MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
LucM schreef:
Overigens zijn de hitlijsten hoe langer hoe minder een graadmeter voor populariteit omdat singles nauwelijks meer verkocht worden. Arcade Fire of The XX scoren geen hits maar hun albums verkopen erg goed.

Hier zit het addertje. AF en The XX verkopen relatief goed met hun albums, maar dan nog, als ze in België 20.000 stuks verkopen is het al veel, en dat verspreid over een bevolking van 10.000.000 mensen. Maak de bedenking dat liefhebbers van dat soort muziek nu eenmaal fanatieker zijn en de albums kopen, maar dat buiten deze groep mensen weinigen zullen bekend zijn met de meer alternatieve acts. Jan Publiek kan niet mee neuriën met de deuntjes van Rebellion en We Used To Wait, hoe goed deze nummers ook zijn.

Een band als Maroon 5 heeft misschien minder fanatieke fans, maar het is een band waarvan iedereen de deuntjes wel kent. Sommigen zijn fan, anderen neutraal, anderen kunnen het dan weer niet horen, Maar bijna iedereen kan mee neuriën met This Love of Payphone. Daarin zit nu net het verschil.
Het mainstream gehalte van alternatieve bands wordt wel eens overschat door de desbetreffende liefhebber.

Je onderschat duidelijk het belang van het scoren van een grote hit. Neem nu FF en Kaiser Chiefs, beiden zijn op de weg terug, echter KC zal dankzij Ruby niet snel worden vergeten, terwijl over tien jaar niemand nog weet wie FF is/ was (de band dan ).

De lijst en discussie daaromtrent werpt wel de vraag op of Radio 2 zich moet beperken tot de hits die de meesten onder ons kunnen mee neuriën, of moet er ook rekening worden gehouden met de liefhebber van het licht alternatieve genre. Ik ben geneigd tot het volgen van de tweede stelling. Het zijn deze mensen die nog hun geld besteden aan originele cd's, geld spenderen aan concerten ea; kortom mensen met een muziekhart die tezelfdertijd de koude zinkende business doen draaien. Dit wordt wel eens vergeten door de media/radiostations die veel teveel met de vraag worstelen wat Jan Publiek van plaatje x zal vinden.

Radiostations richten zich 100% op de singles/mainstream markt, en de hitgevoeligheid in het moderne muzieklandschap. Neem nu het nummer Bigger Than Us van White Lies, om een concreet voorbeeld te geven, wereldnummer ondersteund door een (met behoorlijk budget) imo zeer fraaie videoclip. In de 80's was dit een zeer grote hit geweest, vandaag doet het nog zeer weinig. Zelfde verhaal geldt voor The Arctic Monkeys, they could have been big... in the sixties. Dit is ook meteen een antwoord op de vraag waarom oude Rockers (led zep, dire, dp,...) wel kunnen en de modernere acts als Foo's of Queens niet; het ontbreken van een representatieve hit.

kaztor schreef:
(quote)

Nee, Arise, gevolgd door Slayer's Raining Blood!!!

Jesus Christ Pose

Vet! Voorlopig mogen we al blij zijn met dat anderhalve ruknummer van Metallica en staat Iron Maiden nog in de keuzelijst? Een band die meer platen en stadiums heeft uitverkocht dan dat hele zooitje eendags wrakhout van baccara, barry ryan en rafferty bij elkaar, maar dat zijn van die "gezellige" jaren 70 hits

Man of Sorrows schreef:
Zelfde verhaal geldt voor The Arctic Monkeys, they could have been big... in the sixties. Dit is ook meteen een antwoord op de vraag waarom oude Rockers (led zep, dire, dp,...) wel kunnen en de modernere acts als Foo's of Queens niet; het ontbreken van een representatieve hit.

Arctic Monkeys staat wel in de alltime lijst van BBC radio en andere Britse stations, daar is het een mega-act. Verder is het ook zo dat als je nooit eens ververst, mensen ook gesterkt worden in het feit dat er kennelijk "niet meer" is dan die 70s rockmeuk. Het is al eerder gezegd dat veel van die bands eigenlijk niet eens echt hits hadden, maar dat ze zolang grijs zijn gedraaid en vermythificeerd dat het inmiddels klassiekers zijn. Dat zou je best met bands als Queens of the Stone Age, Foo Fighters of anderen kunnen doen op dezelfde wijze.. die bands hebben genoeg platen verkocht inmiddels. Op zijn minst één van hun bekende nummers zouden ze roulatie kunnen geven, waardoor dit ook een vertrouwde bekende wordt.. maar neen.

Het is inderdaad zo dat een artiest of band groot is geworden dankzij een grote hit. Black Sabbath zou niet zo bekend zijn geworden zonder Paranoid, Kaiser Chiefs is (even) groot geweest dankzij Ruby, Kings of Leon dankzij Sex on Fire ... voorbeelden genoeg.

Acrade Fire en The xx zijn wel behoorlijk populair maar hebben inderdaad geen megastatus zoals bv. Coldplay omdat ze geen hit gescoord hebben. Maar Coldplay zit onder een grote platenlabel nl. Parlophone (waar ook Beatles hebben gezeten) die hun nummers op single uitbrengt en ze uitgebreid promoot. Radiostations en DJ's worden betaald door de grote maatschappijen om die nummers te draaien waardoor ze bekend geraken en een hit worden. Acrade Fire en The xx zitten bij een klein label die zulke kosten niet kan opbrengen. Een hit is eerst en vooral het gevolg van een promotiecampagne. Dat radiostations zich 100% richten op de singles/mainstream markt heeft dus vooral te maken de verbondenheid aan de grote platenmaatschappijen.

Gerry Rafferty met Baccara vergelijken is appels met peren vergelijken (Raffferty is een begenadigde singer-songwriter, Baccara een prefab- en marketingproduct). Orbit scheert weer alles over dezelfde kam (en Barry Ryan is jaren '60 overigens).

Jan met de pet, Jan Publiek, Jan en alleman...

Ik ben een fervent pettendrager, maar waarom moet mijn naam nou altijd geassocieerd worden met 'het veilige midden'?

orbit schreef:

Vet! Voorlopig mogen we al blij zijn met dat anderhalve ruknummer van Metallica en staat Iron Maiden nog in de keuzelijst? Een band die meer platen en stadiums heeft uitverkocht dan dat hele zooitje eendags wrakhout van baccara, barry ryan en rafferty bij elkaar, maar dat zijn van die "gezellige" jaren 70 hits

Inderdaad vreemd dat Iron Maiden er niet tussen staat. Die zouden in Engeland 2 weken lang het grootste stadion vol kunnen krijgen.

Je bent zeker niet al te bekend met Gerry Rafferty..?

LucM schreef:
Radiostations en DJ's worden betaald door de grote maatschappijen om die nummers te draaien waardoor ze bekend geraken en een hit worden. Acrade Fire en The xx zitten bij een klein label die zulke kosten niet kan opbrengen. Een hit is eerst en vooral het gevolg van een promotiecampagne. Dat radiostations zich 100% richten op de singles/mainstream markt heeft dus vooral te maken de verbondenheid aan de grote platenmaatschappijen.

als het nu 12 februari 1986 geweest zou zijn kan dit verhaal best wel eens kloppen maar anno 2012 is dat echt niet meer aan de orde hoor. De platenplugger is verleden tijd.

kaztor schreef:

Inderdaad vreemd dat Iron Maiden er niet tussen staat. Die zouden in Engeland 2 weken lang het grootste stadion vol kunnen krijgen.

Je bent zeker niet al te bekend met Gerry Rafferty..?

Sorry Jan Modaal, ik was in de war met John Miles denk ik.. Maar het zegt al iets over de vergeetbaarheid van veel artiesten van toen. Die gaat evenzeer op over toen als met artiesten van tegenwoordig aan de hand is, iets wat hier nog wel eens bestreden wordt als het punt van te weinig recente artiesten ter sprake komt.

En gewoonweg bizar, Maiden staat er inderdaad niet tussen!!

kaztor schreef:
Jan met de pet, Jan Publiek, Jan en alleman...

Ik ben een fervent pettendrager, maar waarom moet mijn naam nou altijd geassocieerd worden met 'het veilige midden'?

Orbit heeft de behoefte om zich constant te exhibitioneren als alternatief en zich aldus voor te doen als de enige echte ware muziekliefhebber met de juiste smaak met bovendien een onuitputtelijke kennis van zaken.

Mijn suggestie dat hij niet zou moeten inlaten met een Top 2000, die toch eigenlijk ver beneden zijn stand is, wil hij door dat exhibitionisme niet accepteren.

Hij heeft dus blijkbaar niets beters te doen dan aanhoudend te reageren op iets waar hij volgens eigen zeggen eigenlijk helemaal niets aan vind. Wat hem natuurlijk op zich een beetje zielig maakt, is dan de enige mogelijke conclusie.

Ach, ben je weer mensen tegen mij aan het behoeden, moraalkorporaal... Jij hebt niets beters te doen dan je weer aan mijn posts te ergeren, wat je dus nog een grotere stumper maakt dan mezelf

Ergeren? Het is puur medelijden

Echt? Wat superieur joh!

Alhoewel ik het wel eens ben met het standpunt van Orbit ten aanzien van de top 2000 weten we nu inderdaad zijn mening wel inmiddels

vigil schreef:
als het nu 12 februari 1986 geweest zou zijn kan dit verhaal best wel eens kloppen maar anno 2012 is dat echt niet meer aan de orde hoor. De platenplugger is verleden tijd.

Zit toch wel een kern van waarheid in het verhaal van Luc. Er zijn zat albums die eerst op een klein label worden uitgebracht, maar niet opgepikt omdat er gewoon geen slagkracht in huis is de media te bespelen. Dit jaar bv. nog met Rats on Rafts, dat pas serieuze media-aandacht kreeg toen hun plaat ineens door een groot label werd uitgebracht. Toen had 3FM ineens wèl interesse...

Timo-otje schreef:
Alhoewel ik het wel eens ben met het standpunt van Orbit ten aanzien van de top 2000 weten we nu inderdaad zijn mening wel inmiddels

Oh, ik ook - en dat standpunt, om het even beknopt samen te vatten luidt: wat is de waarde van een gemanipuleerde lijst, waarvan de representativiteit met recht in twijfel wordt getrokken?

Dat zoiets leidt tot volks- i.e. mainstream entertainment, alla, maar wees dan ook bereid de dimensie van volks- i.e. mainstreamverlakkerij te erkennen. Overigens heeft de moraalkorporaal van dienst me gemaand me niet meer in deze discussie te mengen.

De afwezigheid van bijv Arctic Monkeys is al uiterst vreemd omdat alleen al Plato van het debuutalbum meerdere tienduizenden verkocht.

@Herman: radiostations zijn in ernstige mate bereid een knieval naar de grote maatschappijen en publiek te maken om het geringe aantal luisteraars dat ze hebben te behouden. Nimmer is de impact van radioreclame zo klein geweest als thans - ik meen dat het nu op 1,5% van het totale reclamebudget ligt.

musician schreef:
(quote)

Orbit heeft de behoefte om zich constant te exhibitioneren als alternatief en zich aldus voor te doen als de enige echte ware muziekliefhebber met de juiste smaak met bovendien een onuitputtelijke kennis van zaken.

Mijn suggestie dat hij niet zou moeten inlaten met een Top 2000, die toch eigenlijk ver beneden zijn stand is, wil hij door dat exhibitionisme niet accepteren.

Hij heeft dus blijkbaar niets beters te doen dan aanhoudend te reageren op iets waar hij volgens eigen zeggen eigenlijk helemaal niets aan vind. Wat hem natuurlijk op zich een beetje zielig maakt, is dan de enige mogelijke conclusie.

orbit schreef:
Ach, ben je weer mensen tegen mij aan het behoeden, moraalkorporaal... Jij hebt niets beters te doen dan je weer aan mijn posts te ergeren, wat je dus nog een grotere stumper maakt dan mezelf

Mijn schatje en ik stellen hier voor uw beiden uit te nodigen voor een kopje koffie (en, indien gewenst, een gebakje) zodat jullie in onze muziekcollectie kunnen duiken, met o.a. Fleetwood Mac, The Cure, Led Zeppelin, Slayer, Bløf, Iron Maiden, Yes, Sepultura, eh... Gerry Rafferty en Frank Zappa. En we hebben zelfs Abba!

Rondom kerst staat de radio trouwens op de Top... -you guessed it- 2000!

herman schreef:
(quote)

Zit toch wel een kern van waarheid in het verhaal van Luc. Er zijn zat albums die eerst op een klein label worden uitgebracht, maar niet opgepikt omdat er gewoon geen slagkracht in huis is de media te bespelen. Dit jaar bv. nog met Rats on Rafts, dat pas serieuze media-aandacht kreeg toen hun plaat ineens door een groot label werd uitgebracht. Toen had 3FM ineens wèl interesse...

Dankzij internet kan de oplettende DJ natuurlijk alles zelf ontdekken. Ook kunnen bands zichzelf verkopen en nu veel makkelijker de muziek naar de DJ toe brengen door alle beschikbare middelen. Door het streepje op de e suggereer jij dat 3FM enkel interesse heeft omdat dit op een groot label is uitgebracht en dat durf ik wel te bestrijden. Wel is het zo dat releases van een groot label wellicht eerder opvallen maar of het nu een klein label is of een groot, een paar mp3tjes via de mail versturen en een nieuwsbriefje maken kan iedereen ook de niet zo kapitaalkrachtige.

Dat is ook waar, maar het helpt wel enorm als je bij een wat grotere platenmaatschappij zit waar dat soort dingen beter geregeld zijn. Al was het maar omdat je mailtjes dan sneller gelezen/geopend worden.

Even over de keuzelijst. Het is toch eigenlijk heel simpel? Je zet er de top 4000 van 2011 in en voegt daar de nummers toe die in het afgelopen jaar grote hits zijn geworden. Klaar. Als je dan ook nog de stemmen eerlijk telt mag je van mij pretenderen dat je de lijst der lijsten hebt. Al heeft het waarschijnlijk nog een paar jaar nodig om de keuzelijst te maken zoals hij hoort te zijn. Al die B-nummers van C-artiesten zullen in het eerste jaar waarschijnlijk nog wel genoeg stemmen krijgen, puur omdat ze in de keuzelijst staan. Maar dat soort nummers zullen wel langzaamaan gaan zakken en uiteindelijk niet eens meer bij de beste 4000 staan. Dan verdwijnen ze uit de keuzelijst en zullen ze daar waarschijnlijk ook nooit meer terugkomen. Artiesten als The Smiths, Black Keys, Rihanna, etc. krijgen echt wel genoeg stemmen voor (minstens) een plek bij de beste 4000. En als dat niet gebeurt, maar de keuzelijst wel een eerlijke lijst is (d.w.z. populairste 4000 nummers) dan zijn The Smiths blijkbaar niet populair genoeg voor de Top 2000 en die C-artiesten wel, prima.

De Kift En dan ook nog eens met Almanak

Teunnis schreef:
Al die B-nummers van C-artiesten

Wat bedoel je hier eigenlijk precies mee?

De keuzelijst staat vol met vergeten artiesten met een onbenullig hitje.

Ja, ik vroeg me af op wat voor nummers je precies doelde, want ik kan me goed voorstellen dat er nog zat liefhebbers van zulke nummers zijn, en dat bepaalde nummers waar je op doelt ikzelf juist erg leuke toevoegingen aan de lijst vindt.

Ik doelde niet echt op kwaliteit of nummers die wel of niet leuk kunnen zijn voor de Top 2000, maar meer dat je mag pretenderen de lijst der lijsten te zijn als je ook gewoon de nummers uit de keuzelijst schrapt die nauwelijks stemmen krijgen. En die moeten er zijn want er zijn een hele hoop voorbeelden van artiesten die zonder nominatie in de keuzelijst al een hoop stemmen krijgen (zie mijn voorbeelden) en gezien de keuzelijst nu al uit bijna 4000 nummers bestaat kan het niet anders dan dat een aantal van die nummers niet bij de bovenste 4000 eindigen.

Ah oké, nu zeg je toch wat anders. Daar kan ik me wel in vinden.:)

Prima artikel, ben het volgrondig eens met alle conclusies en aannames die je doet. Je betoog vat zo'n beetje alle onvrede die er over de lijst heerst mooi samen.

Jammer dat je plan om de stemmen op vrije keuzes door te lichten voor nu te ingewikkeld blijkt te zijn. Wanneer de hele lijst a.s. maandag bekend wordt verwacht ik qua binnenkomers toch vooral weer 'veilige' namen (helaas). Daarnaast heb ik een naar voorgevoel dat bands als The Smiths en Arcade Fire het dit jaar wederom met geen enkel nummer tot de Top 2000 schoppen. Als directe manipulatie van de lijst inmiddels inderdaad verleden tijd is dan is dat democratisch gezien wellicht gewoon terecht. Toch zou ik heel benieuwd zijn op hoeveel stemmen ze dan een notering mislopen.

Ach miljoenen mensen genieten er jaarlijks van en de puristen zitten hier een beetje zuur te doen.

Ik kan prima leven met een Top 2000 zonder Arcade Fire.

titan (crew)

Het vat de bezwaren prima samen!

Jester schreef:
Ik kan prima leven met een Top 2000 zonder Arcade Fire.

Aangezien de MuMeladder een duidelijke overkill aan Arcade Fire heeft trekt een Arcade Fire loze lijst het weer een beetje in evenwicht

vigil schreef:
(quote)

Aangezien de MuMeladder een duidelijke overkill aan Arcade Fire heeft trekt een Arcade Fire loze lijst het weer een beetje in evenwicht

Uitermate logisch argument: wordt het wellicht toch tijd voor een MuMe-afscheiding voor mensen met een verfijnde smaak, o.b.v. ballotage (=invitation only), metalo's niet gewenscht - we willen geen vervuiling van onze verfijnde lijst

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:18 uur

geplaatst: vandaag om 12:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.