Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 28 november 2012, 14:58 uur
musician schreef:
Terwijl er volgens Tony 240.000 mensen op stemmen.
(quote)
Terwijl er volgens Tony 240.000 mensen op stemmen.
240.000?
Volgens wiki: Voor de editie 2012 werden 3,2 miljoen stemmen uitgebracht. De gehele lijst wordt maandag 3 december 2012 bekendgemaakt
0
titan (crew)
geplaatst: 28 november 2012, 15:01 uur
3,2 miljoen stemmen is wat anders dan 240.000 stemmers.
0
geplaatst: 28 november 2012, 15:45 uur
herman schreef:
Er is wel eens gezegd hoeveel stemmen er nodig waren om in de Top 2000 terecht te komen met een plaatje. Dat was echt niet zoveel. Alleen al met de stemmen van users hier op bv. The Smiths ben je er al (bijna).
De nummer 2000 had een aantal jaar geleden zo'n 150 stemmen gehad.Er is wel eens gezegd hoeveel stemmen er nodig waren om in de Top 2000 terecht te komen met een plaatje. Dat was echt niet zoveel. Alleen al met de stemmen van users hier op bv. The Smiths ben je er al (bijna).
0
geplaatst: 28 november 2012, 15:50 uur
Die snob 2000-lijst bekeken en daar zitten toch heel wat bekende nummers bij waarvan ik niet begrijp waarom ze niet in de startlijst van de Radio2 Top-2000 staan zoals van o.a. Beirut, Björk, dEUS, eels, Pearl Jam, Radiohead, Red Hot Chili Peppers, Smashing Pumpkins, The Smiths ... zelfs van U2, R.E.M., Lily Allen (toch de betere hitparadepop van de laatste jaren).
Gewoon de keuzelijst uitbreiden (tot ong. 10000 nummers). Aan de top zal er niet veel veranderen maar de Radio 2 top-2000 zal een stuk gevarieerder zijn.
Gewoon de keuzelijst uitbreiden (tot ong. 10000 nummers). Aan de top zal er niet veel veranderen maar de Radio 2 top-2000 zal een stuk gevarieerder zijn.
0
geplaatst: 28 november 2012, 16:05 uur
In 2007 trok de Top 2000 ongeveer 1,9 miljoen stemmen en stond de nummer 2000 op zo'n 150 lijstjes. Dat aantal zal dus nu rond de 250 liggen.
0
geplaatst: 28 november 2012, 17:31 uur
Waarom? Meer mensen die op hetzelfde stemmen, betekent alleen dat de top 150 - 200 nummers een hoger aantal stemmen halen, niet dat je in de onderste regionen ook meer stemmen nodig hebt. Sterker nog; Het aantal keuzemogelijkheden is dit jaar naar 4 tot 5.000 opgeschroefd. Weet niet hoe groot de keuzelijst in 2007 was, maar vast niet zo groot. Denk dus eerder dat je met een gelijk of zelfs minder aantal stemmen de ondergrens van de lijst al kunt bereiken. Laten we het hopen voor The Smiths o.a. 

0
titan (crew)
geplaatst: 28 november 2012, 17:35 uur
Tony schreef:
Het aantal keuzemogelijkheden is dit jaar naar 4 tot 5.000 opgeschroefd. Weet niet hoe groot de keuzelijst in 2007 was, maar vast niet zo groot.
Het aantal keuzemogelijkheden is dit jaar naar 4 tot 5.000 opgeschroefd. Weet niet hoe groot de keuzelijst in 2007 was, maar vast niet zo groot.
De keuzelijst neemt al jaren in omvang af, dit jaar zelfs minder dan 4.000!
0
geplaatst: 28 november 2012, 17:57 uur
Oh, okee, dan gaat mijn stelling niet op. Dan zal een intreder in de onderste regionen meer stemmen nodig hebben.
Feit blijft dat het uitbreiden van de keuzemogelijkheid, zoals hier zo vurig gewenst, dus wel tot gevolg zou hebben dat de ondergrens drastisch verlaagt, hoe meer keus hoe lager het aantal stemmen dat nodig is om de lijst te halen, hoe meer nummers daarvoor ook in aanmerking zullen komen. En ik kan me dan zo voorstellen dat er dan NOG meer nummers van de Beatles, de Stones en God verhoedde N&S die ondergrens blijken te halen en niet de "alternatieve" nummers waar wij allemaal zo op hopen...
Feit blijft dat het uitbreiden van de keuzemogelijkheid, zoals hier zo vurig gewenst, dus wel tot gevolg zou hebben dat de ondergrens drastisch verlaagt, hoe meer keus hoe lager het aantal stemmen dat nodig is om de lijst te halen, hoe meer nummers daarvoor ook in aanmerking zullen komen. En ik kan me dan zo voorstellen dat er dan NOG meer nummers van de Beatles, de Stones en God verhoedde N&S die ondergrens blijken te halen en niet de "alternatieve" nummers waar wij allemaal zo op hopen...
0
geplaatst: 28 november 2012, 18:13 uur
titan schreef:
(quote)
In 2009 schijnt de keuzelijst inderdaad flink te zijn ingekrompen. Maar daarna heb ik het bijgehouden en sindsdien is alleen Silly Love van 10cc nog verwijderd.
0
geplaatst: 28 november 2012, 18:41 uur
Ik meen me te herinneren dat in 2005 of 2006 nummes van Arcade Fire, Pixies, Smiths enz. gewoon in de keuze lijst stonden
0
geplaatst: 28 november 2012, 18:47 uur
Dat zou best kunnen.
FOK.nl cookie-informatie - forum.fok.nl
November 2005:
FOK.nl cookie-informatie - forum.fok.nl
November 2005:
Nu breekt m'n klomp! Zie ik opeens Belle & Sebastian, Pixies en zelfs Arcade Fire in de toch doorgaans ultraconservatieve Top-2000 keuzelijst staan!
Ja, met die tips erbij lijkt die keuzelijst tenminste eens ergens op. Ik zag dat Sepultura er zelfs in staat....
mijn bijdrage:
een Arcade fire Wake up
twee Belle & Sebastian It could have been a brilliant career
drie Cure Pictures of you
vier Depeche Mode Enjoy the silence
vijf Gorki Mia
zes Johnny Cash Hurt
zeven Joy Division Love will tear us apart
acht Pixies Debaser
negen Radiohead Paranoid android
tien Smashing Pumpkins Disarm
mijn bijdrage:
een Arcade fire Wake up
twee Belle & Sebastian It could have been a brilliant career
drie Cure Pictures of you
vier Depeche Mode Enjoy the silence
vijf Gorki Mia
zes Johnny Cash Hurt
zeven Joy Division Love will tear us apart
acht Pixies Debaser
negen Radiohead Paranoid android
tien Smashing Pumpkins Disarm
Radiohead There there
Radiohead Karmapolice
Talk Talk It's my life
Oasis Don't look back in anger
Nick Drake Northern sky
Massive Attack Unfinished sympathy
Ede Staal Het het nog nooit zo donker west
Beatles Back in the U.S.S.R.
Neil Young Like a hurricane
Paul Simon Kodachrome
Eigen keus:
Shirley Bassey Where do I begin
Radiohead Karmapolice
Talk Talk It's my life
Oasis Don't look back in anger
Nick Drake Northern sky
Massive Attack Unfinished sympathy
Ede Staal Het het nog nooit zo donker west
Beatles Back in the U.S.S.R.
Neil Young Like a hurricane
Paul Simon Kodachrome
Eigen keus:
Shirley Bassey Where do I begin
0
geplaatst: 28 november 2012, 18:50 uur
In dit topic is er toen ook nog genoeg op die bands gestemd. Tot en met 2007. Vervolgens kwam in 2008 de jubileumeditie waarin je dus zelf niet kon stemmen, waardoor het een jaar later niet zo opviel dat er ineens een hoop nummers uit de keuzelijst verdwenen waren.
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 november 2012, 22:57 uur
Wat zou dat gaaf zijn als op 1e Kerstdag de Top 2000 officieel van start gaat met de nummer 2000, Roots Bloody Roots van Sepultura. 

0
geplaatst: 28 november 2012, 23:21 uur
Onweerwolf schreef:
Wat zou dat gaaf zijn als op 1e Kerstdag de Top 2000 officieel van start gaat met de nummer 2000, Roots Bloody Roots van Sepultura.
Die trouwens ook ontbreekt in onze eigen MuMeLadder Top 2000....ideetje voor een nominatie Marcel?

0
geplaatst: 28 november 2012, 23:33 uur
Stond die in de keuzelijst? In dat geval moet Angel of Death er zeker in natuurlijk!!
0
geplaatst: 29 november 2012, 00:08 uur
Ach het is heel eenvoudig, dit soort lijsten houdt rekening met de top 40, de hits. Zo was het vroeger en zo zal het altijd zijn. Check eens de écht populaire bands van vandaag : Coldplay, Black Eyed Peas, Maroon 5, Mumford & Sons, Train; ik ken de keuzelijst niet maar deze zullen beslist in de lijst staan.
Arcade Fire is een populaire band, in de alternatieve gemeenschap. Ik vrees zolang AF nooit een hitje scoort, wat ik ook niet snel zie te gebeuren, ze nooit in de top 2000 zullen belanden.
Hetzelfde geldt voor zowat alle genoemde bands hier : The Smiths, Pixies, The XX, Interpol, Deftones, Tool, Queens,...; deze discussie van 123 pagina's is te herleiden tot één zin; geen hits = geen mainstream eindejaarslijst. Check de lijst en je zal zien dat je weinig nummers terug vindt die nooit een grote hit zijn geweest.
Enkele andere bedenkingen hier :
Die Belgische Q 1000 is door de redactie samengesteld, dus niet relevant (het feit dat sommigen deze lijst zelfs nog maar aanvaardbaar vinden is hallucinant).
Meest relevante lijst is de MNM 1000. Bij deze lijst worden de stemmen vrij eerlijk geteld, ookal is de keuzelijst pover. Adele staat er op 1, Queen op 3, One Direction op 6, Rihanna een vijftien tal keer in de top 100 maar evengoed Absynthe Minded, Editors en Of Monsters And Men staan in de top 100. Het is de meest relevante lijst, misschien niet de beste, da hoeft ook niet, ik vind bij dit soort lijsten de geloofwaardigheid belangrijker dan de kwaliteit.
Meest merkwaardige feit vind ik dat Rihanna vorig jaar met geen enkel nummer in de lijst stond. In de Belgische lijstjes staat ze er gemiddeld een keer of 25 in. Hier is Rihanna een Godin, in Nederland is dit blijkbaar een stuk minder.
Dan nog dit, enkele pagina's terug hebben enkele lieden het over een nummer Wonderful Days? Dit zou een even grote classic als pakweg Hotel California moeten zijn. Ik neem aan dat dit een typisch Nederlandse klassieker is, zoals onze Belgische Mia, want hoewel ik de hitlijsten reeds jaren volg en best wel eens buiten kom heb ik geen flauw idee over welk nummer hier wordt gesproken.
Arcade Fire is een populaire band, in de alternatieve gemeenschap. Ik vrees zolang AF nooit een hitje scoort, wat ik ook niet snel zie te gebeuren, ze nooit in de top 2000 zullen belanden.
Hetzelfde geldt voor zowat alle genoemde bands hier : The Smiths, Pixies, The XX, Interpol, Deftones, Tool, Queens,...; deze discussie van 123 pagina's is te herleiden tot één zin; geen hits = geen mainstream eindejaarslijst. Check de lijst en je zal zien dat je weinig nummers terug vindt die nooit een grote hit zijn geweest.
Enkele andere bedenkingen hier :
Die Belgische Q 1000 is door de redactie samengesteld, dus niet relevant (het feit dat sommigen deze lijst zelfs nog maar aanvaardbaar vinden is hallucinant).
Meest relevante lijst is de MNM 1000. Bij deze lijst worden de stemmen vrij eerlijk geteld, ookal is de keuzelijst pover. Adele staat er op 1, Queen op 3, One Direction op 6, Rihanna een vijftien tal keer in de top 100 maar evengoed Absynthe Minded, Editors en Of Monsters And Men staan in de top 100. Het is de meest relevante lijst, misschien niet de beste, da hoeft ook niet, ik vind bij dit soort lijsten de geloofwaardigheid belangrijker dan de kwaliteit.
Meest merkwaardige feit vind ik dat Rihanna vorig jaar met geen enkel nummer in de lijst stond. In de Belgische lijstjes staat ze er gemiddeld een keer of 25 in. Hier is Rihanna een Godin, in Nederland is dit blijkbaar een stuk minder.
Dan nog dit, enkele pagina's terug hebben enkele lieden het over een nummer Wonderful Days? Dit zou een even grote classic als pakweg Hotel California moeten zijn. Ik neem aan dat dit een typisch Nederlandse klassieker is, zoals onze Belgische Mia, want hoewel ik de hitlijsten reeds jaren volg en best wel eens buiten kom heb ik geen flauw idee over welk nummer hier wordt gesproken.
0
geplaatst: 29 november 2012, 00:11 uur
Man of Sorrows schreef:
Ach het is heel eenvoudig, dit soort lijsten houdt rekening met de top 40, de hits. Zo was het vroeger en zo zal het altijd zijn. Check eens de écht populaire bands van vandaag : Coldplay, Black Eyed Peas, Maroon 5, Mumford & Sons, Train; ik ken de keuzelijst niet maar deze zullen beslist in de lijst staan.
Nou, als dat zo zou zijn, zouden de Smiths er wél in staan en Mumford & Sons niet. The Smiths hebben wellicht een heel alternatief imago maar hebben gewoon drie hits gescoord, in tegenstelling tot Mumford & Sons. Als we aanhouden dat top 40 = hit tenminste. Daarbij stonden de Black Eyed Peas volgens mij niet in de keuzelijst (of tegenwoordig wel?).
0
geplaatst: 29 november 2012, 00:13 uur
Man of Sorrows schreef:
Nederlands inderdaad, maar niet te vergelijken met Hotel California of Mia hoor. Het is een ander soort klassieker, namelijk van de jaren '90 dance, specifieker happy hardcore. Het is van Charly Lownoise & Mental Theo, geen idee hoe die het bij jullie zuiderburen hebben gedaan.
0
geplaatst: 29 november 2012, 00:22 uur
@ Arrie : Ik ga me niet uitspreken over de Nederlandse hitparade, maar ik dacht wel degelijk dat bij jullie The Cave een grote hit was, waar bij ons dan weer Little Lion Man top 10 heeft gescoord. LLM stond ook niet ver van de top 100 in de MNM 1000.
Mumford & Sons is toch echt wel een mainstream bandje, zelfs de meest commerciële radiostations pikken de singles op. Absoluut niet te vergelijken met Arcade Fire of The XX om wat te noemen.
En BEP zal er toch echt wel met enkele nummers tussen staan? Dat is samen met Coldplay de populairste band van de nillies, kan me niet inbeelden dat nummers als Where Is The Love of I Gotta Feeling niet (vrij hoog) in de lijst staan. In de Belgische lijst stond laatst genoemde vorig jaar op 2.
Mumford & Sons is toch echt wel een mainstream bandje, zelfs de meest commerciële radiostations pikken de singles op. Absoluut niet te vergelijken met Arcade Fire of The XX om wat te noemen.
En BEP zal er toch echt wel met enkele nummers tussen staan? Dat is samen met Coldplay de populairste band van de nillies, kan me niet inbeelden dat nummers als Where Is The Love of I Gotta Feeling niet (vrij hoog) in de lijst staan. In de Belgische lijst stond laatst genoemde vorig jaar op 2.
0
geplaatst: 29 november 2012, 00:22 uur
In Vlaanderen was Wonderfull Days van Charly Lownoise & Mental Theo een bescheiden hit (4 weken in de hitlijsten met nr. 25 als hoogste positie), het was hun enige hit hier. Blijkbaar was die happy hardcore een typisch Nederlands fenomeen.
Mumford & Sons scoorde hier wel een grote hit met Little Lion Man. Overigens zijn de hitlijsten hoe langer hoe minder een graadmeter voor populariteit omdat singles nauwelijks meer verkocht worden. Arcade Fire of The XX scoren geen hits maar hun albums verkopen erg goed.
Mumford & Sons scoorde hier wel een grote hit met Little Lion Man. Overigens zijn de hitlijsten hoe langer hoe minder een graadmeter voor populariteit omdat singles nauwelijks meer verkocht worden. Arcade Fire of The XX scoren geen hits maar hun albums verkopen erg goed.
0
geplaatst: 29 november 2012, 00:31 uur
Man of Sorrows schreef:
@ Arrie : Ik ga me niet uitspreken over de Nederlandse hitparade, maar ik dacht wel degelijk dat bij jullie The Cave een grote hit was, waar bij ons dan weer Little Lion Man top 10 heeft gescoord. LLM stond ook niet ver van de top 100 in de MNM 1000.
Tja, zowel The Cave als Little Lion Man hebben de top 40 nooit gehaald, terwijl The Smiths hem driemaal hebben gehaald.
En nee, Where Is the Love is hiphop. In de keuzelijst staat daar maar één nummer van in: Rapper's Delight. (oké, en een nummer van Marco Borsato waar Ali B een stukje op doet) En daar is dit jaar wat van Gers Pardoel bijgekomen, geloof ik. I Gotta Feeling is al helemaal niks voor de top 2000 en ik betwijfel of ie in de keuzelijst staat.
0
geplaatst: 29 november 2012, 00:42 uur
I Gotta Feeling stond vorig jaar op 188 zie ik.
En Where Is The Love op 766.
Verder geen noteringen voor BEP, maar ook wel meer 'hiphop' dan ik dacht.
The Cave stond vorig jaar op 165 in de Top 2000, terwijl het inderdaad nooit een hit is geweest.
Wel apart dat 'ie er wel in staat, al is Mumford & Sons inderdaad wel populairder dan Arcade Fire volgens mij. Als ik afga op mijn omgeving dan mag Bon Iver ook wel in de lijst staan overigens.
Verder geen noteringen voor BEP, maar ook wel meer 'hiphop' dan ik dacht.
The Cave stond vorig jaar op 165 in de Top 2000, terwijl het inderdaad nooit een hit is geweest.

Wel apart dat 'ie er wel in staat, al is Mumford & Sons inderdaad wel populairder dan Arcade Fire volgens mij. Als ik afga op mijn omgeving dan mag Bon Iver ook wel in de lijst staan overigens.
0
geplaatst: 29 november 2012, 00:42 uur
herman schreef:
Serieus?

Verrek, je hebt nog gelijk ook. Oké, dan zat ik dus helemaal verkeerd.

Wel apart, ik vind het echt helemaal niks voor de top 2000. Blijkbaar doen ze toch een beetje aan modernisering.
0
geplaatst: 29 november 2012, 00:56 uur
Die eerste was ook wel een absurd grote hit, daar konden ze echt niet omheen. Maar echt moderne popmuziek vind je er over het algemeen inderdaad niet, vind ik. Umbrella van Rihanna vind ik ook een nummer dat er wel in zou horen.
0
geplaatst: 29 november 2012, 01:16 uur
Ja, BEP is dan schijnbaar weer nét mainstream genoeg om er in te mogen. Where Is the Love? staat er ook al een paar jaar in. Net zoals dat ze Happiness van Alexis Jordan ook niet konden negeren (grootste top 40-hit van 2011). Waarom Lady Gaga met verschillende nummers wordt toegelaten en Rihanna niet is weer tótaal niet te volgen. Generatiegenoot Bruno Mars is er daarentegen weer wel bij met twee liedjes.
En David Guetta (toch by far de meest populaire house van het moment) schittert juist weer door te ontbreken.
Kortom, het slaat totaal nergens op welke grote Top 40-hits op de keuzelijst komen en welke niet. En dan heb je nog het feit dat hiphop- en housemuziek met voldoende vrije keuzestemmen alsnog wordt geband.
En David Guetta (toch by far de meest populaire house van het moment) schittert juist weer door te ontbreken.Kortom, het slaat totaal nergens op welke grote Top 40-hits op de keuzelijst komen en welke niet. En dan heb je nog het feit dat hiphop- en housemuziek met voldoende vrije keuzestemmen alsnog wordt geband.
0
geplaatst: 29 november 2012, 02:32 uur
Onweerwolf schreef:
Nee, Arise, gevolgd door Slayer's Raining Blood!!!

Jesus Christ Pose

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.