MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
servaas
chevy93 schreef:
Die ene week, die sowieso te snel voorbij gaat, maar waarbij de eerste paar dagen (waarin ook veel matige muziek gedraaid wordt) niet snel genoeg voorbij gaan, is echt een leuke week. Met de familie op de woonkamer muziek luisteren. Verhalen horen over vroeger ("oh, dat concert in 1981 van..." of "ja, die cd ken ik nog wel") van je ouders.

Spelen jullie nooit samen een spelletje 'risk' of 'kolonisten van katan' ? Voordeel van zo'n spelletje is dat het ook in de zomer kan ... en op de camping!

Stellen jullie ook samen een playlist samen die je op de achtergrond afspeelt. Succes gegarandeerd !

Of kan je vader niet tegen zijn verlies?

Is Triggerfinger echt de hoogste nieuwe binnenkomer

Orgineel is vele malen beter

De The Magician-remix, die was pas goed. Maar er moest ook een jaar overheen gaan voordat die werd opgepikt. Dat Triggerfinger zo hoog binnenkomt verbaast me niet, toch een nummer waar je niet omheen kon dit jaar. Hoe vaak ik het mensen al niet heb horen fluiten op straat of in de trein, waarna het meteen weer in je kop zit. Niet alleen de hit maar ook de oorwurm van het jaar...

servaas schreef:
Spelen jullie nooit samen een spelletje 'risk' of 'kolonisten van katan' ? Voordeel van zo'n spelletje is dat het ook in de zomer kan ... en op de camping!
Niet echt, met z'n drieën zijn dat soort spellen toch vaak een stuk minder leuk. Op vakantie wel, maar hoe vaak ga je nou met de hele familie op vakantie? En dat gaat zelden op muziek (te veel verschillende smaken, sommigen willen stilte etc.)

servaas schreef:
Stellen jullie ook samen een playlist samen die je op de achtergrond afspeelt. Succes gegarandeerd !
De playlists hier thuis komen 99 van de 100 keer van mij (die 100e keer zet m'n moeder een cd op). En dat is tegenwoordig toch vooral, ondanks wat orbit zo graag wil geloven, muziek die niet in de Top 2000 staat. Oftewel, waar mijn ouders weinig over te melden hebben.

De Top 2000 is overigens ook voor een deel bevindingen van anderen meemaken. Dat ben ik vergeten te vermelden. De verhalen die andere, onbekende mensen te vertellen hebben, zijn vaak ook razend interessant

Trouwens ik ben echt benieuwd hoeveel van de vrije keuzes in de lijst komen te staan

Ik had begrepen dat er een Angel of Death-lobby gaande was, maar ik denk dat de top 2000-bazen dat niet laten gebeuren .

servaas
laxus11 schreef:
Trouwens ik ben echt benieuwd hoeveel van de vrije keuzes in de lijst komen te staan

Wanneer je uitgaat van de verkiezingsprocedure verwacht ik dat dat aantal te verwaarlozen is. Het enige waarop je kunt hopen is dat je vrije keuzes volgend jaar worden opgenomen in de basislijst waarop luisteraars vanaf het begin kunnen stemmen, maar dat kun je pas over een jaar controleren.

Ik ben wel benieuwd welke criteria de redactie gebruikt om een nummer al dan niet in die keuzelijst op te nemen. Openbaarheid van bestuur noemen ze dat.

Een transparant keuzeproces bestaat volgens mij uit twee gedeeltes. In de eerste fase wordt de keuzelijst samengesteld. In de tweede fase kan op de voorgedragen nummers worden gestemd. Maar ik betwijfel of de redactie daar de tijd voor (over) heeft.

Maar om Shakespeare te citeren: much a-do' bout nothin'

Hier nog een leuk betoog van Blokhuis over de Top 2000: Leo Blokhuis ::: www.leoblokhuis.nl.
En anders is het gewoon weer wat leuk haatvoer.

Even wat snippets:
Radio 2 is Neerlands grootste zender met als kerndoelgroep de luisteraar van 35 tot 54 jaar. Het is - en dat zeg ik zonder enige vorm van waardeoordeel - een zender die zich muzikaal richt op het veilige midden. Geen scherpe alternatieve rock, weinig oorspronkelijke soul en al helemaal geen hiphop.
Ik vind de Top 2000 een fascinerend en bijzonder vermakelijk, leuk en inspirerend fenomeen. Het is niet het einde van mijn muziekbeleving, maar ik vind het leuk.
Ik was ooit 3FM-luisteraar en was gecharmeerd van bijvoorbeeld Blur, The Farm, Nirvana, Soundgarden en Dub War, maar die ga ik nooit op Radio 2 horen. 3FM draait vrijwel geen platen die ouder zijn dan 20 jaar, dus daar hoef ik ook niet te zijn. Bovendien: 3FM richt zich in presentatie en vormgeving wel heel exliciet tot een jongere doelgroep. De grens ligt bij Radio 2 toch een beetje bij Snow Patrol en Coldplay.
De Top 2000 is niet boven alle kritiek verheven. Maar laten we de boel in het juiste persectief blijven zien. Matthijs van Nieuwkerk zegt aan het begin van elke uitzending van de Top 2000 a Gogo dat het een lijst is om te koesteren en een lijst om het grondig mee oneens te zijn. Lachend laten we liedjes verdwijnen uit de lijst, onze lijstduwer zit zich glimmend van plezier boos te maken over het feit dat zijn favoriete artiest niet op één staat en met plezier sommen we de platen die - o wat een schande (bulderende lach) - ontbreken.

Onweerwolf
Gerards Dream schreef:
Buiten dit alles om denk ik dat het tijd wordt de Top 2000 eens in de vijf jaar te doen laten plaats vinden. Nieuwe nummers krijgen de kans om in het collectieve geheugen te komen en de wat oudere nummers kunnen op die manier belanden op de weegschaal voor een soort herkeuring laat maar zeggen.

Dit volg ik niet helemaal, kunnen nieuwe nummers niet in het collectieve geheugen belanden, etc. als het elk jaar gebeurt?

Onweerwolf
chevy93 schreef:
Hier nog een leuk betoog van Blokhuis over de Top 2000: Leo Blokhuis ::: www.leoblokhuis.nl.

Even wat snippets:
(quote)
(quote)
(quote)
(quote)

Het zal je oom maar zijn.

Sommige dingen het leven hebben tijd nodig. Neem bijvoorbeeld wijn, er zijn soorten die na lang rijpen op fust pas op dronk zijn. Zo heb ik dat ook met muziek, daar zijn ook songs die ik niet gelijk goed vind, maar naar verloop van tijd ze steeds beter vindt klinken.

chevy93 schreef:

Even wat snippets:
(quote)
(quote)
(quote)
(quote)

Dat stuk in de Volkskrant was destijds inderdaad een beetje jammer; nogal hautain en snobistisch. En vooral ook jammer omdat het Blokhuis de kans gaf om daar verontwaardigd over te doen en de terechte kritiek op de bijsturing in de lijst af te wimpelen als 'ach ja, dat was er ook nog'...

servaas schreef:
(quote)

Of kan je vader niet tegen zijn verlies?

Verder vind ik dat "jongeren stemmen ook" argument ook aandoenlijk van chevy.. om nog iets positiefs aan dit manipulatieve gesleutel te breien.. alsof mijn internet stem iets zegt over mijn werkelijke leeftijd, whrahahaha!!

chevy93 schreef:
Niet echt, met z'n drieën zijn dat soort spellen toch vaak een stuk minder leuk

Ik wil met dit bericht niets onbedoelds insinueren en het is erg off topic, maar toch:
Ik ben een spelletjesfanaat en elk spel heeft zijn optimale aantal deelnemers. Mijn favoriete spel voor 3 spelers is Stap Op! Het is een oubollig kaartspelletje dat veel weg heeft van pesten, maar het zit erg geraffineerd in elkaar.

Onweerwolf
Justus18 schreef:
(quote)

Ik wil met dit bericht niets onbedoelds insinueren en het is erg off topic, maar toch:
Ik ben een spelletjesfanaat en elk spel heeft zijn optimale aantal deelnemers. Mijn favoriete spel voor 3 spelers is Stap Op! Het is een oubollig kaartspelletje dat veel weg heeft van pesten, maar het zit erg geraffineerd in elkaar.

Stap Op!

Ik heb potjes gespeeld die uren duurden voordat iemand won.

Als iedereen expert is komt het er op neer wie het meeste Wind Tegen en Wind Mee weet te sparen want die zijn het zeldzaamste.

Cured
Bohemian Rapzooidie weer ëén. Voorspelbaar? Ja. Saai? Nee, maar wel als je het vaak gehoord hebt. Kun je het nog horen? Soms, maar ik heb het al te vaak gehoord.

servaas schreef:
Zeg ik zei de gek, helemaal zelf bedacht ook. Ik wilde geen waardeoordelen vellen. Dat laat ik graag aan anderen over. Al valt het mij op dat bijvoorbeeld de VPRO nog altijd geen zendtijd heeft op radio 2. Dat is denk ik niet voor niets.

Dat wil de VPRO zelf niet.

Ik stoor me vooral aan de pretentie waarmee het programma ieder jaar gebracht wordt, terwijl het in feite een (erg) lang verzoekplatenprogramma is, dat volgens mij vooral bedacht is omdat tussen kerst en nieuwjaar veel mensen - waaronder veel omroepmedewerkers - verlof nemen en wat is dan makkelijker dan een voorgeprogrammeerde ipod?

Dat is dan verkeerd gedacht. Er nemen bij de omroep tussen Kerst en Nieuwjaar gemiddeld niet meer mensen vrij dan elders in het bedrijfsleven. Sterker nog, een groot deel moet gewoon blijven werken.
Je noemt het pretentie, ik zou mij daar niet zo aan storen. Iedereen rond de Top 2000 is er hard mee bezig en als blijkt dat uiteindelijk heel veel mensen er aan hebben meegedaan en er meer dan 10 miljoen luisteraars zijn geweest, dan ís het toch ook een mooi succes?

Blijkbaar heeft een handige marketeer ooit een goede slogan bedacht die ons nu aan het eind van ieder jaar weer dagelijks moet worden ingeprent.

Een nieuwe suggestie die de wereld in wordt gebracht die niet klopt.

Daaraan stoor ik me dus. Zoals ik me ook stoor aan de pretentieuze wikipedia wijsheid van don Leo, de Sancho Panza van ons aller Mathijs. Wat mist de Nedrlandse omroep toch een popprogramma als 'Lola da Musica'!

Hoe kan de Nederlandse (publieke) Omroep een programma missen dat blijkbaar toch al wordt gemaakt door de VPRO?

Ook het idee over de rol van de publieke omroep komt helemaal uit mijn koker. Juist in een tijd van gigantische bezuinigingen moet onze semi-staatsomroep zich concentreren op haar maatschappelijke taak. En dan kun je beter snijden in je melkkoeien dan in je doelgroepenprogramma's.

Economie gestudeerd? Enig idee tussen het verschil in kosten/baten als de Top 2000 en Lola Da Musica met elkaar worden vergeleken? En waarom zou een publieke omroep, bestemd voor heel Nederland, zich expliciet moeten gaan richten op doelgroepen van 5000 mensen, wat is daar precies de taak in? Is het niet voorspelbaar dat de overgebleven 15 miljoen en meer mensen gaan zeggen: waar gaat dat heen met mijn geld?

Waarom maakt de Nederlandse omroep bijvoorbeeld nog steeds geen muziekprogramma waarin wordt samengewerkt met het Nederlandse clubcircuit? Ook de clubs houden met moeite het hoofd boven water en zonder clubs is er weinig werk voor musicians.

Gaat het nu om geld of muziek? Ik begrijp dat hier een taak moet liggen voor de publieke omroep zodat ze hun staatsteun (waar ook al heel fors op wat ingeleverd,) kunnen afstaan aan andere gesubsidieerde instellingen waarop wordt bezuinigd?

Ik noem één voorbeeld: het Willem Breuker Collectief. Werd sinds 1969 o.i.d. gesubsidieerd, kon zichzelf niet staande houden. Een paar jaar terug, voor zijn dood, werd besloten om de subsidie stop te zetten. De vraag is: terecht of onterecht. Van mij mag elke band die opstart beginnen met een soort van startsubsidie, de eerste paar jaar van hun bestaan. Daarna moet het zichzelf kunnen bedruipen en op eigen benen kunnen staan. Anders moeten ze bij zich afvragen of een professioneel bestaan als muzikant zin heeft, bij gebrek aan belangstelling.

40 jaar subsidie omdat een band bij wijze van spreken 9 man per avond trekt bij een concert, is niet normaal.
Mijn pleidooien om via cd-verkoop iedereen in de muziek te kunnen blijven ondersteunen worden altijd afgeschoten: mensen willen gratis downloaden en op allerlei andere manieren aan gratis muziek komen.

Ga nu niet roepen dat de publieke omroep heel muzikaal Nederland (dat wil zeggen, voor jouw relevante groepen) moet gaan subsidiëren. Bands en concertorganisatoren moeten in de eerste plaats hun eigen broek ophalen.

Ik herinner me Paradiso's Fabchannel. Lijkt me een uitstekend initiatief om weer nieuw leven in te blazen. Is maatschappelijk toch veel relevanter dan een lijst onder leiding van een muzikant die nu helaas al weer meer dan 20 jaar geleden het aardse heeft verlaten.

Zo'n standpunt kun je elitair noemen, ik noem het je bewust zijn van je maatschappelijke taak en de publieke omroep is er volgens mij niet voor het programmeren van kijk- en luisterkannonen, maar met een duidelijke opdracht. En ook de omroep kan een euro maar 1 keer uitgeven!And now back to topic !!!

Wat let je om het initiatief te nemen om het inderdaad nieuw leven in te blazen?

Dus als maar gedacht wordt zoals jij denkt, wordt er door de publieke omroep voldaan aan hun maatschappelijke taak?
En wat als de Top 2000 in de praktijk helemaal geen geld kost maar geld oplevert, zodat dat weer kan worden besteed aan aandacht voor/opnames van meer armlastige bands?

Ik maak me niet meer druk over deze lijst en dat deed ik paar jaar geleden wel. Ik maak weer een eigen top 250 aan het eind van het jaar, dat is veel leuker. En dat Queen op 1 staat was wel te verwachten. En dat de jongeren zo'n oudelullenlijst hebben ligt inderdaad aan de keuzelijst. Groepen als Editors, Arcade Fire, Sigur Rós en Interpol missen in de keuzelijst. Ik ben wel benieuwd of The Smiths dit jaar de lijst hebben gehaald.

En als ik bij mijn vrienden kijk (15/16 jaar) zou Black van Pearl Jam heel hoog staan. Die zie ik niet bij de top 20 van de jongeren, dat verbaast me een beetje.

k.grubs
Die tekst van Blokhuis zegt wel precies wat het is. Met muziek heeft het ook niet zo veel te maken allemaal. Jongeren die ik ken (mijn kinderen en aanverwanten) volgen dit hooguit een beetje maar doen niet de moeite om te stemmen. Wat ik veel erger vind is dat er geen goeie radiozender a la StuBru is in Nederland, en dat valt op in deze weken.

Casartelli (moderator)
Onweerwolf schreef:
Stap Op!

Ik heb potjes gespeeld die uren duurden voordat iemand won.

Als iedereen expert is komt het er op neer wie het meeste Wind Tegen en Wind Mee weet te sparen want die zijn het zeldzaamste.

Als iedereen expert is, komt het er op neer wie het eerste de 5 en 6 km vol heeft, om daarna ten minste één 5 of 6 km op hand te houden zodat de anderen hem niet meer volkrijgen.

Als ik me niet vergis, beleeft deze nostalgische klapper dit jaar zijn 80-jarige jubileum.

herman schreef:
Dat Triggerfinger zo hoog binnenkomt verbaast me niet, toch een nummer waar je niet omheen kon dit jaar.

Oh jee, ik heb wat gemist zie ik. Triggerwie? Het origineel ken ik overigens wel...

Cured
menigeen moppert wel over de Top 2000, maar moet je de nr. 1 van de Q Top 1000 hebben... (dan is de nr. 1 van de Top 2000 stukken en stukken beter).

'Top 2000 – Lijst beste muziek aller tijden' staat er heel protserig op de Top 2000-site...
Maak ik verder zelf wel uit, ja.

En bij de introotjes-quiz Gusttavo Lima's Balada (of hoe heette dat ding).
Dat gaat toch niet in de lijst staan?

Er komen dit jaar 25 nieuwe platen uit 2012 in de lijst dus waarschijnlijk haalt hij de lijst wel.

Kunnen ze het niet terug verbannen naar Brazilië?
Er komt zoveel betere muziek uit Zuid-Amerika dat het niet eens leuk meer is...

Ook dat nummer van Michael Telo komt waarschijnlijk in de lijst want die bne ik ook tegengekomen in de keuze lijst.

Is dat deze lijst?

Millennium Top1000 | Qmusic - q-music.be

The Magician's remix van Happiness op 5 Ik wist niet dat dat zo'n hit was geweest.

Vind dat deze lijst wel bij de Top 2000 mag worden opgeteld, beide lijsten zouden er van opknappen.

Onweerwolf
Casartelli schreef:
(quote)

Als iedereen expert is, komt het er op neer wie het eerste de 5 en 6 km vol heeft, om daarna ten minste één 5 of 6 km op hand te houden zodat de anderen hem niet meer volkrijgen.

Er zijn minder wind mee kaarten dan 5 of 6 km, dus wind mee kaarten sparen is veel makkelijker, aangezien je daarmee voorkomt dat iemand de 8 of 10 km kan fietsen.

Als ik me niet vergis, beleeft deze nostalgische klapper dit jaar zijn 80-jarige jubileum.

Onweerwolf
herman schreef:
Is dat deze lijst?

The Magician's remix van Happiness op 5 Ik wist niet dat dat zo'n hit was geweest.

Vind dat deze lijst wel bij de Top 2000 mag worden opgeteld, beide lijsten zouden er van opknappen.

Echt niet, die Q Top 1000 is te zot voor woorden en.

herman schreef:
Is dat deze lijst?

Volgens mij heeft Cured het over de nederlandse variant, daar staat Adele namelijk op 1

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:28 uur

geplaatst: vandaag om 07:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.