere naar jaren 60/70 luistert, maar die belachelijke populariteit die op basis van de top2000 geveinsd wordt is niet bepaald realistisch te noemen. Niet alleen mijn punt, maar zie ook Lukas, herman en andere weldenkende mume-ers.

Ook eens met orbit, Lukas en anderen.

Als ik onderstaand lijstje zie vind ik toch heel moeilijk om zomaar aan te nemen dat van deze Top 20 slechts vier nummers redelijk recentelijk zijn (2x Coldplay, Adele en Mumford & Sons). Je zou onder zo'n jeugdig publiek toch echt veel meer verwachten (minstens de helft), bijvoorbeeld 5 nummers van Coldplay en nog een aantal andere namen.

Het is m.i. eerder aannemelijk dat een hoop 40’ers/50’ers via de naam van hun kroost dubbele stemmen hebben uitgebracht. Of dat de Top 2000 met een zekere 'weging' (beïnvloeding) werkt waardoor oudere nummers beter scoren (ik zou er niet gek van op kijken!). Zolang Radio 2 geen openheid geeft over het aantal stemmers op een nummer, en het totaal aantal punten, kunnen we nooit met zekerheid zeggen of het de daadwerkelijke populariteit is obv de stemming of dat er toch in bepaalde mate een populariteit geveinsd wordt.

Top 20 onder jongeren van 16 t/m 20 jaar schreef:

Queen - Bohemian Rhapsody
Eagles - Hotel California
Led Zeppelin - Stairway to Heaven
Johnny Cash - Hurt
Deep Purple - Child in Time
Coldplay - The Scientist
Dire Straits - Sultans of Swing
Dire Straits - Brothers in Arms
Guns N’ Roses - November Rain
Billy Joel - Piano Man
Pink Floyd - Wish You Were Here
Coldplay - Fix You
Bruce Springsteen - The River
Metallica - Nothing Else Matters
Metallica - One
Adele - Someone Like You
Pink Floyd - Comfortably Numb
Mumford & Sons - The Cave
Otis Redding - (Sittin’ on) The Dock of the Bay
Boudewijn de Groot - Avond

In de eerste 100 van de MuMe Top-2000 van 2011 staan ook slechts 4 nummers van na 2000 en alle 4 van Arcade Fire (die in de Radio 2 Top-2000 dan weer schittert door afwezigheid). Wellicht moeten recente nummers hun duurzaamheid nog bewijzen. En waarom zouden jongeren persé nummers uit de huidige top-40 moeten selecteren? De keuzelijst van Radio 2 Top 2000 vind ik nu al teveel gebaseerd op de top 40.

Casartelli (moderator)
Onweerwolf schreef:
Er zijn minder wind mee kaarten dan 5 of 6 km, dus wind mee kaarten sparen is veel makkelijker, aangezien je daarmee voorkomt dat iemand de 8 of 10 km kan fietsen.

Klopt, maar de Wind Mees gaan bij elke schudronde weer terug in de stapel (op ieders bovenste na), terwijl de 5 en 6 km na gebruik definitief verdwenen zijn.

Veel dezelfde discussies hier als in voorgaande jaren. Over de muzikale grootste gemene deler van 15-25 jarigen: het zou me weinig verbazen als onder die groep een relatief groot aandeel zit van jongelui die vrij onlangs (zeg max. anderhalf jaar terug) hun eerste Top 100 Allertijden, Top 2000 of welke andere toplijst dan ook gehoord hebben, dat toen als een openbaring ervoeren en nu hun lijstje nog vooral vol zetten met die openbaringen. Zijn veel van ons ook niet zo begonnen?

Als er al ergens een iets afwijkender grootste gemene deler zit, zou ik het dus eerder bij bijv. een lijstje van 25-35 jarigen verwachten.

@Luc: dan nog, dat een Otis Redding onder deze leeftijdsgroep beter scoort dan bijvoorbeeld Coldplays Paradise (vorig jaar #74) en Viva la Vida (#9) kan ik me echt niet voorstellen. Het is algemeen bekend dat jongeren eerder voor recente nummers gaan, dat zie je ook terug in de toplijstjes van andere radiostations waar de recente hits het ook ontzettend goed doen.

Er is altijd wel wat te klagen over de lijst, en er schort natuurlijk heel veel aan (zoals ik zelf al aangaf), maar puntje bij paaltje is dat de lijst altijd wel redenen biedt om terug te grijpen naar bepaalde artiesten uit je muziekcollectie. Gimme Shelter van The Rolling Stones zette vorig jaar weer aan om Let It Bleed verscheidene malen op te zetten. Dat vind ik dan toch weer het leuke van zo'n lijst en als de radio dan hier eenmaal aanstaat gaat ie ook niet snel meer uit.
En echte muziekliefhebbers alhier vinden het nou eenmaal fijn om elkaar of de Top 2000-redactie af te zeiken en/of te verdedigen.

Kortom: De lijst heeft zijn voors en zijn tegens.
Er zitten haken en ogen aan, maar als iedereen hier (inclusief de criticasters) ieder jaar gedwee zijn/haar lijstje inlevert moet er toch iets aan de hand zijn.

Gretz schreef:
@Luc: dan nog, dat een Otis Redding onder deze leeftijdsgroep beter scoort dan bijvoorbeeld Coldplays Paradise (vorig jaar #74) en Viva la Vida (#9) kan ik me echt niet voorstellen. .

En wat te denken van Avond van Boudewijn de Groot, met alle respect voor het nummer maar daar geloof ik dus ook echt niets van dat dat in de top 20 van jongeren tussen de 16 en 20 staat....kortom dat lijstje kunnen we wel met een hele grote korrel zout nemen.

Misterfool
Over die twee nummers heb ik idd ook zo mijn twijfels. De rest zou mijns inziens best kunnen.

Gretz schreef:
Als ik onderstaand lijstje zie vind ik toch heel moeilijk om zomaar aan te nemen dat van deze Top 20 slechts vier nummers redelijk recentelijk zijn (2x Coldplay, Adele en Mumford & Sons). Je zou onder zo'n jeugdig publiek toch echt veel meer verwachten (minstens de helft), bijvoorbeeld 5 nummers van Coldplay en nog een aantal andere namen.

Ik denk dat dat wel meevalt. De 15-20-jarigen die op zo'n lijst stemmen, zijn gewoon niet de fans van Lady Gaga, maar wel de vrij grote groep die naar classic rock neigt. Onze generatie en jonger is opgegroeid in het downloadtijdperk en kan dus net zo goed LedZep als jeugdsentiment hebben als Coldplay.

Gretz schreef:
Het is m.i. eerder aannemelijk dat een hoop 40’ers/50’ers via de naam van hun kroost dubbele stemmen hebben uitgebracht. Of dat de Top 2000 met een zekere 'weging' (beïnvloeding) werkt waardoor oudere nummers beter scoren (ik zou er niet gek van op kijken!). Zolang Radio 2 geen openheid geeft over het aantal stemmers op een nummer, en het totaal aantal punten, kunnen we nooit met zekerheid zeggen of het de daadwerkelijke populariteit is obv de stemming of dat er toch in bepaalde mate een populariteit geveinsd wordt.

Ik kan met zekerheid zeggen dat dat niet zo is. Twee jaar geleden stonden de aantallen stemmen min of meer online op een wereldkaart. Daaruit viel af te leiden dat de lijst voor het grootste deel wel klopte, maar dat enkele tientallen nummers fors te laag waren gezet of uit de lijst werden geweerd. Die zijn in de lijst van vorig jaar allemaal wél op de plek terecht gekomen waar ze toen ook ongeveer hadden moeten staan. Het voornaamste probleem met de Top2000 zit hem nu in de beperktheid van de keuzelijst. De lijst als zodanig klopt verder wel.

Onweerwolf
Casartelli schreef:
(quote)

Klopt, maar de Wind Mees gaan bij elke schudronde weer terug in de stapel (op ieders bovenste na), terwijl de 5 en 6 km na gebruik definitief verdwenen zijn.

Dat is zeker waar, in dat geval hangt het er vanaf hoeveel spelers er zijn of jouw tactiek goed werkt.

Mijn lijstje voor de top 2000 van dit jaar:

Alice Cooper - Halo of Flies
Blue Oyster Cult - Don't Fear The Reaper
Jefferson Airplane - Volunteers
The Who - Behind Blue Eyes
The Beatles - I am the Walrus
Beach Boys - California Girls
America - Ventura Highway
The Korgis - Everybody's Got To Learn Sometime
Moody Blues - Question
The Beatles - A Day In The Life
The Who- Ouverture (Tommy)
America - A Horse With No Name
The Beatles - Across The Universe
The Byrds - My Back Pages
CSNY - Almost Cut My Hair
Jefferson Airplane - Somebody To Love
Beach Boys - Surf's Up
The Who - Naked Eye
Neil Young - Only Love Can Break Your Heart
CSNY - Carry On

LucM schreef:
(quote)

Omdat Hotel California ouder is dan Wonderful Days is het minder tijdloos, dat is wel erg kort door de bocht. Wat dan te zeggen van bv. Beatles, Rolling Stones, Bob Dylan (nog ouder maar tijdloos)? Goede muziek is van alle tijden en heeft niets met jaartal te maken en ook de laatste jaren worden er nummers uitgebracht die over 40 jaar nog populair zullen zijn (Somebody That I Used to Know van Gotye bv.).

Nee dat zeg ik dus niet, ik vind het gewoon apart dat die platen iedere keer terugkomen terwijl daarna bijna veertig jaar lang nieuwe muziek is uitgebracht. Dat betekent dus dat er nooit wat beters is gemaakt, dat gelooft toch niemand?
Het lijkt mij eerder een ding van de generatie die in die tijd is opgegroeid om iedere keer weer de Hotel California's en de Bohemian Rhapsodys omhoog te stemmen. Wel een soort jeugdsentiment dus.

Natuurlijk zijn er nadien (en voordien) ook nummers uitgebracht die kunnen wedijveren met Hotel California en Bohemian Rhapsody zoals bv. van Radiohead. Maar Hotel California en Bohemian Rhapsody zijn nu éénmaal populair bij een brede laag muziekliefhebbers (en niet alleen de oudere generatie) en het zijn ook unieke nummers. Verder ben ik het eens met Lukas dat het probleem hem in de beperkte keuzelijst zit.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:20 uur

geplaatst: vandaag om 04:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.