MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Ik heb trouwens iets teruggevonden wat ik me vaag herinnerde, uit het Algemeen dagblad, een interviewtje uit 2003 met Ron Stoeltie, muzieksamensteller van radio 2:

link

Lees vooral de laatste twee alinea's.

Duidelijker kan haast niet.

starbright boy schreef:

Duidelijker kan haast niet.

Jeez, wat een muziek-nazi zeg (ik heb alleen de laatste alinea gelezen). We kunnen dus op Radiohead's 'Paranoid Android' stemmen tot we een ons wegen....

Hadden ze in plaats van Saddam beter.....nee dat gaat te ver

De woorden van Stoeltie verbazen me niet en vind ik zelfs wel te billijken. Maar dat ze ook nummers uit de door hunzelf samengestelde keuzelijst alsnog weren, dat zint me niks... (eens met starbright boy, dus)

Die keuzelijst is niet geheel door hun zelf samengesteld. Vorig jaar was er de tip week oid, waarin luisteraars platen mochten tippen die dan in de keuzelijst zouden komen. Zo komen al die platen erin.

titan (crew)
Maar als je toch niet van plan bent die nummers uiteindelijk in de top 2000 te zetten moet je ze ook niet op de keuzelijst zetten. Dit geeft valse hoop en geeft voeding aan verhalen dat de lijst gemanipuleerd is (waar ik niet aan twijfel).

Ik ben het helemaal eens met koekebakker. Als je iets op de keuzelijst zet moet je niet raar opkijken dat er op gestemd wordt. Doe niet zo moeilijk en zet die pakweg 20 nummers waar we het over hebben (slechts 1% van de gehele lijst) gewoon in de top 2000. Dit is gewoon een smet op een verder best leuke lijst.

Ook interessant:

het artikel schreef:
Hoe wordt de volgorde van de Top 2000 precies bepaald?. Luisteraars stemmen op hun - maximaal tien - favoriete platen. Die krijgen elk één punt, waarna de punten worden opgeteld. Van de 100.000 stemmers zetten er dit jaar circa 5600 Queen met Bohemian Rhapsody in hun lijst. Daarmee staat de plaat eerste met ongeveer 800 stemmen voorsprong op Hotel California van The Eagles. Nummer 2000 uit de lijst, Dave Dee Dozy Beaky Mick en Tich met Zabadak, kreeg 36 stemmen. Opvallend is overigens dat de top van de lijst geheel wordt gedomineerd door mannen. Bette Midler is met The Rose op 44 de eerste vrouw.

Als je die lijn dus doortrekt, krijgt de nummer 2000 met tien keer zo veel stemmen dus 360 stemmen. Ik kan me niet voorstellen dat Paranoid Android maar zo weinig stemmen trekt.

Overigens heb ik Stoeltie toevallig voor een artikel voor school persoonlijk nog gesproken over de plannen voor dit jaar en de veranderde keuzelijst. Ik kan het niet maken dat zo op internet te zetten, maar geinteresseerden kunnen mij een pm sturen.

titan (crew)
Vorig jaar, met 1 miljoen stemmers, had de nummer 2000 150 stemmen. Dat zullen er nu dus waarschijnlijk ongeveer 300 zijn.

gemaster schreef:
(quote)

Verschrikkelijk stuk onzin. Alsof de radio in andere landen zoveel betere muziek draait en daar de hitlijsten wel worden aangevoerd door kwaliteitsmuziek.

Bovendien is iemand die het meervoud van smurfen niet kent sowieso al ongeloofwaardig.

intersant reaktie? ... en ook grappig

"Alsof de radio in andere landen zoveel betere muziek draait" ... toch wel, een heel stuk beter zelfs. En iets dat ik echt mis sinds ik naar nederland ben verhuisd.

Er is veel nieuwe muziek te horen via MTV 2 (helaas niet in het algemeen verkrijgbaar in nederland) - je zal het al weten maar de MTV dat je in nederland krijgt is alleen voor nederland en wordt (gelukig) door niemand anders gezien! - veel bands van de Benelux over de laatste 10 - 15 jaar krijgen niet eens hun platen uitgebracht in andere regions omdat ze gewoon niet goed genoeg zijn. Dat helaas is een feit.

Bovendien, engels talig landen hebben meestal weekly indie of alternative top 25 te horen op meerdere radio stations. ook Belgie (Studio Brussels) zijn goed bediend.

Kijk ook maar naar alle tours van de meeste guitar bands: hoe vaak spelen ze in nederland in vergelijking met andere landen? - lang niet genoeg maar de vraag hier is en blijft beperkt door de media (radio & TV zenders dat in de jaren 80 willen blijven)

oh en "iemand die het meervoud van smurfen niet kent sowieso al ongeloofwaardig" ... sorry dat nederlands niet mijn eerste taal is. Hierdoor ben ik natuurlijk gelijk ongeloofwaardig?

gr,
T

titan (crew)
Nederland heeft ook Kink FM, nooit van gehoord?

titan schreef:
Vorig jaar, met 1 miljoen stemmers, had de nummer 2000 150 stemmen. Dat zullen er nu dus waarschijnlijk ongeveer 300 zijn.

Deze berekening lijkt logisch maar hij klopt volgens mij niet. Ik denk dat het aantal stemmen voor de nummer 2000-positie dichter bij de 200 zit dan bij de 300. Ik zal eens navraag doen bij een wiskundige.

TerryA schreef:

Er is veel nieuwe muziek te horen via MTV 2 (helaas niet in het algemeen verkrijgbaar in nederland)

Ik dacht nergens algemeen, maar altijd in pluspakketten, maar ik kan het mis hebben.

- je zal het al weten maar de MTV dat je in nederland krijgt is alleen voor nederland en wordt (gelukig) door niemand anders gezien! - veel bands van de Benelux over de laatste 10 - 15 jaar krijgen niet eens hun platen uitgebracht in andere regions omdat ze gewoon niet goed genoeg zijn. Dat helaas is een feit.

Dat geldt voor bijna alle niet-engelstalige landen. Er wordt weinig uit die landen internationaal uitgebracht. Noem eens een behoorlijk aantal Franse rockbands of Spaanse of Zwitserse of op een paar uitzonderingen na uit willekeurig welk ander niet Engelstalig land.

Bovendien, engels talig landen hebben meestal weekly indie of alternative top 25 te horen op meerdere radio stations. ook Belgie (Studio Brussels) zijn goed bediend.

In Nederland is dat al jaren te horen op Kink FM. Verder in de avonden op 3FM

Kijk ook maar naar alle tours van de meeste guitar bands: hoe vaak spelen ze in nederland in vergelijking met andere landen? - lang niet genoeg maar de vraag hier is en blijft beperkt door de media (radio & TV zenders dat in de jaren 80 willen blijven)

Dit is zelfs helemaal niet waar. Sterker nog: als je kijkt naar het aantal inwoners hier treden bands hier zelfs veel vaker op dan in de meeste andere landen. Ook verkopen gitaarbands hier niet (veel) meer of minder (relatief gezien dan) dan in andere niet-Engelstalige landen.

Dat de Nederlandse radio op wat uiitzonderingen na een grote eenheidsworst is ben ik met je eens. Maar de rest van je betoog vind ik nonsens.

Ik heb het vermoeden dat je een Brit bent, maar Nederland vergelijken met je thuisland is oneerlijk. Popmuziek is altijd al voor een groot deel een Brits/Amerikaans fenomeen geweest en dat zal het ook altijd wel blijven.

Ik wilde al een uitgebreid bericht tikken als reactie op Terry, maar Starbright Boy geeft precies aan hoe ik erover denk.

gemaster schreef:
Ik wilde al een uitgebreid bericht tikken als reactie op Terry, maar Starbright Boy geeft precies aan hoe ik erover denk.

en dus ook voor Starbright Boy & Titan:

"Dit is zelfs helemaal niet waar. Sterker nog: als je kijkt naar het aantal inwoners hier treden bands hier zelfs veel vaker op dan in de meeste andere landen. Ook verkopen gitaarbands hier niet (veel) meer of minder (relatief gezien dan) dan in andere niet-Engelstalige landen." - snap echt niet hoe je daar aan komt? - kijk naar de europese tours van international bands en het is niet ongewoon dat er tot 5 of 6 keer gespeeld wordt op een tour in veel andere landen.

=====0

trouwens, probeer niet te vergeten dat mijn oorspronkelijke opmerking over waarom er bijna geen "nieuwe platen" in dat Top 2000 stonden en dan die artikel over wat er fout is gegaan in nederland was geschreven om muziek liefhebbers een beetje wakker te schudden en aan te kunnen tonen dat subsidie geen slim idee is voor de ontwikkeling van nieuwe muziek (toch merkwaardig dat de meeste goede bands komen uit landen zonder subsidie of is dat gewoon toeval? ) - misschien is het gewoon makkelijker om de radio aan te zetten of de meeste bars binnen te lopen hier in nederland en toch maar Queen en andere jaren 80 muziek te blijven accepteren?! - maar stel voor wat zou kunnen gebeuren als iedereen ineens vragen gingen stellen aan de horeca en hun radio & tv stations? - de luisteraar of kijker zou een verschil kunnen maken en dat artikel was ook daar voor bedoeld: "It is therefore very much the collective responsibility of all DJ`s, promoters and the Dutch media to address this issue instead of just sticking their heads in the sand whenever faced with a problem, and as far as we are concerned, there is a huge problem with the state of music in Holland." - de vraag is en blijft dus "wat kan of gaat iedereen er aan doen?" - zo te zien aan sommige reakties, liever toch maar niks vermoed ik want dat is uiteindelijk "lekker normaal" en "lekker veilig"... en eigenlijk is dat erg jammer, maar dan moet je ook niet vreemd gaan kijken als die Top 2000 elke jaar ram vol zit met muziek t/m de jaren 80 ... misschien zijn er zelfs ook mensen die zitten te wachten tot 2011 zodat ze dan pas misschien meer jaren 90 muziek zullen gaan spelen?

=====0

Titan: Nederland heeft ook Kink FM, nooit van gehoord?

In Nederland is dat al jaren te horen op Kink FM. Verder in de avonden op 3FM

Ja, ik heb van ze gehoord maar jammer genoeg vallen ze allerbij zwaar tegen. Dit is dezelfde 3FM dat o.a. "The Final Countdown" nog steeds speelt met meteen daarna hun jingle "de nieuwste, de beste muziek"?! ... of dezelfde Kink FM dat veel te vaak alleen platen draait van bepaalde record labels? dus niet erg independent - zie ook laatste artikel van December over Kink FM bij: http://www.aapa.nl/monkey.html

=======0

En toen ging deze discussie in een hele andere richting met de vraag: "Noem eens een behoorlijk aantal Franse rockbands of Spaanse of Zwitserse of op een paar uitzonderingen na uit willekeurig welk ander niet Engelstalig land" - ik vermoed dat die vraag was gestelt omdat er gedacht was dat er geen of niet veel bands waren van niet Engelstalig landen dat internationaal success hebben gehad? - hier heb je dus een lijst (ik vind ze zelf niet allemaal goed) waarvan zo ver ik weet ze allemaal beter hebben gedaan of doen op international gebied dan nederlandse bands ... oh, en ook zonder subsidie! France: AIR, Daft Punk, Cassius - Belgium: dEUS, Hooverphonic, Sweden: The Cardigans, The Hives, The Sounds, The Concretes, The Knife, (en Roxette & ABBA waren natuurlijk ook heel populair in hun tijd) - Iceland: Björk/Sugar Cubes & Sigur Rós - Norway: Röyksopp, Lene Marlin - Germany: Kraftwerk, Rammstein, Nitzer Ebb, The Scandals - Slovenia: Laibach - Denmark: Saybia, Under Byen - Italy: Lacuna Coil - Brazil: CSS (Cansei de Ser Sexy) , Maria Rita (multi grammy award winning zangeress), Sepultura, en dan hebben we nog niet eens over artiesten/composers van niet Engelstalig landen dat miljoenen platen hebben verkocht over de hele wereld zoals Morricone en Ryuichi Sakamoto.

Zijn dat genoeg voorbeelden?

extra: de laatste originele NL band op internationale front (met meer dan 1 hitje!) is volgens mij Focus geweest van de jaren 70 - dat is intussen lang geleden of niet soms?

Het kan natuurlijk ook zijn dat er nu ineens meer energie en tijd wordt besteed met "andere vragen" zodat de originele observatie/onderwerp/issue in mijn eerste post niet meer opgepakt hoeft te worden? - maar dan moet ik gelijk gaan denken aan die struisvogel ...

fredpit
titan schreef:
Nederland heeft ook Kink FM, nooit van gehoord?

Indrukwekkende "samenvatting" Terrya....

maar ik luister nu naar de kink 1111 en hoor daar zoveel prachtige muziek voorbij komen, niet allemaal van mijn genre... maar je hoort er weereens wat nieuws.

ik vind het totaal niet van belang wie op 1 0f 100 staat,ik wil muzikaal verrast worden...genieten.

Ik kom er achter dat ik "het stationnetje" top 2000 al achter me heb gelaten....

titan (crew)
@TerryA:

Dat er zo weinig nieuwe platen in de top 2000 staan komt door het publiek dat naar die zender luistert. Dan zijn over het algemeen 40-ers en 50-ers die niet zo geinteresseerd zijn in nieuwe muziek. Ik vind het niet echt opportuun om radio 2 daarop aan te vallen. Je moet de top 2000 ook niet zien als de graadmeter van Nederland. Het is een weerspiegeling van de smaak van de radio 2 luisteraar, niet meer en niet minder.

Op 3FM draaien ze heus wel meer dan alleen The final countdown van Europe. Sterker nog, dit soort nummers komt daar heel weinig voorbij. Ik vind het een knap staaltje van selectiviteit om dit nummer aan te halen. Waarom zeg je niet dat nummers als Chelsea dagger van The fratellis en Monster van The automatic grijs gedraaid worden op 3FM?

Nederlandse muziek doet het internationaal inderdaad niet zo goed, maar met subsidies heeft dat niets te maken. Het is m.i. een beetje een algemeen Nederlands probleem dat we te weinig trots zijn op wat we maken. Er zijn overigens wel Nederlandse voorbeelden. Bands als The gathering, Nits, Arling & Cameron en diverse danceacts scoren goed in het buitenland, en dat zonder subsidie!

Precies. Waarom wordt er toch zoveel nadruk gelegd op gitaarmuziek? Als het gaat om electronische muziek dan levert NL heeeeel erg veel populaire DJ's. Tiesto is 3 jaar lang de beste DJ van de wereld geweest en Armin van Buuren en Ferry Corsten staan ook altijd hoog in die lijst. Laatst had Junkie XL nog een wereldhit met die Elvis remix en iets verder geleden waren Urban Dance Squad pioniers met succes.

Het is allemaal maar hoe je het bekijkt. TerryA, jij gaat er bijvoorbeeld vanuit dat niemand de muziek in uitgaansgelegenheden en op radiostations leuk vindt, maar dat is echt niet zo. Er zijn een heleboel mensen die helemaal uit hun dak gaan bij Jan Smit in het café of Lucie Silvas op de radio. Ik snap het ook niet, maar het is wel zo.

TerryA schreef:

extra: de laatste originele NL band op internationale front (met meer dan 1 hitje!) is volgens mij Focus geweest van de jaren 70 - dat is intussen lang geleden of niet soms?

Volgens mij hebben de Venga Boys ook meer dan een hitje gescoord, dat moet je wel respecteren.

levenvergeten schreef:
(quote)

Volgens mij hebben de Venga Boys ook meer dan een hitje gescoord, dat moet je wel respecteren.

Oja..

Bij Rogier van Otterloo - Soldaat van Oranje (1977):

birdy schreef:
Het thema moet in de top2000 van radio 2!

Haha, maakt de enige goede van die hele 2000!

marieke-score schreef:
(quote)

Haha, maakt de enige goede van die hele 2000!

Onzin

neo
Ben het daar voor 99% mee eens, ofwel er staat wel iets goeds in. Het is ook gewoon werkelijk een shitlijst. Dat krijg je als een voorkeur heb voor een bepaald soort muziek.

Zo, we mogen weer! We kunnen wel weer gaan zeiken over de beperkte voorkeuzelijst, maar je kunt ook in de lijst op zoek gaan naar de mooie nummers om daar een leuk lijstje van te maken. Ik heb voor het laatste gekozen en kom tot de volgende top 10:

1. The Sound - Missiles
2. Joy Division - Transmission
3. Neil Young - Four strong winds
4. Pink Floyd - Us and them
5. Waterboys - And a bang on the ear
6. Radiohead - Pyramid song
7. Pixies - Debaser
8. Marillion - Easter
9. Camel- Stationary traveller
10. Cure - A forest

Eigen keuze

Godspeed You Black Emperor! -Sleep

Motivatie nummer 1:

Who the hell makes those missiles, when they know what they can do? Het is geen wonder dat Adrian Borland niet de Nobelprijs voor de literatuur heeft gekregen voor deze tekst, maar de woede die hij in het nummer legt is zo oprecht. Het is een aanklacht tegen oorlog die anno 2007 helaas nog altijd actueel is. In de instrumentale break hoor je gewoon hoe de doodsangst van mensen in oorlogstijd klinkt. Een schitterend nummer dat voor mij één van de beste nummers ooit is.

Pearl Jam - Black (1991)
Doors - L.A. Woman (1971)
Pearl Jam - Alive (1992)
Pink Floyd - Shine on you crazy diamond (1975)
Doors - Riders on the storm (1971)
Deep Purple - Child in time (1972)
Genesis - Firth of fifth (1973)
Cure - A forest (1980)
Guns n' Roses - Sweet child o' mine (1988)
Neil Young - Like a hurricane (1977)

Uw eigen keuze:
Caravan - Winter wine (1971)

Ik kon eerlijk gezegd niet om die tweek noteringen van Pearl Jam en The Doors heen, hoewel 't voor de vorm mooier was geweest om tien verschillende bands te doen.

Volgende in rij waren dan geweest:

11. Temptations - Papa was a rolling stone
12. Beach Boys - God only knows

Uw lijst tot nu toe

Only Ones - Another girl another planet (1977)
Van Morrison - The way young lovers do (1968)
Belle & Sebastian - It could have been a brilliant career (1998)
Velvet Underground - Sunday morning (1967)
Undertones - Teenage kicks (1978)
Pink Floyd - See Emily play (1967)
Love - Alone again or (1970)
Kinks - Waterloo sunset (1967)
Joy Division - Love will tear us apart (1980)
Cure - Pictures of you (1990)

Uw eigen keuze
Joanna Newsom - Clam, Crab, Cockle, Cawrie

Maar wat een graflijst

Pearl Jam- Black (1991)
Radiohead- Street Spirit (1995)
Rush- La Villa Strangiato (1978)
Beatles- I am the Walrus (1967)
Genesis- The Musical Box (1971)
Kayak- Ruthless Queen (1979)
Nick Drake- Northern Sky (1970)
Rage Against the Machine- Know Your Enemy (1992)
The Sound- Winning (1981)
Spinvis- Bagagedrager (2002)

Eigen keuze:

Van der Graaf Generator- A Plague of Lighthouse Keepers

Motivatie:

Briljant episch nummer met een eigenzinnige zanger, wiens afwisselend hysterische en gevoelige stem ondersteund wordt door een saxofonist, organist en drummer die binnen hun eigen chaotische partijen een heel eigen geluid weten te creëren. Hoewel de hoogtijdagen van Van der Graaf Generator ver voor mijn geboorte lagen, heb ik ze door hun reünie afgelopen jaar nog live in Paradiso kunnen zien, waarschijnlijk als jongste bezoeker tussen de voornamelijk 50-plussers.

Arcade fire - Wake up (0)
Bob Dylan - I want you (1966)
Boudewijn de Groot - Verdronken vlinder (1966)
Leonard Cohen - Suzanne (1968)
Eels - Flower (1996)
Belle & Sebastian - It could have been a brilliant career (1998)
Spinvis - Bagagedrager (2002)
Tom Waits - Tom Traubert's Blues (Waltzing Mathilde) (1976)
Pink Floyd - See Emily play (1967)
Van Morrison - The way young lovers do (1968)

Uw eigen keuze:
Joanna Newsom - Emily

Brain Stew schreef:
Maar wat een graflijst

fredpit
Uw lijst tot nu toe

Van Morrison - Moondance (1970)
Doors - Riders on the storm (1971)
Rolling Stones - Gimme shelter (1969)
Marvin Gaye - I heard it through the grapevine (1969)
The The - Uncertain smile (1984)
Leonard Cohen - Suzanne (1968)
Frank Sinatra - Fly me to the moon (1964)
Talking Heads - Psycho killer (1978)
Nirvana - Smells like teen spirit (1991)
Jacques Brel - Voir un ami pleurer (1961)

Uw eigen keuze...heeft weinig zin

Ik heb (snel) wat algemene favorieten gekozen waarvan ik de hoop heb dat ik ze`nog terugzie in de lijst. Je kunt wel op zoek gaan naar obscure liedjes (verwacht niet te veel van je zoektocht) maar de kans dat ze het redden tegen de bulk van "het grote publiek" is erg...erg klein.

Ruby1966
Van Morrison - The way young lovers do
Bruce Springsteen - The river
Euson - Both sides now
Rolling Stones - Sister morphine
Neil Young - Like a hurricane
The Verve - Bitter sweet symphony
Tim Buckley - Once I was
Herman van Veen - Liefde van later
The Sound - Winning
Electric Light Orchestra - Can't get it out of my head

Eigen keuze: The Waterboys - The Pan Within

Uw lijst tot nu toe

Alan Parsons Project - The turn of a friendly card (1980)
Crowded House - Four seasons in one day (1992)
Radiohead - Exit music (for a film) (1997)
INXS - Never tear us apart (1988)
Kinks - Sunny afternoon (1966)
Smiths - This charming man (1993)
Love - Alone again or (1970)
Talking Heads - Slippery people (1985)
A Flock of Seagulls - Whishing (if I had a photograph of you) (1982)
Duran Duran - The chauffeur (1984)

Uw eigen keuze

Noir Désir - Le Vent Nous Portera

Uw lijst tot nu toe

Leonard Cohen - So long Marianne (1968)
Mark Knopfler - What it is (2000)
Garou - Belle (2001)
Oasis - Some might say (1995)
Kate Bush - Wuthering heights (1978)
Grace Kelly & Bing Crosby - True love (1957)
Dire Straits - Walk of life (1985)
Bruce Springsteen - The river (1981)
Cat Stevens - Father and Son (1971)
Herman van Veen - Toveren (1987)

Uw eigen keuze
Vanessa Paradis - Joe le Taxi (voor de miljardste keer toegevoegd, mag nu wel eens in die lijst komen...)

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:18 uur

geplaatst: vandaag om 12:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.