MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Johnny Marrissey schreef:
Potverdorie, de geweldige pianosolo van Jools Holland in The The's Uncertain Smile op de radio en dan met de stereo op 20 de pianosolo afgekapt horen worden, waarna wordt overgegaan naar Ik Leef Niet Meer Voor Jou.
Ja, dit vond ik ook erg pijnlijk. Ik ben er ondertussen wel aa gewend dat outro's afgekapt worden, maar een solo halverwege afbreken is toch een heel ander verhaal...

herman schreef:

Vandaag voor het eerst het programma gekeken. Ik had nog nooit van die Simone Walraven gehoord, maar wat een leuke vrouw. En die meisjes die die liedjes zongen waren ook wel geinig. Verder vond ik het maar zozo.

Kon je die niet, aangezien jij maar ietsje jonger bent dan ik moet je Countdown toch ook wel een keer gezien hebben? Ze speelde die tijd ook nog in een film Donna Donna de hoofdrol samen met Rene van t Hof ( ), super slechte film maar Simone kwam een paar keer zeer voordelig in beeld zullen we maar zeggen

Ze is overigens nog een hele tijd getrouwd geweest met de zanger van Johnny Hates Jazz.

Ik heb haar inmiddels uitgebreid gegoogled. Leuke vrouw ja.

Ik heb wel herinneringen aan Countdown, maar toen was zij allang weg. Bij Countdown denk ik vooral aan T99 en Manke Nelis die was overleden. Het was zo rond 1990/91 dat ik daar naar keek.

Jezus dat zijn wel fantastische herinneringen T99 en Manke Nelis

Ik keek ook vaak toen Wessel van Diepen het presenteerde dat was vlak na Simone volgens mij

Ik voel me nou heel oud. Ik kan me Erik de Zwart, Adam Curry, Simone Walraven en Wessel van Diepen erg goed herinneren. Ik keek zeker al toen ik een jaar of zeven was. Naar Toppop zelfs nog veel eerder.

Ik kan me de laatste uitzending met Curry nog wel goed herinneren. Ik zie dat jij 2 maandjes ouder bent dan ik dus ik denk dat we ongeveer wel dezelfde herinneringen hebben. Wat Toppop betreft kan ik Kas van Iersel, Bas Westerweel en zelfs Leonie Sazias ( ) beter voor de geest halen dan Ad Visser. Dan had je ook nog Tros Popformule met Martijn Krabbe maar dat was toch wel een slap aftrekstel van eerder genoemde programma's

Ik kan me alleen Adam Curry en Erik de Zwart voor de geest halen, Simone Walraven deed bij mij alleen qua naam heel in de verte een belletje rinkelen, maar meer ook niet. Waarschijnlijk was ik er heel vroeg bij en haakte ik ook vrij vroeg weer af

Simone Walraven zag er vroeger wel erg goed uit, ze was een paar jaar geleden jurilid bij Popstars, maar CountDown blijft voor mij het programma van Adam Curry.
Tros Popformule was een slechte variant op het Duitse Formule Eins.

Heb ook even gekeken vandaag, die Simone zou ik makkelijk een jaar of tien minder geven, leuke vrouw inderdaad! Veelzeggend dat het hier nu ook voornamelijk over haar gaat

Dolf was dan weer tenenkrommend, die moest duidelijk even aan iedereen laten merken hoeveel verstand hij van muziek heeft en wat een geweeeeeldige smaak.... een soort van worst case scenario voor als je een kudde MuMe-ers in de studio zou loslaten
Leo zette hem in ieder geval mooi op zijn plaats, die heeft dat soort gedrag ongetwijfeld al vaker meegemaakt

Even nog een aantal opmerkelijke dingetjes uit de lijst van dit jaar:
-Voor het eerst geen enkel nummer meer in de lijst van The Everly Brothers. In de eerste lijst waren het er nog 9. De laatste die sneuvelde was Bye Bye Love.
-Jarenlang had Dalida twee nummers uit de lijst. Dit jaar sneuvelen ze allebei.
-The Power of Love van Jennifer Rush is verdwenen, de cover van Celine Dion niet. Wel holt Dion de laatste jaren achteruit. Een kwestie van een paar jaar en ze heeft alleen nog die Titanichit in de lijst (en ook die daalt al een hele tijd). Het lijkt alsof ze in de vergetelheid aan het raken is.
-Jim Reeves verdwijnt helemaal uit de lijst, vorig jaar stond hij er nog driemaal in.
-Een aantal gesneuvelde grote hits: Rock Your Baby van George McRae, Sacramento van Middle of The Road, You Are van Dolly Parton (tot mijn verdriet), Whenever Wherever van Shakira en The Last Seven Days van Robert Long's oude band Unit Gloria.
-Ooit stonden er maar liefst zes hits uit Grease in de lijst. Dit jaar sneuvelde de laatste (You're The One That I Want)
-Van Mika is alleen Grace Kelly nog over. Destijds was Relax Take It Easy een nog grotere hit en die heeft nog een jaar op 188 gestaan. Maar dat nummer is eruit.
-Windforce 11 van Nadieh is eruit. Stond alle edities van de top 2000 in de lijst zonder ooit hoger te hebben gestaan dan 1127. En eigenlijk al jaren dicht bij de uitgang. Maar bleef tot dit jaar altijd.
-Vader Abraham kennende heeft hij een rottijd nu en voelt hij zich ongelofelijk miskend. Voor het eerst is zijn enige notering (Het kleine Cafe...) niet meer in de lijst te vinden.
-Veel Nederlandse artiesten van nu zijn flink op hun retour en hebben veel zakkers in de lijst. Naast Volendam ook figuren als Trijntje Oosterhuis, Vanvelzen, Do en dat soort lui.
-Vorig jaar waren er opvallend veel 80's nummers terug na een aantal jaren weg te zijn geweest. Dit jaar vallen ze weer uit de lijst.
-Vijf Stones nummers minder dit jaar.
-Er is nog nooit een nummer van Queen uit de top 2000 verdwenen zonder kort erna weer terug te komen. Alle nummers die ooit in de top 2000 hebben gestaan van Queen staan er dit jaar weer in. En op Heaven for Everyone na (1089) allemaal in de bovenste helft. In totaal 25 stuks. Ongeveer de helft daalt en de andere helft stijgt.

vigil schreef:
Wat Toppop betreft kan ik Kas van Iersel, Bas Westerweel en zelfs Leonie Sazias ( ) beter voor de geest halen dan Ad Visser. Dan had je ook nog Tros Popformule met Martijn Krabbe maar dat was toch wel een slap aftrekstel van eerder genoemde programma's

Popformule werd ook nog eerder gedaan door Erik de Zwart (langer volgens mij ook). En Toppop is voor mij vooral Ad Visser, maar ik keek ook al als peuter. Daar is zelfs nog een foto van de familie. Ik ben drie of vier en zit in een klein wipstoeltje naar Toppop te kijken. Muziek op TV vond ik nog leuker dan tekenfilmpjes ofzo.

yeahyeahyeah schreef:

Leo zette hem in ieder geval mooi op zijn plaats, die heeft dat soort gedrag ongetwijfeld al vaker meegemaakt

Van zichzelf? Of van zijn adorerende Matthijssie? Ja, die zeker

starbright boy schreef:
(quote)

Popformule werd ook nog eerder gedaan door Erik de Zwart (langer volgens mij ook). En Toppop is voor mij vooral Ad Visser, maar ik keek ook al als peuter. Daar is zelfs nog een foto van de familie. Ik ben drie of vier en zit in een klein wipstoeltje naar Toppop te kijken. Muziek op TV vond ik nog leuker dan tekenfilmpjes ofzo.

Ik vond de combi met tekenfilms toen mooi: Love is All en Bright Eyes.

En Dolf Jansen?
Die kan ik door zijn snelle gepraat en gestotter nooit verstaan.
Probeerde het met Teletext 888, maar zelfs de ondertitelaar kon er niks van maken.

Cured
Op deze site zitten ook Dolf Jansens, dus een beetje zelkritiek mag ook wel.

starbright boy schreef:
-Van Mika is alleen Grace Kelly nog over. Destijds was Relax Take It Easy een nog grotere hit en die heeft nog een jaar op 188 gestaan. Maar dat nummer is eruit.

Een terugkerende trend natuurlijk. Ieder jaar is er wel een "Mika" die opeens goed scoort en later keihard weer uit de lijst verdwijnt. Maakt de lijst dus actueel, maar aan de andere kant geeft het ook een vertekend beeld. Radio2 geeft er de voorkeur aan.

Ik geef daar ook de voorkeur aan. En het levert ook blijvertjes op. Coldplay als duidelijk voorbeeld, maar ook Adele (al doet ze een stapje terug dit jaar) en nog een aardig aantal anderen. Wat ik vooral opmerkelijk vind is dat juist Grace Kelly overblijft.

Ik weet dat het een beetje laat is, maar ik ontdek nu pas dit topic, dus ik wilde toch nog graag mijn stemlijstjes delen. Lijstjes ja, ik heb er 2 ingestuurd. Als ik bepaalde nummers mag stemmen en andere nummers niet meer passen vind ik dat altijd zo zonde voor die andere nummers, dus doe ik er maar 2. (Bovendien is het bij ons thuis normaal om meerdere lijstjes te maken. )

Keuzelijst:

Japan - Nightporter
Talk Talk - Life’s What You Make It
Eddie Vedder - Society
David Sylvian - Forbidden Colours
The Blue Nile - Tinseltown in the Rain
New Order - Blue Monday
Pearl Jam - Black
Supertramp - Hide in Your Shell
Sinéad O’Connor - Troy
Talking Heads - Once in a Lifetime
Radiohead - Street Spirit
The Cure - Lullaby
David Bowie - Heroes
Beatles - A Day in the Life
Depeche Mode - Enjoy the Silence

Simon & Garfunkel - Scarborough Fair
OMD - Joan of Arc (Maid of Orleans)
Pink Floyd - Shine On You Crazy Diamond
Jefferson Airplane - White Rabbit
Soundgarden - Black Hole Sun
Massive Attack - Unfinished Sympathy
Chris Isaak - Wicked Game
The Stranglers - Golden Brown
Ultravox - Vienna
Simple Minds - Belfast Child
The Verve - Bitter Sweet Symphony
R.E.M. - The One I Love
John Lennon - Jealous Guy
Sting - Fields of Gold
Killing Joke - Love Like Blood

Vrije Keuzes:

The Church - Under the Milky Way
Arcade Fire - Rebellion (Lies)
Joy Division - Atmosphere
The Doors - The Chrystal Ship
King Crimson - Epitaph

Radical Face - Welcome Home
Velvet Underground - Venus in Furs
Echo & the Bunnymen - The Killing Moon
Talking Heads - Listening Wind
The Sound - Winning

Leuk om te zien dat zo veel anderen ook Rebellion (Lies) en Venus in Furs in hun vrije keuzes hebben staan. Gek eigenlijk dat die nummers er dan toch niet in zijn gekomen. (Sowieso een schande dat er geen enkel nummer van Arcade Fire in staat imo).

En om nog even verder te gaan op typische 'mannennummers' en 'vrouwennummers'. Vorig jaar heb ik uitgebreid gezocht naar het meest 'mannelijke' nummer uit de lijst, en Kashmir van Led Zeppelin en de nummers van Yes waren toen geloof ik de meest mannelijke nummers die ik kon vinden, boven de 80% volgens mij. Kashmir is nu minder extreem, 'slechts' 75% man (dit vind ik als vrouw zijnde overigens ook een erg goed nummer! ). Maar Close to the Edge en Yours is No Disgrace spannen dit jaar ook weer de kroon met 86% en 85%.

puppy, wat een lijst! Enjoy the Silence, Street Spirit, Troy, Blue Monday, Unfinished Sympathy en Black zijn top 10 allertijden-materiaal. Arcade Fire, Ultravox, OMD, Talk Talk, The Cure, The Stranglers, Killing Joke, Echo and the Bunnymen en The Sound zijn ook allemaal geweldig. Gezien de beperkte keuzelijst is er bijna geen betere selectie te maken!

Wel jammer van die miskleunen van The Beatles en David Bowie...

Stuur volgend jaar maar drie lijstjes in

Haha, dank je, leuk dat je het wat betreft de keuzes zo met me eens bent! Ik moet jouw lijstje ook maar eens op gaan zoeken dan. 3 lijstjes wordt weer erg veel, maar naarmate ik meer ken dat ik goed vind zal het ook steeds moeilijker worden om bij 2 lijstjes te blijven.

Europe op Radio 2 nu

stoepkrijt schreef:
Wel jammer van die miskleunen van The Beatles en David Bowie...

Geintje mag ik hopen ?

sjoerd148 schreef:
(quote)

Geintje mag ik hopen ?

sjoerd148 schreef:
(quote)

Geintje mag ik hopen ?
Nee.

Heroes kan ik nog redelijk hebben, maar A Day in the Life vind ik ronduit irritant.

Blue Monday nu! Geweldig nummer.

stoepkrijt schreef:
(quote)
Nee.

Heroes kan ik nog redelijk hebben, maar A Day in the Life vind ik ronduit irritant.

Ik vind beide nummers wel prachtig (Heroes is zo overtuigend gezongen!), maar smaken verschillen nu eenmaal. Je kunt het niet overal over eens zijn. Dan zou je ook nooit meer een discussie over muziek kunnen voeren...

puppy schreef:
Ik vind beide nummers wel prachtig (Heroes is zo overtuigend gezongen!), maar smaken verschillen nu eenmaal. Je kunt het niet overal over eens zijn

Dat klopt maar beide nummers behoren tot het allerbeste werk van beide toonaangevende bands/artiesten. Nogal opvallend om deze tracks te kwalificeren als miskleunen.
Los van welke smaak dan ook is in mijn beleving iedereen het wel over eens dat dit absolute topsongs zijn.

Nou dat weet ik niet, het zijn beide klassiekers en ik denk dat iedereen het daar wel over eens is maar dat hoeft nog niet te betekenen dat ieder individu dit toptracks vindt. Ik vind bv Heroes niet tot de beste 30 liedjes van Bowie behoren dus in mijn ogen geen topsong.

Ik vind Heroes ook zeker niet tot het beste werk van Bowie horen, dus blijkbaar is toch niet iedereen het daarover eens.

Klopt het dat alle nummers die via de vrije keuze de lijst binnenkomen het jaar daarna in de keuzelijst staan?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:54 uur

geplaatst: vandaag om 17:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.