Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 27 november 2012, 10:48 uur
titan schreef:
Dat zul je altijd houden, hoe groot de keuzelijst ook is. Vergroting van de huidige keuzelijst zou in ieder geval een hoop ergernis wegnemen.
Dat zul je altijd houden, hoe groot de keuzelijst ook is. Vergroting van de huidige keuzelijst zou in ieder geval een hoop ergernis wegnemen.
Klopt. Nu slechts 3966 nummers in de 'keuzelijst', zodat eigenlijk elk jaar een kleine 50% van die voorselectie automatisch in de Top 2000 komt. Heel raar. Het schijnt dat radiozenders een groot voordeel aan hebben een beperkte voorselectie. Eigenlijk alle stations die allertijdenlijstjes hebben werken met het fenomeen. Dat sneller kunnen verwerken is natuurlijk een slimme dekmantel, de zenders vinden het vele malen belangrijker om de regie zoveel mogelijk in eigen hand te kunnen houden.
Als die 'keuzelijst' dan echt met geen mogelijkheid kan verdwijnen dan moet Radio 2 maar eens goed gaan luisteren naar opbouwende kritiek. Want voor de meeste zaken geldt: er zijn altijd nog wel verbeterpunten te vinden. Ik zie de Top 2000-samenstellers nu al een soort FIFA die kostte wat het kost modernisering wil tegenhouden, ook al vindt een groot deel van het publiek volkomen terecht dat de huidige opzet niet meer van deze tijd is.
Een voorselectie die minstens 2x zo groot is zou al een hoop doen schelen. Dan wordt het allicht een minder bekrompen lijst. Verder moet Radio 2 wat mij betreft keuzes helderer uitleggen, en waken voor al te veel willekeur. Het is bijvoorbeeld zeer merkwaardig te noemen dat Adele's Skyfall amper een maand na release al op de lijst komt terwijl een aardige aantal populaire rockbands (oa Radiohead en Pearl Jam) pas na jarenlang een heleboel voorkeursstemmen te hebben gekregen een plek hebben verdiend. En de vage reden waarom The Smiths jaar in, jaar uit zouden ontbreken in een allertijdenlijst snapt natuurlijk helemaal niemand. Radio 2 benadrukt zo graag dat het aantal stemmers tussen 15 en 25 jaar blijft groeien en dat de lijst daarmee steeds blijft vernieuwen. Een belachelijk statement zolang je niet ook van binnenuit naar wegen zoekt om te vernieuwen.
Verder eens met yeahyeahyeah. Als mensen hun favorieten niet kunnen vinden zonder daarbij geholpen te worden door zo'n lijst, geeft het te denken wat de waarde van die stem dan nog voorstelt.
0
geplaatst: 27 november 2012, 10:56 uur
Gretz schreef:
Het is bijvoorbeeld zeer merkwaardig te noemen dat Adele's Skyfall amper een maand na release al op de lijst komt terwijl een aardige aantal populaire rockbands (oa Radiohead en Pearl Jam) pas na jarenlang een heleboel voorkeursstemmen te hebben gekregen een plek hebben verdiend.
Het is bijvoorbeeld zeer merkwaardig te noemen dat Adele's Skyfall amper een maand na release al op de lijst komt terwijl een aardige aantal populaire rockbands (oa Radiohead en Pearl Jam) pas na jarenlang een heleboel voorkeursstemmen te hebben gekregen een plek hebben verdiend.
Da's net zoiets als het nummer Hallelujah van Leonard Cohen, dat relatief hoog staat elk jaar. Dat is één jaar geschrapt waarna de versie van Lisa (een inmiddels vergeten zangeres uit The Voice of Holland) er voorin de plaats kwam. Net alsof alle Cohen-liefhebbers en masse een jaar niet hebben gestemd.

0
geplaatst: 27 november 2012, 11:04 uur
Nou, de versie van Leonard Cohen stond er destijds pas één keer eerder in, en dat was in 2009 op 1838. Dat die het jaar daarna verdwijnt, lijkt me niet zo gek. Wat wel raar is, is dat het nummer het jaar daarop op 163 opnieuw binnenkomt.
Dat men de versie van Lisa prefereert boven die van Cohen valt overigens perfect binnen het Top 2000-plaatje, vind ik (maar afgelopen jaar stond die van Cohen dus hoger, Lisa steeg door naar 'slechts' 296).

Dat men de versie van Lisa prefereert boven die van Cohen valt overigens perfect binnen het Top 2000-plaatje, vind ik (maar afgelopen jaar stond die van Cohen dus hoger, Lisa steeg door naar 'slechts' 296).
Gretz schreef:
Ik zie de Top 2000-samenstellers nu al een soort FIFA die kostte wat het kost modernisering wil tegenhouden, ook al vindt een groot deel van het publiek volkomen terecht dat de huidige opzet niet meer van deze tijd is.
Ha, die vergelijking had ik zelf nog nooit zo gezien, maar die is wel treffend! Ik zie de Top 2000-samenstellers nu al een soort FIFA die kostte wat het kost modernisering wil tegenhouden, ook al vindt een groot deel van het publiek volkomen terecht dat de huidige opzet niet meer van deze tijd is.

0
geplaatst: 27 november 2012, 11:16 uur
herman schreef:
Da's net zoiets als het nummer Hallelujah van Leonard Cohen, dat relatief hoog staat elk jaar. Dat is één jaar geschrapt waarna de versie van Lisa (een inmiddels vergeten zangeres uit The Voice of Holland) er voorin de plaats kwam. Net alsof alle Cohen-liefhebbers en masse een jaar niet hebben gestemd.
(quote)
Op Hallelujah kon je dat jaar (2010) trouwens wel gewoon stemmen, alleen het stond niet in de uiteindelijke lijst. Net als enkele tientallen andere nummers, die in 2011 allemaal in ere hersteld werden. Het lijstje staat hier nog.
'Verdachte' ontbrekers 2010 nu allemaal in Top 2000 - ed.nl
0
geplaatst: 27 november 2012, 11:56 uur
Een boeiend overzicht.
Ongeacht die discussie over wel of niet vorig jaar te hoog of te laag, biedt de Top 2000 op zich wel ruimte voor in ieder geval wat nummers van de afgelopen jaren. Het zou op zich nog (veel) beter kunnen en een uitbreiding van de groslijst van rond 4000 naar 8000 nummers is een goed idee.
Maar het lijkt er niet op, dat nieuwe nummers (of bands) principieel worden geweigerd.
De Nostalgie Top 1000 (of eigenlijk evergreen Top 1000) heeft daar veel meer last van: daar draait het alleen om de wat meer zoetsappige nummers uit de jaren '50, '60 en '70.
Maar die zender (Radio 5) pretendeert dan ook niet meer dan dat.
Ongeacht die discussie over wel of niet vorig jaar te hoog of te laag, biedt de Top 2000 op zich wel ruimte voor in ieder geval wat nummers van de afgelopen jaren. Het zou op zich nog (veel) beter kunnen en een uitbreiding van de groslijst van rond 4000 naar 8000 nummers is een goed idee.
Maar het lijkt er niet op, dat nieuwe nummers (of bands) principieel worden geweigerd.
De Nostalgie Top 1000 (of eigenlijk evergreen Top 1000) heeft daar veel meer last van: daar draait het alleen om de wat meer zoetsappige nummers uit de jaren '50, '60 en '70.
Maar die zender (Radio 5) pretendeert dan ook niet meer dan dat.
0
geplaatst: 27 november 2012, 12:09 uur
Iedereen heeft tegenwoordig zijn Itunes vol staan met duizenden nummers en Radio 2 komt slechts tot 4000?
0
geplaatst: 27 november 2012, 12:55 uur
Zeker als je ziet dat je uit The Beatles en Floyd geloof ik wel zo'n 15 nummers kan kiezen of meer, terwijl Simple Minds twee ofzo (hun slechtste ook nog) en bands als Queens of Stone Age, Deftones, Tool of inderdaad Pixies of Smiths ontbreken helemaal.. dat staat in geen enkele verhouding tot elkaar en zorgt wel degelijk voor een gekleurde lijst die veel meer naar nostalgie neigt dan verfrissing of actuelere stand van zaken.
0
geplaatst: 27 november 2012, 13:05 uur
De 1e Top 2000 werd samengesteld uit 2000 nummers die gedurende 1999 door Radio 2 luisteraars waren aangedragen voor het millenniumprogramma van eind 1999. Aan het eind van het jaar werden deze 2000 nummers gepubliceerd en kon gestemd worden over de volgorde van de nummers.
Deze 1e Top 2000 vormt nog steeds de basis van de keuzelijst, die inmiddels tot 4 of 5.000 nummers is uitgebreid. Ieder jaar sinds die 1e editie is het aantal deelnemers en vooral het aantal luisteraars gegroeid. Ook de TV heeft een prominente rol gekregen in het promoten van de Top 2000. Het is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een nationaal event. Natuurlijk is er veel (terechte) kritiek over manipulatie en het weren van muziek, maar ik zou ook behoudend zijn met het toelaten van teveel buiten het format vallende muziek als ik programmamaker was.
De Top 2000 wordt gepromoot als de lijst der lijsten en de vertegenwoordiging van de muzieksmaak van heel Nederland. Dat is marketingtaal. Maar het nog steeds toenemende succes zal drastische vernieuwing in de weg staan. Pas als de programmamakers constateren dat er een teruggang is in de belangstelling, zal er iemand tijdens de evaluatie vergadering bij Radio 2 durven zeggen, dat het misschien anders moet.
Deze 1e Top 2000 vormt nog steeds de basis van de keuzelijst, die inmiddels tot 4 of 5.000 nummers is uitgebreid. Ieder jaar sinds die 1e editie is het aantal deelnemers en vooral het aantal luisteraars gegroeid. Ook de TV heeft een prominente rol gekregen in het promoten van de Top 2000. Het is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een nationaal event. Natuurlijk is er veel (terechte) kritiek over manipulatie en het weren van muziek, maar ik zou ook behoudend zijn met het toelaten van teveel buiten het format vallende muziek als ik programmamaker was.
De Top 2000 wordt gepromoot als de lijst der lijsten en de vertegenwoordiging van de muzieksmaak van heel Nederland. Dat is marketingtaal. Maar het nog steeds toenemende succes zal drastische vernieuwing in de weg staan. Pas als de programmamakers constateren dat er een teruggang is in de belangstelling, zal er iemand tijdens de evaluatie vergadering bij Radio 2 durven zeggen, dat het misschien anders moet.
0
geplaatst: 27 november 2012, 22:23 uur
Het is wel zo dat gehele genres niet voorkomen in die lijst. Geen één shoegaze nummer of alternatieve muziek. Maarja ik accepteer het maar en stem wel op de leuke classics, die zijn er ook genoeg dus geen probleem.
0
geplaatst: 27 november 2012, 22:28 uur
Wellicht aardig om weer even te noemen welke nummers, die NIET recent zijn uitgekomen, dit jaar aan de keuzelijst zijn toegevoegd.
The Jam - A town called malice
Journey - Don't stop believin'
Dat zijn er toch twee meer dan verwacht!
The Jam - A town called malice
Journey - Don't stop believin'
Dat zijn er toch twee meer dan verwacht!
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 27 november 2012, 22:33 uur

Is het Journey-nummer niet onlangs opnieuw in de belangstelling gekomen door zo'n Popstars / Idols of hoe het ook heten mag show?
0
geplaatst: 27 november 2012, 22:36 uur
Don't Stop Believin' is de debuutsingle van X Factor 2010-winnaar Jaap van Reesema. You're The Voice was van de gezamenlijke artiesten.
Het zou best kunnen, maar ik zie op Google ook een YouTube-filmpje van Glee. Hoewel ik nog steeds niet weet wat Glee precies is, begrijp ik dat die serie(?) een heleboel oude nummers in een nieuw jasje gestoken heeft.
Het zou best kunnen, maar ik zie op Google ook een YouTube-filmpje van Glee. Hoewel ik nog steeds niet weet wat Glee precies is, begrijp ik dat die serie(?) een heleboel oude nummers in een nieuw jasje gestoken heeft.
0
geplaatst: 27 november 2012, 22:43 uur
Hoe kan het nou dat jij Glee nog niet kent Chevy, je past precies in de doelgroep. 

0
geplaatst: 27 november 2012, 22:44 uur
Jeetje, ik kijk nauwelijks televisie en zelfs ik weet wat Glee is.
0
geplaatst: 27 november 2012, 22:49 uur
0
geplaatst: 28 november 2012, 00:20 uur
Don't Stop Believin' is inderdaad vooral ineens heel erg populair geworden door Glee. Ik geloof dat de Glee-versie zelfs echt een megahit in de VS was (nummer 1-hit?).
0
geplaatst: 28 november 2012, 10:52 uur
Nou dat nummer is vanaf de begin periode al erg populair in de VS. Het is hoogstens dat deze weer wat extra onder de aandacht komt door dit soort zaken. Zoals bijvoorbeeld in de eindscene van de erg populaire tv-serie The Sopranos waarin Don't Stop prominent zat en door bijna 12 miljoen mensen in Amerika is bekeken.
0
geplaatst: 28 november 2012, 12:47 uur
Gretz schreef:
Dat is inderdaad een regelrechte schande. Dit heeft niets meer met objectiviteit van doen, maar wel met pure willekeur. Leo Blokhuis laat zich regelmatig ontvallen dat hij bepaalde muziek uit de lijst mist. Misschien moet hij maar eens naar de opzet gaan kijken.
Het doet mij een beetje denken aan platenmaatschappijen die massaal singles kopen en zo een nieuwe nr1 hit realiseren. En dan reageren de artiesten in kwestie ook nog totaal verrast als ze een gouden plaat ontvangen. Nee, ze moeten echt iets aan de opzet doen. Dan pas ontstaat er een lijst die recht doet aan de gemiddelde smaak van de luisteraars.
0
geplaatst: 28 november 2012, 13:12 uur
Marjet schreef:
[Nee, ze moeten echt iets aan de opzet doen. Dan pas ontstaat er een lijst die recht doet aan de gemiddelde smaak van de luisteraars.
[Nee, ze moeten echt iets aan de opzet doen. Dan pas ontstaat er een lijst die recht doet aan de gemiddelde smaak van de luisteraars.
Suggesties genoeg hoe de opzet van de Top 2000 verbeterd zou kunnen worden als ze daarvoor open zouden staan. Maar dat doen ze niet.
Ik heb hieronder/boven betoogd dat de Top 2000 in beginsel een weergave van de gemiddelde smaak van de luisteraars is, want grotendeels gebaseerd op de 1e editie die gedurende heel 1999 door de Radio 2 luisteraars is bepaald. Ben echt benieuwd hoeveel lijstjes er door MuMe luisteraars zijn ingezonden. Aan dit topic doen wat, 100 verschillende users mee? Als er nog eens 100 zijn die zich hier niet hebben gemeld, dan zijn we al met 200 "alternatieve/niet zo mainstream" lijstjes (om het voor het gemak maar even zo te noemen) op de 240.000. Een druppeltje op een gloeiende plaat...
0
geplaatst: 28 november 2012, 13:26 uur
En hoeveel van die mume users gaan er van die 200 dan ook nog eens een "alternatieve lijst" indienen
?
Als je alleen naar jezelf kijkt, de mensen met wie je (veel) omgaat (vaak gelijkgestemden) of alleen uitgaat van de meningen op de site waar we actief zijn, hoeft dat natuurlijk geen gemiddelde te zijn van de samenleving.
Ik ben volledig voor open inschrijving van nummers, dat was het vroeger bij de Top 100 aller tijden van Veronica ook zo. Maar stel je niet teveel voor van alle veranderingen. Het aantal mensen dat houdt van de muziek zoals dat nu gemiddeld in de Top 2000 staat, is veel groter dan je denkt.
?Als je alleen naar jezelf kijkt, de mensen met wie je (veel) omgaat (vaak gelijkgestemden) of alleen uitgaat van de meningen op de site waar we actief zijn, hoeft dat natuurlijk geen gemiddelde te zijn van de samenleving.
Ik ben volledig voor open inschrijving van nummers, dat was het vroeger bij de Top 100 aller tijden van Veronica ook zo. Maar stel je niet teveel voor van alle veranderingen. Het aantal mensen dat houdt van de muziek zoals dat nu gemiddeld in de Top 2000 staat, is veel groter dan je denkt.
0
geplaatst: 28 november 2012, 13:34 uur
Tony schreef:
Ben echt benieuwd hoeveel lijstjes er door MuMe luisteraars zijn ingezonden. Aan dit topic doen wat, 100 verschillende users mee? Als er nog eens 100 zijn die zich hier niet hebben gemeld, dan zijn we al met 200 "alternatieve/niet zo mainstream" lijstjes (om het voor het gemak maar even zo te noemen) op de 240.000. Een druppeltje op een gloeiende plaat...
Ben echt benieuwd hoeveel lijstjes er door MuMe luisteraars zijn ingezonden. Aan dit topic doen wat, 100 verschillende users mee? Als er nog eens 100 zijn die zich hier niet hebben gemeld, dan zijn we al met 200 "alternatieve/niet zo mainstream" lijstjes (om het voor het gemak maar even zo te noemen) op de 240.000. Een druppeltje op een gloeiende plaat...
Op de onderste platen in de lijst wordt echt niet zoveel gestemd, The Smiths krijgen heus wel genoeg stemmen om in de lijst te komen als ze niet zouden geweerd. Zo obscuur zijn die toch ook niet. Morrissey staat ook gewoon in de HMH in Nederland, ik denk dat The Smiths bij een reunie misschien Ahoy wel zouden kunnen vullen.
Dit is trouwens wel een geinig initiatief: De Snob 2000 waarbij je kunt stemmen op platen die niet in de keuzelijst staan. Allemaal nummers die door anderen zijn ingebracht.
0
Cured
geplaatst: 28 november 2012, 13:37 uur
musician schreef:
Het aantal mensen dat houdt van de muziek zoals dat nu gemiddeld in de Top 2000 staat, is veel groter dan je denkt.
Het aantal mensen dat houdt van de muziek zoals dat nu gemiddeld in de Top 2000 staat, is veel groter dan je denkt.
Ja, dat klopt wel. In verhouding zijn die 'anti-2000 opzet mensen' zoals die nu is, maar relatief weinig.
0
geplaatst: 28 november 2012, 13:43 uur
Er is wel eens gezegd hoeveel stemmen er nodig waren om in de Top 2000 terecht te komen met een plaatje. Dat was echt niet zoveel. Alleen al met de stemmen van users hier op bv. The Smiths ben je er al (bijna). Zo'n plaat zal vast niet de top 100 halen, maar plekken bij de onderste 1000 moeten er echt wel inzitten. Toen er nog een wereldkaart was (2 jaar geleden) heb ik lijstjes zitten kijken en het viel me op dat er veel mensen zijn die alleen maar op de hele bekende dingen stemmen (bv. Led Zeppelin, 3 keer Queen, Child in Time en misschien nog een keer Adele als het iemand onder de 40 is).
0
Cured
geplaatst: 28 november 2012, 13:44 uur
Oh, nou dan laten teveel mensen die het anders willen misschien de Top 2000 toch links liggen?
0
geplaatst: 28 november 2012, 14:14 uur
240.000 mensen hebben gestemd dit jaar op 3,2 miljoen nummers. 13,3 nog wat gemiddeld...
Niet iedereen vult blijkbaar 15 nummers in, laat staan de vrije keuzenummers. Daar begint 't al mee. Het overweldigend deel van de stemmen gaat naar de klassiekers, zeg maar de top 150 - 200 nummers. De rest moet het doen met heel weinig stemmen. Ik heb ergens gelezen dat Bo Rap zo'n 10.000 stemmen heeft gehaald (in 4,2% van de lijstjes genoemd dus) en dat een nummer om in de lijst te komen ongeveer 150 stemmen nodig heeft.
Niet iedereen vult blijkbaar 15 nummers in, laat staan de vrije keuzenummers. Daar begint 't al mee. Het overweldigend deel van de stemmen gaat naar de klassiekers, zeg maar de top 150 - 200 nummers. De rest moet het doen met heel weinig stemmen. Ik heb ergens gelezen dat Bo Rap zo'n 10.000 stemmen heeft gehaald (in 4,2% van de lijstjes genoemd dus) en dat een nummer om in de lijst te komen ongeveer 150 stemmen nodig heeft.
0
geplaatst: 28 november 2012, 14:17 uur
herman schreef:
Dat sowieso, ik ken bijna niemand die erop stemt
Dat sowieso, ik ken bijna niemand die erop stemt
Terwijl er volgens Tony 240.000 mensen op stemmen.
Dat bewijst volgens mij toch wel een beetje, dat er hele andere groepen mensen op de lijst voor de Top 2000 stemmen dan waar wij rekening mee houden.
Dat kan ook de oorzaak er van zijn, dat wij misschien één van de weinigen zijn die discussiëren over de toegankelijkheid van de nummers van de lijst.
Want als bijvoorbeeld nu niemand van je kennissenkring stemt, gaan ze dat dan wel doen als de lijst om uit te kiezen groter is?
Je kent overigens in ieder geval wel de mensen die hier te kennen geven dat ze stemmen (en waarop)

0
geplaatst: 28 november 2012, 14:42 uur
herman schreef:
Dit is trouwens wel een geinig initiatief: De Snob 2000 waarbij je kunt stemmen op platen die niet in de keuzelijst staan. Allemaal nummers die door anderen zijn ingebracht.
Leuk

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.