Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 22 november 2014, 21:54 uur
royh schreef:
Happy op 18 lijkt me toch erg hoog: het nummer stond vorig jaar ook al 3 maanden in de top 40 en had toen de stemperiode begon al de 1e plek in de top 40 bereikt, hetgeen uiteindelijk leidde tot een 571e plek.. In de onderste regionen van de top 100 lijkt me waarschijnlijker.
Happy op 18 lijkt me toch erg hoog: het nummer stond vorig jaar ook al 3 maanden in de top 40 en had toen de stemperiode begon al de 1e plek in de top 40 bereikt, hetgeen uiteindelijk leidde tot een 571e plek.. In de onderste regionen van de top 100 lijkt me waarschijnlijker.
Ik denk hoger, maar top 100 lijkt me wel haast zeker. Happy is dit jaar van hit naar fenomeen gegaan (voor mij eerder naar doodgedraaid nummer waar niet meer aan te ontkomen was). Pharell bij RTL Late Night, dat filmpje met die flashmmob voor die overleden jongen. Het gaat allemaal helpen. Ik denk dat het dit jaar daarom eenmalig zo hoog zal staan. Volgend jaar zakt het weer tientallen plekken.
Ik denk dat je dan wellicht ook de kracht van de meeste nummers die nu in de top 100 staan een beetje onderschat: daar kom je met een dans-georienteerd niemendalletje (dat weliswaar razend populair is) niet zomaar even tussen, ook al heb je de grootste top 40 hit aller tijden gescoord.
Ik verwacht vooral dat oude recente nummers worden afgelost door nieuwe. En een enkele gestaag zakkende klassieker zal wellicht definitief uit de top 100 vallen (Goodnight Saigon van Billy Joel bijvoorbeeld, de laatste jaren is er steeds duidelijker een hang naar Piano Man en dat zet dit jaar nog wel een beetje door door de NS-reclame).
0
geplaatst: 22 november 2014, 22:10 uur
Ik denk inderdaad dat Goodnight Saigon toch wel uit de top 100 zal vallen (is het niet dit jaar dan wel in de komende 2-3 jaren), maar goed dat blijft een klassieker, die zich wel vervolgens de jaren die volgen wel goed zal kunnen handhaven bij de bovenste 200 of 300. Piano Man is inderdaad wat populairder geworden en is wellicht ook wat klassieker (en reclames helpen altijd goed mee aan de populariteit van een nummer: dat is bij Happy ook duidelijk te zien). Het verbaast me dan toch een beetje dat "New York State of Mind" (toch ook een Joel-klassieker) in verhouding zo laag staat (vorig jaar op 973): zou eigenlijk bij bovenste 500 moeten staan. Ben benieuwd in hoeverre jouw voorspellingen uitkomen: wel leuk dat je een voorspelling hebt gewaagd
.
.
0
geplaatst: 22 november 2014, 22:16 uur
royh
Passenger zou nog best een jaartje in de top 100 kunnen blijven.
Maar het is inderdaad al jaren zo dat er veel nieuwe nummers vrij hoog uitkomen en daarna weer wegzakken. Ik heb even vlug een lijstje gemaakt, wat niet helemaal compleet is: Dido (ooit 57), een Katie Melua (ooit op 23 en met een ander nummer op 72), Feel van Robbie Williams (ooit op 45), Overcome van Live (ooit op 64), Holiday in Spain van Blof & Counting Crows (ooit op 77), A Night Like This van Caro Emerald (ooit op 22), Sweet Goodbyes van Krezip (ooit op 97), De Vondeling van Ameland van Boudewijn de Groot (ooit op 22), I Follow Rivers van Triggerfinger (ooit op 79) en Rood van Marco Borsato (ooit op 17!). Ze staan er allemaal nog in, maar zijn flink weggezakt naar plekken (ver) buiten de top 100. En daar komen ze ook nooit meer in denk ik. Tenzij Marco of Boudewijn tijdens de stemperiode plotseling overlijden, natuurlijk. Wat me opvalt is dat er veel Nederlands spul tussenzit. Omdat veel van de recente grote hits Nederlands zijn zet ik ze vrij hoog in. En ik heb dan in dit lijstje ook nog alleen op Top 100 spul gelet.
Maar het is inderdaad al jaren zo dat er veel nieuwe nummers vrij hoog uitkomen en daarna weer wegzakken. Ik heb even vlug een lijstje gemaakt, wat niet helemaal compleet is: Dido (ooit 57), een Katie Melua (ooit op 23 en met een ander nummer op 72), Feel van Robbie Williams (ooit op 45), Overcome van Live (ooit op 64), Holiday in Spain van Blof & Counting Crows (ooit op 77), A Night Like This van Caro Emerald (ooit op 22), Sweet Goodbyes van Krezip (ooit op 97), De Vondeling van Ameland van Boudewijn de Groot (ooit op 22), I Follow Rivers van Triggerfinger (ooit op 79) en Rood van Marco Borsato (ooit op 17!). Ze staan er allemaal nog in, maar zijn flink weggezakt naar plekken (ver) buiten de top 100. En daar komen ze ook nooit meer in denk ik. Tenzij Marco of Boudewijn tijdens de stemperiode plotseling overlijden, natuurlijk. Wat me opvalt is dat er veel Nederlands spul tussenzit. Omdat veel van de recente grote hits Nederlands zijn zet ik ze vrij hoog in. En ik heb dan in dit lijstje ook nog alleen op Top 100 spul gelet.
0
geplaatst: 22 november 2014, 22:17 uur
Mooie lijst Tony, vooral The Highways of my life van the Isley Brothers vind ik een prachtige keuze. Ik zie dat we Tinseltown in the Rain, Kashmir en Rebellion als gemeenschappelijke keuzes hebben.
0
geplaatst: 22 november 2014, 22:20 uur
starbright boy schreef:
royh
Maar het is inderdaad al jaren zo dat er veel nieuwe nummers vrij hoog uitkomen en daarna weer wegzakken. Ik heb even vlug een lijstje gemaakt, wat niet helemaal compleet is: Dido (ooit 57), een Katie Melua (ooit op 23 en met een ander nummer op 72), Feel van Robbie Williams (ooit op 45), Overcome van Live (ooit op 64), Holiday in Spain van Blof & Counting Crows (ooit op 77), A Night Like This van Caro Emerald (ooit op 22), Sweet Goodbyes van Krezip (ooit op 97), De Vondeling van Ameland van Boudewijn de Groot (ooit op 22), I Follow Rivers van Triggerfinger (ooit op 79) en Rood van Marco Borsato (ooit op 17!). Ze staan er allemaal nog in, maar zijn flink weggezakt naar plekken (ver) buiten de top 100. En daar komen ze ook nooit meer in denk ik. Tenzij Marco of Boudewijn tijdens de stemperiode plotseling overlijden, natuurlijk. Wat me opvalt is dat er veel Nederlands spul tussenzit. Omdat veel van de grote hits Nederlands zijn zet ik ze vrij hoog in.
Ik heb me 3 jaar geleden vooral verbaasd over de hoogste nieuwe binnenkomer ooit (op 6): Someone like you van Adele. Ik heb niets tegen Adele, maar dat heb ik altijd al zo'n suf nummer gevonden. Ik vraag me af wie daar op stemt .. (ik denk vooral vrouwen, correct me if I'm wrong). Voor de meeste van bovengenoemde nummers geldt : het is (inmiddels kunnen we zeggen: was) de waan van de dag om hierop te stemmen.royh
Maar het is inderdaad al jaren zo dat er veel nieuwe nummers vrij hoog uitkomen en daarna weer wegzakken. Ik heb even vlug een lijstje gemaakt, wat niet helemaal compleet is: Dido (ooit 57), een Katie Melua (ooit op 23 en met een ander nummer op 72), Feel van Robbie Williams (ooit op 45), Overcome van Live (ooit op 64), Holiday in Spain van Blof & Counting Crows (ooit op 77), A Night Like This van Caro Emerald (ooit op 22), Sweet Goodbyes van Krezip (ooit op 97), De Vondeling van Ameland van Boudewijn de Groot (ooit op 22), I Follow Rivers van Triggerfinger (ooit op 79) en Rood van Marco Borsato (ooit op 17!). Ze staan er allemaal nog in, maar zijn flink weggezakt naar plekken (ver) buiten de top 100. En daar komen ze ook nooit meer in denk ik. Tenzij Marco of Boudewijn tijdens de stemperiode plotseling overlijden, natuurlijk. Wat me opvalt is dat er veel Nederlands spul tussenzit. Omdat veel van de grote hits Nederlands zijn zet ik ze vrij hoog in.
0
geplaatst: 22 november 2014, 22:29 uur
royh schreef:
(quote)
Mooie lijst Tony, vooral The Highways of my life van the Isley Brothers vind ik een prachtige keuze. Ik zie dat we Tinseltown in the Rain, Kashmir en Rebellion als gemeenschappelijke keuzes hebben. Dank royh. Tinseltown erin houden is de drijfveer om te stemmen op die Top 2000. Highways of my Life hoorde ik vorige week nog op Radio 2, op weg naar mijn werk. Dat gebeurt niet vaak, dat ze die draaien op de radio. Kippenvel en een brok in mijn keel, iedere keer weer. Mogen ze spelen als mijn kist het vuur in wordt geduwd, ooit.
0
geplaatst: 22 november 2014, 22:31 uur
royh
Adele heeft een massale aanhang en dat nummer zie ik nog wel vaste prik worden ergens tussen nummer 40 en 80. Vergeet niet dat haar tweede album veruit het bestverkochte album is van de laatste 10 jaar (ongeveer 30 miljoen stuks). Er is dit jaar erg weinig aandacht voor haar geweest, daarom zakt ze weg. Maar als ze weer opduikt is dat nu net iemand waarvan zeker het trio Rolling, Make You Feel en Someone weer zullen gaan stijgen.
Adele heeft een massale aanhang en dat nummer zie ik nog wel vaste prik worden ergens tussen nummer 40 en 80. Vergeet niet dat haar tweede album veruit het bestverkochte album is van de laatste 10 jaar (ongeveer 30 miljoen stuks). Er is dit jaar erg weinig aandacht voor haar geweest, daarom zakt ze weg. Maar als ze weer opduikt is dat nu net iemand waarvan zeker het trio Rolling, Make You Feel en Someone weer zullen gaan stijgen.
0
geplaatst: 22 november 2014, 22:32 uur
Ik kan het meeste van Adele goed hebben maar laat die draak van een Make You Feel My Love maar ver wegzakken.
0
geplaatst: 22 november 2014, 22:34 uur
starbright boy schreef:
royh
Ben benieuwd of je gelijk krijgt: ik zie eerder de komende jaren alle Adele noteringen uit de top 100 verdwijnen. Vervolgens zullen Someone/Make you feel en Rolling wel in de bovenste 500 blijven hangen (wellicht Set Fire to the rain ook) en dan Make you feel my love als hoogste notering. Een nieuw album zorgt meestal wel een voor een hogere notering.royh
0
geplaatst: 22 november 2014, 22:37 uur
Tony schreef:
Dank royh. Tinseltown erin houden is de drijfveer om te stemmen op die Top 2000. Highways of my Life hoorde ik vorige week nog op Radio 2, op weg naar mijn werk. Dat gebeurt niet vaak, dat ze die draaien op de radio. Kippenvel en een brok in mijn keel, iedere keer weer. Mogen ze spelen als mijn kist het vuur in wordt geduwd, ooit.
Tinseltown in the rain is een absolute 80's klassieker, die moet er zeker in blijven. Ik stem zelf bv. ieder jaar op Versailles van White Soxx, in de hoop dat hij de komende jaren nog in de lijst blijft staan (vorig jaar: 1439). Highways of my life vind ik indrukwekkend: een heel gevoelig nummer met een prachtige tekst en arrangement. Nu overigens op radio 2: Kashmir van Led Zeppelin (quote)
Dank royh. Tinseltown erin houden is de drijfveer om te stemmen op die Top 2000. Highways of my Life hoorde ik vorige week nog op Radio 2, op weg naar mijn werk. Dat gebeurt niet vaak, dat ze die draaien op de radio. Kippenvel en een brok in mijn keel, iedere keer weer. Mogen ze spelen als mijn kist het vuur in wordt geduwd, ooit.
.
0
geplaatst: 23 november 2014, 00:29 uur
Ja, die Nick & Simonkloon had ik inderdaad even (bewust) niet meegeteld omdat hij dus niet onder Nielson stond, rare beredenering van mij.

Verder zie ik hier allemaal voorspellingen van Happy in de top 20 enzo, ik mag toch hopen van niet... Voordat het nummer doodgedraaid was, was het al een verschrikkelijk leeg niemandalletje.
0
geplaatst: 23 november 2014, 10:14 uur
Had carte-blanche van m'n broer om voor hem een lijstje samen te stellen aangezien hij er geen tijd voor heeft. Onze muziekvoorkeuren zijn voor 99% gelijk dus kon lekker putten uit de afvallers voor m'n eigen lijstje 
The Beach Boys - God Only Knows
The Blue Nile - Tinseltown In The Rain
The Beatles - Norwegian Wood (This Bird Has Flown)
David Bowie - Heroes
Fleetwood Mac - The Chain
Kate Bush - Running Up That Hill
Orchestral Manoeuvres In The Dark - Talking Loud And Clear
The Clash - London Calling
The Rolling Stones - Gimme Shelter
U2 - Bad
The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out
Bronski Beat - Smalltown Boy
Depeche Mode - Enjoy The Silence
Donna Summer - I Feel Love
Talking Heads - Psycho Killer
Placebo - Pure Morning
New Order - The Perfect Kiss
Tubeway Army - Are Friends Electric?
The Velvet Underground - Venus In Furs
dEUS - Suds & Soda

The Beach Boys - God Only Knows
The Blue Nile - Tinseltown In The Rain
The Beatles - Norwegian Wood (This Bird Has Flown)
David Bowie - Heroes
Kate Bush - Running Up That Hill
Orchestral Manoeuvres In The Dark - Talking Loud And Clear
The Rolling Stones - Gimme Shelter
U2 - Bad
The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out
Bronski Beat - Smalltown Boy
Talking Heads - Psycho Killer
Placebo - Pure Morning
New Order - The Perfect Kiss
Tubeway Army - Are Friends Electric?
The Velvet Underground - Venus In Furs
dEUS - Suds & Soda
0
geplaatst: 23 november 2014, 13:08 uur
Ook weer gestemd, blijft toch weer leuk:
NPO Radio 2 - Top 2000 - De lijst van Hans - stemmen.top2000.nl
NPO Radio 2 - Top 2000 - De lijst van Hans - stemmen.top2000.nl
0
geplaatst: 23 november 2014, 13:10 uur
Shit, ben ik die vergeten. Ik heb nu alweer spijt van mijn lijstje. Sowieso staan de nummers die je wil kiezen er nooit in. Van veel artiesten had ik ook een ander nummer gewild, dat er dan ook weer niet in staat. En je vergeet altijd de helft, waardoor het lijstje vooral een momentopname is. Maar toch... leuk.
Mijn lijst:
Bob Dylan - Like a Rolling Stone
Bob Dylan - I Want You
The Smiths - There is a Light that never goes out
Nina Simone - Ain't Got No - I Got Life
The Beach Boys - I Get Around
Andre Hazes - Zeg Maar Niets Meer
David Bowie - Where Are We Now
David Bowie - Ashes to Ashes
Spinvis - Voor ik Vergeet
Oasis - Wonderwall
Cilla Black - Anyone Who Had a Heart
The Police - Can't Stand Losing You
Stromae - Formidable
Gilbert O'Sullivan - Nothing Rhymed
Leonard Cohen - Suzanne
The Smiths - Some Girls are Bigger Than Others
Morrissey - I'm Throwing My Arms Around Paris
Tom Waits - Ol' 55
The Tallest Man On Earth - Into The Stream
Lucky Fonz III - My Daughter
0
geplaatst: 23 november 2014, 13:46 uur
GrafGantz schreef:
Had carte-blanche van m'n broer om voor hem een lijstje samen te stellen aangezien hij er geen tijd voor heeft. Onze muziekvoorkeuren zijn voor 99% gelijk dus kon lekker putten uit de afvallers voor m'n eigen lijstje
Je mag ook gewoon zeggen dat je twee lijstjes in wilde sturen, hoor. Of ben je bang dat Radio 2 meeleest? Had carte-blanche van m'n broer om voor hem een lijstje samen te stellen aangezien hij er geen tijd voor heeft. Onze muziekvoorkeuren zijn voor 99% gelijk dus kon lekker putten uit de afvallers voor m'n eigen lijstje

0
geplaatst: 23 november 2014, 15:15 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Je mag ook gewoon zeggen dat je twee lijstjes in wilde sturen, hoor. Of ben je bang dat Radio 2 meeleest?
Ha nee, ik heb zelfs nog kort telefonisch contact gehad met hem over de nummers die ik uitgekozen heb en heb er daarna nog drie aangepast, waarvan twee tot m'n grote spijt (zelfde artiest maar ander nummer).
Hoop niet dat ze meelezen overigens, ben van plan om nog een lijstje in te dienen

0
geplaatst: 23 november 2014, 15:17 uur
Mijn inzending:
Pearl Jam - Black
Lou Reed - Walk On The Wild Side
Dire Straits - Sultans Of Swing
Kansas - Dust In The Wind
Coldplay - Yellow
Muse - Knights Of Cydonia
The White Stripes - Seven Nation Army
The Beatles - Come Together
Radiohead - Karma Police
Led Zeppelin - Stairway To Heaven
The Doors - People Are Strange
Eagles - Hotel California
Sigur Rós - Varúð
Arcade Fire - Rebellion (Lies)
dEUS - Instant Street
The National - England
Simple Minds - Someone Somewhere In Summertime
Pearl Jam - Black
Lou Reed - Walk On The Wild Side
Dire Straits - Sultans Of Swing
Kansas - Dust In The Wind
Coldplay - Yellow
Muse - Knights Of Cydonia
The White Stripes - Seven Nation Army
The Beatles - Come Together
Radiohead - Karma Police
Led Zeppelin - Stairway To Heaven
The Doors - People Are Strange
Eagles - Hotel California
Sigur Rós - Varúð
Arcade Fire - Rebellion (Lies)
dEUS - Instant Street
The National - England
Simple Minds - Someone Somewhere In Summertime
0
geplaatst: 23 november 2014, 15:40 uur
Gewoon maar eens een voorspelling voor de top10 dit jaar (niet erg gewaagd, en dat is een understatement)
1 Bohemian Rhapsody (1)
2 Hotel California (2)
3 Stairway To Heaven (3)
4 Child In Time (4)
5 Wish You Were Here (6)
6 Avond (5)
7 Comfortably Numb (8)
8 The River (7)
9 Brothers In Arms (11)
10 Black (16)
1 Bohemian Rhapsody (1)
2 Hotel California (2)
3 Stairway To Heaven (3)
4 Child In Time (4)
5 Wish You Were Here (6)
6 Avond (5)
7 Comfortably Numb (8)
8 The River (7)
9 Brothers In Arms (11)
10 Black (16)
0
geplaatst: 23 november 2014, 15:57 uur
Ik tel nu zo'n 20 lijstjes waar Rebellion (Lies) in staat. Er kunnen er nog wel wat bij.
https://www.facebook.com/arcadefiretop2000
Ik denk niet dat Radio 2 de stemmen die vergaard worden door relatief kleinschalige acties boycot. The Smiths zijn er onder andere dankzij dit NRC-artikel in gekomen. Die hadden ze dan ook kunnen schrappen.
https://www.facebook.com/arcadefiretop2000
Ik denk niet dat Radio 2 de stemmen die vergaard worden door relatief kleinschalige acties boycot. The Smiths zijn er onder andere dankzij dit NRC-artikel in gekomen. Die hadden ze dan ook kunnen schrappen.
0
geplaatst: 23 november 2014, 16:54 uur
Toch maar weer eens gestemd:
Bill Withers - Grandma's Hands
Bob Marley & the Wailers - Stir It Up
Curtis Mayfield - Move On Up
The Church - Under the Milky Way
David Sylvian - Forbidden Colours
The Doors - The End
Fleetwood Mac - Everywhere
James Blake - Limit to Your Love
Jaydee - Plastic Dreams
Leonard Cohen - Suzanne
Massive Attack - Teardrop
Supertramp - Fool's Overture
Talkings Heads - Psycho Killer
Underworld - Born Slippy
Radiohead - Idioteque
Nick Cave & the Bad Seeds - Push the Sky Away
DJ Shadow - Stem / Long Stem
Nina Simone - Sinnerman
The National - Sorrow
Bill Withers - Grandma's Hands
Bob Marley & the Wailers - Stir It Up
Curtis Mayfield - Move On Up
The Church - Under the Milky Way
David Sylvian - Forbidden Colours
The Doors - The End
Fleetwood Mac - Everywhere
James Blake - Limit to Your Love
Jaydee - Plastic Dreams
Leonard Cohen - Suzanne
Massive Attack - Teardrop
Supertramp - Fool's Overture
Talkings Heads - Psycho Killer
Underworld - Born Slippy
Radiohead - Idioteque
Nick Cave & the Bad Seeds - Push the Sky Away
DJ Shadow - Stem / Long Stem
Nina Simone - Sinnerman
The National - Sorrow
0
geplaatst: 23 november 2014, 19:08 uur
Na een jaar bómvol nieuwe ontdekkingen en vooral veel prachtig live, heerlijk om weer even de kneuterigheid op te zoeken! Aangezien alles hierbij om sentiment moet draaien, geef ik het enige decennium dat ertoe doet altijd graag een stévige duw in de rug:
elk jaar:
The Cure - A Forest
Foreigner - Waiting for a Girl Like You
Hans de Booij - Een Vrouw Zoals Jij
Nadieh - Windforce 11
Nat 'King' Cole - When I Fall in Love
eighties:
a-ha - Hunting High and Low
BAP - Kristallnaach
Murray Head - One Night in Bangkok
Nik Kershaw - Wouldn't It Be Good
Scorpions - Wind of Change
Snowy White - Bird of Paradise
Tanita Tikaram - Twist in My Sobriety
Visage - Fade to Grey
bonus:
Nat 'King' Cole - Unforgettable
Platters - Only You
En geen vrije keuzes ingevuld: na tien jaar Nature Boy geprobeerd te hebben, stem ik nu gewoon op die andere twee. Kansloze obscure liedjes begin ik januari wel weer aan.
elk jaar:
The Cure - A Forest
Foreigner - Waiting for a Girl Like You
Hans de Booij - Een Vrouw Zoals Jij
Nadieh - Windforce 11
Nat 'King' Cole - When I Fall in Love
eighties:
a-ha - Hunting High and Low
BAP - Kristallnaach
Murray Head - One Night in Bangkok
Nik Kershaw - Wouldn't It Be Good
Scorpions - Wind of Change
Snowy White - Bird of Paradise
Tanita Tikaram - Twist in My Sobriety
Visage - Fade to Grey
bonus:
Nat 'King' Cole - Unforgettable
Platters - Only You
En geen vrije keuzes ingevuld: na tien jaar Nature Boy geprobeerd te hebben, stem ik nu gewoon op die andere twee. Kansloze obscure liedjes begin ik januari wel weer aan.
0
geplaatst: 23 november 2014, 19:12 uur
Oja, die moet ik even uitleggen, de eighties lopen voor mij om diverse redenen t/m 1992
.
.
0
geplaatst: 23 november 2014, 19:14 uur
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.