MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
We luisteren nu toch naar de lijst van dit jaar, niet die van over twee jaar? Nu is Gangnam Style retepopulair, wat het tegen die tijd is zien we dan wel weer. Top 2000 is geen aller-tijden-lijst, maar een populariteitscontest van muziek die binnen bepaalde lijntjes kleurt.

Wat betreft Skinny Love van Birdy ben ik het wel met je eens, treurig dat die erin staat. Daar hoort natuurlijk het origineel van Bon Iver te staan...

Ik weet ook zeker dat die de lijst gaat halen als hij in de keuzelijst gezet wordt. Bon Iver's Skinny Love is erg populair onder mijn leeftijdsgenoten.

EDIT: Op Spotify scoort hij ook erg goed wat betreft populariteit, net zo goed als Birdy's versie. En Spotify is echt nog een stuk meer mainstream dan De Top 2000.

Interessante discussies over de Top 2000. Ik vind het fijn dat veel mensen plezier beleven aan de lijst, maar er valt inhoudelijk gezien nu eenmaal voldoende aan te merken op het evenement. Zie De teloorgang van de Top 2000 inclusief mijn eigen top 10.

Mooi stuk wat garrincha hier plaatst. Het versterkt nog eens dat het tijd wordt dat men vrije keuzes moeten krijgen wat in de lijst moet staan. Laat de zenderkleuring eens los en doe eens gek...

Rogyros schreef:
(quote)

Waarom is dat een minpunt, Sjoerd? Omdat ze nog niet genoeg zijn ingeweekt om te kunnen spreken van mogelijk top 2000 materiaal of omdat je hedendaagse muziek simpelweg ruk vindt?

Hi Rogier, users mjk87 en Harderwiek hebben jouw vraag al beantwoord. Daarbij komt ook dat ik de hedendaagse muziek niet per definitie ruk vindt, maar hetgeen populair is in de hitlijsten (538 en Q music) is werkelijk van een bedenkelijk niveau Uitzonderingen daargelaten. Get Free van Major Lazer bijvoorbeeld was dan wel prima.

garrincha schreef:
De teloorgang van de Top 2000
Alles uit die blog is al 3000 keer gezegd in dit topic en het wantrouwen tegen de telling van de vrije keuzes is inmiddels al enigszins achterhaald. Zie de positie van o.a. de vrije keuzes Slayer, The Smiths en Curtis Mayfield in de lijst. Toch blijft het natuurlijk waar dat de lijst niet is wat Matthijs en co erover beweren. De nummers uit de keuzelijst hebben een (te) groot voordeel en de doorstroming van populaire vrije keuzes naar de keuzelijst is traag.

Gezien je roep om een ècht democratische lijst en je top 10 is onze eigen top 2000, de MuMeLadder, echt iets voor jou! Zo'n beetje al de door jou genoemde artiesten zijn daarin (ruim) vertegenwoordigd.

yeahyeahyeah schreef:
(quote)
Alles uit die blog is al 3000 keer gezegd in dit topic en het wantrouwen tegen de telling van de vrije keuzes is inmiddels al enigszins achterhaald. Zie de positie van o.a. de vrije keuzes Slayer, The Smiths en Curtis Mayfield in de lijst. Toch blijft het natuurlijk waar dat de lijst niet is wat Matthijs en co erover beweren. De nummers uit de keuzelijst hebben een (te) groot voordeel en de doorstroming van populaire vrije keuzes naar de keuzelijst is traag.

Gezien je roep om een ècht democratische lijst en je top 10 is onze eigen top 2000, de MuMeLadder, echt iets voor jou! Zo'n beetje al de door jou genoemde artiesten zijn daarin (ruim) vertegenwoordigd.

Ik heb het al eens eerder gezegd, als Radio 2 echt een representatieve keuzelijst wilt, dan moeten ze gewoon de 4000 nummers die vorig jaar de meeste stemmen kregen in de keuzelijst zetten*. Dan heb je binnen drie jaar een keuzelijst waar geen populaire act meer ontbreekt. Ik heb geen zicht op hoe de keuzelijst opgebouwd wordt, maar ik vermoed dat dit niet de werkwijze is. Anders zaten The Smiths al lang in de keuzelijst.

* aangevuld met nummers die pas datzelfde jaar populair zijn geworden. Dat zijn dan voornamelijk de hits uit dat jaar aangevuld met dingen zoals Radical Face (een antaal jaren na verschijnen pas populair geworden dankzij Nikon-reclame).

Ik snap best dat Radio 2 dit op korte termijn liever niet heeft, want dan krijg je te veel modern spul en er zullen langzaam steeds meer nostalgische hitjes voor de 40+'ers verdwijnen. Al kijkt Radio 2 naar de lange termijn moeten ze zich toch eens hierover buigen, want over twee decennia zullen ze ook de huidige 20-'ers moeten bereiken.

Volgens mij komen alleen de vrije keuzes die de top 2000 halen het volgende jaar in de keuzelijst terecht. Zoals inderdaad al eerder gezegd horen dat er natuurlijk veel meer te zijn.

Teunnis schreef:
Al kijkt Radio 2 naar de lange termijn moeten ze zich toch eens hierover buigen, want over twee decennia zullen ze ook de huidige 20-'ers moeten bereiken.
In principe doen ze dat al op die manier, want de laatste jaren komen de populaire licht-alternatieve bands van 20 jaar geleden steeds prominenter in de lijst (Pearl Jam, Nirvana, Radiohead etc).

ClassicProgRock1
De teloorgang van de Top 2000! Alsof deze lijst in de ogen van haar criticasters ooit iets heeft voorgesteld.

yeahyeahyeah schreef:
In principe doen ze dat al op die manier, want de laatste jaren komen de populaire licht-alternatieve bands van 20 jaar geleden steeds prominenter in de lijst (Pearl Jam, Nirvana, Radiohead etc).

En The Beatles en andere jaren'60-muziek hoor je op Radio 2 nauwelijks nog.

yeahyeahyeah schreef:

Leuk, ik zal me daar eens in gaan verdiepen.
Goed om te horen dat er blijkbaar toch iets gedaan wordt met de vrije keuzes. Ik heb nog wel het idee dat de organisatie van het evenement banger is voor verandering dan de luisteraars.

yeahyeahyeah schreef:

O, hoeveel democratischer is die dan de Top 2000 van Radio 2?

Wie hier Marco Borsato aanhangt, krijgt geen schijn van kans omdat de muziekliefhebbers hier een vrij homogene club zijn van enkele honderden mensen waar een Marco Borsato aanhanger zich niet snel meldt. Zo krijg ik ook mooie alternatieve lijsten.

Onze discussies zijn vrij marginaal en gaan vooral over oude en nieuwe muziek en de stromingen die deze vertegenwoordigen.

De leden van de klassieke variant van musicmeter hebben vooral Bach en Mozart in hun lijst, hoe is het mogelijk.

De columnist waar Garrincha weer eens naar verwijst en het vervolgens op de borst kloppen vanwege de eigen goede smaak (schrijft Garrincha hier zelf en meent hij vandaag lid te moeten worden van musicmeter om even reclame voor zichzelf te maken?) gaat geheel voorbij aan de realiteit.

De Top 2000 koppelt de smaak van honderdduizenden mensen aan elkaar, niet van hooguit een paar honderd geïnteresseerden op een site.

Ja, dat levert op dat er inderdaad Marco Borsato, Guus Meeuwis en nog meer treurigheid in de Top 2000 is te vinden. Dat is de smaak van enkele honderdduizenden Nederlanders, alles bij elkaar opgeteld. Jong, oud dat maakt niet uit. Ik vind het dan trouwens nog meevallen, wat er alles bij elkaar in staat.

Je eigen lijst is per definitie altijd de beste. En Garrincha mag natuurlijk etaleren hoe goed zijn eigen smaak en die van zijn vrienden wel niet is.

Maar vergeet svp niet dat dat kleine vriendenclubje niet de afspiegeling is van een groot deel van de Nederlandse bevolking. Dat is de Top 2000 wel en zo moet je er ook naar kijken. Als je dat niet kunt, dan moet je er van wegblijven en je kritiek laten schieten. Hooguit kun je jammeren over het feit dat blijkbaar de gemiddelde smaak van de Nederlandse bevolking niet de jouwe is.

Maar laat de rest van de Nederlanders zich met hun lijst vermaken.

garrincha schreef:
Leuk, ik zal me daar eens in gaan verdiepen.
Goed om te horen dat er blijkbaar toch iets gedaan wordt met de vrije keuzes. Ik heb nog wel het idee dat de organisatie van het evenement banger is voor verandering dan de luisteraars.
Volgens mij zitten ze in een soort van spagaat tussen angst voor verlies van 'vaste' luisteraars door veranderingen en angst voor beschuldigingen van doorgestoken kaart

En ik maar denken dat iedereen hier in de veronderstelling was dat MuMe een perfecte afspiegeling is van de samenleving.

Overigens schiet die colum van 'Garrincha' echt heel erg veel te ver door. En schiet zelfs flink bij mij in het verkeerde keelgat op een aantal punten. Niet vaak lees je zoveel snobisme in één column.

musician schreef:
O, hoeveel democratischer is die dan de Top 2000 van Radio 2?
Het verschil tussen de MuMeLadder en de Top 2000 is dat alle nominaties dezelfde kans krijgen. Er is geen door de organisatie ingebouwde discriminerende factor zoals een keuzelijst. Dat Marco Borsato niet in de MuMeLadder staat, ligt aan de populatie die aan de MuMeLadder meedoet, niet aan het systeem. Als er 1000 Borsato-fans besluiten mee te doen aan de MuMeLadder, dan komt ook Borsato hoog in de lijst te staan.

musician schreef:
(quote)

De leden van de klassieke variant van musicmeter hebben vooral Bach en Mozart in hun lijst, hoe is het mogelijk.
?

Voor de rest kan ik me een heel eind in je betoog vinden, al zou de top-2000 eigenlijk van die keuzelijst afmoeten en geen nummers accepteren van de laatste 2 jaar. Echter zal dat alleen verschillen opleveren in de marge denk ik.

Volgens mij zitten ze in een soort van spagaat tussen angst voor verlies van 'vaste' luisteraars door veranderingen en angst voor beschuldigingen van doorgestoken kaart

Ja dat zou heel goed kunnen, ze kunnen het wat dat betreft ook niet goed doen.... Des te leuker denk ik om vervolgens te discussiëren over de lijst. Dat heeft met snobisme (reactie Niels) niets te maken. Ik denk dat de lijst leuker zou zijn zonder keuzelijst, en ik mis enkele fantastische nummers (volgens mij) in de top 50, dat is alles. Als andere mensen plezier beleven aan de lijst is dat alleen maar mooi.

Je idee is niet verkeerd, je hebt ook wel een punt (al is een geheel vrije keuzelijst administratief waarschijnlijk onhaalbaar, maar goed). Maar kom op, zinnen als deze hebben alles met snobisme te maken:

Waarom legt de belangrijke muziek uit de jaren ’60 het af tegen de galmpop uit de jaren ’70? Waar vinden we The Velvet Underground? Waarom staat Nina Simone niet in de top 200? Dat is geen kwestie van smaak, dat is gewoon raar. Net zoals een top 50 zonder Elvis Presley, Bob Dylan, Van Morrison, Jimi Hendrix, Neil Young en Bob Marley de lijst ook simpelweg ongeloofwaardig maakt.

Geen reeds vergeten Dylan-pareltjes, Roy Orbison of Leonard Cohen, maar wel dertien keer Marco Borsato, tien keer Guus Meeuwis en zeventien (!) keer Bløf. De Top 2000 krijgt langzamerhand de status van het Eurovisie Songfestival: je kan er maar beter om lachen.

Omdat het gros van Nederland niet jouw smaak heeft is de lijst dus ongeloofwaardig en om te lachen. Right. Het spijt me, maar Guus Meeuwis en Marco Borsato zijn ongekend populair. Populairder dan The Velvet Underground en Leonard Cohen, zonder twijfel. Jíj vindt 'de belangrijke muziek uit de jaren 60' beter dan de 'galmpop uit de jaren 70', maar dat laatste is gewoon populairder, klaar. Dat geldt voor alles wat je opnoemt. Daar heeft die keuzelijst niets mee te maken. De top 2000 is ook niet helemaal mijn lijst zeg ik daar bij. Smaken verschillen, en dat zul je heus weten, maar dat blijkt niet echt uit je column. Die draait om het idee dat als je de mensen vrij laat kiezen, Marco Borsato het af zal leggen tegen Nina Simone en er ineens Dylan-pareltjes in de lijst zullen verschijnen.

yeahyeahyeah schreef:
(quote)
Het verschil tussen de MuMeLadder en de Top 2000 is dat alle nominaties dezelfde kans krijgen. Er is geen door de organisatie ingebouwde discriminerende factor zoals een keuzelijst. Dat Marco Borsato niet in de MuMeLadder staat, ligt aan de populatie die aan de MuMeLadder meedoet, niet aan het systeem. Als er 1000 Borsato-fans besluiten mee te doen aan de MuMeLadder, dan komt ook Borsato hoog in de lijst te staan.

Daarnaast is de MuMe Ladder gewoon een transparant gebeuren, waarbij je door El Ninjo en Onweerwolf gewoon helemaal over het proces wordt geïnformeerd, excel files krijgt en mensen ook nog de moeite doen om allerlei andere interessante statistiekjes voor je uit te draaien. De top2000 van radio2 blijft gewoon een schimmig geheel, waarbij de grens tussen eerlijke stemmen en manipulatie volstrekt onduidelijk blijft.

niels94 schreef:

Omdat het gros van Nederland niet jouw smaak heeft is de lijst dus ongeloofwaardig en om te lachen. Right. Het spijt me, maar Guus Meeuwis en Marco Borsato zijn ongekend populair. Populairder dan The Velvet Underground en Leonard Cohen, zonder twijfel. Jíj vindt 'de belangrijke muziek uit de jaren 60' beter dan de 'galmpop uit de jaren 70', maar dat laatste is gewoon populairder, klaar. Dat geldt voor alles wat je opnoemt. Daar heeft die keuzelijst niets mee te maken. De top 2000 is ook niet helemaal mijn lijst zeg ik daar bij. Smaken verschillen, en dat zul je heus weten, maar dat blijkt niet echt uit je column. Die draait om het idee dat als je de mensen vrij laat kiezen, Marco Borsato het af zal leggen tegen Nina Simone en er ineens Dylan-pareltjes in de lijst zullen verschijnen.

Eerlijk gezegd vond ik die vergelijking met het Eurovisie songfestival best treffend!

Daarnaast heeft hij zeker een punt met:

Zelfs de sympathieke ‘muziekprofessor’ Leo Blokhuis begint op mijn zenuwen te werken. De sfeer in het Top 2000 café geeft de status van het evenement uitstekend weer: oubolligheid, voorspelbaarheid en simpelheid troef.

Heeft ook weinig met snobisme te maken, het is gewoon een uitermate truttig en knullig programma en sluit wat dat betreft inderdaad helemaal aan bij de lijst zelf.

Niels94: Ik denk dat we elkaar wel vinden in het feit dat er altijd strijd zal zijn tussen de meest populaire muziek en de beste muziek. Meeuwis is in Nederland (wellicht) populairder dan Leonard Cohen, maar Cohen is beter (objectief gezien, daarbij het risico lopend voor snobist te worden uitgemaakt). Ik vraag me dan ook af of we ons neer moeten leggen bij een lijst met zoveel middelmatige muziek, terwijl er zoveel moois gemaakt is. Veel mensen komen niet in aanraking met bepaalde muziek doordat deze muziek geen podium krijgt. Daarin spelen de DJ's een kwalijke rol. Wat ik bedoel met die Dylan-pareltjes: ik denk dat er zich onder de luisteraars behoorlijk wat Dylan-fans begeven. Als je die allemaal hun favoriete Dylan-plaat laat kiezen krijg je (denk ik) hele andere nummers van hem erin dan enkel zijn bekendste songs. Dat zal niet ten koste gaan van Meeuwis & co maar het zorgt in ieder geval voor nieuw elan. Desalniettemin waardoor ik onze discussie en jouw punten.
Orbit: bedankt en ik las net dat Natasja Froger vanavond aanschuift in het café....

garrincha schreef:
Meeuwis is in Nederland (wellicht) populairder dan Leonard Cohen, maar Cohen is beter (objectief gezien, daarbij het risico lopend voor snobist te worden uitgemaakt). Ik vraag me dan ook af of we ons neer moeten leggen bij een lijst met zoveel middelmatige muziek, terwijl er zoveel moois gemaakt is.

Ik vind Leonard Cohen ook veel beter dan Guus Meeuwis maar dat is dan vanuit onze invalshoek. Meeuwis fans vinden zijn muziek veel beter en daar zijn er helaas heel erg veel van.

Je moet dus ook niet zeggen dat je "objectief" kunt stellen dat Cohen beter is, maar dat jij vindt dat Cohen beter is. Dan zeg ik dat ik het met je eens bent en dan laten we vervolgens iedereen in z'n waarde.
Dat heeft dan gelijk niets meer met snobisme te maken maar met smaak.

En ongeacht of er een keuze lijst is of dat mensen vrij mogen kiezen, ik ben toch bang dat er een behoorlijke vertegenwoordiging Marco Borsato en Guus Meeuwis platen een Top 2000 zullen vullen. Naast "ons" hebben andere mensen ook stemrecht en mogen ze stemmen op wat zij mooi vinden.

Wij hebben vooral een mooie eigen lijst omdat er heel veel uit is weggefilterd van alles dat wij gezamenlijk niet in de MuMe Top 2000 willen hebben. Het lijkt er wel eens op dat we het niet altijd met elkaar eens zijn. En dat hoeft ook niet. Maar per saldo zijn wij het ontegenzeggelijk veel meer met elkaar eens dan de stemmers op de Top 2000 van Radio 2.

garrincha schreef:
Wat ik bedoel met die Dylan-pareltjes: ik denk dat er zich onder de luisteraars behoorlijk wat Dylan-fans begeven. Als je die allemaal hun favoriete Dylan-plaat laat kiezen krijg je (denk ik) hele andere nummers van hem erin dan enkel zijn bekendste songs.
Ik weet wel zeker van niet. Een beetje afhankelijk van hoeveel mensen je het vraagt, maar hoe meer mensen je vraagt, des te groter de kans dat het Top 2000-lijstje eruit komt rollen. Alleen Ballad of a Thin Man zou ik nog noemen als een nummer dat echt in de lijst hoort. Een Sad-Eyed Lady of the Lowlands en Desolation Row zullen ook wel populair zijn, maar zijn simpelweg niet geschikt voor de radio. En
reeds vergeten Dylan-pareltjes
Reeds vergeten, je zegt het goed. Wel grappig dat je in die blog komt met artiesten als Van Morrison, Leonard Cohen en Neil Young. Terwijl het gebrek zich imho meer concentreert rond moderne bands als Editors, Arcade Fire en Interpol.
En zeg nou eerlijk, hoeveel Nederlanders zitten te wachten op Heroin? Ik denk nog geen 10 procent van het aantal mensen dat Dochters van Marco B. een mooi nummer vindt.

Precies. Het idee dat een vrije keuze veel invloed zal hebben op de lijst is een illusie. Iets meer recente nummers misschien (en meer hiphop, R&B en dance), maar dikke kans dat er ook gewoon nog meer nummers inkomen van artiesten die heel veel Nederlanders nu eenmaal goed vinden. Nog meer Coldplay, Guus Meeuwis en Adele.

Een heel belangrijk verschil tussen de Mumelijst en de Top 2000 is ook nog dat wij het hele jaar nummers beluisteren en ook ontdekken. Ik heb regelmatig veel punten gegeven aan nummers die ik voor het eerst hoorde. Voor de top 2000 kiezen mensen nummers die ze al kennen. Bij het stemmen ontdekken mensen geen nummers. Zulke lijstjes zijn per definitie bovenin voorspelbaar. Heel veel mensen gaan ook niet actief op zoek naar nieuwe muziek maar stemmen gewoon op de liedjes waar ze goede herinneringen aan hebben toen ze in 1974 eindexamen deden. Of dat mooie liedje dat ze meezongen toen ze naar het concert van Nick en Simon gingen.

Als je een groep Dylanfans favoriete nummers laat kiezen krijg je misschien andere nummers, maar waarschijnlijk krijgen nog steeds zijn bekendste nummers veruit de meeste stemmen. Als je iedereen favoriete Dylannummers laat kiezen dan drijven alleen zijn bekendste nummers boven. Dat zal bij elke formule zo zijn in dit soort lijstjes. Zelfs als Radio 2-DJ's vanaf morgen elke dag een obscuurder Dylannummer gaan draaien.

Mjuman schreef:
Voor de afwisseling heeft Jazz gewoon gelijk : real life gesprekken - bijv in een kroeg - zijn somtijds vele malen leuker dan dit frequent langs elkaar heenlullen digitale gedoe en 'chatten' is een digitaal dieptepunt - nog erger dan SimpelMan Spraak, dat je tenminste nog een 'alert'functie kan toedichten.
Regel een kroeg met 40 muziekliefhebbers (hoewel er waarschijnlijk meer dan 100 unieke bezoekers geweest zijn de afgelopen dagen... doe toch maar wat meer mensen regelen), terwijl de Top 2000 klinkt en graag ook een beetje dichtbij. Ik zal er zijn!

sjoerd148 schreef:
(quote)

Hi Rogier, users mjk87 en Harderwiek hebben jouw vraag al beantwoord. Daarbij komt ook dat ik de hedendaagse muziek niet per definitie ruk vindt, maar hetgeen populair is in de hitlijsten (538 en Q music) is werkelijk van een bedenkelijk niveau Uitzonderingen daargelaten. Get Free van Major Lazer bijvoorbeeld was dan wel prima.

Hoi Sjoerd,

Ja, ik heb hun reactie gelezen. Ik snap het ook wel. Het moet gewoon nog weken, om voorbij een eventuele hype te kunnen beoordelen of het echt blijft hangen. Ik ben het ook wel met je eens. Al hoeft het van mij niet per se twee jaar te zijn.

musician schreef:
Dat is de smaak van enkele honderdduizenden Nederlanders, alles bij elkaar opgeteld. Jong, oud dat maakt niet uit. Ik vind het dan trouwens nog meevallen, wat er alles bij elkaar in staat.

Dat het nog meevalt komt enerzijds door de keuzelijst, waar toch ook gewoon mooie nummers instaan ( ), anderzijds zijn de radio 2 luisteraars die de moeite nemen om een lijstje samen te stellen en in te sturen denk ik al bovengemiddeld geinteresseerd in muziek, waardoor we van de grootste bagger verstookt blijven. Jonge gastjes met petjes in afgetrapte 4e hands auto's die me dagelijks met zo'n boem-boem-boem-boem uit de inbouw autoradio voorbij rijden hebben helemaal niks met de Top 2000.

Wat een rare meiden, die van Toren C

Zephyr
Nou, dan heb je Toren C zeker nog nooit gezien; da's pas echt raar ........

Tony schreef:
Jonge gastjes met petjes in afgetrapte 4e hands auto's die me dagelijks met zo'n boem-boem-boem-boem uit de inbouw autoradio voorbij rijden hebben helemaal niks met de Top 2000.

Great Gig in the Sky *staat op en klapt*

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:12 uur

geplaatst: vandaag om 09:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.